سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۷۷
طرحي از دانشجويان عمران دانشكده شريف
نجات از زلزله با بطري هاي يكبار مصرف 
شكل پذيري يكي از عوامل مهم براي جلوگيري از تخريب ساختمان ها در زلزله است. به همين دليل آزمايش اتصال تير- ستون در مقياس واقعي با استفاده از اين بتن مورد توجه كارشناسان قرار گرفته است 
025095.jpg
سپيده قاضي زاده 
احتمالا در برنامه ريزي هاي چهارم توسعه براي تامين شغل جمعيت 20 ميليوني جوانان اقدام به تاسيس كارخانه هاي چيپس، پفك و البته نوشابه شده است!
آيا مي دانيد ظروف يكبار مصرف پلاستيكي PET پس از حدود 800 سال در طبيعت تجزيه مي شوند؟
افزايش روزافزون استفاده از بطري هاي يكبار مصرف باعث شد تا دانشجويان گروه عمران دانشگاه شريف براي اولين بار به فكر استفاده از بطري هاي يكبار مصرف در بتن هاي ساختماني بيفتند.
Polyethylene Terephthalate يعني همان بطري  هاي يكبار مصرف، پس از گذشت 800 سال ممكن است در طبيعت تجزيه شوند، اما اين تجزيه شدن هم باعث كاهش حاصلخيزي خاك هاي كشاورزي مي شود.
گروه 3 نفره دانشجويان عمران دانشگاه شريف، هفدهم آبان ماه طرحي را به مركز ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي ارايه كردند كه طي آن اين ماده هاي زايد باعث افزايش مقاومت فشاري، كششي و شكل پذيري بتن به ميزان 60، 20 و 100 درصد مي شود.
اين پروژه پس از طي مراحل لازم 25 آبان در اين مركز پذيرفته و با شماره 30616 ثبت شد. به گفته  سيدمهريار متولي عنبران  يكي از مجريان طرح، مراحل آزمايشي اين پروژه از اوايل تابستان 83 آغاز شده بود: اميدوارم اين طرح پس از طي مراحل آزمايشي در سازه هاي واقعي مصرف شود.
اين طرح براي اولين بار است كه اجرا مي شود و به گفته متولي، هدف اصلي اين پروژه استفاده از مواد زايد در بتن است. اينگونه مي توان محيط زيست را پاكسازي كرد.
محسن قائميان استاديار دانشگاه شريف و راهنماي اين پروژه درباره هزينه و چگونگي همكاري سازمان هاي دولتي با اجراي اين طرح در سطح وسيع مي گويد: اجراي اين طرح بالاي 60 ميليون تومان هزينه دارد، اما متاسفانه گروه ما هزينه لازم براي اجراي اين طرح را در اختيار ندارد. از طرفي ما اين طرح را به محيط زيست، سازمان شهرداري ها و بخش سدسازي وزارت نيرو پيشنهاد كرده ايم.
قائميان ادامه مي دهد: متاسفانه چون اين طرح سازه اي است، سازمان محيط زيست آن را نپذيرفت. 
او با زباني انتقادي توضيح مي دهد: سازمان شهرداري  ها نيز براي پاسخگويي و توضيح درباره طرح به ما فرصت نداد.
به گفته او، سدسازي نيز جايگاه اصلي اين بتن ها نيست و بهتر است اين بتن ها در تير و ستون ساختمان ها به كار رود.
قائميان درباره چگونگي تهيه اين بتن ها مي گويد: ما اكنون حدود 2 درصد pet به بتن اضافه كرده ايم و اين بتن رفتار خوبي از خود نشان داده است. در اين كار بطري ها را برش مقطعي مي دهيم و به بتن مي افزاييم. در اين صورت مقاومت فشاري، كششي و شكل پذيري بتن ها حدود 60، 20 و 100 درصد افزايش مي يابد.
مهدي مسافري يكي ديگر از اعضاي اين گروه درباره نتايج آزمايش هاي به عمل آمده مي  گويد: نتايج آزمايش هاي مقدماتي انجام شده حاكي از افزايش 60 درصدي مقاومت فشاري بتن و افزايش 20 درصدي مقاومت كششي آن است. همچنين در اين آزمايش ها مشخص شد با افزايش PET شكل پذيري بتن دوبرابر افزايش مي  يابد.
شكل پذيري يكي از عوامل مهم براي جلوگيري از تخريب ساختمان ها در زلزله است. به همين دليل آزمايش اتصال تير- ستون در مقياس واقعي با استفاده از اين بتن مورد توجه كارشناسان قرار گرفته است.
با مقايسه اتصال تير- ستون معمولي و تير- ستون هاي پيشنهادي اين گروه كه با بتن حاوي Pet ساخته شده بود، نوع دوم موفق عمل كرد وتحت بارهاي رفت و برگشتي دوام بيشتري آورد.
طرح آزمايشي اين گروه سه نفره كه متشكل از دانشجويان و استاديار دانشكده عمران دانشگاه شريف است به خاطر حرمت دانشگاهي بودن آنها از ماه گذشته مجوز گرفت و طي گواهينامه اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي استفاده از ظروف يكبار مصرف پلاستيكي در بتن به نام اين سه نفر ثبت شد.
پلاستيك، دشمن 50 ساله محيط زيست ايران 
محصولات پلاستيكي حدود 50 سال پيش با ورود پيراهن هاي بشور و بپوش به بازار ايران راه يافته اند و پس از گذشت پنج دهه از رواج محصولات پلاستيكي اكنون هر كجا كه مردم پا مي  گذارند، از شهر و روستا گرفته تا جاده ها، پوشيده از اين محصول بشر است. گويي بشر در كنار بوته هاي حاشيه جاده ها پرچم مبارزه با محيط زيست را برافراشته است، غافل از اينكه اين زاده دست او روزي نه تنها چهره محل زندگي اش را زشت مي  كند، بلكه احتمالا به خاطر اينكه خاك را عقيم مي  كند والدش را به گرسنگي مي  كشاند و جان او را مي  گيرد.
PET حدود 800 سال با خاك درگير است اما مشخص نيست كه طي اين دوره طولاني از بين مي  رود يا باز هم تجزيه ناپذير مي  ماند.
بسياري از كارشناسان معتقدند بطري نوشابه هاي خانواده تجزيه ناپذير است.اكنون توليد نوشابه در قوطي ها و بطري هاي يكبار مصرف در بسياري از كشورهاي جهان رايج است اما در بسياري از آنها روش مناسب و دقيقي نيز براي جمع آوري و بازيافت اين قوطي ها رايج است و متاسفانه در حال حاضر اين بطري ها در ايران بازيافت نمي  شود.
به نظر مي  رسد با كمك پروژه استفاده از PET در بتن، بطري ها بتوانند تا حدي به بشر كمك كنند.

ورود
خروج 
هر روز بودن و خوب بودن به خدا بدجور سخت است. پا از دايره تكرار بيرون گذاشتن هم درد بزرگيست. آدم به جايي مي رسد كه به خودش بگويد شنبه، شنبه است و سه شنبه هم، سه شنبه. چه نيازي به ورود و خروج. حرفي اگر بود، حرف آغاز و پايان يك روز بود و ديگر هيچ. حالا اگر هيچ بهتر از آغاز و پايان، ديگر چه نيازي به ورود و خروج؟ دوستان عزيز داخل دايره تكرار، روزها خارج از بد و خوب كه چيز ديگري نيستند. سه شنبه هم چه خوب و چه بد مي گذرد. ورود هم به خروج مي رسد!

امروز
روزگار گذشته ما
روزها با تقويم آميخته اند. گاهي به عيد و جشن مي چسبند و معناي ديگري پيدا مي كنند و گاهي هم به شهادت يا مراسم عزداري مي رسند و به رنگ ديگري در مي آ يند. اين تغييرات در زندگي ما آدم ها هم دخيل است. ما با رنگ بعضي روزها شادمانيم و در بعضي روزها غصه روزي را به قلبمان هديه مي كنيم. اين يك عادت است و گذرا. چيزي كه در اين ميان بسيار مهم است و البته ثابت، همين ورق خوردن تقويم هاست، روزها مي گذرند، ماهها دور مي شوند و فصل ها، قطر برگ هاي تقويم را به رخ مي كشند. آدم ها در اين روزها گم مي شوند و خاكستر خاطره شان همه جا را مي پوشاند. تلخ و شيرين با هم مي آيند و مي روند. روزهاي تلخ و غمدار ذهن را مي خراشند و دقايق خوش، ترميم كننده اين خراش ها هستند. رنگ و روي غم چهره ها را كه مي پوشاند زندگي به سختي مي گذرد و اگر غير از اين باشد هم، زمان مهار ناشدني است اما فشار دقايق كمتر به نظر مي رسند. از آن روزي كه همهمه رمضان و عيد فطر مانند پلك زدن و گوش سپردن به آواي دل انگيزي گذشت چقدر مي گذرد؟ تمام اينها را گفتيم تا برسيم به اينجا كه زندگي محل گذر است. غم ها و شادي هايش را ما معين نمي كنيم كه تمناي آن را همراه خود كنيم. تنها مي توان به اين موضوع اميدوار بود كه از گذر اين روزها چه خوب، چه بد خاكستر نرم مهرباني رابراي اين دنيا و آن دنيايمان از خود به جا بگذاريم. همين مي ماند پس اينقدر دست و پاي بيهوده نزنيد. ما در زندگي غرق شده ايم.

فرهنگ
شعر كلاسيك در خانه هنرمندان 
فرهنگسراي سلامت كه اهدافش از نامش كاملا پيداست، در ادامه برنامه هايش قرار است امروز جلسه پرسش و پاسخ با موضوع پوست سالم، پوست زيبا برگزار كند. اين فرهنگسرا جلسه پرسش و پاسخ ديگري را با موضوع از استخوان هايتان مراقبت كنيد در روز 23 آذر برگزار مي كند. براي شركت در اين جلسات مي توانيد از ساعت 10 تا 12 به نشاني: ميدان رسالت، ميدان الغدير، بلوار دلاوران، آزادگان شمالي، جنب فروشگاه شهروند برويد يا با شماره تلفن هاي 2-7491491 تماس بگيريد. همچنين اگر به داستان ها و اشعار كلاسيك علاقه داريد مي توانيد در جلسه اي كه در خانه هنرمندان با موضوع گوته و شعر كلاسيك آلمان، فرانتس كافكا و توماس مان برگزار مي شود شركت كنيد. براي اين كار مي توانيد امروز از ساعت 14 تا۳۰:19 به خانه هنرمندان در خيابان طالقاني، بعد از خيابان ايرانشهر، خيابان شهيد موسوي شمالي فرصت مراجعه كنيد يا با شماره تلفن 8310785 تماس بگيريد.

پرده
هري پاتر در حوزه 
قسمت سوم فيلم هري پاتر به عنوان هري پاتر و زنداني آزكابان از ديروز در حوزه هنري روي پرده رفته است. علاقه مندان به ديدن اين فيلم مي توانند تا روز جمعه به حوزه مراجعه كنند. سانس هاي امروز و فردا ساعت 30:16 و 19 است. حوزه هنري براي روزهاي پنج شنبه و جمعه يك سانس فوق العاده نيز در نظر گرفته. ساعت۱۴ اين دو روز نيز مي توانيد براي ديدن هري پاتر مراجعه كنيد. فيلم، محصول سال 2004 ميلادي و زمان آن هم 141 دقيقه است. فيلمنامه توسط استيون كلوز و براساس داستان جي كي رولينگ در ژانر ماجرا جويانه، خانوادگي و فانتزي به نگارش درآمده است. اما خبري هم از فيلم هاي داخلي و آن اينكه دو فيلم سينمايي هابيل به كارگرداني محمدعلي نجفي و روياي خيس به كارگرداني پوران درخشنده مجوز ساخت را از شوراي صدور پروانه وزارت فرهنگ و ارشاد دريافت كردند و آخرين خبر هم اينكه فيلم سينمايي پرده عشق آخرين ساخته جمال شورجه در آستانه اكران عمومي تغيير نام داد. اين فيلم را با نام وعده ديدار در سينما خواهيد ديد.

صحنه۱
خوابگردها
نمايش تجربي، پژوهشيخوابگردها به كارگرداني محمد حاتمي از 22 آذرماه در تالار كارگاه تئاتر شهر روي صحنه مي رود. اين نمايش بر اساس سه قسمت طراحي شده است. هر سه اپيزود به شكل كلي با يكديگر ارتباطي مستقيم داشته و هر كدام نيز به طور جداگانه داراي چارچوبي مستقل و شكل اجرايي جدا خواهد بود. همچنين در شب هاي اجراي اين تئاتر ميهمانان ويژه اي نيز از آن ديدن خواهند كرد. بهروز غريب پور، پري صابري، عليرضا خمسه، آتيلا پسياني، محمود عزيزي و علي رفيعي از ميهمانان شب هاي اجراي خوابگردها خواهند بود. اين كار به منظور آشتي تماشاگران با تئاتر صورت گرفته است. در ضمن اين تئاتر هر روز به جز روزهاي شنبه در تالار كارگاه نمايش تئاتر شهر اجرا مي شود. اگر مي خواهيد قيمت بليت را هم بدانيد، بايد بگوييم كه براي ديدن اين تئاتر و هنرمندان آن بايد يكهزار و 500 تومان بپردازيد.

صحنه 2
ترور سلطان شهر قابلمه اي ها
اين روزها نمايش كمديمضحكه احمق ها نوشته و كار سيد وحيد ترحمي در تالار سنگلج روي صحنه رفته است. اين نمايش درباره ترور بي نتيجه سلطان شهر قابلمه اي ها احمق ها است. سلطان از وزير ، متهم را مي خواهد، اما وزير و پسرش كه فرمانده لشكر سلطان و فردي ابله است، مردي معتاد و عاشق بازيگري را با ترفند بازي در نقش متهم به سلطان معرفي مي كنند. در اين نمايش اسماعيل سلطانيان به همراه عباس محبوب، مجيد افشار، مهدخت مرادي، حسين لطيفي، مرجان سپهري، اسفنديار ابراهيمي و علي طاهري بازي مي كنند. براي ديدن اين نمايش كه همراه با موسيقي زنده و آواز هاي سنتي اجرا مي شود، مي توانيد هر روز به جز شنبه ها در ساعت 30:18 به تالار سنگلج در ضلع جنوبي پارك شهر برويد. همچنين براي ديدن نمايش زمين صفر كه ساخته آتيلا پسياني است فقط تا 20 آذر ماه فرصت داريد كه هر روز در ساعت 30:19 به كارگاه نمايش در خيابان انقلاب، چهارراه وليعصر برويد.

جعبه
ياكوزا وارد مي شود
با به اتمام رسيدن سريال دايره ترديد سه قسمت آخر اين مجموعه پليسي با عنوان ياكوزا در قالب فيلمي 90 دقيقه اي از شبكه 3 سيما پخش مي شود. داستان اين فيلم كه توسط امير قويدل كارگرداني شده، درباره سه شريك است كه دو نفر از آنها به قتل مي رسند و جنازه  آنها پيدا مي شود. در اين سريال بازيگراني چون فرامرز صديقي، علي اوسيوند، رضا رضوي و بهزاد خداويسي به ايفاي نقش پرداخته اند.
همچنين دوشنبه 23 آذرماه، قسمت هايي از پشت صحنه سريال دايره ترديد به همراه بخش هايي چون نقد و بررسي سريال و گفت وگو با عوامل سازنده آن، از شبكه اول سيما پخش مي شود. گفتني است قويدل تاكنون مجموعه تلويزيوني چنگ و فيلم بندر مه آلود را در ژانر پليسي كارگرداني كرده است. وي در ساخت اين مجموعه تلاش كرده تا همه چيز برخاسته از بطن جامعه باشد تا بر اين اساس بتوان معضلاتي را كه باعث بروز چنين فجايعي مي شوند، به تصوير كشيد. امشب شب شهادت امام جعفرصادقع است، به همين دليل برخي از برنامه ها تغيير خواهد كرد. امروز ظهر مي توانيد تكرار سريال من يك مستاجرم را در ساعت 40:13 از شبكه سوم ببيند. دوستداران آشپزي، نحوه تهيه مرغ لقمه به همراه كنجد را مي توانند در برنامه به خانه بر مي گرديم ياد بگيرند. اين برنامه ساعت 40:16 از شبكه تهران پخش مي شود. ساعت 30:20 فيلم سينمايي دختران انتظار از شبكه سوم سيما پخش خواهد شد. سريال هاي امشب هم به همين مناسبت جاي خودشان را به ويژه  برنامه هاي اين شب خواهند داد. ليگ اروپا امشب برگزار مي شود. اگر قرار باشد اين مسابقات پخش شود، ديدار پورتو و چلسي حساسترين اين مسابقات خواهند بود.
فردا هم ساعت 40:13 تكرار فيلم سينمايي دختران انتظار را مي توانيد ببيند. ساعت 19 مظنونين از شبكه تهران پخش مي شود. سايه آفتاب را مي توانيد در ساعت 10:20 از شبكه سوم تماشا كنيد. آتش سرد هم فردا ساعت 10:22 از شبكه يك پخش خواهد شد. مسابقه ليگ قهرمانان اروپا هم براي فردا شب ديدار تيم هاي رم و رئال مادريد خواهد بود كه مانند هميشه 15:23 از شبكه سوم پخش مي شود.

كتابخانه
كميسر مگره در رمان هاي پليسي 
اگر طرفدار ماجراهاي پليسي و به دنبال آن، رمان هاي پليسي هستيد، احتمالا بايد كميسر مگره را كه يكي از كارآگاهان مطرح در ادبيات پليسي است بشناسيد. كميسر مگره اين بار در رمان مسافري كه با ستاره شمال آمد نوشته ژاژسيمون ظاهر شده است. داستان اين كتاب كه كاوه ميرعباسي آن را به فارسي برگردانده است، در حوالي سال 1930 مي گذرد و اتفاقات آن درباره جسدي است كه در قطاري به سمت پاريس مي رود. ميرعباسي كه تا حالا 5 رمان پليسي را به فارسي ترجمه كرده معتقد است كه رمان پليسي در ايران مهجورمانده و براي معرفي اين ژانر در طول 8 ماه مقالات مختلفي را درباره آن نوشته و به اين وسيله آثار مطرح پليسي را به ادبيات ايراني معرفي كرده است. در واقع رمان نويسي معاصر تحت تاثير روش نگارش رمان هاي پليسي آمريكا كه رمان هاي خشن و واقعگراي اجتماعي هستند، است. كتاب مورد بحث يعني مسافري كه با ستاره شمال آمد، كتاب 200 صفحه اي است كه به زودي از طرف انتشارات نيلوفر منتشر مي شود.

هوا
دو روز مثل هم
پس از چند روز غيبت حالا ستون هوا هم مي تواند حرفي براي گفتن داشته باشد. البته شايد باز هم نتواند نظر آن خانمي را كه گفته بود: چقدر درجه هوا را در اين ستون مي  نويسيد. برآورده كند، ولي به هر حال آن دسته از دوستاني كه دوست دارند وضعيت هواي امروز و فردا و البته درجه حرارت اين دو روز را بدانند، بد هم نيست. امروز و فردا تقريبا هوا يك جور است. سرما همچنان پايدار است و از باران و برف هم خبري نيست. دما هم در اين دو روز بين 10 و 2درجه سانتيگراد نوسان خواهد كرد.

ذهن زيبا
يكي موقع عصبانيت و يكي هم موقع خنده خويشتن را مراقب باش.
امام جعفر صادق (ع)
ضرب المثل ها براي اندرز پذيران زده مي شوند.
حضرت علي (ع)
انسان با شكست خوردن به پايان نمي رسد، وقتي به انتهاي خط مي رسد كه تسليم شود.
پرمود بترا

خروج
ورود
روز تولدم را به خاطر نمي آورم. تنها يادم مي آيد كه آغازم اول هفته نبود. پس وقت مرگ زود هنگام، براي يكبار دلخوشي هم كه شده، فكر مي كنم، روز تولدم سه شنبه بود. آخر امروز هم كه وقت رفتن است، سه شنبه است. دلخوشي كوچكي به نظر مي رسد، اما براي يك ستون چند جمله اي، اختتاميه باشكوهي است. خروج حق داشت كه وقت رفتن مثل روز ورودش از خود بگويد، تيتر ستون خروج، بي بهانه ورود!

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |