نويسندگان و ناشراني كه به معرفي كتاب خود در ستون خواندني ها تمايل دارند مي توانند يك نسخه از اثر خود را به نشاني خيابان آفريقا، بلوار گلشهر، مركز خريد آي تك، طبقه چهارم،بخش داستان ارسال كنند.
تاثير كوبريك
استنلي كوبريك
نوشته: پل دانكن
ترجمه: سعيد خاموش
ناشر: آوند دانش
كتاب استنلي كوبريك نخستين جلد از مجموعه كتابهاي كوچك كارگردانان است كه بنابر اعلام ناشر آن به تدريج كتابهاي ديگري هم از اين مجموعه پيرامون ساير كارگردان هاي مطرح تاريخ سينما انتشار خواهد يافت.
پل دانكن در كتاب استنلي كوبريك درباره تاثير فيلم هاي اين كارگردان بر تماشاگران سينما مي نويسد:
«ما فيلم هاي كوبريك را تماشا و گوش مي كنيم. ماجراها تمام مي شوند اما معناي كلي آن دو پهلو و مبهم باقي مي ماند. برعهده ماست كه درباره فيلم ها فكر كنيم، براساس نظام ارزشي و تجربه خود تفسيرشان كنيم و سپس نتيجه بگيريم. اين خصلت آثار هنري است آنها شما را در مورد خود و ديگران به فكر وامي دارند جالب است كه مي توانيد سال ها بعد با نظام هاي ارزشي متفاوت و با تجربه بيشتر به سراغ آثار كوبريك برويد و نتايجي ديگر بگيريد.
كوبريك براي ما چه پيامي دارد؟ انسان با محيط خود در تضاد دايمي است. اين محيط مي تواند محيط سياسي يا اجتماعي يا متشكل از همنوعان او باشد. خيلي از اوقات اين تضاد از درون خود اوست. در بوسه قاتل، لوليتا و چشمان باز بسته، شخصيت ها در جست و جوي عشقند. شخصيت هاي قتل و بري ليندن به دنبال پولند (در حكم جايگزيني براي عشق؟)، در پرتقال كوكي، راههاي افتخار و اسپارتاكوس آزادي ذهني و جسمي جسته مي شود. اما جامعه متصلب تر از آن است كه اين را مجاز بداند. در دكتر استرنج لاو، ،۲۰۰۱ درخشش و غلاف تمام فلزي آدم ها محيط زندگي را نمي پسندند و درصدد تغيير آن هستند ولي محيط است كه آنها را تغيير مي دهد.»
واقعيت و فيلم
هنر سينما
نوشته رالف استيونس، ژ.ر. دبري
ترجمه: پرويز دوايي
ناشر: اميركبير
كتاب هنر سينما جزو كتابهاي كلاسيك سينمايي به شمار مي رود كه مي تواند به هنرجويان رشته سينما در هر رده اي كمك كند و نكات ارزشمندي را آموزش دهد. اين كتاب را استاد پرويز دوايي ترجمه كرده كه اگر پيگير كتابهاي سينمايي باشيد حتماً با سليقه او در سينما آشنا هستيد. اين كتاب هم در ادامه علايق و دغدغه هاي وي در اين حوزه است. چاپ سوم اين كتاب در ۲۷۸ صفحه با قيمت ۱۶۰۰ تومان به چاپ رسيده كه مي توانيد از كتابفروشي هاي معتبر تهيه كنيد.
در فصل هاي ابتدايي كتاب پيرامون ارتباط فيلم با دنياي واقعي پيرامونش مي خوانيم:
«در بحث خصوصيات هنري فيلم بجاست كه تضاد بين فيلم و واقعيت مقام مهمي را اشغال كند. چون كه فيلم از هر هنر ديگري واقعيت مادي را به ما بيشتر عرضه مي كند. اين حقيقت كه سينما تصوير نسبتاً كاملي از دنيا به دست مي دهد باعث شده است كه اين هنر را هنري كامل (جامع) بدانند و حتي سبب شده كه افراد تصور كنند كمال هنري در اين است كه هرچه بيشتر و بيشتر به واقعيت كامل مادي نزديك شويم ولي خواهيم ديد كه با وجود اين سينما با واقعيت مادي تفاوت بسيار زيادي دارد و قدرت هنري اش درست در همين تفاوت نهفته است.»
نويسنده شوخ
كمدي هاي كيهاني
نوشته: ايتالو كالونيو
مترجم: ميلاد زكريا
ناشر: پژوهه
ايتالو كالونيو نويسنده نوگراي ايتاليايي در مجموعه داستان كمدي هاي كيهاني فضايي را خلق مي كند كه هنوز هم بعد از گذشت چندين و چند سال از انتشار آن بديع و متفاوت مي نمايد. در اين داستان ها تلاش شده تا مفاهيم علمي و پژوهشي نيمه دوم قرن بيستم با لحني طنزآميز روايت شود و ماهيت جزمي و خشك اين مفاهم مورد پرسش و ترديد قرار گيرد. ايتالو كالونيو در آثار مختلفي كه نوشته همواره اين موضوع را مورد توجه قرار داده است. او در مقاله «سبكي» به نقد آن مفاهيمي مي پردازد كه سعي دارند خود را ثابت و لايتغير نشان دهند و از آن جا كه ساخته دست بشر هستند مدعاي آنها پيرامون اين موضوع، تا حدود زيادي متناقص به نظر مي رسد. خواندن مجموعه داستان كمدي هاي كيهاني از آن جهت مفيد است كه خواننده را با حال و هواي كلي آثار كالونيو آشنا مي كند و به او در شناخت ساير آثار مهم و تاثيرگذار اين نويسنده ياري مي رساند. چه، كالونيو همواره از نوعي تمسخر و طنز در لحن كلي آثارش سود برده كه همين موضوع به اعتقاد بسياري آثار او را از ساير آثار مشابه متمايز مي كند.