كلينت ايستوود در ۷۵ سالگي مانند يك جوان پرشور اميداور به دريافت چهارمين اسكار زندگي اش است تا ركوردي تاريخي از خود به جا بگذارد. تا دو هفته ديگر نامزدهاي جوايز اسكار امسال اعلام خواهند شد و اگر نام ايستوود در ميان نامزدها باشد، كه احتمال آن نيز زياد است بايد نام او را بر رده هاي بالاي فهرست پرافتخارترين سينماگران تمام دوران ها نوشت.
«بچه ميليون دلاري» آخرين ساخته كلينت ايستوود از هفته آينده به شكل گسترده در سينماهاي آمريكاي شمالي اكران مي شود تا آخرين فيلم مدعي حضور در ميان نامزدهاي اصلي اسكار، رنگ پرده را به خود ببيند. هرچند از سه هفته قبل به صورت محدود در هشت سينما نمايش آن شروع شده است و در همين مدت كم و در اين سينماهاي اندك به فروش حيرت آور ۱/۲۷ ميليون دلار يافته است.
فيلم داستان يك مربي كهنه كار بوكس است كه در آخرين اقدامش تصميم به احياي يك دختر جوان به عنوان يك بوكسور تازه وارد مي گيرد. او تا به حال مربي يك دختر نبوده است و همين موضوع باعث باز شدن پاي دوست قديمي مربي با نام ادي (مورگان فريمن) به موضوع مي شود.
مجموعه اي از اتفاقات باعث مي شود بوكسور جوان تا مراحل نهايي تبديل به يك قهرمان حرفه اي پيش برود. ايستوود اين داستان را بر اساس فيلمنامه اي از پل هگيس ساخته است كه در اصل برگرفته از كتابي نوشته جري بويد است كه مجموعه اي از داستان هاي كوتاه بود و در سال ۲۰۰۰ انتشار يافت. جري بويد كه مدير برنامه كهنه كار بوكس براي ساليان متمادي بود و كتاب «داستان هايي از گوشه» در واقع خاطرات او از سال ها حضور و فعاليت در اين شغل بود. هگيس فيلمنامه نويس «بچه ميليون دلاري» خط اصلي داستان فيلم را از يكي از داستان هاي كوتاه اين كتاب انتخاب كرد و كمپاني وارنر براي ساخت آن گزينه اي بهتر از ايستوود را پيدا نكرد. البته ايستوود بهترين انتخاب ساخت چنين فيلمنامه اي بود. فيلمنامه اي كه در آن مايه هاي مبارزه فرد با سيستم و تلاش براي احيا بعد از يك سقوط، هراندازه مورد علاقه هاليوود است براي كلينت ايستوود كه در تمام سال هاي فعاليتش چهره اي از يك قهرمان تنها و البته همواره برنده را به خود گرفته است، به همان اندازه جذاب است. ايستوود در سال هاي آخر فعاليتش گرچه چهره يك سينماگر از كارافتاده را ندارد، اما آشكار است كه ديگر در انتهاي راه قرار دارد. به همين دليل بچه ميليون دلاري مي تواند آخرين تير اسلحه كهنه سربازي ميدان ديده باشد. تيري كه ظاهراً هدف خود را خيلي دقيق پيدا كرده است.
|
|
راجرابرت منتقد سرشناس از آخرين ساخته ايستوود به عنوان بهترين فيلم سال ياد كرده و جيمز برادينلي ديگر منتقد شناخته شده نيز از اين فيلم به عنوان اتفاق سال سينماي ۲۰۰۴ نام برده است. استقبال تماشاگران در همين مدت كم در اين سينماهاي اندك نيز نشان داده است كه مخاطبان عادي هم به فيلم روي خوش نشان داده اند. همه اين اتفاقات نشان از آن دارد كه كلينت ايستوود به اندازه سال گذشته و سال ۱۹۹۳ كه فيلم نابخشوده را ارايه داده بود، مي تواند اميدوار به ربودن جايزه اسكار باشد. بچه ميليون دلاري تا همين جا يكي از پرافتخارترين فيلم هاي آمريكايي در سال ۲۰۰۴ بوده است. جوايز بهترين فيلم منتقدان شهرهاي بوستون، شيكاگو، دالاس، فلوريدا، كانزاس، نيويورك، سن ديه گو و سياتل از جمله اين جوايز است كه وقتي در كنار نامزدي جوايز معتبرتري چون انجمن كارگردانان آمريكا و گلدن گلوب در رشته هاي مهمي چون بهترين كارگرداني، بهترين فيلم و بهترين كارگردانان قرار گيرد، بچه ميليون دلاري را در رديف بهترين فيلم هاي سال ۲۰۰۴ حتي اگر به موفقيتي در اسكار دست پيدا نكند قرار مي دهد.
نكته جالب توجه درباره بچه ميليون دلاري اين است كه برخلاف ديگر فيلم هاي اين چنيني درباره ورزش بوكس حاشيه هاي آن، آخرين ساخته ايستوود تلاش كرده است در فضايي واقعي با به وجود آوردن ارتباطاتي انساني كه تماشاگر بيشتر درگير اين ارتباطات شود روايت مي شود و ظاهراً سازندگان به صورت آگاهانه اي از قهرمان پروري و ايجاد هيجان كاذب دوري كرده اند. بيست و پنجمين ساخته كلينت ايستوود عصاره اي از تمام تجربيات او در تمام اين سال هاست و به نظر مي رسد حتي نسبت به رودخانه مرموز با استقبال بيشتري مواجه شود. آنچه اين ساخته ايستوود را متمايز از ديگر آثارش مي كند حضور چشمگير ساير عوامل در فيلم است. ايستوود خود موسيقي متن فيلم را نوشته كه به اندازه كافي و در زمان هاي لازم به گوش مي رسد و فيلمبرداري نيز بدون آن كه تماشاگر را متوجه خود كند فيلم را در تمام صحنه ها در فضاهايي كم نور و تيره، با انبوهي از سايه ها تصور كرده است. بخش عمده اي از فيلم در شب مي گذرد و جالب اين جاست كه تماشاگر اصلاً از اين موضوع خسته نمي شود. اما شايد مهم ترين عامل پرقدرت فيلم غير از كارگرداني، حضور هيلاري سوانك به نقش مگي بوكسور جوان در فيلم است. سوانك آنقدر درخشان در اين فيلم ظاهر شده است كه بسياري پيش بيني دريافت دومين اسكار بر او را مي كنند. او در همانندي عجيبي با نقشي كه برايش نخستين اسكار را به ارمغان آورد اين بار نيز نقش زني را به عهده دارد كه شرايط او را ناچار از پذيرفتن هويتي خارج از قالب زنانه اش مي كند. سوانك در «پسرها گريه نمي كنند» دختري پسرنما بود كه بازي اش تمام نگاه ها را متوجه خود كرد. او در بچه ميليون دلاري نيز دختري است كه وارد دنياي خشن ورزش بوكس مي شود. فضايي كه به ناچار او را وادار به فاصله گرفتن از خصوصياتش مي كند. سوانك كار خود را به عنوان بازيگر آثار تلويزيوني آغاز كرد و پسرها گريه نمي كنند او را به عنوان بازيگري با استعداد معرفي كرد. در كنار سوانك، مورگان فريمن بازيگر قديمي نيز بازي در خوري ارايه داده است كه باعث شده تيم بازيگري بچه ميليون دلاري يكي از قوي ترين تركيب هاي چند سال اخير در يك فيلم باشد.
|
|
كلينت ايستوود در سياهه فعاليت هايش، حضور درفيلم هاي مختلفي را تجربه كرده است و تقريباً چهار دهه است كه در سطح اول فيلمسازي دنيا حضور دارد. او در تمام اين سال ها آنقدر تجربه كسب كرده است كه هم خود را به عنوان يك فيلمساز متبحر معرفي كند و هم به عنوان سينماگري قديمي تا حد يك پيشكسوت قديمي چهره اي محترم تمام افراد به خود بگيرد. او تا به حال سه بار مجسمه اسكار را به بالاي سر برده است. اسكار بهترين فيلم و بهترين كارگردان براي نابخشوده و اسكار يك عمر فعاليت سينمايي در سال ۱۹۹۵. او سال گذشته براي فيلم رودخانه مرموز نيز كانديد دو جايزه اسكار بود كه موفقيتي به دست نياورد. چهار جايزه گلدن گلوب كه يكي از آنها هم باز به خاطر يك عمر فعاليت هنري است از ديگر افتخارات اوست كه به احتمال زياد با فيلم بچه ميليون دلاري به تعداد آنها افزوده خواهد شد.
و بالاخره كسب عنوان جايزه سزار هنري فرانسه و دريافت جايزه از جشنواره فيلم كن ۲۰۰۳ براي رودخانه مرموز تكميل كننده اين سياهه است. براي فيلمسازي كهنه كار چند هفته آينده روزهاي مهمي خواهد بود. روزهايي كه براي اين پيرمرد دوست داشتني مي تواند خاطره انگيزترين دوران ها در نيمه دوم عمر باشد. به احتمال زياد اعضاي آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي نيز اين نكته را به خوبي مي دانند و احترام پيرمرد را نگه خواهند داشت.
بچه ميليون دلاري (۲۰۰۴)
كارگردان: كلينت ايستوود
نويسندگان فيلمنامه: پل هگيس، اف ايكس تول
مدير فيلمبرداري: تام استرن
موسيقي متن: كلينت ايستوود
تهيه كنندگان: كلينت ايستوود، پل هگيس، تام رزنبرگ، آلبرت رادي
بازيگران: كلينت ايستوود، هيلاري سوانك، مورگان فريمن، مايك كالتر، لوسيا ريچكر
محصول: كمپاني وارنر، ۱۳۷ دقيقه