چهارشنبه ۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۶ - Dec 29, 2004
مقام معظم رهبري:
قواي سه گانه ، تصميمات شوراي عالي
انقلاب فرهنگي را جنبه اجرايي و عملي ببخشند
010152.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين شورا را مركز بسيار مهم و حساس مهندسي فرهنگي ملي و مسئول صيانت و رشد فرهنگي جامعه برشمردند.
حضرت آيت الله خامنه اي، فرهنگ را اساس هويت و منشاء عمده تحولات مثبت يا منفي هر جامعه خواندند و با اشاره به تأثيرگذاري عوامل و جريان هاي مختلف داخلي و خارجي بر فرهنگ عمومي افزودند: با توجه به اين حقايق و واقعيات، مهندسي كلان فرهنگ كشور يعني ترسيم راه هاي صيرورت و تكامل فرهنگ ملي، درك اشكالات و نواقص فرهنگ جامعه، تعيين راه حل هاي كلي رفع اين نواقص، زمينه سازي و جهت دهي به حركت صحيح و پرشتاب فرهنگي و صيانت و مراقبت صحيح از فرهنگ ملي مسئوليت بسيار سنگيني است كه بر عهده شوراي عالي انقلاب فرهنگي گذاشته شده است.
ايشان ضرورت هاي اجتناب ناپذير فرهنگي را منشاء تكامل ستاد انقلاب فرهنگي و شكل گيري شوراي عالي انقلاب فرهنگي برشمردند و افزودند: شورا براي عمل به وظايف خود، نيازمند عقبه علمي و فرهنگي و خط مقدم اجرايي است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در همين زمينه افزودند: عقبه فكري شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد با بررسي عميق مسائل مهم فرهنگي زمينه را براي تصميم گيري نهايي شوراي عالي در مهندسي كلان فرهنگ كشور فراهم سازد و قواي سه گانه و همه دستگاه ها و سازمان ها نيز بايد به عنوان خط مقدم شوراي عالي و متناسب با وظايف خود، به تصميمات اين شورا، جنبه اجرايي و عملي ببخشند.
در اين ديدار كه به مناسبت بيستمين سالگرد تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت گرفت، حضرت آيت الله خامنه اي با توصيه به اين شورا براي ورود به مسائل مبنايي و اساسي و نيز مسائل مطرح در جامعه، از فعاليت ها و اقدامات شوراي عالي انقلاب فرهنگي قدرداني كردند.
آقاي خاتمي رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در اين ديدار با بيان گزارشي از عملكرد اين شورا گفت: در سال هاي اخير شورا توجه بيشتري به مسائل كلان و سياست گذاري در عرصه علم و فرهنگ داشته است.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مركز مهم سياست گذاري، ارزيابي و نظارت بر فعاليت هاي علمي، پژوهشي و فرهنگي كشور است، گفت: در سال گذشته، ساماندهي اطلاع رساني، تاسيس كرسي هاي نظريه پردازي در معارف و علوم انساني، ساماندهي بحث و مناظره در حوزه و دانشگاه، تبيين شاخص هاي ارزيابي علمي و فرهنگي و تدوين منشور جايگاه زن در نظام اسلامي مهم ترين فعاليت هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است.
در اين ديدار همچنين دكتر كي نژاد دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گزارشي از عملكرد يكساله دبيرخانه شورا بيان كرد و گفت: پي گيري اهداف چشم انداز بيست ساله كشور، آينده نگري و رصد مسائل عمده فرهنگي از جمله مسائلي است كه مورد توجه دبيرخانه شورا قرار دارد.
010158.jpg
در اين ديدار چند نفر از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف مطرح كردند.
در ابتداي اين ديدار حضرت آيت الله خامنه اي از مجموعه اي از بيست سال فعاليت هاي پژوهشي، فرهنگي و علمي و عملكرد كمي و كيفي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دبيرخانه و شوراهاي اقماري از جمله شوراي فرهنگ عمومي، هنر، اسلامي شدن دانشگاهها، فرهنگي اجتماعي زنان و شوراهاي وابسته بازديد كردند.
در اين بازديد برخي از اعضاي شورا توضيحات لازم را بيان كردند.

هاشمي رفسنجاني در ديدار سفير سوئيس:
محروم كردن دختران از تحصيل به دليل اعتقادات مصداق
نقض حقوق بشر است
گروه سياسي: فيليپ ولتي، سفير جديد سوئيس در جمهوري اسلامي ايران روز گذشته با آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار و در مورد روابط دوجانبه، مسائل منطقه اي و بين المللي گفت و گو كرد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با ارائه تحليلي از چگونگي تفسير به رأي غربي ها و آمريكايي ها از قوانين بين المللي و حقوق بشر گفت: جهنم گوانتانامو و رسوايي زندانهاي عراقي به آنان اجازه نمي دهد در مورد حقوق بشر اظهارنظر كنند.
ايشان، ظلم هايي كه به مردم فلسطين و عراق روا مي شود و محروم كردن دختران جوان از تحصيل به دليل اعتقادشان و برخورد يك سويه با شبكه تلويزيوني المنار را مصاديق بارز ظلم عليه حقوق بشريت ذكر كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با مثبت ارزيابي كردن روابط ايران و سوئيس، تصريح كرد: استمرار روابط دو كشور به دليل آن است كه دولت سوئيس تحت  تأثير هر ماجراجويي هاي بين المللي و منطقه اي قرار نگرفت.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام فيليپ ولتي نيز در اين ديدار ضمن تشريح ديدگاه دولت متبوعش در مورد مسائل مهم منطقه اي و بين المللي گفت: تفاوت بسيار زيادي بين واقعيت موجود ايران با تصويري كه از اين كشور در رسانه هاي غربي ارائه مي شود وجود دارد كه هر بيننده اي را شگفت زده مي كند.
وي تأكيد كرد: دولت سوئيس به حقوق مردم فلسطين احترام مي گذارد و از آن دفاع مي كند. فيليپ ولتي همچنين شكنجه هاي زندان گوانتانامو و زندانهاي عراقي را تخطي و تخلف از قوانين بين المللي؛ حقوق بشر و منافي ارزشهاي جهاني دانست.

خرازي: توطئه ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني
طراحي شده است
ايرنا: كمال  خرازي  وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  ديروز در ديدار با شوكت  عزيز نخست  وزير پاكستان  گفت : توطئه  ايجاد اختلاف  ميان  اهل  تشيع  و تسنن  در منطقه  خاورميانه  طراحي  شده  و به  نفع  هيچ يك  از كشورهاي  منطقه نيست .
وي  افزود: ايجاد اختلاف  ميان  شيعه  و سني  خلاف  منافع  و امنيت  منطقه خاورميانه  است .خرازي  درباره  حوادث  اخير در عراق  اظهار داشت : عراق  هرچه  بيشتر ناامن شود، حضور نيروهاي  خارجي  ادامه  خواهد يافت .
تاخير در برگزاري  انتخابات راه حل  اوضاع  و ناامني هاي  موجود در اين  كشور نيست .
وزير امور خارجه  ايران  بر ضرورت  تلاش  تمام  كشورهاي  منطقه  براي  استقرار امنيت  و ثبات  در عراق  تأكيد كرد.وي  مناسبات  تهران  و اسلام آباد را در مسير تقويت  روزافزون  دانست  و اظهار داشت : موضوع  خط لوله  انتقال  گاز، حمل  و نقل  و افزايش  تبادلات  مرزي را مي توان  فعالتر از گذشته  به  پيش  برد.
وزير امور خارجه  ايران  در مورد خط لوله  گاز به  پاكستان  و هند تأكيدكرد: در طرح  خط لوله  انتقال  گاز هيچ  مانعي  وجود ندارد و بايد مذاكرات  فني و بررسي  مراحل  اجرايي  آن آغاز شود.خرازي  افزود: اين  طرح  در راه  پيشبرد مناسبات  و تقويت  همكاريهاي منطقه اي  بسيار موفق  خواهد بود.
وي  بر آمادگي  كامل  ايران  براي  گفتگو و همكاريهاي  نزديك  دو كشور ايران  و پاكستان  در مبارزه  با مواد مخدر تأكيد كرد و گفت : تهران  و اسلام  آباد در مبارزه  با مواد مخدر بايد هماهنگي  و همكاري  بيشتري  انجام  دهند.
وزير امور خارجه  ايجاد يك  بلوك  اقتصادي  متشكل  از كشورهاي  غرب  آسيا را پيشنهاد كرد كه  استقبال  شوكت  عزيز نخست  وزير پاكستان  را بدنبال  داشت .
طرفين  در اين  مذاكرات  توافق  كردند ابعاد و زمينه هاي  مختلف  ايجاد يك بلوك  اقتصادي  از كشورهاي  غرب  آسيا را بررسي  كنند.
شوكت  عزيز در اين  ديدار در مورد پرونده  هسته اي  ايران  گفت : جمهوري  اسلامي ايران  بسيار با تدبير و عاقلانه  پرونده  هسته اي  را مديريت  كرده  است .وي  با اظهار نگراني  از اوضاع  جاري  در عراق،  برگزاري  انتخابات  در اين كشور را بسيار مهم  دانست .نخست  وزير پاكستان  به  مشتركات  دو كشور اشاره  كرد و افزود: ايران  و پاكستان  دو همسايه  خوب  با مرزهاي  مشترك  طولاني  هستند و ظرفيتهاي  گسترده اي  براي  افزايش  همكاريها دارند.شوكت  عزيز بر علاقه مندي  پاكستان  در افزايش  همكاريها و ارتباطات  در زمينه هاي  انرژي ، اقتصاد و تجارت  تأكيد كرد.

وزير كشور در جمع فرمانداران:
برگزاري انتخابات سالم ، نقطه عطفي در
پايان دوران مسئوليت اين دولت است
ايسنا: وزير كشور از فرمانداران به عنوان رؤساي هيأتهاي اجرايي  خواست كه در تمام مراحل انتخاباتي، از ثبت نام و تبليغات تا شمارش آرا، با اقتدار از بروز تخلفات احتمالي جلوگيري كنند.
حجت الاسلام موسوي لاري، وزير كشور صبح روز گذشته در اجلاس منطقه اي فرمانداران غرب و شمال غرب كشور با بيان اين كه براي فراهم كردن مشاركت و حضور مردم در انتخابات، بايد شوراي نگهبان و دستگاههاي مسئول شرايط مشاركت حداكثري را فراهم كنند، افزود: برگزاري انتخابات سالم نقطه عطفي در پايان دوران مسئوليت اين دولت است. او وظيفه فرمانداران در هر شرايط را، صيانت از آرا و برگزاري سالم انتخابات دانست و گفت: در هر شرايطي كارها بايد با اقتدار و دلگرمي دنبال شود.
رئيس شوراي امنيت كشور، تشكيل منظم ستاد انتخابات و دقت نظر شوراهاي تأمين را در ايام انتخابات خواستار شد و تصريح كرد: بايد از هم اكنون به كنترل مواردي كه ممكن است به انتخابات لطمه بزند، اقدام كرد.
لاري ادامه داد: به عنوان شهروند، هر كس يك حق رأي دارد، اما فرمانداران به عنوان مسئول اجراي انتخابات شرعاً و قانونا حق ندارند تمايلات شخصي خود را در مديريت انتخابات دخالت دهند. وي گفت: نتيجه انتخابات را فقط آراي مردم تعيين مي كند. موسوي لاري خطاب به فرمانداران افزود: اين به معناي آن نيست كه به جناح يا گروه سياسي نبايد علاقه داشته باشيم، ما به عنوان يك شهروند حق داريم كه به يك تفكر، جريان و حزب سياسي علاقه مند و به هر حزب و جناح وابسته باشيم، اما رسالت ما برگزاري انتخابات سالم است.
وزير كشور با اشاره به راهبرد مشاركت حداكثري در انتخابات كه از سوي مقام معظم رهبري مورد تأكيد قرار گرفته است، خاطر نشان كرد: وزارت كشور نيز به عنوان متولي امر توسعه سياسي در كشور به مشاركت حداكثري مي انديشد.
موسوي لاري با تأكيد بر بررسي تجارب انتخابات پيشين تصريح كرد: مردمي كه پاي صندوقها مي آيند، بايد مطمئن باشند كه نتيجه انتخابات هماني است كه به آن رأي داده اند.
وزير كشور با اشاره به سال پاياني عملكرد دولت فعلي گفت: زحمات و تلاشهاي مديران كشور نبايد لحظه اي متوقف شود. بايد كارها تا آخرين ساعات، مقتدرانه پيش برود.

علي لاريجاني:
برگرداندن عملگرايي و خردگرايي و رفع تشنجات در
كشور نيازمند عزم جدي از سوي مديري تواناست
فارس: نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: برگرداندن عمل گرايي و خردگرايي ديني به كشور و رفع تشنجات نيازمند عزم جدي از سوي مديري تواناست.
علي لاريجاني عصر دوشنبه در جمع اعضاي جامعه اسلامي نمايندگان ادوار مجلس، با حساس خواندن شرايط داخلي و بين المللي كشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري، گفت: برداشت من اين است كه غربي ها در آستانه اين انتخابات عزم خود را براي مقابله با پيروزي اصولگرايان در كشور جزم كرده اند كه اين موضوع نيازمند توجه جدي و ويژه همه نيروهاي انقلاب است. وي افزود: آنان به خوبي مي دانند اگر اصولگرايان پيروز شوند تمام سياست هاي استعماري را در منطقه با مشكل مواجه خواهند كرد.لاريجاني با اشاره به شكست مكرر طرح هاي غربي ها و در راس آن آمريكا براي مقابله با نظام جمهوري اسلامي ايران يادآور شد: تنها گزينه غربيها در آستانه انتخابات رياست جمهوري در ايران بر هم زدن يكپارچگي در بين نيروهاي انقلاب و اصولگرا است كه انشاءا... با تدبير و بصيرت گروهها براي وحدت هرچه بيشتر اين هدف شوم دشمن هيچ وقت محقق نخواهد شد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با اشاره به برخي مشكلاتي كه كشور گريبانگير آن است، گفت: متاسفانه عده اي در سال هاي اخير در داخل دچار نوعي ويروس راديكاليسم شده و مردم را به پريشاني خاطر مبتلا كردند كه البته برگرداندن عمل گرايي و خردگرايي دوباره به كشور و رفع تشنجات، نيازمند عزمي جدي از سوي مديري تواناست.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مدل نظام مردمسالار ديني در كشور و با تاكيد بر اين كه در شرايط كنوني بسياري از كشورها به اين مدل حكومتي گرايش پيدا كرده اند، اظهار داشت: اين مدل حكومتي كه براساس خردگرايي ديني است در صورتي كه در كشور درست تعريف نشود، مردم متدين را با چالش هاي جدي مواجه خواهد كرد.

اخبار كوتاه
حداد عادل: راه اندازي فرودگاه امام در گرو وزيرداشتن وزارت راه است
ايسنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: راه اندازي فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) در گرو وزير داشتن وزارت راه و ترابري است.
دكتر «غلامعلي حدادعادل» ، با اشاره به اقدام اخير دولت در معرفي وزير براي تصدي وزارت راه گفت: تصور مي كنم حضور وزير بيشترين تأثير را در سرعت بخشيدن به كارهاي وزارت راه داشته باشد كه يكي از آنها فرودگاه امام خميني (ره) است. حداد عادل همچنين در مورد طرح دولت آزمايشي اصولگرايان تصريح كرد: دولت امري است كه در آينده واقع مي شود، فعلا مجلس است كه واقعيت دارد. بايد تلاش كنيم يك مجلس اصولگراي موفق داشته باشيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين كه گروهي به طور ضمني و آزمايشي خودش را براي دولت آينده آماده كند به فرض آنكه امكان خدمت در دولت به دستش خواهد افتاد و براي اين كه غافلگير نشود و نيز تجربه هاي گذشته تكرار نشود اشكالي نمي بينم.
حامد كرزاي تا پايان دي به ايران سفر مي كند
ايسنا: رييس جمهور افغانستان تا پايان ماه جاري سفري يك روزه به ايران خواهد داشت.احتمال آن مي رود كه طي سفر حامد كرزاي، رييس جمهور افغانستان به ايران جاده هرات _ دوغارون نيز افتتاح شود.عمليات اجرايي طرح احداث جاده هرات _ دوغارون به طول ۱۲۳ كيلومتر در سال ۸۱ با اعتباري بالغ بر ۶۰۰ ميليارد ريال آغاز شد و توسط پيمانكار ايراني ظرف مدت دو سال از محل اعتبارات كمك هاي ايران به افغانستان ساخته و آماده بهره برداري شده است.
ادعاي يك روزنامه براي ميانجيگري پاكستان ميان ايران و آمريكا
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان گفت: اسلام آباد حاضر است ميان ايران و آمريكا براي حل مسئله هسته اي ميانجيگري كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه پاك تريبون، مسعود خان، سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان در پاسخ به سئوالي در خصوص اين كه آيا امكان دارد كشورش نقش ميانجي را ميان تهران و واشنگتن ايفا كند؟ گفت: بله اين امكان وجود دارد، اما بايد درخواست رسمي هر دو طرف را (براي انجام اين كار) دريافت كنيم، اما اسلام آباد تاكنون چنين درخواستي را دريافت نكرده است. وي افزود: اگر در آينده در اين رابطه با ما تماس گرفته شود، ما آماده ايم چنين كاري را انجام دهيم.
همكاري اردن با اسراييل براي بر سركار نيامدن دولتي شيعي در عراق
ايسنا: روزنامه صهيونيستي معاريو نوشت، مقامات بلندپايه اردني به مسئولان هم رده خود در رژيم صهيونيستي هشدار داده اند: اگر حكومت شيعي در عراق بر سر كار آيد، ايران را در مرزهاي خود خواهيد يافت.
اين روزنامه صهيونيستي افزود كه عجيب نيست پادشاه اردن اهميت خاصي براي نتايج انتخابات عراق در مقايسه با انتخابات فلسطين قائل است، چراكه اگر نظام شيعه زمام امور را در بغداد به دست بگيرد، دامنه دشمني ايران نه فقط اردن، بلكه اسراييل را نيز از اين رهگذر در بر خواهد گرفت.
شمخاني فرارسيدن ميلاد حضرت مسيح (ع) را به ۲۴ وزير دفاع تبريك گفت
ايسنا: وزير دفاع كشورمان طي پيامي  فرارسيدن ميلاد حضرت مسيح (ع) و آغاز سال ۲۰۰۵ ميلادي را به تعدادي از همتايان خود تبريك گفت.
اميردريابان شمخاني، در اين پيام، حضرت عيسي مسيح (ع) را منادي بزرگ صلح و دوستي و نويدبخش عدالت و آزادي دانست. وي اظهار اميدواري كرد كه در سايه تعاليم انبياي الهي، امنيت و آرامش در جهان برقرار شود و روابط كشورمان با اين كشورها گسترش يابد. اين پيام خطاب به وزراي دفاع كشورهاي روسيه، اوكراين، اتريش، اسپانيا، فرانسه، ايتاليا، برزيل، آلمان، گرجستان، يونان، كوبا، چك، ونزوئلا، ارمنستان، آفريقاي جنوبي، نيجريه و زيمبابوه صادر شده است.
وي اين پيام را براي وزراي دفاع كشورهاي هند، قزاقستان، چين، كره  جنوبي، كره شمالي، جمهوري آذربايجان و تركيه نيز ارسال كرده است.

مجيد انصاري:
مطمئنم بناب رأي خوبي مي آ ورد
ايسنا: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: كانديداي ما در انتخابات، آقاي كروبي خواهد بود كه هنوز در اين باره اعلام نظر نهايي نكرده است.
مجيد انصاري درباره طرح دولت آزمايشي از سوي اصولگرايان تصريح كرد: دولت آزمايشي واژه جديدي است كه وارد عرصه سياسي كشور ما شده است، ولي بايد اذعان داشت كه دولت بايد از اقتدار و انسجام و صلابت لازم براي اداره كشور برخوردار باشد.
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور گفت: دولت نمي تواند بر اساس آزمون و خطا شكل بگيرد. دولت و رئيس جمهور مظهر جمهوريت نظام هستند. رئيس جمهور منتخب مردم بايد در خدمت سعادت مردم باشد و براي تحقق برنامه توسعه چهارم اهداف و برنامه هاي منطقي در دست داشته باشد.
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور با دفاع از اظهارات سخنگوي دولت در خصوص مصوبه مجلس تصريح كرد: سخنگوي دولت حق دارد كه در باره برنامه ها و لوايح مجلس اظهار نظر كند و از دولت دفاع كند همان طور كه نمايندگان حق دارند درباره مصوبات و موضوعات مختلف اظهار نظر كنند.
انصاري گفت: ما با قاطعيت مخالف تصويب طرح تثبيت قيمت ها بوديم و اين طرح شايد در كوتاه مدت مفيد باشد، ولي باعث بي عدالتي شديد و تورم دراز مدت در جامعه خواهد شد.
وي افزود: ما نه از باب مخالفت با اين طرح بلكه به دنبال راه هاي جبران و جايگزين آن هستيم.
وي با اشاره به اهداف كمي و كيفي برنامه توسعه چهارم ، يادآور شد: سياست هاي كلي برنامه چهارم به تاييد مقام معظم رهبري رسيده و براي همه لازم الاجرا ست و اين گونه مصوبات كه عمدتا ناظر بر افزايش هزينه هاي جاري و توقف سرمايه گذاري است به زيان كشور و مردم است.
وي اظهارات محمدرضا باهنر كه روز گذشته رياست جلسه علني مجلس را بر عهده داشت مبني بر اين كه سخنگوي دولت حق دارد به مانند نمايندگان از حق قانوني خود دفاع كند، را مناسب  ارزيابي كرد.
انصاري با اشاره به روند بررسي بودجه در هيات دولت گفت: به احتمال زياد در اولين جلسه بعد از تعطيلات هفته آينده مجلس، همزمان با حضور رئيس جمهوري براي دفاع از صادق بناب تقديم مجلس خواهد شد.
وي در پايان گفت: مطمئنم آقاي بناب رأي خوبي در مجلس خواهد آورد.

حضور پنج نامزد در انتخابات قطعي شد
پنج نامزد انتخابات رياست جمهوري حضور خود را در اين صحنه قطعي اعلام كردند. محسن رضايي، احمد توكلي، مصطفي معين، محسن مهرعليزاده و رضا زواره اي اعلام كرده اند به طور حتم در انتخابات شركت خواهند كرد اما ناظران معتقدند احتمالاً دو تن از اين گروه در صحنه خواهند ماند و بقيه انصراف خواهند داد.
كروبي خود بايد تصميم بگيرد
مهر: رسول منتجب نيا عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: آقاي كروبي خود بايد تصميم بگيرد و همه كارها منوط به تصميم خود آقاي كروبي است.
رسول منتجب نيا عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: آقاي كروبي براي آمدن هيچ پيش شرطي عنوان نكرده است و اگر بيايند بدون شرط مي آيند. ايشان هنوز به طور قطعي اعلام نكرده اند كه مي آيند ولي به احتمال بسيار زياد كانديداي انتخابات رياست جمهوري خواهند شد.وي ابراز اميدواري كرد كه جبهه دوم خرداد به كانديداي واحد برسند.
هر دو گروه ۲۵ درصد رأي دارند
سخنگوي فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس شوراي اسلامي گفت:جبهه اصولگرايان و جبهه دوم خرداد هر كدام حداقل داراي ۲۵ درصد پايه راي در جامعه هستند،  با احتمال غيبت ۲۵ درصد واجدان شرايط در انتخابات رياست جمهوري، هر يك از جريانات سياسي با امكان جذب ۲۵ درصد آراي غيرسياسي جامعه شانس موفقيت خود را تضمين خواهد كرد.رضا طلايي نيك افزود:جبهه اصولگرايان و جبهه دوم خرداد با رويكرد تخصصي و كمتر سياسي و ارايه چهره اجرايي و عملياتي و برنامه اي امكان گرفتن سهم از ۲۵ درصد آراي غير سياسي جامعه را پيدا خواهند كرد.
موضع سازمان مجاهدين انقلاب درباره هاشمي رفسنجاني
ايرنا: محسن آرمين سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي درباره موضع اين گروه پيرامون حضور هاشمي رفسنجاني گفت: ما در مورد آقاي هاشمي رفسنجاني موضع ثابتي داشتيم. به دليل اين كه به طور دائم اين موضع را اعلام كرديم، اين شبهه ايجاد شد كه احتمالا كانديداي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، آقاي هاشمي رفسنجاني خواهد بود، كه البته با معرفي و اعلام رسمي كانديداي ما اين شبهه برطرف شد.آرمين اضافه كرد: نظر و ديدگاه ما در خصوص هاشمي كماكان ثابت است و معتقديم حضور وي در انتخابات بيش و پيش از آنكه بخواهد به ضرر جبهه دوم خرداد تمام شود، به ضرر اصولگرايان است و آن جريان را با بحران روبرو مي كند. حضور هاشمي نه تنها بحران هاي داخلي اصولگرايان را تشديد مي كند، بلكه اساسا احتمال موفقيت آن جريان را در انتخابات رياست جمهوري به نفع جبهه دوم خرداد منتفي خواهد كرد.
توكلي: كنار نمي كشم
توكلي گفت: از عرصه رقابت در انتخابات رياست جمهوري كنار نخواهم رفت.احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سئوال كه برخي از افراد كانديداي رياست جمهوري اعلام كرده اند در صورت حضور هاشمي رفسنجاني از وي حمايت خواهند كرد، گفت: حضور هاشمي رفسنجاني باعث گرم تر شدن عرصه انتخابات خواهد شد و چنين مساله اي نمي تواند كسي را كه مصمم به حضور در انتخابات است از تصميم اش باز دارد.
از اين پس بحث بر سر كانديداتوري ولايتي و لاريجاني است
ايسنا: دبير كل جامعه زينب تصريح كرد: تحقيقات و بررسي هاي ما از اين پس بيشتر بر روي كانديداتوري دكتر ولايتي و دكتر لاريجاني، صورت خواهد گرفت.وي افزود: اگر هم آقاي هاشمي رفسنجاني حضور خود را در صحنه كانديداتوري انتخابات آتي به طور قطعي اعلام كنند، تدبير مي كنيم تا ببينيم مصلحت كشور در چيست، سپس اعلام نظر مي كنيم.
مهر عليزاده:بختم زياد است
ايسنا: معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني گفت: من به عنوان دوست و يار خاتمي در جبهه دوم خرداد كار كردم طبيعتا جزو اصلاح طلبان خواهم بود. قطعا جريان اصلاح طلب در جريان انتخابات رياست جمهوري از من حمايت خواهد كرد.
مهر عليزاده درباره كانديداتوري خودش در انتخابات افزود: مديران اجرايي، برخي از افراد و احزاب سياسي طي چند ماه پيش درخواست هايي را براي كانديداتوري از من داشته اند، اما اگر براي من محرز شود كه واقعا خواست مردم يك نيروي باسابقه و توان و جسارت اجرايي است تا جنبه هاي سياسي و تفكر اصلاح طلبانه را دنبال كند قطعا در خدمت مردم خواهم بود.
رئيس سازمان تربيت بدني در ادامه خاطرنشان كرد: اگر در بين اصلاح طلبان اجماعي حاصل شود، قطعا همه اعضا بايد به نفع آن كنار بكشند و من هم از اين قاعده مستثني نيستم.مهر عليزاده در پاسخ به اين كه ميزان موفقيت خود را چه اندازه مي دانيد، گفت: بخت خود را براي موفقيت در انتخابات آينده زياد مي دانم.
كروبي گزينه مجمع اسلامي بانوان
ايسنا: سخنگوي مجمع اسلامي بانوان تصريح كرد: در صورت پذيرش كانديداتوري رياست جمهوري توسط حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، با توجه به تجارب ارزشمند وي در عرصه هاي مختلف خصوصا مديريت توانمند مجلس ششم، وي را بهترين گزينه براي پيشبرد اهداف اصلاح طلبانه ملت ايران مي دانيم. وي افزود: آقاي كروبي مهمترين گزينه است ولي نظر اجماع در جبهه اصلاحات را در خصوص كانديداي نهايي اين جريان قبول خواهيم داشت.
علي شكوري راد رئيس ستاد انتخابات معين شد
ايسنا: دفاتر انتخاباتي جبهه مشاركت ايران اسلامي در سراسر كشور به شكل مشترك با دفاتر گروههاي حامي دكتر معين به رياست دكتر علي شكوري راد فعال خواهند شد.محمدعلي سعدايي، رئيس كميته مناطق جبهه مشاركت با بيان اينكه فعاليت رسمي اين دفاتر تاكنون آغاز نشده است، يادآور شد كه نشست سراسري گروههاي حامي دكتر معين، هفته آينده برگزار و سياستها و برنامه هاي دفاتر انتخاباتي در آن تدوين خواهد شد.به گفته وي، گروه هاي حامي دكتر معين عبارتند از: جبهه مشاركت ايران اسلامي، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، انجمن اسلامي جامعه پزشكي، انجمن اسلامي معلمان و انجمن اسلام مدرسين دانشگاهها.
معلوم نيست كروبي چقدر رأي دارد
فارس: يك عضو حزب مشاركت با اشاره به كانديداتوري كروبي در انتخابات گفت: مگر ايشان در زمان انتخابات مجلس هفتم توانستند كاري كنند؟ مگر ايشان چقدر رأي دارند؟ ديگر كانديداهاي اصلاح طلبان نيز وضعيتي مشابه ايشان دارند.بهيار سليماني اظهار داشت: قبل از هر چيز بايد تكليف با مردم و انتخابات روشن شود و به اين سئوال پاسخ دهند كه مشاركت حداقلي مي خواهند يا مشاركت حداكثري؟
شرايط عادلانه و نظر مثبت مردم شروط محسن رضايي
ايسنا: محسن رضايي طي سخناني در جلسه اي كه اعضاي تشكل نوانديشان ايران و حزب ايثارگران انقلاب اسلامي براي دعوت از وي جهت حضور در انتخابات شركت كرده بودند، گفت: يكي از شروط من براي حضور در انتخابات ايجاد شرايط عادلانه و سالم در فضاي رقابتي است. تمام ارگان هاي اجرايي و احزاب سياسي با ايجاد محيطي شفاف بايد به مردم در انتخاب فرد اصلح كمك كنند. مساله عدالت و مشاركت حداكثري در انتخابات امر مهمي است و بايد جناح هاي سياسي و دستگاههاي اجرايي به سمت عادلانه كردن فضا حركت كنند.رضايي شرط دوم خود براي حضور در انتخابات را اعلام نظر مثبت مردم و نخبگان به مواضع و برنامه هاي خود اعلام و خاطرنشان كرد كه سخنراني ها و مصاحبه هايش همه براي تبادل نظر با مردم و گرفتن عكس العمل آنهاست و افزود: مي خواهم برنامه هاي خود را به مردم بگويم تا آنها با مواضع من آشنا شوند و اگر شرط دوم يعني پذيرش برنامه ها از سوي نخبگان محقق شود تصميم خود را قطعي مي كنم.
از كانديداي شوراي هماهنگي صددرصد حمايت مي كنم
فارس: لاريجاني گفت: در شرايط كنوني استراتژي احزاب و كانديداها بايستي اين باشد كه هركدام از آنان بتوانند با اتفاق نظر و وحدت بر روي كانديداي نهايي به وفاق رسيده و از وي حمايت كنند.وي خاطرنشان كرد: براساس اعتقادي كه درخصوص لزوم وحدت و يكپارچگي همه نيروهاي اصولگرا دارم قطعا نيروهاي انقلاب از هر كانديدايي كه حمايت كنند من هم صددرصد از وي حمايت خواهم كرد.
معين كانديداي جبهه مشاركت شد
ايسنا: دبيركل، معاونان و اعضاي شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي دوشنبه شب با دكتر مصطفي معين ديدار و به طور رسمي از وي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري دعوت كردند.دكتر معين نيز طي سخناني دلايل خود را براي حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوري و پذيرش دعوت دانشگاهيان، احزاب، گروه ها و شخصيت هاي مختلف از جمله جبهه مشاركت اعلام كرد و با تشكر از «حسن ظن، اعتماد و اظهار محبت» اعضاي جبهه مشاركت كانديداتوري در انتخابات را پذيرفت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |