پيكان به پايان راه رسيد
بالاخره پس از ماهها مذاكره در مورد اين كه آيا توليد پيكان ـ مدل برگرفته از هيلمن هانتر انگليسي دهه ۱۹۶۰ ـ متوقف خواهد شد يا نه، يكي از مقامات مسئول بلندپايه ايران خودرو خبر از توقف قطعي توليد اين خودرو پرفروش پس از ۴۰ سال داد. طبق برآوردهاي ايران خودرو، پايان سال جاري همزمان با پايان توليد پيكان خواهد بود. رضا دانش فهيم مدير بخش نوسازي و نوآوري ايران خودرو پس از انتشار خبر فوق چنين اظهارنظر كرد: «با آغاز سال جديد، ديگر هيچ پيكان ديگري توليد نخواهد شد.»
بيش از اين يك بار پيش از وقوع انقلاب اسلامي قرار بود پيكان با پژو ۳۰۵ جايگزين شود كه آن طرح بنا به دلايلي اجرا نشد. دوباره در سال ۶۷ هم قرار بود كه اين خودرو با مدل پژو ۴۰۵ جايگزين شود كه آن طرح هم عملي نشد.
دانش فهيم در مورد زمان توقف خودرو ـ كه پيش از اين دو ماه زودتر اعلام شده بود ـ اعلام كرد از آن جا كه ايران خودرو در بهمن ماه سال آينده توليد ال ۹۰ را شروع خواهد كرد، براي اين شركت اين امكان وجود نداشت كه زودتر توليد پيكان را متوقف كند. ال ۹۰ با همكاري رنو ـ نيسان و ايران خودرو و سايپا توليد و در فاز اول ۵۰ درصد آن توسط شركت هاي ايراني توليد خواهد شد.
خودروي جديد فورد معرفي شد
همزمان با آغاز سال نو ميلادي شركت فورد بزرگترين توليد كننده خودرو در جهان يكي از جديدترين محصولات خود را معرفي كرد. اين خودرو كه فورد فوشن ۲۰۰۶ نام دارد، از چند نظر محصول متفاوتي از فورد به شمار مي رود.
اين خودرو كه يك شنبه هفته پيش در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت براي كارشناسان و نمايندگان رسانه هاي عمومي به نمايش درآمد همانند مركوري و لينكلن برپايه مدل مزدا ۶ شركت مزدا ساخته شده است. قرار است فوشن به همراه دو سدان هم رده اش يعني مركوري ميلان و لينكلن زفير از پاييز سال جاري فروخته شوند.
توليد چند خودرو براساس يك پلت فرم راهي است كه فورد پس از بحران مالي اش مي تواند با آن ميزان توليد خود را همچنان بالا نگه دارد.
يكي از ويژگي هاي فورد فوشن ۲۰۰۶ اين است كه اين خودرو با هدف جذب خانواده هاي متوسط طراحي و توليد شده است و انتظار مي رود قيمت آن برخلاف معمول، چندان بالا نباشد.
آغاز به كار نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي
نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي دركنار نمايشگاه هاي ژنو سوئيس و پاريس فرانسه كه يكي از سه نمايشگاه بزرگ اتومبيل دنيا به شمار مي رود از اوايل هفته گذشته كار خود را آغاز كرد. اين نمايشگاه كه در ديترويت ميشيگان در جنوب ايالات متحده آمريكا برگزار مي شود از مهم ترين رويدادهاي سالانه آمريكاي شمالي و يكي از بزرگترين منابع درآمدهاي توريستي منطقه به شمار مي رود.
اين نمايشگاه كه امسال هفدهمين سال برگزاري آن در شهر موتور (Motor Town) آمريكا يعني ديترويت است هميشه بازديدكنندگان بسياري دارد كه انتظار مي رود شمار بازديدكنندگان آن امسال بيشتر از سال هاي گذشته باشد. كارشناسان اقتصادي تخمين زده اند كه از محل برگزاري اين نمايشگاه ۵۸۰ ميليون دلار عايد مسئولان ايالتي شود كه اين ميزان نسبت به سال گذشته دو درصد افزايش خواهد داشت.
اين نمايشگاه ۹ ژانويه تا يكشنبه ۱۵ ژانويه به صورت غير عمومي براي صاحبان صنايع، كارشناسان و نمايندگان رسانه هاي جمعي برگزار خواهد شد و از يكشنبه ۱۵ ژانويه تا يكشنبه ۲۳ ژانويه براي عموم برگزار خواهد شد.
تيم جديد خوان پابلو مونتويا
خوان پابلو مونتويا راننده جسور كلمبيايي فرمول يك، پس از چهار سال حضور و شروع ۶۸ مسابقه در تيم ب ام و در آغاز فصل جديد در كنار كيمي رايكونن يكي از راننده هاي تيم مك لارن مرسدس خواهد بود. او كه چندين سال در كنار رالف شوماخر رانندگي مي كرد، از رانندگي در كنار كيمي رايكونن فنلاندي كه يكي از بهترين هاي فرمول يك به شمار مي رود احساس خوشحالي مي كند، در حال حاضر مونتويا در حال رانندگي با خودروي جديدش است تا بتواند با آن خو گرفته و در مسابقات به راحتي رانندگي كند، خود او ناآشنايي با خودروي جديدش را دليل كندتر بودنش نسبت به كيمي رايكونن مي داند.
كمك هاي فرمول يك به بازماندگان تسونامي
پس از وقوع پديده وحشتناك تسونامي در جنوب و جنوب شرق آسيا كه طي آن خسارت هاي بي شماري به منطقه و مردم آن وارد شد شركت ها و شخصيت هاي فرمول يك كمك هاي بسياري به بازماندگان اين حادثه كرده اند كه مهم ترين آنها كمك ۱۰ ميليون دلاري مايكل شوماخر راننده آلماني تيم فراري است. قرار است در مورد چگونگي پرداخت و مصرف اين كمك نقدي وزارت خارجه آلمان در چند روز آينده تصميم گيري كند.
علاوه بر شوماخر شركت توليدكننده تايرهاي فرمول يك بريجستون هم ۹۰۰ هزار دلار براي كمك به بازماندگان تسونامي در نظرگرفته است كه چنين رقمي را تويوتا هم پيش تر براي جبران خسارات ناشي از زلزله پرداخته است و دافون اسپانسر تيم فراري هم مبلغ يك ميليون پوند براي كمك مالي به كشورهاي جنوب آسيا پرداخته است.
تسونامي ۱۵۰ هزار كشته برجاي گذاشت و هنوز در حدود پنج ميليون نفر نيازمند كمك هاي جهاني براي بهبود وضعيت زندگي خود هستند.
كرايسلر خودروهاي مفهومي اش را معرفي كرد
گروه كرايسلر خودروهاي مفهومي جديدش را تنها با انتشار دو قطعه عكس معرفي كرد. اين دو خودرو كه قراراست در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت از اوايل هفته به نمايش عمومي گذاشته شوند در دو كلاس متفاوت هستند. اولين مدل سدان فايرپاور است كه اطلاعات اندكي هم در مورد مشخصات فني آن توسط كرايسلر ارايه شده است. در اين خودرو از يك موتور HEMI هشت سيلندر V8 با گنجايش ۱/۶ ليتر استفاده خواهد شد. اين موتور همان نوعي است كه در مدل اس آرتي-۸ استفاده خواهد شد، مدلي كه از سال ۲۰۰۶ در خاورميانه به فروش خواهد رسيد. اين موتور تقريباً ۴۲۵ اسب بخار توان دارد.
مدل دوم كه از خانواده جيپ است، گلادياتور نام دارد. موتوراين خودرو كه داراي ۱۶۳ اسب بخار توان و ۸/۲ ليتر گنجايش است از همان نوعي است كه در جديدترين مدل هاي جيپ يعني چروكي و رنگيد استفاده شده است. اين خودرو همانند مدل هاي ديگر داراي يك جعبه دنده پنج سرعته با دنده كمكي خواهد بود.
ركوردشكني خودروي هيدروژني ب ام و
مسئولان كارخانه آلماني توليدكننده خودرو ب ام و به تازگي اعلام كرده اند كه خودروي هيدروژني آنها، يعني ب ام و اچ ۲آر آزمايشات سرعتي كه در ميراماس جنوب فرانسه انجام شده، ۹ ركورد جديد جهاني را ثبت كرده است. اين خودرو كه يكي از شاهكارهاي طراحي و مهندسي ب ام و است داراي يك موتور هيدروژني ۱۲ سليندر با شش ليتر گنجايش است كه برگرفته از موتور مدل ۷۶۰ آي است. در بدنه و طراحي خارجي ب ام و از پيشرفته ترين فناوري هاي روز بهره برده شده كه بدنه آيروديناميك تمام كربن از اين دسته است.
آزمايشات انجام گرفته روي اين خودرو بدين منظور بوده است كه عملكرد يك خودروي هيدروژني در شرايط متفاوت ثبت شود تا به صورت عملي درمدل سري هفت كه قرار است توسط ب ام و با سوخت هيدروژن عرضه شود، پياده شود.
ب ام و از سال ها پيش در فكر استفاده از هيدروژن به عنوان سوخت خودرو بوده و طرح توليد خودروي هيدروژني آنها از سال ۱۹۷۸ آغاز شده است.