چهارشنبه ۲۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۰ - Jan 12, 2005
شهري
Front Page

يك فوريت لايحه تثبيت بهاي خدمات شهري تصويب شد
شوراي شهر مطالعات ساخت خطوط ۶ و ۷
متروي تهران را بررسي مي كند
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز يك فوريت لايحه تثبيت بهاي خدمات شهرداري و سازمان ها و واحدهاي تابعه آن در سال ۸۴ بر مبناي نرخ هاي سال ۸۳ را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اين لايحه براي بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوطه ارجاع شد تا پس از مطالعات كارشناسي براي تصويب نهايي در جلسات آتي شوراي شهر، درباره آن تصميم گيري شود.
مهندس حسن بيادي ، نايب رييس شوراي شهر ديروز در پايان يكصد و بيست و دومين جلسه علني (بدون حضور مستمع) شورا گفت: تثبيت نرخ عوارض و خدمات شهرداري تهران با شروع به كار دومين دوره شوراي شهر آغاز شد و در اين راستا شهرداري در سال گذشته قيمت عوارض خود را ثابت نگه داشت.
وي گفت:  تلاش ما بر اين است كه به درآمدهاي پايدار و ثابت در بودجه شهرداري تهران دست پيدا كنيم.
بيادي با اشاره به اهميت مشاركت مردم در طرح هاي عمران شهري گفت: افزايش مشاركت مردم در صحنه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي باعث كاهش هزينه ها خواهد شد.
وي در پاسخ به سوالي درباره معضل ترافيك تهران گفت: مشكل ترافيك نبود مديريت واحد شهري است و متاسفانه در اين زمينه دچار بخشي گري شده ايم.
نايب رييس شوراي شهر افزود: همه بخش هاي مرتبط با موضوع ترافيك بايد به صورت يكپارچه تصميم گيري كنند و دولت بايد براي حل مشكل ترافيك به ياري تهران بيايد.
وي همچنين با انتقاد از هزينه هاي اضافي دستگاه هاي دولتي گفت: متاسفانه مديران دولتي بعضي مواقع بودجه خود را صرف مواردي مي كنند كه اصلا ضرورتي ندارد و چنانچه اين هزينه هاي اضافي درست و به موقع مصرف شود به هيچ عنوان نيازي به افزايش قيمت ها به وجود نخواهد آمد.
از سوي ديگر واعظي آشتياني گفت: وقتي شهرداري خود لايحه تثبيت نرخ ارايه مي دهد و داوطلبانه حاضر است خدمات رابه همان نرخ سابق ارايه كرده و بهره وري مجموعه مديريت شهري را افزايش دهد ،شوراي شهر نيز از اين نوع نگرش در مديريت كه به جاي افزايش هزينه ها بهره وري افزايش پيدا كند استقبال مي كند.
آغاز مطالعه ساخت خطوط ۶ و ۷ مترو
از سوي ديگر رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در حاشيه اين جلسه از مطالعه و بررسي فاز ۳ حمل و نقل ريلي در تهران خبر داد.
دكتر نادر شريعتمداري گفت: در فاز ۳ حمل و نقل ريلي احداث خطوط ۶ و ۷ مترو و همچنين اجرايي شدن مصوبه قبلي شوراي شهر درخصوص مطالعه ۹۰ كيلومتر خطوط ريلي و انتخاب سيستم مناسب براي كريدورهاي پيشنهاد شده آن، در دست مطالعه و بررسي است و به زودي در شوراي شهر مطرح خواهد شد.
براين اساس احداث خط ۶ مترو به طول ۲۲ كيلومتر از ميدان نور تا شهرك كيانشهر در مسير بزرگراه آيت الله كاشاني، سازمان آب، جلال آل احمد، شهيد گمنام، كريم خان زند، خواجه نصير طوسي، ۱۷ شهريور و خيابان واحدي پيشنهاد شده است.
همچنين احداث خط ۷ مترو نيز به طول ۲۷ كيلومتر از سعادت آباد تا قصر فيروزه و در مسيرهاي فراز، سعادت آباد، بلوار انقلاب، نصر، شهيد چمران، شهيد نواب، هلال احمر، مولوي، ري، محلاتي و قصر فيروزه پيشنهاد شده است.
شريعتمداري درعين حال راه حل ترافيك و آلودگي هواي تهران را در گرو اصلاح و فراگيرشدن شبكه حمل و نقل عمومي دانست و گفت: بدون اصلاح زيرساخت هاي موردنياز ترافيكي صرفا با بخشنامه يا ارايه طرح هاي مقطعي مانند فرد و زوج شدن تردد خودروها و غيره نمي توان مشكل اساسي ترافيك را حل كرد. هرچند انجام اين موارد مي تواند به طور مقطعي تا حدودي درجهت كاهش مشكلات موثر باشد.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با بيان اينكه ترافيك تهران راه حل فوري ندارد گفت: ما معتقد به ايجاد شبكه يكپارچه حمل و نقل عمومي هستيم كه همه اجزاء آن به طور اصولي در كنار يكديگر ديده شود و مكمل يكديگر باشند.
شريعتمداري افزود: درحال حاضر شهرداري درخواست ۲ هزار دستگاه اتوبوس براي شركت واحد كرده است كه باتوجه به اصرار سازمان محيط زيست مبني بر گازسوزبودن اتوبوس ها توسعه ناوگان اتوبوسراني تا رسيدن به مرز ۷ هزار دستگاه با مانع روبه روست.

وضعيت طرح تردد نوبتي خودروها در تهران، هفته آينده مشخص مي شود
روش هاي تلفيقي حمل ونقل ريلي
براي حل ترافيك تهران مناسب است
011217.jpg
عكس: عطا طاهر كناره
گروه شهري: در آستانه برگزاري روز هواي پاك (۲۹ دي ماه) معضل ترافيك تهران همچنان به عنوان يكي از اصلي ترين مسايل كلان شهر تهران به دلايل گوناگون روبه افزايش است و به تبع  آن، شهر نيز همچنان توسعه مي يابد و هر روز بر شمار خودروها در اين كلان شهر افزوده مي شود. گزيده اي از تازه ترين اظهارات و پيشنهادات مسئولان درخصوص مسايل حمل ونقل تهران را مي خوانيد.
حمايتي كه شهرداري و شوراي شهر كنوني تهران از مترو دارد در دوره هاي گذشته مديريت شهري صورت نگرفته است و ما در حال حاضرچاره اي نداريم جزاينكه فرصت هاي رفت و آمد را به وسايل حمل و نقل عمومي و همگاني بدهيم.
مخبركميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعي مهر با بيان اين مطلب با اشاره به محدود بودن سطح معابر شهر تهران، افزود: در شرايط فعلي هم معابر شهر پاسخگوي تردد خودروها نبوده و نمي توان با افزايش وسايل حمل و نقل عمومي همچون اتوبوس يا تاكسي به رفع مشكل پرداخت. خسرو دانشجو اظهار داشت: بنابراين دو راه بيشتر باقي نمي ماند كه يكي رفتن به زير زمين و توسعه مترو است، دوم بالاتر از سطح زمين قرار بگيريم و از فضاي آسمان براي تردد استفاده كنيم.
طرح آزمايشي تردد خودروها
همچنين دبير شوراي عالي ترافيك كشور از اجراي آزمايشي طرح زوج و فرد تردد خودروها تا قبل از پايان سالجاري، در صورت ارزيابي مثبت امكانات و شرايط لازم براي اجراي طرح، خبر داد.
افزايش حيرت انگيز سفرهاي سواره
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته تعداد سفرهاي سواره درسال ۸۵ به ۱۴ ميليون و در سال ۹۰ به حدود ۱۶ ميليون خواهد رسيد كه بايد براي جا به جايي مسافران به فكر راهكار مناسبي بود.
وي با بيان اينكه با روند فعلي تزريق روزانه ۴۵۰ دستگاه خودرو به معابر شهر تهران، در سال ۹۰ تعداد خودروهاي شهر تهران به حدود ۵ ميليون دستگاه خواهد رسيد، اظهار داشت: به اين ترتيب در سال ۹۰ ما حدود ۴۹ ميليون متر مربع كمبود فضا براي تردد خودروها خواهيم داشت، ضمن اينكه در اين شرايط ديگر شبكه بزرگراهي و معابر شهر تهران پاسخگوي اين حجم از خودروها نخواهد بود، بنابر اين بايد تا ۷ سال ديگر يعني تا زمان رسيدن به سال ۹۰ بايد سالانه ۱۹۸ كيلومتر بزرگراه در تهران بسازيم كه اين كار ضمن اينكه غير ممكن به نظر مي رسد راهكار چندان مناسبي نيز نخواهد بود.

۶۰ پل هوايي عابر پياده
011208.jpg
معاون خدمات شهري شهرداري تهران از نصب ۲۰ پل هوايي مكانيزه عابر پياده و ۴۰ پل عابر پياده غير مكانيزه تا پايان فروردين ماه سال آينده در سطح شهر تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس محمد جواد محمدي زاده با بيان اينكه تعدادي از پل هاي هوايي عابر پياده مكانيزه به آسانسورهاي حمل ويلچر مجهز خواهند بود، افزود: قرار است اتاقكهايي در كنار پله هاي برقي تعبيه شود تا معلول همراه با ويلچر تا سطح صاف پل بالا رفته و از آنجا پس از طي سطح صاف با ويلچر، بار ديگر به همان طريقي كه بالا آمده بود، از سمت ديگر پل پايين بيايد.

دوره هاي توجيهي براي مجريان شناسنامه فني
011214.jpg
واحد مركزي خبر: تاكنون  صلاحيت  حدود پنج  هزار نفر در استان  تهران  براي  اجراي  طرح صدور شناسنامه  فني  و ملكي  ساختمان  تاييد شده  است .
شيباني  اصل ، عضو هيات  مديره  سازمان  نظام  مهندسي  ساختمان  با اشاره  به  اينكه مدارك  مجريان  و افراد داراي  صلاحيت  در اين  زمينه  صادر شده  است  گفت : براي  اين  منظور دفاتر نمايندگي  سازمان  نظام  مهندسي  در سطح  استان تهران  تاسيس  و تجهيز مي شود.وي  گفت:  سازمان  نظام  مهندسي  با برگزاري  دوره  هاي  توجيهي  و تهيه  نرم  افزارهاي  مختلف ، براي  صدور شناسنامه  فني  و ملكي  ساختمان  آمادگي دارد.

ناوگان حمل كالاي درون شهري
011211.jpg
مدير عامل شركت حمل و نقل كالاي تهران گفت: بزرگترين ناوگان حمل كالاي درون شهري در كلانشهر تهران به كار گرفته شده است.
علي اكبر گلرخي افزود: هم اكنون در ۱۹۲ شعبه فعال بيش از چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسيكلت براي جابه جايي كالاهاي كم حجم تحت پوشش اين شركت موسوم به «پيك باد پا» قرار دارد. وي گفت: سعي شده تمام نقاط شهر از مناطق مركزي گرفته تا نواحي حاشيه اي، زير پوشش شبكه خدمات پيك بادپا باشد.وي، ايجاد شعبه هاي جديد در مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران را از جمله فعاليت هاي در دست اقدام براي گسترش ارائه خدمات به مردم عنوان كرد.

نگاه
011205.jpg
داوود كاظمي
اينترنت پر سرعت به تهران رسيد!

نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي:
حقوق مردم بايد در طرح جمع آوري
خودروهاي فرسوده رعايت شود
خبرگزاري فارس: نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از طرح جمع  آوري خودروهاي فرسوده توسط دولت گفت: حمايت از توليد داخلي بايد معقول و با رعايت حفظ حقوق و منافع مصرف كننده بوده و توجيه اقتصادي داشته باشد.
رفعت بيات با اظهار تأسف از ضرر و زياني كه از طرح جمع آوري خودرو متوجه مردم مي شود گفت: روح حاكم بر طرح نمايندگان مجلس اين است كه دارندگان خودروهاي فرسوده حق دارند بدون تحميل هزينه سنگين، خودروي خود را با ارزان ترين خودروي نو يا دست دوم مناسب جايگزين كنند. دولت حق ندارد مردم را مجبور به تحويل خودرو با قيمتي بكند كه نتوانند با آن حتي يك موتور سيكلت مناسب خريداري كنند.
وي با بيان اين كه در طرح جمع آوري خودرو پولي توسط دولت به دارندگان خودروي فرسوده پرداخت نمي شود اظهار داشت: مردم با تحويل گواهي ابطال پلاك خودرو مي توانند از ۳ ميليون تومان تخفيف در سود بازرگاني و حقوق گمركي خودروهاي وارداتي يا قطعات منفصله آن استفاده كنند و اگر خودشان قصد يا توان واردات مستقيم را نداشته باشند مي توانند گواهي ابطال پلاك را به ديگر واردكنندگان يا كارخانجات خودروسازي بفروشند.
بيات اظهاراتي مبني بر اين كه ۳ ميليون تومان باعث افزايش قيمت خودروهاي ارازنتر مي شود را نادرست دانست و تصريح كرد: هيچ مالكي نياز به فروش و نقل و انتقال خودروي فرسوده خود ندارد تا گواهي تخفيف ۳ ميليون توماني دريافت كند. مطمئنا هركس مستقيما جهت ابطال پلاك اقدام نموده و خودروي بدون پلاك خود را هم به بالاترين قيمت پيشنهادي خواهد فروخت و هيچ كس هم خودروي بدون پلاك را بيشتر از ارزش واقعي قطعات آن نخواهد خريد. وي اضافه كرد: شايد منظور بعضيها زياد بودن ۳ ميليون تومان تخفيف براي خودروهاي خيلي قديمي وكم ارزش تر است كه در پاسخ بايد گفت اكثريت خودروهاي فرسوده قابل استفاده در شرايط عادي بيش از سه ميليون تومان ارزش دارند.

ديدار عضو شوراي شهر تهران با شهروندان منطقه ۱۶
گروه شهري: زمان ديدار دكتر مهنوش معتمدآذر با شهروندان منطقه ۱۶ تهران از ساعت ۳۰/۸ الي ۳۰/۱۳ امروز چهارشنبه مي باشد. در خبر ديروز كه در همين صفحه درج گرديد نام منطقه ۱۶ در متن خبر، سهوا از قلم افتاده بود كه به اين وسيله تصحيح مي گردد.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |