چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۳
نظرسنجي از سهامداران بورس اوراق بهادار تهران
چرا در بورس تهران سرمايه گذاري مي كنيد؟
006042.jpg
از آغازين ساعات هر روز صبح، سالن شلوغ و پر ازدحام است؛ به طوري كه به سختي جايي براي ايستادن و يا حركت كردن مي يابي. مراجعه كنندگان كه اكثريت قريب به اتفاق آنها مرد و از همه سنين هستند، حاكميت سالن را در دست دارند و در گوشه اي از سالن هم مي توان به تعداد انگشتان يك دست، چند زن را ديد كه با هم پچ پچ مي كنند.
زنگ  تلفن هاي همراه، يك قلم و كاغذ، نگاههاي خيره  به تابلوي قيمت هاي سهام و آدمهايي كه مي نويسند و اطلاعاتشان را به ديگري نمي دهند!
اينجا ساختمان كهنه بورس اوراق بهادار تهران در دل خيابان قديمي حافظ است. ساختماني كه از عمر آن ۳۷ سال مي گذرد و به دليل ترددهاي بسيار بورس بازان، امروزه بسيار كهنه تر و فرسوده تر به نظر مي رسد.
اينجا پاتوق سرمايه هاي بزرگ و كوچك چند ميليون نفر سهامدار كوچك و تعداد اندكي هم سهامداران بزرگ است كه البته سياست هاي اقليت سرمايه دار همواره به اكثريت سهامداران خرد چربيده است!
اين موضوع را، اكثر سهامداران خرد اذعان مي دارند و از سرمايه هاي كلان گروهي اندك كه فضاي حاكم در بورس اوراق بهادار تهران را به نفع خود و در جهت منافع اصلي خود به حركت درمي آورند، مورد تأكيد قرار مي دهند.
ازدحام و شلوغي روزانه ساختمان بورس خبر از ناگفته ها و اطلاعات پنهاني مي دهد كه در همهمه هاي سهامداران خرد، گم شده است. فعالان بازار سرمايه به خوبي از حضور شبح هاي ناپيدا در بورس واقف اند و با هر افت و خيز ناگهاني قيمت ها همه مي دانند كه اشباح به حركت درآمده اند!
و به هر تقدير اين جا بازار سرمايه است و كشاكش روزانه سرمايه داران خرد و بزرگ كه تمام ناشدني است!
006045.jpg
در بورس تهران جا براي همه هست. براي جوانان، بورس سرزمين آمال و آرزوهاست و براي مسن ترها تأمين سود منطقي و حفظ ارزش نقدينگي به دست آمده در طول سالهاي از دست رفته و براي برخي بورس جذاب است و براي برخي ديگر مايه كنجكاوي است. هر كس در اين ساختمان آمده كه بخت خود را بيازمايد و ناگفته پيداست آنها كه نامطلع آمده اند متضرر واقعي اند!
بورس بازان آمريكايي اصطلاحي دارند كه مي گويند هيچ گاه برخلاف بازار اقدام نكن يعني اگر قيمت ها بالا رفت بفروش و اگر قيمت ها پايين آمد، نخر!اما بورس بازان ايران دقيقاً برعكس عمل مي كنند يعني با هر هجوم و يا شايعه بالا رفتن قيمت ها مي خرند و با پايين آمدن قيمتها هم باز مي خرند به اين اميد كه قيمتها بالا مي رود!  يعني در هر حال ايرانيها مي خرند. شايد دليل اصلي اين رويه بورس بازان ايران، نبود سيستم اطلاعاتي شفاف است و به دليل اين جو حاكم، احتمال شكنندگي قيمتها بسيار بالاست و سير منطقي براي نوسانات قيمت هم قابل تعريف نيست.
متأسفانه در بورس اوراق بهادار تهران وجود و دسترسي به اطلاعات پنهان جرم محسوب نمي شود؛ به طوري كه دبير كل بورس اوراق بهادار در چندين مصاحبه بارها تأكيد كرده كه اطلاعات پنهان جرم نيست و شفافيت اطلاعات در هيچ بازاري صد در صد نيست اما اگر اين اطلاعات پنهاني منجر به ضرر و يا شكايت فردي  شود فقط بعد از محرز شدن جرم مي توان از طريق قوانين پايه اي كشور و دادگاهي اقدام به اعاده حق كرد!
و ناگفته پيداست كه سرمايه گذار ايراني هم ذائقه خاص خود را دارد. علاقه به شنيدن شايعات و عمل كردن براساس آن كه مبناي نادرستي براي دادوستد سهام شده است و ادامه اين فرآيند تا به امروز به نامتعادلي اين بازار سرمايه مدام انجاميده است.
خوشبختانه در طول يكي، دو ماه گذشته بورس اوراق بهادار تهران و دغدغه هاي ناگشاده آن مورد توجه مسئولان مختلف قرار گرفته است و به جز سخن از اين دغدغه ها، ظاهراً  راهكارهاي قانوني و اجرايي براي آن در شرف تدوين و اجراست.تازه ترين اقدام در خصوص معاملات سهام در بورس تهران تدوين آيين نامه معاملات سهام بوده است كه براساس آن برخي تصميم گيري هاي سليقه اي كه منجر به نوسانات نادرست قيمت سهام مي شود در چارچوب مقررات و ضوابط براي ابطال يا تأييد آن قابل اقدام خواهد شد.براساس اين آيين نامه كه ظاهراً  تا پايان امسال براي اجرا ابلاغ خواهد شد، به طور كامل و شفاف دلايل توقف و يا بازگشايي نماد شركتها را در تالار مبادلات سهام براي اطلاع عموم قابل انتشار خواهد كرد.
بنا بر آمار، هم اينك نزديك به ۳ ميليون نفر در بورس اوراق بهادار حضور دارند و حجم بالاي روزانه معاملات سهام و ساختار قديمي بورس اوراق بهادار در اين باره با محدوديت هاي بسيار مواجه است كه به جز نوسازي سيستم معاملات، امكان اعاده حق سهامداران به ويژه سهامداران خرد و كوچك با سختي مواجه است.
گروه پژوهش مركز مطالعات و تحقيقات همشهري نيز با توجه به اين موضوع و مباحث و قوانين جديدي كه هم اينك در بورس اوراق بهادار تهران و به طور كلي حاكم بر بازار سرمايه ايران در شرف رخداد است در يك طرح نظر سنجي از ۲۱۰ نفر سهامدار بورس تهران در ساختمان حافظ، پرسشهايي را در خصوص وضعيت كنوني خريد و فروش سهام، مسائل پيش روي سهامداران با كارگزاران و مشكلات موجود در بورس اوراق بهادار تهران مطرح كرده است.
بنابراين آمار به دست آمده از اين طرح  نظرسنجي، ۲/۶۴ درصد سهامداران شغل اصلي آنها معامله سهام بورس نيست و در مقابل ۴/۳۱ درصد تنها منبع درآمدشان از اين محل است. نكته جالب توجه در اين خصوص حضور دانشجويان و خانه داران به ترتيب ۴/۱۱ درصد و ۱/۷ درصد در ميان بورس بازان است.
006066.jpg
9/۲۲ درصد پاسخگويان دليل اصلي حضور خود را در بورس اوراق بهادار محدوديت  راههاي سرمايه گذاري در ايران ذكر كرده اند و ۶/۱۸ درصد نيز براي حفظ ارزش نقدينگي خود و ۶/۸ درصد نيز با توصيه دوستان و آشنايان وارد اين بازار سرمايه شده اند.
معادل ۱/۵۷ درصد پاسخگويان بازده سرمايه گذاري را در بورس تهران خوب ارزيابي كرده اند و معادل ۷/۳۵ درصد نيز گفته اند ميزان ريسك پذيري سرمايه  در بورس تهران بالاست.
۱/۷۷ درصد پاسخگويان افق سرمايه گذاري در بورس تهران را بلندمدت ذكر كرده اند و به آينده بورس خوش بين هستند و معادل ۷۰ درصد پاسخگويان نيز بيش از ۵ ميليون تومان سرمايه نقدي خود را در بازار سرمايه به كار انداخته اند.۶/۸۸ درصد پاسخگويان هم صاحب سبد سهام هستند و فقط ۴/۱ درصد صاحب يك نوع سهام شركت ها هستند.۴/۶۱ درصد پاسخگويان هم در اين طرح نظرسنجي اظهار داشته اند كه با حضور روزانه در بورس خودشان مديريت سبد سهامشان را بر عهده دارند و معادل ۴/۴۱ درصد پاسخگويان از نحوه فعاليت كارگزاري ها ناراضي مي باشند و دلايل اصلي آن را شلوغي و ازدحام بيش از حد در مقابل كارگزاري ها و كمبود كارگزاري ها و رابطه اي كار كردن آنها و نيز كندي در روند كار خريد و يا فروش سهام ذكر كرده اند.
فقط ۱/۲۷ درصد پاسخگويان در اين طرح نظرسنجي گفته اند كه قاعده حضور آنها در بورس تهران سرمايه گذاري بلند مدت و استمرار در آن است و در مقابل ۷/۵ درصد فقط به سود كوتاه مدت مي انديشند.۹/۴۲ درصد پاسخگويان نيز گفته اند كه هوشياري و آگاهي خودشان عامل موفقيت شان در بورس تهران است و در مجموع ۶۰ درصد پاسخگويان عملكرد خود را در بورس تهران موفق ارزيابي مي كنند.
006069.jpg
پاسخگويان در اين طرح نظرسنجي كه شامل سهامداران روزانه حاضر در ساختمان بورس اوراق بهادار تهران مي باشند، رانت هاي اطلاعاتي، باندبازي و حاكميت سهامداران عمده در اين بازار و عدم نظارت مناسب و تأثير مسائل سياسي در روند معاملات سهام بورس اوراق بهادار را از جمله مشكلات بورس ذكر كرده اند. اين گروه عدم قوانين حمايتي و پشتيباني از سهامداران خرد و عدم آموزش و اطلاع رساني درست به آنها و نيز تباني بعضي مديران شركت ها را كه مانع نفع سهامداران خرد مي شود را از جمله مسائل پيش روي خود عنوان كرده اند.
اين گروه عدم اطلاع رساني به موقع شركت ها و دسترسي عده اي خاص به اين نوع اطلاعات را عامل مهم ضرر و زيان خود مي دانند.آمار و اطلاعات به دست آمده از اين طرح نظرسنجي، پيش روي مسئولان پيگير مشكلات بورس اوراق بهادار است و صرف نظر از هر گونه نقد و تحليلي در اين خصوص، شايد پاسخ گويي به چند پرسش مهم در بازار سرمايه بتواند چشم انداز آتي احقاق حقوق حقه سهامداران خرد را نمايان تر سازد. و اينك اين چند پرسش:
- آيا قوانين و مقررات جديد، قادر به شناسايي افراد صاحب رانت هاي اطلاعاتي و پنهاني است؟
- آيا امكان حمايت از حقوق صاحبان سهام خرد و اطمينان خاطر آنها براي معاملات روزانه سهام قابل اجرا است؟
- آيا داشتن اطلاعات پنهان جرم محسوب مي شود؟
- آيا ضرور و زيان ناشي از محرز شدن جرم صاحبان اطلاعات پنهان، قابل اعاده به مغبونان است؟
- و ِآيا ضرور و زيان سهامداران خرد ناشي از عملكرد كارگزاران قابل پيگيري است؟
در نهايت آنچه را كه نبايد از نظر دور داشت اين نكته مهم است كه بورس اوراق بهادار آئينه كوچكي است از اقتصاد هر كشور.
جزئيات اين طرح نظر سنجي را در پي مي خوانيد:
سن و جنس پاسخگويان
از ۲۱۰ نفر پاسخگو به پرسش هاي گروه پژوهش همشهري در اين طرح نظرسنجي معادل ۳/۲۴ درصد زن و ۷/۷۵ درصد مرد مي باشند و حداقل سن پاسخگويان ۲۱ سال و حداكثر سن ۶۵ سال مي باشد.
بنابراين آمار ۹/۳۲ درصد پاسخگويان بين ۲۱ تا ۳۰ سال دارند و معادل ۵/۲۸ درصد بين ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند و ۶/۳۸ درصد نيز بين ۴۰ تا حداكثر ۶۵ سال سن دارند.
شغل پاسخگويان
براساس آمار به دست آمده معادل ۹/۴۲ درصد پاسخگويان صاحب شغل آزاد مي باشند، اين دسته از پاسخگويان اغلب روزها در سالن اصلي بورس اوراق بهادار حضور مستقيم و مستمر دارند.
006072.jpg
معادل ۸/۲۲ درصد پاسخگويان نيز بازنشسته مي باشند و معادل ۳/۴ درصد پاسخگويان صاحب شغلي در حال حاضر نبوده و اظهار كرده اند كه بيكار مي باشند.
همچنين معادل ۱/۷ درصد پاسخگويان خانه دار و ۹/۲ درصد دبير مي باشند. معادل ۴/۱ درصد روزنامه نگار و ۹/۲ درصد كارمند مي باشند. از ميان پاسخگويان ۳/۴ درصد خود را بورس باز معرفي كرده و معادل ۴/۱۱ درصد پاسخگويان دانشجو مي باشند.
سطح تحصيلات
معادل ۳/۴۴ درصد از پاسخگويان در اين طرح نظرسنجي داراي مدرك تحصيلي ديپلم مي باشند و معادل ۶/۵ درصد فوق ديپلم، و ۱/۱۷ درصد دانشجو و ۱/۲۷ درصد كارشناس، ۹/۲ درصد كارشناس ارشد و ۴/۱ درصد دكتري و ۴/۱ درصد نيز فوق دكتري مي باشند.
مدت ورود و حضور شما در بورس تهران
چقدر بوده است؟
براساس آمار به دست آمده از اين طرح نظر سنجي معادل ۳۰ درصد پاسخگويان ۶ سال و يا بيش از ۶ سال است كه در بورس اوراق بهادار حضور دارند و معادل ۶/۸ درصد نيز از ابتداي آغاز به كار بورس اوراق بهادار در اين بازار حضور مستمر دارند.
معادل ۵/۴۸ درصد نيز معادل ۲ و يا كمتر از ۲ سال و معادل ۹/۱۲ درصد نيز ۴ سال است كه در بورس حضور دارند.
نحوه حضور در بورس تهران چگونه بوده است؟
براساس آمار به دست آمده ۲/۶۴ درصد از پاسخگويان اظهار كرده اند كه خريد و فروش سهام را روزانه پيگيري مي كنند اما شغل اصلي آنها خريد و فروش سهام نيست در مقابل ۴/۳۱ درصد پاسخگويان نيز عنوان كرده اند كه خريد و فروش سهام تنها منبع درآمد آنهاست.
همچنين ۳/۴ درصد پاسخگويان نيز به صورت مقعطي پيگير امور سهام خود در بورس اوراق بهادار تهران هستند.
چرا در بورس تهران سرمايه گذاري كرده ايد؟
معادل ۹/۲۲ درصد پاسخگويان در پاسخ به اين پرسش كه چرا در بورس اوراق بهادار تهران سرمايه گذاري كرده اند، گفته اند كه راه هاي سرمايه گذاري در ايران محدود است و معادل ۶/۱۸ درصد نيز گفته اند كه با سرمايه گذاري در بورس تهران قصد دارند تا ارزش سرمايه نقدي خود را حفظ كنند.
معادل ۶/۸ درصد نيز گفته اند كه به توصيه دوستان و آشنايان خود در بورس تهران سرمايه گذاري كرده اند.
همچنين معادل ۳/۴ درصد نيز اظهار كرده اند كه سرمايه گذاري در بورس تهران ارزش ريسك كردن را دارد و ۱/۷ درصد نيز براين باورند كه بازدهي سرمايه در بورس تهران خوب است. معادل ۸/۵ درصد پاسخگويان نيز دو عامل يعني توصيه دوستان و آشنايان و محدوديت سرمايه گذاري در ايران را براي سرمايه گذاري خود در بورس تهران ذكر كرده اند.
همچنين ۸/۲ درصد نيز عواملي مانند توصيه دوستان و آشنايان و بازدهي خوب در بورس، ۸/۲ درصد پاسخگويان نيز بازدهي  خوب در بورس و محدوديت راه هاي سرمايه گذاري در ايران، ۲/۱۷ درصد محدوديت راه هاي سرمايه گذاري در ايران و حفظ ارزش نقدي سرمايه را از عوامل مؤثر براي سرمايه گذاري در بورس تهران ذكر كرده اند و در مجموع ۶/۵ درصد پاسخگويان نيز چند عامل مشترك را از جمله محدوديت راه هاي سرمايه گذاري در ايران و ارزش ريسك كردن در بورس و بازدهي خوب آن و نيز حفظ ارزش سرمايه نقدي را از عوامل موثر سرمايه گذاري خود در بورس اوراق بهادار تهران ذكر كرده اند.
بازده سرمايه گذاري در بورس تهران
چگونه است؟
۱/۵۷ درصد پاسخگويان بازده سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار تهران را خوب ارزيابي كرده اند و معادل ۱/۷ درصد نيز آن را خيلي خوب ذكر مي كنند.
اما در مقابل ۷/۳۵ درصد نيز بازده سرمايه گذاري در بورس تهران را «بد نيست» ذكر كرده اند.
ميزان ريسك پذيري در بورس اوراق بهادار تهران چقدر است؟
معادل ۷/۳۵ درصد پاسخگويان ميزان ريسك پذيري سرمايه در بورس اوراق بهادار تهران را بالا ذكر كرده اند و معادل ۳/۴ درصد ميزان ريسك پذيري را كم و معادل ۹/۳۲ درصد نيز ميزان ريسك پذيري را در بورس تهران متعادل عنوان كرده اند.
در مقابل ۱/۲۷ درصد نيز ميزان ريسك پذيري در بورس تهران را غيرقابل پيش بيني ذكر كرده اند.
افق سرمايه گذاري در بورس تهران چگونه است؟
معادل ۱/۷۷ درصد پاسخگويان افق سرمايه گذاري در بورس تهران را بلند مدت ذكر مي كنند و به سرمايه گذاري بلند مدت در بورس تهران خوش بين  هستند. معادل ۱/۱۷ درصد افق سرمايه گذاري در بورس تهران را ميان مدت و معادل ۷/۵ درصد نيز آن را كوتاه مدت ذكر مي كنند.
از آمار بالا مي توان چنين نتيجه گرفت كه بخش قابل ملاحظه اي از سرمايه گذاران در بورس تهران برنامه بلندمدت براي سرمايه خود دارند و در مقابل فقط ۷/۵ درصد به شكل كوتاه مدت در اين بازار حضور مي يابند و سرمايه خود را به محض ضرر از بازار اوراق بهادار تهران خارج مي كنند!
ميزان سرمايه گذاري در بورس تهران چقدر است؟
معادل ۷۰ درصد پاسخگويان در اين طرح نظرسنجي بيش از ۵ ميليون تومان در بورس اوراق بهادار تهران سرمايه گذاري كرده اند و معادل ۱/۱۷ درصد كمتر از ۴ ميليون تومان، و معادل ۶/۸ درصد نيز كمتر از ۳ ميليون تومان سرمايه گذاري كرده اند و ۳/۴ درصد از پاسخگويان كمتر از ۲ ميليون تومان سرمايه خود را در بورس اوراق بهادار سرمايه گذاري كرده اند.
سهام چند شركت را خريداري كرده ايد؟
معادل ۶/۸۸ درصد پاسخگويان صاحب سبد سهام شركت هاي مختلف پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستند.
همچنين براساس آمار به دست آمده ۶/۸ درصد پاسخگويان صاحب سهام ۳ شركت پذيرفته شده در بورس و معادل ۴/۱ درصد صاحب سهام دو شركت و معادل ۴/۱ درصد نيز فقط سهام يك شركت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار را خريداري كرده اند.
كدام شيوه را براي خريد و فروش سهام خود انتخاب كرده ايد؟
معادل ۴/۶۱ درصد پاسخگويان به طور روزانه خودشان در بورس اوراق بهادار حضور دارند و خودشان براي خريد يا فروش سهام دست به انتخاب مي زنند. معادل ۶/۸ درصد پاسخگويان نيز به توصيه دوستان و آشنايان اقدام به خريد و يا فروش سهام مي كنند.
معادل ۱۰ درصد پاسخگويان از طريق شركت هاي كارگزاري و توصيه آنها اقدام به خريد و يا فروش سهام خود مي كنند.
فقط ۹/۲ درصد سهامداران بورس در اين طرح نظرسنجي مقداري سهام شركت هاي پذيرفته شده را خريداري و آن را حفظ كرده اند!
معادل ۳/۱۴ درصد نيز خودشان و يا به توصيه دوستان و آشنايان اقدام به خريد و يا فروش اوراق بهادار خود مي كنند و در مجموع ۸/۲ درصد پاسخگويان نيز به طرق مختلف شامل توصيه كارگزاري ها، دوستان و آشنايان و يا با حفظ سهام خود در بورس اوراق بهادار دست به انتخاب مي زنند.
تا چه حد از كارگزاري ها رضايت داريد؟
معادل ۱/۴۷ درصد پاسخگويان تا حدي از كارگزاري هاي بورس اوراق بهادار رضايت دارند و معادل ۴/۴۱ درصد نيز از نحوه فعاليت كارگزاري ها ناراضي مي باشند و فقط معادل ۳/۴ درصد از كارگزارهاي خود خيلي زياد و ۱/۷ درصد زياد رضايت دارند.
دلايل نارضايتي از كارگزاران چيست؟
۴/۵۱ پاسخگويان به اين پرسش پاسخي نداده اند اين عده شامل كساني مي باشد كه از كارگزاري ها ناراضي نيستيد و يا راضي مي باشند. در مقابل ۸/۳۲ درصد پاسخگويان از جمله دلايل نارضايتي از كارگزاران را شلوغي زياد و كم بودن كارگزاري ها عنوان كرده اند. معادل ۹/۲ درصد رابطه كارگزاري ها را با سهامداران عمده و بزرگ از عوامل نارضايتي خود ذكر كرده اند.
معادل ۱/۷ درصد نيز گفته اند كه كارگزاري ها رابطه اي كار مي كنند و با همه يكسان رفتار نمي كنند و معادل ۹/۲ درصد نيز كندي در كار خريد و يا فروش سهام توسط كارگزاري ها را دليل نارضايتي خود عنوان كرده اند.
قاعده عملكرد اصلي شما براي سرمايه گذاري
در بورس تهران چه بوده است؟
معادل ۱/۲۷ درصد پاسخگويان گفته اند كه استمرار در سرمايه گذاري و حضور بلندمدت در بورس تهران را انتخاب كرده اند و قاعده اصلي آنها حضور مستمر در بورس تهران است.
معادل ۳۰ درصد از پاسخگويان نيز گفته اند قاعده اصلي آنها در بورس تهران، تنوع در سرمايه گذاري و خريد و فروش سهام به شكل روزانه است. معادل ۷/۵ درصد پاسخگويان نيز اظهار كرده اند كه به بالاترين سود در كوتاه مدت فكر مي كنند و ۳/۱۴ درصد نيز مي گويند به سود معقول در ميان مدت مي انديشند.
۱/۷ درصد پاسخگويان صبر و بردباري را پيشه خود كرده اند و معادل ۳/۴ درصد نيز ضمن حضور بلندمدت، براي سرمايه خود در بورس تهران اقدام به تنوع در خريد و يا فروش سهام مي كنند.
در مجموع ۷/۱۰ درصد پاسخگويان نيز با در نظر گرفتن چند عامل مانند سود بالا، صبر و عمل بر اساس شنيده ها و استمرار حضور در بورس اقدام به مديريت سهام و سرمايه هاي خود در بورس تهران مي كنند.
006051.jpg
عوامل مؤثر در سرمايه گذاري موفق شما
در بورس تهران چيست؟
معادل ۹/۴۲ درصد پاسخگويان آگاهي و هوشياري خودشان در خريد و يا فروش سهام و توجه به تركيب سهامداران شركتهاي مورد هدف را از عوامل مؤثر در موفقيت خود در بورس تهران ذكر مي كنند و معادل ۳/۲۴ درصد نيز توجه به پيش بيني سود و افزايش سرمايه سالانه شركت ها را از عوامل موفقيت خود عنوان مي كنند.
۹/۱۲ درصد استفاده از مشاوره كارشناسان مالي و ۹/۲ درصد كسب تجربه و تخصص خود را از عوامل موفقيت در بورس تهران ذكر مي كنند.
در مجموع ۴/۱۱ درصد نيز آگاهي و هوشياري و توجه به پيش بيني سود و افزايش سرمايه  سالانه شركت ها را به همراه عواملي مانند شفاف  بودن اطلاعات برخي شركت ها در بورس و مشاوره كارشناسان را از جمله دلايل موفقيت خود ذكر مي كنند.
همچنين معادل ۲/۴ درصد پاسخگويان تجربه و تخصص خودشان را در كنار عواملي مانند توجه به تركيب سهامداران شركت ها و شفاف بودن اطلاعات شركت ها از جمله دلايل موفقيت خود ذكر مي كنند.
آيا در بورس تهران موفق عمل كرده ايد؟
۶۰ درصد پاسخگويان به اين پرسش گروه پژوهش همشهري كه آيا در بورس اوراق بهادار تهران موفق عمل كرده ايد پاسخ مثبت و بله داده اند و در مقابل ۹/۳۲ درصد نيز به اين پرسش پاسخ خير داده اند و معادل ۱/۷ درصد نيز عملكرد خود را تا حدي موفق در بورس تهران ذكر مي كنند.
006048.jpg
مهمترين مسائل و مشكلات موجود
در بورس تهران چيست؟
معادل ۷/۱۵ درصد پاسخگويان استفاده از رانت اطلاعاتي توسط برخي را در بورس تهران از مشكلات موجود در اين بازار ذكر مي كنند و معادل ۳/۴ درصد حاكميت سهامداران عمده و باندبازي توسط آنان را از مسائل بورس تهران ذكر مي كنند و معادل ۷/۵ درصد نيز كمبود كارگزار ي ها را از مشكلات بورس تهران مي دانند و به اين نكته تأكيد دارند كه كارگزاري ها با مراجعه كنندگان برخورد ملايم و خوبي ندارند و با قيمت هاي نامناسب و خريد چند روزه خريداران را منتظر نگه مي دارند و با خريد و فروش تلفني حق افراد ايستاده در صف را تضييع مي كنند. همچنين برخي تشكيلات كارگزاري ها را در جهت منافع سهامداران خرد نمي دانند و علت آن را تفكر سود بيشتر و حمايت از سرمايه گذاران عمده ذكر مي كنند.
برخي از پاسخگويان نيز بر اين باورند كه كارگزاري ها ابتدا اطلاعات صحيح و درست خود را به دوستان و آشنايان و فاميل خود مي دهند و حتي در برخي موارد موجب ضرر سهامداران خرد مي شوند!
معادل ۹/۲ درصد نيز مردانه بودن فضاي بورس تهران و كمبود سالن مناسب را از جمله مشكلات بورس تهران ذكر مي كنند.
معادل ۴/۲۱ درصد پاسخگويان نيز شفاف  نبودن اطلاعات و جوسازي در بورس اوراق بهادار كه به پشتيباني و تباني با بعضي از مديران شركت هاي  پذيرفته شده در بورس مي انجامد را كه در نهايت ضرر سهامداران خرد را به دنبال دارد از مسائل و مشكلات بورس ذكر مي كنند. اين گروه بر اين باورند كه هيچ قاعده و قانوني در بورس تهران حاكم نيست و سهامداران خرد كمتر مورد حمايت قرار مي گيرند و كسي پاسخگوي ضرر و زيان آنها نيست.
معادل ۴/۱ درصد نيز عدم نظارت هاي قانوني و دستورالعمل هاي قابل اجرا را در بورس تهران به جهت حمايت از سهامداران خرد از جمله مشكلات بورس عنوان مي كنند و معادل ۹/۲ درصد نيز تأثير مسائل سياسي بر روي معاملات بورس تهران را از مشكلات بورس تهران ذكر مي كنند.
در مجموع ۶/۲۵ درصد پاسخگويان چند عامل همزمان مورد اشاره در بالا يعني استفاده از رانت هاي اطلاعاتي، حاكميت سهامداران عمده، كمبود كارگزاري ها ، شفاف  نبودن و عدم نظارت و حمايت از سهامداران خرد را از مشكلات موجود بورس اوراق بهادار تهران ذكر مي كنند.

نظرسنجي
نظرسنجي درباره بنزين
گروه پژوهش همشهري نظرسنجي هفته آينده خود را به موضوع بنزين و نحوه مصرف، اتلاف و يارانه اين سوخت اختصاص داده است. به ما تلفن بزنيد و به پرسش هاي ما پاسخ دهيد:
۱- نوع خودروي شما چيست؟
۲- نحوه انتخاب شما براي انتخاب و خريد خودرو چه بوده است؟
۳- روزانه به چه منظوري خودروي خود را از منزل خارج مي كنيد؟
۴- در طول هفته چند بار باك بنزين خودروي خود را پر مي كنيد؟
۵- آيا ميزان مصرف بنزين متناسب با كاركرد خودروي شماست؟
۶- چه عواملي در اتلاف مصرف بنزين مؤثر است؟
۷- آيا از ميزان يارانه بنزين اطلاع داريد؟
۸- آيا مي دانيد كه خانواده هاي پردرآمد ۴۰ برابر خانواده هاي كم درآمد از يارانه سوخت بنزين بهره مندند؟
۹- آيا واقعي شدن قيمت سوخت بنزين در بهينه سازي مصرف آن مؤثر است؟
۱۰- با كارت هوشمند بنزين براي مصرف به دو شكل سهميه اي و آزاد موافقيد؟
تلفن: ۲۰۲۱۱۳۰

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |