پنجشنبه ۳ دي ۱۳۸۳
آشنايي با حريفان ايران در راه جام جهاني ( بحرين )
«استريچكو» استاد تاكتيك
008082.jpg
حسن حيدري
آسيا كهن ترين و پهناورترين قاره جهان هرگز نتوانسته به وسعت سرزمين هايش در فوتبال رشد كند.
اروپايي ها در تاريخ اين رشته آورده اند كه اولين بار چيني ها نوع تازه اي از بازي به نام «جوجيتسو» فوتبال را كشف كردند.فوتبال نوين در اواخر قرن نوزدهم در آسيا رواج يافت و دليل آن هم سفرهاي دريايي بود كه اروپاييان به ويژه انگليسي ها و پرتغالي ها به آسيا داشتند و در سواحل خشك به بازي مي پرداختند.
طريقه انتقال هم طبيعتاً از جانب همين كاپيتان ها و ملوانان دريايي صورت گرفته اما با اين وجود پايه اساسي و مدرك مهمي وجود ندارد.
در سال ۱۹۳۰ با پيدايش جام جهاني نگاه تمامي دنيا نسبت به اين رشته تغيير كرد و كمتر كسي فكر مي كرد در قرن بعدي جام جهاني چه تأثير بزرگي بر سياست، اقتصاد و فرهنگ دنيا خواهد گذاشت. آسيايي ها از سال ۱۹۵۴ قدم به ميدان جام جهاني گذاشتند. كره جنوبي اولين تيم آسيايي بود كه در اين دوره حضور پيدا كرد اگرچه با ۱۶ گل خورده مجبور به ترك رقابت ها شد.
به هر جهت آنچه فوتبال آسيا را هدايت مي كرد، همان آموخته هاي بازيكنان اروپايي بود. كره، ژاپن، تايوان، هندوستان و ايران زودتر از بقيه به دنبال فراگيري و پيدا كردن راه پيشرفت رفتند و هر كدام به فراخور و پذيرش جامعه شان رشد كردند.اوج فوتبال آسيا در دهه شصت به سال ۱۹۶۶ برمي گردد كه كره شمالي با ايستادگي در مقابل ايتاليا باعث حذف اين تيم شد و به مرحله يك چهارم نهايي راه يافت اما مقابل پرتغال در حالي كه سه بر صفر از حريف پيش بود در نهايت پنج بر سه مغلوب شد.به موازات پيشرفت فوتبال در قاره اروپا اين رشته در قاره آسيا نيز لاك پشت وار حركت مي كرد و در نهايت در جام جهاني ۲۰۰۲ قاره پهناور آسيا مطالبات خود را از فوتبال دنيا گرفت.
به دنبال ميزباني كره و ژاپن در جام جهاني ۲۰۰۲ و سرمايه گذاري درازمدت اين دو كشور در فوتبال در اين نقطه جواب داد و كره جنوبي موفق شد با حذف تيم هاي سرشناسي چون ايتاليا و اسپانيا به نيمه نهايي جام جهاني راه يابد، اما آلمان اجازه صعود اين تيم به فينال را نداد و در نهايت كره بعد از شكست مقابل تركيه  با رهبري كاس هيدينگ به مقام چهارم رسيد.
بحرين ظهور مي كند
008073.jpg
فوتبال در قاره آسيا در سال هاي اخير با نام هاي تازه اي آشنا شده است. بحرين، تايلند، عمان، اردن و... از جمله اين تيم ها هستند. در بين پديده هاي فوتبال خاورميانه بحرين تيم چهارم جام ملت هاي آسيا نسبت به ساير تيم ها جهش چشمگيري تري داشته است.
شايد اگر لطف داور به ژاپني ها در مرحله نيمه نهايي جام ملت هاي آسيا نبود بحرين حتي تا فينال هم پيش مي رفت. البته كسب عنوان چهارم آسيا در جام ملت هاي آسيا نيز براي بحرين يك موفقيت بزرگ محسوب مي شود. بحرين به رهبري استريچكو يوريچيچ به اين افتخار رسيد و همين امر باعث شد تا او همچنان به كار خود ادامه دهد.
بحرين براي صعود به جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در گروه ششم با تيم هاي سوريه، تاجيكستان و قرقيزستان همگروه شد.
اين تيم در مرحله اول مقدماتي گام نخست را محكم برداشت و با چهار گل تاجيكستان را شكست داد. در بازي بعدي بحرين به دمشق سفر كرد و در حالي كه تا دقيقه ۹۱ دو بر يك از سوريه عقب بود توسط طلال محمد به گل تساوي رسيد تا از يك شكست حتمي بگريزد.
بحرين در سومين بازي اش دو بر يك قرقيزستان را در بيشكك شكست داد تا صدرنشين دور رفت بازي ها شود.
در آغاز دور برگشت بحرين پرقدرت ظاهر شد و در منامه پنج بر صفر قرقيزستان را در هم كوبيد. علا هبيل مهاجم بحرين و بهترين بازيكن آسيا در جام ملت ها ستاره اين ديدار بود و به تنهايي سه گل به ثمر رساند.
تساوي بدون گل بحرين در ديدار با تاجيكستان در دوشنبه حاصل دومين بازي دور برگشت اين تيم بود.
در بازي سرنوشت ساز بحرين و سوريه در منامه همه چيز براي صعود اين تيم مهيا شده بود و تنها در صورت پيروزي سوريه اين تيم مي توانست به دور بعدي راه يابد. بحرين با يك نمايش برجسته با دو گل هبيل از سوريه پيش افتاد و در نهايت سوريه تنها يك بار به گل رسيد و اين گونه بحرين به دور دوم صعود كرد.
اين تيم حالا بايد در جدال با تيم هاي ايران، ژاپن و كره شمالي براي صعود به دور نهايي جام جهاني تلاش كند.
008085.jpg
استريچكو كيست؟
استريچكو مربي ۵۰ ساله تيم بحرين درباره گروه بندي بحرين در رقابت هاي جام جهاني مي گويد: ما در گروه سختي قرار داديم، اما تلاش خود را براي رفتن به دور بعدي انجام مي دهيم. بازي نخست ما با ايران بسيار سرنوشت ساز است و تيم پيروز اين ميدان شانس زيادي براي صعود خواهد داشت. استريچكو مدرك درجه يك مربيگري از دانشكده زاگرب را دارد. او به دو زبان انگليسي و هلندي تسلط كامل دارد. استريچكو در دوره بازيگري اش در تيم هاي ريكا يوگسلاوي طي سال هاي ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۴ عضويت داشت و طي اين مدت ۶۵۰ بازي براي اين تيم انجام داد. او به همراه تيمش در اين سال ها دو بار قهرمان يوگسلاوي شد و يك بار نيز در جام بالكان عنوان قهرماني را به دست آورد.
در سال ۱۹۸۴ نيز تا مرحله يك چهارم نهايي جام قهرماني باشگاه هاي اروپا صعود كرد.
استريچكو سه سال آخر دوره بازيگري اش را در تيم
واتن شيد بلژيك پشت سرگذاشت و با اين تيم ۱۰۰ بازي انجام داد.
سابقه او در تيم ملي بسيار كم است و تنها ۴ بازي ملي در كارنامه خود دارد.
استريچكو بعد از به دست آوردن مدرك مربيگري دوره جديد زندگي ورزشي اش را با تيم پازاينكا كرواسي كه در دسته دوم اين كشور حضور داشت به عنوان مربي آغاز كرد. در تيم هاي دسته اولي كوپرو پريموجي (اسلووني) ،ريكاواسترا (كرواسي)، الشباب (امارات)، نادي الرفاع (بحرين)، اتحاد (امارات)، سرمربي تيم ملي امارات و الاهلي (امارات) به مربيگري پرداخت.
او سپس به سمت رهبري تيم بحرين برگزيده شد كه موفق شد عنوان چهارم را براي تيمش در رقابت هاي جام ملت هاي آسيا به دست آورد.
بازيكن محوري
علاحمد محمد هبيل بازيكن ۲۲ ساله اي است كه در اوج جواني مانند بازيكنان با تجربه و سرنوشت ساز عمل مي كند. او در جام ملت هاي آسيا عنوان بهترين گلزن مسابقات در حالي كه علي كريمي رقيب سرسخت او بود به دست آورد. اين بحريني با ۶۷ كيلو وزن و ۱۶۷ سانتي متر قد عضو باشگاه الاهلي بحرين است. او آرزوهاي بزرگ در سر مي پروراند اگر چه كه برآورده كردن آن بسيار سخت مي باشد.
هبيل علاقه مند است كه با بحرين به مقام قهرماني آسيا دست يابد و به همراه تيمش به رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ صعود كند.
هبيل در ديدارهاي مقدماتي با به ثمر رساندن ۵ گل در مكان چهارم قرار دارد و اكنون در دوره بعدي درصدد افزايش آنهاست.
وي درمورد ديدارهاي مرحله دوم مقدماتي جام جهاني عقيده دارد كه ما برخلاف تصور همگان در گروه بسيار سختي قرار داريم، زيرا عبور از ژاپن و ايران براي ما دشوار است، البته كره شمالي نيز تيم مرموزي است و نبايد آنها را ساده گرفت. از خصوصيات ويژه او بايد به سرعت و قدرت دريبلينگ بالايش اشاره كرد.
ژنرال بحرين
«حسين علي حسن علي بابا» به ژنرال تيم بحرين معروف است. او در خط مياني يكي از مؤثرترين بازيكنان اين تيم به شمار مي رود.
قدرت بازي سازي فوق العاده، ارسال هاي بدون نقص و ضربه هاي دقيق از راه دور از جمله شاخصه هاي اين بازيكن به شمار مي رود. حسين علي عضو تيم الرفاع است و تاكنون ۲۱ بازي ملي براي بزرگسالان، ۳۰ بازي براي تيم المپيك اين كشور انجام داده است.
او درمورد مقايسه سيدكا
سرمربي سابق بحرين و استريچكو مي گويد: سيدكا به ما ياد داد كه آمادگي بدني و اعتماد به نفس چقدر اهميت دارد. اما اين كروات استاد تاكتيك است و براي هر مسابقه برنامه خاصي دارد و معتقد است كه حريفان را بايد به حربه هاي تاكتيكي و كار تيمي از پيش رو برداشت.
اسامي بازيكنان بحرين
علي سعيد عبدالله عبدالكريم (الاهلي)، حسين علي حسن علي بابا (الرفاع)، علا احمد محمد هبيل (الاهلي)، محمد احمد محمد جبيل (الاهلي)، سليمان عيسي غلوم علي (الرفاع)، سيد محمد عدنان محفوظ (الماكيته)، محمد حسين محمد بهزاد (الاهلي)، محمد جعفر علي الزين(المحرق)، طلال يوسف محمد احمد (الرفاع)، حسين علي احمد عبدالله (المحرق)، محمود جلال ابراهيم الوداعي (المحرق)، فيصل عبدالعزيز محمد راشد (المحرق)، راشد عبدالرحمن سيف الدوسري (المحرق)، محمد احمد يوسف سالمين (المحرق)، سيد محمد جعفر بست عباس (الماكيته) و ناصر عبدالله (المحرق).

فوتبال در تعامل با پديده هاي اجتماعي
عباس چمنيان
ساختار جوامع انساني امروز، از پيچيدگي هاي وصف ناپذير و شگرفي برخوردار است كه شناخت لايه هاي مختلف آن، علي الخصوص لايه هاي عميق و دروني يك جامعه نيازمند استفاده از علومي همچون جامعه شناسي، آمار و اقتصاد، تاريخ و جغرافيا، سياست، دين شناسي، ادبيات و ... مي باشد.
به عبارت ديگر، تعيين هويت ملي يك كشور به عوامل تأثيرگذاري كه بدان اشاره شد ارتباط دارد كه هر يك از اين عوامل به طرز كاملاً مؤثري در ساير عوامل و نهايتاً در شاكله اجتماعي آن كشور تأثير مي گذارد به گونه اي كه تفكيك كامل اين عوامل از يكديگر تقريباً ناممكن است. بنابراين براي بررسي هر يك از مسائل اجتماعي نبايد تنها به همان مورد اكتفا نمود بلكه علاوه بر بررسي همه جانبه آن بايد به شكل و ميزان تأثيرگذاري ساير عوامل در آن نيز توجه نمود.
مقوله ورزش نيز يكي از پديده هاي اجتماعي است كه با وجود تأثيرگذاري بسيار در رفتارها و تعاملات جامعه، خود از ساير عوامل تأثير مي پذيرد و در اين ميان فوتبال به عنوان ورزشي كه تقريباً اكثر افراد جامعه را به انحاء مختلف درگير خود مي سازد به هيچ وجه از اين قاعده مستثني نيست.
درواقع با توجه به ميزان نفوذ ورزش فوتبال در يك جامعه، اين ورزش امروزه، علاوه بر تبديل شدن به يك صنعت پررونق در مسائل اقتصادي، يك ابزار مؤثر در عرصه فرهنگ، سياست و تعاملات اجتماعي به شمار مي رود، ولي اينكه خود فوتبال متقابلاً،  چقدر از اين عوامل تأثير مي پذيرد بحثي است كه متأسفانه در جامعه ما آنطور كه بايد و شايد به آن پرداخته نشده است و اين غفلت يا از سر عدم اطلاع از تعامل پديده هاي اجتماعي در يكديگر بوده است و يا متأسفانه به دليل مصلحت انديشي و ملاحظات و تعارفات معمول در جامعه ما مورد بي توجهي قرار گرفته و دقيقاً همين امر باعث شده است كه تقريباً تمامي ارزيابي ها و كارشناسي هاي صورت گرفته پيرامون مسائل و مشكلات مختلف فوتبال ما، به دليل عدم برخورداري از شرايط لازم، بلااثر بماند.
در حقيقت مجموعه اين غفلت ها و نينديشيدن راهكارهاي اساسي بين توسعه متوازن و متناسب فوتبال در جامعه ما موجب گرديده است كه ناهنجاريها و مشكلات مختلف نظري و رفتاري، از سوي بازيكنان و مربيان، تماشاچيان، داوران، مطبوعات و حتي مديران فوتبال، هر روز به شكلي در اين ورزش عقده بگشايد و تبعات منفي و آلودگي هاي آن فضاي حاكم بر فوتبال را دچار خودسازد. در حاليكه در ساير جوامع ما كمتر شاهد بروز چنين ناهنجاري هايي هستيم.
اينكه چه عواملي باعث چنين تفاوت هايي در عملكرد فوتبال ما و ديگر كشورها شده است نيز محتاج منطقي نگري و موشكافي تخصصي مي باشد.
با نگاهي به گذشته تاريخي مسائل فرهنگي و رفتاري جامعه ايراني، در مي يابيم كه كشور ما به لحاظ برخورداري از نگرش هاي مثبت اجتماعي و سجاياي اخلاقي، پيشينه بسيار گرانبهايي داشته است كه همواره ظهور و بروز الگوهاي شايسته فرهنگي،  ادبي، اجتماعي و حتي ورزشي نشانگر عمق اين ارزش ها در لايه هاي دروني جامعه ما بوده است ولي در گذر زمان و خصوصاً طي ساليان اخير ما به هيچ وچه نتوانسته ايم تداومگر راه اسلاف وارسته خود باشيم؛به نحوي كه اكنون تنها نامي و يادي از آن همه مفاخر ملي باقي مانده است و متأسفانه ما تنها به تأسي كلامي از آن ارزش ها دلخوش كرده ايم، بدون اينكه اعتقاد عملي خود را به منصه ظهور رسانيم.
در حقيقت، ريشه معضلاتي همچون فقدان شخصيت ورزشي مناسب، بي نظمي و پرخاشگري،  غلبه مسائل كم ارزش حاشيه اي بر اصل كار، نتيجه گرايي بر هر قيمت و به تبع آن عدم ارائه بازي  هاي زيبا و تماشاگر پسند،  عدم تاكتيك پذيري بازيكنان، به حاشيه رانده شدن و كنار ماندن افراد دلسوز و متخصص و به دنبال آن رشد و نمو چسبيدگان به فوتبال و پررنگ شدن روز افزون نقش آنان در جريان هاي حاكم بر فوتبال، خروج برخي از رسانه ها ي جمعي از مسير اصلي و به فراموشي سپرده شدن رسالت واقعي آنان، نوسان زياد در عملكرد و نتيجه گيري در عرصه هاي بين المللي، رشد بي قواره و نامتوازن حضور پول در فوتبال، عدم توجه به فوتبال پايه و از بين رفتن نقش سازندگي و سازندگان در فوتبال، عدم برنامه ريزي بلند مدت و حتي كوتاه مدت در عرصه فوتبال و... را نمي توان در نوع قوميت و نژاد ايراني جست، زيرا تقريباً بر همگان واضح و مبرهن است كه نژاد ايراني در صورت فراهم بودن شرايط فرهنگي مناسب و وجود ساير ابزار و امكانات،  از پتانسيل و توانايي هاي خارق العاده اي برخوردار است كه بسياري از ملل و نژادهاي ديگر از آن بي بهره اند، بلكه رخداد اين مشكلات را بايد در شكاف و خلأ حاصل از كم كاري هاي فرهنگي در ورزش فوتبال جستجو نمود كه خود اين غفلت ها نيز ريشه در اهمال كاري در سياستگذاري هاي كلان فرهنگي كشور، نداشتن برنامه هاي اقتصادي كارآمد در سطح كلان جامعه، تأثيرپذيري از تغيير و تحولات سياسي كشور، عدم ثبات درحضور مديران كلان جامعه و آمد و رفت زياد آنان و در نتيجه نداشتن استراتژي و برنامه هاي درازمدت در بسياري از زمينه ها و ... دارند.
بنابراين مجدداً تأكيد مي شود، با توجه به وابستگي انكارناپذير عوامل و پديده هاي مختلف اجتماعي به يكديگر و تأثيرگذاري هر يك در ديگري، بررسي تك بعدي و عدم توجه به زيرساخت هاي بوجود آمده يك فرآيند، چاره اساسي براي شناخت و از ميان برداشتن مشكلات موجود در آن فرآيند نيست. به عبارت ديگر، نمي توان مشكلات رفتاري و شخصيتي بازيكنان را بر طرف نمود مگرآنكه در سطح كل جامعه نيز تحولات فرهنگي صورت پذيرد و يا نمي توان بازيكنان را تاكتيك پذير نمود مگر آنكه در ساير اركان اجتماعي نيز ما قانونمند و منضبط عمل كنيم چرا كه تاكتيك پذيري در فوتبال يعني با انضباط و قاعده عمل كردن و يا نمي توان به ثبات در كسب موفقيت و اجراي بازي هاي زيبا رسيد مگر آنكه علاوه بر فوتبال در تمامي اركان جامعه به طرح هاي زيربنايي و سازندگي و صبر و حوصله براي به ثمر نشستن برنامه هاي درازمدت توجه نمود.

سايه روشن ورزش
آينده داران
008079.jpg
مجله Match در آخرين شماره خود، پانزده جوان اول فوتبال دنيا را معرفي و ارزش آنها را مشخص كرده. در ميان نفرات برگزيده، سهم باشگاه هاي انگليسي بيش از ساير ليگ هاست!
۱- فرناندو تورس (۲۰ ساله، اسپانيايي، آتلتيكومادريد)
ارزش: ۳۵ ميليون پوند
در حال حاضر جوان اول فوتبال اسپانياست و به اندازه اي خوب بازي كرده كه باشگاه هاي بزرگي چون ميلان، چلسي ومنچستريونايتد براي در اختيار گرفتنش بي قرار هستند. آتلتيكو اعلام كرده اين بازيكن فروشي نيست، البته دليلي هم براي فروش وجود ندارد. تورس از سرعت بالايي برخوردار است و همواره، مهاجمي گلزن نشان داده، گواه اين مدعا نيز به ثمر رساندن نوزده گل در فصل گذشته است كه تنها نوزده سال داشت. او اكنون يك سال بزرگتر شده، بنابر اين بايد يك گل نيز بيشتر بزند!
۲- وين روني (۱۹ ساله، انگليسي، منچستر يونايتد)
ارزش: ۳۰ ميليون پوند
چند ماه اخير براي روني مانند رويا بوده، او ستاره انگلستان در يورو ۲۰۰۴ بود و سپس با قراردادي سي ميليون پوندي به عضويت يونايتد درآمد تا روندي استثنايي را طي كرده باشد. هر چند او مدتي را به دليل آسيب ديدگي در حاشيه سپري كرد، اما در نخستين حضورش در پيراهن يونايتد، سه مرتبه دروازه فنر باغچه را باز كرد تا نشان دهد همچنان عنصري خطرناك است.
۳- كريستيانو رونالدو (۱۹ ساله، پرتغالي، منچستر يونايتد)
ارزش: ۲۶ ميليون پوند
تقريباً شانزده ماه پيش گام به اولدترافورد نهاد و طي اين مدت، هر روز بهتر از روز گذشته ظاهر شد. سرعت، تكنيك و پاس هاي اعجاب آور، از رونالدو مهره اي كليدي ساخته كه يونايتد مي تواند به او تكيه كند. رونالدو در يورو ۲۰۰۴ نمايش قابل قبولي را ايفا كرد، اما نتوانست قهرماني را تجربه كند.
۴- خوزه آنتونيو ريس (۲۱ ساله، اسپانيايي، آرسنال)
ارزش: ۲۵ ميليون پوند
ژانويه گذشته، آرسنال هفده ميليون پوند برايش هزينه كرد، البته اكنون به نظر مي رسد او ارزش بيشتري داشته باشد. تسلط خاص ريس روي توپ و ديد عالي باعث شده تا سمت چپ خط مياني در انحصارش باشد، البته او به عنوان مهاجم نيز مي تواند ايفاي نقش كند، هر چند هميشه و تحت هر شرايطي، قادر به تهديد دروازه حريف نيز به نظر مي رسد. ريس در يورو ۲۰۰۴ حضور نداشت. اما اكنون لوئيس آراگونس اعتقاد خاصي به او دارد.
۵- روبنييو (۲۰ ساله، برزيلي، سانتوس)
ارزش: ۱۸ ميليون پوند
به او لقب «پله جديد» داده اند. پله، اسطوره فوتبال برزيل است و بنابر اين زماني كه بازيكني را با او قياس مي كنند، حتماً از توانايي هاي خاصي برخوردار است! جادوگر برزيلي از تكنيك استثنايي سود مي برد و قادر است در جناحين، هركاري را كه خواست، انجام دهد. در حال حاضر دو باشگاه چلسي و رئال مادريد، سخت خواهان وي هستند.
۶- اويافمي  مارتينز (۲۰ ساله، نيجريه اي، اينتر)
ارزش: ۱۵ ميليون پوند
تنها هفده سال داشت كه از سوي اينتر به خدمت گرفته شد و در ادامه با گل هايي كه به ثمر رساند، نشان داد مي تواند جايي ثابت در تركيب اصلي داشته باشد. مارتينز اوايل فصل جاي كريستين ويري را در تركيب اصلي گرفت و با بازي هاي موثرش نشان داد قادر است هر خط دفاعي را بر هم بريزد البته به نظر مي رسد وضعيت مطلوب كنوني ويري سبب دشوار شدن كار مارتينز براي قرار گرفتن در تركيب اصلي شود.
۷- رافائل ون در وارت (۲۱ ساله، هلندي، آژاكس)
ارزش: ۱۴ ميليون پوند
از توانايي بازي در سه نقش مهاجم، هافبك هجومي و هافبك چپ برخوردار است. ون در وارت بسيار خوب پاس مي دهد، بازيكن مستقيم خود را از پيش رو برمي دارد، عالي پاس مي دهد و استثنايي شوت مي زند. بسياري معتقدند آينده فوتبال هلند متعلق به او خواهد بود، بازيكني كه شايد در تابستان پيراهن بارسلونا را بر تن كند.
۸- آرين روبن (۲۰ ساله، هلندي، چلسي)
ارزش: ۱۲ ميليون پوند
در پي اس وي آيندهوون، نامي براي خود دست و پا كرد و با بازيهاي زيبايش در يورو ،۲۰۰۴ چلسي را مجاب نمود تا براي در اختيار گرفتنش، دوازده ميليون پوند هزينه كند. روبن پس از آن كه در اوايل فصل با مشكلاتي مواجه بود، اكنون دوران بسيار خوبي را پشت سر مي گذارد و با گلهايش، نقش موثري در موفقيت هاي چلسي ايفا مي كند. او به عنوان بهترين بازيكن ماه نوامبر ليگ برتر را به خود اختصاص داد.
۹- دانيله دروسي (۲۱ ساله، ايتاليايي، رم)
ارزش: ۱۲ ميليون پوند
با توانايي هاي خاصي كه دارد باعث شده تا بسياري وي را يكي از بزرگان ايتاليا در آينده بدانند. او طي ماه هاي اخير، روندي صعودي را طي كرده و با گل هايي كه براي تيم ملي مقابل مولداوي و بلاروس به ثمر رساند، نشان داد علاوه بر گل سازي، در گلزني نيز متبحر است. قرارداد او با رم تا سال ۲۰۰۹ اعتبار دارد، هر چند امكان دارد شرايط نابسامان مالي سبب شود، وي زودتر از موعد مقرر، پايتخت را ترك كند.
۱۰- فردي آدو (۱۵ ساله، آمريكايي ،دي. سي يونايتد)
ارزش: ۱۰ ميليون پوند
عليرغم سن و سال بسيار پائينش به اندازه اي زيبا و مؤثر بازي مي كند كه يكي از ابر ستاره هاي كنوني ليگ آمريكا ملقب به MLS است. او كه در غنا متولد شده، در حال طي كردن روندي صعودي است. باشگاه هاي زيادي خواهان او هستند، اما به نظر مي رسد بهتر باشد همچنان در MLS بازي كند.

گفت وگو با ايوان الگرا
هيچ چيز تمام نشده!
008076.jpg
مهدي غفاري
پس از يك آسيب ديدگي سخت كه باعث شد نبرد بزرگ نوكمپ را از دست بدهد، اكنون كاملا آماده به نظر مي رسد. الگرا، مدافع مياني رئال كه در اصل هافبك دفاعي است، با اميدواري به آينده نگاه مي كند. او در گفت وگو با سايت اختصاصي رئال مادريد، از توانايي سپيدپوشان پايتخت براي قهرماني صحبت مي نمايد.
* توجه يوفا به شعارهاي نژادپرستانه در ديدار مقابل لوركوزن در برنابئو را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- هيچ چيزي نشنيدم. گمان مي كنم باتوجه به جرياناتي كه در جريان بازي تيم ملي اسپانيا مقابل انگلستان به وجود آمد، اكنون در اين زمينه اغراق مي شود. در ايتاليا نيز به ميدان رفته و شعارهايي تقريبا مشابه را شنيده ام. چنين اتفاقاتي، بارها رخ داده اند، ولي توجه خاصي معطوفشان نشده. درست نيست هر زمان كه تيمي به برنابئو مي آيد، چنين بحث هايي مطرح شود.
* فكر نمي كنيد بايد در اين زمينه فرهنگسازي شود؟
- پس از هر بازي، اين كار را انجام مي دهيم، اما نمي توانيم براي هر شخص، به تنهايي كلاس بگذاريم!! به هر حال بايد راهكار مناسبي براي حل اين مشكل پيدا شود.
* بحث را عوض كنيم؛ به نظر مي رسد ناكامي هاي رئال مادريد، هواداران را خسته و و نااميد كرده است.
- شكست مقابل بارسلونا، بسيار سخت و غيرقابل هضم بود، ولي اكنون تيم دوم لاليگا هستيم و در ليگ قهرمانان نيز از بخت زيادي براي صعود به مرحله حذفي برخورداريم. مقابل رم، فقط پيروزي مي خواهيم، هرچند بايد توجه ويژه اي نيز به لاليگا داشته باشيم.
* بسياري معتقدند دوران رئال مادريد به سر آمده در اين باره چه نظري داريد؟
- در پايان فصل، همه چيز مشخص خواهد شد. با اين وجود معتقدم هر شخصي كه فوتبال را بفهمد، متوجه خواهد شد، زمان براي اظهارنظر، بسيار زود است. در پايان فصل كه قهرمان شديم يا به هيچ چيزي دست نيافتيم، مي توانند خيلي راحت، اظهارنظر كنند.
* پس با اين طرز فكر، مخالف هستيد؟
- بله. تجربه زيادي داريم و مي دانيم در هر بازي مي توان بهتر از گذشته، ظاهر شد. هنگامي كه فصل پايان يافت، متوجه خواهيد شد عملكردمان خوب بوده يا بد. هواداران انتظارات زيادي دارند، اما بايد به خاطر داشته باشند براي موفقيت مجموعه، نهايت تلاشمان را به كار خواهيم گرفت. هر تيم، دوران باشكوهي دارد و اكنون قصد داريم اين روند را تداوم بخشيم.
* احساس نمي كنيد كه مي توانيد بار ديگر قدرت خود را به رخ حريفان بكشيد؟
- احساس نيست، بلكه واقعيت است. هر زمان كه شكست مي خوريم، نوعي ناراحتي مجموعه را فرامي گيرد. فصل گذشته، آغازي مانند بارسا در اين فصل داشتيم، اما در پايان به هيچ چيز دست نيافتيم! شروع چندان مهم نيست، بلكه نحوه به پايان رساندن فصل، اهميت دارد.
* شكست ۳ بر صفر مقابل بارسلونا، چه بازتابي برايتان دربرداشت؟
- سبب شد به يكباره هفت امتياز عقب بيفتيم! تفاوت زيادي با بارسا داريم و صرف نظر از ديدار مقابل آنها، بايد بپذيريم تيمي بسيار خوب هستند كه شور وصف نشدني براي پيروزي دارند.
* مي گويند بارسا بخت بسيار بيشتري نسبت به شما براي قهرماني دارد.
- از اين گونه اظهارات، ناراحت مي شوم، چراكه رئال همواره در زمره بخت هاي قهرماني قرار دارد. اگر هم از توان لازم براي اين منظور برخوردار نباشيم، به هيچ عنوان دست نخواهيم يافت.
* فكر مي كنيد از توان لازم براي كم كردن اختلاف امتيازات با بارسلونا، برخورداريد؟
- شرايط پيچيده اي بر لاليگا حاكم است، فصل گذشته در شرايطي قهرماني را از دست داديم كه تا شش هفته مانده به پايان رقابت ها، صدرنشين بوديم. هنوز نيم فصل هم به پايان نرسيده، بسيار اميدواريم هرچه زودتر فاصله امتيازاتمان را كاهش بدهيم و براي اين منظور بايد خوب بازي كنيم.
*گارسيا رمون پيش از ديدار مقابل لوركوزن گفته بود بازيكنان، تحت فشار زيادي قرار دارند و بايد با نوعي شوك، شرايط دگرگون شود.
- شايد! برابر بارسلونا شكست سختي خورديم و تا پيش از ديدار برابر لوركوزن، بسيار عصباني و آشفته بوديم. مقابل تيم آلماني نيز به خواسته مان نرسيديم تا در شرايطمان تغيير خاصي پديد نيايد، به هر حال اكنون كاملا آماده هستيم تا وضعيت را تغيير دهيم، هرچند مي دانم ديدارهاي بسيار دشواري پيش رو داريم.
* از بازي كنار ساموئل، چه احساسي داريد؟
- عالي است! براي اين كه هميشه از بازي كنار بازيكنان بزرگ، احساس راحتي مي كنم. ساموئل، بازيكن بزرگي است و اين را اعلام خواهد كرد. تا اينجا، بخت همراه او نبوده كه اشتباهاتش، تاوان سختي برايش دربرداشته. اطمينان دارم او در برنابئو، خواهد درخشيد، مانند بسياري از بازيكنان كه شروع خوبي در رئال نداشته اند.

ورزش
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
كتاب
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |