سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۶ - Nov 16, 2004
خاتمي امروز الكامپ را افتتاح مي كند
006630.jpg
گروه انفورماتيك: سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور، امروز بعدازظهر دهمين نمايشگاه بين المللي الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكي، موسوم به الكامپ ۲۰۰۴ را افتتاح مي كند.
به گزارش خبرنگار ما در مراسم افتتاحيه الكامپ ۲۰۰۴ كه ساعت ۱۵ امروز و در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود، علاوه بر رئيس جمهور، نصرالله جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني و تني چند از ديگر مقامات كشوري حضور خواهند داشت.در نمايشگاه الكامپ امسال، فعالان عرصه سخت افزار، نرم افزار و اينترنت آخرين دستاوردهاي خود را در ۱۱سالن با فضايي بالغ بر ۴ هزار متر در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهند داد.
همچنين دومين نمايشگاه دولت الكترونيكي نيز همزمان با الكامپ در نمايشگاه بين المللي برگزار خواهد شد.
در اين نمايشگاه نيز ۱۲ وزارتخانه از جمله وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت بازرگاني، ۱۰ استانداري، ۲۲ سازمان دولتي و تمامي مراكز رشد سراسر كشور آخرين دستاوردهاي مرتبط با فناوري اطلاعات خود را عرضه خواهند كرد.
بنابر گزارش ستاد خبري الكامپ، جهانگرد در بازديد خود از مراحل آماده سازي نمايشگاه گفت: اولين تحولي كه مشاهده مي شود، اندازه و حجم نمايشگاه است كه بزرگ تر از نمايشگاه هاي سال گذشته است.
وي افزود: با توجه به مجموعه طراحي ها، نمايشگاه از كيفيتي به مراتب بالاتر برخوردار است و ويژگي هاي يك نمايشگاه مطلوب ديده مي شود.
جهانگرد گفت: حضور تعداد بيشتر شركت ها و تنوعي كه ديده مي شود، در كنار تب و تاب مسئولان برگزاري و غرفه داران، نويد يك نمايشگاه خوب را مي دهد. وي با اشاره به اين كه معمولاً در كارهاي نمايشگاهي، غرفه ها تا ساعات پاياني مشغول تجهيزند، گفت: آماده سازي سالن ها الكامپ يك روز زودتر از افتتاح، نشانگر تلاش و برنامه ريزي دقيق مديران الكامپ است.
Wi-Fi در الكامپ
مسئولان برگزاري الكامپ در نمايشگاه امسال امكان استفاده از فناوري Wi-Fi را فراهم كرده اند.
سيد ميثم لواساني، مدير پروژه Wi-Fi نمايشگاه در اين باره گفت: ۳ تا ۵ نقطه دسترسي اينترنت بي سيم در ۱۰ سالن محل برگزاري الكامپ راه اندازي شده است و در هر نقطه حداقل ۶۴ كاربر همزمان امكان اتصال به اينترنت را خواهند داشت و به طور كلي يك هزار و ۹۲۰ كاربر مي توانند به طور همزمان از اينترنت بي سيم نمايشگاه استفاده كنند.
به گفته لواساني كاربران به سه گروه تقسيم مي شوند؛ گروه اول آنهايي كه كامپيوترشان مجهز به كارت شبكه و تجهيزات Wi-Fi است كه به محض روشن شدن دستگاه با اختصاص IP به اينترنت وصل مي شود. اين سيستم ها از فضاي پهناي باند مشترك استفاده مي كنند. گروه دوم، غرفه داراني هستند كه سيستم هاي كامپيوتري شان مجهز به كارت شبكه نيست. اين گروه مي توانند با مراجعه به ستاد برگزاري الكامپ، تجهيزات مورد نياز را دريافت كنند و همچنين به متقاضيان امكانات VPN و پهناي باند تضمين شده نيز اختصاص داده مي شود كه متقاضيان اين خدمات نيز مي توانند با مراجعه به ستاد برگزاري نمايشگاه و دريافت نام كاربري و كلمه عبور دسترسي از اين خدمات بهره بگيرند.
در الكامپ دهم كه تا ۳۰ آبان ماه جاري و مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت، علاوه بر محصولات ارائه شده در ۴۰۰ غرفه، بزرگترين پلاسماي جهان به اندازه ۸۴ اينچ توسط شركت هيتاچي به نمايش درخواهد آمد.
گفتني است بنابر اعلام قبلي مسئولان الكامپ، آن دسته از بازديدكنندگاني كه پيش از شروع نمايشگاه از طريق سايت اينترنتي ثبت نام كرده اند مي توانند با ارائه رمز مورد نظر به صورت رايگان از تمامي بخش هاي الكامپ بازديد كنند.

ظرفيت ايميل ياهو دو برابر مي شود
گروه انفورماتيك: ياهو محدوديت هاي ذخيره سازي در سرويس ايميل رايگان خود را براي مبارزه با دو رقيب خود گوگل و مايكروسافت، دو برابر مي كند.به گزارش System Group دارندگان اشتراك ايميل، ۲۵۰ مگابايت ذخيره رايگان دريافت خواهند كرد. اين تغييرات به دنبال تصميم اخير مايكروسافت براي افزايش حجم ذخيره سازي در سرويس هات ميل كه ۲۵۰ مگابايت بوده، صورت پذيرفته است.ياهو و هات ميل، محدوديت هاي ذخيره سازي خود را از زماني كه گوگل سرويس ايميل رايگان خود را ارائه كرده، افزايش داده اند.ياهو كه محبوب ترين و رايج ترين وب سايت در سراسر جهان است، اميد دارد كه اين بهبودهاي جديد، كاربران كنوني سرويس ايميل اين شركت را حفظ كند.علاوه بر افزايش محدوديت هاي ذخيره سازي، ياهو مي گويد كه ابزارهاي بررسي هويت دارندگان ايميل را روزآمد ساخته و ويژگي هاي جست وجو در محتواي ايميل ها را بهبود بخشيده است.اين شركت از ارائه شمار دقيق كاربران خودداري مي كند.

استفاده از اسفناج در ساخت باتري هاي تلفن همراه
ايسنا: محققان «موسسه فناوري ماساچوست» (MIT) براي نخستين بار موفق به ساخت نوعي پيل فتوسنتزي شدند كه از «اسفناج» براي تبديل نور خورشيد به الكتريسيته استفاده مي كند.
محققان در اين طرح از كلروپلاست هاي اسفناج براي ساختن يك سلول انرژي خورشيدي استفاده كرده اند.پيل توليدي كه ممكن است روزي به عنوان باتري رايانه ها و تلفن هاي همراه به كار رود، «ساندويچ اسفناج» نام دارد كه قسمت اصلي آن را تركيبي پروتئيني و مضاعف «فتوسيست I» تشكيل مي دهد.پهناي آنها ۱۰ تا ۲۰ نانومتر بوده و از كلروپلاست اسفناج مشتق شده اند و مي توان حدود ۱۰۰ هزار نمونه از آنها را در نوك يك سوزن جاي داد.
محققان بسياري با تخصص هاي نانو تكنولوژي، زيست شناسي،  زيست پزشكي و الكترونيك در طرح توليد اولين پيل خورشيدي فتوسنتزي حالت جامد مشاركت داشته اند.مارك.آ. بالدو، محقق و استاديار مهندسي الكترونيك و علوم رايانه دانشگاه MITمي گويد: «اين تركيبات كوچكترين مدارهاي الكترونيكي هستند كه من مي شناسم.»
شوگوآنگ زانگ، از ديگر محققان اين طرح در موسسه فناوري ماساچوست نيز مي گويد:«سلول هاي به دست آمده از اين شيوه بسيار ظريف تر و سبك تر از صفحات خورشيدي موجود هستند و مي توان در نهايت از آنها براي ساخت صفحات كارآمدتر و بانفوذتر استفاده كرد.»
مهمترين مشكل محققان در اجراي اين طرح، كنار هم قرار دادن تركيبات بيولوژيكي و غير بيولوژيكي بوده است .

سخت افزار
NEC Multisync Lcd 1735NXM
گروه انفورماتيك: اگر به دنبال يك مانيتور زيبا با قيمت مناسب مي گرديد، مي توانيد روي مانيتور ۱۷ اينچي NEC حساب كنيد.
پشتيباني سيگنال هاي ديجيتال و آنالوگ _ بلندگوهاي تعبيه شده بر خود مانيتور با طرحي جالب و جذاب و ضخامت كم آن نسبت به بقيه مانيتورهاي LCD ازجمله مواردي است كه كارشناسان آنها را مزاياي اين دستگاه عنوان مي كنند.
البته اين دستگاه معايبي هم دارد؛ زاويه ديد محدود و طراحي عجولانه دكمه هاي جلوي مانيتور ازجمله نقايص آن است.
همچنين آسان نبودن تنظيم موتور مانيتور و ايرادهاي كوچكي كه در كيفيت تصوير مانيتور ۱۷ اينچ با وضح تصوير ۱۰۲۴در۱۲۸۰ ديده مي شود همه و همه از مواردي است كه از محبوبيت اين محصول NEC كاسته است.دكمه هاي كنترلي اين مانيتور نيز با تماس دست فعال مي شوند كه باتوجه به محل قرارگرفتن آنها بيشتر به عنوان يك ايراد به حساب مي آيند تا يك مزيت، زيرا با تماس هر شيء دكمه ها فعال خواهند شد.
بلندگوهاي تعبيه شده بر روي مانيتور كه با دكمه هاي پنل جلوي آن قابل تنظيم هستند، محدوديت صوتي دارند و براي گوش كردن موزيك مناسب به نظر نمي آيند.ورودي هدفون اين مانيتور در قسمت عقب آن قرار گرفته است.كيفيت تصاوير سياه _ سفيد آن عاليست ولي در كيفيت تصاوير رنگي متحرك آن ايرادهايي ديده مي شود كه باتوجه به قيمت مناسب آن در مقايسه با مانيتورهاي LCD ديگر قابل گذشت است.

تار نما
همان طور كه شما مي خواهيد
گروه انفورماتيك: وقتي هر جايي جذاب تر از محيط كاري شما به نظر آيد، Expedia.com مي تواند نظر شما را با دادن يك سري اختيارات اضافي تغيير دهد.
تنوع اجتناب و تطبيق پذيري بالاي آن به شما اين امكان را مي دهد كه ليستي از جاهاي مورد علاقه خود، بدون در نظر گرفتن محل قرار گرفتن آنها تهيه كنيد و اطمينان داشته باشيد كه برنامه هاي آماده اين سايت قابليت انطباق با ليست شما را خواهد داشت.

نرم افزار
همكاري مك آفي و CA در تهيه نرم افزار ضد جاسوسي
گروه انفورماتيك: به دنبال نفوذ نرم افزار تبليغاتي و ساير برنامه هاي كاربردي مخرب به كامپيوترهاي شركت ها برخي از فروشندگان از جمله، مك آفي و Computer Associates در حال قرار دادن نرم افزار ضد جاسوسي در بسته هاي مديريت امنيت هستند كه ابزارهاي بيشتري را براي كاربران آي تي فراهم مي سازد تا بتوانند خطرات را كنترل كنند.
به گزارش system groupاين هفته، مك آفي Enterprise Edition Module نرم افزار ضد جاسوسي خود را كه در محصولات ضد ويروس VirusScan Enterprise ۷.۱ and ۸.۰i قرار داشته، عرضه كرده است. اين مدول تحت يك كنسول امنيتي منفرد به همراه Orchestrator ePolicy مك آفي براي سازمان ها و كنسول ProtectionPilot براي كسب و كارهاي متوسط و كوچك اداره مي شود.
هفته گذشته، CA نرم افزار ضد جاسوسي eTrust PestPatrol r5 كه با محصول eTrust Security Management شركت CA يكپارچه شده بود را عرضه كرده است. اين محصول به سرپرستان امنيت امكان مي دهد تا پشتيباني از نرم افزار ضد جاسوسي را براي desktop هاي شبكه، در محل و از راه دور كنترل و اداره كنند.

آن لاين
تبديل سيستم عامل ملي به سيستم دولت الكترونيكي
گروه انفورماتيك:مسئولان پروژه سيستم عامل ملي معتقدند كه اهميت فراوان، اين سيستم عامل را به سيستم دولت الكترونيكي تبديل خواهد كرد.
عليرضا توكلي، كارشناس دفتر همكاري فناوري و عضو كميته مطالعات فناوري اطلاعات با اشاره به اين كه از اين نرم افزارها مي توان به صورت رايگان استفاده كرد به ايلنا گفت: كد اين نرم افزار در اختيار عموم قرار مي گيرد، ولي متناسب با نيازها و شرايط سازمان يا كشور مي توان اين كد را تغيير داد.
به گفته توكلي در رابطه با نحوه استفاده از سيستم عامل ملي، ۲ نوع استفاده وجود دارد كه يكي بحث سرورها و كامپيوترهاي اصلي شبكه است و ديگري كامپيوتر كاربرها است، يعني كامپيوترهايي كه از خانه يا اداره به سرور اصلي متصل مي شوند.
برقراري ارتباط ميان اينترنت و ماهواره هاي نظامي درآمريكا
ايسنا: آمريكا در صدد است با راه اندازي وب سايت ويژه اي، ميان اينترنت و ماهواره هاي نظامي خود ارتباط برقرار كند.
پنتاگون اعلام كرده است اين شبكه اينترنتي به سربازان آمريكايي اجازه خواهد داد تا در هر كجا كه هستند با بازكردن لپ تاب هاي خود و ارتباط با پايگاه اينترنتي و ماهواره هاي اينترنتي پنتاگون، تصاوير نظامي را دريافت كرده و آن ها را دانلود كنند.
«پيتر تدز» يك مقام مسئول در نيروي هوايي ارتش آمريكا روز گذشته به كنگره آمريكا اعلام كرد كه مراحل اوليه راه اندازي اين فناوري اينترنتي شش هفته پيش آزمايش شده و به نتيجه رسيده است.

آف لاين
توفان مغناطيسي ارتفاع ايستگاه فضايي را كاهش داد
گروه دانش: تلويزيون روسيه اعلام كرده ايستگاه فضايي بين المللي به طور ناگهاني كاهش ارتفاع پيدا كرده است.به گزارش ايسنا اين شبكه تلويزيوني اعلام كرد كه مدار اين ايستگاه فضايي ۷ كيلومتر كاهش ارتفاع داشته است. اين سقوط بر اثر يك اختلال ژئومغناطيسي شديد- پديده اي مشهور به توفان مغناطيسي- رخ داده است كه نه تنها فضاپيماها بلكه بر فيزيك عادي انسان نيز تأثير مي گذارد. اين مأموريت فردا، همزمان با پايان توفان مغناطيسي انجام خواهد شد.
اختراع دستگاه اعلام خطر امواج الكترومغناطيسي
گروه دانش: يك پژوهشگر ايراني با هدف كاهش اثرات عوامل محيطي بر زوجهاي نابارور براي نخستين بار در جهان موفق به طراحي و ساخت دستگاه اعلام خطر هوشمند امواج الكترومغناطيسي شد.حامد روحاني، دانشجوي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مخترع اين دستگاه در اين باره به ايسنا گفت: اين دستگاه كه در ابعادي به اندازه يك دستگاه موبايل ساخته شده، داراي آنتن گيرنده اي است كه امواج محيطي را جذب مي كند. در صورتي كه شدت امواج دريافت شده بيش از حد مجاز ثبت شده در دستگاه توسط پزشك معالج فرد كاربر باشد، زنگ خطر دستگاه به صدا درآمده و تا زمان خروج بيمار از محدوده خطر فعال مي ماند.در اين تحقيق كه به صورت مقطعي انجام شده تعداد ۷۵۰ نفر از زنان مراجعه كننده به مراكز نازايي كه دچار مشكلات ژنتيكي بودند و يا بعداً دچار مشكل شده بودند مورد بررسي قرار گرفتند. اين افراد معمولا كساني بودند كه در نزديكي محل سكونت آنها آنتن هاي ماهواره اي و يا مراكز مخابراتي قرار داشت و يا بيشتر از تلفن همراه استفاده مي كردند.

گران قيمت ترين شماره تلفن همراه جهان در چين
خرافات باعث افزايش قيمت بعضي شماره هاي همراه در چين شده است.در يك مزايده در چين يك شماره تلفن همراه به قيمت ۲۱۵ هزار دلار فروخته شد.
شماره مذكور ۳۳۳۳-۳۳۳۳-۱۳۳ بود كه به عقيده چيني ها خريدار آن خوش شانس ترين مشترك مخابرات چين است.از گذشته خيلي دور چيني ها بر اين باور بوده اند كه اعداد ۸ و ۳ خوشبختي مي آورد؛ البته اين ميزان خوشبختي در مورد عدد ۸ بيشتر از ۳ است.

پالم وان به دنبال سيستم عامل جديد
پالم وان در صدد است، از ميان سيستم عامل هاي لينوكس و مايكروسافت كارآمدترين را انتخاب كند.شركت پالم وان كه از توليدكنندگان محصولات «كامپيوتري همراه» است، در صدد است سيستم عامل جديدي را جايگزين سيستم عامل palm OS خود كند.اين شركت كه در ميل پيتاس كاليفرنيا قرار دارد، هر دو سيستم عامل مايكروسافت و حداقل يك نسخه از لينوكس را به عنوان سيستم عامل هاي بالقوه جهت استفاده به جاي سيستم عامل palm Os در دستگاه هاي همراه مورد ارزيابي قرار داده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |