جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۸۴
index
معرفي دو خودروي ۶ BMW-G و گلف جي تي آي
باز هم آلمان، باز هم اسن
جواد نصرتي
اين هفته هم دو خودروي جديد از نمايشگاه اسن براي معرفي به شما انتخاب كرده ام. دو خودروي متفاوت كه شايد تنها وجه اشتراك آنها حضور همزمان آنها در اسن باشد. اولين خودرو ب ام و جي ـ پاور جي ۶ است، خودرويي لوكس و بسيار گرانقيمت كه فقط براي مشتريان خاصي توليد مي شود و دومي فولكس واگن گلف جي تي آي است كه بازار هدف آن خانواده هاي متوسط اروپايي است. به هرحال اين ماشين ها تازه ترين هاي اسن هستند.
ب ام و جي ـ پاور جي۶
۲۰۰۵ BMW G - Power G6

008931.jpg
اين خودرو شايد به  نظر شما بسيار آشنا برسد چون مشابه چنين خودرويي را پيش از اين در همين صفحه به شما عزيزان معرفي كرده ام اما اگر كمي دقت كنيد اين خودرو، آن ۶۴۵ آي معروف ب ام و نيست بلكه با تفاوت هاي ساختاري اين بار با همكاري جي ـ پاور عرضه شده است. اگر كمي از همكاري شركت هاي معتبر اطلاع داشته باشيد اين قضيه چندان براي شما عجيب به نظر نمي رسد كه خودرويي يك بار با مشخصات استاندارد معرفي شود و فقط چند هفته بعد خودرويي با همان ساختار و طراحي اما اين بار به صورتي ديگر با همكاري شركتي ديگر عرضه شود. اين اتفاق در صنايع پيشرفته و مشتري مدار خودروسازي جهان به ويژه اروپا امري رايج است. تفاوت هاي عمده اي بين مدل استاندارد و مدل «ويژه» دوم كه معمولاً اسپورت تر است وجود دارد كه مهم ترين آن در نوع مشتري ها است، مطمئناً خودرويي كه كشش چنين تغييراتي را دارد خود از بهترين هاي دنيا است و مشتري هاي «خاصي» دارد اما چيزي كه در مورد خودروي تايپ «ويژه» ثانويه به اثبات رسيده است وجود مشتري هاي «بسيار خاص» آن است. در اين جا هم ب ام و جي  ـ پاور جي۶ برمبناي ساختار فني و طراحي ۶۴۵ آي ب ام و است اما داراي تفاوت هايي با آن است كه به آنها اشاره خواهد شد.
جي پاور بر روي جي۶ از موتور پنج ليتري (۳۰۵ اينچ مكعبي) مورد استفاده در سري شش استفاده كرده است. موتوري كه پيش از اين در ۶۴۵ آي توانايي هاي فوق العاده خود را اثبات كرده است. اين موتور ۴۲۰ اسب بخار (۳۱۳ كيلووات) توان دارد و گشتاور توليدي آن ۵۴۰ نيوتن متر (۳۹۹ پوند فوت) است پس مي توان انتظار عملكردي فوق العاده را از آن داشت كه همين طور هم است. با توجه به اين موتور بسيار قدرتمند جي۶ مي تواند به بيشينه سرعتي برابر ۲۸۵ كيلومتر بر ساعت (۱۷۷ مايل بر ساعت) دست يابد و در عرض ۸/۴ ثانيه به سرعت ۶۲ مايل بر ساعت دست يابد. دليل افزايش حجم اين موتور تا پنج ليتر استفاده جي پاور از كرنكشفت هاي دست ساز، پيستون هاي فشرده و چند عامل ديگر است كه در مجموع قيمت موتور جي۶ را به ۴۲ هزار دلار (بد نيست بدانيد ماشين اسپورت تويوتا سليكا كه در ايران هم تعدادي از آن وجود دارد نزديك ۳۵ هزار دلار است) رسانده است. براي كنترل فعاليت موتور و ايجاد نرمي در حركت آن هم يك سيستم كنترل موتور در نظر گرفته شده است.
طراحي انجام شده بر روي جي۶ را مي توان بارزترين طراحي جي پاور در تاريخ ۲۰ ساله اش دانست. اين طراحي توسط تيم طراحي جي پاور با همكاري طراحان خودرو معروف آلمان انجام شده است. در اين طراحي توجه ويژه اي شده است تا بر حالت اسپورت ب ام و تاكيد شده باشد. بدون اين كه در آن اغراق شده باشد عناصر آيروديناميك جي۶ حالت ب ام و را به خوبي حفظ كرده اند و ابعاد خودرو هم متناسب با سري شش تعريف شده اند.
براي رسيدن به اين طرح نهايي در ژانويه سال جاري آزمايش هاي متعددي بر روي خودرو در تونل باد انجام شده است. با اين طراحي خاص، نيروي صعودي خودرو در سرعت هاي بالا با صرف تقريباً چهار پوند نيرو در اكسل جلو و ۵۰ پوند نيرو در اكسل عقب كاهش مي يابد كه اين بستگي به تجهيزات انتخاب شده دارد. براي موتور سوپرشارژ شده جي۶ با توجه به اين طراحي ورودي هوا در جلو افزايش يافته است و درجه حرارت روغن سه تا پنج درجه كاهش يافته است.
با توجه به تغييرات اعمال شده در موتور (افزايش توان ماشين) و براي ايجاد هارموني ظاهري جي پاور از چرخ هاي جديدي در اين خودرو استفاده كرده است. اين چرخ ها سه تكه و داراي ۱۵ پره هستند كه ديواره انتهايي آن از جنس فولاد است و مابقي اجزا از آلومينيم فشرده ساخته شده اند. همانند تمام مدل هاي اسپورت اين چرخ ها هم در سه سايز ۲۱،۲۰ و ۲۲ اينچ (قابل استفاده در تمام مدل هاي ب ام و) در دسترس هستند. قيمت كلي هر چرخ با تاير آن در حدود ۱۵ هزار دلار است. براي متوقف كردن اين خودرو جي پاور از دو سيستم مجزاي ترمز در جلو و عقب استفاده كرده است. در جلو اين سيستم از نوع اس۸۵ با اندازه ۳۸۵ ميلي متر و در عقب از نوع اس۵۵ با اندازه ۳۵۵ ميلي متر است. براي ايجاد راحتي بيشتر، بدنه در اكسل جلو به ميزان يك اينچ و در اكسل عقب به ميزان ۸/۰ اينچ كاهش ارتفاع دارد.
در طراحي داخلي، جي پاور سعي كرده است از مواد گوناگوني استفاده كند. اين مواد آلومينيم براي پدال ها، طراحي كربن سفيد يا سياه و چرم جركا و الكنايا براي تودوزي ها هستند و براي رضايت بيشتر مشتري، طراحي مي تواند تماماً بر پايه سليقه مشتري از نظر طراحي و رنگ بندي كار شود.
طول و پهناي اين خودرو به ترتيب ۲/۱۹۰ و ۷۳ اينچ است. تنها ايرادي كه مي توان به آن گرفت (البته از نظر ما) قيمت ۲۷۳ هزار دلاري آن است.
فولكس واگن گلف جي تي آي ۲۰۰۵
۲۰۰۵ Volkswagen Golf GTI

008943.jpg
شركت آلماني فولكس واگن يكي از با سابقه ترين شركت هاي توليد كننده خودرو در آلمان و جهان است كه در طول تاريخ خود هميشه سعي كرده است سياستي واحد در نظر داشته و آن را به كار ببندد كه همين عامل باعث شده است به عنوان يكي از باثبات ترين شركت هاي اروپايي محصولات خود را به تمام دنيا صادر كند. سياست اين شركت هم توليد خودرو براي همه است از خودروهاي ميني گرفته تا سدان هاي لوكس و همين اصل توجه به قدرت خريد مشتري شركت فولكس واگن را تا آن حد از لحاظ مالي بالا برده است كه توانسته شركت صاحب نام ايتاليايي لامبورگيني را بخرد و با آن ائتلاف كند.
در ميان محصولات عامه پسند فولكس واگن هم مدل گلف يكي از محبوب ترين مدل ها است كه الان حدود چندين سال از توليد آن مي گذرد اما هنوز طرفداران پر و پا قرص خود را دارد. گلف در فولكس واگن را مي توان با ۹۱۱ در پورشه و يا ماستنگ در فورد مقايسه كرد. البته جنس اين مقايسه ها متفاوت است چون اين خودروها هيچ كدام در يك كلاس مشترك قرار ندارند.
اما گلف براي سال ۲۰۰۵ دوباره با ايجاد تغييراتي به بازار عرضه شده است، تغييراتي كه اين بار به كمك اي بي تي انجام شده و به همين دليل جي تي آي ۲۰۰۵ كمي متفاوت از سري هاي قبل گلف به نظر مي رسد. اين خودرو در حالي در نمايشگاه خودرو اسن عرضه شد كه جي تي آي در زمان مقرر يعني در ماه نوامبر به مشتريانش تحويل داده مي شد اما جي تي آي به روز شده توسط اي بي تي داراي قدرت بيشتر، جذابيت بيشتر و حالت اسپورت بيشتري است. در مورد گلف هاي پيشين جمله معروفي مطرح بود با اين مضمون كه «كسي كه با گلف رانندگي كند چيزي براي گفتن ندارد.» اما اين بار گويا كساني كه با جي تي آي رانندگي كرده اند حرف هاي زيادي براي گفتن دارند. در اولين قدم اي بي تي يك كيت بدنه كمپتن بر روي اين خودرو نصب كرده است كه شامل اسپويلر جلو ساخته شده از كربن، ركاب هاي كناري و عقبي است اما همكاري اي بي تي و كمپتن به همين جا ختم نمي شود، در زير كاپوت اين خودرو كه از جنس فيبركربن است موتوري قرار گرفته كه يكي ديگر از شاهكارهاي كمپتن به شمار مي رود. اين موتور كه با نام ۰/۲ اف اس آي شناخته مي شود قدرت بخش مولد نيروي جي تي آي را به ۲۳۰ اسب بخار افزايش داده است و اين در حالي است كه گشتاور هم به ۲۲۹ پوند فوت (۳۱۰ نيوتن متر) رسيده است. اين ميزان نيرو و گشتاور براي خودرويي با اين سايز و مورد استفاده آن (خياباني) كمي زياد به نظر مي رسد پس مسئولان اي بي تي در خنثي كردن چنين نيرويي از سيستم ترمز اسپورت اي بي تي در جلو و عقب خودرو استفاده كرده اند.
علاوه بر اينها اي بي تي در ساخت ساسپنشيون جي تي آي دست به نوآوري جالبي زده است. اين ساسپنشيون نه تنها در مورد ارتفاع متغير است كه نسبت به فشار هم از خود عكس العمل نشان مي دهد به همين خاطر مي تواند در هر نوع شرايط جاده اي عملكرد قابل قبولي داشته باشد. چرخ هاي استفاده شده در اين خودرو هم كه چند جايزه كيفيت و امنيت اروپايي را نصيب اي بي تي كرده است از نوع اس پي يك در سايز ۱۹*۵/۸ اينچ بوده كه به صورت استاندارد با يك تاير دانلوپ عرضه مي شود. با همه توضيحات داده شده سعي شده است اين خودرو از اصالت خود دور نشده باشد و گلف بودن آن وجه تمايز آن از ديگر خودروهاي هم رده باشد به همين خاطر فقط در فرمان خودرو است كه سه كلمه  اي بي تي  به چشم مي خورند و از همه مهم تر در طراحي خارجي كه تماماً بر پايه مدل هاي پيشين است به جز مواردي كه پيش از اين به آن اشاره شد تغييراتي اعمال نشده است و جي تي آي با اين كه به كمك اي بي تي توليد شده، يك گلف است.
با توجه به استقبالي كه از اين خودرو در نمايشگاه اسن شد، به نظر مي رسد اين بار هم گلف فروش خوبي داشته باشد به خصوص كه اين بار علاوه بر ويژگي هاي معمول يعني مصرف سوخت پايين و ارزان بودن، اي بي تي اسپورت بودن را هم به گلف اضافه كرده است.
از اندازه ها و ديگر آمار عددي خودرو اطلاعاتي در دست نيست اما به نظر مي رسد طي چند هفته آينده با تصميم نهايي مسئولان فولكس واگن براي توليد انبوه اين خودرو، اين اطلاعات در دسترس خريدارانش قرار بگيرد.

خبر
008922.jpg
پايان رالي آسه آن
رالي آسه آن كه با هدف نزديك كردن اقتصاد و مردم هند و آسياي جنوب شرقي در جنوب شرق آسيا انجام شده بود، در روز ۱۱ دسامبر با برتري تيم برونئي در باتام اندونزي پايان يافت. در اين رالي نفس گير تيم هاي شركت كننده مسير ۸۰۰ كيلومتري آن از هند تا اندونزي را در حالي طي مي كردند كه در هر شهر و روستايي هميشه كنار جاده ها مملو از تماشاچياني بود كه براي اولين بار چنين مسابقه اي را از نزديك مشاهده مي كردند. استقبال مردم و به ويژه كودكان از اين مسابقه به حدي بود كه «رجعت مجومدار» رئيس برگزاركننده رالي را وادار به واكنش كرد. او اين استقبال را غيرقابل باور و پيش بيني ناميد و نويد برگزاري مرتب سالانه رالي را داد. حاميان اصلي اين رالي كه روز ۲۳ نوامبر از «گواهاتي» در ايالت آسام هند شروع شد وزارت كشور هند و فدراسيون اتومبيلراني هند بودند. از آن جا كه هدف اين رالي ايجاد ارتباط اقتصادي و فرهنگي بين مردم منطقه بود مسير رالي مناطق صعب العبور و روستانشين انتخاب شده بود. در پايان هم از سوي رئيس برگزاركننده رالي، برنده اين مسابقه غيررقابتي تيم برونئي اعلام شد.
008934.jpg

جمع آوري مدل اسكيپ فورد
هفته گذشته شركت فورد موتور اعلام كرد اين شركت به دليل وجود پاره اي مشكلات در سيستم اكسل مدل اس يووي اسكيپ، اين خودروها را كه بالغ بر ۴۷۴هزار دستگاه در سراسر دنيا هستند جمع آوري خواهد كرد. وجود اين مشكل باعث كاركرد زياد موتور مي شود. در عين حال از سوي فورد اعلام شده است كه تاكنون هيچ مورد تصادفي كه با مشكل مذكور در ارتباط باشد در هيچ كجاي دنيا اعلام نشده است. سخنگوي فورد كريستين كينلي خودروهاي داراي مشكل را اس يووي هاي توليد شده از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ معرفي كرد و اعلام داشت بيشترين خودروهاي داراي مشكل در آمريكا هستند. كينلي مشكل موجود در اين مدل از خودروها را در قطعه اي عنوان كرد كه باعث جلوگيري از توقف كار موتور مي شود و به همين دليل موتور بدون وقفه كار مي كند. وي در مورد حل مشكل اعلام كرد كه دارندگان اين مدل توسط فورد شناسايي و قطعه موردنظر بدون هيچ هزينه اي تعويض خواهد شد.
008940.jpg
مشكلات خودروسازان فرانسوي
سه شركت بزرگ خودروسازي فرانسه يعني شركت هاي رنو، پژو و سيتروئن براي دومين سال پياپي در حال از دست دادن بازار خود در اروپاي غربي هستند، اين در حالي است كه رئيس فدراسيون توليدكنندگان خودرو فرانسه، مانوئل گومز، اين مشكل را چندان مهم قلمداد نكرده و آن را «زودگذر» تلقي مي كند.
يكي از دلايل اين افت فروش مربوط به بازار خود فرانسه مي شود كه يك سوم بازار سه شركت مذكور را تشكيل مي دهد. در فرانسه به دليل عدم اشتغال و افزايش ماليات، مردم از خريد خودرو صرفنظر مي كنند كه همين ۲۰ درصد فروش در فرانسه را پايين آورده است. دليل دوم بازار آلمان است، جايي كه شركت هاي آلماني با مشكلات مشابهي در فروش مواجه هستند و به همين خاطر بيشتر توان خود را صرف فروش در آلمان كرده اند. اما گومز دليل ديگري هم عنوان مي كند و آن زمانبندي نامناسب عرضه محصولات جديد فرانسوي مانند سيتروئن سي چهار و رنو مودوس است، چون اين خودروها براي عرضه در نمايشگاه اتومبيل پاريس در نظر گرفته شده بودند تا ماه سپتامبر (آخرين ماه تابستان) به فروش نمي رسيدند. گومز اميدوار است در سال ۲۰۰۵ اين وضعيت فروش تغيير پيدا كند و دوباره صنايع خودروسازي فرانسه در بازار عظيم اروپا سهم خود را به دست آورد.
008928.jpg
توليد سبزترين خودروهاي جهان در ژاپن
شركت هوندا موتور ژاپن در ميان شش شركت بزرگ عرضه كننده خودرو در  آمريكا بيشترين فروش را در سال ۲۰۰۳ داشته است كه يكي از دلايل عمده آن رعايت دقيق نكات زيست محيطي استاندارد است. ميزان آلايندگي خودروهاي هوندا به اندازه نيمي از ميانگين استاندارد است كه به آن جايگاه اول را از لحاظ ميزان كم آلايندگي داده است و اين در حالي است كه جنرال موتورز با يك سوم ميزان آلايندگي بيشتر از ميانگين، در جايگاه آخر اين رده بندي قرار دارد. پس از هوندا به ترتيب نيسان و تويوتا قرار دارند و به دنبال آنها فورد و دايملر كرايسلر رده هاي چهارم و پنجم را دارند. طبق گزارش، نيسان بيشترين ميزان پيشرفت را در كم كردن گازهاي گلخانه اي داشته است، گازهايي كه به گفته دانشمندان باعث هرچه بيشتر گرم شدن كره زمين مي شوند. شش شركت مذكور ۹۰ درصد گازهاي خروجي خودروها در آمريكا را توليد مي كنند كه نيمي از اين گازها دي اكسيد كربن است، گازي كه مهم ترين گاز گلخانه اي دنيا به شمار مي رود. يكي از دلايل كم شدن آلايندگي خودروها در آمريكا قوانين جديد زيست محيطي است كه بايد از سوي خودروسازان رعايت شوند.
008937.jpg
همكاري كولتارد و ردبول
«كولتارد تنها گزينه ردبول براي فصل آتي مسابقات فرمول يك است» توني پورنل و ديويد پيچفورث روساي تيم ردبول در حالي اين جمله را با جديت عنوان مي كنند كه آخرين مراحل به روزكردن خودروي آنها در حال انجام شدن است. حضور كولتارد وقتي در تيم  جدي مي شود كه دو راننده ديگر ردبول يكي كريستين كلين و ديگري ويتانتونيو ليوتزي هستند، دو راننده اي كه به تازگي به مسابقات فرمول يك شركت وارد شده اند و تجربه چنداني در اين مسابقات ندارند. به همين خاطر راننده اي حرفه اي در اين مرحله كه مرحله تست خودرو است بسيار حياتي است چون فقط رانندگان حرفه اي مي توانند معايب خودرو را به مهندسان بگويند تا آنها معايب را برطرف كنند. كولتارد از سال ۱۹۹۴ در مسابقات فرمول يك حضور دارد و در ۱۳ مسابقه قهرمان شده است. مسئولان ردبول اميدوارند پيش از كريسمس اين قرارداد بين آنها و كولتارد بسته شود. علاوه بر عدم حضور يك راننده حرفه اي در ردبول، اين تيم از مشكلات فني حادي در خودروي خود رنج مي برد كه با آمدن كولتارد اين مشكلات سريع تر حل خواهند شد.
008925.jpg
توقف توليد پيكان در سال آينده
ايران خودرو ـ بزرگترين توليد كننده خودرو در ايران ـ از اوايل سال آينده خط اصلي توليد خود يعني پيكان را از رده خارج و به جاي آن خط توليد مدل ال۹۰ را با همكاري رنو ـ نيسان فعال خواهد كرد. رضا دانش فهيمي رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع علاوه بر اين  اعلام كرد كه ايران خودرو در حال نصب امكانات جديد رنگ آميزي خودرو است كه علاوه بر پروژه ال۹۰ در پروژه لوگان هم كارايي خواهند داشت. وي دليل تاخير سه ماهه توقف خط توليد پيكان را عدم توانايي ايران خودرو در توقف توليد عنوان كرد. او با اعلام  اين كه ۶۰ درصد ال۹۰ توليد داخل خواهد بود زمان دقيق توليد آن در ايران را آوريل ۲۰۰۶ اعلام كرد. قيمت ال۹۰ در حدود هشت هزار دلار برآورد مي شود. پيكان سدان مدل دهه ۱۹۶۰ هيلمن هانتر است كه امتياز توليد آن در آن زمان توسط ايران ناسيونال (ايران خودرو) خريده شد و تا به امروز حدود چهار دهه به صورت مستمر و بدون هيچ گونه تغيير كلي در ايران توليد مي شود.
008946.jpg
مذاكرات ايران خودرو و شركت هاي آلماني
به تازگي دو شركت معتبر و بزرگ توليد كننده خودروي آلماني مرسدس بنز وM.A.N مذاكرات گسترده اي با ايران خودرو جهت همكاري در توليدات مشترك داشته اند. يكي از مقامات رسمي مرسدس بنز اخيراً اعلام كرده است كه ايران خودرو ديزل (يكي از بخش هاي وابسته به ايران خودرو) و مرسدس  بنز مذاكراتي داشته اند كه طي آن ايران خودرو از آلمان خودروهاي عمومي گازسوز وارد مي كند.
پيش از اين هم ايران خودرو و مرسدس بنز در توليد اتوبوس سي۴۵۷ با هم همكاري داشته اند. در يك گزارش جداگانه هم، مدير بخش صادرات M.A.N اعلام كرد كه ايران به اين شركت اجازه داده است تا خط توليد خودروهاي سنگين را در ايران خودرو راه اندازي كند.
ايران خودرو براي رسيدن به استانداردهاي جهاني اخيراً همكاري با شركت هاي بين المللي را آغاز كرده است كه همكاري با دو شركت فوق از آن دسته به شمار مي روند.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |