سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۶ - Nov 16, 2004
قلب انسان
پيامبر اكرم(ص) : قلب، فرمانروا است و لشگرياني دارد. هرگاه پادشاه شايسته و صالح باشد سپاهيانش صالح شوند و هر گاه به فساد گرويد، سپاهيانش نيز به تباهي و فساد افتند.
ميزان الحكمه، ح ۱۶۹۰۷ و ۱۶۹۱۱
امروز با حافظ
در كوي او گدايي بر خسروي گزيدن
داني كه چيست دولت؟ ديدار يار ديدن
از دوستان جاني مشكل توان بريدن
از جان طمع بريدن آسان بود و ليكن
توسط فرهنگستان هنر و با همكاري مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران
هم انديشي «هنر، سنت و سنت گرايان» برگزار مي شود
ايسنا: هم انديشي هنر، سنت و سنت گرايان روز شنبه ۳۰ آبان ماه جاري در مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، توسط فرهنگستان هنر و با همكاري اين مؤسسه برگزار خواهد شد.
اين هم انديشي در چهار بخش سنت و هنر، مباني نظري هنر، هنر هنرها و سنت گرايي و سنت گرايان و هنر برگزار خواهد شد و انديشمندان و صاحبنظراني در هر بخش به ارايه مقاله و ايراد سخنراني خواهند پرداخت.
در بخش هنر و سنت دكتر هادي نديمي با مقاله دين حنيف و سنت هاي قديم «سنت شريعت اسلام به سنت گرايي» دكتر محمود بيناي مطلق با مقاله معني حقيقي سنت، حكمت خالده، دين جاويدان و دكتر غلامرضا اعواني با مقاله هستي و چيستي هنر از ديدگاه سنت گرايان حضور خواهند يافت.
در جلسه دوم تحت عنوان مباني نظري هنر دكتر محمدرضا ريخته گران پيرامون مباني نظري هنرهاي آسيايي ، پروفسور جاناتان بل از كشور انگلستان درباره زيبايي به مثابه يك فضيلت روح برون، فضيلت به مثابه زيبايي روح درون و دكتر ايرج داداشي درباره  آراي سنت گرايان به عنوان نقطه عزيمتي براي تدوين مباني نظري هنر اسلامي به ايراد سخنراني خواهند پرداخت.
در بخش سوم با عنوان هنر، هنرها و سنت گرايي، دكتر هادي شريفي با مقاله  هنر و عالم قدسي در حوزه سنت مارك لوپن از كشور فرانسه با مقاله «معناي رمزي موسيقي سنتي» مهندس شهرام اورديان با مقاله «معبد مقدس به مثابه بازآفريني رمزي كيهان» ، دكتر ان شاء ا... رحمتي با مقاله «هنر سنتي و هنر ناسوتي از نگاه شوان» و دكتر حسن بلخاري با مقاله «مايا، تخيل هنري خدا» به ايراد سخنراني خواهند پرداخت.
در بخش سنت گرايان و هنر نيز مهندس قيومي با مقاله «انديشه هاي تيتوس بوركهارت درباره  هنر» ، دكتر سعيد بيناي مطلق با مقاله «فريتهوف شوان و معناي هنر» ، دكتر سيد حسن حسيني با مقاله «مباني هنر قدسي با تكيه بر آراي دكتر سيد حسين نصر» ، دكتر سيد حسن شهرستاني با مقاله «نماد سرو در نگاه حافظ» ، دكتر فروزان راسخي با مقاله  سنت گرايي و جنبش هاي ادبي جديد و دكتر بهمن نامور مطلق با مقاله «سنت و هنر» حضور خواهند داشت.
در پايان اين هم انديشي نيز مارك لوپوآ، مهمان اين هم انديشي از كشور فرانسه به اجراي موسيقي سنتي خواهند پرداخت.
اين هم انديشي از ساعت ۹ تا ۱۸ در محل مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار خواهد شد.

دكتر ناصر فكوهي:
جهاني شدن پديده ايست كه فرهنگ و هنر را تهديد مي كند
ايرنا: «ناصر فكوهي» ، استاد دانشگاه تهران، جهاني شدن را يك تهديد و توهم بزرگ خواند و خواستار روشن شدن مولفه هاي اين پديده شد.
به گزارش ستاد خبري همايش «هنر و جهاني شدن» ، وي، برگزاري همايش هنر و جهاني شدن را فرصتي مناسب براي بررسي دقيق اين پديده دانست و حضور انديشمندان ايراني و خارجي را در اين گردهمايي ارزشمند خواند.همايش هنر و جهاني شدن ۲۷ و ۲۸ دي ماه امسال توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور انديشمندان سراسر جهان در تهران برگزار خواهد شد.
اين استاد انسان شناسي، علت مخالفت خود را با پديده جهاني شدن فقدان فهم درست از اين پديده دانست و گفت: ما نه تنها تصويري از جهان معاصر نداريم، بلكه جهان نيز تصويري شفاف و واقعي از ما ندارد.وي افزود: در جهاني كه تصاوير و مستندات آن تا بدين اندازه مخدوش و مبهم است، اين جهان براي شدن و بودن نيازمند يك فهم درست است و ما اين ابزار فهم را دارا نيستيم.استاد دانشگاه تهران گفت: دولت هاي ملي اروپايي در تمام دوران استعماري و همچنين جانشينان بومي آن ها در طول قرن بيستم در همه جا تلاش كردند، زمين و فرهنگ را در پيوندي تفكيك ناپذير و ذاتي قرار دهند و مخالفان اين امر را به جرم خيانت و جهان وطني از ميان بر دارند.

داوران جشنواره رشد معرفي شدند
گروه هنري: اسامي هيات داوران بخشهاي مختلف و ميهمانان حاضر در سي و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم رشد كه از ۳۰ آبان تا ۶ آذرماه جاري در شهرستان يزد برگزار مي شود اعلام شد.در سي و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم رشد كه با حضور ۳۸ كشور جهان در يزد برگزار مي شود داوراني از كشورهاي مختلف جهان به قضاوت فيلمها خواهند پرداخت كه اسامي داوران ايراني شامل: محمود اماني طهراني، پوران درخشنده، وحيد نيكخواه آزاد، اسماعيل ميرفخرايي و امير دهستاني و اسامي داوران خارجي نيز شامل: ورا ولاژيك از يوگسلاوي، يادويگا گلوا از لهستان، خرخه ويگورا از اسپانيا، لري زتلين از استراليا، لازارو از اسپانيا،  برثراند مارك از كانادا، جرج لوپز از شيلي، وحيد واحد از استراليا بوده و همچنين ميهماناني از كشورهاي مختلف شامل: انور جمال از هند (كارگردان)، محمدعلي اديب از سوريه (كارگردان)، خانم لويژ از شيلي و ميراسلاو نيكوليك از يوگسلاوي در اين جشنواره حضور خواهند داشت.

آغاز دور تازه فعاليت انجمن فيلارمونيك
گروه هنري: دور تازه فعاليت انجمن فيلارمونيك با انتخاب مرسده سنجري به مديريت اين اركستر آغاز شد.
مرسده سنجري در گفت و گويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: پس از اتفاقاتي كه به توقف فعاليتهاي انجمن انجاميد وسايل و ادوات موسيقي، نظير پيانو و برخي سازها مفقود گرديد، و حتي سند مالكيت مكان انجمن در رهن بانك قرار گرفت، برخي از دوستان و اعضاء و نيز هيأت مديره و هيأت امنا به جمع بندي رسيدند كه من را به عنوان مدير اين مجموعه انتخاب كنند.وي ضمن اشاره به بدهي هاي بالاي انجمن و نيز سوءاستفاده از قابليتهاي اين نهاد در استفاده از امكانات دولتي، همانند خريد و فروش كاغذ، به فعاليتهاي آينده آن اشاره كرد و گفت: مكان انجمن در شرف بازگشايي و آماده استفاده است و در آينده نزديك نيز خانم ژانت لازاريان، به عنوان مسئول روابط عمومي انجمن اطلاعات تازه اي را درباره فعاليتهاي انجمن در اختيار علاقه مندان قرار خواهد داد.
همين گزارش حاكيست كه چند تن از پزشكان هنردوست و هوادار موسيقي از جمله حاميان و مشوقان جدي فعاليت مجدد انجمن هستند. همچنين شنيده شده است كه رئيس مركز موسيقي، همافر، نيز قول همكاري و پشتيباني به دست اندركاران اين نهاد داده است.

نگارستان
فرانك استلا
006654.jpg
سن بورن ويل (۱) _ ۱۹۶۶ / رنگ روغن روي بوم _ ۱۰ در ۲۶۴ * ۳۷۱ سانتي متر‎/ موزه برلين
فرانك استلا در دهه ۱۹۷۰ به طوري فزاينده به شكلي از نقاشي نيم برجسته سه بعدي با رنگ آميزي بي پروا و ساختار پويا روي آورد. در ساختارهاي اخيرش مشكل مي توان گفت كه آنها نقاشي اند يا پيكره. او در اين آثار از لاك و الكل و رنگهاي روغني بر شالوده هاي آلومينيومي استفاده كرده است.
اين آثار جذاب و توانمند نمايانگر گرايش هنرمندان در دهه ۱۹۷۰ به نابود كردن تمام مرزهاي سنتي بين شكل هاي هنري انفرادي است.

برگي از تاريخ
سالگرد تظاهرات ۲۵۰ هزارنفري ضد جنگ ويتنام در شهر واشنگتن
شانزدهم نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۲ پيش از ميلاد تيبريوس امپراتور روم كه دو بار با ايران جنگ كرد و موفق نشد، به دنيا آمد و ۷۹ سال عمر و ۲۳ سال حكومت كرد. وي بود كه اعلام كرد هر دولت خارجي كه به شئونات روم بي اعتنايي كند و يا اين كه قوانين روم را ناديده بگيرد مجازات خواهد شد كه نهايت زورگويي بود. اين اخطار او وقتي جدي شد كه سناي روم آن را تصويب كرد و به صورت قانون درآورد. در سال ۱۷۷۱ انگلستان و هلند سرزمين «سورينام» در قاره آمريكا را ميان خود قسمت كردند! در سال ۱۸۹۴ سربازان دولت عثماني (تركيه) در منطقه كردستان دست به كشتار ارمنيان ساكن آن منطقه زدند كه آن دولت نسبت به وفاداري آنان ترديد داشت و در اين روز دست كم شش هزار ارمني- مسيحي و مسلمان - را كشتند. كشتار ارامنه قلمرو عثماني و تبعيد آنان به ويژه به سوريه و لبنان در سال هاي بعد نيز تكرار شد كه يك فاجعه انساني بوده است. در سال ۱۲۹۳ هجري خورشيدي ستارخان كه مجلس به پاس خدماتش به احياء مشروطيت به او لقب سردار ملي داده است و در تهران فوت شده بود با تشريفات ويژه در شهر ري مدفون گرديد. در سال ۱۳۴۷ هجري خورشيدي رهي معيري غزلسراي معاصر بر اثر ابتلاء به سرطان درگذشت.
اينك برگ امروز: در اين روز در سال ۱۹۶۹ بزرگترين تظاهرات ضد جنگ ويتنام با شركت بيش از دويست و پنجاه هزار تن در شهر ۷۰۰ هزار نفري واشنگتن پايتخت آمريكا برگزار شد. در اين تظاهرات تني چند از معاريف و سياستمداران آمريكايي نيز شركت كرده و خواستار قطع اين جنگ بدون دليل و نتيجه شده بودند. پس از پايان اين تظاهرات كه شركت كنندگان در آن از شهرهاي مختلف آمده بودند، گروهي از جوانان در ساعات شب بناي سنگ پراني به ساختمان هاي دولتي را گذاشتند كه پليس مداخله كرد و ضمن زد و خورد نزديك به يكصد تن مجروح و ۹۰ نفر دستگير شدند. پليس براي متفرق كردن بقيه از گاز اشك آور استفاده كرده بود. ۳۵ سال پس از اين رويداد، اكثريت رأي دهندگان آمريكايي (۵۹ ميليون و۶۵۱ هزار تن) در انتخابات نوامبر جاري سياست جورج بوش رئيس جمهوري اين كشور را تأييد كردند كه اشغال نظامي غير ضروري عراق با همه ويراني ها و تلفات آن يكي از بخش هاي اين سياست است.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
متعهد به وعده نيم قرن پيش ديگران!
برخي از رسانه هاي جهان سوم كه ظاهراً بيش از مطبوعات مسكو نسبت به روس ها دلسوزي نشان مي دهند از اظهارات لاوروف وزير امور خارجه روسيه ابراز تعجب كرده و آن را يك عقب نشيني ديگر از جانب جانشينان يلتسين كه شوروي را بر باد و نظم جهان را برهم زد دانسته اند كه گفته است روسيه در مورد جزاير مورد ادعاي ژاپن به قولي كه يك مقام شوروي در ۱۹۵۶ داده وفادار است و تسليم دو جزيره از چهار جزيره را به ژاپن مورد بررسي قرار خواهد داد! اين رسانه ها مي گويند: شوروي نماينده ۱۵ كشور بود و روسيه نمي تواند به تنهايي وارث آن و متعهد به رعايت قول مقاماتش باشد. اگر شوروي و حرفهايش معتبر بود كه آن را منحل نمي كردند. براي صرف نظر كردن از گوشه اي از قلمرو يك كشور، نياز به رفراندم است نه تصميم مقامات و حتي پارلمان كه متعهد به محافظت از تماميت ارضي هستند. هنگامي جمهوري روسيه مي تواند خود را متعهد به تعهدات گذشته بداند كه به حالت پيش از انقلاب اكتبر ۱۹۱۷ يعني امپراتوري روسيه بازگردد. اينها مسائل حقوقي پيچيده اي است. ضعف روس ها از ۱۵۰ سال پيش، نداشتن روزنامه نگار دلسوز بود و به همين سبب امپراتوري روسيه و بعد از آن شوروي برباد رفت و اينك هم اين مطبوعات آن طور كه از محتوايشان برمي آيد در صدد دفاع از روس ها و حقوق آنان نيستند. همين ادعايي را كه ژاپني ها بر چهار جزيره دارند، روس ها هم بر آلاسكا مي توانند داشته باشند زيرا كه تزار بدون استعلام نظر آنان و داشتن كوچكترين حقي، آلاسكا را به مفت به آمريكا فروخت. رسانه هاي اروپاي غربي استنباط ديگري از مطلب «لاوروف» كرده و نوشته اند: لاوروف تحت فشار ژاپني ها اين مطلب را بيان كرد تا به گوش روس ها برسد و واكنش نشان دهند و قضيه به تعويق افتد. باز اين رسانه ها ابرازترديد كرده اند كه رسانه هاي روسيه كه دنباله همان رسانه هاي خواب آلود شوروي هستند بتوانند مطلب را آن طور كه بايد به اطلاع روس ها برسانند و آنان را برانگيزانند. «تاريخ عمومي» از زمان انقلاب وحدت ايتاليا در نيمه قرن ۱۹ ثابت كرده است كه سر يك ملت، بدون داشتن روزنامه نگار دلسوز و ماهر «بي كلاه» است. رسانه هاي آمريكا بودند كه جنگ سرد را بردند و اين دولت را با حرف ابر قدرت جهان كردند و اينك هم با توجيه كارهايش نمي گذارند از اين مقام پايين افتد.
تفسير اظهارات يك مقام چين مبني بر اجتناب ناپذير بودن برخورد نظامي در تنگه تايوان
اظهارات پريروز «وانگ زاي شي» سر رشته دار مسئله تايوان در دولت چين مبني بر اجتناب ناپذير بودن برخورد نظامي در تنگه تايوان وسيعاً و با دقت ويژه مورد بحث و بررسي رسانه هاي بزرگ قرار گرفته است. وانگ گفته است: با ادامه تحريك چين از سوي تايوان، راهي جز مقابله نظامي چين براي حفظ تماميت خود و از دست ندادن تايوان وجود ندارد و چين آماده تحمل هزينه آن است. وي در عين حال گفته است: با اين كه چند مقام تايواني به رجز خواني و دم از استقلال زدن ادامه مي دهند، ما هنوز درهاي مذاكره را نبسته ايم ولي شكيبايي چين حدي دارد. از تفسير اين اظهارات در رسانه هاي بي طرف چنين بر مي آيد كه هر برخورد در تنگه تايوان وضعيت موجود جهان و مسير تاريخ را تغيير خواهد داد زيرا كه دولت آمريكا ناچار به مداخله خواهد بود. اگر اين دولت مداخله كند، دوران معارضه طولاني احياء خواهد شد و دو دولت به يارگيري و جلب متحد خواهند پرداخت و دسته بندي هاي جهان و آرايش نيروها تغيير خواهد يافت. اگر آمريكا مداخله نكند، نه تنها پول تايوان را از دست خواهد داد بلكه به برتري آن دولت در منطقه اقيانوس آرام آسيب شديد وارد خواهد آمد، كابينه ژاپن به تدريج به دست مخالفان آمريكا خواهد افتاد، كره جنوبي تغيير چهره خواهد داد، موقعيت استراليا تضعيف خواهد شد و توجه خاورميانه نفت خيز و اندونزي متوجه چين خواهد شد. در اين تفسيرها، به ورود يك زير دريايي اتمي چين به آب هاي ژاپن در منطقه جزيره اوكيناوا توجه خاص شده و چنين آمده است كه اقدام چين آزمايش حساسيت آمريكا بوده است و اعتراض سخت ژاپن به چين در اين مورد، به اشاره آمريكا صورت گرفته است تا انعطاف چين مشخص شود.

بهارستان
گفت: شما دوستدار محمديد؟ گفتند: بلي. گفت: اگر دوستي درست بوديد، آن روز كه دندان مبارك او بشكستند، چرا به حكم موافقت دندان خود نشكستيد؟
پس دهان خود بنمود؛ يك دندان نداشت.
در ذكر اويس قرني
تذكره الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
پايكا (كشش به خوردن مواد غير غذايي ويار)
از دكتر روزنفلد در باره «پايكا» سئوال شده و وي چنين پاسخ داده است: كشش و تمايل شديد به خوردن موادي را كه ارزش غذايي ندارند پايكا گويند كه عمدتاً كودكان خردسال (بالاي ۱۵ ماهگي) و زنان حامله دچار آن مي شوند. كودكان كشش به خوردن خاك، ماسه، سفال، رنگ، مو، يخ و... پيدا مي كنند. علت اصلي آن، نياز بدن به مواد معدني است كه غذاي مصرفي عاري از آن است و پس از مدتي كه تكرار شود عادت مي شود. سبب ديگر آن، عامل روانشناسي است كه هنوز به درستي تعريف نشده است. كم خوني و فقر غذايي هم باعث آن مي شود، ولي كشش ايجاد نمي كند كه نياز به اعمال بازگيري قهري باشد. پزشك با آزمايش خون و معاينات ديگر كمبود نوع مواد معدني در غذا را كشف و مصرف اضافي آن را تجويز مي كند. معمولاً كمبود آهن باعث اين «كريوينگ و پايكا» مي شود و فراموش نكنيد كه مصرف آهن اضافي بايد زير نظر دكتر باشد. با مصرف غذاي كامل حاوي ويتامين ها و مواد معدني و نيز مراقبت، اين كشش كه ادامه آن زيان بهداشتي دارد رفع مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
گفت و گو
مرد عينكش را جا به جا كرد، روزنامه را بالا گرفت و در مبل فرو رفت. زن مشغول سرخ كردن كتلت بود و يك ريز حرف مي زد و سرو دستش را تكان مي داد. مرد با هر خروپف حرف هاي زن را تأييد مي كرد. مينو همداني زاده

گشتي در دنياي خبرها
سرقت با حضور پليس
پاريس: يك سارق به كمك پليس و يك قفل ساز از يك طلافروشي سرقت كرد.دوشب پيش اين سارق كه خود را صاحب يك مغازه طلافروشي معرفي كرده بود با پليس تماس گرفت و مدعي شد كه كليدهاي مغازه را گم كرده است و براي گشودن در مغازه به يك قفل ساز نياز دارد.به همين دليل پليس از يك قفل ساز خواست تا قفل هاي مغازه را باز كند.قفل ساز نيز با حضور سارق و ماموران پليس در مغازه را گشود و سارق تعداد زيادي خودنويس و ساعت گرانقيمت را از اين مكان به سرقت برد كه ارزش آنها در حدود ۱۰ هزار يورو اعلام شده است.به هرحال روز بعد از سرقت، هويت واقعي سارق آشكار شد و پليس بلافاصله او را دستگير كرد.
هجوم به جشنواره شكلات
ليسبون: سومين جشنواره بين المللي شكلات يكشنبه شب در دهكده اي واقع در ۷۰ كيلومتري شمال پايتخت كشور پرتغال به پايان رسيد.امسال، موضوع اين جشنواره، نقاط ديدني پايتخت هاي جهان بود كه شركت كنندگان در اين جشنواره با شكلات، بناها و نقاط ديدني پايتخت هاي كشورها را ساخته بودند. ديدني ترين بخش جشنواره شكلات امسال، تنديس شكلاتي كليساي سنت باسيل در ميدان سرخ شهر مسكو بود.اما نكته بارز درمورد اين جشنواره هجوم بازديدكنندگان به محل برگزاري آن در روز آخر بود به گونه اي كه پليس مجبور شد راه هاي منتهي به اين دهكده را مسدود كند و از نزديك شدن بازديدكنندگان به نمايشگاه جلوگيري نمايد.در اين جشنواره به بازديدكنندگان شكلات رايگان اهدا مي شد.
زباله شناسي
لندن: اخيرا يكي از شهرداري هاي كشور انگليس آگهي استخدام براي شغل «زباله شناسي» منتشر كرده است.حقوق اين شغل جديد ۲۳۳۱۳ پوند در سال اعلام شده است.وظيفه زباله شناس، آگاه ساختن كودكان و افراد پير از مضرات زباله و آموزش دادن تفكيك و بازيافت زباله به آنان است.با آنكه براي استخدام در اين شغل نياز به مدرك دانشگاهي نيست اما افراد علاقمند براي فعاليت در اين حرفه بايد يك دوره آموزشي را پشت سر بگذارند.
جريمه به خاطر خواندن اشتباه سرود ملي
مكزيكوسيتي: خانمي كه سرود ملي كشور مكزيك را به اشتباه خوانده بود محكوم به پرداخت ۴۰ دلار جريمه شد.اين خانم وظيفه داشت سرود ملي اين كشور را با صداي بلند پيش از آغاز يك مسابقه فوتبال بخواند كه به صورت غيرعمد تعدادي از واژه هاي اين سرود را اشتباه خواند.مجازات چنين تخلفي در قوانين كشور مكزيك ۸۸۰ دلار جريمه نقدي است اما قاضي باتوجه به شرايط اقتصادي اين خانم، وي را تنها ۴۰ دلار جريمه كرد.
جسد دوساله در خانه جديد
لندن: ديروز مردي در انگليس با پرداخت ۱۸۰ هزار دلار خانه اي در شهر بيرمنگهام خريداري كرد اما پس از ورود به طبقه دوم اين منزل جديد شوكه شد.هنگامي كه وي در يكي از اتاق هاي طبقه دوم را گشود با جسد يك مرد مواجه گرديد.به گفته پليس اين جسد متعلق به مردي است كه حداقل دو سال پيش از دنيا رفته اما هيچ كس متوجه آن نشده بود.
البته همسايگان چندبار از بوي تعفن اين خانه به پليس شكايت كرده بودند اما باتوجه به اينكه منزل موردنظر براي چند سال خالي از سكنه بود، همگان تصور مي كردند اين بو مربوط به كبوتران مرده اي است كه داخل خانه لانه كرده بودند.
مجازات آلوده كردن شهر
هنگ كنگ: درپي شيوع بيماري سارس در هنگ كنگ در سال گذشته ميلادي كه ۳۰۰ كشته بر جاي گذاشت مردم آنجا آلوده بودن خيابان ها و كوچه ها را عامل اصلي گسترش اين بيماري دانستند.به همين دليل قرار بر اين شد مجازات هر شهروندي كه زباله و آب دهان خود را در خيابان بيندازد بايد ۱۵۰۰ دلار هنگ كنگ (معادل ۲۰۰ دلار آمريكا) جريمه بپردازد كه درصورت پرداخت نشدن اين جريمه ظرف يك ماه، اين مبلغ دوبرابر خواهد شد. اگر بازهم جريمه پرداخت نشد فرد متخلف بايد ۱۴ روز را پشت ميله هاي زندان سپري بكند.
ديروز كارمند يكي از دادگاه هاي هنگ كنگ با ارسال نامه اي به مطبوعات اين كشور مدعي شد اجراي اين مقررات جديد باعث زنداني شدن بسياري از شهروندان فقير شده است چون آنها توانايي پرداخت چنين جريمه هاي سنگيني را ندارند.گفته مي شود از زمان اجراي قانون جديد تاكنون حدود ۳۴ هزار نفر جريمه شده اند كه ۲۱۱۰ نفر از آنها قادر به پرداخت جريمه در مرحله اول نبوده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۱۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه  بانو: نمايشگاه نقاشي محمد سعيد حجتي/ تا سوم آذر/ خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو/ تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
* گالري ضرابي: نمايشگاه رنگ، مس، آينه آثار آذر رهنما/۲۸ آبان تا سوم آذر/ شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹/ تلفن: ۳۲۲۶۲۱۳
* گالري آ تشزاد: نمايشگاه نقاشي و چوب مهتاب افشار، واهيك ابراهيميان/ تا ۲۸ آبان/ ميدان ونك، توانير، ساختمان ۴۳/.تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* نگارخانه شقاقي: نمايشگاه نقاشي ناصر نور محمدزاده/ ۲۹ آبان تا ۶ آذر/ خيابان ولي عصر، روبروي مسجد بلال، كوچه شهيد مهري، پلاك ۵۳/ تلفن: ۲۰۴۸۹۱۸
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي ميترا ابراهيمي / ۲۹ آبان تا ۵ آذر/ خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي محمدعلي افرازي/ ۲۹ آبان تا ۴ آذر/ خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
* گالري ثروت: نمايشگاه گروهي حسين نوروزي و شا گردان/ ۲۶ آبان تا سوم آ ذر/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، اولين بن بست سمت چپ، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷
* نگارخانه آرا: نمايشگاه نقاشي فروزنده پهلوان/ ۲۹ آبان تا ۵ آذر/ ميدان هفت تير، كوچه شهيد مازندراني، پلاك ۲۷/ تلفن: ۸۸۲۴۵۴۲

گل و گياه
006651.jpg
آلوئه
نام علمي: Aloe ferox
خانواده: ALOEACEAE
گياه آپارتماني با برگ هاي روزت و گوشتي و در حاشيه خاردار مي باشد و تا ۴۵ سانتي متر رشد مي كند در تابستان گل هاي خوشه اي قرمزرنگ آن ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك گلداني لومي و آبياري مرتب نياز دارد و دوره استراحت گياه كمتر آبياري مي شود. در دوره رشد ۲ يا ۳ بار با كود مايع تغذيه مي شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و جدا كردن و كاشت پاجوش در اواخر بهار يا اوايل تابستان امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |