سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۷۷
ايرانيان عليه اسكندر
025080.jpg
الكساندر فيلم پرفروش اليور استون مثل خود اسكندر پرسروصدا و دردسرساز است، به خصوص كه طرف مقابل، دشمنان قديمي باشند. خبر از آنجا آغاز مي شود كه: خشم ايرانيان مخالف با محتويات آن، براي اين كارگردان آمريكايي بحران ساز شده است. اين فيلم حتي براي هواداران شيوه فيلمسازي اليور استون به عنوان تصوير ضعيفي از ماجراهاي بزرگ اسكندر، مورد نكوهش قرار گرفته است. ايرانيان در برخي مناطق اين فيلم را بايكوت كرده اند و همچنين يك گروه پژوهشي دانشگاهي، مقاله اي در سايت هاي اينترنتي به بهانه اين فيلم نوشته اند كه موضوع آن، ايران پس از اسكندر مقدوني و پايداري و مقاومت ايرانيان در برابر تهاجم فرهنگي يونانيان است. اين مقاله، حمله اسكندر مقدوني به ايران يعني بزرگترين مظهر تمدن جهان آن روز را تلاشي براي دستيابي به ثروت ايرانيان كه در رفاه و آسايش مطلق زندگي مي كردند، خوانده است.
يك تاريخ شناس ايراني كه مدت هاست درباره طرح بازسازي تخت جمشيد به مطالعه مشغول است، با انتشار نوشتاري، عدم نمايش به آتش كشيدن تخت جمشيد در اين فيلم را مورد سوال قرار داده است. وي مي گويد: در غرب، اسكندر را به نام اسكندر بزرگ مي شناسند، در صورتي كه اگر آتش زدن تخت جمشيد را نشان مي دادند ديگر نمي شد او را بزرگ ناميد.
اسكندر مقدوني پس از حمله به ايران قصد داشت معابد و كاخ باشكوه تخت جمشيد را حفظ كند، ولي يكي از فاحشه هاي مشهور آتن كه پدر و برادران خود را در نبرد با ايرانيان از دست داده بود، در حالتي كه اسكندر مشغول ميگساري بود، وي را به آتش زدن اين مجموعه بزرگ تشويق كرد.

بدرود آقاي مجري
025086.jpg
اولين بار صدايش را در سرود خاطره انگيزي شنيديم كه مطلعش اين بود: آب زنيد راه را / هين كه نگار مي رسد  قطعه اي كه اولين و آخرين فعاليت موسيقايي او بود. در واقع كار با سمت مجري در برنامه هاي تلويزيون، وقتي براي خوانندگي نمي گذاشت.
سيامك عليقلي در برنامه تهران 20 به يكي از مجريان طراز اول سيما تبديل شد. كسي كه راحت و بي پروا با مسوولان صحبت مي كرد و معضلات ايجاد شده را به بوته نقد مي كشيد؛ برنامه اي پربيننده با آيتم هاي كوتاه و بلند و مصاحبه هاي بي پروا و شايد خارج از روال تلويزيون. كسي كه تهيه كننده ها از اينكه او اينقدر راحت در حين حرف زدن، جملات را از گوشي مي شنود و در جمله بندي اش خللي ايجاد نمي شود، كيف مي كردند. عليقلي اما به ناگاه مدتي از صحنه خارج شد؛ به دلايلي كه يكي از آن درمان بيماريش بود. با اين حال ناگهان او، چندي پيش در قالب مجري برنامه رودرروي شبكه 3 به صحنه بازگشت، اما شايد كمتر نشاني از مجري پيگير و نقاد برنامه تهران 20 را داشت؛ نكته اي كه لابد بخشي از آن به استعمال داروهاي شيمي درماني توسط وي برمي  گشت كه چهره او را نيز تغيير داده بود.
عليقلي از معدود مجريان و گويندگاني بود كه دستي نيز به قلم داشت و بعضا سوالات مطروحه برنامه تهران 20 را خود مي نوشت.
نوشتن مطلبي كه پايان آن جملات مرسوم در مجالس ختم باشد، كار خوشايندي نيست، اما روحش شاد شايسته مردي است كه چهره اش هرگز از ياد ما نخواهد رفت؛ سيامك عليقلي كه مرگ، زندگي او را برفكي كرد. پايان اين داستان، تسليتي است به خانواده عليقلي كه امروز سوگوارند؛ سوگوار مجري شجاع و خندان كه ريش پرفسوري مي گذاشت. كسي كه مي گفتند ميهمان  ها از او حساب مي برند، افسوس. او قول داده بود روي سرطان را كم مي كند، اما اين بيماري سرسخت تر از او بود... هي!

آرتورهيلي، نويسنده 170 ميليون نسخه كتاب
حسام گلبري- لابد هفته گذشته از خبر درگذشت آرتورهيلي، نويسنده بزرگ انگليسي مطلع شده ايد، شايد هم تازه همين الان فهميديد، اما احتمالا در مورد زندگي خصوصي وي خيلي باخبر نيستيد و احتمالا نمي دانيد كه او نابغه اي بود كه تنها تا 14 سالگي درس خواند و به كمك غريزه ذاتي خود توانست به چنين موفقيتي دست پيدا كند.
آرتورهيلي در 5 آوريل 1920 15 ارديبهشت۱۲۹۹ در لوتن انگليس به دنيا آمد و در 14 سالگي باوجود علاقه وافرش به خواندن و نوشتن، به دليل عدم استطاعت مالي والدينش براي حضور در مقاطع بالاتر تحصيلي، مجبور به ترك تحصيل شد و به دليل علاقه اش به پرواز در بحبوحه جنگ جهاني دوم به عنوان خلبان به نيروي هواي پيوست.
درسال 1947 انگليس را به مقصد كانادا ترك كرد و با حفظ تبعيت انگليسي خود، تبعه كانادا شد و در تورنتو به عنوان مدير تبليغات و فروش در يك كارخانه توليد ماشين آلات كشاورزي مشغول به كار شد. بعد از آن به نويسندگي پرداخت و پس از بازگشت به وطن در سال 1969 به همراه همسرش ساكن شهر باهاماس در انگليس شد و سرانجام در 84 سالگي و در خواب بر اثر سكته قلبي درگذشت.
او هميشه براي نوشتن به دنبال سوژه هاي واقعي مي گشت و هيچگاه به سراغ شخصيت هاي تخيلي همچون خون آشام ها نرفت. خود وي نيز درمصاحبه اي عنوان كرد كه به واقعي زندگي كردن علاقه مند است و ذهنش هميشه يك ذهن قصه گوست. استعداد خاص اين نويسنده در تغيير موضوعات دنيوي به افسانه هاي ماوراي دنيوي باعث شد تا 11 اثر وي در 40 كشور جهان به 38 زبان مختلف و 170 ميليون نسخه به فروش برسد كه اين ارقام فوق العاده هستند.
يكي از تحليلگران ادبي چنين گفت: گرچه هيلي از دانش كافي در مورد ادبيات برخوردار نيست، اما او با غريزه خدادادي خود توانسته بر اين اصل مهم چيره شود و نقصي در كارش ديده نشود. نويسنده بزرگ چند سال بعد از سكونتش در باهاماس از دنياي حرفه اي نويسي كناره گيري كرد، ولي هر از چندگاهي براي سرگرمي خود قلم روي كاغذ مي برد. شيلا هيلي در مورد همسر خود، آرتوهيلي، مي گويد: آرتور بعد از انجام دو عمل جراحي كم حافظه شد و دو ماه پيش سكته قلبي كرد. شوهرم در يك سال اخير خيلي عوض شده بود كسي نبود كه من مي شناختم و دوستش داشتم و در نتيجه ابتلا به بيماري آلزايمر دچار رعب و وحشت زيادي شده بود و همين امر باعث شد تا رفتار خوبي با او نداشته باشم.

آقاي قاليباف كه آمد...
025089.jpg
انتصاب محمدباقر قاليباف، فرمانده نيروي انتظامي به سمت رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، دو گروه را نگران  و يك گروه را خوشحال كرد. گروه اول ناراحت شدگان را كساني تشكيل مي  دادند كه در بخش هايي از بدنه دولت به خريد و فروش زيرزميني كالا مشغول بودند و مدام با استفاده از ابزارهاي رسانه اي، از اسكله هاي نامرئي صحبت مي  كردند كه در اختيار نهادهاي غيراجرايي و رقباي آنها قراردارد. آدرس هاي اشتباهي كه اين افراد مي  دادند توسط قاليباف در حال كور شدن است واين درست همان چيزي است كه گروه دوم را هم ناراحت مي  كند.
ماجراي قاچاق شكر و شوينده ها به ميزان 20 برابر نياز سالانه يكي از جزاير ايران را بايد در كنار عصبانيت رئيس آن بررسي كرد كه شبانه به پشتوانه سياسي خود زنگ زد و از اينكه تركيب اداري شوراي عالي مناطق آزاد عوض شده گلايه كرد.
گروه دوم همان كساني بودند كه آدرس اسكله آنها توسط قاليباف در يك ليست رسمي قرار گرفت تا به قوه قضائيه ارسال شود.
اين دوگروه را بگذاريد روبه روي گروه سومي كه خوشحال هستند چون مي  خواهند در چارچوب قانون به فعاليت اقتصادي بپردازند و آنقدر پول در نمي  آورند كه بتوانند براي چرب كردن تعداد زيادي سبيل، روغن لازم را خريداري كنند و چه خوب كه اين سبيل ها در حال كوتاه شدن است.
همه اين اتفاق ها باعث شده تا اين فرمانده مشهدي الاصل با خيلي دوستان قديمي   اش قهر كند و دوستان جديدي پيدا كند. روزگار است ديگر. چه مي  شود كرد؟

زاويه روز
در برابر تمدن استعماري 
025083.jpg
در تاريخ، دوره هايي وجود دارد كه ويژگي  خاصي آن دوره را از ديگر دوره ها جدا مي كند. در چنين شرايطي، شخصيت هايي وجود دارند كه به دليل حركتي متناسب با زمان كه البته حركتي بزرگ نيز هست، برجسته مي شوند. اقبال لاهوري از جمله اين شخصيت هاست كه در عصر خود گامي بزرگ برداشت. در دوره اين متفكر و عارف مسلمان، استعمار با همه توانش درصدد سلطه بر كشورهاي اسلامي برآمد ودر اين چارچوب همه توان فكري خود را نيز براي دستيابي به اين هدف به كار گرفت. اقبال توانست با تفكر و انديشه عميق خود، در برابر استعمار بايستد. او مسلماني بود كه تفكري برخاسته از منابع اسلامي داشت و آگاهي پردامنه او از اسلام توانست سدي در برابر استعمار ايجاد كند. آنچه او را در اين راه موفق كرد، شناختي بود كه از غرب و مباني فكري آن داشت. اسلام شناسي همراه با غرب  شناسي او عاملي بود كه روشني بخش جامعه جهاني مسلمانان شد. شناخت او از اسلام و غرب زمينه هاي گوناگوني چون فلسفه، منطق، جامعه شناسي و تاريخ را دربرمي گرفت و اينها حركت او را در برابر استعمار و استبداد قدرتمند مي ساخت. اقبال در زماني چنين مبارزه اي را آغاز كرده و ادامه داد كه بسياري از روشنفكران جوامع اسلامي، مرعوب و مغلوب غرب شده و آن را راه نجات خود معرفي مي كردند.
از ديگر ويژگي هاي اقبال لاهوري، روش هاي مبارزه اوست. اقبال صرفا به فلسفه، منطق و نظاير اينها كه مباحثي به اصطلاح دقيقه اند، توجه نكرده و از ادبيات به طور گسترده اي بهره برد. او در عرصه ادبيات شاعري توانمند بود و بسياري از پيام هاي خود را از اين طريق به مخاطبان مي رساند. يادمان نرود كه اقبال در كنار همه اينها عارفي بزرگ نيز بود. او گرچه در عرصه اجتماع هيچ گاه از پاي ننشست، اما خودسازي از اصول اوليه زندگي اش بود. اين روزها سالروز تولد اين مسلمان متفكر، مبارز و عارف خستگي ناپذير است و به همين مناسبت، 12 آذرماه مراسمي در خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در راولپندي پاكستان برگزار شد.

كوتاه تر از گزارش
پس از 286 سال 
سرويس پست آلمان ركورد جديدي را ثبت كرد. نامه اي پس از 286 سال، به مقصد رسيد. اين نامه از مقامات كليساي شهر آيسناخ به مقامات  شهر زديك اوستايم در سال 1718 فرستاده شده بود تا از آنان بخواهند تا كشيش جديدي را پس از مرگ مسوول قبلي انتخاب كنند.
ظاهرا اين نامه از اولين نمونه هاي بروز اشتباه در سيستم پست آلمان بوده است كه امروز عتيقه شده.
خاموش كن!
رهبر يك گروه اركستر در كپنهاگ، كنسرت موسيقي را در حين اجرا متوقف و آن را دوباره از نو آغاز كرد. اين اتفاق هنگامي رخ داد كه تلفن همراه يكي از تماشاچيان به صدا درآمد. پس از به صدا در آمدن زنگ موبايل، مارك سوسترات رهبر گروه موسيقي اجراي موسيقي را تا توقف كامل صداي زنگ موبايل، به حالت تعليق درآورد. حتما صاحب تلفن همراه خيلي شرمنده شده است.
پدر و مادر بي خيال
پدر و مادر يك كودك يك ماهه در فلوريدا به خاطر بي خيالي و به جرم غفلت نسبت به كودكشان بازداشت شدند. اين پدر و مادر پس از صرف غذاي روز شكر گزاري، كشيدن مواد مخدر را آغاز كردند و به مدت سه روز 500 دلار مواد مخدر مصرف كردند، اما سه روز بعد متوجه شدند كه فرزندشان بر اثر مسموميت جان داده است. اين دو اكنون در بازداشت قرار دارند.
طلاق در فرودگاه 
يك مرد عربستاني همسرش را در فرودگاه طلاق داد. اختلاف آنها زماني شروع شد كه همسر اين مرد به مدت 13 ساعت منتظر پروازي بود كه دايما عقب مي  افتاد و در حالي كه شوهر اين زن از او خواست تا با پرواز ديگري به مقصد برسند، مخالفت عجيب زن باعث خشم مرد شد و او با مراجعه به اولين مركز مستقر در فرودگاه، با همسر گرامي خدا نگهداري كرد. مرد هم بعضي از مردهاي امروز!
انگليسي هاي خسيس
در يك نظر سنجي كه در منطقه ميدلنذر انگليس صورت گرفت، مشخص شد مردان قبل از خريد شلوار جديد، به مدت 10 سال از شلوارهاي قديمي خود استفاده مي كنند و از هر 10 نفر، فقط يك نفر به خودش زحمت مي دهد تا هر دو روز يك بار شلوار خود را عوض كند. 4 درصد مردان نيز 4 روز صبر مي كنند تا شلوار تميزتري را به پا كنند. البته بايد كيفيت مرغوب چنين شلوارهايي نيز در نظر گرفته شود!

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |