پنجشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۷
شترمرغ در بازار تهران
ده برابر يك گاو
بحث اقتصادي بودن يا نبودن پرورش شترمرغ، بزرگترين دغدغه پرورش  دهندگان يا متقاضيان پرورش شترمرغ است 
امروز نرخ گوشت شترمرغ در بازار مصرف فانتزي كشور، در حدود يكصد تا يكصد و 20 هزار ريال است. همچنين نرخ پوست خام شترمرغ، در حدود يك ميليون و 500 هزار ريال تخمين زده مي شود
026757.jpg
گوشت شترمرغ معروف است به گوشت قرمز با خواص گوشت سفيد.
گوشت در خانوارهاي ايراني از اولويت هاي غذايي به حساب مي آيد. قيمت گوشت سفيد و قرمز رو به افزايش است و هر ساله با تغيير شرايط نظير، گراني بنزين، سيل، خشكسالي و ... گران تر مي شود. اين قضيه اكثر خانواده ها را با فشارهاي اقتصادي رو به رو مي كند و روند تغذيه آنان را دچار اخلال مي كند.
قيمت گوشت بسيار متزلزل است و ديري نمي پايد كه از اين حالت خارج مي شود. در پي آن نگراني خانواده ها رشد مي كند. به ويژه در خصوص سوءتغذيه فرزندانشان. ايراني ها به ذائقه بيش از ارزش غذايي اهميت مي دهند. از اين رو مصرف گوشت هاي مختلف مرغ، ماهي، گوسفند، گوساله و شتر نسبت به استفاده از پروتئين گياهي كه در حبوبات يافت مي شود بيشتر است.
ورود پرنده بزرگ به چرخه غذايي 
۲۰ سالي مي شود كه برخي كشورها علاوه بر گوشت هاي مورد مصرف معمول از گوشت عظيم الجثه ترين پرنده استفاده مي كنند. آنان اين مرغ وحشي و دونده را به شكل صنعتي پرورش داده اند و بخش عمده اي از خلاء تغذيه را پر كرده اند امريكا، استراليا، بخش هاي متعددي از اروپا و آفريقا اين صنعت را پيشه كرده اند و از اين رهگذر علاوه بر سود آوري و اشتغالزايي تنوعي مطلوب در وضعيت غذايي مصرف كنندگانشان ايجاد كرده اند. صنعت پرورش شترمرغ براي استفاده مصرف كنندگان از سال 1998 يعني پس از 18 سال، بعد از شروع كشورهاي پيشگام، به ايران وارد شد. پرورش شترمرغ به دليل سودآوري هاي اقتصادي و اجتماعي در ايران با اقبال خوبي مواجه شد. اكنون بيش از 250 مزرعه كوچك و بزرگ در بيشتر استان هاي كشور به توليد تكثير و پرورش شترمرغ مشغول هستند.
چيني ها، همزمان با ما پرورش بزرگترين پرنده را آغاز كردند و پس از گذشت 6 7 سال داراي بزرگترين و مجهز ترين مزارع پرورش شترمرغ شده اند. صاحبان اين مزارع سود خوبي به دست مي آورند. يك شترمرغ بالغ كه توان توليد داشته باشد بين 100 تا 150 كيلوگرم وزن دارد و نيمي از آن گوشت مورد مصرف خواهد بود. هر چند اين پرنده نپريدني كاربردهاي بسيار بيش از مصرف خوراكي دارد. پرورش شترمرغ ديرينه اي بيش از 20 سال اخير دارد. چيزي حدود يكهزار سال.
حدود 10 قرن از نخستين روزهايي كه پرنده به انسان ها، تعلق پيدا كرد، مي گذرد. در آن روزگار پرهاي بلند و كوتاه شترمرغ با تنوع رنگ براي انسان بيشترين كاركرد را داشته است. تزئين لباس، كلاه خود، كالسكه و قلم عمده استفاده از شترمرغ بود. امروزه با پيشرفت علم و دسترسي به تكنولوژي براي بهره برداري بهينه از اجزاي گوناگون پرنده بزرگ، استفاده هاي در خور توجهي مي شود.
ويژگي هاي شترمرغ
پرنده اي است دوستدار شرايط گرميسري و با قابليت تحمل زياد در تغيير شرايط آب و هوايي. ايران كشوري است با اقليم هاي متفاوت كه ظرفيت بالايي در پرورش شترمرغ دارد .
پرنده هاي بزرگ دونده مانند شيرها، گله اي زندگي مي كنند. شترمرغ نيز سر گله دارد و نگهباني شبانه از گله به عهده قوي ترين پرنده نر گله است. تخم اين پرنده بين 900 تا 2500 گرم وزن دارد. تخمگذاري اين پرنده كه فصل كار در مزارع پرورش ناميده مي شود، بين اواخر اسفند ماه تا اواخر آبان ماه انجام مي شود. اين پرنده يك روز در ميان تخمگذاري مي كند و بسته به محيط جغرافيايي اين دوره كار كوتاه يا طولاني تر مي شود. هر چه گرمتر باشد پرنده بيشتر تكثير مي شود. شترمرغ هاي ماده سرحال و قبراق در دوره تخمگذاري، بعد از ظهرها بين 40 تا 60 عدد تخم مي گذارد. به طور متوسط نيمي از اين تخم ها داراي نطفه و قابليت پرورش دارند. تخم هايي كه فاقد نطفه است، گزينه خوبي براي ساخت ژل پروتئينه موي سر است.
جوجه ها را تا سه ماه در مهد شترمرغ نگهداري مي كنند، يعني تا هنگامي كه ارتفاع پرنده به 80 سانتيمتر رسيده و وزني حدود 20 كيلوگرم پيدا كرده است. معمولا پرندگان پرواري را از 5 تا 7 ماهگي به بعد راهي كشتارگاه مي كنند و بقيه را براي زاد و ولد نگهداري مي كنند. اين پرندگان كه قرار است مولد باشند تا 18 ماهگي رسيدن به مرز بلوغشان طول مي كشد. ماده ها از 2 سالگي توان تخمگذاري پيدا مي كنند و نرها از 3 سالگي قدرت توليد مي يابند. يك سال پس از آن گله ها را جدا مي كنند و معمولا در هر گله دو پرنده نر بيشتر قرار نمي دهند.

دليل جدا كردن گله ها و تعيين محدوده نرها شناسايي آسان تر جوجه هاست. شترمرغ به خلاف ديگر مولدان گوشت خوراكي دچار ماجراي همخوني است.
همخوني در جفت ها سبب اختلال ژنتيكي مي شود و در تخم ها نطفه يا تشكيل نمي شود يا ناقص شكل مي گيرد.
مزرعه هاي پرورش شترمرغ فضاي زيادي لازم دارد. وقتي حيوان به قدرت توليد برسد، جولانگاهي حدود 900 متر مربع نياز دارد. هر گله، بيش از 10 شترمرغ دارد و اجتماع گله هاي زياد نيازمند فضاي زيادي است. غذاهايي كه حيوان استفاده مي كند، يونجه، ذرت، سويا و مكمل هاي ويژه معدني و ويتامينه است.
سودهاي شترمرغ 
پر حيوان نخستين بازدهي به بشر است. عمر اين بازدهي به يكهزار سال مي رسد. امروزه از پوست شترمرغ و چرم حاصل از آن كه مقاومتي در حدود پوست فيل دارد، استفاده هاي صنعتي زيادي مي كنند. پوست ساق پاي پرنده با زائده هاي فلسي از زيبايي بي نظيري برخوردار است و براي توليد البسه، كيف، كفش، كمربند، بند ساعت و نظير آن استفاده مي شود.
پرهاي شترمرغ اندازه هاي متفاوتي دارد و براي تزئين لباس تا دسته هاي عزاداري و گردگيري خانگي و صنعتي مورد مصرف دارد.
تخم بزرگ و درشت پرنده علاوه بر جوجه كشي، پوسته محكم و سراميكي در صنعت دكوراسيون مصارف جالبي و جذابي دارد. پوسته تخم شترمرغ با قابليت حكاكي، كنده كاري، نقاشي و طراحي محصولي ارزشمند به حساب مي آيد كه پتانسيل اشتغالزايي مطلوبي دارد. اين پوسته ها مي تواند به كرم پودر بهداشتي نيز تبديل شود.
روده شترمرغ ابزار خوبي براي ساخت نخ بخيه در صنايع پزشكي يا روكش سوسيس در صنايع غذايي است.
بازار ايران
گوشت شترمرغ معروف است به گوشت قرمز با خواص گوشت سفيد. از نظر شرايط غذايي گوشت پرنده مانند مرغ و ماهي مصرف مي شود، ولي در پرورش و استفاده هاي صنعتي به دليل مقدار زياد توليد از هر پرنده حتي بيش از گوسفند گوشت قرمز قلمداد مي شود.
گوشت شترمرغ هنوز به شكل رسمي وارد بازار نشده است. با ورود اين گوشت به بازار و با توجه به توان توليد بالاي پرنده تا اندازه زيادي مشكل سرانه مصرف گوشت خانوار حل خواهد شد.
پيش از ورود رسمي گوشت شتر مرغ به درون يخچال هاي فروشگاه هاي توزيع كننده مواد پروتئيني شايعاتي مبني بر نوع پرورش آن مطرح شد و نشريات تخصصي دامداري به آن اشاره كردند. اين نكته  كه تمام مشكلات مربوط به نوع همخوني حيوان است، شايعات را از بين مي برد. اگر در مزارع پرورش شترمرغ دقت لازم لحاظ شود، اختلال هاي ژنتيكي رخ نمي دهد. شناسايي جوجه ها در دوران نطفگي با نور پردازي روي تخم ها كمك مي كند، آنها را از هم جدا كرده و از جفت گيري پرندگان همخون جلوگيري شود.
سودآوري 
بحث اقتصادي بودن يا نبودن پرورش شترمرغ، بزرگترين دغدغه پرورش دهندگان يا متقاضيان پرورش شترمرغ است. امروز كه هنوز محصولات شترمرغ به صورت رسمي وارد بازار عرضه نشده، شايد نگراني ها از آينده اين صنعت منطقي به نظر آيد، اما با كمي تامل و دقت و نيز مقايسه ارزش فراورده ها و بهاي تمام شده بين شترمرغ و ساير توليدات دام و طيور، شايد بتوان به نتيجه منطقي و مثبتي دست يافت.
امروز نرخ گوشت شترمرغ در بازار مصرف فانتزي كشور، در حدود يكصد تا يكصد و 20 هزار ريال است. همچنين نرخ پوست خام شترمرغ، در حدود يك ميليون و 500 هزار ريال تخمين زده مي شود، اما مسلما اين نرخ ها، تا زماني پابرجا خواهد بود كه هنوز محصولات به صورت رسمي وارد بازار نشده و جنبه لوكس دارند. پيش بيني بر اين است كه نرخ گوشت شترمرغ به رغم همه مزيت هايي كه نسبت به ساير انواع گوشت قرمز دارد، در بازار ايران، حتي پايين تر از ساير گوشت ها و نهايتا همتراز نرخ آنها، عرضه شود. هيچ جاي تعجبي وجود ندارد. توليد گوشت يك شترمرغ ماده، تقريبا 10 برابر يك گاو ماده است. توجه كنيد كه يك شترمرغ، تا 20 سال قابليت توليد يكسان دارد.

فروشگاه
قيمت اجناس زير مربوط به فروش ويژه
زمستانه فروشگاه هاي شهروند است كه تا تاريخ 12/10/83 ادامه دارد
53600
كفش فانتوف زيره 4005 پويان تجارت
۵۸۵۰۰
كفش تمام چرم دور دوخت زنانه پويان تجارت
۲۲۲۰۰
دمپايي اي و آ گل سنگ آسه پوش
۲۷۰۰۰
صندل حمام دخترانه و پسرانه آسه پوش
۴۹۴۰۰
كفش برچسبي نيكپا آبي و سرمه اي 34-29 آسه پوش
۵۷۷۰۰
كفش بندي و چسبي نيكپا زنانه آسه پوش
۱۰۰۰۰
سوتين چيني ركابدار نيلي تك پوش
۴۷۰۰
جوراب لب برگرد طرحدار فري سايز نيلي تك پوش
۴۸۲۰۰
بلوز يقه دار تي سي آستين بلند نيلي تك پوش
۲۵۰۰۰
شلوار گرمكن مشكي نيلي تك پوش
۵۸۸۰۰
تونيك يقه شل مخمل راه راه نيلي تك پوش
۱۱۶۰۰۰
كاپشن آستين جدان وار دار دورو گلشن۲
۱۳۴۰۰۰
كاپشن نواردار دو رنگ تين دورو گلشن۲
۱۸۵۰۰۰
كاپشن دو رو آستين جدا دوكاره گلشن 2
۱۰۸۰۰۰
كاپشن آستين جدا ساده دورو گلشن 2
۱۴۱۲۰۰
پالتو فوتر سرمه اي مارليك
۱۶۹۴۰۰
پالتو فوتركره اي مارليك
۱۱۵۳۰۰
باراني تي سي كوتاه 4 جيب مارليك
۱۹۷۷۰۰
اوركت فوتر سرمه اي مارليك
۸۱۴۰۰
اوركت چهارخانه فوتر كد 6/837 هدايتي
۱۱۳۴۰۰
اوركت ميكرو كد 2/837هدايتي
۱۰۹۳۰۰
اوركت ميكرو ژيله كد 3/837 هدايتي
۴۷۰۰۰
شلوار برمودا ديپلمات سبز قبا
۴۷۰۰۰
شلوار ديپلمات كش طرح درشت سبز قبا
۴۷۰۰۰
شلوار ديپلمات كش دور دكمه سبز قبا
۴۰۰۰۰
شلوار كرپ كش سايز و رنگبندي سبز قبا
۱۰۳۵۰۰
كت كوتاه فوتر رنگ و سايزبندي ياري
۸۲۰۰۰
لباس خواب دو تكه رنگبندي ياري
۶۷۳۰۰
بلوز شلوار سه دكمه خواب ياري
۱۲۲۰۰۰
بلوز بافت يقه ايستاده سينه بنددارياري
۱۳۱۷۰۰
بلوز بافت سينه بنددار يقه دار ياري
۵۶۶۰۰
بلوز بوكله يقه اسكي ياري
۴۷۰۰۰
سوئيت شرت مخمل كلاهدار ماها ماه نقش گيتي
۳۹۰۰۰
بلوز شلوار مخمل يقه گرد۲-1 ماي بي بي
۴۲۰۰۰
بلوز شلوار مخمل يقه گرد۴-3 ماي بي بي
۴۴۹۰۰
بلوز شلوار مخمل يقه گرد 6-5 ماي بي بي
۴۱۰۰۰
بلوز شلوار مخمل جلو باز 2-1 ماي بي بي
۴۳۰۰۰
بلوز شلوار مخمل جلو باز 4-3 ماي بي بي
۴۳۰۰۰
بلوز شلوار مخمل كلاهدار 2-1 ماي بي بي
۴۵۹۰۰
بلوز شلوار مخمل كلاهدار۴-3ماي بي بي
۵۱۷۰۰
بلوز شلوار مخمل كلاهدار 6-5 ماي بي بي
۲۹۳۰۰
پيراهن مخمل 3-1 تا 5سال ماي بي بي
۲۷۳۰۰
سارافون مخمل 3-1 تا 5 ستل ماي بي بي
۳۲۲۰۰
سارافون مخمل 5-4ماي بي بي
۳۳۰۰۰
ژاكت مخمل 3-2 تا 5 سال ماي بي بي
۹۸۰۰
شلوار كشي تا 5 سال رنگبندي ماي بي بي
۱۱۷۰۰
شلوار كشي 6-5 ماي بي بي
۲۴۴۰۰
بلوز يقه گرد تريكو 2-1رنگبنديماي بي بي
۲۶۳۰۰
بلوز يقه گرد تريكو 4-3 رنگبندي ماي بي بي
۲۹۳۰۰
بلوز يقه گرد تريكو 6-5 رنگبندي ماي بي بي
۱۵۶۰۰
تي شرت آستين بلند رنگ و سايز بندي ماي بي بي
۱۱۷۰۰
بلوز آستين بلند رنگ و سايز بندي ماي بي بي
۱۹۱۰۰
بلوز بافت دختران زير 5سال سپاهان
۳۰۷۰۰
بلوز دخترانه پنبه دورو يقه ژور رنگبنديسپاهان
۳۴۱۰۰
بلوز دخترانه ترويرا گلدوزي يقه جين دار سپاهان
۲۰۰۰۰
روسري حرير و ساتل طرح دار نيماپي خزر
۲۸۵۰۰
شال چروك رنگبندينيما پي خزر
۴۲۷۰۰
روسري ساتن ايتاليايي جديد نيما پي خزر
۵۱۰۰۰
روسري دوره ايتاليا نيما پي خزر
۳۸۲۰۰
روسري ساتن مارك دار ايتاليا نيما پي خزر
۳۱۵۰۰
روسري حرير ايتاليا سايز 100 آ۷ نيما پي خزر
۹۰۰۰
حوله دستار ژاكارد 60 * 30 برق لامع
۱۲۶۰۰
حوله 80*40 دستي مخمل لوكس برق لامع
۱۶۲۰۰
حوله دستي 80*40 دستي ژاكارد ساده برق لامع
۲۶۴۶۰
حوله دستي ژاكارد 100*50 برق لامع
۴۲۳۰۰
حوله 135*65 استخري ژاكارد برق لامع
۵۸۵۰۰
حوله حمام مخمل لوكس 160*100برق لامع
۱۱۲۵۰۰
حوله 115 ام پالتويي مخمل لوكس برق لامع
۱۲۶۰۰۰
حوله 125لارژ پالتويي مخمل لوكس برق لامع
۱۴۸۵۰۰
حوله 135 ايكس لارژ پالتويي مخمل لوكس برق لامع
۱۳۹۵۰۰
حوله 125 كادويي مخمل لوكس برق لامع
۱۶۲۰۰۰
حوله 135 كادويي مخمل لوكس برق لامع
۲۰۷۰۰۰
حوله عروس 5 تكه مخمل لوكس برق لامع
۱۸۴۵۰۰
سرويس حوله عروس 5 تكه مخمل لوكس برق لامع
۱۵۵۷۰۰
سرويس حوله كادويي 3 تكه مخمل لوكس برق لامع
۲۴۶۳۰۰
چمدان ژاپني باتوتا شماره يك معارج
۲۳۹۰۰۰
چمدان انترنشنال سايز چهارم معارج
۲۲۸۴۰۰
چمدان انترنشنال سايز سه معارج
۱۸۶۰۰۰
چمدان انترنشنال سايز دو معارج
۱۷۵۳۰۰
چمدان انترنشنال سايز يك معارج
۲۴۸۶۰۰
چمدان خارجي هاليدي سايز چهار معارج
۲۳۳۷۰۰
چمدان خارجي هاليدي سايز سه معارج
۲۲۷۴۰۰
چمدان خارجي هاليدي سايز دو معارج
۲۷۱۰۰۰
چمدان خارجي انتايم سايز سهم عارج

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
جنازه روي زمين 
مورخ 30 آذرماه، ميدان شوش، حوالي ميدان قيام، روبه روي ايستگاه لب خط جنازه اي ساعت ها روي زمين بود، تلفن زده ايم از اورژانس خبري نبود؟!
مجازات سنگين 
هر روز خبرهاي متعددي درباره قتل و غارت، دزدي، فساد و مسايل ناراحت كننده ديگري در روزنامه ها مي خوانيم ولي توسط مسوولان هيچگونه اقدام مثبتي صورت نمي   گيرد، علتش همانا عدم مجازات هاي سنگين و اعدام اينگونه افراد است.
مولا نا ترك است يا ايراني!
ترك ها مدعي هستند كه مولانا ترك است و به همين جهت همه ساله در قونيه مراسمي برگزار كرده و حدود يك ميليون توريست را روانه آن ديار مي كنند و ما هم در اينجا مي گوييم نخير، مولانا ايراني است بدون اينكه همايشي يا مراسمي چون ترك ها داشته باشيم وضعي كه هم اكنون در مورد خليج فارس پيش آمده؟!
ترافيك دركه 
از اهالي منطقه دركه هستم. ترافيك اين منطقه زندگي ما را مختل كرده است. تاكنون چندين بيمار در اين منطقه به خاطر ترافيك جان خود را از دست داده اند، اين منطقه نياز مبرم به پاركينگ طبقاتي دارد، شهرداري به جاي پاركينگ در اين منطقه در سينه كوه پارك ساخته است كه هميشه خالي است، تمام دركه فضاي سبز و كوه است و مردم به قصد كوه به اينجا مي آيند، اين مكان نياز به بوستان و پارك ندارد، به جاي پارك مي توانستند پاركينگ طبقاتي بسازند كه هم براي شهرداري درآمدزاست و هم مشكل ترافيك اين منطقه را حل مي كند.
خانم قاسمي 
كمبود سرويس بهداشتي 
از كسبه محله بهارستان هستم، اكثر مردم وقتي براي خريد مي آيند در مغازه ها دنبال سرويس بهداشتي مي گردند چرا شهرداري در بازارها و ميادين شهر سرويس بهداشتي نمي سازد كه از سقاخانه براي مردم واجب تر است.
شمال و جنوب شهر
در صفحات ايرانشهر خواندم يكي از طرح هاي عمراني شهرداري بازسازي تجريش و زيرگذر تجريش است. من به عنوان يك جانباز وقتي خبر را خواندم دلم شكست، تمام شعارهاي مردم سالاري وحمايت از قشر كم درآمدنادرست است، اكثر طرح هاي عمراني مربوط به بالاي شهر است. مسوولان بيايند ببينيد ميدان خراسان و بلوار امام رضاع چه وضعيتي دارد.
كلا هبرداري 
در ارتباط با شركت هاي ليزينگ خودرو، از طرفي آگهي هاي آنها در روزنامه پر است كه ماشين قسطي مي دهيم، از طرف ديگر راديو و تلويزيون اعلام مي كنند كه اين شركت ها كلاهبردار هستند اگر كلاهبردارند چرا آگهي آنها چاپ مي شود.
سقاخانه 
پيشنهاد مي كنم شب ها در مساجد را باز بگذارند تا كارتن خواب ها حداقل شب ها را در آنجا بخوابند، شهرداري مي تواند به جاي ساختن سقاخانه سرپناهي براي كارتن خواب ها بسازد.
تلفن 194
هنگامي كه به خريد مي رويم سوپرها قيمت اجناس را گرانتر از قيمتي كه روي جنس حك شده حساب مي كنند وقتي اعتراض مي كنيم، مي گويند به ما اعلام كردند قيمت اصلي همين است. تلفن 194 هم كه براي شكايات است كه اصلا پاسخگو نيست.
آلودگي هوا
در خبرها خواندم قيمت اصلي بنزين 200 تومان است و دولت 120 تومان يارانه مي  دهد. پيشنهاد مي كنم دولت بنزين را گران كند و در عوض ماشين را ارزان در اين صورت هم بنزين كم مصرف مي شود و آلودگي هوا كمتر شده و از طرفي ماشين هاي تك سرنشين كمتر و هركسي ماشين بيرون نمي آورد، در نتيجه ترافيك نيز كمتر مي شود.

بازتاب
صندوق بازنشستگي 
احتراما در پاسخ به شكوائيه آقاي صدري از بازنشستگان مشترك صندوق تامين اجتماعي اين شركت مندرج در ستون درددل به خوانندگان آن روزنامه محترم در مورخ 25/8/83 به اطلاع مي رساند:
براساس آئين نامه اجرايي بند ر تبصره 5 قانون بودجه سال 1382 كل كشور به بازنشستگان و موظفان و مستمري بگيران مشترك صندوق بازنشستگي كشوري و لشكري كه تا قبل از سال 1378 بازنشسته شده اند، به ازاي هر سال خدمت به ميزان 10 روز حقوق بازنشستگي سال 1380 آنان پرداخت مي شود كه سازمان بازنشستگي كشوري در ارديبهشت ماه سال جاري پاداش پايان خدمت موضوع آئين نامه مذكور را به حساب بازنشستگان و موظفان و مستمري بگيران اين شركت واريز كرد. ليكن متاسفانه در اين آئين نامه به سازمان تامين اجتماعي اجازه داده نشده است كه همانند صندوق هاي فوق الذكر در خصوص مشتركان خود عمل نمايد. باوجود اين به منظور حمايت از بازنشستگان مشترك سازمان تامين اجتماعي در شركت برق منطقه اي تهران، مراتب از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور دفتر امور تامين اجتماعي استعلام گرديده كه تاكنون در اين خصوص پاسخي واصل نشده است.
خواهشمند است دستور فرمائيد نسبت به انعكاس پاسخ فوق اقدام لازم معمول نمايند.
روابط عمومي شركت برق منطقه اي تهران 

توزيع كالابرگ به روش آسان
026766.jpg
سالهاست كالابرگ وارد چرخه اقتصادي خانوارهاي ايراني شده، ولي هنوز مشكلاتي نظير توزيع كالابرگ يا كالاهاي مصرفي رفع نشده است. صف هاي طولاني و اتلاف وقت شهروندان براي به دست آوردن كالابرگ و كالاهاي حاصل از آن به معضلي بغرنج تبديل شده است. با توجه به قيمت هاي پايين اجناس توزيعي به وسيله كالابرگ، شغلي به نام خريد و فروش كوپن نيز ايجاد شده است. روز به روز كه حوصله مردم براي ايستادن در صف كمتر مي شود، كار اين افراد بالا مي گيرد.
اسماعيلي، دبير ستاد بسيج اقتصادي درباره نحوه توزيع و مشكلات به وجود آمده اين ماجرا گفت: كمبود مراكز توزيع، نخستين مشكلي است كه به چشم مي آيد. براي رفع آن، اسامي فروشگاه هايي كه در ميادين مختلف كالاها را توزيع مي كنند، مدام اعلام خواهد شد. حتي كانتينرهايي به توزيع كالابرگ و اجناس اختصاص پيدا مي كند. براي توزيع آسان تر، كالاهاي اساسي ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه هاي زنجيره اي نيز به چرخه توزيع اضافه مي شوند. از اين پس تهيه كوپن و كالا نياز به اتلاف وقت در صفوف طولاني ندارد. ما هم اميدواريم.

تثبيت قيمت كارت تلفن
از چندي پيش كارت تلفن كمياب شد. به طور قطع هرچه كمياب شود، افزايش قيمت پيدا مي كند. كارت هاي تلفني كه شركت مخابرات در سطح كشور توزيع مي كرد، بيش از ارزش اعتبار واقعي آن به دست مصرف كننده مي رسيد. تفاوتي فاحش در قيمت كارت ها محسوس است. كارت هاي با اعتبار 800 تومان به قيمت 1200 تومان در سوپرماركت ها و كيوسك هاي مطبوعاتي توزيع مي شد و كارت هاي با اعتبار 1800 تومان نيز قيمتي حدود 2200 تا 2500 تومان پيدا كرد.
پاسخ توزيع كنندگان، تهيه گران كارت ها از شركت مخابرات است. از اين رو مهندس احمد نظرپور، دبير كل اداره كل پشتيباني فني ارتباطات شهري استان تهران مژده داد: مشكل يك ماه اخير كمبود كارت هاي تلفن همگاني، به خاطر در اختيار قرار نگرفتن قطعه الكترونيك كارت از سوي پيمانكار خارجي بود كه برطرف شد و از اين پس مشتريان مي توانند با قيمت سابق آن را خريداري كنند.
نظرپور، همچنين از ايرادهاي جزئي كه در توليد پيش مي آيد سخن گفت و متذكر شد اگر كارت خراب بود، مشتريان مي توانند آن را به همان مراكز مجاز تهيه برگردانند و كارت سالم دريافت كنند.

حج ارزان تر
026760.jpg
سيد احمد زرهاني رئيس سازمان حج و زيارت كه مصاحبه مفصل او را با ايرانشهر خوانديد، در آخرين گفت و گوي خود اعلام كرده سفر حج امسال با استفاده از سازو كار سپرده گذاري بر مبناي مضاربه 15 تا 30 درصد ارزان تر صورت مي گيرد.
هم اكنون ظرفيت كشور عربستان براي پذيرش زائر عمره مفرده حدود 300 هزار نفر است ولي امسال به دليل افزايش تقاضا حدود 500 هزار زائر به مكه اعزام شده اند.
وي با اشاره به افزايش قيمت هتل ها در برخي ماه ها افزود براي تعديل قيمت ها مجبوريم به هتل هاي حاشيه شهرهاي مكه و مدينه رو بياوريم، در غير اين صورت بايد از تعداد زائران خود بكاهيم.

خريد مرغ فله ممنوع
كمربندها را سفت كنيد كه خبر رسيد، فروش مرغ فله از شنبه آينده، 12 دي، ممنوع.
مدير كل دامپزشكي تهران با بيان اينكه كشتارگاه ها ميلياردها تومان براي بسته بندي بهداشتي مرغ هزينه كرده اند، گفت: ويژگي مهم مرغ هاي بسته بندي شده شناسنامه دار بودن آن است كه مردم مي توانند در صورت وجود مشكل در استفاده از آن با توليد كننده تماس گرفته يا به دامپزشكي شكايت كنند.
اين يك گام به جلو براي رعايت حقوق مصرف كنندگان است. حسني مي گويد: نوشتن توصيه هاي بهداشتي و شماره واحد روي بسته بندي مرغ الزامي است. در صورتي كه مشخصات ذكر شده با محصول مطابقت نداشته باشد، دامپزشكي با آن برخورد قانوني مي كند.
بنابراين با وسواس بيشتر مرغ بخريد و از مسوولان سلامت آن را بخواهيد.

بنزين هواپيما، ليتري 140 تومان
كاشفي، مدير عامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي مي گويد: تعيين قيمت 1400 ريال براي سوخت هواپيما توافق وزارت نفت و وزارت راه و مصوبه دولت است.
وي همچنين اضافه كرد: بر اساس مصوبه، دولت 60 تومان از 140 تومان را به عنوان يارانه به شركت هاي هواپيمايي مي پردازد. اين در حاليست كه قيمت بنزين خودرو در بازارهاي جهاني به 240 تومان رسيده. راستي كه جالب است!

زعفران، ارزان تر يا گرانتر؟
026763.jpg
در حالي كه ايانا خبرگزاري كشاورزان ايران در گزارشي عنوان كرد توليد زعفران نسبت به سال گذشته 50 درصد كاهش داشته است، اما افزايش قيمت نداشته ايم ايسنا نوشت، قيمت زعفران 50 درصد افزايش يافته است.
علي فريدوني رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان به ايسنا گفت: هم اكنون قيمت هر كيلو زعفران سر گل در بازار 290 تا 350 هزار تومان است كه نسبت به آغاز فصل برداشت رشد 50 درصدي دارد. حميد عليپور، كارشناس زعفران نيز در گفت وگو با ايانا گفت: رشد هزينه هاي برداشت و كاهش توليد به زعفران كاران ضرر مالي زده است .او خبر داد اكثريت زعفران كاران تصميم به امحاي مزارع خود دارند...
پيدا كنيد پرتقال فروش را!

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |