چهارشنبه ۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۶ - Dec 29, 2004
امام جعفر صادق (ع): قضات، چهار دسته اند: سه دسته در دوزخند و يكي اهل بهشت است:
۱- كسي كه از روي آگاهي، به ظلم قضاوت كند، در دوزخ است.
۲- كسي كه از روي ناآگاهي به ظلم قضاوت كند، در دوزخ است.
۳- كسي كه به حق قضاوت كند، با اينكه نمي داند حق است، در دوزخ است.
۴- كسي كه به حق قضاوت كند و مي داند كه حق است، در بهشت است.
تحف العقول ص ۳۶۵
امروز با حافظ
بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم
فاش مي گويم و از گفته خود دلشادم
چه كنم حرف دگر ياد نداد استادم
نيست بر لوح دلم جز الف قامت يار
برنامه هاي جشنواره بين المللي فيلم فجر اعلام شد
دبير بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر، شناسايي نقاط قوت و ضعف سينماي ايران را از اهداف اصلي اين رويداد هنري عنوان كرد.
«عليرضا رضاداد» در گفت وگو با خبرنگاران، تلاش براي ارزيابي كمي و كيفي عملكرد يك ساله سينماگران، آشنايي هنرمندان و مخاطبان با آثار برگزيده سينماي ايران و ارتقاي كمي و كيفي توليدات را از ديگر اهداف جشنواره فيلم فجر برشمرد.
وي تصريح كرد: شناسايي استعدادهاي جديد حوزه فيلم سازي، ايجاد شرايط رقابت با سينماي دنيا و تلاش براي برگزاري باشكوه جشن هاي پيروزي انقلاب رويكرد جدي جشنواره امسال است.
مدير عامل بنياد سينمايي فارابي افزود: جشنواره فيلم فجر در قالب بخش هاي اصلي «مسابقه سينماي ايران بلند و كوتاه»، «مسابقه فيلم سازان اول و دوم» ، «سينماي مستند» ، «مسابقه سينماي بين الملل» ، «مسابقه سينماي معناگرا» و «مسابقه سينماي آسيا» برگزار مي شود.
وي گفت كه ارزيابي آثار هر بخش اصلي جشنواره به عهده هيات هاي انتخاب است و از ميان فيلم هاي بخش مسابقه فيلم هاي بلند بين الملل تاكنون ۱۳ فيلم انتخاب شده است و سه فيلم ايراني نيز به اين بخش اضافه مي شود.به گفته رضاداد، در بخش مسابقه سينماي آسيا نيز ۱۲ فيلم انتخاب شده است كه سه فيلم ايراني هم در اين بخش انتخاب خواهد شد.
«همچنين ۱۰ فيلم بخش معناگرا نيز انتخاب شد و دو فيلم از ايران به اين جمع اضافه مي شود.»دبير جشنواره فيلم فجر گفت: بيش از ۴۰ فيلم بلند و ۲۰ فيلم كوتاه از ۴۶ كشور متقاضي در بخش مسابقه بين الملل جشنواره فيلم فجر، انتخاب مي شوند. وي افزايش جوايز بخش بين الملل و تفكيك مراسم اختتاميه بخش بين الملل و ملي را از ويژگي هاي جشنواره امسال عنوان كرد.
وي افزود: اسامي فيلم هاي خارجي بخش هاي مختلف جشنواره فيلم فجر ۲۰ دي ماه اعلام مي شود.

كتاب شرح ادوار صفي الدين ارموي منتشر مي شود
كتاب شرح ادوار صفي الدين ارموي _ موسيقيدان و خوشنويس برجسته قرن هفتم هجري قمري _ به تأليف سيد عباس معارف منتشر مي شود.
بنا به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين كتاب شامل دو بخش: «موقفي بر تاريخ موسيقي ايران» و «شرح ادوار» مي شود كه در چهارصد صفحه تنظيم شده است.كتاب «شرح ادوار صفي الدين ارموي» توسط پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامي با مشاركت فرهنگستان هنر در نيمه دوم دي ماه منتشر و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
انتشار اين كتاب در استقبال از همايش صفي الدين ارموي كه ۲۶ و ۲۷ دي ماه در تهران و ۳۰ دي ماه در اروميه برگزار خواهد شد، صورت خواهد گرفت.
همايش صفي الدين ارموي در روزهاي يادشده به همت فرهنگستان هنر و با همكاري و مشاركت استانداري و اداره كل ارشاد استان آذربايجان غربي، بنياد رودكي، بنياد ايرانشناسي فرانسه در ايران و انجمن موسيقي ايران برگزار خواهد شد.

۲۱ انديشمند ايراني در همايش بين المللي
هنر و جهاني  شدن
ايلنا: ۲۱ انديشمند، نويسنده و صاحب نظر ايراني در كنار همتايان خارجي خود در همايش بين المللي هنر و جهاني شدن كه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود، حضور دارند و با طرح ديدگاه هاي خود پيامدهاي جهاني شدن هنر را از منظر فرهنگي، هنري، اقتصادي و فن آوري مورد بحث و بررسي قرار مي دهند.
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن، صاحب نظراني كه از ايران با ارائه مقاله و سخنراني در اين همايش بين المللي شركت دارند، عبارتند از: دكتر محمود عباديان، دكتر غلامحسين ابراهيمي  ديناني،   دكتر محمد مددپور، دكتر قطب الدين صادقي، دكتر محمد صنعتي، دكتر حسن بلخاري، دكتر محمد ضيمران، دكتر همايون همتي، استاد اكبر رادي، دكتر علي اصغر فهيمي فر، دكتر آذين حسين زاده، استاد مهدي حسيني، دكتر شهپرراد، دكتر مصطفي مختاباد، استاد آيدين آغداشلو، دكتر فرهاد ساساني، استاد رضا سيدحسيني، دكتر محمد دانشگر، استاد ايرج افشار سيستاني، دكتر محمد ترابي و دكتر علي اكبر ولايتي.
همايش بين المللي هنر و جهاني شدن به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حضور انديشمندان سراسر جهان ۲۷ و ۲۸ دي ماه در تهران برگزار مي شود.

بيستمين سال درگذشت استاد محمود كريمي
گروه ادب و هنر: بيستمين سال درگذشت استاد زنده ياد محمود كريمي با چند روز تأخير امروزدر تالار وحدت برگزار مي شود.
به گزارش همشهري در اين مراسم كه به دبيري نصرالله ناصح پور برپا مي شود، همايون خرم سخنراني كرده و گروه خجسته ( به سرپرستي سوسن اصلاني) و گروه نيريز (به سرپرستي مليحه سعيدي و آواز علي جهاندار) به اجراي برنامه مي پردازند.
زنده ياد محمود كريمي ازجمله مدرسان و حافظان رديف آوازي موسيقي سنتي بود كه در سال ۱۳۶۳ بدرود حيات گفت.

اديبان و شاعران ترك در آنكارا از شعر و ادبيات
انقلاب اسلامي سخن گفتند
نخستين همايش «شعر و ادبيات انقلاب اسلامي» با حضور جمعي از اديبان، شاعران و نويسندگان ايران و تركيه، روز دوشنبه در آنكارا برگزارشد.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، هدف از برگزاري اين همايش دوروزه تقويت روابط فرهنگي دو كشور و ادبيات كلاسيك و به ويژه معاصر ايران بود.
پاليزدار، رايزن فرهنگي كشور در تركيه در اين همايش در سخناني بر گسترش روابط فرهنگي دو كشور تاكيد كرد و خواستار استمرار چنين جلساتي به طور مستمر بين شاعران و نويسندگان ايراني و ترك شد. كوگهان چنگيزخان رئيس انجمن اديبان تركيه نيز در اين همايش گفت: ادبيات ايران بر ادبيات جهان تاثير گذاشته و ادبيات ترك نيز تحت تاثير فرهنگ اسلامي رشد كرده است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
وصيتنامه لنين در اهميت رسانه ها كه در شوروي ناديده گرفته شد
عادت شده است كه رسانه ها در ۲۹ دسامبر هر سال از وصيتنامه لنين رهبر انقلاب اكتبر سال ۱۹۱۷ و بنيادگذار اتحادجماهير شوروي سوسياليستي و طراح فرضيه مكمل ماركسيسم، معروف به «لنينيسم» ياد كنند. لنين در اين روز در سال ۱۹۲۲ انشاء وصيتنامه خود را كه به همسرش «كروپسكايا» ديكته مي كرد به پايان برد و امضاء كرد و به وي سپرد تا در كنگره دوازدهم حزب كمونيست (آوريل ۱۹۲۳) مطرح شود. لنين يك ماه پيش از برگزاري اين كنگره در دهم مارس ۱۹۲۳ دچار سكته مغزي شد و از كار افتاد و همسرش براي پيشگيري از هرگونه تفرقه در كادر رهبري كشور، وصيتنامه را در يك صندوق گذارد و قفل زد و پس از فوت لنين آن را براي طرح در كنگره سيزدهم به مسئولان اين كنگره داد و از آنان قول گرفت كه مفاد آن تا روزي كه مطرح مي شود علني نشود. لنين در اين وصيتنامه خواسته بود كه شمار اعضاي كميته مركزي حزب افزايش يابد و به يكصد تن برسد تا تصميم گيري ها منحصر به چند نفر نباشد كه كاري خطرناك است و اين كميته بايد از اصطكاك مقامات جلوگيري كند. بايد از ايجاد شكاف و انشعاب در حزب پيشگيري گردد. تصميمات مربوط به برنامه ريزي ها بايد به تصويب دستگاه مقننه برسد و قانون شود تا از دستبرد تفسير در امان باشد. از اهميت رسانه ها براي دفاع از نظام و كشور نبايد غافل بود كه زير بناي هر كشور و نظام هستند. اگر شعارهاي انقلاب از ياد برود و اصول در حزب ناديده گرفته شود افول شوروي حتمي است. نبايد مديريت همه امور به رفيق استالين سپرده شود و بايد حرف هاي رفيق تروتسكي را دست كم شنيد.
تاريخ نشان داد كه هيچ يك از توصيه هاي لنين رعايت نشد و در نتيجه بنايي كه او ساخته بود فروپاشيد. در مورد رسانه ها، ضعف شوروي تا به آن حد رسيده بود كه در دهه ۱۹۷۰ اين دولت نتوانست توصيه برژنف را عملي سازد كه گفته بود راديو تلويزيون و روزنامه هاي شوروي اخبار جنايي و ضعف هاي اجتماعي آمريكا را كه هر روز در رسانه هاي اين كشور منعكس مي شود ترجمه و عيناً منتشر كنند تا روس ها تصور نكنند آنجا بهشت است. در طول ۵۶ سال (تا آن روز) نظام شوروي نتوانسته بود چند روزنامه نگار ماهر پرورش دهد كه اين تصميم منطقي برژنف را حتي براي يك روز به اجرا درآورد. ۱۳ سال پس از فروپاشي شوروي هنوز روسيه عاري از سيستم دفاع رسانه اي است كه جنگ هاي جاري (حمله، دفاع و ضد حمله) به وسيله آن انجام مي شود و اين ضعف را اينك كه معارضه از سر گرفته شده است به وضوح مي توان مشاهده كرد. در دوران معاصر، رسانه هاي گروهي بزرگ ترين جنگ افزار يك كشور هستند. در جريان معارضه بر سر انتخابات اوكراين ديديم كه اين رسانه هاي غرب بودند كه برنده شدند. همين رسانه ها آمريكا و انگلستان بوده اند كه «انگليسي» را زبان اول جهان كرده اند و حرف سران كشورهاي متبوع را با آب و تاب به گوش همگان در گوشه و كنار جهان مي رسانند و سياست هاي آنان را به پيش مي رانند.
بزرگترين رزمايش جهان، ادامه كاهش ارزش دلار و ادامه بحران اوكراين
اخبار رديف اول رسانه ها در دو روز گذشته گزارش هاي مربوط به بزرگترين رزمايش قريب الوقوع جهان، ادامه كاهش ارزش دلار و ادامه بحران اوكراين بود. اين مانور نظامي با شركت انبوه نيروهاي مسلح روسيه و چين در خاك چين صورت خواهد گرفت كه در آن از انواع موشك، زير دريايي و هواپيما و ابزار هاي پيشرفته الكترونيك و ماهواره استفاده خواهد شد. اين نخستين رزمايش مشترك روسيه و چين در طول تاريخ است كه برنگراني رقباي جهاني آنها افزوده و خود را براي مشاهده آن آماده مي كنند. چين و روسيه بمانند دهه ۱۹۵۰ به يكديگر نزديك شده و به صورت متحد نظامي اقتصادي درآمده اند و ديگر مانند گذشته اختلاف مرزي ندارند. در پي تعطيلات كريسمس، دلار باز هم در برابر «يورو» تنزل كرد و تا هر يورو يك دلار و ۳۶۴ هزارم دلار پايين آمد و دكتر شوئتس اقتصاددان معروف در زوريخ، گفت كه باز هم تنزل خواهد كرد. از پريروز عامل تازه اي وارد بحران اوكراين شده است كه طبق پيش بيني ها، در پايان مسئله انتخابات باز هم ادامه خواهد داشت زيرا كه اين كشور صحنه درگيري مجدد غرب و روسيه شده است. عامل تازه، مرگ «كرپا» وزير حمل و نقل كابينه اوكراين بر اثر شليك گلوله است. وي از گردانندگان حزب سوسيال دمكرات اوكراين بود. برخي كه مايل به رفع بحران هستند مي كوشند كه مرگ او را خودكشي وانمود سازند زيرا كه در كنار جسد، سلاحي به دست آمده است. پاره اي ديگر مرگ او را قتل مي خوانند. در اين ميان دادستان كل اوكراين گفته است كه كشف سلاح در اطاق «كرپا» دليل خودكشي نمي تواند باشد ممكن است قاتل و يا قاتلان پس از ارتكاب قتل، سلاح را در آنجا گذاشته باشند. بايد رسيدگي كرد و حقيقت را به دست آورد.
«روزنامك» فعاليت اينترنتي خود را از سر گرفت
«روزنامك» كه تا سال قبل در صفحه آخر همشهري چاپ مي شد و بعدا مدتي در اينترنت قرار گرفت از سه روز پيش فعاليت خود را در اينترنت از سر گرفته است.
دكتر نوشيروان كيهاني زاده ناشر آن گفته است كه اين مكث به اين دليل بود كه روزنامك ديگري با جزيي تفاوت در نشاني، در اينترنت مشاهده شده بود و روزنامك او همراه
با نام نويسنده، بيوگرافي و عكس اوست. نشاني روزنامك در اينترنت از اين قرار است: www.rooznamak.com

نگارستان
010080.jpg
۱. نام اثر: حضرت موسي و هارون در بارگاه فرعون.
۲. هنرمند: ناشناس
۳. مشخصات اثر: حضرت موسي و هارون در بارگاه فرعون/ گواش روي چوب / نيمه دوم قرن سيزدهم ه.ق/ ۶۰ط۳۵ سانتي متر.اثر بسيار ساده نقاشي شده است. فرعون روي تخت در وسط تابلو ديده مي شود.لباس رجال و درباريان و خود فرعون به شيوه لباس پادشاهان عثماني به تصوير كشيده شده است.بالاي سر هارون و موسي نام آ نها ذكر شده است.اين نقاشي بيشتر ارزش مردم شناسي و مطالعاتي دارد.
۴. سبك اثر: مكتب قاجار مكتب قاجار يا پيكرنگاري درباري نتيجه تاثير هنر فرنگ بر ايرانيان بود. اين مكتب از قرن دوازدهم هجري (۱۸ ميلادي) در ايران متولد شد و اوج شكوفايي آن دوران فتحعلي شاه قاجار بود. ساختار متقارن با استفاده از خطوط عمودي، افقي، منحني، تلفيق نقش هاي تزئيني و تصويري و استفاده از ماده روغني (مثل گواش يا رنگ روغن) و رنگ هاي محدود خاصه رنگ هاي گرم به ويژه طيف قرمز رنگ از مشخصات اصلي سبك قاجار است. زنان و مردان با وقار، طراوت و زيبايي خاص به تصوير در آمده و مزين به زينت آلات، لباس ها و... گرانبها بودند. افراد در هر سني به زيبايي دوران جواني به تصوير درمي آمدند.
۵. محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد _ خزانه.

پاسخ به پرسش پزشكي
جينجيوايتس (تورم لثه ها)
از دكتر روزنفلد درباره تورم لثه ها سئوال شده و او گفته است: جينجيوايتس (جينجيوا در لاتين به معناي لثه است) عبارتست از تورم، التهاب، حساس شدن، قرمز و نرم شدن لثه ها. در چنين وضعيتي، لثه ها با كوچكترين تماس و فشار ممكن است خونريزي كنند و دهان را بدبو مي كنند. اگر اين بيماري درمان نشود عفوني و گاهي همراه با تب خواهد بود. اين بيماري از فقر تغذيه و كمبود ويتامين در غذا مخصوصاً ويتامين ث و مسواك نكردن منظم دندان ها و باقي ماندن رسوبات غذايي (قطعات كوچك غذا) در پايه آنها پديد مي آيد. گاهي هم از بي نظمي گردش خون ناشي مي شود و همين طور از وجود سرب و بيسموت. افراد مبتلا به بيماري قند بايد بيش از ديگران مراقب تميز بودن دندان هايشان باشند زيرا كه مستعد جينجيوايتس هستند و همچنين زنان حامله. دندانپزشك براي درمان آن آنتي بيوتيك، ويتامين، دهان شوي حاوي فلورايد تجويز و توصيه مي كند كه پس از هربار غذا خوردن، دندان ها نخ كشي (فلاس) و مسواك شوند و شب ها، پيش از رفتن به رختخواب، دهان با محلول رقيق نمك طعام شستشو شود. بيماري لثه ها ممكن است به نقاط ديگر بدن از جمله قلب سرايت كند و آسيب برساند.

بهارستان
ستاره  روشن ما بودي كه ما را راه راست نمودي و آب  خوش ما بودي كه سيراب از تو شديم و مرغزار پرميوه ما بودي كه گونه گونه از تو يافتيم.
تاريخ بيهقي

برگي از تاريخ
درباره قانون جنگ و صلح
۲۸ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۰۵۵ ميلادي به دستور پاپ يك روحاني مسيحي را به نام «آرنولد برسچيا» كه گفته بود يك روحاني از كشيش تا پاپ حق ندارد صاحب مال و منال باشد درشهر رم آتش زدند و باقيمانده جسدش را به رودخانه «تيبر» كه در حاشيه اين شهر جاريست افكندند. در سال ۱۱۷۰ هنري دوم پادشاه وقت انگلستان پس از اين كه شنيد توماس بكر اسقف اعظم آن كشور گفته است كه پادشاه حق مداخله در امور كليسا و قضاوت در باره كارهاي وي را ندارد چهار تن از افسران گارد خود را مأمور قتل او كرد و آنان وارد كليساي كانتر بري شدند و بكر را گردن زدند. در سال ۱۷۹۲ «آرچيبالد اليسون» تاريخ نگار اسكاتلندي كه روشنگري را يك رسالت تاريخ نگار اعلام داشته است به دنيا آمد و ۷۵ سال عمر كرد. در سال ۱۸۱۳ نيروهاي انگليسي در جريان جنگ خود با ايالات متحده شهر «بافالو» در ايالت نيويورك را آتش زدند. در سال ۱۲۹۵ هجري كازروني هاي ميهندوست يك واحد نظامي متجاوز انگليسي مجهز به توپ و مسلسل را در نزديكي اين شهر تار و مار كردند. در سال ۱۹۲۰ دولت يوگسلاوي فعاليت حزب كمونيست را در آن كشور غيرقانوني كرد. اين حزب بعداً از سال ۱۹۴۵ تا سال ۲۰۰۰ بر يوگسلاوي حكومت كرد. در سال ۱۳۱۲ هجري ايران داراي كارخانه سيمان شد (سيمان شهرري). در سال ۱۳۳۴ هجري دستگاه قضايي ارتش براي نواب صفوي و هفت تن از اعضاي جمعيت فدايي ها اسلام كيفرخواست اعدام صادر كرد. در سال ۱۳۵۷ دكتر غلامحسين صديقي جامعه شناس و وزير كشور اسبق كه پس از براندازي ۲۸ مرداد مدتي را در زندان بسر برده بود پيشنهاد شاه براي نخست وزير شدن را رد كرد.
اينك برگ امروز: ۲۷ دسامبر سال ۱۶۲۵ هوگو گروتيوس (گروت) فيلسوف و انساندوست، كتاب معروف خود «در باره قانون جنگ و صلح» را در فرانسه منتشر كرد و در آن نوشت: من شاهد بوده ام كه در دنياي مسيحيت براي جنگ پروانه هايي صادر مي شود كه وحشيان از شنيدن آنها شرمنده مي شوند. جنگ ها با هر بهانه جزيي و يا هيچ بهانه اي آغاز و انجام مي شوند و قانون خدا، قانون انسانيت و هيچ قانون موضوعه ديگري بر آنها حاكم نيست. در جريان اين جنگ ها ضابطه اي براي حفظ جان و مال مردم وجود ندارد و به نظر مي آيد كه وجدان فاتح در جريان جنگ و دوران پيروزي خواب است. گروتيوس كه به پدر قوانين بين المللي شهرت يافته با به كارگيري نيروي مسلح براي اجراي سياست هاي ملي مخالف كرد و گفت كه اگر نمي توانيد از جنگ دست برداريد دست كم با وضع يك قانون قابل قبول براي همه ملت ها، به جان و مال و حيثيت و اميد مردم غيرنظامي، در جريان جنگ و پس از آن آسيب نزنيد. گروتيوس همچنين شديداً با وضع موازيني كه به دور از قوانين طبيعي هستند مخالف است و مي گويد كه نبايد اجازه داده شود كه قانونگذاران بر حسب منافع خود و يا دولت و مصلحت روز قانون وضع كنند و زندگي را بر مردم مشكل تر سازند. او مي گويد كه فقط قوانين طبيعي هستند كه قابل درك و حلال مسائلند. يك قانونگذار بايد پيش از نوشتن قانون نتيجه اجراي آن را بر زندگاني توده ها مجسم كند و بر مشكلات مردم نيفزايد كه اين خود نوعي جرم و گناه است.
www.iranianshistoryonthisday.com

خبر
همين كه از در خانه بيرون زد تا سوار سرويس مدرسه شود، همه زدند زير خنده. خودش نمي دانست چه ريختي شده است. دگمه هاي روپوشش را بالا پايين بسته بود. كاپشنش را هم روي كوله پشتي پوشيده بود. مقنعه اش پشت و رو بود. جوراب هاي لنگه به لنگه اش توي ذوق مي زد و بند يكي از كفشهايش را هم نبسته بود. دوستش نخواست فوري قيافه عجيبش را به رخش بكشد، بنابراين بعد از سلام و احوال پرسي پرسيد: چه خبر؟
- هيچي! ديشب مامان از بابام قهر كرد و رفت خونه باباش!
ناهيد اشكبوس

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
ايمان و خودكشي
نيويورك: دانشمندان مي گويند، مردان و زنان افسرده اي كه مؤمن هستند بسيار كمتر از افراد افسرده اي كه مؤمن نيستند دست به خودكشي مي زنند.
ايمان قوي به خداوند باعث مي شود كه افراد افسرده به فكر خودكشي نيفتند.
بارندگي و تصادف در دوبي
دوبي: بارش باران در شهر دوبي به ندرت مشاهده مي شود اما بارش شديد باران در اين شهر طي روزهاي اخير باعث وقوع بيش از ۵۰۰ سانحه رانندگي شده است. به گزارش پليس دوبي، با توجه به اينكه شهروندان اين شهر عادت به رانندگي در هواي باراني ندارند، تعداد سوانح رانندگي افزايش يافته است كه تاكنون دو نفر جان خود را در اين حوادث از دست داده اند.
نفرت از رانندگي
ليدز: ديويد كولتارد يكي از برترين رانندگان رقابت هاي اتومبيلراني فرمول يك جهان به شمار مي آيد. وي كه در يك برنامه تلويزيوني شركت كرده بود به صراحت اعلام كرد از رانندگي در خيابان هاي شهر نفرت دارد. وي گفت: در پيست اتومبيلراني مي توان با حداكثر سرعت به رانندگي پرداخت اما چون در خيابان ها محدوديت سرعت وجود دارد، به ندرت به رانندگي مي پردازم و در حقيقت از رانندگي در شهر نفرت دارم.
تشويق دانش آموزان منظم
لندن: اداره آموزش و پرورش يكي از استان هاي كشور انگليس براي تشويق دانش آموزان به حضور مداوم در كلاس هاي درس دست به ابتكار جالبي زده است. براساس طرح جديد اين اداره، دانش آموزاني كه در تمام طول يك سال تحصيلي غيبت غير موجه نداشته باشند در قرعه كشي بزرگ شركت داده خواهند شد.
در پايان سال تحصيلي، نام دانش آموزان منظم هر مدرسه داخل يك ظرف بزرگ ريخته شده و نام يك نفر به قيد قرعه از آن بيرون آورده خواهد شد كه جايزه اين دانش آموزان خوش شانس يك دستگاه دوچرخه است.
فرار از مرگ
اوهايو: يك مرد در آمريكا به گونه اعجاب انگيزي از مرگ گريخت.
وي در حالي كه در بزرگراه مشغول حركت بود ناگهان با خودرويي  ديگر برخورد كرد كه بر اثر اين سانحه، خودرو وي واژگون شد و از بالاي پل بزرگراه سقوط كرد.
اما محل فرود آمدن خودرو واژگون شده خط وسط بزرگراهي بود كه از زير بزرگراه اصلي عبور مي كرد. جالب اينكه در جريان اين حادثه آسيب  چنداني به راننده نرسيد و او پس از ۶ ساعت از بيمارستان مرخص شد.
گوزن سارق
مينه سوتا: دو شب قبل پليس با منزل يك مرد تماس گرفت و به او خبر داد، به مغازه اش دستبرد زده شده است، به همين دليل اين مرد بلافاصله خود را به مغازه رساند و با مقدار زيادي شيشه خرده و خون روي كف مغازه مواجه شد.
او رد قطرات خون را دنبال كرد تا به دستشويي مغازه رسيد اما پس از گشودن در دستشويي شوكه شد. يك گوزن در حال خونريزي كنار دستشويي به خود مي پيچيد كه مشخص شد، شيشه مغازه را شكسته و وارد آن شده است.
آزمايش سرطان
منچستر: قرار است كليه اعضاي خانواده هايي كه در آنها سابقه ابتلا به سرطان وجود دارد مورد معاينات پزشكي قرارگيرند.
بر اساس اين طرح، از اعضاي اين خانواده ها آزمايش ژنتيك به عمل خواهد آمد تا از بروز احتمالي سرطان در اين افراد جلوگيري شود.
قرار است اين طرح از اوايل سال ۲۰۰۶ انجام شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۲۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه آثار: نمايشگاه نقاشي گروهي / از ۱۱ تا ۱۶ دي / خيابان انقلاب، فخررازي، شماره ۱۳۶ / تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي افسانه فرزانه (گلابي) / ۱۲ تا ۱۷ دي/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري ضرابي: نمايشگاه خط و تذهيب عصمت داود آبادي و مريم ميرناصري / ۱۰ تا ۱۵ دي / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه مژده: نمايشگاه نقاشي نسترن علوي/ ۱۱ تا ۱۶ دي/ سعادت آباد، ميدان كاج، سرو شرقي، علامه طباطبايي، كوچه ،۱۸ شماره ۹۱ / تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
* گالري بنفشه: نمايشگاه نقاشي گروهي تا ۹ دي و نمايشگاه نقاشي دلبر شهباز ۱۰ تا ۱۵ دي / شيراز جنوبي، كوچه بهار، شماره ۵۰ / تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷
*گالري طراحان آزاد: نمايشگاه طراحي و نقاشي بكتاش سارنگ جوانبخت / تا ۱۰ دي / ميدان فاطمي، ميدان گل ها، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي محمد لقماني / از ۸ تا ۱۴ دي / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن:
۸-۸۷۸۶۲۷۶
* مجموعه فرهنگي سئول: نمايشگاه گروهي مينياتور هنرجويان شاهين عرب/ ۱۱ تا ۱۷ دي / بزرگراه كردستان / بوستان سئول / تلفن: ۸۰۵۲۵۲۱
* گالري والي: نمايشگاه نقاشي احمد وثوق احمدي و شيوا فاطمي / ۱۰ تا ۱۵ دي / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸

گل و گياه
خار مريم
010077.jpg
نام علمي: silybum marianum
خانواده: COMPOSITAE
گياه دوساله داراي برگهاي پايه اي با لوبهاي عميق و خيلي خاردار به رنگ سبز تيره كه به فرم روزت دور ساقه قرار گرفته اند. گلهاي خارمانند آن به رنگ صورتي مايل به ارغواني است كه در تابستان و اول پاييز روي ساقه هاي افراشته آن ظاهر مي شود. حداكثر بلندي ۱۲۰ و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي و هر نوع خاك كه داراي زهكش خوب باشد براي رشد آن مناسب است. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در آخر بهار و اول تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |