سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۶ - Nov 16, 2004
كميسيون تطبيق مصوبات اعلام كرد:
موافقت با اختصاص اعتبار
۲۰ ميليارد توماني به پرستاران
گروه اجتماعي: كميسيون  تطبيق  مصوبات  دولت  با قوانين  مجلس  شوراي  اسلامي ، باتخصيص  اعتبار بيست  ميليارد توماني  براي  پرستاران  موافقت  كرد.
به  گزارش  روابط عمومي سازمان  نظام  پرستاري ، مدتهاي  طولاني موضوع  تخصيص  اعتبار بيست  ميليارد توماني  به  گروه  پرستاران  توسط سازمان نظام  پرستاري  كشور به  عنوان  نماينده  صنفي  پرستاران  پيگيري  مي شده  است .
اين  روابط عمومي در ادامه  آورده  است : سازمان  نظام  پرستاري  كشور مراتب تشكر و قدرداني  خود رااز مجلس  شوراي  اسلامي اعلام  و اين  رأي را پس  از مدتهاانتظار پرستاران  گامي مثبت  در پيگيري  مطالبات  پرستاران  مي داند.
سازمان  نظام  پرستاري  در اين  اطلاعيه  آورده  است  كه  همچنان  در انتظاراقدامات  عملي  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  و وزارت  بهداشت  و درمان  در جهت تحقق  عملي  اين  مصوبه  مي باشد.
روابط عمومي سازمان  نظام  پرستاري  در اين  اطلاعيه  با اشاره  به  اين كه تنها ۴ ماه  به  پايان  سال  جاري  براي  انجام  اين  امر باقي  مانده  تأكيد كردكه  در پيگيري  مطالبات  به  حق  گروه  پرستاران  مصمم  است . اين  سازمان  تصريح  كرد: همزمان  با تشكيل  جلسه  شورايعالي  در روزهاي پاياني  آبان  ماه  سالجاري ، روند اقدامات  سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  را پيرامون  توافقات  انجام  گرفته  پس  از تجمع  تاريخ  ۱۹ مهرماه  مورد ارزيابي  قرار خواهد داد.

رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور:
ثبت كامل شرح حال بيمار در همه مراحل درمان الزامي است
006636.jpg
فارس: رئيس سازمان پزشكي قانوني طي نامه اي از بيمارستان ها خواست با توجه به اهميت فوق العاده  درج كامل و دقيق اقدامات درماني در پرونده پزشكي بيماران همه اقدامات پزشكي بيماران را در پرونده آنان ثبت كنند.
سيد شهاب الدين صدر در اين نامه آورده است: درج شرح حال كامل بيمار و همه اقدامات پزشكي وي نقش بسزايي در ممانعت از تضيع حقوق پزشكان و بيماران از نظر تعيين قصور پزشكي دارد و با توجه به مشاهده نقايص متعدد در برخي پرونده ها و اظهارات كادر پزشكي در خصوص انجام اقدامات درماني براي بيمار كه در پرونده درج نشده است به منظور ممانعت از تضييع حقوق پزشكان و بيماران، همه مراكز درماني دولتي و خصوصي به رعايت درج كامل شرح حال و اقدامات پزشكي بيمار ملزم مي شوند.
وي ادامه داد: ثبت پذيرش بيمار با مشخصات دقيق و كامل به ويژه در نام و نام خانوادگي، نام پدر، تاريخ و ساعت پذيرش و آدرس وي الزامي است همچنين شرح حال بيمار بايد به صورت دقيق، كامل، خوانا و آكادميك توسط كادر پزشكي (پزشك عمومي، دستياران و متخصصان) تنظيم و مهر و امضا شود.
صدر در اين نامه اضافه كرده است: همه اقدامات تشخيصي و درماني بايد به صورت خوانا با مهر و امضاي پزشك درخواست كننده ثبت شود و نبايد از اختصارات نامشخص استفاده شود.
وي در مورد مشاوره هاي تخصصي پزشكي توضيح داد: تاريخ، ساعت و علت درخواست مشاوره و نيز تاريخ و ساعت مشاوره بايد در پرونده بيمار قيد شود و در صورت موافقت با نظريه مشورتي پزشك مشاور، پزشك معالج دستور انجام اقدامات پيشنهادي را به صورت كتبي صادر نمايد.
رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور افزود: علائم حياتي و اقدامات سرويس پرستاري بايد با توجه به دستورات پزشك معالج اجرا و در برگه گزارش پرستاري مكتوب شود.
وي اضافه كرد: سير بيماري نيز بايد به صورت متوالي با فاصله زماني مورد لزوم برحسب نوع بيماري توسط پزشك معالج به صورت خوانا مكتوب شود و در نهايت در مرحله ترخيص بيمار، فرم خلاصه پرونده باليني به صورت دقيق، با ذكر نكات مهم و شاخص تايپ و به طور خوانا تكميل شده و ممهور به مهر بيمارستان و پزشك معالج شود.
صدر افزود: فرم هاي رضايت نامه و برائت نامه كه در برگيرنده ملاحظات قانوني و پزشكي لازم هستند نيز بايد توسط بيمار با بستگان واجد شرايط وي تكميل و در سوابق پزشكي ضميمه شود.

نشست رسانه هاي گروهي، چالش ها و ديدگاه هاي بشردوستانه
گروه اجتماعي: براي اولين بار سمينار رسالت رسانه هاي گروهي در ايران با عنوان چالش ها و ديدگاه هاي بشردوستانه دوم و سوم آذر در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، در اين سمينار كه با حضور نمايندگي صليب سرخ جهاني در ايران همراه است كارشناسان، متخصصان و دست اندركاران امور رسانه ها پيرامون موضوعاتي كه به نوعي با حوزه رسانه ها ارتباط دارد سخنراني مي كنند.
محمد مهدي آخوندزاده مدير كل امور حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه و لوكاس پريدس هماهنگ كننده ارتباطات نمايندگي صليب سرخ جهاني در مراسم افتتاحيه سخن مي گويند.در اين سمينار همچنين مدير روابط خارجي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل سخنراني خواهد كرد، ضمن آنكه در روز دوم سمينار نيز با موضوع پوشش رسانه اي بحران بشردوستانه در خاورميانه رئيس مركز پشتيباني ارتباطات كميته بين المللي صليب سرخ در قاهره سخن مي گويد و پايان بخش برنامه اين سمينار نقش رسانه ها در ترويج اصول بشردوستانه و گفت وگوي تمدن ها ست كه توسط دكتر محمد بروجردي رئيس مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها در قالب سخنراني عرضه مي شود.

«صندوق بيمه بيماران صعب العلاج» تشكيل مي شود
ايسنا: مديركل بيمه گري و درآمد سازمان بيمه خدمات درماني از ارائه پيشنهاد تشكيل «صندوق بيمه بيماران صعب العلاج» به وزارت رفاه و تأمين اجتماعي خبر داد.
دكتر هوشنگي هدف از طراحي «صندوق بيمه بيماران صعب العلاج» را شناسايي و ساماندهي بيماران ام.اس، صرعي، سرطاني، ديابتي و ساير بيماران صعب العلاج عنوان كرد و با اشاره به اين كه بيماريهاي خاص ماهانه بيش از يك ميليون تومان براي سازمان بيمه خدمات درماني هزينه در بردارند، افزود: هزينه زياد اين بيماريها موجب بر هم خوردن معادلات هزينه اي صندوقهاي بيمه اي مي شود؛ بنابراين پيشنهاد شده از طريق همكاري دولت و خيرين هزينه هاي درماني بيماران در اين صندوق تأمين شود.
دكتر هوشنگي خاطر نشان كرد: يكپارچه نبودن سيستم هاي بيمه اي بيماران خاص در كشور امكان شناسايي و برخورداري آنها از حمايت هاي بيمه اي را دشوار ساخته و همچنين در مقابل، زمينه سوء استفاده از دفترچه هاي بيمه اي را فراهم كرده است.
وي افزود: بررسي استان آذربايجان شرقي به عنوان نمونه اي از كل كشور نشان داد كه حدود ۲۰ درصد بيماران خاص سه نوع دفترچه بيمه اي دارند .
مديركل بيمه گري و در آمد سازمان بيمه خدمات درماني با تأييد لزوم تغيير در تعريف بيماران خاص همچنين گفت: به نظر مي رسد پوشش بيماران رواني و مبتلا به ايدز در صندوق بيماران صعب العلاج براي حمايت از اين گروه بيماران بسيار ضروري است .

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي:
مشاركت فعال كانونهاي بازنشستگي در صيانت از دستاوردهاي تأمين اجتماعي مؤثر است
گروه اجتماعي: رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در ديدار با اعضاي كانون كاركنان بازنشسته اين سازمان، خواستار مشاركت فعال كانونهاي بازنشستگان در حفظ و صيانت از دستاوردهاي فعاليت ۵۰ساله سازمان تأمين اجتماعي شد.
دكتر غلامرضا سليماني همچنين اظهار داشت: كانونهاي كارگران بازنشسته و نيز كانونهاي كاركنان بازنشسته سازمان تأمين اجتماعي، عرصه تلاقي انديشه هايي است كه در محك تجربه، جلا يافته اند و خرد جمعي بازنشستگان مي تواند به سازمان تأمين اجتماعي در يافتن راه حل هاي مناسب براي مسائل و دغدغه هايي كه اين صندوق را به چالش كشيده اند، كمك كند.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي ضمن اشاره به نقش مؤثر بازنشستگان و مستمري بگيران درخصوص لوايح و پيشنهادهاي طرح شده افزود: با تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و رياست وزير رفاه و تأمين اجتماعي بر شوراي عالي تأمين اجتماعي، اميدواريم در سال جاري در تعاملي بهتر با حوزه هاي سياستگذاري كلان كشور، ضمن دفاع مؤثر تر از سازمان و بهبود منابع آن، در زمينه افزايش مستمري پرداختي به بازنشستگان و مستمري بگيران، گام هاي مناسب تري برداريم چرا كه تلاش براي بهبود شرايط معيشتي بازنشستگان و ارتقاي جايگاه معنوي آنان از اولويت هاي اصلي سازمان تأمين اجتماعي است.
دكتر سليماني همچنين گفت: توان سازمان تأمين اجتماعي براي حمايت مؤثر از مستمري بگيران، بستگي مستقيم به منابع ورودي و درآمدهاي سازمان دارد و در صورت بهبود شرايط اشتغال و تقويت منابع ورودي به صندوق، مي توان به افزايش حمايت ها از مستمري بگيران، اميدوار بود. سيد حسين ميراعلايي مدير كل امور فرهنگي، اجتماعي بازنشستگان تأمين اجتماعي نيز گفت: همزمان با روز بازنشستگان ۲۶ آبان ماه از بازنشستگان نمونه اين سازمان تجليل مي شود. در اين جشن از بازنشستگان نمونه كارگري، كارمندان بازنشسته نمونه و همسران بازمانده نمونه تجليل و قدرداني مي شود.
وي افزود: در اين مراسم برنامه هاي هنري و فرهنگي ويژه اي براي بازنشستگان در نظر گرفته شده است و طي آن به تعدادي از فعالان كانونهاي بازنشستگي لوح تقدير و هدايايي تقديم مي شود. ميراعلايي همچنين گفت: در حال حاضر در سراسر كشور بيش از يك ميليون بازنشسته تأمين اجتماعي وجود دارد.

۵۲۰ پزشك همراه كاروانهاي حجاج به مكه و مدينه اعزام مي شوند
گروه علمي فرهنگي: رئيس هيأت پزشكي سازمان حج و زيارت گفت: به منظور رفاه حال زايران حج تمتع و ارائه خدمات بهتر به آنها، امسال ۵۲۰ پزشك همراه كاروانهاي حجاج به مكه و مدينه اعزام مي شوند.
دكتر حسين ضيايي در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: در هر كاروان اعزامي به مكه و مدينه، يك پزشك مستقر است و چنانچه زايران نياز به معالجه و ارائه خدمات پزشكي داشته باشند، پزشكان نسبت به مداواي به موقع آنها اقدام خواهند كرد.وي با اشاره به اعزام هيأت پزشكي ۳۰۰ نفره اي شامل نيروهاي متخصص در رشته هاي مختلف پزشكي به عربستان اظهار داشت: همچنين دو بيمارستان شامل بخشهاي قلب، سي سي يو، داخلي، اورژانس، راديولوژي، آزمايشگاه، دندانپزشكي و... در مكه و مدينه براي استفاده و درمان بيماران زاير داير شده است.رئيس هيأت پزشكي سازمان حج و زيارت تأكيد كرد: درضمن يك بيمارستان صحرايي نيز در منا و عرفات داير خواهد شد.
دكتر ضيايي خاطرنشان كرد: خدمات پزشكي به زايران از زمان ورود تا آخرين لحظه خروج آنها از عربستان در حد مطلوب ارائه مي شود و اين خدمات با سال گذشته تفاوت چنداني نخواهد داشت.

يارانه داروي كليه حذف نشده است
فارس: وزارت بهداشت اعلام كرد: يارانه داروي بيماران كليوي حذف نشده و كاهش نيافته است و اظهارنظرهاي بي اساس افراد غيركارشناس فقط موجب افزايش استرس و نگراني مردم مي شود.
در اين گزارش همچنين آمده است: داروي بيماران كليوي دو نوع كوبايي و سوئيسي دارد كه قيمت كوبايي آن از طرف شركت سهامي دارو به عنوان واردكننده آن، حدود ۵۰ درصد كاهش يافته و به كمتر از چهار هزار تومان رسيده است.نوع سوئيسي آن نيز همچنان از پوشش بيمه اي برخوردار است و شركتهاي بيمه گر به خصوص تأمين اجتماعي ۷۰ درصد هزينه آن را پرداخت مي كنند و در حال حاضر اين دارو نيز به طور معمول در بازار وجود دارد و به هيچ وجه محدود نشده است.وي گفت: تعيين ميزان يارانه  داروها در اختيار شوراي عالي بيمه و شركت هاي بيمه گر است كه در حال حاضر با پوشش مناسب داروهاي مورد نياز مردم، خدمات بزرگي را ارائه مي دهند .علاوه بر آن شكست انحصار واردكنندگان دارو در كشور موجب رقابت ميان واردكنندگان شده و كاهش قيمت دارو و كيفيت مطلوبتر آنها را باعث شده است.در حال حاضر هر دو نوع كوبايي و سوئيسي داروي بيماران كليوي در بازار موجود است و مسلماً  داروي سوئيسي به علت كيفيت بهتر، قيمت بالاتري دارد بنابر اين انتخاب نوع داروي مصرفي در اختيار فرد بيمار است و هيچ مشكلي از اين نظر وجود ندارد.
همچنين مشاور اطلاع رساني معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با اعلام اين كه به زودي نوع كوبايي داروي اپركس (داروي مورد نياز بيماران كليوي) با قيمتي ارزانتر از گذشته در بازار عرضه خواهد شد، گفت: افزايش قيمت نوع سوئيسي اين دارو به دليل تغيير نرخ ارز بوده است.
مجيد عطايي با تكذيب افزايش قيمت داروي اپركس گفت: اخبار گراني داروي بيماران كليوي موجب تشويش اذهان عمومي و استرس بيماران كليوي مي شود.
وي ادامه داد: براي جبران افزايش قيمت نوع سوئيسي داروي اپركس نيز سازمانهاي بيمه گر پوشش بيمه اي خود را براي اين نوع داروي خاص از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد افزايش داده اند.

هر ماه ۶۰ آمبولانس به اورژانس كشور افزوده مي شود
ايلنا: با راه اندازي خط توليد آمبولانس در كشور، هر ماه ۶۰ دستگاه آمبولانس به اورژانس افزوده مي شود.
شهرام علمداري، رئيس اورژانس كشور در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: بازسازي ناوگان اورژانس كشور بسيار آرام و به تدريج صورت مي گيرد و نبايد انتظار تغيير ناگهاني داشته باشيم.وي افزود: هفته آينده، ۲۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس كشور افزوده مي شود.
به گفته علمداري، تا اواخر شهريورماه، ۸۶ دستگاه آمبولانس به اورژانس تحويل داده شد كه منتظر سندها و پلاك گذاري آنها هستيم.وي يادآور شد: آمبولانس هاي تحويل داده شده، در كل كشور تقسيم شد و به هر استان ۲ دستگاه آمبولانس رسيد.
رئيس اورژانس كشور با اشاره به گستردگي شهر تهران، گفت: با توجه به گستردگي تهران، ۱۴ دستگاه آمبولانس به استان تهران تحويل داده شده كه اين آمبولانس ها بين دانشگاه هاي بهشتي، تهران و ايران تقسيم شده است.

رئيس هيأت مديره جامعه دندانسازي:
همكاري دندانپزشكان با لابراتوارهاي غيرمجاز، آلودگي را در مطب ها افزايش داده است
006633.jpg
فارس: رئيس هيأت مديره جامعه دندانسازان ايران گفت: متأسفانه درصد قابل ملاحظه اي از دندانپزشكان با ارسال قالب هاي آلوده به بزاق و خون و نيز همكاري با لابراتوارهاي غيرمجاز، خطر انتشار آلودگي به ساير مطب ها و لابراتوارها را افزايش مي دهند.
حسين چاقري كه به مناسب برپايي «سيزدهمين كنگره علمي سالانه پروتز دندان» (۴ تا ۶ آذر ۸۳) سخن مي گفت، افزود: دستورالعمل ضوابط بهداشتي و تسهيلات لازم در مطلب و ماده ۵۸ مقررات پزشكي، بر شست وشوي قالب ها و ضدعفوني آنها در مطب هاي دندانپزشكي قبل از ارسال به لابراتوارهاي پروتز دندان تصريح و تأكيد دارد.
وي با اشاره به اين كه تبصره ذيل اين ماده نيز، دندانپزشكان را تنها ملزم به همكاري با لابراتوارهاي مجاز مي كند، يادآور مي شود: هدف از اجراي اين طرح، افزايش كنترل، نظارت ضريب اطمينان، رعايت اصول بهداشتي و نيز جلوگيري از انتشار آلودگي است.
چاقري گفت: براساس بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، همكاري دندانپزشكان با لابراتوارهاي غيرمجاز ممنوع بوده و در صورت تخلف، با متخلفان برابر قوانين و مقررات برخورد خواهد شد.
«حميد جامه» دبير اجرايي سيزدهمين كنگره علمي پروتز دندان نيز گفت: طرح ساماندهي لابراتوارهاي پروتز دندان، جلوگيري از همكاري دندانپزشكان با لابراتوارهاي غيرمجاز، افزايش ضريب اطمينان رعايت اصول بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ارتقاي سطح آموزشي از كارداني به كارشناسي براي سطح كيفيت خدمات لابراتواري و... از اهم مسايل آموزشي و صنفي است كه در سمپوزيوم «سيزدهمين كنگره علمي سالانه پروتز دندان» ، مورد بررسي قرار گرفته تا به منظور تأمين حقوق لابراتوارها راهكارهاي قانوني صنفي به اجرا درآيد.

نتايج يك تحقيق:
هيجان خواهي در مردان بيش از زنان است
ايسنا: نتايج يك پايان نامه نشان مي دهد هيجان خواهي يكي از خصايص مهم شخصيتي در سازگاري زناشويي محسوب مي شود.
به گزارش ايسنا، زهرا سرآبادي، دانشجوي كارشناسي ارشد رشته مشاوره دانشگاه تربيت معلم تهران در پايان نامه خود با عنوان «نقش هيجان خواهي در بروز تعارضات زناشويي» آورده است: بين ميزان هيجان خواهي مردان و زنان تفاوت معناداري وجود دارد و سطح هيجان خواهي مردان از زنان بيشتر است.
در بخش ديگري از اين پايان نامه كه با راهنمايي دكتر شكوه نوابي نژاد تدوين شده، آمده است: مشكلات زناشويي تا حد زيادي از ميزان هيجان خواهي زوجين تاثير مي پذيرد و بين اين دو متغير در ابعاد گوناگون رابطه وجود دارد.
براساس نتايج بدست آمده يكي از عواملي كه افراد در مشاوره هاي قبل از ازدواج، بايستي مورد نظر قرار دهند، توجه به خصيصه هيجان خواهي است.
يافته ها نشان مي دهد مردان داراي تعارضات زناشويي نسبت به زنان داراي تعارضات زناشويي در همه عوامل هيجان خواهي، ماجراجويي، تجربه جويي، گريز از بازداري و ملال پذيري بيشتر است.
با توجه به نتايج اين تحقيق مردان در مجموع بيشتر از زنان در جامعه مورد بررسي و در همه رده هاي سني امتياز كسب مي كنند و بين سن و هيجان خواهي رابطه معكوس وجود دارد؛ به طوري كه با افزايش سن هيجان خواهي كاهش مي يابد.
طبق يافته هاي اين پايان نامه نمي توان گفت هر قدر تفاوت سني زوجين كمتر باشد به همان ترتيب تجانس زوجين در سطح هيجان خواهي بيشتر است يا بالعكس.
در خاتمه اين پايان نامه آمده است: هر قدر زوجين از لحاظ شخصيتي در كنار ساير عوامل مهم و تاثير گذار بر ازدواج از تجانس و تشابه بيشتري برخوردار باشند به همان ميزان رضايت از زندگي زناشويي افزايش مي يابد همچنين بايد صفت هيجان خواهي را به عنوان يكي از خصايص مهم شخصيتي در سازگاري زناشويي به شمار آورد.

جسته  ، گريخته
ضررهاي ويتامين E
واحد مركزي خبر: مطالعات  تازه  نشان  داده  است  كه  مصرف  بي  رويه  ويتامين ئي ممكن  است  سلامت  افراد مسن  را به  خطر بيندازد. به  گزارش  پايگاه  اينترنتي بي.بي. سي،آخرين  مطالعات  در دانشگاه  جان  هاپكينز در آمريكا نشان  مي  دهد كه  خطر مرگ  در مورد افرادي كه  حتي  نيمي  از حداكثر ميزان  توصيه  شده  ويتامين  E  را مصرف  مي كند افزايش  مي يابد.
نويسندگان  اين  مطالعه  همچنين اذعان  كردند   از آنجا كه  اغلب  افراد مورد مطالعه  ۶۰ ساله  به  بالا بودند و ناراحتي هايي  مانند بيماري  قلبي  داشتند، اين  نتايج  ممكن  است  در مورد افراد جوان  و ميانسال  كه  سالم  هستند صادق  نباشد.
تأثير نامطلوب
ايسنا: داروهايي كه به طور معمول براي درمان افسردگي در كودكان تجويز مي شوند تاثيرات نامطلوبي بر رشد استخوان هاي آنها خواهد گذاشت. محققان دانشكده پزشكي دانشگاه «اينديانا» اعلام كردند:رشد استخوان ها در سالهاي ابتدايي زندگي تعيين كننده سلامت اسكلت بندي بدن در طول زندگي است، لذا هر عاملي كه بر رشد طبيعي استخوان ها تاثير گذارد ممكن است نتايج نامطلوبي را در سنين بالاتر كه استخوان ها بيشتر مستعد آسيب و شكستگي هستند در پي داشته باشد.
هميشه ورزش
ايسنا: مطالعات انجام شده در دانشگاه ميشيگان حاكي از آن است كه بروز مرگ و مير در رده سني ۵۰ تا ۶۰ سال كه به طور منظم ورزش مي كنند ۳۵ درصد كاهش مي يابد. براساس نتايج اين پژوهش ها،مزاياي ورزش كردن افرادي كه در معرض ابتلا به بيماري هاي قلبي قرار دارند به نسبت بيشتر است. در اين افراد امكان مردن در اثر ابتلا به بيماريهاي قلبي ظرف ۸ سال، تا ۴۵ درصد كاهش مي يابد.
اين تاثيرات مطلوب از تحرك فيزيكي تنها به انجام حركات سنگين ورزشي مربوط نمي شود بلكه حتي فعاليت هاي سبك مانند پياده روي، باغباني و انجام حركات موزون چند بار در هفته  مي تواند همين اثرات سلامت بخش را به همراه داشته باشد.
ضرر نور
واحد مركزي خبر: خوابيدن  كودكان  زير چراغ  روشن  با افزايش  احتمال  ابتلا به  سرطان  خون  همراه است . در همايشي  كه  به  تازگي  در مورد علل  سرطان  هاي  خون  كودكان  در لندن  برگزار شد دانشمندان  بر اختلالي  كه  نور در عملكرد ماده  ملاتونين  در بدن  هنگام  شب  ايجاد مي  كند تاكيد و اعلام  كردند: نورهاي  خيابان ، بيدار ماندن  تا دير وقت  و روشن  گذاشتن  يك  چراغ  شب ها مثلاً براي  روشن  نگه  داشتن  دستشويي  نظم  طبيعي  توليد ملاتونين  را كه  يك  ماده  آنتي  اكسيدان  بسيار قوي  است  در بدن  به  هم  مي  زند يا متوقف  مي  كند.
بنابراين  گزارش  اين  دانشمندان  معتقدند بعد از رفتن  به  رختخواب  حتي  نبايد براي  يك  دقيقه  نيز چراغ  را روشن  كنيم ، زيرا مغز بلافاصله  نور را تشخيص  مي دهد و ساعت  بيولوژيك  بدن  به  تصور آن كه  روز شده  است، توليد ملاتونين  را متوقف  مي كند.
بمب مخفي
واحد مركزي خبر: عوارض  درازمدت  ناشي  از بيماري  ديابت  نوع  دو، چنان  ناتوان  كننده است  كه  مي بايست  هرچه  سريعتر اقدام  لازم  براي  جلوگيري  از بروز عوارض  آن  به  عمل  آيد. هم  اكنون  بيش  از ۸/ ۱ ميليون  نفر در انگلستان  به  ديابت  مبتلا هستند كه  از اين  تعداد سه چهارم  مبتلا به  ديابت  نوع  دو هستند. اين  در حالي است  كه  به  نظر مي  رسد حدود يك  ميليون  نفر هم  در انگلستان  اساساً از بيماري  خود هيچ  گونه  اطلاعي  ندارند.
به  گفته  محققان  جوامع  هم اكنون  با بحران  ديابت  روبرو هستند و شناسايي  بيماران  مبتلا به  ديابت  در مراحل  اوليه  و درمان  هرچه  سريعتر آن ها اهميت  فوق العاده اي  دارد.

كارت آزمون كارداني فرهنگيان فردا توزيع مي شود
گروه علمي فرهنگي: آزمون كارداني ويژه فرهنگيان ديپلمه رسمي سال ۱۳۸۳ در كليه رشته هاي امتحاني صبح روز جمعه ۲۹ آبان ماه در ۹۹ شهرستان برگزار خواهد شد.
به گزارش ايسنا، كارت هاي ورود به جلسه كليه داوطلبان اين آزمون در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۲۸ و ۲۷ آبان ماه توزيع مي شود. محل  توزيع  كارت  ورود به  جلسه  كليه  داوطلبان  آزمون كارداني ويژه فرهنگيان ديپلمه رسمي بر مبناي شهرستان محل اقامت فعلي آنان كه در فرم تقاضانامه ثبت نام مشخص كرده اند و براساس استان اقامت آنان در محل اداره آموزش و پرورش ۹۹ شهرستان مختلف (به جز استان تهران كه در دانشگاه هاي تربيت معلم تهران و صنعتي امير كبير توزيع مي شود) توزيع خواهد شد.
كارت  داوطلبان دختر اين آزمون در دانشگاه تربيت معلم تهران بر اساس سال تولد و شماره شناسنامه (صبح چهارشنبه كليه متولدين سال ۱۳۴۰ و قبل از آن عصر چهارشنبه، كليه متولدين سالهاي ۱۳۴۱ ، ۱۳۴۲ و ،۱۳۴۳ صبح روز پنجشنبه كليه متولدين سال هاي ،۱۳۴۴ ۱۳۴۵ ، ۱۳۴۶ ، ۱۳۴۷ و ،۱۳۴۸ عصر پنجشنبه، كليه متولدين سال ۱۳۴۹ و سالهاي بعد از آن)و كارت ورود به جلسه آزمون برادران در دانشگاه صنعتي اميركبير در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه توزيع مي شود. داوطلبان براي دريافت كارت خود بايد شناسنامه عكس دار يا كارت شناسايي معتبر عكس دار كه حاوي مشخصات فردي داوطلب باشد، به همراه داشته باشند.
شايان ذكر است كارت ورود به جلسه آزمون با ارائه شناسنامه عكس دار و يا هر نوع كارت شناسايي معتبر عكس دار، به شخص داوطلب تسليم خواهد شد.

مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح از حقوق بهداشتي سربازان خبر داد
واحد مركزي خبر: مدير مشمولان  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  اعلام  كرد: نيروهاي  مسلح  موظفند سربازان  وظيفه  را از حقوق  بهداشتي  و درماني  خود مطلع  كنند.
سردار كمالي  در مصاحبه  با خبر راديو جوان  گفت : اين  آيين نامه  در سيزده  ماده  و يازده  تبصره  به  نيروهاي  مسلح  ابلاغ  شده  است  و نيروهاي  مسلح  موظف  هستند آن  را در ابتداي  ورود سرباز و در مدت  خدمت  و همچنين  از طريق  دوره  آموزش ، در مراسم  صبحگاه  و نصب  در تابلو به  اطلاع  سربازان  برسانند.
وي  با اشاره  به  اين كه  درمان  سرپايي  سربازان  در مراكز نيروهاي  مسلح  رايگان  است ، افزود: آزمايش هاي  اقدام  پاراكلينيكي  و اورژانس  و يا موارد مرتبط  با خدمت  با تشخيص  پزشك  معالج  و همچنين آزمايش هاي  تخصصي  و هورموني  مرتبط  با بيماري  با معرفي  نامه  و ذكر پزشك  يگان  مربوطه رايگان  است .
سردار كمالي  افزود: سربازان  وظيفه  نيازمند درمان،  بايد به  نزديكترين  مركز درماني  نيروي  مربوطه  مراجعه  كنند اما اگر اين  امكان  براي  آنها فراهم  نبود بايد به  نزديكترين  مركز درماني  نيروهاي  مسلح  مراجعه  شود و در غير اين  صورت  مي توانند به  يكي  از بيمارستانهاي  دولتي  و يا بيمارستان  هاي  خصوصي  مراجعه  كنند.
وي  گفت : سربازان  و ظيفه  و خانواده  آنها موظف  هستند در مدت  ۴۸ ساعت  موضوع  را به  اطلاع  بهداري  يگان  مربوطه  برسانند تا براساس  آن  نسبت  به  تسويه  حساب  با پرداخت  هزينه  اقدام  شود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر داد
۵۰۰ ميليون دلار در سال سهم ايران از گردشگري
ايرنا: معاون  رييس  جمهور و رييس  سازمان  ميرات  فرهنگي  و گردشگري ، سهم  ايران  از گردشگري  را در زمان  حاضر حدود ۵۰۰ ميليون  دلار در سال  اعلام  كرد.
سيدحسين  مرعشي    گفت : پيش بيني  مي شود اين  رقم  تا پايان  برنامه  چهارم  به  دو ميليارد دلار بالغ  شود.وي  گفت : پس از پيروزي  انقلاب  اسلامي ، گردشگري  در يك دوره  طولاني  به عنوان  يك  كار لوكس  و فانتزي  مورد بي مهري  قرار گرفت .
مرعشي  با بيان  اينكه  بايد به  آثار تاريخي  به عنوان  زمينه ساز توسعه  پايدار توجه  ويژه اي  شود، يادآورشد: ايران  در بخش  گردشگري  سرمايه گذاري  قابل  قبولي  كه  متناسب  با استعدادهاي  موجود باشد نكرده  است .رييس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  گفت : همه  كشورهايي  كه  تجربه  بي توجهي  به  آثار تاريخي  را پشت  سر گذاشته اند، بعدها به  اهميت  اين  سرمايه   ملي  پي برده  و آن  را مورد توجه  خاصي  قرار داده اند.مرعشي  تشكيل  سازمان  جديد ميراث  فرهنگي  و گردشگري  همزمان  با آغاز برنامه چهارم  توسعه  را فرصت  خوبي  در خصوص  بازنگري  در صنعت  گردشگري  كشور دانست  و گفت : در طول  برنامه  چهارم  سياست ها و برنامه هاي  جديدي  در اين  زمينه  اجرا مي شود.وي  پتانسيل  ايران  در بخش  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  را بسيار خوب  ارزيابي  كرد و افزود: بي توجهي  به  پتانسيل هاي  موجود باعث  شد كه  ايران  نتواند در مدت  طولاني  از اين  منابع  ملي  و خدادادي  استفاده  مطلوبي  داشته  باشد.وي  با بيان  اينكه  در زمان  حاضر سهم  ايران  از صنعت  گردشگري  جهان  يك دهم  درصد است ، به  مصوبات  شوراي عالي  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  اشاره  كرد و افزود: سهم  ايران  در افق  سال  ۱۴۰۴ شمسي ، معادل  ۵/ ۱ درصد از مجموع  گردشگران  و دو درصد درآمدهاي  گردشگري  كل  جهان  تعيين  شده  است .
برگزاري سومين كنگره ژنتيك معلوليت ها
ايلنا: سومين كنگره ژنتيك معلوليت ها هفتم تا يازدهم آذرماه سال جاري برگزار مي شود.
دكتر حسين نجم آبادي، رئيس مركز تحقيقات ژنتيك دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، گفت: كنگره مذكور در خصوص مسائل ژنتيك و پيشگيري از محدوديت ها برگزار مي شود.وي افزود: هدف از اين كنگره، كاهش معلوليت ها و عنوان كردن مسائل به روز و ضروري در خصوص مسائل ژنتيكي است.
به گفته نجم آبادي، در كنگره ژنتيك معلوليت ها، ۲۰ مهمان خارجي از كشورهاي آلمان، فرانسه و ايتاليا حضور خواهند داشت و مقالات علمي خود را ارائه مي كنند.
وي تصريح كرد: موضوعات مطروحه در اين كنگره، هيتوژنتيك، عقب ماندگي ذهني، ناشنوايي، نابينايي و هموگلوبين پاتي است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |