چهارشنبه ۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۶ - Dec 29, 2004
در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تصويب شد
طرح مشاركت شهرداري تهران در توسعه فضاهاي ورزشي
010137.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، ديروز در جلسه علني خود طرح «چگونگي مشاركت شهرداري براي كمك به توسعه و سازماندهي فضاهاي ورزشي شهر تهران را تصويب كرد.»
مهندس چمران رييس شوراي شهر با اشاره به اهميت ايجاد فضاهاي ورزشي و نقش تسهيلات تشويقي در نظر گرفته شده گفت: اين امتيازات مي تواند در راه اندازي و اداره مراكز ورزشي بخش خصوصي موثر باشد.
حبيب كاشاني عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز در دفاع از اين طرح با اشاره به برنامه راهبردي شهرداري براي گسترش فضاهاي ورزشي گفت: وقتي مقام معظم رهبري ۲۰ قطعه زمين چند ميليارد توماني را براي احداث فضاهاي ورزشي اختصاص مي دهند و يا شهرداري براي تجليل از قهرمانان المپيك ،۲۰۰ ۳۰۰ ميليون تومان هزينه مي كند، اين اهميت موضوع را مي رساند.
وي افزود: تهران از نظر سرانه هاي ورزشي واقعا كمبود دارد.
خسروي وفا عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز با بيان اينكه شهرداري در حال حاضر به رغم كمبود منابع درآمدي در زمينه ورزش سرمايه گذاري هاي زيادي را انجام مي دهد گفت: تصويب اين طرح مي تواند نوعي كمك به شهرداري محسوب شود.
رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي نيز گفت: با شرايط موجود سرمايه گذاري در امر ورزش به صرفه نيست و اگر مي خواهيم فضاهاي ورزشي گسترش يابد بايد تشويق هايي را در اين زمينه در نظر بگيريم.
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر نيز گفت: ورزش مي تواند جلوي بسياري از آسيب هاي اجتماعي را بگيرد و در مقايسه با بسياري موارد ديگر، تاثيرگذارتر است.
دكتر نادر شريعتمداري رييس كميسيون برنامه و بودجه كشور نيز در پاسخ به اظهارات برخي اعضاء مبني بر لزوم دريافت بخشي از عوارض ساخت و ساز اماكن ورزشي در دفاع از اين طرح گفت: درآمد فعلي شهرداري از محل اماكن ورزشي نزديك به صفر است از اين رو نبايد با مطرح شدن بحث ورزشي فكر كنيم درآمد شهرداري به آن بستگي دارد.
شريعتمداري با تاكيد بر لزوم قائل شدن تسهيلات تشويقي در پروژه هاي عمومي شهري گفت: پروژه اي مثل مونوريل را كه نه مشكل ترافيكي را حل مي كند ۲۰ هزار متر تجاري در شلوغ ترين نقطه شهر داديم و از آن هم دفاع مي كنيم حالا سر يك عدد اين قدر بحث مي كنيم.
مهندس مسعود زريبافان عضو هيات رييسه شوراي شهر نيز گفت: كسي با اين طرح مخالف نيست بلكه مي خواهيم طوري تصويب شود كه نتيجه بخش باشد.
وي افزود: بين مساجد و ورزش و مونوريل تفاوت وجود دارد، به اين معنا كه مساجد متعلق به همه است و اين فرق مي كند با طرحي كه مربوط به بخش خصوصي است.
در جلسه ديروز همچنين يك فوريت طرح ايمن سازي مدارس تهران در برابر زلزله به تصويب رسيد.
دكتر حمزه شكيب با ارايه گزارشي در اين باره گفت: متاسفانه در برخي موارد واحدهاي مسكوني واقع در بافت هاي فرسوده تبديل به مدرسه غيرانتفاعي مي شود كه با توجه به تجمع و حضور دانش آموزان اين اقدام جان آنها را درصورت وقوع حادثه به خطر مي اندازد.
وي افزود: مدارس بايد داراي سطح عملكردي مناسب و فراتر از سطح عملكرد مسكوني باشند تا حتي درصورت وقوع زلزله از اين مكان ها براي اسكان موقت استفاده شود، لذا كنترل مضاعف سازه اي بايد بر مكان هاي آموزشي وجود داشته باشد.
شكيب گفت: سياستگذاري در بخش مسكن مشخص نيست و ساخت و سازها همچنان با ايمني پايين و ريسك بالا انجام مي شود.
حبيب كاشاني نيز در مخالفت با يك فوريت اين طرح، خواستار تصويب اين طرح پس از بررسي بيشتر با مسئولان آموزش و پرورش و همزمان با بازگشايي مدارس شد.
واعظي آشتياني نيز با اشاره به اينكه مراكز عمومي مانند بيمارستان ها نيز نيازمند تصويب اين گونه ايمن سازي ها هست خواستار تصويب لايحه كلي تري براي همه اين مراكز شد و گفت: تصويب طرح به صورت مجزا در حقيقت تكه تكه كردن موضوع است.
مهندس بيادي نيز با تاكيد بر تصويب يك فوريت طرح ايمن سازي مدارس گفت: شوراي شهر اقدامات لازم را در اين زمينه انجام داده اما مسئولان مربوطه هنوز توجه كافي مبذول نمي دارند.
مهندس چمران رييس شوراي شهر نيز در پاسخ به اين موضوع كه شورا نمي تواند ساير وزارتخانه ها را موظف كند گفت: چه كسي گفته كه شورا نمي تواند ساير وزارتخانه ها را موظف كند، مي توان وزارت صنايع را موظف كرد كه مصالح را استاندارد كند و يا وزارت كار را موظف كرد كه كارگران را رتبه بندي و يا وزارت مسكن بخشي از مصالحي را كه در اختيار دارد استاندارد سازي كند.چمران گفت: ما به عنوان نمايندگان مردم موظفيم وظيفه اين دستگاه ها را يادآور شده و انجام آن را از آنها بخواهيم. اينكه گفته مي شود كه ما فقط مي توانيم شهرداري را موظف كنيم درست نيست.وي افزود: اگر بخواهيم فقط شهرداري را موظف كنيم مي شويم شوراي شهرداري. از اين رو وزارتخانه ها موظفند آنچه را كه شوراي شهر تصويب مي كند و مغاير قانون نيست اجرا كنند. استاندارد سازي نه تنها غيرقانوني نيست بلكه عين قانون است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:
هيچ گونه اقدامي براي تخريب واحد آلاينده
رودخانه كرج نشده است
010149.jpg
ايلنا:رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: با وجود صدور حكم تخريب از سوي سازمان حفاظت محيط زيست براي واحدي كه سبب آلودگي رودخانه كرج شده است، به دلايل نامعلوم هنوز هيچ  گونه اقدامي در اين خصوص، صورت نگرفته است.
دكتر معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و مشاور رئيس جمهور، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت  : بنا به اطلاعيه  اي كه از سوي شركت آب منطقه  اي تهران صادر شده است، نشت مواد نفتي از منبع سوخت يكي از ويلاهاي كنار جاده چالوس در ۷ كيلومتري كرج، در روز پنج  شنبه ۲۵ آذرماه باعث آلودگي آب رودخانه و آب شرب تهران و كرج شده است. وي افزود: نشت نفت از منبع سوختي اين ويلا كه به دليل آغاز فصل سرما خالي از سكنه نيز بوده است؛ باعث آلودگي جريان آب رودخانه كرج شده و مواد نفتي به داخل زمين بستر رودخانه نفوذ كرده است و با وجود حضور مسئولان ذيربط در منطقه و شناسايي محل نشت آلودگي به علت گستردگي نفوذ  ، برطرف كردن آلودگي نيازمند اقدامات فني ويژه بوده كه از سوي مسئولان محلي صورت پذيرفت.
ابتكار خاطر نشان كرد  : با وجود ويلاهاي فراوان و ساخت وسازهاي غيرمجاز در بستر و حريم رودخانه كرج، همواره خطر بروز چنين آلودگي  هايي وجود دارد و در حال حاضر نيز پرونده  هاي تخلفاتي زيادي داريم كه با برخي از آنها برخورد شده است و برخي نيز به صورت راكد باقي مانده  اند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، تصريح كرد  : سازمان حفاظت زيست براي جلوگيري از پيش آمدن چنين اتفاقاتي با گشت  هاي مستمر و بازرسي   جدي، جريمه  ، پلمپ  كردن را در دستور كار خود قرار داده است، ولي در كل، اصل اجازه ساخت و ساز در حريم رودخانه  ها و  آب شرب مردم، يكي از مهمترين معضلات و مشكلات موجود مي باشد.

افزايش بي رويه خودرو ،طرح هاي ترافيكي تهران
را خنثي مي كند
010140.jpg
ايرنا: معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : براي  تعديل  ترافيك  تهران ، بايد ۱۴۰ دوربرگردان  در بزرگراه ها و معابر پايتخت  احداث  شود.
حميد بهبهاني  با اشاره  به  تاثيرات  بسيار احداث  دوربرگردان ها در ترافيك  تهران  طي  ماه هاي گذشته ، افزود: تاكنون  ۱۵ دوربرگردان  در تهران  احداث  شده  است .
وي  با بيان  اينكه  احداث  دوربرگردان  تنها مسكن  كنوني  ترافيك  تهران  است ،از ورود بي رويه  و بي برنامه  خودروها به  تهران  به  عنوان  مهم ترين  عامل  خنثي كننده  تاثيرات  طرح هاي  ترافيكي  در پايتخت  ياد كرد.

بزرگراه امام علي
010146.jpg
شهردار  منطقه  ۱۴ تهران ، گفت : كار آزادسازي ۱۶۰۰ مترمربع  از املاك  بزرگراه  امام  علي  (ع ) حد فاصل  خيابان هاي  فدائيان  اسلام  و دلگشا پايان يافت . «چندي  پيش  فاز نخست  اين  بزرگراه ، حد فاصل  خيابان  خاوران  تا بزرگراه  شهيد محلاتي  به  بهره برداري  رسيد» . «حسين  باقري» به  احداث  بزرگراه  فرا منطقه اي  امام  علي  (ع ) كه  در محدوده  اين  منطقه  از شمال  خيابان  خاوران  شروع  و در جنوب  خيابان  پيروزي  خاتمه  مي يابد اشاره  كرد و افزود: طول  مسير اين  بزرگراه  در منطقه  ،۱۴ سه  هزار و ۶۰۰ متر با عرض  ۴۵ متر مي باشد. وي  افزود: مالكيني  كه  به  مبالغ  پيشنهادي  شهرداري  اعتراض  دارند مي توانند با معرفي  كارشناس  منتخب  خود نسبت  به  برآورد تاوان  ملك  متعلقه  اقدام  كنند .

سيستم هاي هوشمند در حمل و نقل
010143.jpg
ايلنا: ابزارهاي ITS با صرفه جويي در وقت و حفظ جان انسان  ها، افزايش كيفيت محيط زيست و افزايش بهره  وري فعاليت  هاي تجاري باعث بهبود عملكرد سيستم حمل و نقل مي شوند. عليرضا عزيزخاني، كارشناس ترافيك درخصوص سيستم  هاي هوشمند حمل و نقل، گفت: اين سيستم با توجه به مزاياي فراوان آن، امروزه در اكثر شهرهاي جهان در كنار روش سنتي احداث تسهيلات جديد، استفاده مي  شود و به عنوان رويكردي براي دستيابي به حمل و نقل پايدار انتخاب شده است. هزينه اجراي اين سيستم در مقايسه با احداث تسهيلات جديد به طور متوسط ۳۵ درصد كمتر بوده و نتايج عملكرد پروژه  هايي كه تاكنون در كشورهاي مختلف به مرحله بهره  برداري رسيده  اند، بسيار قابل توجه است.

مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و هجدهمين جلسه علني خود طرح «چگونگي مشاركت شهرداري جهت كمك به توسعه و ساماندهي فضاهاي ورزشي در شهر تهران» را تصويب كرد.
به موجب ماده واحده اين طرح، شهرداري موظف است در اجراي ماده ۱۵۵ قانون برنامه سوم توسعه و همچنين ماده ۸۸ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و ماده ۷۱ قانون تشكيلات و وظايف انتخابات شوراها اقدامات لازم را جهت كمك و مشاركت در ساماندهي و ايجاد توسعه فضاهاي ورزشي شهر تهران انجام دهد.
براين اساس، كمك به مطالعه و امكان سنجي جهت ايجاد و توسعه فضاهاي ورزشي، كمك به پيش بيني و تامين اراضي مناسب و همچنين حمايت از سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي جهت ساماندهي و توسعه فضاهاي ورزشي به ويژه در اراضي و اماكن متعلق به بخش خصوصي از جمله اقدامات شهرداري در اين زمينه مي باشد.
به موجب اين مصوبه تسهيلاتي ازجمله اعطاي تراكم تشويقي تا سقف ۱۸۰ درصد مازاد بر تراكم مبنا و همچنين تسهيلاتي در ارتباط با پرداخت عوارض با رعايت قوانين و مقررات و هماهنگي مراجع ذي ربط پيش بيني شده است كه براساس آن اخذ عوارض پذيره معادل ۵ درصد ميزان ماخذ فعلي به عنوان امتياز عمومي و اخذ عوارض تراكم مازاد معادل ۲۰ درصد A پايه به عنوان امتياز ويژه براي «اماكن صرفا ورزشي» ازجمله اين تسهيلات است.
براساس تبصره ۵ اين مصوبه شهرداري موظف است نسبت به تهيه و ارايه دستورالعمل مشخص در خصوص اعطاي تسهيلات و امتيازات تشويقي و نحوه احداث و بهره برداري اماكن ورزشي كه از يك مجموعه محسوب مي شوند و بنا به درخواست بخش خصوصي جهت بهره برداري ورزشي اختصاص مي يابند اقدام كند.
در تبصره ۶ آمده است كه شهرداري موظف است نسبت به ارايه دستورالعملي مشخص در خصوص اعطاي امتيازات تشويقي در قالب احداث فضاهاي جنبي (تجاري، اداري و خدماتي) متناسب با كاربري ورزشي در اراضي فوق الذكر و اعطاي امتياز و تسهيلات ويژه براي ايجاد فضاهاي ورزشي بانوان اقدام كند. به موجب اين مصوبه كاربري غالب اين مجموعه ها بايد كاربري ورزشي باشد و از اين گذشته نوع ورزش هاي ويژه نيز براساس دستورالعملي كه از سوي شهرداري تهيه و به تصويب شوراي شهر مي رسد خواهد بود.در اين جلسه همچنين يك فوريت طرح «ايمن سازي مدارس شهر تهران در برابر زلزله» به تصويب شوراي شهر رسيد.

اتوبوس ها كمبود گاز ندارند
واحد مركزي خبر: معاون  پشتيباني  سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  كشور اعلام  كرد افت  فشار گاز در روزهاي  اخير هيچ  خللي  در فعاليت  اتوبوسهاي  گازسوز ايجاد نكرده  است.
خليل  عسگري  گفت  در ۱۲ روز گذشته  در تهران  حدود هشت  هزار و ۴۰۰ اتوبوس  از جايگاههاي  سوختگيري  گاز طبيعي، سوخت  مورد نياز خود را تأمين  كردند. به  گفته  وي  روزانه  ۷۰۰ دستگاه  اتوبوس  گاز طبيعي  سوختگيري  مي كنند و فعاليت  عادي  خود را انجام  مي دهند.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان مناطق ،۹ ۱۸ و ۲۰
گروه شهري: ۳ تن از اعضاي شوراي شهر تهران امروز و فردا با شهروندان مناطق ،۹ ۱۸ و ۲۰ ديدار مي كنند.
حبيب كاشاني و واعظي آشتياني، امروز (چهارشنبه) به ترتيب با شهروندان مناطق ۹ و ۱۸ ديدار مي كنند.
مسعود زريبافان نيز فردا (پنجشنبه) با حضور در منطقه ۲۰ با شهروندان اين منطقه ديدار مي كند. شهروندان براي ثبت نام و تعيين وقت مي توانند به روابط عمومي هاي شهرداري هاي مناطق ياد شده مراجعه كنند.

توضيح و اصلاحيه
روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران در خصوص مطلب مندرج در صفحه ۳ همشهري روز سه شنبه ۱/۱۰/۸۳ با عنوان «لطمه نماهاي چيني، رومي و شيشه اي به معماري تهران» كه در قالب گفت وگو چاپ شده بود، اصلاحيه اي به شرح زير ارسال داشته است:
«در حال حاضر بدليل عدم تناسب بين تعداد معماران و مهندسان رشته عمران و عدم شفاف بودن شرح خدمات مهندسي در اين دو رشته و تداخل هر كدام از اين رشته ها در امور تخصصي يكديگر مشكلات زيادي در چرخه ساخت و ساز اين استان بوجود آمده است كه انشاءالله با تصحيح و تكميل شرح خدمات اين مشكل به حداقل خواهد رسيد و با توجه به خيل عظيم مهندسان عمران معماران سهم ناچيزي در انجام خدمات طراحي و نظارت معماري  بناها دارند و اين مسئله اي است كه بايد دولت براي آن تدبيري بينديشد.»

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |