چهارشنبه ۲۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۰
نام كردها روي نقشه هاي فرهنگي
بهمن قبادي همچنان مورد توجه رسانه هاي اروپايي است 
027858.jpg
گاردين- بهمن قبادي به عنوان يك كرد ايراني، به خوبي مي دانست كه جنگ عراق فرصت خوبي براي يك نمايش حزن انگيز است. همين موضوع سبب شد تا دو هفته پس از سقوط صدام حسين در بهار 2003 ميلادي، قبادي به سوي مرز عراق برود و از آنجا راهي بغداد شود.
قبادي يك دوربين كوچك فيلمبرداري به همراه داشت. در مسيرش به سمت پايتخت از روستاهاي فقيرنشين بسياري عبور كرد كه سوژه هاي مناسبي براي فيلمبرداري بودند تصاويري بس غم انگيز كه دل سنگ را نيز به درد مي آورد.
قبادي پس از بازگشت خود به تهران، تصاوير ضبط شده را بازبيني كرد. چقدر بهت زده ام، سرزميني سرشار از معادن طبيعي و چادرنشينان و كودكان معلول و ناتوان و ... فروشندگان اسلحه، تانك ها، خمپاره ها.
خواب بر چشمان او حرام شده بود. هر لحظه كه چشمانم را روي هم مي گذاشتم، تمام آن تصاوير وحشتناك در نظرم مي آمد. ندايي از اعماق وجودم مرا به بازگشت، به عراق و تهيه فيلم فرا مي خواند.
بنابراين به طور قاچاق از مرز عبور كرده و شروع به كار كردم.
و اين شروع فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند بود. اولين فيلمي كه بعداز انقراض رژيم صدام در عراق ساخته شد. نمايشي تاسف بار از كودكان بي گناهي كه زير بار ظلم و استبداد كمر خم كردند. اين فيلم زمستان سال 2003 ميلادي با استفاده از امكاناتي ناكافي و نه در حد و اندازه هاي امكانات يك فيلم حرفه اي، در منطقه كوهستاني كردستان عراق ساخته شد. لاك پشت ها، تصويري است متفاوت از آنچه كه تاكنون مردمان غرب از طريق شبكه هاي تلويزيوني خود مشاهد كرده اند. تاكنون فيلم هاي ضدجنگ بسياري ساخته شده است، اما قبادي فيلمساز سياسي ماهري است كه توانسته با مهارت بالاي خويش اثر خود را از ديگر فيلم هاي ضدجنگ، تميز دهد.
قبادي مي گويد: لاك پشت ها فيلم ضد جنگي است بدون شعار. او در مورد عنواني كه براي فيلمش انتخاب كرده، مي گويد: مردم گمان مي كنند اين فيلم مانند فيلم هاي ديسني فيلم است. شركت ديسني فيلم، فيلم هاي كارتوني را جهت استفاده كودكان مي سازد و در عناوين فيلم هايش اكثرا از نام حيوانات استفاده مي كند. اما لاك پشت ها هم پرواز مي كنند، فيلمي كودكانه نيست، بلكه تراژدي غم انگيزي است كه بازيگرانش كودكان هستند.
زماني براي مستي اسب ها فيلم تعريف و تمجيد شده قبادي است كه شخصيت هاي اصلي آن را به مانند فيلم لاك پشت ها، كودكان تشكيل مي دهند. كودكاني كه تاكنون تجربه هيچ كار هنري را نداشته اند و بعضي از آنها ناتوانايي هاي جسمي جدي دارند. قبادي توانست با چنين آماتورهايي اثر خارق العاده خود را خلق كند. زماني براي مستي اسب ها، زندگي گروهي كودكان يتيم و بيچاره عراقي چادرنشين در مرز تركيه را نشان مي دهد كه به هنگام حمله نظاميان آمريكايي به طرز مشقت باري در چادرهايشان زندگي مي كنند. بچه هايي كه آتش ترس و وحشت از رژيم صدام، در وجودشان شعله مي كشد. قبادي هدفش را از ساختن اين فيلم چنين بيان مي كند: مي  خواستم اولين نفري باشم كه بعد از بركناري صدام در بغداد فيلم تهيه مي كند و درد و واقعيت جنگ و تاثيرات آن را روي سادگي و صداقت مردم عراق به تصوير مي كشد. در شبكه هاي ماهواره اي از بوش و صدام، فوق ستاره ساخته اند. اماكودكان عراقي  به مراتب از بوش و صدام برترند. براي همين ستاره هاي فيلم خود را از ميان كودكان عراقي انتخاب كردم.
بعد از فيلم راه، ساخته يلمازگوني، كارگردان بزرگ و كرد تركيه كه باعث برانگيختگي كردهاي عراق شد، فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند اثر برجسته اي است از زندگي كردها.
در واقع اين فيلم، بزرگترين اثر هنري قبادي به شمار مي رود . قبادي مي گويد: ما هيچ امكانات و پولي براي ساخت فيلم در دست نداشتيم و كمك كردها ياري دهنده اصلي من در اين فيلم بود.
بهمن قبادي در مورد شرايط سخت كار فيلم بي نظيرش مي گويد: تهيه فيلم در آب و هواي بسيار سرد كوهستاني و در ميان گل و لاي كار بسيار دشواري بود و من معتقدم نقش آفريني كه اين كودكان در فيلم من كردند را حتي كودكان  هاليوود نيز نمي توانستند انجام بدهند. آنها فيلم بازي نكردند، بلكه زندگي كردند و همين امر باعث شد اين فيلم بسيار واقعي به نظر برسد.
بهمن قبادي در سال 1348 در بانه كردستان متولد شد و پيش از آنكه به يكي از گروه هاي آماتور فيلمسازي ملحق شود، در يك ايستگاه راديويي مشغول به كار شد. در تهران به دانشكده صدا و سيما رفت اما پيش از فارق التحصيل شدن دانشكده را ترك كرد. به خاطر فيلم هاي كوتاهش، 68 جايزه داخلي برنده شده است. نخستين فيلم بلند وي زماني براي مستي اسب ها بود كه تاكنون 16 جايزه از جشنواره هاي جهاني دريافت كرد. در سال 1377 قبادي در گروه كارگرداني فيلم باد ما را خواهد برد به عنوان دستيار اول عباس كيارستمي حضور يافت.
اخيرا مجلات گوناگوني از قبادي به عنوان مرد اول سينماي كرد ياد كرده اند. قبادي مي گويد: من مي خواهم نام كردها را در نقشه فرهنگي ثبت كنم.
احتمال دارد، لاك پشت ها هم پرواز مي كنند فيلم مورد نظر ايران براي دريافت جايزه اسكار باشد چرا كه فعلا كانون توجه اذهان جهاني، جنگ در عراق است و اين همان موضوع فيلم لاك پشت ها است.
ترجمه: حسام گلبري 

لاي لباس هاي سلطان صاحبقران
027852.jpg
ناصرالدين شاه براي خودش يلي بود. براي خودش شاهي بود و كسي. آدمي كه مگر مي شد به اين راحتي وارد خلوتش شد و به وسايل شخصي اش دست زد؟ چه، ناصرالدين شاه براي خودش شاهي بود و شهنشاهي. اي اگر اندروني بفهمند قرار است به دنبال يك تار موي شاه كه زبانمان لال، زبانمان لال ممكن هم هست مربوط به سبيلش باشد، داخل تمام لباس ها و كلاه ها را بگردند، مي دانيد چه خاكي بر سر قبله عالم مي شود؟!
خبر، مربوط به خبرگزاري ميراث فرهنگي است. جوريدن البسه شاه به منظور تعيين گروه خوني و. DNA بيچاره شاه شهيد، اگر پس فردا با نتايج اين آزمايش ادعاهاي ديگري بكنند، چه؟ مثلا اگر بگويند او پسر شاه قبلي نيست...
منيژه هاديان كارشناس مرمت مي گويد: در يكي از گنجينه هاي كاخ گلستان دستمال قاب شده اي وجود دارد كه لكه هايي قهوه اي بر آن ديده مي شود. در گوشه اي از اين دستمال دست خط دكتر شيخ، پزشك ناصرالدين شاه وجود دارد و تاكيد مي كند كه اين قطعه پارچه را پس از اصابت گلوله به سينه ناصرالدين شاه، در دهانه زخم گذاشته است تا مانع خونريزي باشد. به اين ترتيب اين لكه ها شاهد پزشكاني است كه قصد استخراج DNA را دارند.
وي با تاكيد بر اين نكته كه دست خط موجود بر پارچه تنها شاهدي براي كشف گروه خوني و DNA چهارمين شاه قاجار است گفت: در آزمايش هاي تشخيص DNA و گروه خوني نياز به شاهدي است كه در نهايت نتيجه آزمايش ها با آن انطباق يابد. از آنجا كه در حال حاضر DNA ناصرالدين شاه در دست نيست و ما مي خواهيم با نمونه برداري از دستمال خوني، DNA را شناسايي كنيم، پيدا شدن تار مويي از اين شاه قاجاري مي تواند در مسير استخراج DNA به ما كمك كند. آه مليجك! كجايي كه شاهت را كشتند؟

كوتاه تر از گزارش
كارآگاه بريتني اسپيرز!
شايعاتي به گوش رسيده كه بريتني اسپيرز خواننده مشهور پاپ تصميم دارد خوانندگي را رها كند تا وارد دنياي جنايي و قضائي شود.او به دوستانش گفته مي  خواهد از زندگي كنوني اش خارج شود، در دانشگاه ثبت نام كند و وارد زندگي دانش آموزي شود.به گفته يك منبع موثق، روزنامه بريتانيز ديلي ميرر: به نظر مضحك مي  رسد اما انگيزه بريتني در اين تصميم يك برنامه تلويزيوني در مورد بازرسي حوادث جنايي است كه در آن نشان داده مي  شود كه چگونه كارآگاهان پرده از راز جنايات برمي دارند.اين منبع اضافه مي  كند: او در انجام اين كار بسيار مصمم است.
تام هنكس محبوب آمريكايي ها
تام هنكس، بازيگر فيلم هاي مطرحي چون فارست گامپ و نجات سرباز رايان در نظرسنجي هريس، به عنوان ستاره محبوب فيلم هاي آمريكايي برگزيده شد.او از سوي مردان و زنان شركت كننده در نظرسنجي انتخاب شد. نتايج اين نظرسنجي در ژورنال وال استريت اعلام شد.جوليا رابرتز در رده سوم تنها بازيگر زن در 10 رتبه نخست بود. مل گيبسون در جايگاه دوم قرار گرفت و محبوبيت جاويدان جان وين فقيد در قرارگيري او در جايگاه سوم به اثبات رسيد.بقيه افراد اين ليست: جاني دپ،۴ هريسون فورد 5، دنزل واشينگتون 6، كلينت ايستوود 8، شون كانري 9 و جورج كلوني در مرتبه دهم بودند.اين ژورنال همچنين گزارش كرد كه بازيگر محبوب نسل جوان جاني دپ و ستاره مورد علاقه جمهوري خواهان مل گيبسون بوده است. دنزل واشينگتون انتخاب سياهپوستان و جاني دپ، برگزيده اسپانيايي ها بوده است.
پيرس برازنان در يك مسابقه مرگ آور
پيرس برازنان، بازيگر نقش جيمزباند اعتراف كرد پس از وسوسه شدن براي شركت در يك مسابقه سرعت اتومبيل مرگ آور در وضعيت بسيار خطرناكي قرار گرفته بود. اما اين بازيگر كه ماشين استن مارتين 200 هزار پوندي اش را مي  راند بر خلاف شخصيت مامور 007 به خاطر خانواده اش از مسابقه كناره گيري كرد.
او گفت كه در حال راندن ماشين پر قدرتش در اطراف خانه اش در هاليوود بوده كه متوجه شده يك ماشين فراري در كنار او ظاهر شده و او را به مبارزه مي  طلبد.
او كه پدر دو فرزند است، گفت: براي لحظاتي در حال راندن ماشين با سرعت 160 مايل بودم، اما در يك آن به خودم گفتم: من چه كار مي  كنم؟ من يك مرد 51 ساله داراي همسر و فرزند هستم.

دكه
027849.jpg
027846.jpg
027855.jpg
زلزله جنوب شرق آسيا، هنوز توجه خبرنگاران دنيا را به خود دارد و هر روزه اخبار جديدي از اين فاجعه در صفحات اول روزنامه هاي دنيا درج مي  شود. شماره 9 ژانويه روزنامه واشنگتن پست هم با درج تيتر اندونزي كودكان يتيم را درمي يابد خبر يك خود را به اين موضوع اختصاص داده است.
روزنامه لس آنجلس تايمز هم اخبار واقعه اقيانوس هند را به حاشيه رانده و موضوع تاثير ايران بر انتخابات آينده عراق را در يك ستون مورد تحليل قرار داده است.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |