چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۳
گفت وگو با گويند گان پيشكسوت زن راد يو و تلويزيون
اولين گام مخاطب شناسي
آنچه كه ما را ناخود آگاه جذب جعبه جاد ويي «راد يو و تلويزيون» مي كند . صد ا و تصوير آد م هايي است كه با د لشان با ما حرف مي زنند . افراد ي كه شما آنها را مي شناسيد  و با صد اي راد يويي آنها تصويري زيبا د ر ذهنتان ايجاد  مي كنيد  و با تصوير تلويزيوني آنها لذت د رك يك برنامه خوب را حس مي كنيد .
زهرا مهرافزا با برنامه تلويزيوني «طعم زند گي» آشناي خانه هاي شماست. او ۱۶ سال سابقه گويند گي د ر راد يو و تلويزيون د ارد .الهام صفوي زاد ه با برنامه «به خانه برمي گرد يم» توانسته به خوبي قابليت هايش را به نمايش بگذارد . وي ۱۰ سال سابقه، كار د ر هر د و رسانه را د ارد .مريم واعظ پور با صد ايي سنگين و وزين گويند ه بخش هاي مختلف راد يويي است، وي حد ود ۱۷ سال سابقه كار راد يويي د ارد .
006060.jpg
* چه شد  كه به تلويزيون آمد يد ؟
- مهرافزا: سالهاي زياد ي كار د ر راد يو را تجربه كرد ه بود م و چون پيشنهاد ات زياد ي براي كار د ر تلويزيون د اشتم ترجيح د اد م اين بار محيطي د يگر را تجربه كنم براي همين پيشنهاد ات تلويزيوني را پذيرفتم.
- صفوي زاد ه: به طور خيلي اتفاقي. من د ر راد يو محقق و نويسند ه بود م. (از سال ۷۳ تا ۸۱) و هميشه كارهاي پشت صحنه اي راد يو و تلويزيون مانند : نويسند گي، صد ابرد اري، تهيه كنند گي و... را د وست د اشتم و چون ماد رم خانم تاج نيا گويند ه با سابقه راد يو بود  از اين رو با محيط استود يو آشنايي د اشتم، د يگر ترسي از ميكروفون و اجرا ند اشتم. حد ود  سال هاي ۷۵-۷۴ هنگام راه اند ازي شبكه پنج و به پيشنهاد  ماد رم د ر امتحان تست گويند گي شبكه شركت كرد م و پذيرفته شد م. بعد  از كار با آن شبكه و شبكه جهاني جام جم، از طرف راد يو هم پيشنهاد اتي براي گويند گي شد  كه پذيرفتم. ولي با طرح جد اسازي گويند ه هاي راد يو از گويند ه هاي تلويزيوني، من د ر تلويزيون ماند م.
* چه شد  كه به راد يو آمد يد ؟
- واعظ پور: من هم به طور اتفاقي وارد  اين واد ي شد م. د ر آن زمان اطلاعات زياد ي از موسيقي د اشتم و برحسب علاقه ام د ر اين زمينه صد ايم را نيز پرورش د اد ه بود م. روزي د ر يك جمع د وستانه كه خانمي گويند ه از راد يو هم د ر آن جا حضور د اشت پس از شنيد ن صد اي من، پيشنهاد  كرد  كه براي تست گويند گي به راد يو بروم. خاطرم هست سال ۶۶ بود . با اين كه اميد ي ند اشتم اما تست صد ا د اد م. صبح روز بعد  با من تماس گرفتند ، بلافاصله يك د وره سه ماهه گويند گي د ر راد يو را گذراند م و مشغول به كار شد م.
* تفاوت گويند گي يا اجرا د ر راد يو و تلويزيون چيست؟
- مهرافزا: هر كد ام ويژگي خاص خود شان را د ارند . د ر راد يو اين صد اي مجري است كه به گوش مخاطب مي رسد،  صد ايي كه اگر زيبا نيست بايد مناسب باشد . گويند ه نبايد  د ر زمينه اد اي صد اها و حروف مشكلي د اشته باشد . چون د ر اين صورت صد ا براي مخاطب آزار د هند ه مي شود . د ر راد يو «صد ا» حرف اول و آخر را مي زند  و چون گويند ه د يد ه نمي شود  پس نمي تواند  از ميميك چهره و يا حركات د ستهايش د ر جهت ارتباط با مخاطب استفاد ه كند . ولي همين د يد ه نشد ن باعث مي شود  كه از نظر جسمي راحت تر باشد .
اما د ر تلويزيون صد ا، اطلاعات و چهره مجري بسيار اهميت د ارد . اگر چهره مجري با حركات د ست و صورتش مناسب نباشد  و مرد م نپسند ند ، همين امر باعث پرت شد ن حواس بينند ه مي شود  و نمي تواند  ارتباط خوبي را با برنامه يا مجري برقرار كند .
د ر ضمن، د ر راد يو مي توان صميمي تر و راحت تر حرف زد  و مخاطب از پرحرفي گويند ه خسته نمي شود  ولي د ر تلويزيون زياد  حرف زد ن مجري باعث خسته شد ن مخاطب مي شود . مجري بايد  گزيد ه گو باشد  و حرف هاي اساسي و مهم را با لحن مناسب بيان كند . خلاصه آن كه د ر تلويزيون بايد  با د قت و ظرافت بيشتر عمل كرد .
- صفوي زاد ه: د ر خيلي از مسايل با هم فرق د ارند . چون من اجراي راد يويي هم د اشته ام مي توانم بگويم كه د ر راد يو خيلي راحت مفاهيم را مي توان انتقال د اد  و د ر ضمن اين كه شرايط جسمي گويند ه بهتر است چرا كه مي تواند  مكث هايي هم د اشته باشد  همچنين همزمان با گوشي و با استفاد ه از حركات اشاره اي با تهيه كنند ه از پشت شيشه استود يو ارتباط برقرار كند ، اما د ر تلويزيون اين گونه نيست.بينند ه حساس و هوشيار است و همه چيز را مي بيند . گاهي تهيه كنند ه از طريق گوشي مطالبي را به مجري مي گويد . از اين رو مهارت مجري د ر اين حالت بسيار مهم است كه بتواند  همزمان هم صد اي تهيه كنند ه را بشنود  و د ر ضمن ميميك چهره اش تغيير نكند ، مكث نكند  و با تسلط اجرايش را اد امه د هد  و فرامين تهيه كنند ه را بلافاصله بيان كند  و با همه اين مسايل بتواند  به خوبي ميميك چهره اش را با كلامش مطابق كند،  د ر حالي كه يك گويند ه راد يو فقط بايد  متن را مو به مو بخواند  و با افت و خيزي كه د ر صد ايش مي د هد  همان حس متن را به شكلي بيان كند .
- واعظ پور: چون تجربه كار تلويزيوني ند اشته ام شايد  نتوانم نظري قطعي بد هم. اما آنچه كه به نظر مي آيد  اين است كه كار د ر راد يو مشكل تر است، چون د ر راد يو فقط گفتار گويند ه است و گوش شنوند ه. تنها وسيله ارتباطي گويند ه با مخاطبش صد اي اوست و با همين صد ا و لحن مناسب بايد  مخاطب را مجذوب خود  نمايد . د ر اين حالت مخاطب تمام حواسش به صد ا و گفتار گويند ه است. اما د ر تلويزيون جاذبه هاي تصويري مي تواند  حتي معايب مجري را بپوشاند . تأثير رنگ بر مخاطب و حركات چهره مجري مي تواند  كمك زياد ي براي برقرار كرد ن ارتباط با مخاطب بنمايد .
* فرق برنامه هاي زند ه با توليد ي (ضبط شد ه) چيست؟
- مهرافزا: كساني كه سال ها د ر تلويزيون و راد يو كار كرد ه اند  مطمئناً برنامه هاي زند ه را با تمامي استرسش د وست د ارند . من شخصاً برنامه هاي زند ه را به اين علت د وست د ارم كه مرا هميشه پويا مي كند،  حس مي كنم انگار خود م و روحم د ر كار زند ه است. ارتباطم با مخاطب نزد يك تر است. د ر ضمن شكل كار و شيوه اجراي برنامه هاي زند ه نوعي شور و شوق خاصي به من مي د هد  كه اين حالت را د ر برنامه هاي ضبط شد ه كمتر مي توان يافت و اگر د ر برنامه زند ه اشتباه كوچكي از مجري د يد ه شود  مخاطب زياد  سخت نمي گيرد . مگر آن كه اشتباه خيلي بزرگ باشد  و د يگر آن كه برنامه هاي توليد ي تلويزيون بسيار وقت گير است. گاهي براي ضبط ۱۰ د قيقه برنامه تلويزيوني بايد  ساعت ها وقت صرف كرد .
- صفوي زاد ه: برنامه زند ه يك حس تازه تر و لحظه اي د ارد ، به همين د ليل جالب تر است. اما د ر برنامه هاي توليد ي، ممكن است حس گويند ه حالت ساختگي باشد  ولي به خاطر تكرار د ر ضبط برنامه كار براي گويند ه راحت تر و به د ور از استرس انجام مي شود .
- واعظ پور: د ر برنامه هاي توليد ي اگر مشكلي پيش بيايد  عوامل مي توانند  د وباره بر گرد ند  و از اول كار را ضبط كنند  كه كار نهايتاً تد وين مي شود  و هيچ مشكلي هم براي گويند ه پيش نمي آيد .
اما د ر پخش زند ه اگر كلمه اشتباهي گفته شود، د يگر گفته شد ه و نمي توان كاري كرد . براي همين نياز به تلاش و تمركز بيشتر حواس گويند ه د ارد . د ر پخش زند ه گويند ه حضور شنوند ه را بيشتر حس مي كند  و مخاطب نيز صميميت بيشتري را با گويند ه د ارد .
* جايگاه راد يو د ر اذهان مرد م محكم تر است يا تلويزيون؟
- مهرافزا: به نظر من هركد ام جايگاه ويژه و مخصوص خود  را د ارند . اما راد يو چون حمل و نقلش آسان تر است شايد  به نظر فراگيرتر برسد .
- صفوي زاد ه: جايگاه تلويزيون د ر ذهن مرد م مشخص است. اما راد يو رسانه اي است كه همه جا قابل استفاد ه است و چون قد يمي تر از تلويزيون است از اين رو مرد م هنوز آن را قبول د ارند  مثلاً اگر خبري را شنيد ه باشند  و بخواهند  به هم بگويند ، مي گويند «راد يو فلان خبر را گفته» . با اين كه حتي ممكن است از تلويزيون شنيد ه باشند  اما هنگام بيان آن مي گويند : «راد يو گفته» . د ر ضمن اطلاع رساني راد يو سريع تر است، مانند  شبكه پيام.
- واعظ پور: به نظر من هر كد ام جايگاه خاص خود شان را د ارند  و نمي توان آن را با هم مقايسه كرد . هر رسانه مخاطبان خاص خود ش را د ارد  به عبارتي هر گويند ه، گيرند ه هاي مخصوص به خود ش را د ارد  و مرد م برحسب سليقه هايشان از هر د و رسانه استفاد ه مي كنند .
* آيا با ورود  افراد  راد يويي به تلويزيون از جذابيت كاري آنها كاسته مي شود ؟
- مهر افزا: ابتد ا به اين امر اعتقاد  د اشتم و گويند ه هاي راد يو هم با د اشتن تصوير موافق نبود ند . چون مرد م سال ها تصور مي كرد ند  كه مثلاً فلان گويند ه كه يك برنامه سنگين و پر از پند  و اند رز را اجرا مي كند  بايد  ۵۰ ساله باشد  ولي وقتي او را مي د يد ند  كه ۲۵ ساله است كمي جا مي خورد ند . ولي به هر حال آد م ها به همه چيز عاد ت مي كنند .
- صفوي زاد ه: بستگي به علاقه شخصي آد م ها د ارد  گاهي ممكن است جذاب تر هم بشوند . براي مرد م، گرچه ممكن است د ر برخورد  اوليه نوعي تغيير را د ر خود  احساس كنند  اما من معتقد م خيلي سريع به اين تغييرات عاد ت مي كنند .
- واعظ پور: پاسخ اين سؤال بايد  از د و د يد گاه بررسي شود . يكي از د يد  گويند ه و يكي از د يد  مخاطب. به نظر من براي گويند ه احتمالاً از جذابيت كاري اش كاسته مي شود . چون راد يو، صميميت و حال و هواي خاص خود ش را د ارد  و كسي كه د ر راد يو كار مي كند  بايد  د ر راد يو بماند . اما از د يد  مخاطب، هر مخاطب يك تصوير ذهني از صد اي گويند ه براي خود ش مي سازد  و با آن مأنوس مي شود  كه اين تصوير بسيار زيباست و بايد  د ر ذهن مخاطب به همان شكل باقي بماند . اما زماني كه مخاطب تصوير گويند ه مورد  نظر را مي بيند ، آن تصوير ذهني اش شكسته مي شود  كه تا مد تي مخاطب احساس خوبي از اين حالت نخواهد  د اشت.
* شناخت از مخاطب د ر انجام بهتر كارهايتان تا چه حد  مهم و مؤثر است؟
مهرافزا: خيلي مهم است. گاهي مجري براساس تجربيات و ذهنياتش د ر يك برنامه حرفي مي زند  كه بعد اً مورد  انتقاد  بينند ه قرار مي گيرد . شايد  مجري همان لحظه نپذيرد  و فكر كند  بهترين حركت يا «حرف» را د ر آن لحظه انجام د اد ه است. اما بعد  كه از د يد  مخاطب به برنامه نگاه مي كند ، متوجه مي شود  كه انتقاد  مخاطب د رست بود ه است. پس مجري يا برنامه ساز بايد  د ر مورد  مخاطبانش مطالعه، شناخت و اطلاعات كافي د اشته باشند . هر چقد ر اين شناخت بيشتر باشد ، هم نحوه اجرا بهتر مي شود  و هم محتواي برنامه.
صفوي زاد ه: مخاطب شناسي اصل اولي است كه بايد  برنامه سازان به آن د قت كافي نمايند . هر رسانه بايد  مخاطبان خود ش را بشناسند  و بر طبق سليقه آنها برنامه اي را طراحي كند . اين حس بايد  به مجري منتقل شود  كه مخاطبش چه چيزي را د وست د ارد  و نياز شخصي آنها چه چيزهايي است.
واعظ پور: خيلي مؤثر است. گويند ه يا عوامل برنامه ساز بايد  مرد م را بشناسند ، بايد  د ر د ل مرد م باشند ، بايد  بد انند  كه چگونه با آنها رفتار كنند  و حرف بزنند . مثلاً وقتي كه من د ر شبكه جوان كار مي كنم بايد  اطلاعات زياد ي از جوانها به د ست بياورم. نسبت به فهم، د يد گاه، خواسته ها و مشكلاتشان آگاهي و شناخت د اشته باشم.
* ويژگي هاي يك اجرا يا مجري موفق چيست؟
مهرافزا:يك مجري موفق بايد  سعي كند «خود ش» باشد . علاوه بر آن صميميت، عشق و اطلاعات كافي د اشته باشد . به حرفي كه مي گويد  اعتقاد  كامل د اشته باشد  و تا حد ود  زياد ي بتواند  به حرف هايش عمل كند  تا اگر بيرون از سازمان با مرد م برخورد ي د اشت مرد م بتوانند  او را باور كنند . ضمناً د ر شكل و نحوه بيان كلمات، تأكيد  بر آنها و مكث بجا د قت كند . يعني وقتي بايد  مطلب مهمي را به مرد م بگويد  با استفاد ه از نحوه بيانش، با د قت و ظرافت بتواند  بيشترين بهره را به مخاطب برساند .
صفوي زاد ه: به نظر من يك اجراي موفق، ايجاد  يك ارتباط خوب و مثبت با مخاطب است. احترام گذاشتن به سليقه مخاطب و د اشتن روحيه انتقاد  پذيري يك رويه مناسب براي پيشرفت كار است. د اشتن يك چهره قابل تحمل، صد اي غيرآزارد هند ه و مطالعه، د اشتن اطلاعات نسبتاً خوب د ر همه زمينه ها براي يك مجري د ر جهت اجراي موفق الزامي است.
واعظ پور:گويند ه بايد  ساد ه و صميمي و پراحساس باشد . اطلاعات و آگاهي هايش را روز به روز بيشتر كند . د ر حالي كه بايد  از آن لحن و جاذبه مخصوص كه د ر صد ايش نهفته است نيز استفاد ه نمايد .
* چگونه جوانهاي علاقه مند  مي توانند  وارد  حيطه گويند گي شوند ؟
مهرافزا: نبايد تصور شود كه بيشتر گويند گان ناگهان د ر سن ۲۰سالگي به گويند گي علاقه مند  شد ه اند ، آنها از بچگي اين كار را د وست د اشته اند ، خود  من از بچگي زياد  با خود م حرف مي زد م، اد اي تيپ ها و شخصيت هاي مختلف را د رمي آورد م و خلاصه د ر همين واد ي سير مي كرد م. اين حس از بچگي با گويند ه هست  و تا بزرگسالي هم او را رها نمي كند  و بعد  به كلاسهاي گويند گي مي رود ، صد ايش را پرورش مي د هد  و يا با تست د اد ن يا از طريق اطلاعيه هاي سازمان وارد  اين حرفه مي شود . پس شرط اول علاقه به اين كار سابقه طولاني است و بعد  تست صد ا.
صفوي زاد ه: قبلاً تست صد ا مي گرفتند  اما حالا از طريق روزنامه  و اطلاعيه هاي راد يويي و تلويزيوني د ر زمينه گويند گي اطلاع رساني مي كنند ، البته متقاضيان بايد  مد رك ليسانس هم د اشته باشند .
واعظ پور: سابقاً هفته اي يك بار د ر ميد ان ارك راد يو تست صد ا گرفته مي شد  و از بين علاقه مند ان گويند گي افراد با صد اي خوب را انتخاب مي كرد ند  اما د ر حال حاضر علاقه مند ان گويند گي فقط از طريق رسانه هاي گروهي مي توانند  اقد ام كنند .
ريحانه خاكي نژاد

نگاه
از منظر مخاطبان
006063.jpg
در ماه مبارك رمضان مجموعه تلويزيوني «خانه به دوش» از شبكه سوم سيما در حال نمايش است. ويژگي مردم پسندي و برخورداري از جاذبه هاي خاص محتوايي و پرداخت واقع گرايانه به مقوله معيشت و زندگي در اين مجموعه، تا اين جاي كار، از قوت هاي آن به شمار مي رود. اما به لحاظ انتقادي مواردي چند به چشم مي خورد كه به عنوان يك مخاطب فكر مي كنم اشارتي مختصر به آن قابل ملاحظه است.
باوجودي كه فشار اقتصادي و ناتواني مالي، بافت خانواده، روابط و كاركردها را با چالش هاي اساسي روبه رو مي كند، به نظر مي رسد كه يك خانواده برخوردار از انگاره هاي اعتقادي و معنوي در مبارزه با مشكلات و حل مسايل، رويكردهاي مقبول و مطلوبي را جست وجو خواهند كرد تا جايي كه آقا ماشالا (ماشاءالله) هم چنان با وجود مشكلات عديده معيشتي بر كسب معاش حلال تاكيد دارد. اما نكته اصلي در اين مجموعه كيفيت روابط ميان اعضاي خانواده است كه با چالش هاي ساختاري و مفهومي جدي روبه روست، به ويژه رابطه پدر، فرزندي و حتي زناشويي كه اگرچه طبيعي است اما با تناقض هايي همراه است، به شكلي كه انتظار مي رفت طرح مساله به دليل تاثيرگذاري خود با تفكر و تعمق بيشتري صورت مي گرفت. به عنوان مثال در جايي كه مشكلات و دشواري هاي اقتصادي و اجتماعي بر كنش افراد در ارتباط با يكديگر و به اقتضاي تغيير و تحولات زندگي اثر مستقيم دارد، طرح و نمايش آن بايد به گونه اي باشد كه بعد تربيتي، معرفتي و فراگيري مساله مورد غفلت و كم توجهي قرار نگيرد، به عبارتي در كنار طرح مساله بايد به راه حل آن نيز توجه كرد و آن را به نحوي رها نكرد تا ناخواسته آيين اخلاق خانواده و اجتماع به مساله اي دست دوم تبديل شود؛چيزي كه در اين مجموعه به نظر مي رسد از رنگ و بوي خوشي برخوردار نيست. به عنوان مثال همسر آقاماشالا كه به نظر مي رسيد زن پخته و موثري باشد، از تعادل رواني برخوردار نبوده تا جايي كه علي رغم اظهار عشق و محبت به آقا ماشالا، از توهين هاي كلامي و رفتاري زننده و زشت نسبت به همسر خود دريغ نمي كند و از انگاره رفتاري سياه و سفيد برخوردار است،  درحالي كه از يك عاشق عاقل انتظار مي رود ادب و احترام را در كلام و رفتار خود حفظ نمايد.
البته تلاش عطاران كارگردان برنامه، به خاطر حسن انتخاب موضوع، بازيگران (به خاطر ايفاي فوق العاده نقش)، موسيقي، خواننده و شعر، در خور تقدير است، اما بد نبود ايشان در جايگاه يك مخاطب و كارگردان بازخورد موارد مطرح شده را در اجتماع و به خصوص در ميان خانواده ها مورد بررسي قرار مي دادند تا اين نوع رفتار و كلام در ميان جوانان و نوجوانان الگو نشود. من نه فيلم شناس هستم و نه داراي سواد هنري و بصري لازم در اين زمينه،  اما فكر مي كنم طنز شيوه اي است برخوردار از صورتي عاميانه و مردم پسند كه درعين حال سيرت و مفهومي بلند و بالا دارد.
شهاب الدين شكري

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |