چهارشنبه ۲۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۰
چه كسي رئيس راه و ترابري ايران مي شود؟
وزارتخانه دردسرساز
027795.jpg
يك كارشناس مي گويد: احمد خرم به جاي كارهاي اجرايي، به راديو و تلويزيون و برخي نهادها حمله كرد. حالا  معلوم نيست خاتمي مي خواهد چه كسي را به جاي او بنشاند؟
مهدي خاكي فيروز
از سخنراني وزير راه 3 دهه پيش در دانشگاه صنعتي شريف كه با هو و جنجال دانشجويان ناراضي خاتمه يافت، جمله هايي به يادمانده كه همواره به عنوان وسيله سركوفت زدن به جنبش هاي دانشجويي كاربرد داشته است: من هم روزي مثل شما فكر مي كردم و به دولتمردان اعتراض داشتم، ولي حالا كه تعدادي از دوستان معترض از دانشگاه ها به وزارت راه آمده و به عنوان پيمانكار، از قطر آسفالت تعيين شده در قراردادها مي دزدند، از گذشته خود پشيمانم. من هم روزي مثل شما لباس هاي وصله دار مي  پوشيدم و همين شعارها را مي دادم، ولي وضع خيلي خراب تر ازاينهاست كه فكر مي كنيد. اين جمله ها كه اوج نوستالژي جنبش هاي چپگرايانه در كشور ما را به نمايش مي گذارد، البته يك واقعيت ديگر را هم مشخص مي كند و آن، تفاوتي است كه وزارت راه با بسياري از ديگر وزارتخانه ها دارد.
يكشنبه اين هفته كه هفتمين مجلس جمهوري اسلامي ايران، به وزير راه پيشنهادي رئيس جمهوري راي اعتماد نداد، افشاگري هاي نصفه و نيمه اي هم از سوي نمايندگان صورت گرفت كه بار ديگر آن جمله وزير اسبق را به ياد مي آورد، اما اين بار گويي با تحول تكنولوژي، هواپيما و قطعات آن، جايگزين قير و آسفالت شده اند.
برخي به اشتباه اين راي را به همسويي صادق بناب با احمد خرم، وزير استيضاح شده راه و ترابري تعبير كردند. اين در حالي است كه چند روز پيش خرم با لحني ناراحت از جايگزين احتمالي خود ياد كرد و صادق بناب اصولا  هيچگونه گرايش سياسي خاصي را نشان نداده بود و همفكران خرم نيز علا قه و اشتياقي به جانشيني و حتي سرپرستي او نداشتند.
صادق  بناب كه راي نياورد، يك سوال بي پاسخ باقي ماند: بالاخره چه كسي وزير وزارتخانه دردساز راه و ترابري خواهد شد؟ بخش زيادي از پاسخ اين پرسش را بايد در مجلس جست وجو كرد. وقتي به محسن كوهكن، عضو هيات رئيسه مجلس كه يكي از مهمترين عناصر مخالف راي اعتماد به بناب است، تلفن مي زنيم، مي گويد: از نظر مجلس تخصص، تحصيلات مرتبط و تجربه مرتبط با راه، حداقل شرايط لازم براي احراز وزارت راه و ترابري است. وي البته تاكيد مي كند كه تعهد، تقوا و سابقه كار درستكارانه هم ضروري است، اما اين دليل نمي شود كه كارايي، توانمندي و مقتدر بودن وزير اهميت نداشته باشد.
اقتدار از ديد نماينده مردم اصفهان در مجلس، به اين دليل ضروري است كه وزارت راه شامل سازمان هاي تخصصي كم  ارتباط با هم مي شود و فقط يك مدير مقتدر است كه مي تواند اين مجموعه عظيم را با هم هماهنگ كند؛ سازمان هايي در ارتباط با بنادر و كشتيراني، هواپيمايي، ريلي، حمل و نقل جاده اي و پايانه ها، هواشناسي و ... كه هر يك بودجه، كاركنان و ماموريتي گسترده و تخصصي دارند.
به وي مي گوييم: شايع شده نمايندگان مجلس قصد دارند افرادي را به رئيس جمهوري پيشنهاد كنند، در پاسخ مي گويد: اگر تعامل دوجانبه بيشتري ميان مجلس و دولت شكل بگيرد، هم استقلال قوا و اختيارات رئيس جمهوري تامين خواهد شد و هم نظرات نمايندگان به ويژه در كميسيون تخصصي. ولي همه مسايل بستگي به تصميمي دارد كه رئيس جمهوري  مي گيرد، گرچه سابقه نداشته و نخواهد داشت كه مجلس فردي را به رئيس جمهوري پيشنهاد دهد.
مي پرسيم: پس منظورتان از تعامل چيست؟ مي گويد: اين واژه ترجمان خاص خودش را دارد كه اگر تحقق يابد، حتي ممكن است از حدود 250 نماينده در روز راي گيري، به جاي 126 نفر تا 230 نفر به وزير پيشنهادي راي دهند. در چنين حالتي وزير ياد شده هم مي تواند در چند ماه باقيمانده از دولت هم فعاليت خوبي داشته باشد و رئيس جمهوري بعدي نيز وقتي توانايي هاي اين فرد را ببيند، وي را مجددا معرفي خواهد كرد.
027804.jpg
يكي از نتايج فعاليت هاي وزارت راه در يكي دوسال اخير، چندين درصدافزايش تلفات جاده اي است. عكس : هادي مختاريان 
پيشنهاد عضو هيات رئيسه مجلس فقط در يك حالت واقعي به نظر مي رسد كه اين بار به جاي آدم هاي سياسي، يك مدير كاملا اجرايي و فاقد گرايش جدي  سياسي وزير راه شود. خود كوهكن هم مي گويد: وزارت راه تا قبل از ورود وزير اسبق اصلا سياسي نبود، ولي فرد ياد شده كه اكنون در وزارتخانه ديگري مشغول كار است، آنقدر عزل و نصب سياسي انجام داد كه فضاي كاري وزارت راه را قرباني سياست كرد. بعضي ها هم پس از او به همان شكل اين نهضت را ادامه دادند.
اين گفته كوهكن شايد متكي باشد به اظهارنظرهاي مداوم خرم كه تحت عنوان نهضت آزادراه سازي بيان مي شد، چون بعيد به نظر مي رسد كه كسي بخواهد از رحمان دادمان انتقاد كند كه اكنون در ميان ما نيست تا بتواند از خود دفاع كند. اخلاق حرفه اي مطبوعات هم به ما اجازه نمي دهد كه در مورد اين بخش از تاريخ وزارت راه چيزي بگوييم. كوهكن در مورد ويژگي هاي وزيري كه مجلس به وي راي اعتماد خواهد داد، مي گويد: بايد كسي وزير شود كه در وزارت راه و ترابري را روي سياسي كاران ببندد. داخل همين دولت فعلي به ويژه وزارت راه، كساني هستند كه حتي بيش از شرايط حداقل موردنظر ما را دارند. شايد نامه كارشناسان وزارت راه به مسوولان نظير رئيس جمهوري بتواند بخشي از اين افراد را مشخص كند.
عضو هيات رئيسه مجلس در مورد عملكرد وزير آينده راه و مشكلاتي كه پيش روي وي خواهد بود، مي گويد: وزير بايد باتدبير باشد و بتواند حتي الامكان خودش مشكلات را حل كند. در درجه دوم بايد با توسل به رئيس جمهوري از حقوق وزارت راه دفاع كند و در نهايت اگر گوش شنوايي براي حرف هاي منطقي نيافت، مي تواند از نهادهاي قانونگذار هم كمك بگيرد. در واقع مجلس، وزيري را مي خواهد كه در دولت باشد، ولي با مجلس هم هماهنگ باشد.
واژه هاي به كار رفته در اظهارات كوهكن هر يك استعاره اي خواهد بود از رفتارهايي كه مجلس در روزهاي آينده در اين خصوص اتخاذ خواهد كرد، اما آنقدر واضح نيست كه بتوان نام وزير آينده راه را از دل آن خارج كرد.
در محافل مختلف، گزينه هاي متفاوتي در مورد وزارت راه مطرح هستند كه در ميان آنها اكبر تركان، ابوالقاسم آشوري و احمدرضا نيك كار مشهورتر از ديگران هستند.
اكبر تركان كه روزگاري وزير راه و دفاع بود، ظاهرا تمايلي به پذيرش اين سمت ندارد. اصغر تركان برادر كوچك وي كه در صنايع هوايي فعاليت مي كند، مي گويد: تاكنون پيشنهاد پذيرش اين مسووليت بارها از سوي رئيس جمهوري و اشخاص ديگر مطرح شده بود، اما به دليل مشخصه هايي كه اكبر تركان در صنعت نفت داشت، پاسخ منفي بوده است.
اكبر تركان تا چند وقت پيش معاون برنامه ريزي وزارت نفت بود، ولي مدتي است كه مديريت عاملي شركت نفت و گاز پارس را در اختيار دارد.
ظاهرا چاره اي جز اين نيست كه از ميان مديران كليدي وزارت راه، شخصي به عنوان سر پرست تعيين شود.
ابوالقاسم آشوري عضو ارشد حزب كارگزاران كه اكنون معاون وزير راه است و انتصاب او يكي از موارد انتقاد به خرم محسوب مي شود، وي علاوه بر مسووليت هاي اجرايي، مدتي را نيز در زندان گذرانده است. وي مهمترين معاون غلامحسين كرباسچي، شهردار اسبق تهران بود.
احمدرضا نيك  كار نيز فردي غير سياسي است كه روابط شخصي خوبي با جناح اكثريت مجلس دارد. وي پيش از اين معاونت وزارت بهداشت و مديرعاملي باشگاه پرسپوليس را برعهده داشت و با ساخت سريع آزادراه هاي شرق و غرب اصفهان، جلب نظر نمايندگان مردم اين استان در مجلس را در پي داشته است.
محمد رحمتي، مديرعامل سابق راه آهن، محمد سعيدي كيا، مسوول بازسازي بم، نوريان، رئيس سازمان هواشناسي، صادق افشار يكي از معاونان راه آهن و ... ديگر علاقه مندان به تصدي وزارت راه هستند كه شانس بسيار كمي دارند.
وضعيت فعلي 
يك منبع آگاه در وزارت راه مي گويد: وضعيت حمل و نقل و توسعه زيرساخت ها، به رغم آنكه يكي از پنج محور اصلي سند چشم انداز توسعه 20 ساله كشور است، در هر چهار بخش هوايي، دريايي، ريلي و جاده اي با چالش هاي جدي مواجه است. به عنوان مثال فرودگاه امام كه از تاسيس آن به عنوان يكي از افتخارات احمد خرم ياد مي شود، هنوز آمادگي فيزيكي براي راه اندازي را ندارد و اگر دخالت ساير ارگان ها و حضور رئيس جمهوري در مراسم افتتاحيه آن نبود، فقدان سيستم فارگو، مشكل تامين سوخت، جاده نامناسب، دسترسي و ... به شكل واضح تري نمايان مي شد.
تاخير در پروازها، سرگرداني مردم و عدم پاسخگويي به آنها، عدم آغاز واقعي حتي يك پروژه بزرگ در بخش ريلي و جاده اي از ديگر چالش هاي وزارت راه است. از نظر اين منبع خبري، كمبود نيروي انساني قابل و كارآمد در وزارت راه و ترابري، آنقدر محسوس است كه نمي تواند پاسخگوي توسعه سيستم هاي حمل و نقل كشور باشد. اكنون نيروهاي خوب صرفا به اين دليل كه نمي خواهند سياسي شوند از ورود به وزارت راه باز مي مانند و كساني پست هاي مديريتي را اشغال مي كنند كه رشد 10 تا 15 درصدي آمار تصادف و تلفات جاده اي را تضمين مي كنند، ولي شواهدي مبني بر ايجاد زيرساخت هاي جديد به چشم نمي خورد.
تحريم ها و پورسانت ها
يكي ديگر از كارشناسان وزارت راه مي گويد: فقط 50 درصد مشكلات پروازها به تحريم بازمي گردد، ولي با توجه به آنكه به دليل تحريم بايد مذاكرات در سكوت صورت بگيرد، واسطه هاي سياسي نقشي كليدي يافته و براي اخذ پورسانت، 50 درصد ديگر مشكلات را براي مسافران ايجاد مي كنند، تا جايي كه همزمان يك شركت هواپيمايي مي تواند جديدترين ايرباس و بوئينگ ها را بخرد، ولي شركت ديگري مسافران خود را در هواپيماهاي قديمي جابه جا مي كند و بهانه مي آورد كه در تحريم هستيم.
خدمات وزارت راه آنقدر متنوع هستند كه هر بخش آن، نارضايتي بخشي از جامعه را ايجاد كرده باشد تا جايي كه پيش بيني نادرست وضعيت هوا هم از چشم مردم دور نمي ماند.
تحول احتمالي 
ليبرال ترين اقتصاددان ها وقتي مي خواهند دولت را از فعاليت هاي اقتصادي اخراج كنند، سبدي شامل يكي، دو استثنا مثل بهداشت و آموزش قايل مي شوند كه در اغلب موارد، حمل و نقل هم در همين سبد مي گنجد، چون ظاهرا كسي به جز دولت توان ساخت زيرساخت هاي مناسب حمل و نقل را ندارد، اما تجربه يكي، دو ساله وزارت راه در ايران، نشان مي دهد كه گاهي فقط دولت ها هستند كه عرضه انجام اين كارها را ندارند. هرچند شايد مذاكرات دولت و مجلس در روزهاي آينده و انتخاب وزيري كارآمد براي راه و ترابري، عكس اين نظريه را نشان دهد و آغازي باشد بر توسعه حمل و نقل در ايران و پاياني نيز بر افتخارهاي كلمه اي، كاغذي و سميناري به موقعيت  ما در جاده تاريخي ابريشم.

چطور رفتن يا نرفتن، مساله اين است
027801.jpg
عكس : مهدي قاسمي / ايسنا
بعضي وقت ها همه چيز به چه طور رفتن يا چه طور ماندن برمي گردد. آدم سر دوراهي مي ماند كه نتيجه را مي خواهد و راه را برنمي تابد، يا راه را دوست دارد و مقصد را نمي پسندد .
وقتي هدف نزديك باشدو راه دلپسند و دوستان در كنار و مسير هموار، ديگر كسي را ياراي فكر كردن به چه طور رفتن نيست. جاده را كه مي بيند سرسبز است و دلباز، دوستي آدم هاي داخل عكس هم كه مشهود است و از اين فاصله دور هم ملموس، وسيله يا خودرو يا هرچه، اسمش را بگذاريد حتي اگر محصول خودروسازان داخلي هم باشد باز ملا لي نيست. دمي خوش به سمت خوشحالي، غنيمت نيست؟

درباره مد لباس با عماد افروغ
مجلس مد طراحي نمي كند
سياستگذاري و نظارت بر مد به عهده دولت است، ولي تصديگري و اجرا برعهده بخش خصوصي گذاشته شده 
027807.jpg
سهيلا  بيگلرخاني 
طرح ساماندهي مد و لباس در ايران مدتي است ذهن اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس را به خود مشغول كرده است. در اين خصوص گهگاه خبرهايي نيز به گوش مي رسد؛ خبرهايي نظير طراحي لباسي براي جايگزيني كت و شلوار آقايان يا سر كردن چادر ايراني توسط دختران نمايندگان به منظور تشويق جامعه براي استفاده از اين پوشش.
براي اطلاع از كم و كيف طرح ساماندهي مد و لباس ملي و چگونگي مذاكرات صورت گرفته در كميسيون فرهنگي مجلس، با دكتر عماد افروغ نماينده مردم تهران و رئيس اين كميسيون گفت وگو كرديم.
دكتر افروغ با اين توضيح كه اگر پيشنهاد سر كردن چادر ايراني توسط دختران نمايندگان به شكل واضح مطرح نشده و منظور تشويق و فرهنگسازي بوده، درباره طرح ساماندهي مد و لباس گفت: همان طور كه از عنوان اين طرح پيداست، طرح قصد دارد مد ايراني را متناسب با اقشار، سنين و خرده فرهنگ هاي ايراني و ملهم از نشانه هاي ايراني اشاعه بدهد. قصد اين است كه سياستگذاري و نظارت بر مد را به عهده دولت گذاشته، ولي تصديگري و اجرا برعهده بخش خصوصي باشد.
چطور شد، مجلس به اين موضوع علاقه مند شد؟
ما تنها دغدغه پوشش و مد ايراني را نداريم، بلكه دغدغه معماري ايراني، هنر ايراني، موسيقي ايراني و ... را هم داريم، منتها در عرصه مد شاهد غفلت و رهاشدگي هستيم، به شكلي كه مد از كشورهاي مختلف مثل عربستان، پاكستان و كشورهاي اروپايي وارد ايران مي شود.
پس با اين حساب دغدغه كميسيون فرهنگي تنها حفظ حجاب با هر مدي نيست؟
نه، مساله فقط بحث حجاب نيست. وقتي مي گوييم با طراحي مد ايراني، هويت ايراني را بايد بازتوليد كنيم، منظور حفظ وحدت در عين كثرت است. يعني در كنار تنوع مدها، يك ريسمان وحدتي اينها را با هم مرتبط كند؛ ريسماني كه حد آن فرهنگ و شرع ماست. ما مي گوييم مد ايراني بايد به دست ايراني ها طراحي شود.
قرار است تنها امكانات مناسب براي طراحان مد فراهم شود؟
اين يك قسمت قضيه است. بخش ديگر عرضه مد ايراني، فراهم آوردن ساز و كار و لوازم اقتصادي براي عرضه است.
اين سازوكارهاي اقتصادي در بخش دولتي به چه شكل به اجرا درخواهد آمد؟
دولت تنها بخش سياستگذاري و نظارت بر موسسات خصوصي طراحي مد است. به نظر ما هنوز در اين زمينه عرضه اي نبوده كه تقاضا ايجاد شود. من معتقدم اگر مد ايراني با قيمت مناسب عرضه شود، حتما تقاضا هم ايجاد خواهد شد. اين نگراني تنها درخصوص پوشش نيست. سالهاست ما به نمادهاي ايراني جفا كرده ايم. با اين حساب چگونه بايد مواظب سنت هاي خود باشيم؟
آيا طرح، محدوديتي به لحاظ قانوني براي واردات پوشاك خارجي قايل مي شود؟
ممكن است در طرح محدوديتي براي ورود مد هاي خارجي در نظر گرفته شود. در حال حاضر اصلا رقابتي بين مدهاي ايراني و خارجي وجود ندارد. بازار يكطرفه است، در حالي كه بازار رقابت بايد واقعي باشد. البته در طرح بيشتر مبنا فرهنگسازي است. هنوز بندهاي طرح تنظيم نشده، ما فعلا در حال رايزني هستيم تا ببينيم عوامل پيش برنده كار چيست.
در طراحي مد ايراني چه نشانه هايي لحاظ خواهد شد؟
در خرده فرهنگ هاي ايراني نشانه هايي مي بينيد كه مي تواند منشا تحول عظيمي در طراحي مد شود. برخلاف عقيده بعضي ها من معتقدم مدرنيته ضد تكثر است و سنت تكثرگراست. مثلا در اقوام مختلف ايراني بخصوص در بخش طراحي لباس زنان، شاهد طرح هاي بسيار زيبا، با رعايت حد شرعي هستيم، در حالي كه در مدرنيته به دليل توجه به سود بالا و صرف هزينه اندك تنوع چنداني در طراحي ها وجود ندارد.
اينكه مد كت و شلوار آقايان هم ممكن است تحت تاثير طراحي مد ايراني قرار گيرد، چقدر صحت دارد؟
با توجه به گرايش ذاتي خانم ها به مد و با توجه به واقعيت اجتماعي جامعه و با توجه به متقاضي كه مد در ميان خانم ها دارد، بايد در اين طرح توجه خاص به خانم ها باشد، اما در كنار خانم ها حتما به مد ايراني آقايان نيز توجه خواهد شد. باز هم تاكيد مي كنم مجلس قرار نيست مدي طراحي كند، بلكه قانوني براي حمايت از طراحان مد ايراني به تصويب مي رساند.

همه چيز بر عهده معلمان است
تدريس و كليه رايگان 
دانشجوها روي هم پول مي گذارند و كتاب هاي كنكور و تست را تهيه مي كنند. آنها اين كتاب ها را در كلاس هاي انفرادي به دانش آموزان مورد نظر مي دهند
عليرضا كيواني نژاد
برخلاف كلاس هاي كنكور رايج كه هزينه گزافي را براي ثبت نام دانش آموز طلب مي كنند، اين كلاس ها هزينه اي را در برندارد. كلاس هايي كه به همت دانشجويان دانشگاه تربيت معلم كرج راه اندازي شد. آنها در اين كلاس ها نه تنها دانش آموزان بي بضاعت را تحت پوشش تحصيلي قرار مي دهند بلكه در صورت نياز به ساير خدمات عام المنفعه نيز مبادرت مي كنند.
در دوران دانشجويي، درس دادن در آموزشگاه هاي خصوصي و نيمه خصوصي، راهكاري شده بود براي كسب درآمد جانبي. دانشجوها روي اين پول حساب ويژه اي باز مي كردند و اين درس دادن تا آنجا پيش مي رفت كه بعضا اعلاميه هايي به در و ديوار دانشگاه مي چسباندند كه اگر دانشجويان ترم هاي پايين تر در درسي مشكل دارند، با آنها تماس بگيرند. اينگونه بود كه تدريس در اين دوران حتي تا امروز هم جزو لاينفك كسب درآمد دانشجوهاست. حتي تعدادي از آنها اين كار را به صورت جدي و حرفه اي ادامه دادند و تدريس شد حرفه آينده و درآمدزاي آنها.
اين بار اگرچه دانشجويان دانشگاه تربيت معلم واحد كرج نيز تدريس را در دستور كارشان قرار دادند، ولي اين تدريس با همه تدريس ها تفاوتي اساسي دارد. آنها دانش آموزان بي بضاعت را براي كنكور آماده مي كنند و در حقيقت كلاس هاي كنكور تشكيل داده اند، ولي بدون گرفتن حق التدريس. صادقي دبير انجمن جمعيت امام عليع اين دانشگاه در اين باره مي گويد: دانشجويان رشته هاي پايه مثل رياضي و كامپيوتر تصميم گرفتند دانش آموزان بي بضاعت را براي كنكور سال آينده آماده كنند. قبل از هر چيز خودشان شروع كردند به پيدا كردن دانش آموزاني كه چنين مشخصاتي را داشته باشند. آنها از اين دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي دارند ولي كارشان را با بچه هاي سال دوم دبيرستان شروع كردند. البته اين پروژه حدودا بيش از يك سال است كه ادامه   دارد. اين دانش آموزان هيچگونه وجهي پرداخت نمي  كنند وحتي هزينه تامين كتاب ها نيز برعهده خود دانشجو هاست.
دانشجوها روي هم پول مي گذارند و كتاب هاي كنكور و تست را تهيه مي كنند. آنها اين كتاب ها را در كلاس هاي انفرادي به دانش آموز مورد نظر مي دهند تا به قول دبير انجمن، بازدهي كارشان بيشتر باشد. صادقي در ادامه مي گويد: ما هيچ كمكي از دانشگاه دريافت نمي كنيم، نه مادي و نه غيرمادي. فقط اجازه داريم زيرپوشش انجمن به چنين اقداماتي عمل كنيم. محل برگزاري كلاس هاي كنكور بيشتر در منزل دانش آموزان است و دانشجوهاي خانم، وظيفه درس دادن به دخترها را دارند و پسرها با معلم مرد درس مي خوانند.
وقتي از صادقي مي پرسيم كه چرا كلاس ها را در دانشگاه يا حتي مكاني ديگر كه بخشي از هزينه آن را دانشگاه پرداخت كرده باشد برپا نمي كنيد، مي گويد: دانشگاه ها براي اينگونه فعاليت ها هزينه اي را در نظر نمي گيرند، اما دانشجويان اين دانشگاه تصميم گرفتند فعاليت هاي خود را از حيطه دانشگاه خارج كنند. بنابراين اگر بعد مسافت اجازه مي داد، آنها از كرج هم خارج مي شدند، ولي در هر صورت به همين هم راضي هستند. آنها با هر دانش آموزي كه ارتباط برقرار مي كنند در صورتي كه متوجه شوند به كمك هاي مالي هم احتياج دارد آنها را به كميته امداد امام خميني ره معرفي مي كنند.
امسال در مراسم شب احيا دوربين شبكه سوم سيما به طور اتفاقي، چند نفر از اعضاي اين انجمن را كه مشغول جمع آوري كمك براي دانش آموزان بي بضاعت بودند، نشان داد و همين امر باعث دلگرمي دانشجويان اين دانشگاه شد. آنها براي ادامه كار نياز به توجه و دلگرمي دارند.
هسته اصلي چنين تشكلي در دانشگاه صنعتي شريف شكل گرفت. جايي كه دكتر شارمين ميمندي نژاد كلاس هايي را برگزار مي كرد و دانشجويان حاضر در آن كلاس ها بعدها ادامه دهنده راه استاد خود شدند.
قانع، يكي ازفعالان اين گروه نيز مي گويد: فعاليت هاي ما به داخل و خارج دانشگاه تقسيم شده است كه در داخل به مشكلات دانشجويان، كارمندان و خدمه رسيدگي مي شود و در خارج از دانشگاه نيز به شناسايي و حل مشكلات خانواده هاي نيازمند مي پردازيم. حتي درپاره اي از موارد به تامين خرج عمل جراحي دانشجويان نيازمند، حل مشكلات مالي تحصيلي دانشجويان، اختصاص ژتون رايگان به نيازمندان، شناسايي افراد نيازمند در خارج دانشگاه و ... اقدام مي  كنيم.
به تازگي نيز اينNGO به پخش فيلم هاي هفتگي در مكان هايي از قبل تعيين شده مي پردازد كه درآمد حاصل از آن نيز صرف مشكلات نيازمندان و دانش آموزان بي بضاعت مي شود.
يكي از دانشجويان فعال در اين انجمن، سال گذشته وقتي در يك خانواده مشغول تدريس بود، به اين نكته پي برد كه دانش آموزش نياز به پيوند كليه دارد. آنها توانستند با كمك خانواده مخارج عمل و خريد كليه براي وي را تامين كرده و در حال حاضر دانش آموز نيز از سلامتي كامل برخوردار است.
يكي از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم كرج مي  گويد: آنها، هيچ چشمداشتي به كمك هاي مادي يا غيرمادي ندارند و فقط انتظار دارند دانشگاه هاي ديگر نيز اگر مي توانند با تشكيل چنين هسته هايي، حداقل دانش آموزان بيشتري را براي كنكور آماده كنند.

يك شبه انگليسي ياد بگيريد
محققان يك موسسه مطالعاتي انگليسي اعلام كردند تا سال 2015 بيش از نيمي از جمعيت دنيا به زبان انگليسي تكلم مي كنند.
تحقيقات اخير نشان مي دهد كه طي يك دهه آينده 2ميليارد نفر از جمعيت كره زمين اقدام به يادگيري زبان انگليسي و طي همين مدت نيز 3ميليارد نفر زبان انگليسي را تكلم خواهند كرد.
از اين روست كه موسسات آموزشي زبان، هر روزه مانند قارچ سر از زمين در مي آورند و هر كدام به خاطر رقابت با ديگري مدعي مي شوند كه متد آنها زبان انگليسي را زودتر به زبان آموزان ياد خواهد داد.
اما تصور يك موضوع به نظر راحت مي رسد و آن اينكه چگونه ممكن است يك زبان را كه مثلا ظرف مدت 10 تا۱۲ سال تقريبا مي آموزيم، به ادعاي بعضي از موسسات، سه ماهه فوت آب مي شويم.
به هر حال آنچه كه مسلم است امروز، يادگيري زبان انگليسي يك ضرورت شده است و استقبال مردم شهر ما از اين موضوع مصداق آمار ياد شده موسسه مذكور در كشور انگليس است.

عذرخواهي مادر قلابي
027798.jpg
مادربزرگ 59ساله اي كه مدعي شده بود باردار است و يك دوقلو با خود دارد ادعاي خود را پس گرفت، اما نه، به اين راحتي  ها هم نبود چون ادعاي خانم فرانسيس هريس در سال گذشته ميلادي، باعث توجه پزشكان و رسانه هاي بسياري در خصوص اينكه چگونه يك زن 59 ساله باردار شده است، شد و پيگيري ها دست مادر بزرگ را رو كرد.
گرچه خانم هريس معتقد است تمام نشانه هاي بارداري را در خود داشته و او زايمان دو فرزند دوقلو را انتظار مي كشيده است، اما خانواده خانم هريس مدتي است كه از پاسخ دادن به تلفن يا باز كردن در خانه روي خبرنگاران خودداري مي كنند. ضمن اينكه آنها از اينكه ذهن عده اي را به خود مشغول كرده اند عذرخواهي كردند.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |