چهارشنبه ۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۶ - Dec 29, 2004
قصاص نفس براي قاتل هتلدار ايراني
010122.jpg
گروه حوادث: زوج جواني كه در يك اقدام جنايتكارانه، هتلدار ايراني را در تركيه به طرز فجيعي به قتل رسانده بودند، صبح ديروز پس از آخرين دفاع به قصاص نفس(اعدام) و زندان، شلاق و رد مال سرقتي محكوم شدند.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده اواخر مهرماه سال ۷۹ در پي شكايت خانواده هتلدار ايراني در تركيه در دستور كار ويژه پليس جنايي تهران قرار گرفت.
خانواده اين هتلدار ايراني كه لطيف نام داشت با مراجعه به شعبه ۱۶۰۱ دادگاه جنايي تهران مدعي شدند لطيف كه صاحب يك هتل در شهر استانبول بوده است، در يكي از روزهاي شهريور ماه توسط افراد ناشناس به قتل رسيده است. با طرح شكايت، تيمي از كارآگاهان دايره ۱۰ اداره آگاهي تهران با هماهنگي پليس اينترپل شناسايي عامل يا عاملان جنايت را آغاز كردند. به طوري كه در نخستين تحقيقات خود متوجه شدند كه چند ماه قبل از مرگ دلخراش لطيف، وي با يك زوج جوان كه به تازگي به تركيه رفته بودند، آشنا شده بود.
به اين ترتيب، كارآگاهان در رديابي هاي ويژه خود توانستند دو جوان به نام هاي سعيد(۲۸ ساله) و فائزه(۳۴ ساله) را شناسايي كنند. اما در ادامه بررسي ها مشخص شد كه زوج جوان پس از وقوع جنايت به طور ناگهاني ناپديد شده اند. با شناسايي محل سكونت خانواده هاي سعيد و فائزه و انجام عمليات نامحسوس، مشخص شد كه آنان قصد ورود به ايران را دارند. تا اين كه صبح روز ۲۷ آذر ماه زماني كه اين زن و مرد وارد فرودگاه مهرآباد تهران شده در يك عمليات ضربتي دستگير شدند.
متهمان بلافاصله پس از دستگيري به قتل هتلدار ايراني در تركيه اعتراف و تنها انگيزه خود را سرقت از وي عنوان كردند.
010119.jpg
قاضي حجت الاسلام كوه كمره اي كه رياست جلسات محاكمه را بر عهده داشت متهمان را به دليل مشاركت در قتل عمدي به قصاص نفس(اعدام) محكوم كرد. اما حكم صادره از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي كشور به خاطر ابهامات موجود در پرونده از جمله استفاده سرنگ در اجراي عمليات قتل، نقض شد و پرونده به شعبه هم عرض ارجاع شد و قاضي جواد اسماعيلي پس از انجام تحقيقات تكميلي بر روي پرونده صبح ديروز آخرين جلسه محاكمه را با حضور متهمان و وكيل اولياي دم برگزار كرد. در طول جلسه محاكمه هر يك از متهمان به آخرين دفاع پرداختند و اتهام قتل عمدي را قبول كردند اما سرقت را به هيچ عنوان نپذيرفتند.
بر پايه اين گزارش، قاضي اسماعيلي، با توجه به محتويات پرونده و اعتراف متهمان به قتل، سعيد (متهم رديف اول) را به اتهام قتل عمدي به قصاص و به خاطر سرقت به تحمل ۳ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محكوم كرد. همچنين فائزه را به خاطر معاونت در قتل عمدي به ۱۵ سال زندان با گذشت ايام احتسابي و به خاطر سرقت به تحمل ۳ سال زندان محكوم كرد. حكم صادره ظرف ۲۰ روز آينده قابل تجديد نظر خواهي است.

حكم اعدام شهلا جاهدتأييد شد
ناصر محمد خاني به همراه پسرش در دادگاه شهلا جاهد
010116.jpg
گروه حوادث: صبح ديروز حكم شعبه ۲۶ ديوان عالي كشور مبني بر تأييد حكم اعدام شهلا جاهد متهم به قتل لاله سحر خيزان همسر ناصر محمد خاني به شعبه ۱۱۵۴ دادگاه جنايي تهران ارسال شد.
به گزارش خبرنگار ما، پرونده شهلا جاهد از يك ماه پيش در دستور كار شعبه ۲۶ ديوان عالي كشور قرار گرفته بود. قضات اين شعبه با بررسي دقيق پرونده قطور شهلا جاهد حكم اعدام وي را كه از سوي قاضي جعفرزاده صادر شده بود، تأييد كردند. قاضي جعفرزاده هفته گذشته به رياست دادسراي امور جنايي تهران منصوب شد.
شهلا جاهد متهم است ۱۷ مهرماه سال ۸۱ لاله سحرخيزان همسر ۳۲ ساله ناصرمحمدخاني را با ضربات چاقو به قتل رسانده است. در مراحل بازجويي ناصر محمدخاني شهلا را به عنوان همسر صيغه اي خود معرفي كرد. شهلا يك سال پس از وقوع جنايت به ارتكاب آن اعتراف كرد. اما در دادگاه منكر دفاعيات قبلي خود شد و فرد ديگري را به عنوان قاتل اصلي معرفي كرد. پس از برگزاري چهار جلسه دادگاه علني و غيرعلني قاضي جعفرزاده رئيس وقت شعبه ۱۱۵۴ دادگاه جنايي تهران او را به قصاص نفس محكوم كرد.

قتل در منطقه يافت آباد
گروه حوادث: جسد يك مرد در آخرين ساعات روز شنبه در منزل مسكوني اش واقع در جنوب شهر تهران كشف شد.
ساعت ۲۳و۵۰ دقيقه روز دوشنبه زنگ تلفن همراه بازپرس كشيك ويژه  قتل به صدا درآمد، در آن سوي خط ماموران كلانتري ۱۵۱ منطقه يافت آباد خبر از وقوع يك جنايت در حوزه استحفاظي خود به بازپرس حسيني دادند.
ماموران دايره ۱۰ به همراه بازپرس قتل به محل حادثه اعزام شدند. جسد متعلق به مرد ۶۵ ساله اي به نام جعفر بود كه با وارد آمدن ضربات چاقو بر بدنش در طبقه دوم آپارتمان مسكوني خود به قتل رسيده بود.
مستاجر مقتولي كه جسد وي را كشف كرده بود به كارآگاهان اداره آگاهي گفت: «سه روز پيش همسر جعفر به قصد ديدار فرزندش كه در شهرستان كرج اقامت دارد خانه را ترك كرده و جعفر در منزل تنها بود، بعد از خروج همسر مقتول از خانه اش ديگر خبري از جعفر نبود. سه روز صبر كردم و در نهايت به دليل غيرعادي بودن اين مسأله كه جعفر اصلاً منزلش را ترك نكرده به مقابل در خانه او رفتم، هرچه در زدم كسي در را باز نكرد؛ به همين دليل نگران شده و مراتب را به اطلاع ماموران انتظامي رساندم. وقتي در منزل جعفر گشوده شد با جسد خون آلود وي كه مدتي از كشته شدنش مي گذشت مواجه شديم.»
تحقيقات پليسي نشانگر اين مطلب بود كه عامل يا عاملان جنايت آشنا بوده و با دعوت جعفر وارد منزلش شده اند و مورد پذيرايي نيز قرار گرفته بودند. قاتل يا قاتلان بعد از ارتكاب قتل تلفن منزل را به همراه يك دستگاه تلويزيون از محل جنايت ربوده و متواري شده اند.
جسد به دستور بازپرس حسيني به پزشكي قانوني انتقال يافت. تحقيقات پليسي و قضايي بر روي اين پرونده در دادسراي امور جنايي تهران و دايره ۱۰ آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.

سرقت مسلحانه پرماجرا در تهران
گروه حوادث: بررسي هاي پليسي بر روي پرونده سرقت مسلحانه در دايره يك تحت بررسي قرار گرفت.
ساعت ۲۱روز پنجم دي ماه چهار مرد جوان وارد يك رستوران واقع در خيابان جمهوري شدند. مردان مذكور سفارش چهار جوجه كباب دادند. وقتي غذاي آنان به پايان رسيد در حالي كه عده زيادي مشتري در رستوران حضور داشتند يكي از آنان اسلحه را از زير لباس خود خارج كرده و به سمت صندوقدار حمله كرد. صندوقدار وحشتزده به مرد مسلح كه تمام وجوهات داخل صندوق را درخواست كرده بود نگاه مي كرد. يكي از كارگران رستوران كه شاهد ماجرا بود به قصد كمك به همكار خود به سمت مرد مسلح حمله كرد تا اسلحه را از دستان او بگيرد ولي قبل از آنكه قادر به كمك كردن به همكارش باشد يكي ديگر از همدستان مرد مسلح با ضربه محكم قمه به پهلوي راست وي موجب شد كارگر رستوران به شدت مجروح شده و به روي زمين بيافتد.
سارقان مسلح با تهديد و ايجاد ترس براي حاضران در رستوران ۲۵۰هزار تومان وجه نقد داخل صندوق را ربوده و بعد از برهم زدن فضاي رستوران محل را ترك كردند.
صاحب رستوران بعد از اطلاع از ماجرا به مرجع انتظامي مراجعه كرد و درخواست دستگيري سارقان مسلح را از مأموران كرد.پرونده به دادسراي امور جنايي تهران ارجاع داده شد . مأموران متوجه شدند، عروس صاحب رستوران به مالك يك آموزشگاه موسيقي ۵ميليون تومان بدهكار بوده و اين مسئله موجب اختلاف شديد پسر شاكي با مالك مؤسسه موسيقي شده بود و درگيري هاي دو طرف ادامه داشت تا اينكه ۶ماه پيش به طور ناگهاني عروس شاكي ناپديد شده و از آن زمان تاكنون هيچ خبري از وي وجود ندارد و مأموران انتظامي نيز جستجوي خود را براي يافتن عروس خانواده آغاز كرده بودند.
شاكي به مأموران گفت: مالك مؤسسه موسيقي چند بار قصد ربودن نوه مرا نيز داشت كه نقشه وي ناموفق باقي مانده است.
بررسي هاي پليسي درخصوص ادعاهاي شاكي و شناسايي مهاجمان مسلح در دايره ۱ اداره آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.

حادثه در جهان
دو بار اعدام براي قاتل حرفه اي
گروه حوادث: قاتلي كه سال گذشته و پس از تصميم دادگاه عالي ايالت ايلينويس از بند محكومان به مرگ اين ايالت به بند محكومان به حبس ابد فرستاده شده بود مجدداً با اتهام قتل عمد روبه رو شده است. اتهامي كه مي تواند اين بار وي را براي هميشه به بند محكومان به مرگ بفرستد.
توماس يومفري ۴۳ ساله در سال ۲۰۰۰ به اتهام آدم ربايي و قتل يك زن به اعدام محكوم شد. اما دادگاه عالي در ژانويه سال ۲۰۰۳ با لغو حكم اعدام تمامي متهمان به اعدام ايالت ايلينويس وي را به حبس ابد محكوم كرد.
به گفته مأمور تحقيق پرونده توماس علاوه بر قتلي كه به خاطر آن يك بار محاكمه شد در سال ۲۰۰۰ صاحبخانه خود را نيز به قتل رسانده است. دادستان پرونده جديد به دنبال دريافت حكم اعدام وي است. اين در حالي است كه يكي از مخالفان صدور حكم اعدام در مصاحبه اي مطبوعاتي اعلام كرد كه با توجه به اين كه توماس در حال حاضر در زندان به سر مي برد و حكم نهايي وي حبس ابد است تشكيل يك دادگاه مجرد و صدور حكم اعدام براي وي بي فايده است.
توماس پيش از اين نيز به اتهام سرقت مسلحانه و آدم ربايي به بيست سال حبس محكوم شده بود و در سال ۱۹۸۹ به دنبال تقاضاي تجديد نظر از زندان آزاد شده بود. در حال حاضر ۵۵ مرد در بند محكومان به مرگ زندان ايالتي ميسوري به سر مي برند. بيش از يك سال است كه هيچ حكم اعدامي در اين كشور اجرا نشده است و دادگاه عالي در حال بررسي مجدد بسياري از اين پرونده ها و كاهش حكم اعدام به حبس ابد است.
آزادي بازيگر آمريكايي از زندان پاكستان
گروه حوادث: يك بازيگر هاليوود كه سه سال پيش به اتهام قاچاق مواد مخدر در پاكستان بازداشت شده بود روز گذشته سرانجام پس از صدور حكم نهايي وي آزاد و به واشنگتن بازگشت.پليس اسلام آباد اريك آدو ۲۴ ساله را در فوريه ۲۰۰۲ به اتهام قاچاق مواد مخدري كه در آستر چمدانش جاسازي شده بود بازداشت كرد. دادگاهي در ژانويه ۲۰۰۳ وي را به اتهام قاچاق مواد مخدر به هفت سال حبس محكوم كرد. مادر اريك در طول اين سه سال و پس از صدور حكم نهايي پسرش با مقامات عالي رتبه پاكستان و ساير كشورها تماس گرفته و از آن ها كمك خواست.مادر وي در مصاحبه اي مطبوعاتي كه پس از صدور حكم قطعي وي انجام شد در اين خصوص گفت: سه سال پيش زماني كه اريك قصد داشت به پاكستان سفر كند مردي كه خود را تاجر چرم معرفي كرده بود از وي خواست كه مقداري چرم را با خود به پاكستان ببرد. پس از دستگيري اريك، مشخص شد كه وي قاچاقچي مواد مخدر بود كه اين مواد را در چمدان اريك جاسازي كرده بوده است. سرانجام پس از آن كه پليس ايالات متحده در ماه جاري موفق به بازداشت تاجر قلابي شد از اريك نيز رفع اتهام شد و وي به واشنگتن بازگشت.
خودكشي در زندان
آسوشيتدپرس: ماموران يكي از زندان هاي آمريكا جسد حلقه آويز شده يك مرد ۳۷ ساله را در سلولش پيدا كردند .
اين مرد، مربي تيم بسكتبال يك مدرسه دخترانه بود كه به اتهام ۵۹ مورد هتك حرمت به دختران و كودكان، بازداشت شده بود. اما ديروز وقتي ماموران براي بازرسي به سلول او رفته بودند با جسد حلقه آويز شده وي مواجه شدند.ماموران زندان همچنين گفته اند كه در سلول اين فرد يادداشتي پيدا كرده اند، اما آنها محتويات اين يادداشت را فاش نكردند.ماموران پليس در حال بررسي علت مرگ اين مرد هستند و هنوز خودكشي او محرز نشده است.

نزاع ، تصادف ، سرقت
بيشترين درخواست مردم از پليس
گروه حوادث: نزاع و درگيري، تصادفات و سرقت بيشترين درخواست فوريت هاي پليسي است.
به گزارش خبرنگار ما، جلسه ارتباط مستقيم مردم با مسئولين نيروي انتظامي با حضور رئيس مركز فرماندهي و كنترل ناجا (پليس ۱۱۰) برگزار شد. در اين جلسه كه با حضور جانشين مركز فرماندهي و معاونت مركز برگزار شد، به حدود ۸۰ تماس تلفني و حضوري مردم و اعلام شكايت و تشكر رسيدگي و پاسخ داده شد.
سردار اسكندر مؤمني، رئيس مركز فرماندهي و كنترل ناجا در مورد برنامه  ديروز گفت: عمده تماس هاي ديروز مربوط به تقدير و تشكر از ناجا بود.
بعضاً برخي از مردم از حضور مسئولين به عنوان پاسخ دهنده تماس هاي تلفني ابراز تعجب مي كردند. آنها شكايات، انتقادات و پيشنهادات خودشان را از طريق تلفن «۱۹۷» ارائه كردند.
وي كه به تازگي به عنوان رئيس مركز فوريت هاي پليسي(۱۱۰) انتخاب شده است، در پاسخ به سوالي در مورد برنامه هايي در مركز فرماندهي پليس ۱۱۰ گفت: اين برنامه ها به زودي ارائه و اعلام خواهد شد، اما به حتم ادامه روند قبلي خواهد بود. همچنين پاسخگويي سريعتر و دقيق تر به نيازهاي پليسي مردم جزو اصلي ترين برنامه هايمان خواهد بود.
سردار مؤمني در مورد بيشترين شكاياتي كه از طريق شماره تلفن ۱۹۷ منتقل مي شود گفت: يكي از نارضايتي هاي مردم مربوط به عملكرد پليس است. به غير از سيستم هاي نظارتي مانند تلفن ،۱۹۷ در مركز كنترل ناجا سيستمي در نظر گرفته شده است كه افراد به صورت مستقيم با ما (۱۱۰) تماس بگيرند. در ۶ ماهه اول امسال حدود ۱۰۰ هزار تماس كنترلي داشته ايم. در اين تماس ها بيش از ۷۰ درصد مردم از عملكرد پليس ابراز رضايت كردند و در حدود ۲۰ درصد نيز نارضايتي خود را كه مربوط به دير رسيدن پليس بر سر صحنه است اعلام كردند.
البته پليس به دنبال كاهش اين زمان است اما محدوديت هايي چون ساعت اوج ترافيك و خيابان هاي پر از خودرو وجود دارد.
مردم بدانند پليس ۱۱۰ مثل همه مراكز امدادي صحت و سقم پيام دريافتي را بررسي نمي كند و بلافاصله بعد از تماس مردم در سرصحنه حاضر مي شود. با هر تماس يك امكاني از پليس به مردم اختصاص داده مي شود. وي در مورد اهمال كاري موجود در پليس ۱۱۰ گفت: در ۶ ماه اول امسال ۱۳ ميليون تماس تلفني با۱۱۰ صورت گرفته است. من اهمال كاري را انكار نمي كنم. با اين گستردگي  كار قطعاً اهمال كاري وجود خواهد داشت. اقدامات برخوردي و نظارتي برايش در نظر گرفته ايم.
نرخ وقوع جرم در كشور نسبت به سالهاي قبل و همچنين نسبت به كشورهاي ديگر كاهش چشمگيري داشته است. ايران يكي از امن ترين كشورهاي دنيا است.
وي در مورد موضوع بيشترين تماس هايي كه با پليس ۱۱۰ گرفته مي شود گفت: رسيدگي به تصادفات و مسائل مربوط به اداره راهنمايي و رانندگي، نزاع و درگيري و سرقت، عمده درخواست پليسي مردم را شامل مي شود.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |