چهارشنبه ۲۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۰ - Jan 12, 2005
فرمانده پليس راه كشور در گفت وگو با همشهري خبرداد :
طرح زمستاني امداد و خدمات جاده اي در ۵۰ نقطه كشور
011175.jpg
عكس : مسعود خامسي پور
گروه اجتماعي- عباس اسدي: سردار محمد رويانيان فرمانده پليس راه كشور به پرسش هاي همشهري در باره ممنوعيت تردد اتوبو س هاي با عمر بالا در جاده هاي كشور، طرح زمستاني پليس راه، استفاده اجباري از كمربند ايمني توسط رانندگان اتوبوس هاي بين جاده اي كشور، نحوه تعامل سازمان ها و نهادهاي امدادي و خدماتي در جاده ها، نقش وسائل نقليه سنگين در تصادف هاي جاده اي و شناسايي نقاط حادثه خيز جاده اي كشور پاسخ داد.
فرمانده پليس راه كشور در اين گفت وشنود با اشاره به اينكه طرح زمستاني پليس راه در ۲۵ استان و ۵۰ نقطه از جاده هاي كشور اجرا مي شود، گفت: در فصل زمستان به ويژه زماني كه بارش برف و باران شدت مي گيرد تيم هاي گشتي پليس در جاده ها افزايش مي يابد و تيم هاي نظارتي براي رعايت مقررات عبور و مرور در جاده هاي كشور در گردنه ها مستقر شده و با مطالعه وضعيت جاده ها مانع از تردد رانندگان بدون تجهيزات زمستاني در جاده ها مي شوند. سردار رويانيان با اشاره به اينكه پليس راه كشور در خصوص ممنوعيت براي تردد خودروهاي فرسوده در جاده هاي كشور، مجري تصميمات ملي و استراتژيك كميسيون ايمني راه ها است، گفت: در صورت مشاهده تردد خودروهاي با عمر بالاي ۲۸ سال پليس راه از ادامه آمد و شد اتوبوس ها در جاده ها جلوگيري كرده و براي ايمني جان مسافران تصميمات ملي را با قاطعيت به مرحله اجرا در مي آورد.
فرمانده پليس راه كشور درباره واگذاري بخشي از اختيارات پليس راه به بخش خصوصي گفت: اين طرح در دست مطالعه است و بنا نداريم مسئوليت هاي پليس راه را به بخش خصوصي واگذار كنيم، بلكه در اين خصوص به تعامل با بخش خصوصي فكر مي كنيم.
وي درباره استفاده اجباري از كمربند ايمني توسط رانندگان و مسافران اتوبوس ها گفت: در حال حاضر اين طرح در مورد راننده كاميون ها و اتوبوس ها در جاده هاي كشور به اجرا در مي آيد و پيش بيني مي شود در آينده دامنه اين محدوديت ها براي ايمني جان مسافران و شهروندان افزايش يابد.
سردار رويانيان درباره نقاط حادثه خيز كشور گفت: دو تا سه هزار نقطه حادثه خيز در كشور وجود دارد و تلاش پليس راه بر اين است با شناسايي نقاط جديد و همكاري و تعامل جدي با وزارت راه برنامه اي را اجرايي و عملياتي كند كه شمار تلفات حوادث جاده اي در سال آينده كاهش يابد، مشروح گفت وگوي همشهري با فرمانده پليس راه كشور طي روزهاي آينده در صفحه ضميمه چاپ مي شود.

تقدير خانواده شهداي مسيحي از مديريت شهري تهران
011172.jpg
گروه اجتماعي: شماري از شهروندان مسيحي شمال شرقي تهران به خاطر محبت و دلجويي مديريت شهري تهران از خانواده هاي شهداي اقليت هاي ديني در ابتداي سال ميلادي تقدير و تشكر كردند.تعدادي از خانواده هاي شهداي مسيحي در شمال شرق و شرق تهران با سپاس از حركت تازه مديريت شهري در اهداي گل در آغاز سال ميلادي به خانواده شهداي مسيحي خاطرنشان كرده اند. حركت تازه شهرداري در آغاز سال جديد ميلادي موجب شد شادماني و سرور سال جديد را براي ما دو چندان شود. هر چند از آن سو فاجعه انساني جنوب شرق آسيا در آغاز سال ۲۰۰۵ درد و رنج همه جهانيان را در پي داشت كه اميدواريم سال جديد، سال بركت و سال خدمت رساني افزون تر شهرداري به شهروندان باشد.
شهرداري تهران در آغاز سال جديد ميلادي به شهرداري هايي كه در حوزه خدمات آنها خانواده شهداي اقليت هاي ديني هستند مأموريت داد كه با مراجعه، اهداي گل و دلجويي از آنها سال نوميلادي و خجسته زاد روز حضرت مسيح را به آنها تبريك بگويند، شهرداري منطقه چهار و شماري از شهرداري هاي ديگر مناطق تهران با حضور در منازل مسكوني خانواده شهداي اقليت هاي ديني اين حركت پسنديده را به نتيجه رساندند

۵ دقيقه نفس عميق براي رفع اضطراب كافي است
ايسنا: محققان آمريكايي اعلام كردند كه تنها ۵ دقيقه تنفس عميق در روز باعث از بين بردن استرس و احساس بيشتر آرامش، شادابي و هوشياري مي شود.تنفس عميق از طريق راحت كردن تنش ماهيچه اي، آرام كردن ضربان قلب و كاهش فشارخون به ايجاد آرامش در فرد كمك مي كند.نتايج اين پژوهش ها در مقاله اي در چاپ ژانويه مجله مايوكلينيك در فصل منابع بهداشتي زنان منتشر شده است.در اين مقاله توصيه هايي براي نحوه آرامش يافتن از راه تنفس ارايه شده است كه به شرح زير است: روي يك صندلي راحت نشسته و پاهاي خود را روي زمين قرار دهيد.مي توانيد چشمهايتان را ببنديد و يا به نقطه اي يا يك شيء در مقابل خود خيره شويد،تمام توجه خود را معطوف به تنفس تان كنيد. به آرامي از راه بيني نفس بكشيد، ديافراگم خود را در حال حركت به سمت بالا و پايين مجسم كنيد تا فضاي بيشتري براي باز شدن ريه هاي شما ايجاد شود.به ناحيه تحتاني شكم آرامش دهيد و در حين نفس كشيدن آن را باز كنيد.وقتي ريه هاي شما پر از هوا شد به آرامي اجازه دهيد تا هوا از راه دهان خارج شود و ديافراگم بسته شود.اين روش را تكرار كنيد اگر ذهن شما به موضوعي مشغول شد سعي كنيد دوباره توجه خود را به تنفس بازگردانيد.وقتي تمرين تنفس عميق تمام شد به سرعت از روي صندلي بلند نشويد بلكه مدتي تامل كنيد تا به حالت عادي بازگرديد.

رئيس اداره سلامت وزارت بهداشت خبر داد:
بي اعتمادي پزشكان نسبت به برنامه تنظيم خانواده
گروه اجتماعي: در حالي كه گفته مي شود از هر ۳ حاملگي در كشور يكي ناخواسته است، رئيس اداره سلامت خانواده وزارت بهداشت از نااميدي پزشكان نسبت به اجراي برنامه تنظيم خانواده خبر داد.
به گزارش فارس بهرام دلاور گفت: سال گذشته ۳۰ درصد از اعتبار اجراي برنامه تنظيم خانواده پرداخت نشد بنابراين نتوانستيم هزينه اجراي برنامه هاي تنظيم خانواده را كه از سوي پزشكان متخصص و ماماهاي طرف قرارداد وزارت بهداشت انجام شد پرداخت كنيم به همين علت اين متخصصان ديگر رغبتي به اجراي اين برنامه ندارند .
وي ادامه داد: كسري بودجه ۳۰ درصدي اجراي برنامه تنظيم خانواده امسال نيز ادامه يافت بنابراين ۶۰ درصد هزينه اجراي برنامه خانواده در كشور هنوز پرداخت نشده و ادامه اين روند خسارتهاي جبران ناپذيري به توسعه كشور مي زند به طوري كه از هم اكنون روند رشد جمعيت قبل از آنچه كه به علت موج جمعيتي نسل جوان پيش بيني مي كرديم، آغاز شده است.
دلاور گفت: پزشكان جراح و ماماهايي كه در نقاط مختلف كشور براي اجراي برنامه تنظيم خانواده اقدام به بستن لوله و گذاشتن IUD به منظور پيشگيري از بارداري مي كردند، اكنون اعتماد خود را نسبت به ادامه اجراي اين برنامه و دريافت مطالبات خود از دست داده اند و رغبتي به ادامه كار ندارند.
وي افزود: بودجه بندي كشور براي سال ۸۴ نيز به نحوي است كه به جاي افزايش كلان ۳۵ درصدي اعتبارات بخش بهداشت و درمان با توجه به تورم كشور حتي با ۲۰ درصد رشد منفي مواجه مي شويم و اين به اجراي برنامه هاي پايه بهداشتي و درماني كشور كه يكي از آنها برنامه تنظيم خانواده است به شدت لطمه مي زند.
وي گفت: افرادي كه دستشان به دهانشان مي رسد و از نظر مالي مشكلي ندارند با مراجعه به بخش خصوصي و پرداخت هزينه هاي آن، اقدامات لازم را براي پيشگيري از بارداري ناخواسته انجام مي دهند اما در اين ميان افراد فقير هستند كه به علت ناتواني در پرداخت هزينه آن ناچارند تحمل كنند و متأسفانه تبعات اين استراتژي به تمام كشور به خصوص اقشار كم درآمد مي رسد.
دلاور اضافه كرد: در زمان حاضر رشد جمعيت در كشور به خصوص در روستاها بسيار بالا رفته در حالي كه روستاهاي كشور به علت مهاجرت به شهرها در حال خالي شدن از سكنه هستند و اين امر نگراني از افزايش مواليد را در كشور بسيار بيشتر كرده است.
وي افزود: ۵۰ درصد حاملگي هاي ناخواسته از فرزند دوم به بعد صورت مي گيرد و ۶۰ درصد بارداري هاي چهارم به بعد اساساً ناخواسته است و متأسفانه اين بارداري هاي ناخواسته، اغلب در خانواده هاي فقير و كم درآمد است بنابراين جمعيت كشور همواره با رشد افراد فقير روبه روست و اين استراتژي بسيار غلطي است كه با هزينه اي بسيار ناچيز در مقابل بهره وري آن قابل پيشگيري است.

كمبودي براي درمان معتادان كشور نداريم
ايلنا: مديركل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: همه امكانات و برنامه  هاي درمان معتادان در ايران وجود دارد و تنوع شيوه  هاي درمان اعتياد در كشور، قابل قبول است.
دكتر سعيد صفاتيان همچنين گفت: درمان براي معتادان يك آرزو نيست؛ به شرط آنكه همه ابزار لازم براي درمان كامل آنها را در اختيار داشته باشيم.وي افزود: براي درمان موفق معتادان بايد زيرساخت  هاي لازم فراهم شود، از جمله اينكه نيروي انتظامي معتاد را مجرم محسوب نكند و قانون نيز اجازه درمان معتادان را به ما بدهد.صفاتيان، با اشاره به انجام درمان موفق برخي از معتادان در ايران، تصريح كرد: تمام الگوهاي درماني كه در دنيا تجربه شده است، در ايران توسط مراكز دولتي، غيردولتي و بيمارستان  ها اجرا مي  شود و بايد سيستم دولتي، معتاد و خانواده او، به درمان اعتياد تمايل داشته باشند.وي افزود: همه معتادان را نمي  توان با يك نسخه و به يك شكل درمان كرد و روش  هاي متنوع درمان اعتياد، به همين دليل به كار گرفته مي  شود.

يادداشت
در جامعه بودن
گروه اجتماعي: از امروز شما هم در اين ستون- كه ويژه يادداشت هاي خبرنگاران ماست- شريك مي شويد. تلفن ها و تحليل هاي شما از اوضاع اجتماعي و پيشنهادهايتان به ما، متقاعدمان كرد كه برخي از اين تحليل ها يا تذكرات را مي توان فراتراز «تلفن يك شهروند به روزنامه» تلقي كرد. به همين دليل، مصمم شده ايم از ميان تماس هاي متعددي كه در طول روز با سرويس اجتماعي برقرار مي شود،  بهترين تحليل ها و جامع ترين پيشنهادها را تبديل به يادداشت و به نام خود شما چاپ كنيم.
اولين يادداشت با «امضاء محفوظ» از خانم تماس گيرنده اي است كه عصر روز شنبه حوالي ساعت۳۰/۱۶ براي ما از مسايل شهر گفت. اميدواريم همشهريان محترم كه مايلند سخنانشان به عنوان يادداشت چاپ شود، با معرفي كامل خود و تخصص شغلي شان، موجبات آشنايي بيشتر را فراهم كنند.
***
باور كنيد كه بانوان از سياست خسته شده اند؛ اجتماع ما و جامعه اي كه در آن زندگي مي كنيم، آنقدر مشكلات در خود جمع كرده است كه جايي براي فكر كردن به سياست براي ما نمي گذارد.
اگر مشكلات اجتماعي را آسيب شناسي كنيم، بسياري از تنگناهاي سياسي را هم با آرامش پشت سر مي گذاريم. براي آن كه جامعه اي داشته باشيم كه به سياست هم فكر كند، ابتدا بايد آرامش فكري افرادش را تأمين كنيم. آرامش فكري افراد با روشها و برنامه هاي مختلفي تأمين مي شود. اين برنامه ها در كوتاه مدت و بلند مدت مي تواند شكل هاي متفاوتي داشته باشد. براي مثال، زندگي شهري، اقتضائات خاصي مي طلبد؛ چرا كه مشكلات و معضلات خاصي را به شهروندان تحميل مي كند. در كشورهاي ديگر كه پيش از ما و بيش ازما دچار زندگي شهري- با همه معضلاتش- شده اند،  راههايي براي تخليه فشارهاي عصبي و ايجاد تعادل روحي شهروندان انديشيده اند؛ ايجاد مراكزي براي شادي كردن، خنديدن، فرياد كشيدن، ابراز هيجانات و حتي در مواردي، ايجاد مراكزي براي گريستن از جمله اقدامات كوتاه مدت است.
به نظر بعضي از روان شناسان فريادها و حتي برخي پرخاشگري ها در ورزشگاهها و مسامحه در قبال آن، بخشي از تأمين فرصت براي تخليه هيجانات و ايجاد تعادل است.
در كشور خودمان هم اختصاص پاركها- يا بخشي ازفضاي پاركها- به بانوان را مي توان در همين راستا تعريف كرد. اگرچه پرداخت وامهاي ده ميليون ريالي بدون بهره ازدواج را به جوانان هم نبايد فراموش كرد كه ازطرف شهرداري تهران پرداخت مي شود. نمونه اين اقدامات مي تواند زمينه ساز خوبي براي احساس در جامعه بودن و ازطرف جامعه پذيرفته شدن واحترام اجتماعي داشتن تلقي شود.
امضا محفوظ

طرح هاي جديد اعمال مقررات رانندگي
به زودي اجرا مي شود
ايسنا: از ابتداي آذرماه جاري تاكنون يكهزار و ۶۰ كارتن خواب كه تعداد بسياري از آنها معتادان رانده شده، افراد جوياي كار و مجنون بي هويت بوده اند، از سطح شهر جمع آوري شدند.
سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در حاشيه ديدار مردمي در مركز نظارت همگاني ناجا با اشاره به اين كه از ابتداي سال جاري ۴۰ هزار معتاد و توزيع كننده مواد مخدر جمع آوري شده اند تصريح كرد: در اين مدت روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار معتاد جمع آوري شدند.
وي در زمينه اعلام نارضايتي مردم از عملكرد كلانتري ها، در پاسخ به خبرنگاران درباره تجهيز كلانتري ها به دوربين هاي نظارت گفت: هم اكنون يك سوم كلانتري ها به سيستم مانيتورينگ مجهز شده و همچنين شبانه روز، واحدهاي بازرسي به صورت آشكار و پنهان ناظر عملكرد آنها هستند.
به گفته فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با توجه به جمعيت ثابت ۵/۸ ميليوني و شناور سه ميليوني شهر تهران و در مقابل روزانه چندين هزار مراجعه كننده به اين نيرو ممكن است باز هم نارضايتي در مردم به وجود آيد كه ما مايل به رسيدگي به تمام مشكلات هستيم.
وي مشكلات مطرح شده امروز از سوي مردم را بيشتر مربوط به نارضايتي از معضلات اجتماعي منجر به سلب آسايش عمومي در محلات، نظير اعتياد، معتادان ولگرد، مزاحمان نواميس، پاتوقهاي خلافكاران، سرقت در محلات و... خواند و اظهار كرد: به علاوه كانون بخش ديگر مشكلات مطرح شده امروز ۱۹۷، مورد مربوط به عملكرد كلانتري ها و ساير واحدها و انتقاد نسبت به نحوه برخورد ماموران بوده كه نيروي انتظامي بر اين اساس پذيراي تمامي انتقادها و پيشنهادها بوده و در رفع آنها اقدام خواهد كرد.
طلايي با اعلام تشكر بخشي از مردم و احساس رضايت آنها از عملكرد نيروي انتظامي خاطرنشان كرد: اطلاعات بعضي مناطق آلوده شهر تهران كه موجبات سلب آسايش عمومي و امنيت مردم را فراهم مي كند، جمع آوري و بعضي از آنها ساماندهي شده است. به گفته وي بعضي از مناطق تهران از دور جديد مجددا پاكسازي شده و برخي مناطق نيز در دست شناسايي است كه يكي از آنها هفته آينده پاكسازي مي شود. فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با اشاره به اين كه ميزان رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي از شاخصهاي قانونمندي جوامع است، گفت: بخشي از مشكلات ترافيك كشور ناشي از فقر فرهنگي و نبود اطلاعات صحيح در زمينه رعايت مقررات در جامعه است.
وي تأكيد كرد: طرح هاي مختلفي براي اعمال مقررات راهنمايي و رانندگي جهت برخورد با متخلفين مقررات نظير عدم شماره گذاري خودرو، حركت بين خطوط، استفاده نكردن از تلفن همراه حين رانندگي، عدم اشغال معابر و موضوعات دهگانه راهنمايي و رانندگي در نظر گرفته شده كه به زودي اعمال مي شود.

اعتراض معلولان به حذف بودجه اشتغال
ايلنا: بودجه هزينه اشتغال به تحصيل معلولان در قانون بودجه سال ۸۴ حذف شده است.علي همت محمود نژاد، مدير عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان، گفت: سازمان بهزيستي هر سال به دانشجويان معلول دانشگاه آزاد، هزينه اشتغال به تحصيل پرداخت مي  كرده است، اما اين قانون در بودجه سال ۸۴ حذف شده است.وي گفت: طبق قانون، دانشجويان معلول دانشگاه آزاد، بايد به صورت رايگان پذيرفته شوند و دانشگاه آزاد پذيرش رايگان معلولان را منوط به پرداخت هزينه اشتغال آن  ها از سوي سازمان بهزيستي كرده است.
وي افزود: همچنين در قانون بودجه سال ،۸۴ هيچ بودجه  اي براي اجرايي شدن قانون ۱۶ ماده  اي حقوق جامع معلولان در نظر گرفته نشده است.محمود نژاد گفت: اين در حالي است كه همه مسوولان از جمله مجيد انصاري، معاون پارلماني رييس جمهور قول داده بودند كه بودجه قانون جامع معلولان در سال ۸۴ در نظر گرفته شود و اين قانون در سال ۸۴ به اجرا در آيد.

مديرعامل سازمان انتقال خون:
همه بيمارستانها موظف به تشكيل كميته هاي
انتقال خون هستند
ايسنا: مديرعامل سازمان انتقال خون با بيان اين كه طبق آيين نامه كميته هاي بيمارستاني، كليه بيمارستانها موظف به تشكيل كميته هاي انتقال خون هستند، اعلام كرد:  ثبت عوارض و واكنشهاي مرتبط با انتقال خون از وظايف اين كميته هاست.
دكتر علي اكبر پورفتح الله با تأكيد بر اين مطلب خاطرنشان كرد:  بر اساس قانون و اختياراتي كه به شوراي عالي سازمان انتقال خون تفويض شده در مواردي كه بيمارستانها از تشكيل كميته بيمارستاني انتقال خون سر باز بزنند برخوردهاي قانوني همچون عدم واگذاري خون و فرآورده هاي خوني صورت مي گيرد.
وي از مشكلات اساسي در چرخه فعاليت هاي انتقال خون را بحث نظارت، كنترل و فعاليت هاي مرتبط با خون و فرآورده هاي خوني پس از خروج از انتقال خون دانست و گفت:  خون و فرآورده هاي خوني بايد از رگ اهداكننده تا گيرنده، كنترل و تحت نظارت قرار گيرد كه متأسفانه علي رغم تجربه بسيار موفق در انتقال خون و اهداكنندگان سالم اين امر به درستي صورت نمي گيرد.
دكتر پورفتح الله  افزود: با ساماندهي اهداكنندگان مستمر و سپس انجام عمليات وسيع و آزمايشات مرتبط با امنيت خون، ايمني و سلامت خون افزايش يافته است؛ اين در حاليست كه پس از خروج خون و فرآورده هاي خوني از انتقال خون نظارت كافي صورت نگرفته و چرخه حمل و نقل و زنجيره  سرد نگهداري فرآورده هاي خوني از مراكز انتقال خون تا بيمارستانها و سپس بيمارستانها تا زمان مصرف براي بيماران كنترل و نظارت صحيح انجام نمي شود.
وي با بيان اين كه فعاليت هاي مرتبط با انتقال خون بيمارستاني شامل مجموعه فعاليت هاي مرتبط با سازگاري بين خون اهداكننده و گيرنده است، اظهاركرد: مسائل مرتبط به مصرف منطقي و صحيح خون و ثبت عوارض و واكنشهاي كوتاه و درازمدت انتقال خون از ديگر فعاليت هاي كميته هاي انتقال خوني بيمارستاني است. لذا سازمان انتقال خون براي مصرف منطقي خون در كشور تاكيد ويژه اي براي تشكيل كميته هاي بيمارستاني به عنوان متولي و مسئول طب انتقال خون در بيمارستانها دارد. پورفتح الله افزود: با ساماندهي كميته هاي بيمارستاني، چرخه مصرف خون و فرآورده هاي خوني در بيمارستان منطقي مي شود كه اين تجربه در ساير كشورهاي دنيا نتايج رضايت بخشي را به همراه داشته است.مديرعامل سازمان انتقال خون در پايان تصريح كرد:  خوشبختانه در استانهايي كه دانشگاهها و روساي آن همكاري لازم را داشتند كميته هاي بيمارستاني انتقال خون تشكيل و نتايج خوبي حاصل شده و در تلاشيم با فرهنگ سازي در آينده نزديك، هيچ بيمارستاني بدون كميته انتقال خون بيمارستاني و بانك خون نداشته باشيم.

جسته ، گريخته
چپ هاي مجلس ايتاليا سيگار را ترك نمي كنند
ايسنا: در ايتاليا قانون ممنوعيت كشيدن سيگار در اماكن عمومي، رستوران ها و قهوه خانه ها از اولين ساعات روز دوشنبه در سطح ملي به اجرا گذاشته شد.
به گزارش (ايسنا) از رم، بر اساس اين قانون، در صورت عدم رعايت آن، جريمه هايي از ۲۷ تا ۲۷۰ يورو به سيگاري ها و از ۲۲۰ تا ۲۲۰۰ يورو به صاحبان اماكن تعلق خواهد گرفت.طبق قانون ذكر شده كشيدن سيگار فقط در اماكني كه مجهز به سالن هاي مخصوص براي سيگاري ها كه نيز مجهز به تجهيزات قوي تهويه هوا باشند، ميسر خواهد بود.هم چنين هزاران تن لباس شخصي در اماكن عمومي نقش پليس ضد سيگار را برعهده گرفته اند.از امروز حتي در مجلس ايتاليا نيز كشيدن سيگار ممنوع خواهد شد و با نمايندگان خاطي برخورد به عمل خواهد آمد. البته برخي از نمايندگان وابسته به جناح چپ در مخالفت با قانون دولت دست راستي ايتاليا اعلام كرده اند، كه با آن به مبارزه برخواهند خواست.
سيگاري هاي قهار و نيز انجمن هاي سيگاري ها شب گذشته در شهرهاي مختلف ايتاليا مراسم خداحافظي با سيگار برگزار كردند.
دماغ شگفت انگيز
ايلنا: به گفته محققان، جريان هواي درون بيني، حتي از جريان هواي اطراف بال  هاي هواپيماي جت هم پيچيده  تر است.
محققان دانشگاه امپريال لندن، مدلي سه بعدي از بيني ساختند و سپس با وارد كردن مايع به درون آن سعي كردند، دريابند چگونه هوا در درون بيني جريان مي  يابد و چگونه ما بوهاي مختلف را حس مي  كنيم.نتايج اين تحقيق مي  تواند به جراحان بيني در عملشان كمك كند. با استفاده از اين تحقيق حتي مي  توان راهي براي درمان آبريزش بيني يافت.فضاي درون بيني بسيار پيچيده است و در آن هيچ خط مستقيم يا انحناي ساده  اي، مانند انحناهاي بال هواپيما وجود ندارد. جريان هواي درون بيني حتي از چگونگي جريان خون در قلب هم پيچيده  تر است.
كاهش مهارت هاي يادگيري با رايانه 
ايسنا: كودكاني كه بيشتر وقت خود را صرف بازيهاي رايانه اي و تماشاي تلويزيون مي كنند با كاهش مهارت هاي يادگيري و افت تحصيلي در مدرسه مواجه مي شوند.
روزنامه ديلي ميل - چاپ لندن _ گزارش داد پروفسور رابرت وينستون، سرپرست اين تيم تحقيقاتي ضمن بيان مطلب فوق خاطرنشان كرد: كودكان و نوجوانان در سن مدرسه معمولا نمي توانند توانايي هاي بلندمدت براي مطالعه و استفاده از آن را كه در كلاس به آنها احتياج دارند، به دست آورند و علت آن اين است كه براي انجام بازيهاي رايانه اي و تماشاي برنامه هاي تلويزيوني به عمده توانايي هاي كوتاه مدت خود در تمركز احتياج دارند.وي افزود: بسياري از كودكاني كه عاشق بازيهاي رايانه اي هستند به سختي بر انواع فعاليت هايي كه روند آرامي دارند و براي موفقيت در تحصيل ضروري هستند، مي توانند تمركز كنند.
اغلب كودكان در اين عصر مدرن در روز ۳ تا ۴ ساعت را بدون نظارت بزرگترها مقابل رايانه  يا تلويزيون مي گذرانند.
بي توجهي به سرطان راست روده
واحد مركزي خبر: محققان علوم پزشكي اعلام كردند با اين كه مي توان سرطان روده بزرگ را به راحتي كشف كرد ولي همچنان بسياري از مردم به علت تعلل در بررسي هاي شناخت اين بيماري، دچار عوارض آن مي شوند.به گزارش خبرگزاري رويترز از نيويورك، محققان در تحليلي از پرونده هاي بيماران مبتلا به سرطان روده بزرگ دريافتند فقط نيمي از افراد سالخورده مبتلا به سرطان روده بزرگ(راست روده) در بررسي هاي باليني براي ثبت وجود سرطان شركت جسته بودند.اين امر نشانگر كم اهميتي اين روش ها از ديد بسياري از مردم است.
يك آزمايش خون ساده
ايلنا: براي تشخيص بيماري كبد، مي  توان از يك آزمايش خون ساده استفاده كرد.
محققان دريافتند كه يك آزمايش خون ساده، مي  تواند نياز به جراحي براي تشخيص بيماري كبد را مرتفع سازد؛ در حال حاضر پزشكان مجبور هستند با برداشتن مقدار كمي از بافت كبد، وجود بيماري در آن را تشخيص دهند.اما يك تيم تحقيقاتي اروپايي در دانشگاه «ساوت همتون» مي  گويد كه آزمايش خون مي  تواند به همان اندازه در تشخيص بيماري كبد دقيق و كارآمد باشد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |