چهارشنبه ۲۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۰
بزرگ ترين بوستان شهري كشور و پارك هاي همسايه
شرق تهران سبزتر مي شود
در كنار اين پارك، پاركي به مساحت۲۷ هكتار با عنوان پارك مادر احداث شده تشكيل شده از يك سالن 5هزارمتري سرپوشيده كه شامل استخر و مجموعه هاي فرهنگي، ورزشي است 
027828.jpg
آن سرش ناپيداست.اين منطقه در شرق تهران در حال تبديل شدن به يك مجموعه پارك است. عكس ها : هادي مختاريان 
ليلا  درخشان 
مه غليظي تمام منطقه را فراگرفته است. مرد از درون گاراژ بيرون مي آيد و به ماشينش كه لايه اي از گرد و غبار سيمان روي آن را پوشانده اشاره مي كند، كمي آن طرف تر زني از سوزاندن زباله ها روبه روي خانه اش و دود شبانه ناشي از آن گلايه مي كند.
اينجا منطقه مسكوني اسلام آباد در چند قدمي كارخانه سيمان است. اين منطقه نقطه اي از شهر است كه از لحاظ آلودگي هوا وضعيتي بحراني دارد و وجود كارخانه سيمان و محل جمع آوري و تفكيك زباله ها توسط خيابانگردها در نزديكي آن، آلودگي هوا و آلودگي بصري را به اوج رسانده است.
اما بعد از گذشت چندين سال احداث بزرگترين بوستان شهري كشور در فاصله چند كيلومتري اين مكان مسلما خبر خوشحال كننده اي خواهد بود.
خيابان مشيريه را پشت سر مي گذاريم و از خيابان بوعلي به سمت غرب، درست نرسيده به بزرگراه آزادگان، به در ورودي بوستان در حال احداث آزادگان مي رسيم.
در فضايي به وسعت 112 هكتار كارگراني با لباس هاي سبز رنگ با دل و جان مشغولند تا بالاخره زمين آغشته به كود را به رنگ لباس هايشان نزديك كنند، گرچه اين تلاش ها در قسمت هاي ديگر پارك به نتيجه رسيده است و چمن سبزرنگ زمين چشم ها را آرامش مي بخشد.
لودرها هم در كنار كارگران مشغول خاكبرداري هستند. سروصدا و آلودگي صوتي برخلاف آلودگي هوا در اينجا كمتر است و مي شود لذت سكوت را به راحتي چشيد. وقتي بعد از چانه زدن هاي مفصل با نگهبان پارك وارد فضاي اصلي پارك مي شويم، با درياچه اي با وسعت 54 هزار متر مساحت مواجه مي شويم كه مي شود پيش بيني كرد در بدو بهره برداري از اين پارك زيباترين منظره پارك محسوب شود. در مقابل اين درياچه ساختماني در دست ساخت به چشم مي خورد كه بعدا متوجه مي شويم قرار است به يك رستوران- كافي شاپ تبديل شود و چند متر آن طرف تر اسكلت ساختماني حكايت از احداث مسجد پارك در آن محل دارد. البته احداث يك كتابخانه تخصصي فضاي سبز و كتابخانه عمومي كه بيش از 24 هزار جلد كتاب تخصصي دارد از ديگر امكانات درنظر گرفته شده در اين پارك است. به گفته مهندس علي محمد مختاري - مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز تهران- در قسمت جنوبي شرقي پارك آزادگان، مساحت 30 هكتار براي شهربازي در نظر گرفته شده كه اولين شهربازي در كشور با اين مساحت است كه در ساخت آن از امكانات قابل توجه و تجهيزات مدرن بهره گرفته شده است.
027831.jpg
مهندس مختاري مي گويد: در كنار اين پارك، پاركي به مساحت۲۷ هكتار با عنوان پارك مادر احداث شده است كه باتوجه به دستور شهردارتهران ومصوبه شوراي اسلامي شهر تهران اين پارك در كنار پارك آزادگان ايجاد مي شود. او مي گويد: امكانات پارك مادر شامل امكانات فرهنگي، تفريحي و ورزشي متنوعي است كه از يك سالن 5هزارمتري سرپوشيده كه شامل استخر و مجموعه هاي فرهنگي، ورزشي است تشكيل شده است .ضمن اينكه در محوطه اين پارك امكانات پيست دوچرخه سواري، دو و ديگر امكانات ورزشي براي استفاده بانوان در نظر گرفته شده است. يك نگاه كلي به فضاي پارك و از نظر گذراندن مناظر درختان كافي است تا به بزرگترين مشكل اين مكان براي پارك پي ببريم و آن هم عبور كابل برق فشار قوي كه ظاهرا برق شمال كشور را به جنوب متصل مي كنداز ميان اين پارك است كه البته كارشناسان مي گويند تا 40 متر حريم اين كابل ها رعايت شده و از كاشتن درخت هايي كه ميزان رشدشان زياد است در آن حريم خودداري شده است.
پارك آزادگان كه از نظر موقعيت جغرافيايي از شرق به بزرگراه آزادگان، از شمال به خيابان بوعلي و از غرب به بوستان پامچال و از جنوب به خيابان دولت آباد منتهي مي شود ميزبان حدود 100 گونه گياهي است تا شايد در پالايش اين هواي آلوده و غبار آلود نقشي موثر داشته باشد.
مهندس مختاري درباره مهمترين مزيت پارك آزادگان مي گويد: مسافراني كه مي خواهند به شرق كشور از جمله مشهد مقدس، گرمسار و... سفر كنند در طول راه مي  توانند در اين پارك يكي دو شب اطراق كنند و از امكانات موجود در پارك استفاده كنند
اما جداي از مساله موقعيت جغرافيايي اگر بخواهيم به نزديك ترين پارك هاي اطراف پارك آزادگان نقبي بزنيم، در كنار پارك آزادگان پارك پامچال هم قبلا احداث شده كه اين پارك هم از امكانات و تجهيزات قابل توجهي از قبيل كتابخانه كانون پرورش فكري كودكان ، مجموعه فرهنگي و ورزشي ، سالن آمفي  و... برخوردار است كه بنا به گفته مختاري با يك پل ارتباطي مي شود اين دو پارك را به هم متصل كرد تا در نهايت در ارايه امكانات به شهروندان مكمل هم باشند.
027810.jpg
ضمنا در قسمت شمال غرب پارك آزادگان هم پارك جنگلي شهري توسكا قرار دارد كه چيزي نزديك به 600 هكتار جنگلكاري را در خود جاي دارد.
مهندس ابوالقاسم وحدتي اصل، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران در خصوص طراحي مبلمان اين پارك مي گويد: نيمكت هاي اين پارك طوري طراحي شده اند كه قابل انعطاف هستند و مي شود تكيه گاه شان را خم كرد و آنها راتبديل به ميز خانوادگي كرد.
او در خصوص وسايل اسباب بازي طراحي شده براي اين پارك مي گويد: سعي كرده ايم وسايل اسباب بازي كودكان استاندارد، مدرن تر و خاص تر باشد. ضمن اينكه از رنگ هاي زيبا و شاد در رنگ آميزي آنها استفاده شده و البته مواد ساخت آنها هم طوري است كه بچه ها را اذيت نكند. او مي گويد: سطل هاي زباله اي طراحي كرده ايم كه متفاوت با سطل هاي ديگر است، ضمن اينكه از تابلوي راهنما و آبخوري هاي مناسب هم استفاده خواهد شد. مهندس مختاري درباره مهمترين مزيت پارك آزادگان مي گويد: مسافراني كه مي خواهند به شرق كشور از جمله مشهد مقدس، گرمسار و... سفر كنند در طول راه مي  توانند در اين پارك يكي دو شب اطراق كنند و از امكانات موجود در پارك استفاده كنند، ضمن اينكه امنيت پارك با همكاري نيروي انتظامي تضمين شده و امكانات تردد و روشنايي هم براي شهروندان در نظر گرفته شده است. اين بوستان بزرگ 112 هكتاري كه احتمالا تا پايان سال به بهره برداري مي رسد بزرگترين بوستان شهري كشور خواهد بود.

اعداد اساسي
اين فقط يكي از ارقام خسارت هاي ترافيكي است 
۱۵۷ هزار ميليارد تومان 
با 157000000000000تومان مي توان۱‎/۵ ميليون اتوبوس مدرن و مجهز براي شهرهاي ايران خريد يا بيش از 4000 كيلومتر خط مترو در شهرهاي بزرگ كشور ساخت 
027813.jpg
حسنعلي رونقي 
وضع ترابري شهرهاي ايران دست كم 5زيان بزرگ دارد:
- گران است، گرانترين سيستم ترابري شهري در دنيا.
- آلودگي محيط زيست را سبب شده. ايران در ميان 53 كشور آلوده جهان مقام پنجم را دارد.
- براي شهر و شهروندان و مسوولان آزاردهنده است.
- همه روزه از ما مردمي قانون شكن و بي توجه به حقوق ديگران مي سازد.
- در نظر بسياري از مردم، اين ترافيك نشانه كم توجهي يا كم تواني دولت است.
در اين نوشته تنها به گراني هزينه اين سيستم پرداخته شده است، چرا كه در موقعيتي قرار گرفته ايم كه مي توانيم با به كار بردن بخشي از اين ثروتي كه همه روزه آتش مي گيرد و بر باد مي رود، براي سامان دادن يك سيستم حمل و نقل همگاني كارا استفاده كنيم.
لطفا براي چند دقيقه هم كه شده روي اين اعداد و ارقام و نكات تمركز كنيد:
۱- سيستم سامان ترابري شهرهاي ما بسيار گران است. امروزه مصرف بنزين در اين كشور نزديك به 63 ميليون ليتر در روز و 23 ميليارد ليتر در سال است. در سالهاي اخير نرخ رشد سالانه مصرف بنزين در ايران 5/12 درصد در سال بوده است. درحالي كه در آمريكا اين نرخ رشد كمتر از 4 و در اروپا نزديك به 2درصد است. اگر فرض كنيم كه اين نرخ رشد تغيير نكند، در 5سال آينده يعني در سالهاي 88-1384 كشور ما نزديك به 166 ميليارد ليتر بنزين مصرف خواهد كرد. هزينه واقعي اين مقدار چه آ نچه را كه مي خريم و چه آنچه را كه نمي فروشيم  و خود مصرف مي كنيم opportunity Cost براي كشورمان نزديك به 50هزار ميليارد تومان خواهد بود كه از اين عدد۱۳۳۰۰ ميليارد تومان آن را مصرف كننده مي پردازد و 36500 ميليارد تومان آن را دولت يارانه مي دهد. توجه كنيد كه اگر با آموزش عمومي و جلوگيري از قاچاق بنزين نيمه مجاني كشور بتوانيم نرخ رشد مصرف سالانه را يك درصد در سال پايين آوريم، جمع مصرف در 5سال نامبرده 4/159 ميليارد ليتر با هزينه اي نزديك به 8/47هزار ميليارد تومان خواهد بود كه مصرف كننده 27 درصد آن را مي پردازد و مانده آن يعني 35 هزار ميليارد تومان آن را دولت از سوي مردم به طبقه اتومبيل دار يارانه مي دهد. اين  آمار وحشت آور در حالي كه با دقت كافي محاسبه شده و خواب و خيال نيست، تنها نمايانگر بخشي از اين وضع تاسف آور است. اجازه دهيد گامي فراتر نهيم:
برطبق برآورد نويسنده براي شهر شيراز در سال 1381، جمع هزينه هاي فردي و اجتماعي ترابري 7/8 برابر هزينه سوخت است. با اين حساب جمع كل هزينه هاي فردي مانند بنزين، سود خريد خودرو، تعميرات، استهلاك خودرو، پاركينگ و ...، هزينه هاي دولتي مانند استخدام پليس راهنمايي، ساختن و نگهداري راه و خيابان ها، تهيه و نصب تابلوهاي رانندگي و زيان هاي اجتماعي مانند اتلاف وقت مردم، هزينه هاي مالي و جاني تصادفات، آلودگي هوا و محيط زيست و زيان هاي بهداشتي براي 5سال آينده رقمي برابر با 416 هزار ميليارد تومان است كه 22 درصد از آن را مردم ازجيب مي پردازند۱۷، درصد آن هزينه دولت است و بخش مهمي از آن 61 درصد به مردم بيچاره به صورت از دست رفتن وقت، تندرستي و جان تحميل مي شود.
۲- راه چاره، بالا بردن درصد خدمات وسايل همگاني اتوبوس، تراموا و مترو از 30 درصد كنوني به 70 درصد كل خدمات ترابري است. چون وسايل همگاني بسيار كاراتر از اتومبيل و تاكسي است - براساس تحقيق نويسنده 9برابر و طبق محاسبه دانشگاه شريف 5برابر، هر دو در مورد شيراز - اگر اين جايگزيني انجام شود كل هزينه هر مسافر - كيلومتر كه اكنون 102 تومان است مي تواند به 8/50 تومان برسد. حتي اگر صرفه جويي عملا فقط 75 درصد اين برآورد باشد، بازهم كشور در 5سال ياد شده مي تواند 38 درصد از كل هزينه ترابري را بكاهد. اين 38 درصد برابر با 157 هزار ميليارد تومان خواهد بود. قطعا براي از دست دادن چنين ثروتي بايد به نسل آينده پاسخ دهيم.
خوبست روي اين عدد كمي فكر كنيم. 157هزار ميليارد تومان - اين رقم 157000000000000 اشتباه نيست. ثروت بزرگي است كه همه ما همه روزه از جيب يا جان و وقت مي پردازيم. با اين رقم مي توان 5/1 ميليون اتوبوس مدرن و مجهز براي شهرهاي ايران خريد يا بيش از 4000 كيلومتر خط مترو در شهرهاي بزرگ كشور ساخت. اگر رقم 157 هزار ميليارد تومان را به اسكناس هزار توماني تبديل كرده و آنها را روي هم بگذاريم ارتفاع اين ستون پول به 14700 كيلومتر مي رسد.
بنابراين مسوولان براي جلوگيري از هدر دادن اين ثروت ملي شهرهاي بزرگ بايد به طور جدي روي يك سرمايه گذاري عظيم ملي فكر كنند. كاربرد امروزه منابع براي ترابري در شهرهاي كشورمان به اين مي ماند كه براي گرم كردن منزلمان اسكناس را بسوزانيم.
۳- راه حل اين نيست كه شهرها براي اين سرمايه گذاري و راه انداختن حمل و نقل همگاني دست تكدي به سوي تهران دراز كنند. چشمداشت ياري از دولت اگر هم شدني باشد كه نيست، از عدالت اقتصادي به دور است. يكي از خطاهاي برنامه ريزي و تخصيص بودجه در ايران اين بوده و هست كه شهرها و شهرنشينان بيش از سهم عادلانه خود از بودجه و اعتبارات كشور استفاده كرده و مي كنند.
شهرها مي توانند با جلوگيري از آتش زدن اين ثروت ملي و به كار گرفتن بخشي از يارانه بنزين اين سرمايه گذاري را خود انجام دهند. اين يك خيالپردازي يا شعار نيست. كاري است كه با برنامه حساب شده و جسارت در برنامه ريزي و انجام درست و صادقانه آن كاملا عملي است.
۴- يارانه بنزين كه براي 5سال 88-1384 دست كم به 35 هزار ميليارد تومان مي رسد ثروت بزرگي است كه كاربرد نادرست و زيانبار آن موجب اصلي وضع آشفته ترابري كنوني كشور ما است. از نظر اقتصادي هنگامي كه بهاي كالا يا خدمتي پايين باشد كاربرد آن بالا مي رود. دولت هاي گذشته و كنوني ايران با كمك مالي بسيار زياد و بسيار نابجا به اتومبيل دار، موجب بيماري ترابري بوده و هستند. عرضه بنزين به بهاي 30درصد بهاي حقيقي آن، دو اشتباه بزرگ در بر دارد: اول دولت از كيسه همه به طبقه اتومبيل دار كه از نظرثروت و درآمد در رده بالاي كشورند يارانه مي دهد. دوم اينكه موجب تخصيص نابجاي منابع محدود كشور به سود مصرف زياد انرژي ، اتومبيل و راه مي شود.
علم اقتصاد، عدالت اجتماعي و راهنمايي هاي آئين حكم مي كند كه بهاي بنزين تصحيح شود. بهاي بنزين در بازارهاي جهاني متجاوز از يك دلار در ليتر است. هيچ دليل اقتصادي يا منطقي براي بهاي بنزين در اندازه كنوني در ايران وجود ندارد. اين يك بي عدالتي اقتصادي روشن است كه دولت بنزين را با پول مردم به قيمت گران بخرد، با هزينه هاي متعدد آن را در كشور توزيع كند و آن را با يارانه نزديك به 70 درصد بفروشد. ادامه اين كار رنگ سوء استفاده طبقاتي به خود گرفته است.
هيچ داروي اقتصادي يا فني نمي تواند مانند بالا بردن بهاي بنزين اجتماع را از زياده  روي در كاربرد اتومبيل بازدارد و هيچ گام ديگري نمي تواند مانند كم كردن استفاده از اتومبيل، شهرها را از آلودگي محيط و شلوغي و درهمي ترافيك برهاند و در عين حال هيچ منبع مالي ديگري نمي تواند مانند بالا بردن بهاي بنزين هزينه اين  كار بزرگ را به عهده گيرد.
۵ - شرايط لازم براي بالا بردن قيمت بنزين: با همه اهميتي كه تعديل بهاي بنزين براي ايجاد يك سامان درست ترابري در ايران دارد، اما تامين شرايط زير براي بالا بردن بهاي بنزين كاملا ضروري است. بدون در نظر گرفتن اين شرايط، بالا بردن قيمت بنزين بخش بزرگي از مردم را در فشار اقتصادي مي گذارد و آتش تورم را شعله ورتر مي كند و اما شرايط: 
- فقط پس از ايجاد موفقيت آميز يك سيستم ترابري عمومي گسترده،  سريع، ارزان و با تناوب كافي بايد براي بالا بردن بهاي بنزين برنامه ريزي كرد. در حالي  كه بحث هاي علمي و ارايه آگاهي هاي اقتصادي و اجتماعي توسط مسوولان درباره لزوم بالا بردن بهاي بنزين اذهان همگاني را براي اين گام لازم آماده مي كند، اما اگر همه شرايط لازم آماده نباشد، مردم را در تنگناي مالي قرار خواهد داد كه هم ناعادلانه است و هم زيانبار.
- بالا بردن بهاي بنزين بايد تدريجي و با آگاهي از ماه ها پيش باشد تا بدين ترتيب اين كار در حالي  كه مردم را از قصد برنامه ريزان ترابري آگاه و آنان را به كاربرد اتوبوس تشويق مي كند، فشار مالي نداشته باشد.
- اين  كار بايد از يكي از شهرهاي نسبتا كوچك شروع شود تا ضمن تجربه بياموزيم و مشكلات متعددي را كه مسلما در هنگام كار با آن رو به رو مي شويم، دريابيم و برطرف كنيم.
۶ - سازمان حمل و نقل همگاني و مديريت بهره برداري  بايد به يك شركت دولتي سپرده شود كه زير نظر نهادهاي دولتي -  اما نه توسط آنها- اداره شود. اين شركت و مديريت از نظر مالي و اداري مستقل است و دولت يا هيچ نهاد يا فردي در كارهاي آن دخالتي نخواهند داشت. از آنجا كه اين سازمان ملي بوده و كليه دارايي هاي آن در مالكيت مردم است، استفاده دولتي يا خصوصي در آن ممنوع خواهد بود. همچنين فروش خودروها به افراد ياشركت هاي خصوصي - كه اخيرا در شهر شيراز انجام گرفته- نقص غرض و گمراهي است. زيرا هدف يك شركت، سودآوري است و اين كار با هدف خدمت رساني به مردم تناقض اصولي دارد. حتي در آمريكا كه مركز اقتصاد آزاد و سودپرستي است، مديريت، وسايل حمل و نقل همگاني را در اختيار بخش خصوصي نگذاشته اند.
مشكل اين نيست كه راه حل ها را نمي دانيم يا نمي توانيم، بلكه به نظر نگارنده اين  است كه آيا واقعا همه مي خواهيم؟  در حالي  كه به دليل مشكلات روزانه اي كه دولت و مردم همه روزه با آن دست به گريبانند، اين مساله براي بعضي از مردم اولويت ندارد، اما براي اكثريت، به ويژه دست اندركاران، گرفتاري روزانه ترافيك به مرز يك فاجعه ملي رسيده است.
دكتراي اقتصاد از دانشگاه وسيكانسين، عضو جامعه مهندسان حمل و نقل و ترافيك در ايران، به مدت 28 سال استاد اقتصاد در دانشگاه ايالتي اوهايو.

قم به دنبال خدمات شهري اينترنتي
واحد مركزي خبر: شهردار قم وعده داد كه تا پايان سال 85 شهر قم به نخستين شهر الكترونيكي كشور تبديل شود.
وكيلي مي گويد كه براي اجراي اين طرح بخش هايIT در شهرداري مركزي ايجاد شده است و اضافه مي كند: طراحي اين شبكه در شهرداري منطقه 4 به پايان رسيده و در مناطق يك با 8 و سه با 35 درصد در حال اجراست.
او مي گويد: با اجراي اين طرح همه خدمات در شهر قم به صورت ماشيني - الكترونيكي و با تجهيزات رايانه اي و مخابراتي انجام خواهد شد.
شهردار قم در خصوص شهر الكترونيكي مي گويد: در اين شهر ضمن اينكه مراجعات مردم به ادارات به صورت غير حضوري خواهد بود، پيگيري يا پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن نيز از طريق IT و شبكه رايانه اي انجام خواهد شد.

زنان آتش نشان به كمك آمدند
027819.jpg
۲ هزار زن براي جذب در آتش نشاني ثبت نام كرد ه اند و تست هاي مربوط به گزينش آنها در حال انجام است. بد نيست بدانيد در مرحله نخست جذب آتش نشان زن، 275 نفر انتخاب خواهند شد كه پس از تكميل پرونده و كسب آموزش ها و مهارت هاي لازم در اين زمينه تا پايان امسال به مجموعه كادر آتش نشاني ملحق خواهند شد.
احمد ضيائي، مدير عامل سازمان آتش نشاني وخدمات ايمني شهرداري تهران، داشتن روحيه لازم براي آتش نشان شدن، ميل به نوعدوستي، آمادگي جسماني و در حد امكان ورزشكار بودن و به ويژه آگاهي با فوريت هاي پزشكي را از مهمترين ملاك هاي گزينش آتش نشانان زن دانست و گفت: آتش نشانان زن از ميان سه رشته ليسانس پرستاري، فوق ديپلم هوشبري و ديپلم تجربي گزينش و پس از تاييد صلاحيت در مجموعه آتش نشاني جذب خواهند شد.
وي تاكيد كرد: اين گروه نخستين گروه آتش نشانان زن هستند كه بايد فعاليت آنها هم در مجموعه آتش نشاني و هم در سطح جامعه به خوبي جا بيفتد و در صورت موفقيت آميز بودن فعاليت آنها احتمالا سال آينده تا 4 برابر اين تعداد به عنوان آتش نشان زن به اين جامعه اضافه خواهد شد.
مدير عامل سازمان آتش نشاني، گفت: زنان آتش نشان در ايستگاه هاي آتش نشاني محل مستقلي داشته و حتي سالن غذاخوري، محل ورزش و استراحت آنها نيز كاملا مجزا از آتش نشانان مرد خواهد بود.
گفتني است آتش نشانان زن خودروهايي شبيه به آمبولانس دارندكه در داخل آنها علاوه بر وسايل امداد رساني، وسايل اطفاي حريق نيز تعبيه شده است.

كارت هاي اعتباري پاركومتر
027816.jpg
زندگي در پايتخت و رويارويي با ابزارها و تكنولوژي هاي پيشرفته دنيا، اين امكان را براي شهروندان فراهم مي كند تا از آسايش و آرامش بيشتري برخوردار باشند. هرچند خبر توزيع كارت هاي هوشمند اعتباري پاركومتر اتفاق كوچكي در اين زمينه است، اما غيرقابل چشمپوشي است. به هر حال بد نيست بدانيد سري جديد كارت هاي هوشمند اعتباري پاركومتر آماده توزيع است.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، سري جديد اين كارت ها جهت دسترسي شهروندان آماده توزيع است و متقاضيان مي توانند جهت دريافت آن، روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الي 13 به روابط عمومي اين سازمان مراجعه كنند.
نبايد از ياد برد كارت هاي پاركومتر در راستاي ساماندهي توقف حاشيه اي، جهت استفاده آسان تر شهروندان و دفع مشكل كمبود سكه، ويژه پاركومترهاي كارتي - سكه اي تهيه شده است.
پيش از اين براي توقف در محله هايي كه پاركومتر نصب شده بود بايد از سكه استفاده مي شد كه اين مشكلاتي را براي شهروندان ايجاد كرده بود، اما استفاده از كارت هاي هوشمند اعتباري علاوه بر رفع اين مشكلات، تسهيلات ويژه اي را ايجاد خواهند كرد. اين كارت ها جهت توقف تا سقف 20 ساعت طراحي شده و قيمت آن 30 هزار ريال است.

كتابخانه اينترنتي سازمان ترافيك
027825.jpg
شنيدن اين خبر نشان مي  دهد آن چيزي كه اين روزها به آن گذشتن از تارهاي الكترونيك و دستيابي به تمامي امكانات در كوتاه ترين زمان گفته مي  شود، امكانپذير خواهد شد. به هر حال براي كساني كه علاقه مند هستند تا از تازه ترين اخبار ترافيكي در كوتاه ترين زمان باخبر شوند، كتابخانه سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران راه اندازي شده كه از طريق اينترنت نيز قابل دسترسي است.
روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك هدف از اين كار را ارايه اطلاعات تخصصي به كارشناسان در كوتاه ترين زمان عنوان كرده است.
اين كتابخانه يكي از معدود كتابخانه هاي تخصصي در زمينه حمل و نقل و ترافيك به شمار مي  آيد كه علاوه بر كارشناسان ترافيك، از سوي سازمان ها و ادارات تابعه شهرداري، استادان، دانشجويان و كارشناسان ديگر نيز مورد استفاده قرار مي  گيرد.
اين گزارش حاكي است كتابخانه مذكور در حال حاضر داراي 3 هزار و 300 جلد كتاب، و 2 هزار و۱۰۰ جلد گزارش و آرشيو عكس و اسلايد است.
علاقه مندان مي  توانند براي مراجعه به سايت اينترنتي سازمان ترافيك به نشاني www.ttto.ir و www.tehran traffic.or استفاده كنند.

تهيه 125 شناسنامه فني براي پل هاي تهران
027822.jpg
بد نيست بدانيد تمامي پل هاي شهر تهران كه تقريبا شامل 12 پل است، شناسنامه فني دريافت كردند، اما كار ارزيابي ميزان آسيب پذيري آنها هنوز به پايان نرسيده است.
محمدحسين رئيسي، رئيس سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران معتقد است كار ارزيابي آسيب پذيري پل هاي تهران در مراحل پاياني است و به همين دليل هنوز كار اجرايي در اين راستا آغاز نشده است.
وي در همين زمينه گفت: البته پل هايي كه در شرايط اضطرار براي بازسازي قرار داشته باشند، مطالعات آنها در هر مرحله اي كه قرار داشته باشد، كار مقاوم سازي روي آنها انجام مي گيرد.
رئيسي زمان آغاز انجام مطالعات را 3 سال پيش عنوان كرد و افزود: كار مطالعه و ارزيابي آسيب شناسي پل هاي شهر تهران در راستاي اجراي پروژه مقاوم سازي، تحت نظارت و مديريت سازمان برنامه ريزي و با استفاده از اعتبارات دولتي انجام مي شود. بر همين اساس كار مقاوم سازي روي هر يك از پل ها بعد از تاييد مطالعات توسط اين سازمان انجام خواهد گرفت.
وي با بيان اينكه ساليانه 20 ميليارد ريال براي اجراي اين پروژه اختصاص داده شده است، گفت: از اين رقم بايد 4 هزار ميليارد ريال براي انجام مطالعات و يك ميليارد و 600ميليون تومان براي كارهاي اجرايي اختصاص يابد و با توجه به آنكه در حال حاضر 90 درصد كار مطالعات پل ها انجام شده است، گمان مي رود در سال 84 قسمت اعظم اين اعتبار براي كارهاي اجرايي صرف شود.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |