چهارشنبه ۲۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۰ - Jan 12, 2005
صفحه آخر
Front Page

امام سجاد (ع): همانا با هيچ كس دشمني نكن، هر چند گمان كني كه او به تو زيان رساند، و البته دوستي هيچ كس را ترك نكن، هر چند گمان كني كه او سودي به تو نرساند.
بحارالانوار / ج ۷۸ ص ۱۶
امروز با حافظ
ليكنش مهر و وفا نيست ، خدايا بدهش
مجمع خوبي و لطف است عذار چو مهش
كه به جان حلقه به گوش است مه چاردهش
چارده ساله بتي چابك و شيرين دارم

معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران اعلام كرد:
انديشمندان ۱۶ كشور جهان در همايش هنر و
جهاني شدن در تهران حضور دارند
گروه ادب و هنر: همايش هنر و جهاني شدن مي تواند منشأ تحولي در حوزه نظري مباحث هنري باشد. دكتر محمدحسين ايماني خوشخو معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در نشست خبري همايش بين المللي هنر و جهاني شدن در جمع خبرنگاران سخن مي گفت با اعلام اين مطلب افزود: ۴۳ انديشمند از ۱۶ كشور جهان در اين همايش حضور دارند كه از آن ميان ۲۳ انديشمند از كشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا، يوگسلاوي، روسيه، سودان، چين، مصر، نيجريه، زيمبابوه، تركيه، تونس، آفريقاي جنوبي، تانزانيا، كنيا و كانادا هستند و بقيه نيز صاحب نظران، نويسندگان، هنرمندان و انديشمندان كشورمان هستند كه ديدگاه هاي خود را درباره جهاني شدن هنر ارائه خواهند داد.
وي از برگزاري همايش زيبايي شناسايي دين از سال آتي خبر داد و گفت: اميدواريم برگزاري اين همايش نيز تأثيرات لازم خود را داشته باشد.
ايماني با ارائه گزارشي از روند برپايي همايش گفت: كار علمي اين همايش از ابتداي سال ۱۳۸۳ آغاز شد. با تاكيد هاي سياست گذاران فرهنگي و به خصوص مقام معظم رهبري در زمينه ورود به بحث جهاني شدن و تاكيد ايشان بر بررسي ابعاد مختلف اين مقوله زمينه برپايي اين همايش شد تا به موضع رسمي و مشخص برسيم.
معاون هنري وزارت ارشاد در خصوص محوريت هنر گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به طور مشخص متولي بحث هنر در جامعه است، بحث جهاني شدن هنر را مطرح كرد و بخش پژوهش هاي هنري اين همايش را برعهده گرفت.
وي افزود: از دستاوردهاي اين همايش اين است كه با تحقيقات به عمل آمده مشخص شد كه متفكرين ما از عرصه اين بحث هاي تئوريك دور نيستند و به راحتي وارد بحث هاي جهاني شده ومي شوند.
همچنين با صاحب نظران ديگر كشورها مكاتبه شد و از نظرات آنها در برگزاري همايش بهره گرفته شد.
ايماني خوشخو خاطر نشان كرد: با پيگيري مسئولان همايش استقبال خوبي توسط صاحب نظران صورت گرفت.
من به عنوان يك مدير اجرايي در بيست سال گذشته معتقدم يك همايش با اين گستردگي و تنوع نظرات علمي كمتر داشتيم.
اين همايش از استاندارد هاي علمي خوبي برخوردار است، نوع نظراتي كه در آن مطرح شده نشان داده كه صاحبنظران نيز اين مسئله را جدي گرفته اند و اعتماد پژوهشگران داخلي و خارجي را جلب كرده است.
وي با اشاره به گستردگي موضوع همايش گفت: زمان اين همايش تنها در دو روز برگزاري نيست و بعد از همايش با استناد به نتايج حاصل از آن، ديدگاهي مطرح مي شود كه برنامه ريزان فرهنگي كشور بتوانند سياست و برنامه درستي در قبال مسئله جهاني شدن به خصوص در عرصه هنر داشته باشند.
محمدرضا لاهوتي مدير مركز مطالعات و تحقيقات هنري و دبير همايش هنر و جهاني شدن نيز در اين نشست گفت: محور اصلي اين همايش هنر است كه از ۴ منظر زيباشناسي، فرهنگي، اقتصادي و فناوري مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي افزود: ۵۷ مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد كه اين مقاله ها پس از برگزاري همايش در يك مجموعه به چاپ خواهد رسيد.
لاهوتي با اشاره به فعاليت هاي مركز مطالعات و تحقيقات هنري گفت: اين همايش سير منطقي فعاليت هاي هشت ساله مركز را پوشش مي دهد و در ادامه فعاليت هاي هشت ساله دوره جديد آن با همايش مديريت و هنر آغاز شد.
وي افزود: حجم گسترده اي از آثار در اين دو روز مطرح مي شود كه بخشي از نظرات كارشناسان درباره جهاني شدن است و به غير از آن نظرات بيش از ۱۰۰ انديشمند ايراني را درخصوص جهاني شدن ارائه داديم كه در رسانه ها منعكس شد.

سيد ضياء هاشمي مديرعامل خانه سينما شد
«سيد ضياء هاشمي» تهيه كننده سينما به عنوان مديرعامل جديد خانه سينما معرفي شد.
به گزارش ايرنا، «سيد غلامرضا موسوي» سخنگوي خانه سينما گفت: انتخاب مدير عامل در نشست ديروز هيأت مديره خانه سينما صورت گرفت.
«منوچهر محمدي» مدير عامل سابق خانه سينما سه سال پيش به دليل مشكلات شخصي استعفا كرد و از آن پس هيات مديره اين نهاد عهده دار امور شد.
سيد ضياء هاشمي فعاليت در عرصه سينما را از سال ۱۳۶۲ در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي آغاز كرد و به عنوان تهيه كننده، فيلم هايي چون «دزد عروسك ها» ، «روز شيطان» ، «عروس» و «ديدار» را در كارنامه كاري دارد.
وي پيش از اين نيز مديريت بخش بازرگاني و پخش فيلم هاي خارجي بنياد سينمايي فارابي و گروه سينماي مخاطب خاص را به عهده داشته است.

با حمايت مركز موسيقي براي نخستين بار
بيش از يكصد دانشجو به استقبال موسيقي
نواحي ايران مي روند
گروه ادب وهنر: مركز موسيقي هزينه سفر آموزشي- پژوهشي بيش از يكصد دانشجوي موسيقي به كرمان را براي حضور در ششمين جشنواره موسيقي نواحي ايران تامين مي كند.
به گزارش همشهري بيش از يكصد دانشجوي رشته موسيقي در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد با حمايت مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت علوم در جشنواره موسيقي نواحي ايران شركت خواهند كرد.
اين گزارش حاكي است ۲۵ دانشجو از دانشگاه از دانشگاه تهران، ۵۵ دانشجو از دانشگاه هنر، ۱۷ دانشجو از دانشگاه سوره و تعدادي دانشجوي كارشناسي ارشد براي حضور در جشنواره اعلام آمادگي كرده اند.
طرح حضور دانشجويان علاقه مند به موسيقي نواحي در جشنواره كرمان، امسال از سوي دبير جشنواره محمد درويشي مطرح شد و به دنبال اين درخواست دكتر محمدحسين همافر رئيس مركز موسيقي بخشي از بودجه سفر اين دانشجويان براي حضور در جشنواره را تامين كرد. دانشجويان در طول جشنواره مي توانند از برنامه هاي مختلف استفاده كنند. همچنين به مدت سه روز صبح ها جلسات سخنراني و نقد و بررسي براي دانشجويان برگزار مي شود.ششمين جشنواره موسيقي نواحي ايران از بيست سوم تا بيست هفتم دي ماه با حضور هنرمندان برجسته موسيقي نواحي ايران در حوزه آواز و سازه هاي آرشه اي در كرمان برگزار مي شود.

آغاز به كار خبرگزاري آفتاب
خبرگزاري آفتاب از ديروز رسما كار خود را آغاز كرد و بر روي شبكه جهاني اينترنت قرار گرفت.
اين خبرگزاري كه ۵۰ درصد مطالب آن را مطالب مربوط به مباحث هسته اي تشكيل مي دهد، در حال حاضر ۳۶ صفحه دارد كه تعداد اين صفحات در آينده افزايش خواهد يافت.
از ويژگي هاي اين سايت خبري، پرونده هاي اطلاعاتي است كه براي نزديك به ۲۰ كشور جهان تهيه شده و بر روي سايت قرار گرفته است. آدرس اين سايت www.aftabnews.ir است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
آخرين ارقام بازرگاني خارجي چين و تفسير روزنامه هاي آمريكا
اعلاميه دولت چين درباره بازرگاني خارجي اين كشور در سال ميلادي ۲۰۰۴ سوژه تفسيرهاي اقتصادي ديروز روزنامه هاي آمريكا شده بود كه نوشته بودند ورود سيل آساي كالا از چين به آمريكا، سبب شده است كه در سه سال گذشته يك ميليون و ششصد و پنجاه هزار شغل توليدي در اين كشور از دست برود و شاغلان آن متوجه مشاغل خدماتي شوند. دولت چين اعلام كرده است در سال ميلادي كه دو هفته پيش پايان يافت معادل ۵۹۳ ميليارد و ۳۶۰ ميليون دلار صادرات و ۵۶۱ ميليارد و ۳۸۰ ميليون دلار واردات داشته كه به اين ترتيب مازاد صادرات آن ۳۲ ميليارد دلار بوده است. حجم كل تجارت چين با آمريكا در سالي كه گذشت معادل ۱۲۴ ميليارد دلار بود. مفسران اقتصادي آمريكا در مقاله هاي ديروز خود نوشته اند كه منطق بازار اجازه نمي دهد كه كاري بر ضد افزايش صادرات كالاي چيني انجام داد زيرا مرغوب و ارزانترند و مردم طالب آنها. به علاوه، شرايط جهان به گونه اي كه سياست هاي حمايت از توليدات داخلي به شكل قرن ۲۰ و به هزينه جيب مردم (مصرف كنندگان)، ديگر پذيرفتني نيست و خريدار ندارد. رقابت اقتصادي بايد وجود داشته باشد تا توليدات داخلي بهتر و ارزانتر شوند و اين درسي است كه انقلاب صنعتي دو قرن پيش انگلستان به جهانيان داد. به نوشته اين مفسران، هجوم مصرف كنندگان آفريقايي و آمريكاي لاتين به خريد كالاي ارزان و فراوان ساخت چين و چندبرابر شدن حجم صادرات چين به روسيه تنها عواملي هستند كه ممكن است احتمالاً در سال هاي آينده بهاي اجناس ساخت چين را (به دليل افزايش تقاضا) اندكي بالا ببرند و يا اين كه قانون تسعير اين كشور تغيير كند و بهاي تمام شده كالاي ساخت چين را براي مصرف كننده خارجي بالا ببرد. در حال حاضر يك جنس ساخت چين با كيفيت مشابه در بازار آمريكا دو سوم و در بازار اتحاديه اروپاي نزديك به سه چهارم ارزانتر است.
«جك لندن» ؛ نويسنده ستم، زحمت و تنگدستي انسان ها
جز هفت كشور صنعتي جهان غرب، رسانه هاي ساير ملل و نيز وب سايت هاي روشنفكران، ديروز در آستانه يكصد و بيست و نهمين زادروز «جك لندن» روزنامه نگار و داستان نويس به بحث درباره عقايد و سبك نگارش او پرداخته و نوشته بودند كه جك لندن شايد بيش از هر روزنامه نگار و داستان نويس ديگر در نوشته هايش از فقر و استثمار سخن به ميان آورده و غم زحمتكشان، ستمديدگان و تنگدستان را خورده باشد.
جك لندن ۱۲ ژانويه سال ۱۸۷۶ ميلادي در سان فرانسيسكو به دنيا آمد و در طول عمر خود ۵۰ كتاب نوشت كه به بيشتر زبان ها ترجمه شده اند و شمار خوانندگان او در خارج از آمريكا بيش از اين كشور بوده است. جك پس از اين كه به انجمن روزنامه نگاران آمريكا پيشنهاد كرد كه به جاي مقاله سياسي، رساله سياسي نوشته شود و به ضميمه روزنامه ها (شبيه ويژه نامه هاي امروز جرايد تهران) توزيع گردد به كار روزنامه نگاري تمام وقت پايان داد و كتاب نويس شد. وي براي اثبات اين نظريه خود استدلال كرده بود كه ستون هاي روزنامه جاي كافي براي گفتن همه مطالب در باره يك موضوع سياسي، فلسفي و ادبي و از اين دست را ندارد و كوتاه نوشتن يك تحليل در آن زمينه ها، خواننده را به جايي نمي رساند و احياناً او را گيج و گمراه مي كند. داستان هاي جك لندن آكنده از انتقادهاي اجتماعي هستند كه وي در هر كدام كوشيده است يك مشكل جامعه را نقد كند. وي بر ضد استثمار نوشته، از فقر ناليده و دلايل آن را در قالب داستان نگاشته و از زحمتكشان جامعه به دفاع برخاسته است.
تمايل روسيه به گسترش همكاري با تركيه
اظهارات سران دولت هاي روسيه و تركيه در كاخ كرملين در ديدار سه شنبه اين هفته با دقت تحت بررسي دولت هاي غربي كه تركيه را از آن خود مي دانند قرار گرفته است. پوتين در اين ديدار خواستار افزايش مبادلات بازرگاني دو كشور در سال جاري ۲۰۰۵ به ۱۵ ميليارد و تا پايان سال ۲۰۰۷ به ۲۵ ميليارد دلار و افزايش همكاري هاي نفتي دو كشور و همچنين آغاز همكاري هاي نظامي دو جانبه شده بود و اردوغان، نخست وزير تركيه، از اين پيشنهاد ها استقبال كرده بود و به نوبه خود خواهان تسهيل رفت و آمد ميان دو كشور شده بود. اردوغان دوشنبه اين هفته با يك هيأت ششصد نفره وارد روسيه شده است. پوتين كه تصميم دارد در اين هفته از قزاقستان ديدن كند و شب پيش از ديدار با اردوغان، تلفني با الكساندر كواسنيوسكي رئيس جمهور لهستان گفتگو كرده بود در پيامي خطاب به مردم روسيه وعده تقويت نظامي و اقتصادي اين كشور را داد. پوتين اخيراً از كوسنيوسكي كه در امور انتخابات اوكراين جانب غرب را گرفته بود با لحني شديد انتقاد كرده و او را «دو رو» خوانده بود. ممكن است كه پوتين ظرف چند روز آينده به اوكراين برود. رسانه هاي روسيه سعي كرده اند كه ديدار نخست وزير تركيه از روسيه، ارمنيان و دولت ارمنستان را نرنجاند.
ژاپني ها از تاريخ نگار آمريكايي ياد كردند
از فوت «جان تالند» نمايشنامه نگاري كه از اواسط عمر تاريخ نگار شد و تأليفات ارزشمندي برجاي گذارده است يك سال گذشت. رسانه هاي ژاپني از او كه ۱۱ ژانويه سال گذشته در ۹۱ سالگي درگذشت ضمن مقاله و تفسير ياد كرده اند. تأليفات مهم تالند در زمينه تاريخ عبارتند از: «خورشيد بالا مي آيد» (تاريخ معاصر ژاپن)، «زوال امپراتوري ژاپن» ، «پرل هاربور» و «آدولف هيتلر» . وي در كتاب هايش به جاي رونويسي از اسناد و اخبار، از مصاحبه با افراد استفاده كرده و كتاب «خورشيد بالا مي آيد» حاوي صدها مصاحبه با مقامات، ژنرال ها، روزنامه نگاران، معلمان و حتي بانوان خانه دار ژاپني است. تالند در كتاب «پرل هاريور» ادعا كرده است كه روزولت از قبل، از تصميم ژاپني ها در حمله به پرل هاربور آگاه بود و چون در صدد بود كه آمريكا را از انزوا خارج و ابرقدرت جهان سازد، بهترين فرصت را براي اين كار حمله غافلگيرانه ژاپني ها به پرل هابور مي دانست و لذا تا انجام حمله چيزي نگفت و اقدامي نكرد .

مهندس ضرغامي در دومين كنگره شهداي عرصه خبر:
بزرگترين حماسه خبرنگاران در دوران دفاع مقدس،
ارسال پيام شهدا بود
اوج كار اهل خبر اين است كه بتوانند درفرايند اين فعاليت به گونه اي عمل كنند كه اين دانايي و توانايي در اوج قله خود به همزاد پنداري برسد و صرف علم نباشد بلكه آن حس را منتقل كند.
به گزارش خبرگزاري مهر؛ مهندس عزت ا... ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما در دومين كنگره بزرگداشت شهداي عرصه خبردر مسجد بلال درباره مقام ومنزلت شهداي دوران دفاع مقدس گفت: هيچ مقامي و هيچ تلاشي به عنوان بالاترين و برترين جايگاه هنري با اين توفيق يعني شهادت قابل قياس نيست، و چه زيبا امام(ره)عزيز فرمود: شهادت هنر مردان خداست.
وي افزود: خبر فرايندي است كه از داده هاي خام، دانايي و توانايي مي تراود؛ واوج كار اهل خبر اين است كه بتوانند درفرايند اين فعاليت به گونه اي عمل كنند كه اين دانايي و توانايي در اوج قله خود به همزاد پنداري برسد و صرف علم نباشد بلكه آن حس را منتقل كند.
به گفته وي شهداي عرصه خبر در دوران دفاع مقدس حماسه هشت ساله ملت شريف ايران را در تاريخ بشريت ثبت كرده، و با حضور خود در خط مقدم توانستند پيامهاي جنگ را در اوج فداكاري و ايثار به عنوان گنجينه اي ارزشمند براي فرهنگ ما به ارمغان گذارند.
مهندس ضرغامي با اشاره به هويت فرهنگي مردم ايران، تصريح كرد: شهداي عرصه خبر دو كار انجام دادند، يكي وقايع را ثبت كردند وديگر اينكه با فداكاري در جبهه ها حضور پيداكرده و پيام رساني كردند، بنا بر اين چون دل در گرو شهدا داشتند با آنان محشور و مأنوس شدند.
وي به نقش حضرت زينب كبري (س) در ابلاغ پيام عاشورا اشاره كرد و كار خبرنگاران دوران دفاع مقدس را بزرگترين حماسه در ارسال پيام شهدا دانست.

نمايشگاه نقاشي
نمايشگاهي از آثار نقاشي مرتضي رازفر از جمعه در نگارخانه نيازي برگزار مي شود.
اين نمايشگاه كه تا پايان  دي ماه ادامه دارد هر روز از ساعت ۴ تا ۸ عصر داير خواهد بود. نگارخانه نيازي در بلوار ميرداماد _ ميدان مادر _ ساختمان ۷۷ واقع است.

كتاب «شرفيه» به خط صفي الدين ارموي منتشر مي شود
نسخه عكسي كتاب «شرفيه» به خط خوشنويس و موسيقي دان برجسته قرن هفتم هجري قمري _ صفي الدين ارموي _ به زودي منتشر مي شود.بنا به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر نسخه اصلي كتاب مذكور در دانشگاه ييل آمريكا نگهداري مي شود كه نسخه دردست انتشار آن، از راه اسكن اصل كتاب تهيه شده است.
اين كتاب به همت فرهنگستان هنر و در استقبال از برگزاري همايش و كنگره صفي الدين ارموي در دست انتشار است.
همايش صفي الدين ارموي طي روزهاي ۲۶ و ۲۷ دي ماه در تهران و ۳۰ دي ماه در اروميه به همت فرهنگستان هنر و با همكاري استانداري و اداره كل ارشاد استان آذربايجان غربي، بنياد رودكي، بنياد ايرانشناسي فرانسه در ايران و انجمن موسيقي ايران برگزار خواهد شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
تعويض قرنيه
از دكتر روزنفلد درباره تعويض قرنيه سئوال شده و او گفته است: تعويض قرنيه چشم اينك به صورت يك عمل جراحي عادي و تقريباً عاري از خطر و خلل درآمده است. قرنيه كه قسمت شفاف و بي رنگ مقابل عنبيه و مردمك چشم است هنگامي تعويض مي شود كه آسيب ديده باشد، متورم و خراشدار شده باشد و نور به خوبي و درستي از آن عبور نكند تا ما تصاوير را آن طور كه هستند ببينيم. همه عوارض قرنيه را با دارو و تدابير ديگر جز ترانس پلنت (تعويض) نمي توان بر طرف ساخت. خراش برداشتن قرنيه ممكن است بر اثر جراحت وارده به چشم و يا بيماري «هرپيس» و بيماري هاي عفوني چشم باشد. به ندرت ممكن است پس از عمل جراحي از جمله آب مرواريد، چشم دچار عارضه قرنيه شود.

شعر معاصر ايران، شاعري ديگر را از دست داد
چنانكه ديروز در خبري كوتاه به آگاهي خوانندگان ارجمند رسيد، كيوان قدرخواه شاعر برجسته شعر معاصر ايران، سرانجام پس ازبيماري طولاني و دردناك به جهان ديگر شتافت.كيوان قدرخواه كه از او دفترهاي شعر گوشه هاي اصفهان (۱۳۷۰)، پريخواني ها (۱۳۷۳)، از تواريخ ايام (۱۳۷۷) و سايه هاي نياسرم (۱۳۸۱) به چاپ رسيده است «به قدر همت و فرصت» خويش به شعر امروز ايران «معنا» داد.
شعرهاي او نشانه اشراف شاعر به جوهر شعر، ساخت و زبان است كه با ديد و جهان بيني و درك در جهان معاصر، او را از همگامان شعر پيشرو و مدرن متمايز كرده است.كيوان قدرخواه ساليان دراز در كنار همسر هنرمندش، ناهيد دايي جواد، در اصفهان زيست و در قطعه» نامداران «گورستان همين شهر در خاك خفت.

برگي از تاريخ
عبور از گذرگاه خيبر
دوازدهم ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۰۴۹ (طبق تاريخ عمومي ادبيات) سخنور پارسي گوي خراساني، ابوسعيد ابوالخير، در ۸۱ سالگي درگذشت. در سال ۱۸۷۹ نيروهاي استعمارگر انگليسي در آفريقاي جنوبي حمله به سرزمين زولوها را آغاز كردند تا آن را هم تصاحب كنند. در سال ۱۹۱۸ در اجراي دستور لنين، باراتف ژنرال روس با آخرين سربازانش خاك ايران را ترك گفت و نيروهاي انگليسي كه از طريق عراق وارد ايران شده بودند قصر شيرين و نيمي از استان كرمانشاه را تصرف كردند. هدف عمده انگلستان از حضور در عراق و ايران «نفت» اين دو كشور بود و با تخمين نياز جهان آينده به اين ماده حياتي، مي دانست كه آقاي جهان دولتي است كه كليد جريان نفت را به دست داشته باشد. در سال ۱۹۵۰ پارلمان همه شوروي بار ديگر مجازات اعدام براي خائنان به وطن، جاسوسان و خرابكاران را برقرار كرد. در سال ۱۹۷۰ با فرار سرهنگ «اوجوك وو» و شكست نيروهاي تجزيه طلب نيجريه، ماجراي تجزيه طلبي «بيافرا» كه بوي نفت مي داد و باعث مرگ يك ميليون تن شده بود پايان يافت.
اينك برگ امروز: ۱۲ ژانويه سال ۱۳۹۷ ميلادي امير تيمور گوركان به منظور تصرف هند از گذرگاه خيبر گذشت. ۳۴۱ سال بعد در همين ماه نادرشاه افشار با همين هدف ارتش ايران را از اين گذرگاه وارد شبه قاره هند كرد و هر دو موفق به تصرف دهلي شدند. تيموريان كه بعداً با كمك صفويه ايران بر هند شمالي و غربي مسلط شدند مدت ها بر اين سرزمين حكومت كردند كه در تاريخ به امپراتوران مغولي هند معروفند و نادر شاه با تصرف دهلي با اين كه پادشاه تيموري وقت را ابقاء كرد باعث تضعيف اين امپراتوري شد و راه انگليسي ها براي تصرف و استعمار و سپس تجزيه اين شبه قاره هموار گرديد. يك قرن و اندي پس از عبور نادر از خيبر، افغان ها يك واحد انگليسي را در كنار همين تنگه قتل عام كردند.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
و حسنك قريب هفت سال بر دار بماند، چنان كه پاي هايش همه فرو تراشيدند و خشك شد، چنان كه اثري نماند، تا به دستور فرو گرفتند و دفن كردند. و مادر حسنك زني بود سخت جگر آور،  چنان كه شنودم كه دو سه ماه از او اين حديث نهان داشتند،  چون بشنيد، جزعي نكرد چنان كه زنان كنند، بلكه بگريست به درد، چنان كه حاضران از درد وي خون گريستند.
ذكر بر دار كردن حسنك وزير _ تاريخ بيهقي

توضيح
داستانك ديروز نوشته خانم پرستو عوض زاده بود كه نام ايشان از قلم افتاده است.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

گشتي در دنياي خبرها
بيشترين كمك نقدي
تورنتو: يك زوج در كانادا ۱/۴ ميليون دلار به قربانيان زلزله جنوب شرق آسيا كمك كردند.اين مبلغ بيشترين كمك نقدي است كه توسط صليب سرخ كانادا براي ياري رساندن به قربانيان يك بلاي طبيعي دريافت شده است.
اين زوج ابتدا ۱۰۰ هزار دلار به زلزله زدگان كمك كردند اما پس از مشاهده تصاوير تلويزيون اين حادثه دلخراش تصميم گرفتند مبلغ بيشتري را در اختيار صليب سرخ قرار دهند.
اصلاح موي سر
پيونگ يانگ: رسانه هاي كشور كره شمالي مردم اين كشور را تشويق به كوتاه كردن موهايشان و پوشيدن لباسهاي مرتب كرده اند. اخيرا تلويزيون اين كشور از مردم خواسته، موهاي خود را به بيش از ۵ سانتيمتر بلند نكنند چون موي بلند باعث جذب مواد مغذي بدن شده و به همين دليل انرژي كافي به مغز نخواهد رسيد.
رستوران بي تلفن
ليسبون: يك رستوران در پرتغال به مشتريان خود اجازه نمي دهد با تلفن همراه وارد اين مكان بشوند. پس از اين كه هفته گذشته يك مشتري حين صرف غذا در اين رستوران با صداي بلند با تلفن خود صحبت مي كرد، صاحب رستوران، ورود تلفن به داخل اين مكان را ممنوع كرد. بر اين اساس، مشترياني كه قصد ورود به رستوران را دارند بايد تلفن همراه خود را به نگهبان در ورودي تحويل داده و سپس وارد اين مكان شوند. در پرتغال ۹ ميليون نفر صاحب تلفن همراه هستند.
آشپز ولخرج
آكلاهما: از اين پس زندانيان زندان بريان آمريكا ديگر غذاهاي خوشمزه ميل نخواهند كرد. در شرايطي كه بودجه ماهيانه آشپزخانه اين رستوران ۵ هزار دلار بود اما آشپز زندان كه خود نيز زنداني بود ۱۳ هزار دلار خرج روي دست مقامات اين زندان گذاشت.
آشپز براي اين كه غذاها را خوشمزه كند از مواد غذايي با كيفيت استفاده مي كرد. از اين پس قرار است غذاهاي اين زندان با همان بودجه قديمي تهيه شود.
سرقت ۲۴۰ اثر هنري
استراسبورگ: يك مرد در فرانسه به جرم سرقت ۲۴۰ اثر هنري از گالري ها و موزه هاي كشورهاي اروپايي به سه سال حبس محكوم شد. وي بين سال هاي ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ به سرقت آثار هنري از موزه ها و گالري هاي ۶ كشور اروپايي پرداخت و جالب اين كه مادر وي بسياري از اين آثار هنري را داخل كانال آب انداخت. به هر حال از ۲۴۰ اثر هنري سرقت شده تاكنون ۱۱۲ اثر به دست آمده كه بسياري از آنها خراب شده است.
خانواده اي كه پول دوست ندارد
پكن: خانواده نوزادي كه يك ميليارد و سيصد ميليونمين شهروند چين به شمار مي آيد تمام پيشنهادهاي شركت هاي توليدي اين كشور را رد كرد.
شركت هاي توليدكننده شير خشك و پوشاك به اين خانواده پيشنهاد داده بودند كه در ازاي استفاده تبليغاتي از نوزادشان پول كلاني به آنها بپردازند، اما والدين اين نوزاد به تمام پيشنهادهاي پاسخ منفي دادند و تنها پيشنهاد يك شركت بيمه را پذيرفتند. قرار است شركت بيمه اين نوزاد را تحت پوشش بيمه عمر قرار دهد.
ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۳۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۴ دقيقه
گل و گياه
علف مبارك
011232.jpg
نام علمي: Geum Red Wings
خانواده: ROSACEAE
گياه دائمي به بلندي ۶۰ و گستردگي ۴۰ سانتي متر است. داراي برگهاي كركدار بوده و گلهاي قرمز آن اوايل و اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير مي باشد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |