سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۷۷
نگاهي به جلسه نقد آثار رضا دانشمير
دغدغه بلوغ در بسترجهاني 
025056.jpg
مجموعه علمي و فرهنگي پارك ملت - شهرداري منطقه 3
بهرام هوشيار يوسفي 
آخرين جلسه نقد از مجموعه جلسات نقد و بررسي آثار معماران ايران در حالي به پايان رسيد كه به نظر مي رسد دغدغه اصلي عموم ارباب نظر و فن در اين عرصه مساله اي است تحت عنوان هويت؛ كارهاي ارايه شده طي جلسه شامل 4 پروژه بود كه طي 5 سال گذشته طرح شده، دو مورد ازآنها طي سالهاي 79 تا 81 به اجرا رسيده اند گالري مبلمان آو - خانه دوپوسته و پروژه ديگر مجموعه علمي و فرهنگي پارك ملت با كارفرمايي شهرداري منطقه 3 هم اكنون درمرحله طرح و اجراي همزمان بوده، آخر طرحي است كه اخيرا دريك مسابقه معماري محدود گزارشي پيرامون اين رقابت در زيباشهر منتشر شد موفق به احراز رتبه دوم ازميان 14 شركت كننده مدعو شده است . لازم به ذكر است خانه دو پوسته اخيرا جزو 5 اثر برگزيده جايزه بزرگ معمار 83 بود
مساله جست و جوي فضاي زمان حال
فضاي زمان حال تركيب جامعي از ادراكات و دستاوردهاي گستره هاي ديسيپلين مختلف تحت يك سيستم يا نظام فكري است كه قادر به حل وفصل مسايل خود باشد؛ بنابراين براي معماري دو وظيفه مترتب است: يكي اينكه درمحيط خود چگونه عمل كرده و مسايل آن را مطرح مي كند، دوم آنكه درمحيط بزرگتر يا محيط جهاني، چگونه عمل كرده و چه نسبتي را با آن برقرار مي كند .
مساله جست و جوي فضاي زمان حال دراين شرايط ازدو جنبه قابل بررسي است: جنبه فن آورانه و جنبه مفهومي. واضح است كه درشرايط فعلي درايران امكانات و دستاوردهاي فن آوري اجرا بسيار محدودتر و ضعيف تر ازامكانات اجرايي درغرب يا كشورهاي پيشرفته شرقي همچون ژاپن وچين است، حال باآنكه در ايران موسسات مهندسان مشاور درامر طراحي معماري مجهز به تكنولوژي رايانه است و در اين زمينه محدوديت و اختلاف با غرب كمتر است ، اما همين كه پارا فراتر از طراحي گذاشته و به اجرا مي انديشيم، به دوران تكنولوژي بنايي سقوط مي كنيم. درنتيجه ازاين نظر مجبور به خود سانسوري و حذف و تغيير ايده ها و نظرات معمارانه تا جايي مي شويم كه منطبق با تكنولوژي بنايي معاصر ايران مي  شود، درغير اينصورت يا طرح ها به اجرا نمي رسد يا آنكه بسيار گران تمام مي شود و فاقد توجيه اقتصادي و رابطه عرضه و تقاضا درمحدوده اينجا واكنون مي شود .
025038.jpg
راه دوم يعني جست وجوي فضاي زمان حال به لحاظ مفهومي تنها راهي است كه پيش روي ماست؛ حال اينكه جست وجوي فضاي زمان حال به لحاظ مفهومي ما را به چه سمت و سويي هدايت مي كند جاي بحث و تبادل نظر است. به نظرنگارنده طرح مبحث فرم دراين مقوله ديگر بردي ندارد. واضح است كه پيمانكاران ما قادر به مقابله و عرض اندام با كنسرسيوم هاي بزرگ در آن سوي آبها را نداشته و ندارند و ما حداكثر قادر به طرح يك پوسته تزئيني و تميز براي ساخت ابتدايي فضاهاي داخلي طرح هايمان هستيم و مساله به صورت چسباندن سنگ هاي تزئيني و غيره روي آجرگري و ملات و ... است، بنابراين تنها راه طرح مساله فضا ازطريق سازماندهي فضايي است و جست وجوي معماري و فضاي معاصر عبارتست از كار روي چگونگي استقرار عناصر برنامه پروژه، يعني عناصر و ريز فضاهاي پروژه چگونه دركنار يكديگر استقرار يابند كه ازآن طريق تاكنون مطرح نشده و راه حلي رادرجهت به كارافتادن پروژه به صورتي متفاوت مطرح كنند. آنگاه جست وجو به ثمر رسيده و معنا يافته است ،دراين شرايط امكان گفتمان با غرب ياشرق فراهم مي شود ، آنگونه كه كيارستمي اين گفتمان را درسينماي ايران بعداز انقلاب آغاز كرد و بنابراين به سينماي معاصر ايران هويتي شاخص ومستقل بخشيد .
بنابراين چه بسا مساله هويت معاصر براي يك معماري ايراني، تنها از طريق ابتكار درسازماندهي فضايي و جابه جايي وتغيير درفرضيه هاي بديهي برنامه و محيط امكان پذير باشد؛ البته اين سخت ترين راه است، زيرا معمار ايراني موظف است توليد كند و به ميراث گذشته بيفزايد و نه آنكه به آن دستبرد زند، همانگونه كه بهترين معماران معاصر غرب و شرق به ميراثشان مي افزايند. دراين راه خطرات بسياري دركمين است، اينكه معمار راهش را گم كند، بي هويت شود يا حاصلي به بار نياورده و دستاوردهايش بي ارزش قلمداد شود. اما براي بلوغ چاره اي جزاين نيست و تنها اگر يك معمار دراين راه موفق شود ، معماري معاصر ايران بعد نويني يافته و موجوديتي جهاني خواهد يافت.
025041.jpg
با مقدمه فوق، آنچه در آثار رضا دانشمير مي توان يافت تلاشي است پيگير براي ادراك موقعيت نيروهاي موثر در بستر فيزيكي. بنا از يك سو و سازماندهي فضايي عناصر از سوي ديگر به صورتي است كه تا حدامكان منجر به گشايش محيط و برقراري ارتباط ميان بيرون و درون شود ؛ چالشي در طراحي فضاي ساخته شده و نشده به صورت توامان، يك بازي بدون توپ!
گالري مبلمان و آثار هنري آو
استخري متروك و بلا استفاده درباغچه يك خانه به مساحت 200 مترمربع دستمايه اصلي براي فعاليتي معمارانه با برنامه اي تازه گالري مبلمان و آثار هنري شد؛ مساله اصلي زنده كردن فضاي استخر باهويتي تازه درهماهنگي با محيط سبز اطراف آن است. بودجه اندك و سادگي و سرعت اجرا ازديگر عوامل تعيين كننده درنحوه به ثمر رسيدن پروژه بوده اند. محل احداث پروژه حياط جنوبي ساختماني درمحدوده ونك تهران است. ايده پروژه ازتركيب دو حجم تشكيل شده كه يكي فرم بيروني را مي سازد و ديگري كه حامل عنصر اصلي فضاي داخلي يعني پله اي طويل و مستقيم است دردرون آن قراردارد. صفحه اي موج مانند كه شكافي بزرگ آن را دونيم كرده و با انعكاس تيرگي دروني سبب جذب بيننده به سوي فضاي داخلي مي شود نقش اصلي رادرساختن فضاي جديد حياط ايفا مي كند هرچه ازورودي اصلي دور شويم موج آرام تر شده و به سطح ساكن مبدل مي شود .
خانه دو پوسته اثر برگزيده جايزه معمار 83
محوطه بنا، قطعه زميني به مساحت 1150 مترمربع واقع درشهركي ويلايي درمنطقه لواسان است.
طبيعت ممتاز محيط، چشم اندازهاي زيبا و متنوعي را از كوهستان هاي شمالي تا دشت جنوبي دراختيار ساكنان اين ناحيه قرارداده است. طبق ضوابط شهرداري لواسان، ساختمان بايد تنها دريك نيمه از زمين استقرار يافته و نيمه ديگر به فضاي سبز و محوطه باز اختصاص يابد، درجهت ايجاد پيوستگي ميان فضاي درون ساختمان و محوطه باز بيروني، پوششي نيمه شفاف Translucent روي حجم اصلي به نحوي طرح شد كه با استفاده ازفضاي ايجاد شده ميان آن دو، امكان ايجاد پيوند محوطه سبز و فضاي داخلي فراهم شود. اين پوشش حامل يك مسير حركت پيوسته است كه از طريق رمپ و پله به محوطه باز و تراس طبقه اول امتداد يافته و سپس از طريق پله داخلي به فضاي طبقه همكف وزيرزمين متصل مي شود و جرياني پيوسته و پويا را دردرون پروژه شكل مي بخشد .
مجموعه پارك ملت شهرداري منطقه 3
هدف ازطراحي مجموعه علمي وفرهنگي پارك ملت، گسترش و همجواري فعاليت هاي علمي و فرهنگي و هنري درمجاورت فعاليت تفريحي موجود است؛ ازآنجايي كه خدمات اين مجموعه قابل ارايه به رده هاي مختلف سني حاضر درپارك خواهند بود، مجموعه شامل دو بخش كودكان و بزرگسالان است. بخش كودكان شامل سينماي كودكان، تئاتر، مركز علمي و فضاهاي نمايشگاهي، اين امكان را فراهم مي سازد تا در طول روز كودكان همراه مربيان و معلمان خود از فيلم هاي علمي، تفريحي مركز استفاده كنند. بخش بزرگسالان شامل سالن هاي نمايش فيلم، رستوران و كافي شاپ، فضاي بحث و تبادل نظر را دركنار گذران اوقات فراغت درپارك فراهم مي آورد.پيوستگي بخش كودكان و بزرگسالان ازويژگي هاي منحصر به فرد اين مجموعه است كه امكان مراجعه خانواده شامل والدين و فرزندان را به مركز فراهم مي سازد . به طوري كه براي هريك از افراد خانواده فعاليت سرگرمي ، علمي و تفريحي خاص پيش بيني شده است .
يك قاب مكعبي شفاف عناصر بيرون و درون پروژه را دربرمي گيرد، به گونه اي كه ازيك سو عناصر تيره ثابت مثل سالن هاي نمايش ، بخش هاي اداري ، تاسيساتي و خدماتي در درون مجموعه و منظره كوه هاي شمالي تهران ، درخت ها و فضاي سبز بيرون ازمجموعه و ازسوي ديگر عناصرمتحرك مانند بازديدكنندگان داخلي و گردشگران موجود درپارك توامان دراين قاب مكعبي جاي گرفته و علاوه برايجاد مفهوم شفافيت مورد نظر ، پويايي مجموعه به لحاظ بصري را نيز ارتقا مي بخشد. درنهايت اين قاب مكعبي و عناصر موجود دردرون آن خود را با شكل سايت هماهنگ كرده و فرم خالص مكعبي جاي خود را به يك فرم سيال دلپذير و هماهنگ با سايت مي دهد و مجموعه به صورت يكپارچه همانند يك موجود زنده كه داراي اجزايي مرتبط و منتج ازيكديگر است، عمل مي كند.
مجموعه مسكوني شهيد عراقي 
اين مجموعه را مي توان همچون چشم اندازي مجرد در ميان محيط طبيعي وسبز اطراف ديد؛ بنابراين ايده شكل دهنده طرح، خط ممتد وسيالي است كه با حركت خود منظره اي مفهومي را در درون پروژه ايجادگردانيده و سطوح جديدي را براي مقطع ساختمان تعريف مي كند. مجموعه فوق داراي۶ تيپ مسكوني شامل واحدهاي دوپلكس ويك طبقه است كه به صورت معكوس با يكديگرتلفيق شده اند. سازماندهي فضاهاي داخلي هريك از واحدها به صورت خطي است كه ازطريق طرح جعبه باريك و كشيده Tool Bar كه در سر تا سرواحد و در طول ديوار ورودي استقراريافته تامين شده است. بنابراين تمامي عملكردهاوامكانات رفاهي و تاسيساتي از قبيل فضاي ورودي، آشپزخانه، شومينه، كتابخانه، دستگاه هاي صوتي وتصويري و رايانه اي، سرويس هاي بهداشتي و داكت هاي تاسيساتي،كمدها و ساير امكانات موردنياز يك واحد مسكوني در اين جعبه جاي گرفته و آپارتمان هايي با فضاي باز از شمال تا جنوب پيشنهاد مي شود. امكان ايجاد حريم هاي خصوصي از طريق صفحات كشويي جاسازي شده در درون اين جعبه ممكن شده و به فضاي داخلي هر واحد چهره اي پويا و سيال با امكان سازماندهي بر اساس نحوه زندگي و خواست هر فرد مي بخشد.

پيشنهاد
اتاق كار خانگي 
025047.jpg
اين روزها مشكل اكثر افرادي كه داراي تخصص هستند و توان به اصطلاح خود اشتغالي دارند، نداشتن دفتر كار است؛ صرفنظر از علت اين امر كه يك مورد آن مي  تواند گراني سرسام آور و مقرون به صرفه نبودن اجاره محلي براي كار و زندگي به صورت جداگانه و نيز دوري بين محل كار و خانه و صرف ساعات زيادي در ترافيك و ... باشد، با يك راه حل ساده مي  توان تا حد زيادي اين مشكل را اگر نگوييم رفع، جبران كرد. فراموش نكنيم كه هم اكنون ديگر در قرن 21 به سر مي بريم و تعاريف ما هم بايد تا حدي از تحولات تعاريف فضا تاثير پذيرد؛ اتاق كار خانگي Home Office مي تواند تا حد زيادي مشكل نداشتن محل كار را براي بسياري از مشاغل خدماتي و حتي توليدي حل كند، كافيست به چند توصيه زير توجه كنيد:
۱اگر در جست وجوي محلي براي زندگي هستيد، حتما دسترسي ها و موقعيت شهري آن را مورد بررسي قرار دهيد؛ آدرس پستي شما بايد سرراست باشد.
۲در انتخاب محل زندگي به بافت جمعيت محل دقت كنيد، البته  اين روزها بيشتر مناطق مملو از زوج هاي جوان و با فرزندان كم هستند كه اين براي شما بسيار مناسب است.
۳خانه تان مي تواند كوچك باشد، ولي سعي كنيد از طراحي فيزيكي مناسبي مثل رعايت محرميت، چيدمان مناسب اتاق ها و حتي الامكان از 2 اتاق برخوردار باشد حتي يك خانه 50 متري هم مي  تواند اين قابليت را داشته باشد!
۴اگر هنوز مبلمان نخريده ايد يا اگر هر از چندگاهي خرده ريز هايي به مبلمان خانگي خود اضافه مي كنيد، در انتخاب خود سعي كنيد مواردي را برگزينيد كه فكر مي كنيد هم براي خانه و هم براي يك دفتر كار مناسبند، كار زياد سختي نيست، مي  توانيد با يك معمار داخلي مشاوره كنيد يا با زيباشهر تماس بگيريد، سوالات شما در اين زمينه در زيباشهر پاسخ داده خواهد شد.
۵برخوردتان كاملا  ساده باشد، از امكانات موجود تا سرحد امكان استفاده كنيد، اگر كمي به اطرافتان نگاه كنيد شايد همين آپارتمان كوچكتان فضاي ايده آلي باشد كه در جست وجوي آن هستيد.
۶بسياري از فضا هاي خانه آنچنان كم كاربري دارند كه شايد بتوان با يك تعريف جديد به بهره وري فضايي رسيد من خودم آخرين باري را كه در اتاق ناهارخوري خانه مان غذا خورده ام به خاطر ندارم!
۷فكر داشتن يك دفتر براي كاري كه با زحمت آموخته ايد حتي براي بعد از ظهر هايتان بسيار هيجان انگيز است، عجله نكنيد، باقي امكانات را به حسب نياز، به مرور به دفتر خانگي خود اضافه خواهيد كرد....
فكر داشتن يك دفتر كار بدون دادن اجاره اضافي و براي حرفه اي كه چه بسا سالها صرف آموختن آن كرده ايد بسيار هيجان انگيز است؛ در فكر چاپ كارت ويزيت براي دفتر جديدتان باشيد!

سطح، تناسب و تداعي پنهان
025059.jpg
علي خيابانيان - ژاك هرتزوگ در جايي مي گويد: آنچه كه براي ما جالب توجه است، رابطه بين تصاوير مرئي ونامرئي جهان هستي است....بي شك، معماري هرتزوگ و دمورن را از جنبه هاي مختلف مي توان مورد بررسي قرار داد؛ مواد، سطوح و تناسب هايي كه به خلق فضاهايي انتزاعي و تاثير گذار منتج شده اند. هرتزوگ و دمورن، بر يگانگي تجربه معماري و جايگيري هر عنصر در محل خاص خود، آنچنان تاكيد مي  ورزند كه آثار اين دو براي بسياري تنها با استفاده از تصاوير كنترل شده و قالبدار، شناخته مي  شود. به اعتقاد  اين دو، ساختمان ها به منزله قالب هايي هستند كه ديدگاه ما را روي شهر يا كشور متمركز مي كنند. با استفاده از مصالح مختلف، انعكاس، هندسه و خطوط بنيادين مي توان تجربه واقعيت هاي مختلف را تشديد كرد.منتقداني كه سعي در طبقه بندي آثار هرتزوگ ودمورن را دارند، اصطلاحاتي نظير مينيماليسم تزئيني را ابداع كرده اند، سنتي در معماري كه رفته رفته در نگاه سوئيسي به معماري نهادينه تبديل شده است.

طرح منتخب موزه بريستول
025053.jpg
نينا شاهرخي - در حال حاضر موزه شهر بريستول تنها يكصد هزار بازديد كننده دارد. مقامات شهر در راستاي معرفي تاريخ و ميراث فرهنگي شهر بريستول قصد دارند اين تعداد بازديد كننده را 5/2 برابر كرده و به 250 هزار بازديد كننده در سال ارتقا دهند، البته هزينه اي حدود 5/1 ميليون يورو براي اين هدف به هيچ وجه دست و دل بازي به نظر نمي رسد!طرح موزه اي بندرگاهي كه اميد آن مي رود در سال 2009 افتتاح شود، بعد از ثبت 50 شركت كننده در مناقصه و نهايتا از ميان فهرست كوچكي كه نام شركت بين المللي برگزيده در آن وجود داشت، به استوديوي لب آرشيتكچر Lab Architecture محول شد.فضاي نمايشگاهي در موزه جديد دو برابر خواهد شد و هزاران اثر نمايشي كه در حال حاضر خارج از ديد بازديد كنندگان هستند جمعآوري و حفظ شده و بار ديگر به معرض نمايش در خواهند آمد.ريچارد پيل، از مقامات شهر مي گويد: بريستول يك موزه در مقياس جهاني خواهد داشت؛ اين براي بريستول فرصتي است كه عظمتش را به جهان ثابت كند...!.

معبدي براي بازي كودكان!
025044.jpg
شايد بسيار عجيب به نظر برسد مكاني كه در سنتي ترين نوع طراحي معابد ژاپني يعني بر فراز بلندي و به صورت زيگورات، زماني نه چندان دور به معبدي براي دعا و نذر و نياز اختصاص داشته، هم اكنون تبديل به يك پارك بازي كودكان شود؛ اين هم از شگفتي هاي فرهنگ ژاپني است! پارك آكي بادايAkibadai Park دقيقا در زمين يك معبد واقع شده است؛ معبدي براي الهه آتش و در حال حاضر در شهر جديد تاما در حومه كلانشهر توكيو. پله هايي كه به مركز معبد محل نصب زنگ و مجسمه معبد ختم مي شوند در ابتكاري عجيب تبديل به سرسره اي 55 فوتي شده اند تا كودكان با بالا رفتن از پله ها از آن به پايين سرازير شوند و البته در انتها خود را در حوضچه شن بيابند! ابتكار شهرداري تاما حداقل براي كودكان منطقه بسيار هيجان انگيز بوده است، هرچند اين تغيير و تحول در تعابير فضايي نشان از تغييري فرهنگي در بهره برداري از فضا داشته و جاي تامل دارد....

شارستان 3و 4
025050.jpg
در آخرين شماره فصلنامه فني مهندسي معماري و شهرسازي مي خوانيم: زلزله و پيش درآمدي بر بارهاي پويا، طرح هاي تند دو دقيقه اي ، طراحي دست آزاد و آموزش معماري، خانه تنوع ها، دمي با حسن فتحي، معمار مردموار، مرگ بم، مرگ پدرخوانده بم، ايجاد پيوند بين نو و كهنه، طرح مدرسه اماويلارد، اعجاز معماري ديجيتالي، عكاسي معماري، روزي روزگاري ، برج دوقلو، معماري داخلي و ساماندهي فضاي خرد و كلان، طرح بازسازي يك آپارتمان، كارهايي از مهندسين مشاور آژند شهر، خانه ماكسيم گوركي، رويكرد شكلي در تحليل كارهاي هادي ميرميران و بهرام شيردل، ترك در ساختمان ها، نگاهي به گسترش شهري، محله كاناري وارف در لندن، عكاسي معماري، كاناري وارف، مجتمع قضائي ريچارد جي هوگر، كارهايي از مهندسين مشاور اثر، سطح در معماري، هم آوا با مردم، همنوا با بم، زلزله و هنر و ....
شارستان كه زير نظر محمود جولايي سردبير منتشر مي شود از توزيع مناسبي برخوردار نيست.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |