چهارشنبه ۲۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۰ - Jan 12, 2005
شعار انتخاباتي، تعامل با شوراي هماهنگي
و نامزدي هاشمي رفسنجاني
در مصاحبه دكتر ولايتي
011241.jpg
علي  اكبر ولايتي  يكي از داوطلبان  حضور در نهمين  دوره  انتخابات  رياست جمهوري  اعلام  كرد كه  به  علت  تاخير مركز تصميم گيري  شوراي  هماهنگي  نيروهاي انقلاب  اسلامي در معرفي نامزد مورد حمايت  خود، به صورت  مستقل  فعاليت  انتخاباتي را شروع  كرده  است .
وي  روز سه شنبه  با حضور در خبرگزاري جمهوري  اسلامي و گفت وگو با خبرنگاران اين  سازمان ، تأكيد كرد كه  پيش  از اين ، ۱۵ دي ماه  را سقف  زماني براي  معرفي نامزد شوراي  هماهنگي  نيروهاي  انقلاب  اسلامي تعيين  كرده  بودم .
ولايتي  تصريح  كرد كه  ترديد و تاخير شوراي  هماهنگي  در معرفي  نامزد موردحمايت  خود به نفع  نامزد آنان  نخواهد بود زيرا فرد مورد نظر نمي تواند به موقع  و در چارچوب  قوانين  انتخابات ، برنامه ها و ديدگاه هاي  خود را با مردم  درميان  بگذارد.
مشاور عالي  مقام  معظم  رهبري  در امور بين الملل  خاطر نشان  كرد كه  در هرحال  به  تعامل  خود با مركز تصميم گيري  شوراي  هماهنگي  و روابط دوستانه  خود با آن ادامه  خواهد داد.
ولايتي  با اعلام  شروع  فعاليت  ستاد انتخاباتي  خود گفت : به دليل  اين كه  شوراي هماهنگي  سقف  زماني  را چندين  بار رعايت  نكرد ديگر تعهدي  به  آن ندارم ، اما اگر اين  شورا به  هر تصميمي برسد، آن را بررسي  مي كنم  و تصميم  مقتضي  را درمورد آن خواهم  گرفت .
وزير سابق  امور خارجه  بار ديگر با تمجيد از شخصيت   هاشمي رفسنجاني  و تأكيد بر جايگاه  والاي  وي  در طول  انقلاب  و در نظام  جمهوري  اسلامي احترام او را ضروري  دانست  و گفت : هاشمي رفسنجاني  تاكنون  گفته  است  كه  در شرايط عادي  به  صحنه  نخواهد آمد اما اگر شرايط ويژه اي  به  وجود بيايد كه  آمدن وي  را ضروري  كند در آن صورت  از وي  حمايت  خواهد كرد.
مشاور مقام  معظم  رهبري  شعار انتخاباتي  خود را در نهمين  دوره  انتخابات رياست  جمهوري  توسعه  اقتصادي  توام  با عدالت  اجتماعي  اعلام  كرد و گفت : به  اين  شعار كه  برگرفته  از آرمانهاي  نظام  اسلامي و خواست  مردم  است ، وفادار خواهم  ماند.
وي  افزود: مبناي  جهت گيري  توسعه  و رشد در دولت  آينده  بايد سند چشم انداز ۲۰ ساله  باشد و اختلاف  طرفداران  اولويت  توسعه  اقتصادي  و توسعه سياسي  بي معناست .
علي اكبر ولايتي  در ادامه  گفت وگو  با خبرنگاران  ايرنا درباره  امكان پيگيري  لايحه  اختيارات  رياست جمهوري  گفت: ابتدا بايد ديد كه  چه  اندازه  از اختياراتي كه  در قانون  اساسي  به  رئيس  جمهوري  داده  شده ، استفاده  شده  است . البته  تجربه  نشان  داد كه  با همين  اختيارات  نيز مي توان  بخوبي  كاركرد. وي  با تأكيد بر اين كه  بايد به  شوراي  نگهبان  و مجلس  شوراي  اسلامي و به تصميمات  آنها احترام  گذاشت ، افزود: در موارد اختلافي  ابتدا بايد گفت  و گو شود و در صورت  دست  نيافتن  به  نتيجه  راهكارهاي  قانوني  از جمله  احاله  موضوع به  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  را پي  گرفت .
داوطلب  نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  در خصوص  اظهارات  يك  نماينده مجلس  كه  عدم  رأي اعتماد مجلس  به  احمد صادق  بناب  وزير پيشنهادي  خاتمي را پيامي به  دولت  آينده  خواند، گفت : اين  تنها اظهار نظر يك  نفر است .
به  اعتقاد ولايتي ، هر دولتي  بايد به  مصوبات  مجلس  بعنوان  نماد حكومت دموكراتيك  و نمايندگان  مردم  احترام  بگذارد و آنها را بپذيرد.
وي  با بيان  اين كه  اكثريت  قاطع  نمايندگان  مجلس  هفتم  به  صرفه  و صلاح  كشورمي انديشند، گفت : اگر انتخاب  شوم ، نگران  همكاري  و تعامل  با اين  مجلس نيستم  و ضمن  احترامي كه  به  همه  نمايندگان  محترم  قائلم ، براين  باورم  كه  ازهمكاري  آنان  بهره مند خواهم  بود.
ولايتي  در پاسخ  به اين  پرسش  كه  استراتژي  شما در صورت  پيروزي  در انتخابات در زمينه  سياست  خارجي  به ويژه  برخورد با سه  مسئله  انرژي  هسته اي ، رابطه  باآمريكا و مسئله  حقوق  بشر چه  خواهد بود؟ گفت : بايد يك  سياست  خارجي  پويا، ابتكاري  و اولويت  بندي  شده  باشد و مسئولان  وزارت  خارجه  از تحرك  و خلاقيت در صحنه  بسيار پيچيده  بين المللي  برخوردار باشند.
داوطلب  نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  در عين  حال  بر ضرورت  تقويت همكاري هاي  منطقه اي ، تنش  زدايي  به خصوص  در منطقه  و توسعه  روابط با همسايگان  و كشورهايي كه  مشتركات  بيشتري  با مادارند در چارچوب  فعاليت  سياست هاي  خارجي تأكيد نمود.
ولايتي  روند سياست  خارجي  در مسئله  هسته اي  را روندي  دانست  كه  اساس  آن يعني  حفظ فن  آوري  صلح  آميز و ادامه  مذاكرات  درست  است  و در عين  حال  تأكيدكرد كه  بايد در شكل  مذاكرات  تجديد نظر كرد.
داوطلب  نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  در زمينه  حقوق  بشر گفت : ما از دو خاستگاه  فكري  متفاوت  سنت ها و اعتقادات  با غربي ها به  حقوق  بشرنگاه  مي كنيم . زير بار برداشت  تحميلي  آنان  نخواهيم  رفت .
وي  تصريح  كرد: از ديدگاه  آمريكايي ها هر كشوري  كه  با آنها بود طرفدارحقوق  بشر و غير آن ضد حقوق  بشر است .
مشاور مقام  معظم  رهبري  در خصوص  رابطه  با آمريكا گفت : روندي  كه  طي  اين سالها در اين  زمينه  داشتيم  جا افتاده  و تغيير اين  مسير دليل  موجهي  ندارد.
وي  ادعاي  وجود دين  گريزي  در جامعه  را غيرواقعي  دانست  و گفت : نوع مردم  ما و جوانان  دين مدار هستند و اين  كشور سابقه  چندين  هزار ساله  دين مداري  دارد اما بايد گرايش  به  معنويت  را تقويت  كرد.

استقبال رسمي رئيس جمهور نيجريه از خاتمي
011235.jpg
ايرنا: سيد محمدخاتمي رئيس جمهوري صبح روز گذشته در آغاز سفر دوره اي به هفت كشور آفريقايي ابراز اميدواري كرد، آفريقا در قرن جديد با حضور فعال و پوياي خود در عرصه حيات بين المللي در مسير توسعه و پيشرفت گام بردارد.
رئيس جمهوري با اشاره به خيزش ضد استعماري آفريقا در قرن گذشته، اظهار داشت: آفريقا با اين خيزش و فضاي جنگ و درگيري با جنبش آزاديخواهي آشنا شد و در پايان قرن بيستم آخرين پديده زشت استعمار يعني نژادپرستي از بين رفت.
آقاي خاتمي گسترش روابط با آفريقا را از نظر جمهوري اسلامي ايران مهم دانست و گفت: ايران با كشورهاي آفريقايي روابط خوبي دارد و در زمان حاضر مناسبات ايران با آفريقا كه جمعيت بسياري از آنها مسلمان هستند، روابطي رو به گسترش است.
آقاي خاتمي اظهار داشت: در سفر به كشورهاي آفريقايي در زمينه مسائل بين المللي و دوجانبه بحث و تبادل نظر خواهيم كرد.
رئيس جمهوري گفت: با مذاكراتي كه تا زمان حاضر انجام شده است زمينه فعاليت ايران در عرصه فني و مهندسي در كشورهاي آفريقايي فراهم شده است.
ما همواره خود را در كنار ملتها و دولتهاي آفريقايي مي دانيم.
وي گفت: رابطه ايران با كشورهاي آفريقايي بر اساس احترام متقابل و در مسير پيشرفت و بهره برداري از امكانات در راه توسعه است.
آقاي خاتمي اضافه كرد: در سفر به اين چند كشور كه به دعوت رسمي رؤساي جمهوري اين كشورها انجام مي شود، در زمينه هاي علمي، اقتصادي و فرهنگي نيزبحث و مذاكره خواهد شد.
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران پس از اين سخنان، صبح سه شنبه در صدر يك هيات بلندپايه سياسي - اقتصادي و در آغاز سفر دوره اي به هفت كشور آفريقايي تهران را به مقصد ابوجا پايتخت نيجريه ترك كرد.
هنگام عزيمت خاتمي به نيجريه و در فرودگاه مهرآباد تهران، محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري و محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري خاتمي را بدرقه كردند.
رئيس جمهور كشورمان پس از ورود به فرودگاه در كاخ رياست جمهوري ابوجا مورد استقبال رسمي رئيس جمهوري نيجريه قرار گرفت.
براساس اين گزارش، رؤساي جمهور دو كشور پس از استقرار در جايگاه و نواخته شدن سرود ملي دو كشور، از گارد احترام مستقر در محل سان ديدند.
همچنين اوباسانجو به معرفي اعضاي كابينه خود به رئيس جمهور كشورمان پرداخت. رؤساي جمهور دو كشور پس از مراسم به گفت وگو با يكديگر پرداختند.

انتقاد رئيس كميته دفاعي مجلس:
بودجه دفاعي در سال آينده كاهش يافته است
فارس: رئيس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از كاهش بودجه دفاعي كشور در سال آينده توسط دولت با وجود تهديدات احتمالي انتقاد كرد.رضا طلايي نيك در جمع خبرنگاران پارلماني با بيان اين كه كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ديروز با علي شمخاني وزير دفاع براي بررسي بودجه و مسائل دفاعي كشور جلسه مشتركي تشكيل داد گفت: در اين جلسه وضعيت معيشتي و بودجه نيروهاي مسلح و امور نقشه برداري و پدافند غيرعامل و قانون نظام وظيفه و جابجايي پادگانها و پاكسازي ميادين مين و استفاده از ظرفيت صنايع دفاعي براي توليد محصولات غيرنظامي ديگر و مناسبات دفاعي با ساير كشورها مورد بررسي قرار گرفت.نماينده بهار و كبودرآهنگ با بيان اين كه دولت در لايحه بودجه سال آينده مجددا سهم اعتبارات دفاعي را كاهش داده، خاطرنشان كرد: اين امر با لزوم ثبات نظام دفاعي و بازگرداندگي تهديدات احتمالي سازگاري ندارد،  چرا كه با روند كاهش ساليانه بودجه هاي دفاعي مشكلات معيشتي و آمادگي هاي دفاعي به وجود خواهد آمد.
رئيس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ملي مجلس افزود: كميته دفاعي با هماهنگي كميسيون هاي امنيت ملي و سياست خارجي و برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي به ساماندهي بودجه هاي دفاعي متناسب با حداقل نيازهاي نيروهاي مسلح مصمم است.

وزير كشور: حركت متوازن جامعه در پرهيز
از افراط و تفريط است
ايسنا: وزير كشور در همايش منطقه اي فرمانداران كشور با تأكيد بر اهميت برگزاري انتخابات سالم و عادلانه خطاب به فرمانداران به عنوان مسئولان هيات هاي اجرايي تصريح كرد: مجموعه اجرايي انتخابات در چند انتخابات برگزار شده كارنامه قابل دفاعي دارد، البته اين به آن معنا نيست كه تمامي اهداف قانوني مورد نظر محقق شده است.
وي با اشاره به اين كه هدف دولت اصلاحات اين بوده كه در عرصه هاي انتخاباتي، حقوق انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان حفظ شود، خاطرنشان كرد: در اين عرصه تلاش هاي بسياري شد كه انتخاباتي سالم برگزار شود و هيچ حقي تضييع نشود.وزير كشور افزود: ما معتقديم بايد اجازه داد كه مردم خود بگويند چه كسي مناسب است و چه كسي مناسب نيست.
وي به فرمانداران توصيه كرد: در انتخابات رياست جمهوري بايد هم فارغ از اين كه چه جناح و چه دسته اي در عرصه ها حاضر هستند به برگزاري انتخابات سالم و عادلانه بيانديشيم.وي حركت متوازن و متعادل در جامعه را در پرهيز از هر نوع افراط و تفريط دانست و گفت: اين حركت به همان مقدار كه به هنجارشكني ها حساس است به واقعيت هاي موجود در عرصه هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي نيز توجه دارد.

موسويان:
شكستن اجماع بين المللي عليه فعاليت هسته اي ايران
مهمترين دستاورد مذاكرات بود
مهر: رييس كميسيون سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اين نكته كه ايران در مذاكرات هسته اي خود هيچ بهايي را جز تعليق كه اقدامي داوطلبانه، موقت و با هدف اعتمادسازي است انجام نداده، گفت: بيستم اسفند اقدامات عيني خود را در برابر همكاريهاي سازنده اروپا قرار مي دهيم و تنها در صورتي كه دو كفه ترازو با هم برابري كند، تعليق را دنبال خواهيم كرد.
موسويان روز گذشته در جمع فرماندهان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به روند مذاكرات هسته اي ميان كشورمان، آژانس بين الملل انرژي اتمي و نيز ۳ كشور اروپايي، وضعيت فعلي اين پرونده را در مقايسه با زمان آغاز بحران، داراي ۱۹ پيشرفت و حركت به جلو برشمرد.
وي شكستن اجماع بين المللي عليه فعاليتهاي هسته اي ايران و نيز رفع تهديد آني ارجاع پرونده كشورمان به شوراي امنيت را از مهمترين اين دستاوردها عنوان كرد و گفت: بغير از غني سازي كه نظام آنرا به صورت داوطلبانه، موقت و در جهت اعتمادسازي به تعليق در آورده، تمامي فعاليتهاي هسته اي در جريان است و كشور ضمن حفظ تاسيسات، توان و نيز سرمايه گذاري هايي كه در زمينه غني سازي صورت گرفته، در راستاي تقويت بخشهاي مختلف فعال تكنولوژي هسته اي هم گام برداشته است.
رئيس كميسيون سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه براساس افكار سنجي هاي سال ،۲۰۰۳ بيش از ۶۰ درصد جامعه جهاني نسبت به ماهيت فعاليتهاي هسته اي ايران نگراني داشت، افزود: با همكاريهاي ايران با آژانس و پيشرفتهاي مهمي كه در اين زمينه حاصل شده، بسياري از تبليغات سويي كه در اين راستا عليه ايران صورت گرفته بود خنثي شده و اين تصور كه فعاليتهاي هسته اي ما به سمت توليد سلاح انحراف دارد و ايران بدنبال ساخت سلاح هاي كشتارجمعي است، به حداقل ممكن كاهش يافته است.
موسويان افزود: صرف نظر از بحث پرونده هسته اي، تبليغات سوء غرب عليه ايران در زمينه حقوق بشر، تروريسم و سلاحهاي كشتار جمعي در حد قابل توجهي خنثي شده و رسانه هاي آنها ديگر قادر نيستند افكار عمومي را به ميزان گذشته عليه ايران سازماندهي كنند.
موسويان پيشرفت در مذاكرات هسته اي را عامل پايه گذاري يك سازوكار جديد براي تحول در روابط ايران و اروپا خواند و گفت: دو طرف پيش از ۱۵ سال با يكديگر گفتگوي انتقادي داشتند اما هيچ گاه به مكانيزمي اجرايي دست نيافتند؛ وليكن در مقطع فعلي ضمن تعريف گروههاي كاري در زمينه همكاري هاي هسته اي، سياسي و اقتصادي، سازوكار عملياتي اين گفتگوها فراهم شده است.
وي به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته اي ميان ايران و اروپا را به تجربه جديدي براي استراتژي چندجانبه گرايي در جهان خواند و افزود: اين مذاكرات براي خود ديپلماسي ايران هم كه بغير از اين پرونده و نيز مذاكرات جنگ و قطعنامه ،۵۹۸ پروژه هاي به اين وسعت و عمق را شاهد نبوده، تجربه بي نظيري است.
وي با اشاره به پيشنهاد رئيس جمهوري آمريكا در بهار ۱۳۸۲ براي تشكيل گروه MAN و تاكيد بوش بر اين نكته كه ايران به عنوان يك متخلف نبايد در اين جمع حضور داشته باشد، گفت: نماينده ايران اين هفته به دعوت رسمي البرادعي در نشست اين گروه در وين شركت كرده كه اين موضوع قطعا شروعي براي شناخته شدن توانمنديهاي هسته اي ايران است.
سخنگوي پرونده هسته اي ايران تاكيد كرد: اين پرونده با وجود برخورداري از جنبه هاي فني و حقوقي، امروز تنها به پرونده اي سياسي تقليل پيدا كرده كه اميدواريم در ۶ ماه آينده با مذاكرات مشترك با اروپا به نتيجه نهايي برسيم.
موسويان افزود: بهره مندي از چرخه سوخت اصل خدشه ناپذيري براي ايران است اما اروپا خود مي داند كه ما تمام همكاري هاي لازم را براي اثبات صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي خود با آنها و آژانس بعمل آورده ايم و ديگر آنها هستند كه بايد در برابر تضمين هاي عيني ايران، مذاكرات را به پيشرفتهاي ملموس و همكاري هاي همه جانبه سوق دهند.
موسويان درباره علت به طول انجاميدن بهره برداري از نيروگاه اتمي بوشهر، اظهار داشت: مسكو اين تاخير را به دلايل مشكلات فني و سيستم به جاي مانده از آلمانها مي داند كه ما نيز آنرا مي پذيريم؛ اما بدون ترديد مسايل سياسي نيز در اين تعلل بي تاثير نبوده است.
وي درباره احتمال مذاكرات ايران و آمريكا در قبال اين پرونده، گفت: فعلاً طرف ما در اين گفتگوها اروپاست و اين لندن، پاريس و برلين هستند كه در برابر ما متعهد شده اند و ايران هيچ احتياجي به مذاكره با آمريكا ندارد.

اخبار كوتاه
محمد رحمتي سرپرست وزارت راه شد
ايرنا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در حكمي مهندس «محمد رحمتي» را به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابري منصوب كرد.
در متن حكم رئيس جمهوري خطاب به رحمتي آمده است:
جنابعالي را كه مديري متعهد و شايسته و داراي سوابق ارزنده هستيد به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابري بر مي گزينم.اميد است با اتكال به خداوند متعال و همكاري ساير مديران و كاركنان آن وزارتخانه در انجام وظايف محوله موفق و مؤيد باشيد.
محمد رحمتي پيش از اين در سمت معاون سابق توسعه راههاي وزارت راه و ترابري و مدير عامل راه آهن در زمان وزارت مرحوم دادمان فعاليت كرده است.وي داراي مدرك فوق ليسانس عمران است.
ايران و امارات يادداشت تفاهم امنيتي امضا كردند
فارس: ايران و امارات در راستاي توسعه همكاري هاي دوجانبه روز گذشته يك يادداشت تفاهم امنيتي به امضا رساندند.
در اين يادداشت تفاهم كه به امضاي علي اصغر احمدي معاون امنيتي وزير كشور و سرلشكر سيف اله الشعفار معاون امنيتي وزير كشور امارات عربي متحده به امضا رسيد دو كشور متعهد شدند تا در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و استرداد مجرمان با يكديگر همكاري كنند.
سخنگوي دولت: همكاري ايران و روسيه افزايش مي يابد
ايسنا: خبرگزاري نووستي نوشت: سخنگوي دولت ايران اظهار داشت كه همكاري ايران و روسيه در زمينه هاي مختلف طي سال جديد ميلادي بيشتر خواهد شد. اين خبرگزاري روسي به نقل از عبدالله رمضان زاده نوشت: ما در سطح خوبي از همكاري هاي سياسي، اقتصادي و ديگر زمينه ها مذاكره داريم و قصدمان آن است كه روابط دوجانبه در سال جديد ارتقا يابد. وي تصريح كرد: هيچ مشكلي در روابط ايران و روسيه وجود ندارد. اين خبرگزاري در پايان خاطرنشان كرد كه مهم ترين پروژه همكاري ايران و روسيه در زمينه اقتصادي و فن آوري مربوط به ساخت واحد اول نيروگاه هسته اي بوشهر مي شود كه قرار است تا پايان سال جاري ميلادي راه اندازي شود و ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته اي توليد كند.
وزير دفاع عربستان ادعاي شوراي همكاري خليج فارس را رد كرد
ايسنا: يونايتدپرس گزارش داد، وزير دفاع عربستان، ايران را كشوري دوست خواند و احتمال بر هم زدن امنيت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از سوي ايران را رد كرد.
اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد، سلطان بن عبدالعزيز، وزير دفاع عربستان در خصوص تعبير كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از برنامه هسته اي ايران گفت: فكر نمي كنم ايران در فكر به مخاطره انداختن امنيت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس باشد.
هيات رئيسه مجلس با سفر نمايندگان به هفت كشور مخالفت مي كند
فارس: هيات رئيسه مجلس در راستاي كاهش هزينه ها درخواست وزارت امور اقتصادي و دارايي مبني بر سفر نمايندگان به هفت كشور براي كسب تجربه درباره موضوع ماليات را رد كرده است.
وزارت امور اقتصادي و دارايي در نامه اي به كميسيون اقتصادي مجلس اعلام داشته است، از آنجايي كه لايحه ماليات بر ارزش افزوده در دست بررسي است، نمايندگان مي توانند از تجارب ساير كشورها دراين زمينه بهره گيرند و بر اين اساس اين وزارتخانه آمادگي دارد نمايندگان عضو كميسيون اقتصادي را به كشورهاي آلمان، ايتاليا، فرانسه، هند، مالزي، سنگاپور و انگليس اعزام نمايد.
هيات رئيسه مجلس و كميته نظارت بر سفرهاي خارجي به منظور جلوگيري از هزينه و سفرهاي بي رويه و غير ضروري در پاسخ به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام كرده است كه تنها سه نفر از اعضاي كميسيون اقتصادي مي توانند به كشور آلمان كه تجارب مفيد و خوبي در زمينه ماليات دارد سفر كنند و با كارشناسان اقتصادي اين كشور مذاكره و از تجربيات آنها استفاده نمايند.
رقم برآورد شده براساس پيشنهاد وزارت اقتصادي و دارايي ۳۵۰ ميليون تومان مي باشد كه با اقدام هيات رئيسه اين رقم به كمتر از ده ميليون كاهش يافته است.
البرادعي: درباره پرونده هسته اي ايران پيش داوري نكنيد
ايسنا: آدام ارلي مدعي شد كه ايران به جاي رفع ترديدها نسبت به برنامه  هسته اي اش مشكلات بيشتري در اين باره ايجاد مي كند.
خبرگزاري يونايتدپرس با مخابره اين خبر به نقل از آدام ارلي، معاون سخنگوي وزير امور خارجه  آمريكا ادعا كرد: واضح است كه برنامه  غني سازي اورانيوم ايران مساله  نگران كننده اي است و واضح است مسايل به تعويق افتاده اي وجود دارد كه به آنها پاسخ داده نشده است.
اين در حالي است كه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته نسبت به پيش داوري درباره  موضوع هسته اي ايران هشدار داد و افزود: اگر كشوري به غني سازي اورانيوم بپردازد، به معناي آن نيست كه برنامه  تسليحات هسته اي را دنبال مي كند.
نشست رويكردهاي چندجانبه چرخه سوخت هسته اي
با حضور نماينده ايران تشكيل شد
ايرنا: نشست  گروه  كارشناسي «رويكردهاي  چندجانبه  چرخه  سوخت  هسته اي» براي  اولين بار با حضور نماينده  ايران  در مقر آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي در وين پايتخت  اتريش  تشكيل  شد.
دكتر «پيروز حسيني» نماينده  دايم  جمهوري  اسلامي ايران  درآژانس  بين المللي انرژي  اتمي روز گذشته گفت : در اين  نشست  كارشناسان  كانادا، هلند، سوئد، سوييس ، روسيه ،آمريكا، برزيل ، آرژانتين ، چين ، استراليا، مالزي ، قزاقستان ، اسپانيا، هند،فرانسه ، آلمان ، پاكستان ، كره  جنوبي ، ايتاليا، آفريقاي  جنوبي ، انگليس  وژاپن  شركت  دارند و ايران  نيز براي  اولين  بار به  آن دعوت  شده  است .دكتر پيروز حسيني  اظهار داشت : «چگونگي  تضمين  توليد سوخت  براي  تاسيسات هسته اي  توليد برق» ، «چگونگي  ايجاد انبارهايي  براي  زباله هاي  سوخت  هسته اي  درسطح  جهان» و «چگونگي  تنظيم  رويكردهاي  چندجانبه  براي  چرخه  سوخت  هسته اي» محورهاي  اصلي  مورد بحث  در اين  نشست  است .
نماينده  جمهوري  اسلامي ايران  در آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي تأكيد كرد،كارشناسان  شركت كننده   با هويت  شخصي  و تخصصي  خود در اين  نشست شركت  كرده اند و نه  به  عنوان  نماينده  رسمي دولت هاي  تابعه .
«سيروس  ناصري» ديپلمات  ايراني  و عضو هيات  مذاكره كننده ايران  با اتحاديه اروپا از جمله  شركت كنندگان  در اين  نشست  است .
هيأت پنج نفره آژانس بين المللي انرژي اتمي راهي ايران مي شود
ايرنا: هيأت پنج نفره آژانس بين المللي انرژي اتمي به رياست «اولي هاينونن» مدير پادمان عملياتي آژانس براي بازديد از تأسيسات نظامي «پارچين» به زودي راهي ايران مي شود.«مليسا فلمينگ» سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: به دنبال گفت و گوي روز جمعه هيأت ايراني و نمايندگان آژانس در وين، بازرسان آماده سفر به ايران شده اند و به زودي راهي تهران خواهند شد.
خانم فلمينگ درباره مدت بازديد از پارچين اظهار داشت: به طور معمول بازرسي ازيك مركز سه تا چهار روز طول خواهد كشيد و در برخي از موارد بنا بر ضرورت طولاني تر نيز خواهد بود.وي همچنين گفت: سفر اين هيأت صرفاً براي بازديد از تأسيسات نظامي پارچين برنامه ريزي شده است و دستور كار ديگري ندارند.
 انگليس  از پيوستن ايران  به  سازمان  تجارت  جهاني  حمايت  مي كند
 ايرنا: نماينده  دولت  انگليس  در امور اتحاديه  اروپا گفت  كه  اين  كشور در چارچوب توافق  پاريس ، از پيوستن  ايران  به  سازمان  تجارت  جهاني  حمايت  مي كند. دنيس  مك  شين  روز دوشنبه  در گزارشي  به  مجلس  عوام  انگليس  يادآور شدكه  لندن  در نشست  ماه  گذشته  شوراي  عمومي اتحاديه  اروپا از تقاضاي  ايران براي  پيوستن  به  سازمان  تجارت  جهاني (دبليو.تي .او) حمايت  كرد.
به گفته  مك  شين ، پشتيباني  لندن  از تهران  در چارچوب  حمايت  كلي  كميسيون اروپا در نشست  ۱۳ دسامبر(۲۳ آذر) اعمال  شد.
مك  شين  ادامه  داد: با اين  وجود اين بار هم  همانند گذشته  تقاضاي  ايران نتوانست  حمايت  همه  اعضاي  سازمان  تجارت  جهاني  را به  دست  آورد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |