سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۷۷
بوي برف مي آيد، زمستان در راه است
چگونه گرم شويم؟!
بسياري از شهروندان، بخاري ها را از انباري بيرون آورده و روشن كرده اند. برخي نيز امسال وسايل گرمايشي ديگري خريده اند. عده اي نيز با تعمير و سرويس از وسايل گرمايشي سال قبل استفاده مي كنند. هنگام خريد وسايل گرمايشي رعايت و آگاهي از چند نكته به شما كمك مي كند
025092.jpg
شومينه هاي پيش ساخته و دستي نيز در اين فصل و براي مقاومت در برابر سرما زياد ساخته مي  شود. البته اين قضيه بستگي به نوع تملك شما دارد.
ايمان مهدي زاده 
روز به روز سردتر مي شود. برودت هوا كاملا محسوس است. نمي شود هنگام بيرون آمدن دست ها را در جيب نكرد يا هنگام سوار شدن در صبح هاي زود روي تشك سرد خودرو، در خود چنبره نزد و جمع نشد. اينها همه نشانه هاي سرماست. ارتفاعات البرز سفيدپوش شده و توده هواي سرد، پس از فيروزكوه و توچال، آرام آرام روي سر تهران سايه مي اندازد.
اين روزها بخاري هاي خانه ها روشن شده و گرماي خوبي به كانون هاي گرم خانوادگي مي بخشد. بسياري از شهروندان، بخاري ها را از انباري بيرون آورده و روشن كرده اند. برخي نيز امسال وسايل گرمايشي ديگري خريده اند. عده اي نيز با تعمير و سرويس از وسايل گرمايشي سال قبل استفاده مي كنند. هنگام خريد وسايل گرمايشي رعايت و آگاهي از چند نكته به شما كمك مي كند با كمترين هزينه گرم شويد واز معرض سرما و سرماخوردگي در امان بمانيد. نكته اي كه در زمستان نبايد فراموش شود، روش بهينه استفاده از سوخت است.
اغلب سوخت موردنياز و مصرفي مردم تهران و بسياري از شهرها، گاز مايع شهري است. هرچند هنوز در برخي نقاط، نفت، گازوئيل و حتي چوب به عنوان سوخت، سوزانده مي شود.
يكي از اين نكته ها، استفاده از درزگير و پرده هاي ضخيم است. مي توانيد از فروشگاه ها درزگير را كه به شكل نواري از اسفنج چسبناك است، تهيه و نصب كنيد. اين نوارها مانع ورود و خروج هوا مي شود. از سوي ديگر نصب پارچه پشت شيشه ها يا پرده هاي ضخيم در اين فصل، از هدررفت انرژي و زود سرد شدن خانه جلوگيري مي كند.
قبل از خريد وسايل گرمايشي به نكته اي ديگر نيز توجه كنيد. بخاري خريداري شده شما قرار است در چه محيطي، با چه ابعادي و براي گرم كردن چند نفر به كار رود. حتي در اين ميان اندازه اسباب چيده شده در منزل يا دفتر كار، مي تواند روي قدرت گرمادهي تاثيرگذار باشد. رنگ در و ديوار نيز در اين بين بي تاثير نيست. معمولا اگر در اسباب چيده شده و در و ديوار رنگ هاي گرم لحاظ شده باشد، خود به خود فضاي اتاق از گرماي محسوسي برخوردار است. مقدار اثاثيه نيز به گرمتر شدن فضا كمك مي كند.
هرچه تعداد افراد ساكن در مكان موردنظر شما بيشتر باشد، بخاري با قدرت كمتري نياز است و هرچه افراد در حال تردد بيشتري آمد و شد كنند، بخاري با قدرت بيشتر نياز شما را برآورده مي كند. به هر حال از پس  آمد و شدها، هواي اتاق مدام تغيير مي كند و از پس اين تغييرات سردتر مي شود.
كارخانه هاي توليد بخاري هاي گازي چند سالي است از رونق خوبي برخوردار شده اند. از وقتي پايتخت به سيستم گاز شهري مجهز شد، چرخ هاي اين كارخانه ها به چرخش درآمد.
كارخانه آزمايش از توليدكنندگان قديمي لوازم خانگي به حساب مي آيد. اين كارخانه چند سالي است كه انواع بخاري گازي را توليد و روانه بازار مي كند. كارخانه هاي مهياگاز، مهرايران، سپهر الكتريك جنرال استيل سابق، آبسال، بوتان و نيك كالا از عمده ترين و معروف ترين توليدكنندگان بخاري هاي گازي به شمار مي روند.
جايي براي خريد
لوازم خانگي در تهران نيز بورس هاي مختلفي دارد. يكي از اين نقاط، خياباني است در مركز شهر تهران به نام خيابان جمهوري اسلامي. اين خيابان به گونه اي بازار مدرن تهران محسوب مي شود. بازار قديم تهران گنجايش حجم معاملات تجار و توليدكنندگان را ندارد، از اين رو تا خيابان هاي اطراف توسعه پيدا كرده است. سه راه امين حضور و خيابان جمهوري، بورس فروش لوازم خانگي است. البته در اين خيابان لوازم صوتي، تصويري، ابزار و آلات موسيقي و پوشاك نيز گله به گله بورس خود را جا انداخته اند.
حوالي تقاطع كارگر تا سه راه جمهوري در تقاطع خيابان وليعصر مي  شود وسايل گرمايشي كارخانه هاي متفاوت را قيمت و ارزيابي و در نهايت خريد كرد.
بخاري هاي گروه توليدي آزمايش در انواع مختلف، نرخ هاي متفاوتي بر پيشاني دارد. بخاري آزمايش هليا مدل 14000 به قيمت 57 هزار تومان به فروش مي رسد.
اين بخاري توان گرم كردن فضايي حدود 45 مترمربع را دارد. با روشن بودن آن هنگام برودت هوا مي  توان فضاي منزل را گرم كرد. در كنار اين بخاري ها، محصولات مهياگاز در مدل RTC و با قدرت 7000، حول و حوش قيمتي حدود 53هزار تومان به فروش مي  رسد. همين كارخانه محصولات جديد ديگري نيز روانه بازار كرده و با قدرت 12000 آن را به قيمت 75 هزار تومان مي  فروشد. اين بخاري هاي بزرگ را مي  توان براي گرم كردن فضايي تا 120 متر استفاده كرد. قدرت گرمادهي بالاي اينگونه از بخاري،  شما را از سرماي بيرون محافظت مي  كند.
كارخانه مهرايران محصولات جديدش را وارد بازار كرده و سه گونه از بخاري هايش را در معرض فروش گذاشته است. مدل 7000 آن با قيمت 55 هزار تومان فروخته مي  شود و مدل 9000 آن با قيمتي حدود 59 هزار تومان.
مدل هاي 7000 بخاري معمولا هم قد وقواره يكديگر است، ولي در اندازه هاي بزرگتر رقمي به عنوان مدل مطرح مي  شود كه بيانگر قدرت بخاري در ايجاد گرمايش فضا است. بخاري هاي مدل 7000 براي گرم كردن فضايي تا حدود 30 تا 45 متر مناسب به نظر مي رسد. بخاري هاي مدل 9000 براي فضاهايي حول و حوش 45 تا 75 متر و بخاري هاي مدل 10000 براي مكان هايي با فضاي حدود 90 متر و بيش از آن تا مساحت 120 متري را گرما مي  بخشد.
بزرگترين مدلي كه كارخانه مهرايران با برچسبي بر پيشاني براي فروش گذاشته، از قيمتي معادل 65 هزار تومان برخوردار است.
بخاري هاي هوشمند تمام لعاب نيك كالا با شيشه سكوريت برنزي سيلك شده به قيمت حدود 64 هزارتومان فروخته مي  شود. مدل هاي اين كارخانه كه اغلب با اسامي فارسي نامگذاري شده قيمت هايي به مراتب بالاتر از گونه هاي قبلي دارد. البته اين تفاوت قيمت به اندازه قدرت، فرم ظاهري و رعايت موارد استاندارد در استفاده بهينه از سوخت است.
بخاري گازسوز ايده آل حول و حوش 69 هزار تومان و مدل مريم نيز با همين قيمت توان گرمادهي براي فضاي 100 تا 120 متري را دارد. البته توان گرمادهي كه از آن نام مي  بريم، منوط به سرماي سخت بيرون از ديوار دور شماست. اگر سرماي امسال چيزي حدود سال پيش باشد، با اين بخاري ها مي  توان فضاهاي قيد شده در گزارش را گرم كرد.
بخاري مدل شراره با قيمتي حدود 70 هزار تومان و بخاري گازسوز نگين با تفاوت 2 هزار تومان فروخته مي  شود. بخاري مرجان و مرجان الماسه تنها حدود هزار تومان تفاوت قيمت دارند و با قيمتي معادل 78 و 79 هزار تومان به فروش مي  رسند.
بخاري گازسوز طرح سراميكي مدل۴۱ CE قيمتي حدود 89 هزار تومان دارد و البته شومينه گازي سيمين نيز با مدل۶۲ MC با استفاده از شيشه روباكس آلماني و مقاومت تا 750 درجه سانتيگراد و با هيزم نسوز سراميكي از قيمتي حدود 164 هزار تومان برخوردار است. شومينه زرين علاوه بر امكانات سيمين در برابر شوك هاي حرارتي نيز مقاوم است. اين بخاري ها را مي  توان با پرداخت 170 هزارتومان به منزل آورد.
شومينه هاي پيش ساخته و دستي نيز در اين فصل و براي مقاومت در برابر سرما زياد ساخته مي  شود. البته اين قضيه بستگي به نوع تملك شما دارد؛ استيجاري يا ملكيت قطعي. اگر خانه خودتان باشد مي  توانيد با نگاهي به الگوها و كاتالوگ هاي مختلف، فرمي در نظر بگيريد و از دفاتر تزئينات ساختماني بخواهيد شومينه اي برايتان نصب كنند. اين شومينه ها از قيمت 60 تا 70 هزارتومان در منزلتان نصب مي  شود و بسته به ابزاري كه استفاده مي  كنيد و اندازه و ميزان كاركرد هنر دست، افزايش پيدا مي  كند.

فروشگاه
جدولي كه در زير مي  بينيد مقايسه مدل هاي مختلف بخاري از نظر انرژي است. شايد تا به حال نام برچسب انرژي به گوشتان خورده باشد يا آن را ديده باشيد. روي اين برچسب ها مقدار مصرف انرژي و بازده انرژي با حروف A،B،C،D ، E، F وG مشخص مي  شود. مثلا اگر روي برچسب انرژي بخاري نشان A جاي گرفته باشد، يعني بازده اين بخاري از 85 درصد به بالاست و بازده خيلي خوبي دارد و اگر نشان G جاي گرفته باشد يعني بازده اين بخاري بين 50 تا 60 درصد است و بازده كمي دارد. بازده B و C و D وE هم بين اين دو بازده جاي مي       گيرند و بازده هاي زير 50 درصد هم كه اصلا مردود به حساب مي     آيند، يعني A بالاترين رده و G پايين ترين رده حساب مي   شود.
رده بالاتر يعني بازده  بالاتر، كاهش مصرف گاز، گرماي مطبوع و دلپذير، صرفه جويي در هزينه هاي گاز مصرفي و اتلاف انرژي حرارتي كمتر از طريق دودكش. همه اين حرف ها يعني اينكه اگر اين روزها و در اين هواي سرد خواستيد بخاري بخريد، به جز قيمت ، حواستان به اين رده بندي هم باشد. بخاري با قيمت گرانتر ولي در رده بالاتر در بلندمدت صرفه جويي اقتصادي بيشتري براي شما خواهد داشت. اطلاعات اين جدول هم از طرف سازمان بهينه سازي مصرف انرژي منتشر شده است.
رده انرژي 
بازده خالص كل درصد
مدل 
سازنده
D
۱‎/۷۰
۱۲۰۰۰
رنجبر
D
۱‎/۷۰
۹۰۰۰
رنجبر
E
۶۸
فروزان 13000
نيك كاران گدازه 
E
۶۸
بيتا 12000
ايمن گاز مشهد
E
۶۸
۱۴ JAH0
جهان افروز
E
۱‎/۶۶
۱۲-13-14
جواهران 
E
۱‎/۶۶
۲۱MD2
مشهد دوام 
E
۱‎/۶۶
۱۲۰۰
آرامش 
E
۱‎/۶۶
۱۲۰۰ ساده 
سوزان 
E
۶۶
۱۲JAH0A -
جهان افروز
E
۸‎/۶۵
۱۲۰۰۰
ظريف 
E
۷‎/۶۵
شقايق 452
لورچ 
E
۳‎/۶۵
۹JAH0
جهان افروز
E
۱‎/۶۵
سراميكي 14000
نيك كالا
E
۱‎/۶۵
مريم 12000
قاينار خزر
E
۱‎/۶۵
خزر 12000
قاينار خزر
F
۹‎/۶۴
رهام 
KTC
F
۲‎/۶۴
۱۲۰۰۰
جواهران 
F
۸‎/۶۳
۱۰۰۰۰
ظريف 
F
۵‎/۶۳
رخسار
KTC
F
۴‎/۶۳
پارس 10000
سنگركار
F
۶۳
۴۷۳
آبسال 
F
۶۳
افق 
توان گاز
F
۶۳
۱۲۰۰۰
مازندگاز
F
۵‎/۶۲
۹۰۰۰
مازندگاز
F
۵‎/۶۲
GH8
نيك كاران گدازه 
F
۵‎/۶۱
۱۲۰۰۰
مشهد دوام 
F
۳‎/۶۱
شومينه 329
پلار
F
۹‎/۶۰
HB9I-
رنجبر
F
۱‎/۶۰
۱H5
آدونيس 
G
۸‎/۵۹
۱۰۰۰JAH0
جهان افروز
G
۵‎/۵۹
ايده آل مرجان 
نيك كالا
G
۴‎/۵۹
سارا
سپهر الكتريك 
G
۷‎/۵۸
GN9
جواهران 
G
۵‎/۵۸
۷JAH0
جهان افروز
G
۵‎/۵۸
لادن 652
لورچ 
G
۵۷
هليا 14000
آزمايش 
G
۵۷
افروز
پلار
G
۱‎/۵۶
ونوس۹۰SG
سپاهان گاز
G
۵۵
آذرخش 9
آدونيس 
G
۵۵
شراره 10000
نيك كالا
G
۵‎/۵۴
فروزان 12000
ايران شرق 
G
۵‎/۵۴
۱۲۰۰۰
سپهرالكتريك 

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |