دوشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۳
گفت وگوي همشهري با سفير روسيه در تهران درباره انتخابات اوكراين
همسايه مسكو
008502.jpg
عكس: راهب هماوندي
حامد ياري
از آغاز بروز تنش ها و ناآرامي هايي كه پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري اوكراين در ۲۱ نوامبر اين كشور را به كانون توجهات بين المللي تبديل كرد و پس از افشا شدن كمك هاي مالي دولت بوش به برخي از گروه هاي سياسي در اوكراين و همچنين دست داشتن برخي ديگر از كشورهاي غربي در دامن زدن به ناآرامي هاي اين كشور، دولتمردان فدراسيون روسيه به عنوان ميراث دار شوروي سابق و به عنوان مهم ترين و تأثيرگذارترين كشوري كه در همسايگي اوكراين قرار دارد اقدام به موضع گيريهاي مختلفي در زمينه تحولات اوكراين كرده اند.
الكساندر گئورگيچ مارياسوف، سفير فدراسيون روسيه در تهران است كه از ژوئن سال ۲۰۰۱ تاكنون عهده دار اين سمت بوده است. وي كه متولد سال ۱۹۴۷ ميلادي است فارغ التحصيل دانشگاه روابط بين الملل مسكو است. وي در گفت وگو با همشهري به بحث درباره برخي از جنبه هاي تحولات اخير اوكراين و بيان مواضع دولت خويش در اين زمينه پرداخته است.
اين گفت وگو پيش از برگزاري انتخابات مجدد در اوكراين انجام شده و سفير روسيه بر اساس تحولات پيش از انتخابات كه به پيروزي يوشچنكو نامزد غربگرايان انجاميد، سخن گفته است. او اميدوار بود كه رقيب يوشچنكو يعني يانوكويچ كه به پيروي از روسيه متهم است در انتخابات پيروز شود، اما نتيجه انتخابات اينگونه نشد. به هر حال اين گفت وگو نشان دهنده ديدگاه استراتژيك روسيه نسبت به اوكراين است و تا حدودي روشن مي سازد كه مسكو در فضاي جديد با «همسايه متفاوت» خود چه خواهد كرد.
* با توجه به اظهارات آقاي پوتين در زمينه كمك هاي مالي مقامات آمريكايي به برخي سازمان هاي سياسي اوكراين و وجود شواهد و مداركي مبتني بر تأييد اين اظهارات آقاي پوتين، به نظر شما دليل مداخله غربيها در امور داخلي اوكراين چيست و منافع غرب از به سر كار آمدن يك رئيس جمهور غرب گرا در اوكراين در چه مواردي است؟
- به گزارش منابع آمريكايي، وزارت امور خارجه آمريكا ۱۴ميليون دلار براي «كمك به روند انتخابات» در اوكراين اختصاص داده است، همچنين بر اساس اخبار منتشر شده توسط رسانه هاي غربي اين كمك هاي مالي بيشتر از كانال صندوق هاي خيريه و سازمانهاي غيردولتي آمريكايي و غربي و در چارچوب به اصطلاح «برنامه حمايت از دموكراسي» به اوكراين فرستاده مي شوند.
اما نكته قابل توجه در اين ميان آن است كه اين كمك ها فقط به ستاد انتخاباتي يك نامزد رياست جمهوري يعني آقاي ويكتور يوشچنكو مي رسد، بنابر اين كاملاً روشن است كه آمريكا و ديگر كشورهاي غربي فقط به يوشچنكو اميد بسته اند تا او مجري سرسپرده خط مشي سياسي آنها در اوكراين باشد و راه را براي استيلاي اقتصادي و سياسي غرب در اين كشور باز كند، ولي عليرغم حمايت هاي قوي مالي و معنوي سياسي غرب از «گروه نارنجي» سناريوي تصاحب قدرت به خاطر وجود يك «دموكراسي كوچه و خياباني» از همان ابتدا مؤثر واقع نشد، چرا كه اساساً اين خواسته غرب در اوكراين نمي تواند اتفاق بيفتد زيرا نيمي از رأي دهندگان اوكرايني، يعني ۱۵ ميليون نفر از يانوكويچ، ديگر نامزد رياست جمهوري اوكراين حمايت كرده اند و اين واقعيت عيني را نمي توان به حساب نياورد.
008508.jpg
* به نظر شما دخالت غربي ها در امور جمهوري هاي شوروي سابق مثل دخالت هاي آمريكا و ناتو در امور كشورهايي مثل گرجستان، آذربايجان و اوكراين به منظور كاهش حوزه نفوذ روسيه در اين مناطق نيست؟ موضع دولت متبوع شما در اين زمينه چيست؟
- آقاي پوتين رئيس جمهور فدراسيون روسيه اعلام كرده اند كه روسيه حوزه كشورهاي مشترك المنافع را يك حوزه ژئوپليتيكي نمي داند كه در آن روابط روسيه با كشورهاي حوزه در انحصار مسكو قرار داشته باشد، اما ما در زمينه امنيت، اقتصاد و عرضه اقدامات بشردوستانه و غيره منافع مشروع خود را در اين مناطق داريم، به هر حال اعتقاد ما بر آن است كه با همه اين اوصاف همسايگان ما بايد به منافع ما احترام بگذارند.
در خصوص اوضاع اوكراين نيز بايد گفته شود كه موضع ما در اين باره كاملاً واضح و روشن است، مردم اوكراين بايد خود مسائل به وجود آمده را بر اساس قانون اساسي و قوانين خود و بدون دخالت خارجي و بدون ايجاد ترس حل كنند، ضمناً حاكميت و تماميت ارضي اين كشور نيز بايد محترم شمرده شود، همچنين به نظر ما در جريان رأي گيري مجدد نيز بايد اراده آزاد مردم اوكراين و نظارت عيني بر شمارش نتايج انتخابات اين كشور تأمين شده باشد و من لازم مي دانم كه بر اين نكته تأكيد كنم كه روسيه در امور داخلي اوكراين دخالت نكرده و قصد دخالت نيز ندارد، اما در عين حال ما نسبت به آن چه كه در اين كشور اتفاق مي افتد بي تفاوت نيستيم چرا كه تنها و بر طبق آمار رسمي ۱۷درصد جمعيت اوكراين را روس تبارها تشكيل مي دهند و از هر دو خانواده اوكرايني يك خانواده روابط خويشاوندي و شخصي با روسيه دارد، لذا ما جداً به تثبيت اوضاع در اوكراين و حل و فصل سياسي بحران در آن كشور بر اساس قوانين موجود و طبق اراده همه مردم اوكراين علاقه منديم.
سياستمداران غربي و اوكرايني نيز بايد عامل فوق را در نظر بگيرند، آنها بايد بدانند كه اوكراين بعد از انتخابات نيز همسايه روسيه باقي مي ماند و پيوندهاي متعدد و محكم اقتصادي،  فرهنگي، انساني و غيره خود را همچنان با روسيه خواهد داشت و تخريب يك روزه اين پيوندها بدون كشاندن اوكراين به يك بحران عميق امكان پذير نيست.
008511.jpg
* نظر شما در زمينه نقش رسانه هاي گروهي غربي در تهييج و تحريك مردم اوكراين به گسترش اعتراضات مردمي همانند آنچه كه سال گذشته در گرجستان اتفاق افتاد چيست؟ آيا بخشي از اين اعتراضات در نتيجه القائات و تحريك هاي اين دسته از رسانه ها نبوده است؟
- با توجه به حساسيت وقايعي كه در اوكراين مي گذرد، بي طرفي و همه جانبه بودن پوشش خبري اين وقايع توسط رسانه هاي گروهي عامل فوق  العاده مهمي مي باشد، بنابر اين هر گونه تعبير و تفسير يك جانبه از سوي رسانه هاي گروهي اوكرايني و غربي(تا چه رسد به تحريك و تهييج) فقط مي تواند، اوضاع سياسي داخلي در اين كشور را وخيم تر سازد. متأسفانه مطالب و اخبار بسياري از رسانه هاي غربي خيلي دور از عينيت و واقعيت و غالباً مشحون از روحيه جنگ سرد است كه تصور مي رفت اين روحيه مي بايست از مدتها پيش از بين رفته باشد.
اما من تصور مي كنم كه آن دسته از محافل كوته انديش غرب كه سفارش خطرناك تبليغات آن را بعضي از رسانه هاي گروهي آمريكايي و غربي انجام مي دهند، نبايد فراموش كنند كه ايجاد دشمني، سرگشتگي و تحريك و به وجود آوردن خطوط فاصل جديد در اروپا، مي تواند زماني مخرب ترين پيامدها را هم براي خود آنها و هم به طور كلي براي قاره اروپا به بار آورد.

يادداشت
زنگ خطر براي روسيه
008505.jpg
تحولات اخير در اوكراين جداي از توجهي كه در سطح بين المللي به آن معطوف شد براي كشورهاي حوزه قفقاز و آسياي مركزي و ساير جمهوري هاي شوروي سابق از اهميت خاص و ويژه ديگري نيز برخوردار بود.
كشورهاي مذكور از لحاظ سنتي حوزه نفوذ مسكو و در مدار روسيه قلمداد مي شوند و شرايط كمابيش مشابهي از لحاظ سياسي و اجتماعي بر آنها حكمفرما است، همچنين براي دولتمردان اين كشورها بروز چنين وقايعي در كشورهايشان دور از احتمال نبوده و نيست و به همين دليل اين كشورها، با دقتي خاص و ويژه به رصد تحولات هفته هاي اخير در اوكراين پرداخته اند.
وقايع اخير اوكراين از لحاظ ماهوي شباهت بسيار زيادي به وقايع سال گذشته در گرجستان كه منجر به بركناري شواردنادزه از قدرت و به روي كار آمدن ميخائيل ساآكاشويلي شد دارد كه بر همين اساس بيشترين ابراز همدردي و همراهي با حاميان يوشچنكو بود كه از ۲۱ نوامبر خيابان اصلي شهر كيف- كرشچاتيك- و ميدان استقلال اين شهر را پس از اعلام نتايج دور دوم انتخابات رياست جمهوري به اشغال خود درآورده بودند صورت گرفت.
اين ابراز همراهي و همدردي به گونه اي بود كه وزارت خارجه گرجستان با صدور بيانيه اي رسمي در ۲۸ نوامبر اعلام كرد كه انتخابات اوكراين از نظر اين كشور مخدوش و بي اعتبار است.
زوراب ژواينا، نخست وزير گرجستان، نيز در گفت وگو با تلويزيون ايمدي در ۲۹ نوامبر اعلام كرد كه: اميدوارم مردم اوكراين پيروزي عدالت و دموكراسي را در كشورشان خيلي زود جشن بگيرند. در دنباله اين اقدامات و اظهار نظرها، فعالان جنبش دانشجويي گرجستان كه به جنبش كمارا وابسته هستند و عامل اصلي به روي كار آمدن ساآكا شويلي در تفليس در نوامبر سال گذشته بودند نيز به كيف رفتند تا حاميان يوشچنكو را در جريان تجارب سال گذشته خود قرار دهند.
در راستاي حمايت مقامات گرجي از مخالفان يانوكويچ تلويزيون NTV روسيه نيز گزارش داد كه مقامات رسمي شهر تفليس به ارسال كمكهايي از قبيل لباس گرم، پتو و ساير اقلامي كه به معترضان خياباني كيف اجازه ماندن بيشتر در هواي سرد اين شهر را مي دهد پرداخته اند. همچنين يك گروه موسيقي گرجي نيز در يك سفر پيش بيني نشده پس از اجراي برنامه خود به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب گل رز به فرودگاه تفليس رفتند و با يك فروند هواپيماي خطوط هوايي گرجستان به طور رايگان عازم كيف شدند و براي نشان دادن همبستگي خود با حاميان يوشچنكو به اجراي برنامه براي آنها پرداختند.
براساس نظرات برخي از كارشناسان وقايع اوكراين از آن جهت براي سياستمداران گرجي حائز اهميت است كه نتيجه آن مي تواند بر توانايي و يا عدم توانايي مسكو براي اعمال فشار سياسي به تفليس بر مذاكرات آينده بين دو كشور تأثيرگذار باشد.
اما، آنچه كه در گرجستان و اوكراين اتفاق افتاد مي تواند عواقب خطرناكي براي ساير جمهوري هاي شوروي سابق نيز در پي داشته باشد، چرا كه اعتراضات توده اي به اين شكل مي تواند به عنوان نمونه اي براي ساير شهروندان كشورهاي عضو جامعه مستقل مشترك المنافع (CIS) كه از ساختار سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كمابيش مشابهي برخوردارند تلقي شود.
موفقيت نسبي و زودهنگام يوشچنكو در اعمال فشار خود بر سياستمداران فعلي اوكراين در تظاهرات خياباني، به سياستمداران مخالف در كشورهاي حوزه قفقاز و آسياي مركزي نيرويي تازه بخشيد، به عنوان مثال روزنامه يني مساوات چاپ باكو از سفر رهبر مخالفان دولت آذربايجان در ۲۸نوامبر به كيف براي نشان دادن همبستگي خود با آنان خبر داد. روزنامه روسي كامر سانت نيز از سفر يك هيأت از مخالفين دولت قزاقستان براي بررسي راههاي مورد استفاده قرار گرفته توسط حاميان يوشچنكو (در جريان اعتراضات خياباني) به كيف سفر كرد.
اين سفر براي حاكمان فعلي قزاقستان از آن جهت حائز اهميت است كه قزاقستان نيز در سال ۲۰۰۷ ميلادي شاهد برگزاري انتخابات رياست جمهوري براي تعيين رئيس جديد در اين كشور است و اين در حالي است كه انتخابات پارلماني قزاقستان كه در ماه سپتامبر گذشته برگزار شد به طور وسيعي به دليل تخلفات صورت گرفته در آن، مورد اعتراض قرار گرفت.
رهبر مخالفان قزاقستان _تاختاسينف- نيز از هم اكنون اعلام كرده كه اگر سياستمداران اين كشور در جريان انتخابات پيش رو در قزاقستان اشتباهي شبيه آنچه كه دولتمردان اوكراين انجام دادند مرتكب شوند، مردم ما نيز به خيابانها خواهند رفت و حق خود را خواهند گرفت. وي همچنين به صراحت اعلام كرده كه ايده انقلاب گل رز گرجستان و انقلاب نارنجي اوكراين در حال نفوذ و گسترش در ميان مردم قزاقستان است و طرفداران زيادي نيز براي تبعيت از اين ايده در اين كشور وجود دارد.
با همه اين اوصاف به نظر مي رسد كه سناريويي از پيش تعيين شده و هدف دار جهت كاهش حوزه نفوذ سنتي مسكو در مجموعه كشورهاي عضو CIS و از طريق القاء اين نكته كه تغيير و تحولات صورت گرفته در اين كشورها براساس خواسته شهروندان آنها بوده،وجود دارد و در اين ميان و در راستاي كمك به تقويت و پيشبرد اين سناريو نمي توان از نقش رسانه هاي گروهي غربي غافل بود. چرا كه هم در حوادث تفليس در سال گذشته و هم در جريان اعتراضات خياباني كيف شبكه هاي خبري- تلويزيوني غربي نقش اساسي در تحريك، تهييج و به خيابان كشاندن معترضان و القاء مردمي بودن اعتراضات را داشتند. همچنين وجود شواهد و مدارك ديگري مبني بر دخالت دول غربي در دامن زدن به اين اعتراضات از قبيل افزايش كارمندان سفارت آمريكا در اوكراين در آستانه انتخابات اين كشور از ۴۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر و اعطاي ۶۵ ميليون دلار كمك به سازمانهاي سياسي اوكراين از قبيل شعبه بنياد كارنگي در اين كشور و يا مؤسسه جامعه باز وابسته به شبكه بنياد جرج سوروس (سرمايه دار يهودي كه در بركناري شواردنادزه نقش غيرقابل انكار داشته) مؤيد اين نكته است كه تلاشي همه جانبه در جهت دستيابي و تسلط بر حوزه نفوذ سنتي روسيه در منطقه كشورهاي عضو CIS در جريان است.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سينما
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |