چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۳
نگاهي به مشكلات دختران دانش آموز ازدواج كرده در ادامه تحصيل در دبيرستانها
از مدرسه برو بيرون!
006075.jpg
عكس: ساتيار امامي
نرگس قرباني
در ايران تا سن ۵۰ سالگي تنها ۲/۰درصد مردان و۸/۰درصد زنان فرصت و شانس حداقل يك بار ازدواج را نمي يابند و به عبارتي در تجرد قطعي به سر مي  برند. به علاوه ازدواج در ايران پديده اي است زودرس و ۹۰درصد از دختران ايراني تا سن ۲۰ سالگي حداقل يك بار ازدواج كرده اند و اين امر موجب طولاني ترشدن سن باروري، افزايش تعداد زايمانها و شمار خانواده ها و گسترش ابعاد آن مي شود و از همين رو كار خطير آموزش مادر، در اين جوامع از اهميت ويژه اي برخوردار مي شود. ملتي كه اهداف بزرگش نسلي نيرومند و تندرست را به ياري مي طلبد، راهي جز آموزش و فراگيري ندارد. در اين ميان، برخي از دانش آموزان دختر دبيرستاني با معضلي روبرو هستند كه به نوعي آنها را از ادامه تحصيل در مدرسه هاي روزانه بازمي دارد و آن مصوبه اي است كه به موجب آن از تحصيل دختران نامزد كرده و متاهل در دبيرستانهاي روزانه جلوگيري مي كند. استدلال آموزش و پرورش اين است كه دختران نامزدكرده و متاهل، ممكن است در تربيت ساير دانش آموزان دختر اختلال به وجود آورند و ذهن آنان را با مسائلي مشغول كنند كه از لحاظ سني هنوز لازم نيست يك دختر دبيرستاني با آنها درگير شود.
مسئله دانش آموزان نامزد كرده و متاهل، چالشي است كه مديران و مسئولان تربيتي مدرسه ها را هم با خود درگير كرده است، به عبارت ديگر اگر به هر طريقي، ازدواج دختر دانش آموزان محرز شود، مدير مدرسه مي تواند پرونده او را به زير بغلش بدهد تا يا در مدرسه هاي شبانه تحصيل كند و يا خود در خانه (البته و احتمالا خانه همسر) بخواند و در امتحان متفرقه شركت كند.
در ارتباط با دختران دانش آموزي كه ازدواج كرده اند، با تعدادي از والدين، مربيان و دانش آموزان گفت وگو كرده ايم كه در پي مي آيد.
روشنك حميدي : سال دوم دبيرستان هستم. نمي گويم جزو شاگردهاي ممتاز كلاس هستم، اما درسم از خيلي ها بهتر است. شرايط برايم مهيا شد و نامزد كردم. دوست دارم به درسم ادامه بدهم، ولي اگر مسئولان مدرسه متوجه شوند، مرا بيرون مي اندازند. وقتي در كلاس به دانش آموزان اطرافم نگاه مي كنم، مي بينم با ديگران فرق چنداني ندارم .براي مسئولان مدرسه هم فرقي نمي كند كه دختراني با شرايط مرا ثبت نام بكنند يا نكنند، ولي قانون اين اجازه را به آنها نمي دهد. البته شنيده ام طرح جديدي تصويب شده كه ما را هم ثبت نام كنند، ولي هنوز اجرا نشده، حداقل در مدرسه ما كه نشده. مي گويند بچه هاي پيش دانشگاهي را با شرايط ما مي پذيرند ولي ما را نه. خوب ما هم مجبوريم از كلكهايي استفاده كنيم. مثلا من امسال رفتم گفتم شناسنامه ام گم شده، به اداره ثبت هم رفتم و اعلام كردم كه شناسنامه ام را گم كرده ام. مهرماه گفتند كه اگر يك برگه رسمي بياوريد كه اين موضوع را تاييد كند، ما مي پذيريم تا موقعي كه اصل شناسنامه صادر شود. من هم برگه را گرفتم و به مدرسه دادم و حدس هم مي زدم كه فراموش كنند كه بعد از چند ماه شناسنامه ام را بياورم. تا الان كه بخير گذشته، ولي من هر روز بايد اين استرس را داشته باشم كه اگر شناسنامه ام را بخواهند چه كنم؟ كساني را در مدرسه مي شناسم كه به همين دليل دو شناسنامه دارند.
خانم نعيمي دبير يك دبيرستان غيرانتفاعي است، وي معتقد است: بايد با توجه به شرايط تصميم گرفت و به نظر من افراد فرق مي كنند. بعضي ها واقعا درسخوان هستند، خوب حالا شرايط هم مهيا شده و ازدواج هم كرده اند. اينها معمولا نظم را به هم نمي زنند و بيشتر سكوت مي كنند. ولي دسته ديگري هم هستند كه اصلا اهل درس خواندن نيستند، نامزد دارند و يا ازدواج كرده اند، آن وقت وجود آنها واقعا براي كلاس و بچه هاي ديگر مضر است. دختربچه هاي دبيرستاني، در اين سن براساس يك حس ناخودآگاه و ميل دروني علاقه و كشش زيادي به اطلاعات از جنس مخالف و مسائل ازدواج دارند، حالا اگر يك عده هم سر كلاس بخواهند بيايند و از تجاربشان تعريف كنند، ذهن دانش آموزان ديگر را از درس دور مي كنند، و آنها را تشويق مي كنند كه به مسائل حاشيه اي فكر كنند. مثلا دختري كه تا به حال به ازدواج فكر نكرده و مشغول درس و مطالعه بوده، حالا با ديدن دوست همكلاسي اش، با اين شرايط و تعاريف به فكر مي رود و ناخودآگاه فكرش مشغول مي شود. به نظر من اين دو دسته بايد تفكيك بشوند و قابل تفكيك هم هستند. با نگاه كردن به سر و وضع دانش آموز، نمراتش و نوع برخوردش كاملا مي توان متوجه شد. مي توان با گرفتن يك تعهدنامه مبني بر اينكه قول دهند سر كلاس صحبت هاي حاشيه اي نكنند و پوشش و سر و وضع ظاهريشان هم تفاوتي با ديگران نكند، اينها را مي توان در مدرسه نگه داشت.
اما خانم مينا جوادي، دانشجوي رشته روان شناسي حرفهاي جالب تري دارد.
اصلا چرا بايد يك دختر بين سنين ۱۵ تا ۱۸ سالگي ازدواج كند؟ اين كار غلطي است. ولي حالا كه اين امر انجام شده نبايد بچه را طرد كنيم! ما بايد در جامعه براي همه افراد با هر جرمي كه دارند، فرصت ايجاد كنيم، تازه اين دختر بچه  ها كه جرمي مرتكب نشده اند. به نظر من، ما بايد اول سال با اينها شرط كنيم كه ما اين فرصت را به شما مي دهيم. حالا شما يا از اين فرصت استفاده مي كنيد يا با رفتارتان كاري مي كنيد كه از مدرسه اخراج شويد. بايد ما در هر صورت اين نكته را مد نظر داشته باشيم كه يك مادر كم سن باسواد، بسيار مفيدتر خواهد بود تا يك مادر كم سن و كم سواد!
خانم منتظري، مشاور دبيرستاني دخترانه در منطقه ۶ است. وي مي گويد: من فكر مي كنم عدم حضور اين دانش آموزان در مدرسه بهتر خواهد بود. دانش آموزان دبيرستاني در سني هستند كه حساسيتها و كنجكاويهاي خاصي دارند و دوربودن از اين مسائل برايشان مفيدتر است. درست است كه آموزش اين گونه دختران (ازدواج كرده) نيز داراي اهميت است، ولي اگر واقعا براي مسئولان مهم است مي توانند مدارس روز ابتدايي تاسيس كنند كه فقط دختراني با اين شرايط و سن را پذيرا باشند!
به هر حال نظرات بسيار متفاوتي در اين باره وجود دارد. پدران و مادراني كه فرزندانشان اين شرايط را دارند (ازدواج كرده اند) بسيار نگران آينده دخترانشان هستند و اكثر آنها حضور دخترانشان را در مدارس شبانه به دلايل مختلف نمي توانند بپذيرند.
از طرفي والديني كه دخترانشان مشغول تحصيل هستند نيز دلشان نمي خواهد كه فرزندانشان با كساني كه چنين تجربه اي داشته اند، رابطه نزديكي داشته باشند، و به چيز ديگري غير از درس بيانديشند. نمي توان انكار كرد كه آموزش مادران آينده نيز براي جامعه اهميت زيادي دارد. آيا مي توان از تاثير مستقيم خانواده و خصوصا مادر و روش تربيتي آن بر فرزندان بي تفاوت گذشت؟

فن آموز، گامي نو براي آموزش بهتر
006018.jpg
شركت رشد آموزه هاي فني و علمي(رافع)، براي آموزش برخي موضوعات همچون برق، الكترونيك، مكانيك و فيزيك، اقدام به طراحي و توليد مجموعه فن آموز كرده است.
هر مجموعه «فن آموز» بسته اي است كه با محتويات درون آن، يك وسيله فني جالب ساخته و آزمايش هايي به وسيله آن انجام مي شود. در عين حال موضوعي از موضوعات فناوري آموزش داده مي شود.
درون هر بسته فن آموز، تعدادي از قطعات فني فلزي و پلاستيكي و الكترونيكي و... قرار داده شده است كه با اتصال آنها به يكديگر، وسيله مورد نظر ساخته مي شود.
دفترچه هايي محتوي راهنمايي عملي و نظري لازم براي ساختن وسيله مورد نظر و همچنين آموزش نكات علمي و فني مربوطه نيز درون بسته هاي فن آموز قرار دارد.
فن آموز در قالب سلسله  درس هايي علمي و فني مرتبط با يكديگر ارائه مي شود. هر بسته فن آموز يك درس است و با ساخت يك وسيله فني همراه است و طي آن معلوماتي ارزشمند و كاربردي با تجربه اي به ياد ماندني به دست مي آيد.
مجموعه هاي فن آموز در موضوعات برق و الكترونيك و مكانيك و در آينده، فيزيك، روباتيك، شيمي، رياضيات و... ارائه مي شود. هر يك از اين موضوعات شامل سلسله درس هايي با يك سير تدريجي و تكاملي از ساده به پيچيده است. سعي شده است كه كار عملي هر مجموعه، علاوه بر محتواي علمي و فني، جذابيت و سرگرمي هم داشته باشد. براي مثال، درس اول برق و الكترونيك، ساخت چراغ جادويي است. لامپي الكتريكي كه با كبريت روشن و با فوت كردن خاموش مي شود. درس اول مكانيك، يك قندان مكانيكي است كه با فشار دادن يك دكمه يك حبه قند بيرون مي اندازد. درس دوم، يك خودرو الكتريكي نورياب است كه مانند موشك هاي هدايت شونده، يك چراغ روشن را دنبال مي كند و در درس هاي بعدي، آدمكي مكانيكي است كه با شليك توسط يك تفنگ ليرزي به او، مي افتد و سپس برمي خيزد.
فن آموز براي دانش آموزان مقاطع راهنمايي، دبيرستان، اعم از دختر و پسر، يك برنامه آموزشي ايده آل و يك سرگرمي جذاب و مفيد است.
در صورتي كه توالي دروس رعايت شود، استفاده از فن آموز نياز به معلومات تخصصي قبلي ندارد و همچنين، آموزش هاي اختصاصي پيشرفته تر براي دانش آموزان علاقه مند و مستعد ارائه مي شود.
فن آموز براي افراد غير دانش آموز نيز يك مجموعه آموزشي مفيد براي آشنايي عمومي با علوم و فناوري(تكنولوژي) است.
006015.jpg
فن آموز داراي ويژگي هايي به شرح زير است: 
- شامل دروس و فعاليت هايي هدف دار، جهت دار و پيوسته است.
- داراي موضوعاتي متنوع در قالب هايي جذاب و سرگرم كننده است.
- براي طيف وسيعي از دانش آموزان در سطوح مختلف مناسب است.
- نسبتاً ارزان و با كيفيت است.
- مبتني بر پايه تجربيات ۱۵ ساله مؤسسه آموزشي، پژوهشي و توليدي عترت در زمينه هاي فني و آموزشي است.
فن آموز، يك هديه مناسب براي نوجوانان و جوانان است. در كنار ساير چاره انديشي ها، اشتغال علمي و فني نوجوانان و جوانان، تدبيري بسيار مؤثر براي استفاده اي مناسب از اوقات فراغت آنان در جهت ايجاد ذوق و بنيه علمي و فني و پرورش خلاقيت و توان سازندگي است كه در آنان حس خودباوري و عزت نفس و مفيد بودن ايجاد مي كند.
عمق بخشيدن به معلومات دانش آموزان و درك بهتر آنها از مفاهيم علوم و كاربرد آنها و ارتقاي سطح بينش فني و علمي آنان نيز از اهداف فن آموز است.
مجموعه هاي فن آموز با تخفيف ويژه در اختيار مدارس قرار مي گيرد.
كلاس هاي آموزشي حضوري براي مشاهده برخي آزمايش هاي فيزيك همچون بحث شكست نور و كاربرد عدسي هاي محدب و مقعر نيز در اين شركت داير است كه علاقه مندان مي توانند از آنها بازديد كنند.
علاقه مندان همچنين مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به نشاني الكترونيكي: www.rafeco.com مراجعه كنند.

سايه روشن فرهنگ
با درج آخرين بخش از مقالات حرف «ت»
جلد هشتم «دانشنامه جهان اسلام»در دسترس علاقه مندان قرار گرفت

006012.jpg
جلد هشتم از مجموعه چهل جلدي «دانشنامه جهان اسلام» مشتمل بر آخرين بخش از مقالات حرف «ت» در ۸۶۶ صفحه منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي بنياد دائره المعارف اسلامي با انتشار مجلد هشتم در مجموع و با احتساب مطالب مجلدات قبلي۶۵۹۰، صفحه از اين دانشنامه دربرگيرنده مقاله هايي در زمينه معرفي علوم و فنون و صنايع و مشاغل در تمدن اسلامي است. همچنين در زمينه زندگي و افكار و انديشه هاي دانشمندان بزرگ و مراكز تعليم و تربيت و مدارس وكتابخانه ها و مفاهيم ديني مأخوذ از قرآن و حديث و مفاهيم و اصطلاحات فلسفي و عرفاني و ادبي و جغرافياي جهان اسلامي وآثار و ابنيه و جلوه هاي مختلف فرهنگ و هنر اسلامي و رويدادها و واقعيات مهم تاريخ اسلام و احزاب و جمعيت ها و فرق و مذاهب مقالاتي به رشته تحرير درآمده و زبان ها و گويش ها و اقوام و قبائل در دنياي اسلام و بسياري از موضوعات و مسائل و مباحث ديگر مورد تدقيق و بحث و بررسي قرار گرفته است.
در مجلد هشتم دانشنامه جهان اسلام، ۲۶۰مقاله از استادان و پژوهشگران ايراني و برخي استادان خارجي به صورت تأليف و۵۱مقاله به عنوان ترجمه به چاپ رسيده و مؤلفان اين مجلد در مجموع ۱۹۲نفر بوده اند.
بنياد دايره المعارف از ده گروه علمي تشكيل يافته كه عبارتنداز: گروه ادبيات و زبان، گروه مطالعات اسلام معاصر، گروه تاريخ، گروه تاريخ علم، گروه جغرافيا، گروه فرهنگ و تمدن اسلامي، گروه فقه و حقوق، گروه فلسفه و عرفان، گروه قرآن و حديث، گروه كلام و فرق.
در مجلد هشتم دانشنامه كه با مقاله «تكاثر» آغاز و با مقاله «تيه» به پايان مي رسد ترتيب توزيع مقالات هر يك از حوزه هاي موضوعي ياد شده بدين قرار است: ادبيات: ۲۳مقاله؛ اسلام معاصر: ۳۰مقاله؛ تاريخ: ۳۶مقاله؛ تاريخ علم: ۱۶مقاله؛ جغرافيا: ۴۹مقاله؛ فرهنگ و تمدن اسلامي: ۳۷مقاله؛ فقه و حقوق: ۳۴مقاله؛ فلسفه: ۳۲مقاله؛ قرآن و حديث:۲۱مقاله؛ كلام و فرق: ۲۳مقاله.
در مجلد هشتم، علاوه بر مقالات تصاوير برخي اشياء، اعلام، بناهاي تاريخي، اسناد و مدارك و نقشه بعضي كشورها و شهرها، از جمله چهار نقشه از تهران قديم را نيز مشاهده مي كنيم. گفتني است بنياد دايره المعارف اسلامي داراي بيش از يكصد عضو هيئت علمي است كه حدود نيمي از مقالات جلد هشتم اين دانشنامه توسط ۷۲تن از اعضاي هيئت علمي بنياد به رشته تحرير درآمده است. عنوان شماري از مهمترين مقالات اين مجلد به ترتيب ذيل است:
تكامل، تكليف، تكيه، تلعكبري، تلگراف، تلمود، تمبر، تميم، تناسخ، تنظيمات، تونس (كشور و شهر)، توبه، توتيا، توحيد (در قرآن و تفسير، در حديث، در كلام، در عرفان، در فلسفه)، تورات، توسل، توسعه، توصلي، توقيع، توكل، توماس آكوئيني، تهافت الفلاسفه، تهذيب الاحكام، تهران (استان، شهرستان و شهر)، تيموريان. علاقه مندان به تهيه مجلدات اول تا هشتم دانشنامه جهان اسلام مي توانند با «مؤسسه كتاب مرجع» (شماره تلفن هاي ۸۹۶۳۷۶۸- ۸۹۶۱۳۰۳) تماس حاصل كنند.
در جلد هشتم «دانشنامه جهان اسلام» علاوه بر مقالات متعدد در زمينه تمدن و معارف و فلسفه و علوم و فنون و صنايع دنياي اسلام، تصاوير برخي اشياء اعلام، بناهاي تاريخي، اسناد و مدارك و نقشه برخي كشورها و شهرها از جمله چهار نقشه از تهران قديم را نيز مشاهده مي كنيم.
دعوت از مؤمنان و نيكوكاران براي ساخت مساجد
همه ساله روزهاي ۲۳-۱۸ ماه مبارك رمضان، مقارن با ليالي قدر، به عنوان هفته عمران مساجد نامگذاري شده است و در اين هفته كمك هاي مردمي براي عمران و آبادي مساجد جمع آوري مي شود.
مؤسسه عمران مساجد كشور از سال ۱۳۷۵ با نظر موافق مقام معظم رهبري و با تعيين حجج اسلام سيد علي غيوري، نظام زاده، نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه و دكتر خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي به عنوان هيأت امنا، از طريق دريافت اعتبارات دولتي و كمك هاي افراد خير در زمينه ساخت، تعمير و مرمت و تجهيز مساجد فعاليت مي كند.
مؤسسه عمران مساجد، آماده دريافت كمك هاي مؤمنان نيكوكار در اين امر خداپسندانه از طريق حساب جاري ۷۱۷ بانك ملي شعبه مركزي است. هم ميهنان عزيز مي توانند با واريز كمك هاي نقدي خود به حساب فوق، در ساخت مساجد به ويژه در مناطق محروم سهيم شوند. خيرين و نيكوكاران مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۶۷۰۲۹۵۴ تماس بگيرند.
«شش گفتار پيرامون انقلاب دوم»منتشر شد
006039.jpg
توسط معاونت پژوهش و برنامه ريزي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي چاپ اول «شش گفتار پيرامون انقلاب دوم» منتشر شد.
مجموعه حاضر حاوي شش مقاله تحت عناوين: انقلاب دوم با بازتاب ها و پيامدها/ اهداف لانه جاسوسي در ايران/ دلايل تسخير سفارت آمريكا در ايران/ مبارزه با استكبار جهاني، چرا/ رابطه با آمريكا آري يا نه/ ۱۳ آبان روز ملي مبارزه با استكبار جهاني است كه به مناسبت فرارسيدن يوم الله سيزده آبان در ۸۰ صفحه رقعي منتشر شده است.

همزمان با فرا رسيدن روز جهاني قدس
«سلطه رسانه اي صهيونيسم در آمريكا » منتشر شد
006036.jpg
نويسنده: زهرا سمواتي/ ناشر: مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، مؤسسه چاپ و نشر عروج/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۱۲۷ صفحه، رقعي/ ۱۰۰۰ تومان.
در فصل اول اين كتاب، پروفسور هربرت شيلر، استاد دانشگاه كاليفرنيا (از جمله نظريه پردازاني كه تقريباً در همه آثارش به مفهوم سلطه فرهنگي و ارتباطي و برتري جويي هاي آمريكا در اين زمينه اشاره كرده و همواره در جست وجوي ريشه هاي اقتصادي و سياسي سلطه فرهنگي و ارتباطي بوده است)، از طرح نظريه سلطه فرهنگي، راجع به مفهوم امپرياليسم فرهنگي و نقش وسايل ارتباط جمعي در اين زمينه چنين نوشته است: «واژه امپرياليسم فرهنگي نشان دهنده نوعي نفوذ اجتماعي است كه از طريق آن، كشوري اساس تصورات، ارزش ها، معلومات و هنجارهاي رفتاري و همچنين روش زندگي خود را به كشورهاي ديگر تحميل مي كند... وسايل ارتباط عمومي، بهترين نمونه بنگاه هاي عاملند كه در فرآيند رسوخ، به كار گرفته مي شوند. براي رسوخ كردن در سطح فراگير، وسايل ارتباطي خود نيز به وسيله قدرت سلطه گر رسوخ جو، قبضه مي شوند.»
مفهوم صهيونيسم، تعريف اصطلاح صهيونيسم و چگونگي پيدايش آن، صهيونيسم سياسي، صهيونيسم فرهنگي، شيوه شكل گيري و فعاليت سازمان جهاني صهيونيسم، مباني فكري و ماهيت انديشه هاي صهيونيستي، دلايل وحدت استراتژيك استعمارگران غربي با صهيونيسم، صهيونيسم آمريكايي و ويژگي هاي  آن، خصوصيات اصلي رفتار صهيونيسم در آمريكا، نقش كميته امور آمريكايي- اسرائيلي، ظهور، توسعه و نقش لابي صهيونيسم در آمريكا، استراتژي صهيونيسم بر كنترل اخبار جهان و نفوذ صهيونيسم در رسانه هاي بين المللي، عناوين موضوعاتي است كه در فصل دوم اين كتاب به آنها پرداخته شده است.
در فصل سوم، هژموني صهيونيسم در رسانه هاي آمريكا، مطالب زير آمده است: قدرت صهيونيست ها در شكل دهي افكار آمريكاييان توسط رسانه ها، نفوذ صهيونيسم در راديو و تلويزيون آمريكا، نقش صهيونيسم در جهت دهي افكار آمريكاييان در تلويزيون بر ضد مسلمانان، سينما در جهت مقاصد سياسي صهيونيسم، كارتون هاي هاليوود در جهت زمينه سازي افكار كودكان به نفع صهيونيسم، نظريات منتقدان در رابطه با قدرت يهود در هاليوود، نفوذ صهيونيسم در مطبوعات آمريكا، استراتژي صهيونيسم در مطبوعات و مجلات آمريكايي.
با نيم نگاهي به آمار و اطلاعات ارائه شده در فصل سوم و فهرست اسامي يهوديان دست اندركار صنعت رسانه  در آمريكا كاملاً آشكار است كه يهوديان توانسته اند در اين راستا به موفقيت هايي نايل آمده و بزرگترين امپراتوري هاي رسانه اي جهان را در اختيار خود بگيرند. به اين ترتيب هژموني رسانه اي صهيونيزم در جهت شكل دهي افكار عمومي به سود سياست هاي رژيم صهيونيستي و براي مشروعيت بخشيدن به اهداف و سياست هاي آن شكل گرفت.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |