سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۶ - Nov 16, 2004
در تفاهمنامه جديد چيزي به نام «تعليق نامحدود»
وجود ندارد
006675.jpg
گروه سياسي _ ياسر مرادي: حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي بعدازظهر روز گذشته و پس از قطعي شدن توافق بين ايران و اروپا سعي كرد پيروزمندانه پشت ميكروفن هاي بيش از ۱۰۰ خبرگزاري و رسانه داخلي و خارجي قرار گرفته و از موفقيت تيم مذاكره كننده ايراني خبر دهد.
در بعد از ظهر يك روز آفتابي همه خبرنگاران منتظر بودند تا جزئيات توافق صورت گرفته بين ايران و كشورهاي اروپايي توسط روحاني تشريح شود اما اين انتظار خبرنگاران زياد به طول انجاميد. روحاني پس از حضور در جمع خبرنگاران ابتدا بابت تأخير ۴۵ دقيقه اي خود عذرخواهي كرد و علت آن را مذاكرات تلفني اش با جك استراو قبل از آغاز مصاحبه بيان نمود كه به علت طولاني شدنش مانع از حضور به موقع وي در جمع خبرنگاران شده است. دبير شوراي امنيت خونسرد و خوشحال تر از هميشه به نظر مي رسد و در ضمن تيم مذاكره كننده ايران در پاريس نيز وي را در اين كنفرانس مهم خبري همراهي مي كردند. وي نكته اي را در مصاحبه مطبوعاتي اش بيان كرد كه كمتر از زبان وي شنيده بوديم. وي اين بار با لحني تندتر نسبت به مخالفين تعامل با اروپا گفت: برخي افراد منافعشان در مخالفت با اقدامات تيم مذاكره كننده است و دوست دارند با جهان و اروپا بجنگند اما من به تعامل و گفتگو اعتقاد دارم.
سخنان مقدماتي (وفاق همه)
دكتر روحاني ضمن اعلام رسمي توافق حاصل شده بين اروپا و ايران علت طولاني شدن روند مذاكرات را بررسي هاي برخي نهادها و كارشناسان داخلي در اين زمينه اعلام كرد و افزود: امروز به نقطه اي رسيده ايم كه اين توافق مورد وفاق همه است.وي افزود: اساس كار ما همكاري هاي گسترده بين ايران و اروپا در آينده اي نزديك است و توافق پاريس يك توافق مقدماتي است كه در آن منافع جمهوري اسلامي ايران و اروپا توأماً لحاظ شده است. وي تاكيد كرد خوشبختانه همه اصولي كه خط قرمز ما بوده در اين توافق نامه مراعات شده است و اروپا تمام حقوق ايران در چهارچوب NPT را به رسميت  شناخت و قبول كرده است كه اين حقوق را بدون تبعيض همانند ساير كشورها براي ايران قائل شود.روحاني گفت:  در اين توافقنامه هرآنچه كه ما و اروپا بايد در زمينه مسايل هسته اي، امنيتي، بحث كنيم، مي بايست ظرف سه ماه، «گروههاي كاري» آن را به نهايت برسانند و پس از آن فرصتي است كه گروه اصلي نحوه اجراي آن را به توافق برسانند.وي در عين حال گفت كه تا زماني كه مذاكرات ادامه داشته باشد، ايران تعليق را نيز ادامه مي دهد.
تعليق نامحدود وجود ندارد
وي در ادامه بار ديگر بر مواضع اصولي ايران در دستيابي به فن  آوري صلح آميز هسته اي تاكيد كرد و گفت: در تفاهمنامه جديد چيزي به نام «نامحدود» و عبارات قبلي كه مورد بحث بود، وجود ندارد.
دكتر «حسن روحاني» روز دوشنبه در نشستي خبري مسئله «غني سازي» را از خطوط قرمز ايران در خصوص مسايل هسته اي دانست و گفت:  ما از سال گذشته بر اين نكته اصرار داشته ايم كه اين حق ملت ايران تعطيل شدني نيست و ايران از اين حق نمي گذرد.وي گفت: بنابر اين هيچگاه بحثي به عنوان توقف مطرح نيست، بلكه آنچه مطرح است تعليق به صورت داوطلبانه است كه به صورت توافقي سياسي و بدون الزام و بار حقوقي براي ما مي باشد. وي تاكيد كرد در اين توافق  نامه دو طرف تفاهم كرديم نحوه غني سازي در كشور ما به گونه اي باشد كه دنيا مطمئن باشد در حد نياز نيروگاههاي غني سازي را ادامه مي دهيم.
اجلاس ماه نوامبر
وي در ادامه اظهارات خود افزود: از ديدگاه ما، ماه نوامبر و اجلاس ماه نوامبر شوراي حكام بسيار تعيين كننده است. در واقع ماه نوامبر، نخستين مرحله و زماني خواهد بود كه نشان مي دهد توافق ايران و اروپا چگونه پيش مي رود. روحاني دومين مقطع بسيار تعيين كننده را سه ماه آينده دانست و افزود: سه ماه ديگر، گروههاي كاري گزارش خود را ارائه مي دهند و ما خواهيم ديد كه به چه تفاهماتي با اروپاييان مي رسيم.
روابط خوب با اروپا
دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: فكر مي كنم فرصت بسيار خوبي براي جمهوري اسلامي ايران به وجود آمده است . ايران هيچ وقت با اروپا در اين سطح و با اين گستردگي وارد بحث جدي نشده بود.روحاني تصريح كرد: ما احساس مي كنيم اروپا در اين مرحله جدي است. جك استراو وزير امور خارجه انگليس، چند دقيقه پيش در تماس تلفني تاكيد مي كرد كه «ما جدي هستيم توافقات اجرا و پياده شود و اروپا شاهد روابط توسعه يافته با جمهوري اسلامي ايران باشد.» وي گفت: چند روز پيش سه وزير اروپايي و خاوير سولانا نماينده عالي سياست  خارجي اروپا نامه اي به من نوشتند و پيامي فرستادند، كه در اين پيام تاكيد شده بود «هدف اصلي ما ارتقاي روابط با جمهوري اسلامي ايران است».دبير شوراي عالي امنيت ملي، ايجاد تحول مثبت در روابط ايران و اتحاديه اروپا را «بسيار مهم» خواند و اظهار اميدواري كرد: اين روند در آينده نيز ادامه يابد و به مرحله اي برسد كه مصالح و منافع ملي ايران نيز تامين شود.
حسن روحاني سپس به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه همشهري در خصوص عضويت ايران در گروه كشورهاي داراي چرخه سوخت، گفت: گروه ام.ان.آ گروه ويژه كاري در آژانس است كه درباره چرخه سوخت بحث مي كند كه اگر به تفاهم برسند، الحاقيه ديگري به وجود مي آيد.وي تاكيد كرد: شيوه كار آن است كه مدير كل بايد از ايران دعوت كند كه وارد اين گروه شود. اروپا نيز اعلام كرده ما از عضويت ايران در اين گروه حمايت مي كنيم و به توافق بقيه كشورها نيازي نيست.
روحاني اضافه كرد: مخالفت كشورها در تصميم گيري آژانس در خصوص ورود ايران به گروه كشورهاي داراي چرخه سوخت تا حدودي تاثير دارد، اما اين مسئله از وظايف مديركل بوده و تصميم گيري از سوي او انجام مي شود.
وي خاطرنشان كرد:  در چند روز آينده مديركل بايد اين دعوت را انجام دهد و عضويت در اين گروه نيز براي جمهوري اسلامي ايران بسيار مهم است.
نظر آمريكا چيست
وي در پاسخ به خبرنگار شبكه خبري العربيه در خصوص اينكه نظر آمريكا درباره اين توافق چه خواهد بود، گفت: ما نمي دانيم آمريكا چه كار مي خواهد بكند، اما آنچه كه ديده ايم درخصوص مذاكرات با اروپا، لحن آمريكا لحن مثبتي بوده است.روحاني با تاكيد بر اينكه طرف مذاكره ما اروپاست، خاطرنشان كرد: ما با اروپا در حال مذاكره ايم. حال اگر اروپا قادر باشد آمريكا را با خود همراه كند، امر ديگري است.وي در خصوص اينكه در ماه نوامبر در آژانس قطعنامه صادر خواهد شد يا بيانيه، اظهار داشت: بايد در ماه نوامبر قطعنامه صادر شود و ظاهراً بيانيه نخواهد بود، اما فكر مي كنيم، قطعنامه اي صادر شود كه بگويد در اجلاس بعدي ضرورتي نيست كه پرونده ايران مطرح شود.دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سئوال كه آيا ايران نتايج مذاكرات خود را به كشورهاي ديگر از جمله غيرمتعهدها اعلام مي كند، گفت: كشورهاي اروپايي كه عضو كشورهاي گروه هشت هستند، كشورهاي اين گروه را از نتيجه مذاكرات مطلع مي كنند.روحاني افزود: ما نيز سير تحولات را به كشورهاي غيرمتعهد و كشورهاي دوست مانند روسيه و چين اعلام مي كنيم.
خط قرمز ما چيست
وي در پاسخ به سئوال خبرگزاري فارس تصريح كرد: آنچه خط قرمز ما بوده دقيقاً مراعات كرديم و جمهوري اسلامي ايران هيچگاه از خط قرمز خود عبور نكرده و اصول خود را زير پا نگذاشته و در عين حال تلاش كرده كه بهترين راه را انتخاب كند.روحاني در عين حال گفت: ممكن است گروهها و افرادي در جمهوري اسلامي باشند كه بگويند تنها راه دعواست و ما بايد با دنيا دعوا كنيم و شايد منافع بعضي افراد در اين باشد كه ما با دنيا تقابل كنيم.
وي افزود: بنده در شمار كساني نيستم كه معتقد به تقابل باشم، من مي گويم تا جايي كه امكان دارد بايد تفاهم و تعامل كنيم و اگر زماني ضرورت پيش آمد و ديديم كه خط قرمزهاي ما مراعات نمي شود و اصول مورد نظر ما مورد موافقت قرار نمي گيرد و به ما زور مي گويند، آن زمان جمهوري اسلامي ايران ايستادگي مي كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه گره اي را كه با دست مي توان باز كرد با دندان نبايد باز كنيم، خاطرنشان كرد: ما در طي يكسال گذشته اين مسير سخت را با مذاكره و گفت وگو طي كرديم.
گروههاي كاري چه كار مي كنند
روحاني در پاسخ به سئوال خبرنگار رويتر مبني بر اينكه اروپا چگونه تضمين هاي ايران را دريافت خواهد كرد، گفت: در متن تفاهم نامه اين مسئله گنجانده شده است. بعد از اجلاس نوامبر و در اوايل ماه دسامبر گروههاي كاري تشكيل مي شود و يكي از كارهايي كه بايد اين گروههاي كاري انجام دهد، اين است كه تضمين ايران به جامعه جهاني چگونه بوجود مي آيد.
مسئول پرونده هسته اي ايران افزود: اگر آن گروه كاري در كار خود موفق شود، ايران غني سازي خود را با ارايه تضمين هاي لازم انجام خواهد داد.
وي با طرح اين سئوال كه چه اشكالي دارد كه ايران غني سازي كند، تاكيد كرد: در توافق آمده است كه اروپا از ايران حمايت مي كند تا جزء گروه چرخه سوخت شود و در مورد چرخه سوخت در اين گروه بحث كند.
جمهوري اسلامي ايران به اين ترتيب جزو گروهي خواهد شد كه براي چرخه سوخت در دنيا مقررات وضع خواهد كرد و از اين جايگاه مهم برخوردار خواهد شد.
پرونده هسته اي ايران چه مي شود؟
«حسن روحاني» در پاسخ به پرسش  خبرنگاران در خصوص وضعيت پرونده هسته اي ايران پس از توافق اخير با اروپا گفت: با توافقي كه امروز با سه كشور اروپايي به نتيجه رسيديم، توانستيم يك فرصت را فراهم كنيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: در يك سال گذشته در بحث پرونده هسته اي ايران و روابط ايران با كشورها، خيلي تشنج بود و ما با اين توافق نامه فرصتي را بدست آورديم كه جو را آرام كنيم، براي اينكه بتوانيم مباحث اساسي خود را با اروپايي ها مطرح كنيم.وي گفت:  انتظار دارم در اجلاس آتي شوراي حكام پرونده ايران در فرايند عادي سازي قرار گيرد، اما هنوز زود است نسبت به قطعنامه ۳۵ كشور در شوراي حكام اعلام نظر كنيم، آن مقدار كه مي توانيم از گزارش مدير كل و متن توافق نامه اخير ببينيم، بسيار اميدواركننده است.
روحاني درخصوص تضمين هاي طرح شده در اين توافق نامه گفت: در اين توافق  نامه جمهوري اسلامي ايران «تضمين عيني» به اروپا خواهد داد كه غني سازي را از مسير صلح آميز منحرف نكند و اروپا نيز به ما «تضمين محكم» مي دهد كه توافقات را اجرا كند.
دست ما بسته نيست
روحاني با بيان اينكه «احساس ما امروز اين است كه اروپا در توافقات خود جدي است، اما هيچكس نمي تواند تضمين دهد كه به كجا برسيم» ، گفت: در اين خصوص دو مقطع تعيين كننده است، يكي اينكه در اجلاس نوامبر روشن مي شود آيا آنچه در متن موافقتنامه آمده اجرا شده است يا نه. مقطع بعدي هم بعد از سه ماه است كه گروه هاي كاري پيش نويس اصلي را به كميته ها ارائه مي كنند و ما تا آنجايي كه ببينيم كه توافقنامه پيش مي رود و احساس اين است كه نه ما و نه آنها در فكر اتلاف وقت نيستيم و تا زماني كه مذاكرات به خوبي پيش مي رود، همكاري مي كنيم.
وي در عين حال گفت: اگر مذاكرات پيش نرفت، دست ما بسته نيست و دست دو طرف باز است. ما به آژانس اعلام كرديم از ۲۲ نوامبر دو تعليق جديد انجام مي دهيم، يكي قطع مونتاژ و ديگري تعليق فعاليت تبديلات.

۷۵ درصد مردم رأي خود را در انتخاب رئيس جمهوري تأثيرگذار مي دانند
فارس: بر اساس يك نظر سنجي كه به سفارش خبرگزاري فارس و توسط يكي از مراكز نظر سنجي در ۲۸ استان كشور انجام شده است، ۷۵ درصد از مردم ۲۸ استان كشور معتقدند كه رأي آنها تأثير بسزايي در انتخاب رئيس جمهور آينده دارد.
براساس داده هاي آماري اين نظرسنجي كه چندي پيش پيرامون «خواست ها و نظرات مردمي در خصوص انتخابات رياست جمهوري» انجام شده است، در يك جامعه آماري ۳۵۹۶۱ نفري، پرسش شوندگان، در پاسخ به اين سوال كه فكر مي كنيد رأي مردم چقدر در انتخاب شدن و يا نشدن كانديدها براي رياست جمهوري موثر مي باشد؟ گزينه هاي زياد (۲۲ درصد)، خيلي زياد (۳۰ درصد) و كاملاً (۲۳ درصد) را انتخاب كرده اند.
به عبارتي ۷۵ درصد از مردم كشور معتقدند كه رأي آنها تأثير به سزايي در انتخابات رياست جمهوري دارد.

توضيح يك مصاحبه
درپي انتشار خلاصه گفت وگوي دكتر علي لاريجاني با روزنامه همشهري، خبرگزاري فارس خبر انتشار اين مصاحبه را بر روي خروجي مطبوعاتي خود برد و برداشت خود را از يكي از عبارات مصاحبه به عنوان تيتر خبر انتخاب كرد. از آنجا كه مضمون تيتر انتخابي «در مذاكرات پاريس مرواريد داديم و آب نبات گرفتيم» ، نادرست و القاكننده مضموني بود كه موردنظر آقاي لاريجاني نبود (و همشهري هم چنين برداشتي از گفت وگو ندارد) با توضيحي كه دراختيار مديريت خبرگزاري مربوطه قرار گرفت، خبر موردنظر اصلاح شد.
اما متاسفانه سايت هاي خبري و نيز يك روزنامه چاپ عصر همان تيتر نادرست قبلي خبرگزاري مورد بحث را منتشر كردند كه با آنچه در همشهري ديروز به صورت خلاصه و نيز صفحات لايي امروز به صورت مشروح درج شده است همخواني ندارد.
اميدواريم همكاران مطبوعاتي و خبري ما در موسسات مختلف به ويژه در شرايط حساس اين دوره از حيات سياسي كشور با دقت و مسئوليت شناسي مضاعف با مطالب پراهميتي كه توجه داخلي و خارجي بسياري را به خود معطوف كرده است، برخورد كنند.

اخبار كوتاه
ديدار مجمع نمايندگان استان كرمانشاه با رئيس جمهوري
ايرنا: استاندار و مجمع  نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  استان  كرمانشاه  ديروز با سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  ديدار و گفت  وگو كردند.
خاتمي مشكلات  اين  استان  در دوران  جنگ  تحميلي  را خاطرنشان  ساخت  و بااشاره  به  سرمايه گذاري  هاي  خوبي  كه  در امور زيربنايي  اين  استان  نظير - راه هاي  مواصلاتي ، انرژي  و سدسازي  انجام  شده ، اظهار اميدواري  كرد، باتخصيص  اعتبارات  عمراني  شاهد اتمام  سريعتر پروژه هاي  درحال  اجرا در اين استان  باشيم . رئيس  جمهوري  اظهار داشت : دولت  براي  محروميت  زدايي  از استانهاي  غيربرخوردار كشور مصمم  است . نمايندگان  استان  كرمانشاه  نيز دراين  ديدار بطور جداگانه  مسايل  ومشكلات  حوزه  انتخابيه  خود را مطرح  و با اشاره  به  ظرفيت ها و استعدادهاي  استان ، بر ضرورت  تخصيص  اعتبارات  عمراني  براي  اتمام  طرحهاي  نيمه  تمام  و پيشرفت  استان  تأكيد كردند.
رئيس قوه قضاييه:
مسئولان دستگاه قضايي براي احقاق حقوق مردم تلاش كنند

رييس قوه قضاييه با تاكيد بر لزوم تلاش هرچه بيشتر مسئولان دستگاه قضايي گفت: بايد سعي كنيم  تا مي توانيم  به  مردم  خدمت  كنيم  تا در زمان  تصدي  ما حقوقي  از مردم  پايمال  نشود. به  گزارش  روابط عمومي  قوه  قضائيه ، محمود  هاشمي  شاهرودي  در جلسه  ديروز مسئولان  عالي  قضائي ، گفت : احقاق  حقوق  مردم ، ايجاد امنيت ، مقابله  با مفاسد و حفظ و حراست  از ارزش ها و دستاوردهاي  اسلامي  از اهم  امور است . در اين  جلسه  لايحه  الحاق  موادي  به  قانون  تاسيس  وزارت  اطلاعات  جمهوري اسلامي ايران  ارسالي  از كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي مورد بحث  قرار گرفت  كه  پس  از اظهار نظر اعضاي  جلسه  و طرح  موارد ابهام  وايرادات  و اعمال  اصلاحات  لازم ، مقرر شد اين  موارد به  كميسيون  امنيت  ملي  وسياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي  منعكس  شود.
طرح حفاظت اجتماعي فردا در شوراي امنيت كشور بررسي مي شود
فارس: سخنگوي دولت گفت: طرح حفاظت اجتماعي قوه قضائيه به دستور رئيس جمهوري فردا در شوراي امنيت كشور بررسي مي شود. عبدا... رمضان زاده سخنگوي دولت و دبير شوراي اطلاع رساني هيات وزيران ضمن اظهار بي اطلاعي از خوشحالي رئيس جمهوري نسبت به تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي در ديدار معاون قوه قضائيه، تصريح كرد: آقاي رئيس جمهور مسئله تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي را به شوراي امنيت كشور ارائه داده اند و فردا در دستور كار شوراي امنيت كشور قرار دارد. وي افزود: بعيد مي دانم آقاي رئيس جمهوري زماني كه از محتويات مسئله اي اطلاع  نداشته باشند، نفياً و يا اثباتاً درباره آن اظهار نظر كند. سخنگوي دولت خاطرنشان كرد: آقاي خاتمي در مورد اين طرح حتي يادداشتي هم ننوشته اند و تنها آن را براي بررسي به شوراي امنيت كشور ارجاع داده اند. معاون اجرايي قوه قضائيه هفته گذشته از حمايت رئيس جمهور از تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي توسط قوه قضائيه خبر داد و گفته بود: زماني كه طرح تشكيل «ستاد حفاظت اجتماعي» را به آقاي خاتمي ارائه كردم، ايشان بسيار خوشحال شد و حمايت و پشتيباني خود را از اجراي اين ستاد عنوان نمود.
اجلاس وزيران كشور همسايگان عراق به زودي در تهران برگزار مي شود
ايرنا: وزيران كشور تركيه، اردن، عربستان سعودي، سوريه، كويت و مصر بزودي براي بررسي وضعيت عراق در تهران گردهم خواهند آمد.به گزارش ديروز روابط عمومي وزارت كشور، جهانبخش خانجاني سخنگوي وزارت كشور با اعلام اين مطلب افزود: اين وزيران به دعوت موسوي لاري وزير كشور در تهران حضور خواهند يافت.وي خاطرنشان كرد: تشكيل اجلاس مذكور به ابتكار و پيشنهاد وزير امورخارجه ايران در نشست وزيران خارجه اين كشورها در مصر صورت  گرفته است. خانجاني اظهار اميدواري كرد، نتايج نشست تهران كه در آذرماه برگزار مي شود در بهبود شرايط مردم عراق موثر باشد.
ايران نقش مهمي در ثبات منطقه ايفا مي كند
«پانوس بگليتيس» نماينده يونان در پارلمان اروپا در مصاحبه با ايرنا در بروكسل، بر نقش مهم ايران در برقراري صلح و امنيت منطقه اي تاكيد كرد.وي گفت: ما معتقديم كه ايران كشوري است كه مي تواند عامل ثبات در اين منطقه پهناور (خاورميانه) باشد.ايران يك قدرت اقتصادي است و مي تواند به طور واقعي و جدي در ثبات اين منطقه مشاركت و همكاري كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |