پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۸
شهرداري منطقه 7و طرح جديدي براي ساماندهي
ميدان شلوغ چهره عوض مي كند
طراحي طرح تاحدودي انجام شده است، اما براي به نتيجه رسيدن و اجرايي شدن به زمان بيشتري نياز است به همين دليل مطالعات كارشناسي همچنان ادامه دارد
وجود گره هاي ترافيكي، ساختمان هاي فرسوده و پايانه اتوبوس ها باعث شده است تا ايجاد تغييرات در چهار نقطه از ميدان لازم و ضروري به نظر برسد. از سوي ديگر برطول ميدان از دو طرف در بخش هاي شرقي و غربي به شكل مستطيل بايد افزوده شود
023406.jpg
همزمان با عبور مترو بايد منتظر تغيير چهره اين ميدان هم باشيد، قرار است يك مجتمع تجاري و فضاي سبز در ضلع شمالي آن ايجاد شود.
عكس ها: هادي مختاريان 

آزاده بهشتي
ميدان امام حسين ع از معدود ميادين تهران است كه با وجود برخورداري از نقش اساسي در مسيرهاي ورودي به غرب و شرق تهران ، مورد بي مبالاتي مسوولان قرار گرفته و فراموش شده است. بيش از دو دهه است كه هيچ اقدام اساسي براي ساماندهي اين ميدان صورت نگرفته و پايتخت نشينان آن را با ويژگي هايي نظير: ترافيك، شلوغي، آلودگي هوا، بزهكاري و... مي شناسند.
از چند ماه گذشته شهرداري منطقه 7 تهران با انجام مطالعات و بررسي هاي لازم، در نظر دارد اين ميدان را ساماندهي كند به همين دليل طرح ساماندهي و اصلاح هندسي ميدان امام حسينع از سوي اين شهرداري در حال بررسي است.
وجود گره هاي ترافيكي، ساختمان هاي فرسوده و پايانه اتوبوس ها باعث شده است تا ايجاد تغييرات در چهار نقطه از ميدان لازم و ضروري به نظر برسد. از سوي ديگر برطول ميدان از دو طرف در بخش هاي شرقي و غربي به شكل مستطيل بايد افزوده شود.
ترافيك و اصلاح هندسي
ميدان بزرگ با زيرگذري كه سمت غرب را به شرق متصل مي كند، پر از ترافيك و دودي است كه خاصيت تردد و عبور و مرور ماشين ها است. در لحظه ورود به اين ميدان، بيش از هر چيز دود ماشين ها و شلوغي عبور و مرور آنها به چشم مي آيد. به همين دليل هرچند طرح اصلاح اين ميدان در حال بررسي است، اما برخي كارها نيز به مرور در حال انجام است.
مهندس شريفي، مشاور اجرايي شهردار منطقه 7 كه در حال حاضر مديريت اجرايي پروژه قصر را نيز بر عهده دارد، در اين زمينه مي  گويد: طراحي طرح تا حدودي انجام شده است اما زمان بيشتري براي به نتيجه رسيدن و اجرايي كردن نياز داريم. او به فاز 1 و مقدماتي اشاره كرده و مي  افزايد: اين دو قسمت از طرح تا حدي به نتيجه رسيده است اما براي نتيجه گيري نهايي بايد خواسته مردم و شهرداري در نظر گرفته شود.
شريفي، تعلل در اجرايي شدن طرح را شناسايي كامل اين خواسته ها مي  داند و مي  گويد: وضعيت ميدان امام حسينع بسيار نابسامان است و به همين خاطر بايد طرحي پخته و كامل براي ساماندهي ميدان امام حسينع ارايه دهيم.
فيروزآبادي، قائم مقام شهرداري منطقه 7 لازمه رسيدگي و ساماندهي به اين ميدان را كار مطالعاتي مي داند و مي گويد: موضوع ساماندهي اين ميدان مراحل مطالعاتي را مي گذراند و با پايان يافتن مطالعات بايد بودجه مورد نياز در مراجع مرتبط به تصويب برسد و فاز اصلي ساماندهي ميدان امام حسينع از آن زمان آغاز مي شود.
او مشاركت مردم و كسبه را در اين موضوع جدا نكرده و مي گويد: راه اندازي ايستگاه مترو در ضلع غربي ميدان امام حسين ع در سال هاي آينده، اين ميدان را به يكي از پرترافيك ترين ميادين تبديل مي كند. با توجه به اين موضوع و جلوگيري از افزايش ترافيك، شهرداري منطقه۷ نيز برنامه ريزي هاي خود را از اين مقطع آغاز كرده تا بتوانيم در مدت زمان لازم، طرح ها و پروژه ها را به اجرا در بياوريم.
فازهاي مطالعاتي طرح ساماندهي اين ميدان از مدتها قبل آغاز شده و با بعضي از مهندسان شهرساز نيز قراردادهاي لازم منعقد شده است، اما مهمترين مساله كه تخريب برخي از بافت هاي فرسوده و جايگزيني مغازه ها و مجتمع هاي تجاري و اداري است، هنوز به نتيجه نرسيده و به صورت عملياتي در نيامده است. براي كاهش ترافيك در اين محدوده طرح تعريض و اصلاح هندسي ميدان امام حسينع به سمت خروجي خيابان انقلاب تكميل خواهد شد.
با اجراي اين طرح مشكل يكي از پرترافيك ترين نقاط اين محدوده كه انتقال مسافران از ميدان به داخل خيابان انقلاب از طريق آن صورت مي گيرد، برطرف خواهد شد. براي اجراي آن علاوه بر تعريض خيابان انقلاب در ميدان امام حسين ع ، كاناليزه كردن تردد عابران پياده كه يكي از زير بخش هاي طرح ساماندهي اين ميدان است هم در حال انجام است، به اين ترتيب عابران با استفاده از پل هاي هوايي عابر پياده كه در عرض خيابان انقلاب و 17 شهريور نصب شده، از تردد همسطح در داخل ميدان منع شده اند.
هدايت عابران براي عبور از پياده  روها و استفاده از پل هاي عابر كه از ماه ها قبل توسط راهنمايي و رانندگي و با همكاري شهرداري اين منطقه صورت گرفته تاييد مستقيمي بر كاهش ترافيك در ميدان امام حسينع داشته است.
از معدود مواردي كه نسبت به آن بي توجه بوده ايم، اصلاحات هندسي بوده كه در خيابان هاي اطراف صورت مي گرفته است. دربسياري از طرح ها و پروژه ها هميشه نقش خيابان هاي فرعي و اطراف يك مكان بي اهميت بوده است، اما همين خيابان هاي كوچك و بزرگ به عنوان راه هايي كه ماشين ها از طريق آنها وارد و خارج مي شوند، نقش موثري در ترافيك داشته، از همين رو شهرداري منطقه۷ به تكميل اصلاح هندسي خيابان هاي اطراف پرداخته است.
شريفي به برخي از تغييراتي كه در خيابان دماوند تا ميدان امام حسين ع صورت گرفته اشاره مي  كند و مي  گويد:عمليات تعريض خيابان دماوند از سبلان تا ميدان امام حسين مراحل پاياني خود را سپري مي  كند. او مي  افزايد: هر چند تعريض خيابان دماوند طرحي جداگانه است اما قطعا در كاهش ترافيك و ساماندهي ميدان امام حسين ع نقش بسزايي ايفا مي  كند.
023502.jpg
پليس عابران را براي عبور از خيابان به پياده رو هدايت مي كند اما آنها باپليس جروبحث مي كنند.
رهگذران خطر عبور از ميدان عريض را به استفاده از پل هوايي ترجيح مي دهند
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري منطقه،۷  مهندس مهدي فقيري در اين زمينه به اصلاحات هندسي صورت گرفته در تقاطع خيابان پادگان وليعصر و خروجي ميدان سپاه و اصلاح هندسي چهارراه شهيد قدوسي اشاره كرده و مي گويد: عمليات تجهيز اين مقاطع به چراغ راهنمايي هوشمند نيز در حال اجرا است.
بنا به گفته معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري منطقه،۷ تاكنون 70 ميليون تومان براي اصلاح هندسي 7 مورد از خيابان ها و تقاطع هاي مهم اين منطقه هزينه شده است.
پس از تعريض ورودي ميدان امام حسينع به خيابان انقلاب، مشكل دهانه تنگ محل ورودي به خيابان انقلاب از ميدان امام حسين ع برطرف خواهد شد.
از سوي ديگر توقف اتوبوس ها در محدوده اين ميدان يكي از مهمترين مشكلات آن است. از همين رو قرار است با تملك برخي از توقفگاه هاي اطراف ميدان امام حسين ع از سوي شهرداري منطقه 7، اين مشكل رفع شود. در اين طرح محلي براي توقف و فعاليت مسافربرها و تاكسي هاي اين محدوده در نظر گرفته شده كه اين طرح در جنوب خيابان تهران نو انجام شده است، بسياري از رانندگان تاكسي ها و مسوولان شهرداري ضرورت شكل گيري چنين توقفگاه ها در ابتداي خيابان انقلاب يا در خروجي تهران نو به ميدان امام حسين ع را گوشزد مي كنند كه اين موضوع نيز در حال پيگيري است.
شريفي به عنوان معاون اجرايي شهرداري منطقه 7 در اين زمينه به برخي از املاك مناسب براي اين كار اشاره مي  كند و مي  گويد: ايستگاه هاي اتوبوس و اتوبوس ها به خيابان دماوند منتقل مي  شوند و اين كار به كاهش ترافيك و باز شدن فضاي ميدان كمك زيادي مي  كند.
مزاحمت بافت هاي فرسوده 
بافت هاي قديمي، فرسوده و متراكم اطراف ميدان يكي از دو محور اصلي در ساماندهي اين ميدان است، ساختمان كثيف و آلوده، علاوه بر اينكه محل اختفاي خلافكاران و بزهكاران است، چهره اي زشت و نازيبا را به اين ميدان داده است.
فيروزآبادي در اين خصوص مي گويد: مهندسان مشاور شهرداري منطقه 7 كه طرح ساماندهي را در دست بررسي دارند، بافت هاي فرسوده خيابان هاي ورودي و منتهي به ميدان را مورد مطالعه قرار داده اند تا اين مشكل رفع شود.
يكي از مهمترين پيشنهادها در طرح شهرداري در خصوص نوسازي اين ميدان، تخريب 11 پلاك مقابل مسجد امام حسينع و تبديل آن به فضاي سبز و ساخت مجتمع اداري - تجاري زيرزميني در محل پلاك هاي قديمي است كه فيروزآبادي اين موضوع را مستلزم همكاري و مشاركت مردم و كسبه در اين خصوص مي داند.
پيش از اين نشستي مشورتي با كسبه ميدان، براي اتخاذ تصميم مشترك از سوي كسبه و شهرداري جهت ساماندهي اين ميدان و تخريب برخي واحدهاي تجاري مقابل مسجد امام حسينع صورت گرفته كه در صورت موافقت كسبه ميدان، فضاي جديد ايمن در مقابل زلزله و زيبا در شان اين ميدان ايجاد خواهد شد، اين موضوع به بهبود شرايط كسب و خريد براي كسبه و ساكنان منطقه كمك مي كند.
مهندس حسين صادق عابدين، شهردار منطقه،۷ در جلسه مشورتي خود با ساكنان گفت: شهرداري منطقه آماده است تا براي بازسازي اماكن تجاري مقابل مسجد، براي مدت يك سال و نيم مغازه هاي كسبه را اجاره كرده و پس از ساخت مكان زيرزميني جديد، با توجه به متراژ مغازه هر يك از كسبه، فضاي جديد تجاري را به آنها تحويل دهد.
به احتمال زياد در مجتمع تجاري جديد كه در زيرزمين ساخته مي شود، علاوه بر فضاهاي تجاري، بخش هايي براي پاركينگ طبقاتي، فضاهاي فرهنگي و ... ايجاد مي شود. فيروزآبادي با اشاره به يكي از فازهاي ميدان امام حسين ع كه ساماندهي فضاي فرهنگي مسجد امام حسين ع است، مي گويد: شهرداري آمادگي ساخت مجتمع تجاري - اداري در اين محدوده را دارد كه پس از گذشت مدت زمان مشخص و طبق مفاد قرارداد مابين شهرداري و كسبه، صاحبان مغازه ها مي توانند بعد از مدتي معادل فضاي تجاري را كه در حال حاضر در اختيار دارند از شهرداري تحويل بگيرند؛ فضاي تجاري نوساز با امكانات و سرويس دهي عمومي خوب و مطابق با استانداردهاي روز.
او از اجراي پايلوت اين فاز از طرح خبر داده و معتقد است كسبه مي توانند با نگاه عميق و كارشناسانه به دوره آزمايشي و نحوه فعاليت ها، در اين خصوص تصميم گيري كنند، اما قطعا اين موضوع بدون مشاركت مردم امكانپذير نيست و تخريب بافت هاي قديمي و جايگزيني بافت هاي جديد نيازمند مشاركت و همكاري ساكنان منطقه است.
مشاركت مردمي 
اجرايي شدن طرح ساماندهي ميدان امام حسين ع به صورت كامل منوط به 3عامل همكاري و تعامل مردمي، آماده شدن نهايي طرح و دريافت اعتبار لازم است. طي هفته هاي اخير جلسات متعددي از سوي شهرداري منطقه 7 با كسبه ميدان گذاشته شده است كه برگزاري اين جلسات بر لزوم مشاركت مردمي در به اجرا درآمدن سريعتر اين طرح تاكيد مي كند.
پيش از اين شهردار تهران نيز در جلسه با ساكنان منطقه 7 شهرداري تهران شرط اصلي بازسازي ميدان امام حسينع را رضايت مطلق و مشاركت ساكنان اين ميدان عنوان كرد.
صاحبان مغازه هاي اطراف ميدان نيز از كمك و مشاركت در بازسازي و نوسازي ميدان امام حسينع دريغ ندارند، اما در بسياري از گفت وگو ها، ترس و دلهره از دست رفتن خاطرات اين ميدان قديمي و لطمات اقتصادي ناشي از تغييراتي كه صورت مي گيرد، بيان مي شود. به خصوص آنها در مورد ساخت مجتمع تجاري كه قرار است ساخته شود به مابه التفاوت قيمت مغازه اي كه مي فروشند و سرقفلي كه تحويل خواهند گرفت، اشاره كرده و معتقدند اين تغييرات نبايد در قيمت زميني كه شهرداري تحويل مي گيرد و مغازه اي كه تحويل مي دهد، تاثير بگذارد يا اين تاثير بايد اندك باشد تا به آنها لطمه اي وارد نشود.
البته اين موضوع در جلسات مكرر شهرداري و كسبه مطرح شده و شهرداري اعلام كرده است هيچ اصراري بر اجراي آن بدون رضايت شهروندان ندارد.
مشاغل كاذب فراموش شدند
طرح ساماندهي ميدان امام حسين ع، بيش از آنكه طرحي فرهنگي و اجتماعي باشد طرحي است اقتصادي و ترافيكي، اصلاحات هندسي خيابان هاي ورودي و ساخت مجتمع هاي تجاري بر اين موضوع تاكيد مي كند، در اين ميان موضوع ساماندهي مشاغل كاذب و متكديان و بزهكاراني كه در اطراف ميدان پراكنده اند، به فراموشي سپرده شده است و جايگاه ويژه اي براي اين نوع ساماندهي در نظر گرفته نشده است.
فيروزآبادي، قائم مقام شوراي منطقه 7 تهران مسووليت ساماندهي مشاغل كاذب، متكديان و بزهكاراني كه در حاشيه و اطراف ميدان قرار دارند را متوجه مراكز قضائي و نيروي انتظامي مي داند و مي گويد: اين موضوع ارتباطي به شهرداري ندارد،  شهرداري مسووليت، پاكسازي، زيبا سازي، فضاسازي و كاهش ترافيك را به دوش مي كشد و موضوع ساماندهي آسيب هاي اجتماعي و بزهكاري، مربوط به دستگاه هاي ذي ربط است كه در اين زمينه فعاليت مي كنند.
او با بيان اينكه نيروي انتظامي، بهزيستي و مراكز قضائي بايد اين كار را انجام دهند، از آمادگي شهرداري منطقه 7 براي مشاركت در ساماندهي بزهكاران و آسيب هاي اجتماعي خبر داده و مي گويد: شهرداري منطقه 7، آمادگي ارايه خدمات و امكانات به دستگاه هاي ذي ربط براي بهتر انجام دادن اين موضوع را دارد، اما هرگز نمي تواند به طور مستقيم وارد اين موضوع شود و كاري انجام دهد.
موضوع ساماندهي ميدان امام حسين ع مانند بسياري از طرح ها زمان خاص خود را مي طلبد. هر چند مسوولان شهرداري منطقه 7 اعلام كرده اند، اين كار را ظرف 2 سال انجام دهند، اما فيروزآبادي به عنوان قائم مقام شهردار منطقه 7 معتقد است: وارد شدن به اين موضوع بدون مطالعه و بررسي لازم و اجرايي كردن آن بدون طي مراحل لازم، يعني صرف وقت و هزينه. از همين رو از بيان زمان به اجرا در آمدن اين طرح امتناع مي كند و مي خواهد تا منتظر اتمام مطالعات در زمينه اين طرح باشيم.

جهانشهر
023409.jpg
آرسنيك شهري
ايرنا: آلودگي هوا در شهرها هميشه نتيجه تردد خودروها نيست. اخيرا ساكنان شهر موردويل در ايالت كبك كانادا نگران تبعات منفي آلودگي هوا بر سلامت خود هستند. هر چند دولت محلي كبك به ساكنان اين شهر اطمينان داده است كه خطري آنها را تهديد نمي كند. اما مردم اين شهر مي دانند كه كارخانه شركت نوراندا موجب بالا رفتن آرسنيك هواي اين شهر شده است. آرسنيك مي تواند باعث بروز سرطان شش بشود. در حال حاضر اين كارخانه تعطيل شده است اما مردم شهر هنوز نگران آلودگي هواي شهر هستند.
زندگي در خانه به جاي گشتن در شهر
ايرنا: كم كم مردم فرانسه هم خريدهاي اينترنتي را به خريد مستقيم ترجيح مي دهند. پس از رواج انجام امور اداري و بانكي از طريق اينترنت، انجام كارهاي روزمره همچون خريد كالا هم توسط اين شبكه امكان پذير شد به نحوي كه آثار آن به سرعت روي زندگي شهري مشخص شد. رواج انجام امور روزمره زندگي از طريق اينترنت علاوه بر صرفه جويي در هزينه ها، كاهش ترافيك، آلودگي هوا و صرف وقت را به دنبال دارد، ظاهرا مردم فرانسه در سال جاري ارزش چنين خريدهاي مفيدي را درك كرده اند. خريد از طريق اينترنت در فرانسه در سه ماهه سوم امسال حدود 70 درصد افزايش نسبت به سال قبل نشان مي دهد. روزنامه فيگارو اخيرا گزارش داده است كه بيست و شش پايگاه اينترنتي در فرانسه كه 50 تا 60 درصد تجارت الكترونيكي در فرانسه را در اختيار دارند ،در سه ماهه سوم درآمد كلي برابر با 644 ميليون يورو كسب كرده اند كه اين رقم در مقايسه با آمار حدود 70 درصد رشد نشان مي دهد. تعداد خريداران اينترنتي هم در سه ماهه سوم با 31 درصد رشد به 2/10 ميليون نفر رسيد.
توقيف گواهينامه براي كاهش مصرف سوخت
قلم سبز ايران: وقتي كه نخست وزير طرح بدهد - هر چند طرحي عجيب - قطعا بايد لازم الاجرا باشد. افزايش قيمت نفت و بحران سوخت به سراغ تمام كشورهاي مصرف كننده، به خصوص آسياي جنوب شرقي ها رفته است و باعث شده تا مقامات اين كشورها راه هاي مختلفي را براي كاهش مصرف سوخت تجربه كنند، كاري كه مسوولان ايراني چندان حساسيتي در مورد آن نشان نمي  دهند.
نخست وزير مالزي هم براي كاهش مصرف سوخت در اين كشور طرحي ارايه داده است. بر اساس اين طرح، تصادف رانندگي در هر شرايطي موجب توقيف گواهينامه رانندگان به مدت دو هفته مي  شود. اين توقيف هم شامل راننده مقصر مي  شود، هم شامل راننده اي كه در تصادف مقصر نبوده است. اگر راننده اي هم قصد رفع توقيف گواهينامه اش را داشته باشد، بايد 80 دلار به دولت پرداخت كند. نخست وزير مالزي اميدوار است اجراي اين طرح در كاهش مصرف سوخت و گسترش استفاده از وسايل نقليه عمومي موثر باشد.

زاويه ديد
اينجا را نبينيد
احسان ناظم بكايي 
كمتر از يكصد سال پيش تمامي خانه هاي شهري ايران با صفت معماري درون گراي خود كه تمامي ويژگي ها مثل نور، آسايش، فضا، امنيت، حفظ حريم خصوصي و آرامش را دارا بود، مامن مناسب خانواده هاي ايراني شده بود.
ديوارهاي بلند، قرار گرفتن حياطي مشجر در گودي كه تامين كننده نور، فضا و آرامش بود، باز شدن تمامي پنجره ها به حياط و نه به كوچه، تفكيك فضاها به بخش هاي خصوصي و عمومي تحت نام هاي اندروني  و بيروني، قرار گرفتن دستشويي ها در محل هاي مناسب، اتاق هاي فراوان كه باعث مي شود نسل ها در كنار هم به زندگي بپردازند؛ خانواده پسر مجاور خانه پدر و پدر همسايه پدربزرگ و ...
اينگونه معماري همان طور كه از نامش هويداست، تمامي نيازهاي اهالي را در داخل فضاي خانه برآورده مي كرد و فرد ممكن بود ماه ها نياز به خروج از خانه نداشته باشد. حريم خصوصي و رعايت اصول مذهبي محرم و نامحرم، دركنار احترام فوق العاده به ميهمان بدون اينكه او احساس محدوديت خاصي بكند و رعايت چگونگي چيدمان خانه و نحوه و محل قرار گرفتن پنجره ها كه هم مانع آزادي فردي نشود و هم نور و گرما و هواي مطبوع را برساند، خود نيز از مسايل بسيار مورد توجه اين نوع معماري بود كه آرامشي خوب را براي ساكنان مهيا مي كرد.
اما افزايش جمعيت و گسترش شهرنشيني، تغيير ساختار اجتماعي، افزايش ارزش اراضي، نفوذ معماري اروپايي و چندين و چند امر ديگر باعث شد تا معماري درون گراي ايراني جاي خود رابه معماري برون گرا با طعم اروپايي بدهد، معماري  كه از نامش هم پيداست تمامي عوامل مثل نور، هوا، فضا و راه هاي ورود و خروج را از بيرون خانه تامين مي كرد. راه هاي ارتباطي و البته زياد، همسايگان نه چندان آشنا، كوچكي ابعاد خانه كه باعث ادغام فضاهاي مختلف درهم شده بود و...
گرچه در اين نوع معماري نيز سعي در حفظ حريم خصوصي افراد و فاصله ايجاد كردن آن با بخش عمومي و ميهمانپذير خانه داشت ولي قيمت بالاي زمين، نورگيري محدود از يك يا حداكثر دو سمت، محقق شدن اين امر را بعيد مي نماياند.
اتاق هاي خواب در جوار هال و پذيرايي قرار گرفتند، دستشويي و ملحقات وابسته در مركز خانه و در بدترين مكان خانه قرار گرفتند طوري كه كوچكترين صدايي به اقصي نقاط خانه و حتي خانه هاي مجاور مي رسيد و پنجره ها نيز رو به خيابان ها باز شدند.
باز شدن پنجره ها رو به خيابان، به تنهايي مشكل ساز نمي نمود ولي وقتي در فاصله 6 متري و روبه روي خانه، آپارتماني صورت به صورت آن بالا برود و الزاما پنجره هايش به خيابان گشوده شوند، آنگاه حريم ها به راحتي از بين مي روند و چشم ها به هر سو مي چرخند و البته بيشتر و بيشتر چون انسان نسبت به هرچه از آن منع شود، حريص تر مي شود و حريم خصوصي، يكي از آن چيزهاي منع شده حرص آور است.
جامعه مذهبي ما كه حفظ و حرمت حريم خصوصي اش برايش بسيار مهم و مساله ساز است و البته ساكن اينگونه آپارتمان هاست، با روش هاي گوناگون مي كوشد همچنان آن را حفظ كند؛ نصب پرده هاي ضخيم وچند لايه به پنجره ها، كدر كردن شيشه ها با انواع برچسب هاي پلاستيكي كه البته مانع نوررساني نشود، استفاده از شيشه هاي رفلكس يا آيينه نما كه حداقل در روز مانع ديد از بيرون مي شود، استفاده از كركره ها، نصب ايرانيت روي ديوار خانه هايي كه ميان آپارتمان ها محصورند، كاشت درختان سرو و كاج در حياط و خيابان كه البته اين يكي وقت گير است و چند سالي زمان مي برد و ...
به هر حال بحث استفاده از موبايل هاي دوربين دار در استخرها و ساير اماكن خصوصي، نصب دوربين فيلمبرداري در اتاق هاي پرو لباس فروشي ها، ماجراهاي فيلمبرداري از جشن هاي خانوادگي و ده ها مورد ديگر كه پيش آمده و پيش خواهند آمد، نشان مي دهد ديوار حريم خصوصي در جامعه ما بسان شيشه شكننده است و البته شيشه شكسته برنده.

اعداد اساسي
۱۴.000.000
هر چند رقم بالايي است و شايد اغراق آميز هم باشد، اما نبايد فراموش كنيم كه به بيماري جهان مدرن مربوط مي شود. كارشناسان مي گويند: رقمي كه وزارت بهداشت اعلام كرده است درست و دقيق نيست و ما 14 ميليون بيمار رواني نداريم. رقم 14 ميليون عددي برابر با بيشتر از يك پنجم جمعيت كشور است، پس طبيعي است كه كارشناسان به اين عدد چندان اعتقاد نداشته باشند. آنها مي گويند: بسياري از اختلالات رواني خفيف، بيماري محسوب نمي شوند و نيازي به مراجعه به پزشك ندارند. البته آنها مي گويند افرادي كه نياز به مراجعه و درمان دارند چيزي در حدود 10 درصد جمعيت كشور را تشكيل مي دهند 6 ميليون نفر، اما از آنجا كه بسياري از مردم از انگ ديوانگي هراسانند به سراغ پزشك نمي روند، بنابراين آمار و ارقام همچنان با خطاي بسيار ارايه مي شود. در هر حال فارغ از اين اختلافات عددي، افسردگي و كمبود تفريح ها و همچنين كمبود امكان توليد هيجان و شادي از راه مكانيزم هاي مواد باعث شده است تا زندگي جوانان ايراني غالبا در درس، دانشگاه و كار بي وقفه يا بيكاري پس از پايان تحصيل سپري شده و زندگي ميانسالان در اختلافات خانوادگي يا تلاش بيش از حد براي تامين زندگي خانواده خلاصه شود. اين رقم 14 ميليون هر چند بيماران رواني را شامل نشود اما نشان مي دهد كه از هر 5 نفر يك نفر بنا به دلايلي از مشكل رواني رنج مي برد، امري كه هر چند ممكن است ناشي از تغييرات زندگي شهري و مدرن باشد، اما آينده چندان دلخواهي را نويد نمي دهد.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |