چهارشنبه ۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۶ - Dec 29, 2004
در جلسه علني روز گذشته
يك فوريت طرح تسهيلات ازدواج جوانان تصويب شد
سرويس سياسي _ ياسر مرادي: در جلسه علني روز گذشته مجلس نمايندگان به يك فوريت طرح تسهيل ازدواج جوانان راي دادند. در اين جلسه همچنين يك فوريت لايحه نحوه تامين كسري اعتبارات يارانه كالاهاي اساسي و خدمات در سال ۸۳ كه به موجب آن به دولت اجازه داده مي شود كه هفتاد هزار ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت كند، به تصويب نمايندگان رسيد.
براساس طرح تسهيل ازدواج كه در ۱۶ ماده و چند تبصره جهت تسهيل ازدواج جوانان و كاهش سن ازدواج با كار كارشناسي مركز پژوهش ها و اعضاي كميسيون فرهنگي تهيه شده است، دولت مكلف خواهد بود از محل سپرده گذاري قرض الحسنه مردم در بانك ها، تسهيلات بانكي وام ازدواج و تامين جهيزيه را در اختيار زوج هاي متقاضي و نيازمند قرار دهد.
همچنين وزارت دفاع مكلف است محل خدمت سربازان متاهل را به نزديكترين محل زندگي آنان تغيير دهد. اين طرح كه يك فوريت آن روز گذشته به تصويب رسيد در جلسه يكشنبه آينده مجلس بررسي خواهد شد.
در جلسه روز گذشته همچنين رسيدگي به برخي از جزييات طرح تثبيت قيمت ها در سال ۸۳ ادامه يافت و ادامه بحث به جلسات بعدي مجلس موكول شد.
اظهارات مهم رئيس كميسيون امنيت ملي
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در حاشيه روز گذشته مجلس به بيان اظهاراتي پيرامون فرودگاه امام خميني (ره)، انتخابات عراق، مساله وبلاگ نويسان و همچنين شهادت جانباز رجبي ثاني پرداخت.
وي با تاكيد بر اينكه سرنوشت فرودگاه امام بايد از قرارداد تاو جدا شود گفت: تصميم گيري نهايي در خصوص اين فرودگاه با دولت است.
وي با بيان اينكه قرارداد تاو يك قرارداد رسمي نيست افزود: اين قرارداد در حد يك تفاهم نامه است و مي توان بدون درنظرگرفتن قرارداد تاو، فرودگاه امام را افتتاح كرد، زيرا بدون قرارداد تاو، هيچ مشكل امنيتي نداريم. وي در خصوص شهادت جانباز رجبي ثاني گفت: بايد تدابيري اتخاذ شود تا در محاكم قضايي با يك جانباز اعصاب و روان مانند ساير مجرمان برخورد نشود.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه سياست جمهوري اسلامي ايران عدم مداخله در امور داخلي كشورهاست در خصوص وضعيت انتخابات كشور عراق گفت: ما سياست عدم مداخله را در كشورهايي همچون عراق، افغانستان و ديگر كشورها دنبال مي كنيم، متاسفانه برخي از مقامات در ساختار حكومت موقت عراق حضور دارند كه ماموريت آنها تخريب روابط ايران و عراق است.
بروجردي افزود: وزير دفاع عراق ازجمله اين افراد است. اين فرد از بازماندگان حزب بعث بوده و بسياري از مقامات عراق از وي ناراضي هستند اين موضوعات بايد از كليت رابطه ايران و عراق جدا شود.
وي با تاكيد بر حمايت قاطع ايران از اجراي قطعنامه مصوب شوراي امنيت سازمان ملل مبني بر برگزاري انتخابات آزاد در عراق و دخالت مردم در سرنوشت خود، اظهار داشت: عراق بايد از وضعيت بحراني خارج شود. طبيعي است كه برخي از عراقي هاي اهل سنت نيز در تركيب مجلس و دولت آينده عراق بايد حضور داشته باشند.
بروجردي با بيان اينكه تاكنون هيچ طرح شكايتي از سوي وبلاك نويسان بازداشت شده به كميسيون امنيت ملي نرسيده، اظهار داشت: اگر اين موضوع به اطلاع ما برسد پيگيري هاي لازم را انجام خواهيم داد.
توزيع كتاب نقض اصل ۵۳ قانون اساسي
ميان نمايندگان
سيد عبدالمجيد شجاع از توزيع كتابي تحت عنوان نقض اصل ۵۳ قانون اساسي در ميان نمايندگان خبر داد و گفت: اخيرا كتابي تحت عنوان نقض اصل ۵۳ قانون اساسي در ميان نمايندگان توزيع شده است. در كتاب مذكور با استناد به دلايل قابل قبولي اثبات شده است كه اصول ،۴۴ ۴۵ ، ۵۳ و ۵۵ قانون اساسي نقض و در پرتو اين نقض حقوق اقتصادي مردم ضايع مي شود و حال سوال اينجاست كه ما نمايندگان چه پاسخي براي اين پديده داريم.
وي افزود: حداقل ۲۰ سوال كليدي در خصوص مسايل دخل و خرج مملكت و علت عدم واريز ميلياردها دلار عوايد نفت و ميلياردها تومان عوايد حاصله از سود ماليات شركت هاي دولتي و بانك ها به حساب درآمد ملي خزانه، مطرح شده است و اگر نمايندگان پاسخگوي اين سوالات نيستند پس چه كسي پاسخگوي اين پرسش مهم است؟
شجاع خاطرنشان كرد: در كتاب مذكور ادعاهاي بزرگي شده است اگر اين ادعاها درست است پس چرا نمايندگان دست روي دست گذاشته اند و هيچ اقدامي نمي كنند و اگر غلط است چرا نويسنده را به عنوان نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي مورد پيگرد قانوني قرار نمي دهيم؟وي تاكيد كرد: مدت يك سال از شكايت نويسنده كتاب مذكور به رئيس جمهور به دليل نقض اصل ۵۳ قانون اساسي مي گذرد و هيات نظارت بر اجراي قانون اساسي داوري خود را درباره اين شكايت اعلام نكرده است.
وزير پيشنهادي دولت
بعد از تعطيلات مي آيد
بررسي راي اعتماد به صادق بناب وزير پيشنهادي خاتمي براي تصدي وزارت راه و ترابري بعد از تعطيلات هفته آينده مجلس در دستور كار نمايندگان قرار خواهد گرفت. ارزيابي ها چنين نشان مي دهد كه احتمال عدم راي اعتماد به وزير پيشنهادي ضعيف است.

در حاشيه مجلس
* علي زادسر نماينده جيرفت از احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به خاطر عدم استفاده از اخبار شبكه العالم از سوي خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران به شدت انتقاد كرد.
* سيد نظام ملاهويزه درباره افزايش چشمگير سفرهاي وزراي دولت با هواپيماهاي اختصاصي به خارج از كشور تذكر داد.
* حميد زنگنه، محسن يحيوي، ولي الله شجاع پوريان و نورالدين پيرموذن به وزارت امور خارجه درباره عدم تحرك و ديپلماسي كشورمان نسبت به تحريف نام خليج فارس تذكر دادند.
* ستار هدايتخواه از دستگاه ديپلماسي كشور خواست به خاطر محروم كردن دختران محجبه از تحصيل، در روابط خود با فرانسه تجديدنظر كنيم.
* روز گذشته اعضاي فراكسيون وفاق و كارآمدي در جلسه ويژه اي با حضور صادق بناب موضوع راي اعتماد به وي را بررسي كردند.
* سيد ناصر موسوي نماينده رامهرمز از پاسخ هاي وزير نيرو كه در جلسه روز گذشته مجلس حاضر شده بود درخصوص وضعيت آب شرب در شهرستان هاي رامشير و رامهرمز قانع نشد.
* علي احمدي نماينده ممسني از هيات رئيسه مجلس خواست سازوكاري را تعريف كند كه بعد نظارتي مجلس تقويت و سؤالات نمايندگان از وزراء و ديگر مسئولين به موقع پاسخ داده شود.

ايران و كره شمالي در صدر دستور كار رايس
قرار خواهند داشت
ايسنا: كالين پاول بار ديگر تصريح كرد: فكر مي كنم هر دو مسئله (ايران و كره شمالي) را مي توان بدون حذف هيچ گزينه اي از روي ميز، به شكل سياسي و ديپلماتيك حل كرد.
كالين پاول، وزير امور خارجه مستعفي آمريكا در گفت وگو با روزنامه كريستين ساينس مانيتور به تكرار اين ادعاي بي پايه پرداخت كه ايران براي توليد سلاح هسته اي تلاش مي كند و اظهار داشت: ايران و كره شمالي همواره در صدر دستور كار كاندوليزا رايس قرار خواهند داشت، زيرا هر دو در جهت توليد و در اختيار داشتن قابليت سلاح هسته اي تلاش مي كنند(!)پاول ادامه داد: رئيس جمهور كه گاهي اوقات آقاي تكرو مي نامندش، در هر دوي اين موارد رويكردي چندجانبه را دنبال كرده است و من اغلب به علت رويكرد چندجانبه وي در خصوص اين موارد انتقاداتي را دريافت كرده ام.

يك كارشناس آمريكايي:
پايگاههاي آمريكا در منطقه در مقابل ايران آسيب پذير است
فارس: كارشناس سياست خارجي آمريكا با بيان اين كه حمله به ايران منطقه را به كام ناآرامي و آشوب بيشتر فرو خواهد كشيد، گفت: پايگاههاي آمريكايي در اين منطقه در كشورهاي حوزه خليج فارس پراكنده است و به شدت در مقابل حمله ايراني ها آسيب پذير است.
«ليندا هرد» در خصوص اراده آمريكا براي حمله به ايران گفت: هيچ ترديدي وجود ندارد كه مقامات دولت بوش آرزوي حمله به ايران را در سر مي پرورانند و براي كمك به سرنگوني حكومت اين كشور و جايگزيني آن با يك دموكراسي طرفدار غرب آماده هستند.
وي تصريح كرد: به عبارت ديگر مقامات دولت بوش خواستار آن هستند كه يكي از عروسكهاي خود مانند حامد كرزاي را در ايران روي كار آورند. ما حتي مي توانيم اين موضوع را با سرنگوني سازمان يافته مصدق و روي كار آوردن شاه به جاي او مقايسه كنيم.
اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اين كه در حال حاضر مقامات آمريكايي معتقدند ايران براي بازدارندگي هسته اي فعاليت مي كند، اظهار داشت: بر اساس همين استدلال آنها براي اين سرنگوني مشتاق هستند؛ اين در حالي است كه آنها با يك رشته مشكلات عمده نيز مواجه هستند از جمله اين كه برنامه آنها در عراق براساس طرح مشخصي استوار نيست و به خوبي پيش نمي رود.
اين كارشناس آمريكايي مسائل خاورميانه گفت: بر اين باورم كه ارتش ايران آن اندازه نيرومند است كه وارد يك جنگ متعارف شود و نيروهاي مسلحي دارد كه متعهد به مقابله با متجاوز خارجي هستند.
«ليندا هرد» در ادامه، تهديد اصلي براي ايران را از سوي اسرائيل دانست و گفت كه ممكن است اين رژيم تصميم به بمباران راكتورهاي هسته اي ايران بگيرد نظير كاري كه در سال ۱۹۸۱ در مورد عراق انجام داد.
وي در رابطه با پيامدهاي حمله احتمالي آمريكا به ايران بر منطقه اظهار داشت: اگر ايران مورد حمله واقع شود خواه از سوي آمريكا باشد يا از سوي اسرائيل، منطقه را به كام ناآرامي و آشوب بيشتر خواهد كشيد.
عراق با جمعيت شيعيان خود كه از ايران حمايت مي كنند و احتمالاً عليه اشغال آمريكا تغيير موضع خواهند داد، شكاف بيشتري در منطقه ايجاد مي كند.
سوريه و لبنان نيز بعد از آن كه عراق را به دست تقدير سپردند و درسهايي از اين اقدام منفعلانه خود آموختند ممكن است در صورت حمله آمريكا، به ايران ملحق شوند.
هرد در پايان به عنوان يك راهكار براي ايران
خاطر نشان ساخت: ايران مي تواند به نحو مطلوبي به كشورهاي حوزه خليج فارس كه پايگاههاي آمريكايي در اين منطقه پراكنده شده است حمله كند، افزون بر اين چين كه اخيرا توافقنامه تجاري حفاري حوزه هاي نفتي و گازي با ايران منعقد كرده مي تواند به عنوان يك عامل نامشخص باشد.

تركيه ،ايران را در رأس كشورهاي تهديدكننده خود قرارداد
فارس: تركيه، هم  راستا با جوسازي هاي اخير آمريكا و همپيمانان منطقه اي آن عليه جمهوري اسلامي ايران، نام ايران را در رأس فهرست كشورهاي تهديد كننده آنكارا قرار داد.
روزنامه حريت چاپ تركيه با اشاره به اين كه اين سند مراحل نهايي تدوين را طي مي كند، نوشت: «ايران بزودي بخاطر نگراني هاي شديد آنكارا از برنامه هاي هسته اي و قدرت بزرگ موشكي آن، از جمله موشك شهاب ۳ كه برد آن به شهر استانبول مي رسد، در رأس فهرست كشورهاي تهديد كننده تركيه قرار خواهد گرفت.»
اين روزنامه افزود: «در اين سند كه ظرف يك ماه آينده تكميل خواهد شد، يونان براي نخستين بار در ۸۲ سال گذشته و در آستانه پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا از رتبه اول در فهرست كشورهاي تهديدكننده تركيه نزول كرده و جاي خود را به ايران داده است.»
سند ياد شده، تروريسم بين المللي و عمليات سازمان القاعده مرتبط با تحولات داخل عراق را نيز در سطح تهديدات خارجي ناشي از ايران ارزيابي كرده است. حريت با اشاره به مجموعه عمليات سازمان القاعده در سال گذشته در استانبول كه مراكز ديني يهودي و منافع انگليس را در اين شهر مورد هدف قرار داد، اين سازمان تروريستي را تهديدي واقعي عليه امنيت ملي تركيه توصيف كرد.
اين روزنامه در پايان درباره تهديدات داخلي تركيه نيز خاطرنشان كرد: «خطر گروه هاي مافيايي قومي رفع شده و اكنون سازمان هاي چپگرا و جنبش هاي اسلامي تندرو و برخي جنبش هاي جدايي طلب كه در فعاليت خود به قوميت و مذهب تكيه دارند، تنها خطراتي هستند كه تركيه را از داخل تهديد مي كنند.»

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |