شبنم رضايي
«تصوير ما از آينده، صورت انساني است كه براي هميشه زير چكمه اي له شده است.» ۱۹۸۴
نگاه جورج اورول در مقالات، نقدها و داستان هايش نگاهي است سياسي. او در مقاله اي به نام «به اين خاطر است كه مي نويسم» مي گويد: «حقيقتاً هيچ نوشته و كتابي فارغ از ديدگاه سياسي نيست. اصلاً همين تلقي كه هنر بايد از سياست به دور باشد خود نگرشي سياسي است.» نقد جامعه و سياست هاي حاكم بر آن جزو دغدغه هاي اورول است. او بي شك يكي از اولين و مهم ترين نويسندگان سياسي است و درصدد بود با نگاهي متفاوت به جهان و انتقال اين نوع طرز تلقي به مخاطب، دنيا را از زوايه اي ديگر ترسيم كند. او را در جناح بندي هاي سياسي، سوسياليست مي دانند اما واقعيت اين است كه اورول در آثارش ـ چه در مقالات و چه در داستان ها ـ هم نظام سوسياليستي و هم نظام سرمايه داري را مورد نقد و بررسي قرار داده.
از نظر او بشر در هر نظامي در برابر سيستم حاكم خرد خواهد شد، در چنين جوامعي فرديت و هويت، خلاقيت و نوآوري، رهايي و آزادگي رفته رفته محوتر خواهند شد و آنچه از انسان باقي مي ماند، حلقه اي است از زنجيري كه براي گرداندن تسمه هاي نظام لازم است. او در اولين كتابش «آس و پاس هاي پاريس و لندن» (۱۹۳۳) به تحليل و بررسي گروهي از مردم جامعه مي پردازد؛ مردماني محروم هم به لحاظ فرهنگي و هم به لحاظ مادي. تجربيات شخصي و عيني اورول از زندگي در پاريس و لندن، انجام كارهاي پست و فرومايه آن هم فقط براي امرارمعاش ذهنيت اورول را كاملاً به هم ريخت. او در پاريس و لندن عملاً به گروهي از مردم جامعه مدرن آن روزگار برخورد كه از حداقل امكانات بهره مند بودند. دليل عمده اي كه اورول را بر آن داشت تا به نقد و تحليل ساختار و زيربناي اين جوامع دست زند، ديدن تناقضاتي بود كه با پيش فرض هاي نه او كه بسياري در تضاد واقع مي شد. همين نوع نگرش در اثر آلدوس هاكسلي «دنيا و زندگي جديد»(۱) و «عصر ماشين» اچ.جي.ولز نيز ديده مي شود. ديدن تضاد طبقاتي، محروميت، فقر و... آن هم در دل شهرهايي كه كانون توجه انديشمندان بوده و البته هست براي اورول ۳۰ ساله كمي دور از ذهن بود. از سويي اين گروه از مردم كه چونان كرم هايي در هم مي لوليدند وجود داشتند و از سوي ديگر به اصطلاح جامعه اي مدرن كه زير چرخ تكنولوژي و صنعت خرد مي شدند. تفاوت مشهور و بارز در شيوه زندگي گروه هاي جامعه ذهن اورول را به خود مشغول كرد، او به دنبال راهي مي گشت تا از طريق آن بتوان دست كم شرايط و امكانات اوليه اي را براي زندگي افراد مهيا كرد كه در آن امكان رشد و تعالي داشته باشند. اما نهايتاً با فراهم آوردن اين شرايط، همه تبديل به ماشين هايي مي شدند كه در خدمت نظام و براي نظام بودند. همين سير حتي در لايه هاي سطحي آثار اورول نيز مشهود است. او از طرفي با نقب زدن به دل جامعه اي مدرن، شرايط انسان هايي را ترسيم مي كند كه در چنبره تكنولوژي و ماشين اسير شده اند و از طرفي در نقد يكسان سازي جامعه به تصوير وضعيتي مي پردازد كه انسان ها نه انسان كه خود ماشين اند. اورول در اثر مشهورش «۱۹۸۴» (۱۹۴۹) جامعه كمونيستي را زير سؤال مي برد و ثابت مي كند فارغ از هر جناح سياسي، آزادانديشي مستقل و بدون تعصب است.
|
|
اما آنچه آثار اورول را در نگاهي تازه قابل تامل مي كند نه انديشه هاي سياسي و نوعي از پيشگويي و پيش بيني سياسي كه شيوه نگارش و نثر اوست. حال با گذشت بيش از نيم قرن از انتشار «۱۹۸۴»، آنچه داستان را هنوز جذاب و خواندني مي كند، استفاده از فضاسازي هاي ذهني اورول در ترسيم جامعه و مكاني است كه قصه در آن روايت مي شود. نوعي فضاسازي به اصطلاح علمي ـ خيالي يا علمي ـ تخيلي در داستان نويسي اورول در آن روزگار ديده مي شود كه در نوع خود بديع و تازه به نظر مي رسد. فضايي كه در آن همه تحت كنترل و سيطره نظام بسته و خفقان آوري هستند و تمام اعمال و رفتارشان با تلويزيون هايي (تله اسكرين هايي) كنترل مي شود. تمام اسامي، القاب، حتي معناي واژه ها به شدت طعنه آميزند، موقعيت هاي پيش آمده در داستان نيز همين ويژگي را دارند. براي آن كه معناي عشق آشكار شود بايد عشق را زدود و از بين برد. براي آزادي بايد دربند و اسير بود. براي دانستن نبايد فهميد و پي برد؛ بايد آنچه را ديكته كرده اند دنبال كرد. انگار زندگي عرصه اي است براي نمايش و ايفاي نقشي كه خود انتخاب نكردي كه انتخاب شدي. همه تو را مي بينند بي آن كه بخواهي. تو نيز جزيي از ابزار و وسايل نظام حاكمي و در اين بردگي تو خود را از ياد خواهي برد و به صورت ماشين در شكل اورولي اش و عروسك خيمه شب بازي در معناي مدرن آن در مي آيي. ۱۹۸۴ فارغ از ديدگاه سياسي، نگاهي جامعه شناسانه و روان شناسانه به افراط در قوانين و سياستگذاري هايي دارد كه حاكمان نظام را اتفاقاً از همين ناحيه دچار آسيب و گزند مي كند. از نظر اورول ديدگاه هاي افراطي طبقه حاكم از هر جناح بندي اي دستاويز اصلي و ابتدايي براي حمله به آن نظام است. اما در اين نظام ها اين انسان است كه مفهوم واقعي و حقيقي اثر را از دست مي دهد و رنگ باخته تر مي شود. اين عقيده نه در آثار اورول كه در آثار غالب نويسندگاني ديده مي شد كه در صدد مخالفت با قوانيني بودند كه عملاً مفهوم هويت انسان را زيرسؤال مي بردند. در «دنيا و زندگي جديد» نيز اين باور به شكلي جدي تر و عميق تر تبيين مي شود. در نمايشنامه «مرگ بازارياب» يا «مرگ دستفروش» آرتور ميلر نيز ويلي لومن در برابر سيستم قرار مي گيرد و خرد مي شود، تمام روياي آمريكايي زير سؤال مي رود و آنچه از آمريكا و آمريكايي بودن مي ماند، له شدن است. در تمام اين آثار كه به تعبيري تراژدي هايي مدرن هستند، انسان ها قرباني ديدگاه ها، سياست ها، قدرت ها و... مي شوند. در جهان مدرن نه قدرت خدايان و قضا و قدر كه قدرت حاكم،انسان را در عين زنده بودن به مرده اي متحرك بدل مي كند. ۱۹۸۴ از اين حيث نيز نگاهي كاملاً متفاوت و ديگرگونه حتي به جامعه كمونيستي دارد. حال شايد بتوان جمله اي را كه در ابتداي مطلب از ۱۹۸۴ نقل كرديم را تفسير كنيم. «تصوير ما از آينده، صورت انساني است كه براي هميشه زير چكمه قدرت له شده است.» اين قدرت نه تنها قدرت كمونيسم و به طور مشخص در ۱۹۸۴ استالين كه چكمه هر نظام و قدرتي است.
موقعيت هاي طعنه آميزي كه اشاره اي كوتاه به آنها داشتيم در «مزرعه حيوانات» (۱۹۴۵) به گونه اي كاملاً مشخص ديده مي شود. اصلاً تمام داستان كه با طنزي يا بهتر است بگوييم هجوي گزنده و تلخ روايت مي شود، به شدت طعنه آميز است. اين داستان كه تمثيلي هجوآميز از انقلاب روسيه است، به طور مشخص سياست هاي استالين را مورد حمله قرار مي دهد. تي. اس. اليوت از چاپ اين كتاب در سال ۱۹۴۴ در انتشارات فابراندفابر جلوگيري كرد و نقدي بلند بر كتاب نوشت. اما ترسيم فضاي جامعه كمونيستي نيز در اين داستان بسيار منحصر به فرد است. اين كه در همان شرايط آرماني يكسان سازي نيز، قياس هايي صورت مي گيرد و بالطبع تبعيض هايي را قايل مي شوند. قالب تمثيلي داستان و طنز و هجو جملات و كل فضا جداي از نظرات و ديدگاه هاي سياسي، قصه را به اثري ماندگار بدل كرد. محبوبيت اين اثر به قدري بود كه انيميشني با همين نام در سال ۱۹۵۵ در انگلستان به كارگرداني جان هالاس و جوي بچلور ساخته شد. البته پايان داستان در انيميشن خوش بينانه تر و اميدوارانه تر تصوير شد. همچنين از ديگر اثر مشهور اورول يعني ۱۹۸۴ نيز فيلم هايي تهيه شد كه اولي در سال ۱۹۵۶ بود كه توسط مايكل اندرسون كارگرداني شد و دومي در سال ۱۹۸۴ به كارگرداني مايكل ردفورد و با بازي درخشان جان هارت.
اريك آرتوربلير با نام مستعار جورج اورول ۲۵ ژانويه ،۱۹۰۳ در موتيهاري هندوستان به دنيا آمد. او فرزند دوم خانواده بلير بود. پدرش ريچارد والمسلي بلير كارمند دولت و مادرش آيدا مابل ليمونزين دختر تاجر چايي بود. اورول خواهري بزرگتر از خود داشت. او به همراه مادر و خواهرش در سال ۱۹۰۴ به انگلستان عزيمت كرد. اولين اثري كه از وي به چاپ رسيد در سال ۱۹۱۴ شعري بود به نام «مردان جوان انگلستان بيدار شويد».در سال هاي تحصيل در انگلستان، اورول به شدت به سيستم آموزشي انگلستان حمله كرد و مقالاتي را در نشريات دانشجويي آن زمان به چاپ رسانيد. در سال ۱۹۲۲ بعد از آن كه موفق به دريافت بورسيه دانشگاه نشد، به برمه رفت و به عنوان كارمند تا سال ۱۹۲۷ براي پليس سلطنتي هند مشغول به كار شد. قوانين حاكم بر نهادهايي كه او با آنها در ارتباط بود به قدري در نظرش ناخوشايند آمد كه در سال ۱۹۲۷ استعفانامه خود را امضا كرد و به پاريس رفت. در اين بين مجموعه مقالاتي را در نقد نظام هاي حاكم در برمه و هندوستان نوشت كه بعدها در مجموعه اي به نام «تيراندازي به فيل» (۱۹۵۰) به چاپ رسيد. او در لندن و پاريس وضعيتي فلاكت بار را پشت سر گذاشت و براي امرارمعاش به كارهايي پست با حقوق پايين مثل ظرفشويي هم تن داد در سال ۱۹۲۹ بر اثر ابتلا به ذات الريه در بيماستان بستري شد. در سال ۱۹۳۱ نسخه اوليه «آس و پاس هاي پاريس و لندن» را نوشت كه در سال ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳به بازنويسي آن پرداخت و با حمايت ويكتور گولانز آن را چاپ كرد. او براي اولين بار از نام جورج اورول به عنوان نامي مستعار استفاده كرد. نام اورول را از نام رودخانه اي در جنوب انگلستان برداشت. از آن جا كه با نوشتن نمي توانست امور روزمره و زندگي خود را بگذراند مشغول تدريس در كالج ها و مدارس خصوصي شد. بار ديگر در سال ۱۹۳۳ بر اثر ابتلا به ذات الريه در بيمارستان بستري شد. در سال ۱۹۳۴ تدريس را رها كرد و به اسكاتلند رفت و حدود ۱۰ ماه در آن جا ماند. در سال ۱۹۳۴ «روزگار برمه» را منتشر كرد و با الين اشاگنسي كه دختر پزشكي بود، آشنا شد و در سال ۱۹۳۶ با وي ازدواج كرد. آن دو، سال بعد به اسپانيا سفر كردند؛ اسپانيا درگير جنگ هاي داخلي بود. اورول همراه حزب ماركسيست در جنگ ها شركت مي كرد تا اين كه بر اثر اصابت گلوله اي به گلويش عملاً از نبرد بازماند. همان موقع بسياري از همرزمان او به زندان افتادند و او به همراه الين از ميدان جنگ و اسپانيا فرار كرد. ماحصل اين جنگ ها، ديدن تضادهايي در ساختارهاي سياسي استالين بود كه اورول اين ساختارها را در كتابي به نام «بزرگداشت كاتالونيا» مورد بررسي و تحليل قرار داد. كتاب با مشكلاتي در سال ۱۹۳۸ به چاپ رسيد و منتشر شد.
در زمان جنگ جهاني دوم نيز، اورول با مقالاتي ديدگاه ضد جنگ خود را ارايه كرد و حتي موضع گيري نظام سلطنتي بريتانيايي كبير را به مراتب بدتر از فاشيزم حزب نازي و هيتلر دانست. او در خلال جنگ جهاني دوم به عنوان خبرنگار براي شبكه بي بي سي كار مي كرد و از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ ويراستار ادبي «آبزروراند تريبون» بود. خانواده اورول در سال ،۱۹۴۴ پسري يك ماهه را به فرزندخواندگي پذيرفتند. سال ۱۹۴۵ براي اورول سال عجيبي بود از يك طرف همسرش الين مرد و از طرف ديگر مزرعه حيوانات بالاخره به چاپ رسيد. موفقيتي بزرگ براي اورول در كار و خلائي در زندگي شخصي. سال هاي پس از جنگ، به اورول فراغتي بيشتر داد. حال او با دورشدن و فاصله گرفتن از درگيري ها مي توانست از منظري ديگر به كل پديده جنگ نگاه كند. مجموعه مقالات سياسي او تحت عنوان «مقالات سياسي» در ۱۹۴۶ به چاپ رسيد. در سال ۱۹۴۷ بر اثر ابتلا به سل به بيمارستان رفت. در سال ۱۹۴۸ پس از مرخص شدن از بيمارستان نسخه اوليه ۱۹۸۴ را بازنويسي كرد و در سال ۱۹۴۹ به چاپ رساند. بيش از ۴۰۰ هزار نسخه از كتاب در همان سال اول فروخته شد. در همين سال اورول با ماريز سونيابرونول ازدواج كرد. ماريز دستيار سردبير مجله اي بود و ازدواج آنها فقط سه ماه به طول انجاميد. اورول در ۲۱ ژانويه سال ۱۹۵۰ در بيمارستان دانشگاه لندن بر اثر سل درگذشت.
پي نوشت:
(۱) نام و عنوان كتاب هاكسلي «Brave New World» در واقع اصطلاحي است كاملاً طنزآلود كه معناي دقيق آن «دنيا و زندگي جديد» است.