يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۴ - Jan 16, 2005
۲۰۰ مدرسه روستايي چهار محال و بختياري
محروم از سيستم هاي مجهز گرمايشي
معلم مصدوم حادثه سفيلان براي معالجه به آلمان اعزام مي شود
گروه علمي فرهنگي: مراسم ختم
۱۳ دانش آموز جان باخته در حادثه آتش سوزي مدرسه روستاي سفيلان استان چهار محال و بختياري از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر امروز در مسجد روستاي سفيلان برپا مي شود. وزير آموزش و پرورش و هيأت همراه و جمعي از مسئولان به منظور دلجويي از بازماندگان و داغديدگان بعدازظهر ديروز عازم چهار محال و بختياري شدند.
به گزارش خبرنگار ما، سازمان  آموزش و پرورش چهار محال و بختياري ديروز در تب و تاب سفر وزير آموزش و پرورش به اين استان بود و از سويي ديگر ميزبان گروههاي مختلف كارشناسي از سازمان بازرسي كشور و قوه قضاييه.
در حالي كه مسئولان و مقامات آموزش و پرورش در نخستين ساعات وقوع مرگ كودكان بختياري با اظهارنظرهاي غيركارشناسي انگشت اتهام را به سوي معلم مدرسه نشانه رفتند، ديروز در پاسخ به پيگيريهاي خبرنگار ما، هر نوع پاسخي را موكول به اعلام نظر نهايي گروههاي كارشناسي دانستند.
اكبر سعيدي رئيس سازمان آموزش و پرورش چهار محال و بختياري در گفت وگويي تلفني با خبرنگار ما با اشاره به حضور كارشناسان در بخش هاي مختلف سازمان گفت: نمايندگان قوه قضاييه از صبح ديروز تا ساعت ۲۴ شب در منطقه حضور داشتند ولي هنوز نتيجه تحقيقات خود را اعلام نكرده اند و در جايي كه كارشناسان دست به بررسي موضوع زده اند، هر نوع اظهارنظري از سوي ما ناشايست خواهد بود.وي در پاسخ به سؤالي در خصوص تعداد مدارس فرسوده و چند شيفته موجود در استان و رقم كسري بودجه استان گفت: در حال حاضر آنچه به خاطر دارم اين است كه ما ۲۷۳۲ مدرسه، با حدود ۲۴۰ هزار دانش آموز داريم و با حدود ۳۲ ميليارد تومان كسري بودجه در سال جاري مواجهيم.
به گزارش خبرنگار ما مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش بعدازظهر ديروز، سه روز پس از مراسم خاكسپاري، به منظور دلجويي از بازماندگان ۱۳ دانش آموز كشته شده، عازم استان چهار محال و بختياري شد، در حالي كه انتظار مي رفت مقامات و مسئولان آموزش و پرورش در ساعات اوليه اين فاجعه از نزديك پيگير امور باشند.
ديروز در حالي كه شخصيت هاي مختلف فرهنگي و سياسي كشور با ارسال پيام هاي گوناگون تأسف و تأثر خود را از وقوع اين حادثه دانش آموزي ابراز داشتند، كميته اي ويژه براي رسيدگي به خانواده هاي داغدار حادثه «سفيلان» از سوي سازمان آموزش و پرورش چهار محال و بختياري تشكيل شد.
۲۰۰ مدرسه فاقد تجهيزات كم خطر گرمايشي
۲۰۰ تا ۲۲۰ مدرسه روستايي و عشايري استان روزهاي سرد زمستان را با بخاريهاي نفت سوز سر مي كنند.
اسماعيل صادقي مدير كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس چهار محال و بختياري در گفت وگويي با خبرنگار ما گفت: منطقه، در دامنه زاگرس واقع شده و يكي از نقاط كوهستاني و سرد كشور است.روستاها در اين منطقه پراكنده و كم جمعيت هستند و در حال حاضر يكي از مشكلات ما، مدارس پرخطر با مصالح قديمي و طول عمر بالاي ۳۵ سال هستند.
وي گفت: حدود ۷ درصد مدارس روستايي استان خطرآفرين محسوب مي شوند كه در صورت تأمين اعتبارات لازم كار بازسازي آنها را انجام خواهيم داد.وي گفت: ديروز مقرر شد تا براي سال آتي و به منظور جلوگيري از حوادث دلخراشي مثل روستاي سفيلان، بودجه اي را در نظر بگيريم تا تمام مدارس منطقه را مجهز به كپسول هاي آتش نشاني كنيم.
صادقي با اشاره به اين كه در حال حاضر ۲۰۰ تا ۲۲۰ مدرسه ابتدايي و عشايري روستايي از سيستم بخاري استفاده مي كنند، گفت: اگر بودجه لازم براي تجهيز اين مدارس به سيستم شوفاژ و سيستم هاي گرمايش مركزي تأمين شود، خطر كمتري اين مدارس را تهديد خواهد كرد.وي در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۴۵ روستاي منطقه فاقد مركز آموزش و مدرسه هستند كه اميدواريم به زودي اين مشكل مرتفع شود و در يكي از مدارس منطقه دانش آموزان اين روستاها را مستقر كنيم.
وي گفت: طبق برآوردهاي به عمل آمده ميزان خسارت هاي وارده به مدرسه روستاي سفيلان حدود ۴ ميليارد تومان بوده كه كار تعميرات آن را به زودي آغاز خواهيم كرد.
انعكاس حادثه
در خبرگزاري هاي خارجي
خبر حادثه مرگ دانش آموز مدرسه پسرانه سفيلان در خبرگزاري هاي خارجي از جمله فرانس پرس، رويترز، آسوشيتدپرس و بي بي سي نيز بازتاب داشت.
در همين زمينه، سايت فارسي بي. بي. سي طي گزارشي در تاريخ پنج شنبه ۱۳ ژانويه ۲۰۰۵ در مطلبي تحت عنوان «مرگ پانزده دانش آموز ايراني همراه با معلمشان در كلاس درس» ، چنين آورده است:
«آتش سوزي در تنها مدرسه پسرانه روستاي سفيلان، واقع در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختياري در ايران منجر به مرگ پانزده دانش آموز و معلم اين مدرسه شد.دليل اين آتش سوزي كه بامداد پنج شنبه، سيزدهم ژانويه رخ داد، استفاده نادرست از بخاري نفتي و گالن نفت مدرسه اعلام شده است.
يكي از مسئولان محلي آموزش و پرورش به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفته است كه دانش آموزان درصدد خارج كردن بخاري از كلاس درس بوده اند كه بخاري با گالن نفت برخورد مي كند و موجب افزايش حجم آتش سوزي در مدرسه مي شود.»
معلم مصدوم در راه آلمان
خسروي سربازمعلم مصدوم در حادثه آتش سوزي مدرسه روستاي سفيلان كه به هنگام نجات جان دانش آموزان و انتقال بخاري آتش گرفته به بيرون مدرسه دچار ۸۵ درصد سوختگي شده و هم اكنون در بيمارستان اصفهان تحت مراقبت هاي ويژه قرار دارد، با مساعدت هاي به عمل آمده از سوي مسئولان و به تشخيص پزشكان معالج به زودي جهت انجام معالجات لازم به كشور آلمان اعزام مي شود.به گفته سعيدي، رئيس سازمان آموزش و پرورش چهار محال و بختياري اين سرباز معلم به همراه هيأت پزشكي حداكثر تا امروز به آلمان اعزام مي شود.
مدرسه روستاي سفيلان
آمار ارايه شده از سوي رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حاكي از آن است كه سالانه ۲۰۰ دانش آموز ايراني در حوادث مدرسه اي جان خود را از دست مي دهند و طي ۴ سال گذشته ۵ هزار حادثه براي دانش آموزان دختر در سطح كشور رخ داده است و طي آن ۲۷۲ نفر كشته شده اند و آنچه بديهي است ضرورت افزايش امنيت جاني دانش آموزان در مراكز آموزشي است.واقعيت آن است كه درصد زيادي از مدارس كشور فاقد حداقل وسايل كمك اوليه بهداشتي بوده و به گفته يكي از كارشناسان آموزش و پرورش جعبه كمك هاي اوليه مدارس در اكثر موارد فقط با يك شيشه الكل و بتادين تزئين شده است. بسياري از مدارس يا فاقد كپسول هاي آتش نشاني هستند و يا در صورت داشتن اين كپسول ها به دليل مخارج شارژ ساليانه عملاً به ابزاري غيرقابل استفاده در موارد اضطراري تبديل شده اند.
هنوز اردوهاي دانش آموزي و سرويس هاي دانش آموزي مقوله هايي خطر آفرين براي دانش آموزان ايراني محسوب مي شوند كه به رغم وعده هاي مقطعي مسئولان به نظم در نيامده و تحت نظارت درستي قرار ندارند.از ۳۲ خانوار ساكن در روستاي «سفيلان» لردگان امروز دست كم ۱۳ خانوار به عزا نشسته اند و ده ها و صدها خانوار ايراني سخت محزون گشته اند و پيدا نيست چگونه مي توان اين آلام را تسكين بخشيد و از بازماندگان دلجويي كرد.

تسهيلات  جديد عربستان  براي  حجاج
000144.jpg
واحد مركزي خبر: دولت  عربستان  در مراسم  حج  امسال  تسهيلات  جديدي  براي  حجاج  اعمال  مي كند.
به  نوشته  ديروز روزنامه «البيان» در اينترنت  مقامات  امنيتي  عربستان  در فرودگاه  مدينه  منوره  در خصوص  همراه  داشتن  كتب  ديني ، ادعيه  و مهر برخلاف  سال هاي  گذشته  چشم  پوشي  مي كنند.همچنين  مقامات  عربستاني  و به  ويژه  امير عبدالله  بن  عبدالعزيز وليعهد عربستان  دستور داده اند تسهيلات  ويژه اي  براي  حجاج  اعمال  شود و از سختگيري  در خصوص  حجاج  شيعه  در اجراي  مناسك  ديني  خود در مدينه  خودداري  شود.همچنين  طبق  دستورات  قرار است  در چادرهاي  حجاج  در منا اطلاعيه هاي  راديويي  و تلويزيوني  پخش  شود تا حجاج  از زمان  دقيق  رفتن  به  رمي  جمرات  مطلع  شوند.مقامات  عربستان  به  موسسه ها و شركت هاي  حج  دستور داده اند از بستن  خروجي هاي  اضطراري  با زنجير خودداري  كنند و درهاي  اين  خروجي ها را با نوارهاي  پلاستيكي  ببندند.هدف  از اين  دستورات  حفظ امنيت  و جان  حجاج  در صورت  بروز حادثه  اعلام  شده  است .

خودداري دولت انگليس از كمك رساني به بم با واكنش ۳ نماينده پارلمان روبه رو شد
ايرنا: سه  تن  از نمايندگان  مجلس  عوام  انگليس  با ارسال  نامه هاي  جداگانه اي  از وزير توسعه  بين المللي  اين  كشور خواستند تا درباره  ميزان  كمك هاي  لندن  به  منطقه  زلزله  زده «بم» توضيح  دهد.
«هيلاري  بن» وزير توسعه  بين المللي  دولت  كارگري  وعده  كرده  است  هفته  آينده  به  صورت  مكتوب  به  نامه هاي «تام  براك» ، «جان  مان» و «آلكس  سالموند» پاسخ  خواهد داد.براك  در نامه  خود پرسيد: دولت  بريتانيا چه  ميزان  كمك  نقدي ، غيرنقدي  و ساير انواع  كمك  براي  منطقه  زلزله  بم  جمع آوري  و چه  مقدار را به  منطقه  ارسال  كرد.
جان  مان  نيز در مورد ميزان  كمك هاي  ارايه شده  توسط  دولت  كارگري  در قالب  كمك هاي  اضطراري  و بازسازي  به  بم  پرسش  كرد.سالموند هم  از وزير توسعه  بين المللي  خواست  تا در مورد ميزان  كمك هاي  داده  شده  به  دولت  ايران  پس  از وقوع  زلزله  بم  به  تفكيك  كمك هاي  نقدي  ، غيرنقدي  و همچنين  كمك  براي  بازسازي  توضيح  دهد. نمايندگان  پارلمان  انگليس  پرسش هاي  خود را دو هفته  پس  از آن  مطرح  كرده اند كه  دبيركل  سازمان  ملل  اعلام  كرد كشورهاي  جهان  تنها ۱۰ درصد از كمك هاي  وعده  داده  شده  براي  منطقه  زلزله  بم  را تحقق  بخشيده اند.
«كوفي  عنان» پس  از وقوع  حادثه «سونامي» در جنوب  شرق  آسيا از دولت هاي جهان  خواسته  بود به  وعده هاي  خود براي  كمك  به  منطقه  آسيب  ديده  از سونامي  پايبند بمانند و براي  اثبات  نگراني  خود در اين  زمينه  به  تحقق  نيافتن  وعده هاي  داده  شده  براي  كمك  به  بم  اشاره  كرده  بود.«توني  بلر» نخست  وزير انگليس  دو هفته  پيش  در نشست  خبري  ماهانه  خود با خبرنگاران  داخلي  و خارجي  در لندن  از پاسخ  دادن  به  پرسشي  در مورد ميزان  تحقق  كمك هاي  وعده  داده  شده  دولت  كارگري  براي  منطقه  زلزله  زده  بم  سكوت  كرده  بود.بلر از خبرنگاري  كه  اين  پرسش  را مطرح  كرد، خواسته  بود اجازه  دهد به  اين  پرسش  پاسخ  نگويد.

بيش  از ۱۰۰ هزار خانواده  كميته امداد به  خودكفايي  واستقلال  مالي  رسيده اند
گروه اجتماعي: بيش از ۱۰۰ هزار خانواده  تحت  پوشش  كميته  امداد به  خودكفايي  و استقلال  مالي  رسيده اند.
به  گزارش  روابط عمومي  كميته امداد امام  خميني «سيد رضا نيري» با اعلام  اين  مطلب  افزود: اين  خانواده ها پس  از رسيدن  به  اين  مرحله  از زير پوشش  كميته  امداد قرار داشتن  خارج  شده اند.
وي  گفت : از آغاز اجراي  طرح هاي  خودكفايي  كميته  امداد تاكنون  بيش  از ۳۲۰ هزار فرصت  شغلي  ايجادشده  است .
نيري  خودكفايي  و اعاده  كرامت  و شرافت  انساني  خانواده ها را از اصلي ترين  محورهاي  خدماتي  كميته  امداد عنوان  كرد و افزود: اين  نهاد با ايجاد فرصتهاي  مناسب  شغلي  براي  خانواده هاي  تحت  حمايت ، زمينه  اشتغال  و خودكفايي  آنها را فراهم  مي كند.
وي  فقدان  ارزبري  ، زود بازده  بودن ، ماندگاري  و بومي  بودن  طرح هاي  خودكفايي  كميته  امداد را از جمله  ويژگي هاي  اين  طرح ها اعلام  كرد.
سرپرست  كميته  امداد با تشكر از اعتماد رهبر معظم ، دولت ، مجلس  و مردم  به  كميته امداد گفت : كارآمدي  اين  نهاد و كيفيت  مطلوب  خدماتي  كه  ارايه  مي دهد موجب  شده  تا كميته  امداد نه  تنها در ايران  بلكه  در ديگر كشورها نيز مورد توجه  جدي  قرار بگيرد.
وي  افزود: سازمانهاي  گوناگون  بين المللي  نظير «سازمان  بهداشت  جهاني» نيز توجه  خاصي  به  اين  نهاد دارند به  نحوي  كه  در ديدارهاي  خود با مسوولان  اين  كميته خواستار انتقال  تجربيات  كميته امداد به ديگر كشورهاي  جهان  شده اند.

نمايشگاه نرم افزارهاي چند رسانه اي، نمادي
از تلاش هاي ايران براي دستيابي به جامعه اطلاعاتي است
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: تلاش هاي مختلفي براي ايجاد دسترسي دستگاه هاي دولتي، مردم و بخش هاي خصوصي به فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور در حال انجام است كه جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي و نمايشگاه رسانه  هاي ديجيتالي مي تواند نمادي از اين تلاش ها را منعكس كند.
نماينده ويژه رئيس جمهور در امور فناوري اطلاعات با اعلام اين مطلب گفت: براساس آرمان ها، اهداف كلي و جزئي و برنامه عمل و همچنين بندهاي ۱۱ تا ۱۶ بيانيه اجلاس سران جامعه اطلاعاتي، «تشويق ايجاد محتوا و استقرار شرايط فني براي تسهيل حضور و استفاده از همه زبان ها در اينترنت» و «تضمين اين كه بيش از نيمي از مردم جهان به فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي دسترسي داشته باشند» از اولويتهاي اساسي حركت در تحقق جامعه اطلاعاتي است.
نصرالله جهانگرد با اشاره به سرفصل «هويت و تنوع فرهنگي، تنوع زباني و محتواي محلي» در رهنمودهاي برنامه هاي اجلاس سران جامعه اطلاعاتي تصريح كرد: «تنوع زباني و فرهنگي در عين احترام به هويت فرهنگي، سنن و مذاهب، از جمله بنيادهاي اساسي شكل گيري جامعه اطلاعاتي مبتني بر گفت وگوي ميان فرهنگها و همكاري هاي منطقه اي و بين المللي است كه خود عامل مهمي نيز در توسعه پايدار است.»
به گفته وي بر همين اساس، ايجاد خط مشي هايي براي پاسداشت، حفظ، ترويج و تقويت فرهنگي و زباني و ميراث فرهنگي در جامعه اطلاعاتي كه شامل تشويق دولتها به طراحي خط مشي هاي فرهنگي براي ترويج توليد محتواهاي علمي، فرهنگي و آموزشي و همچنين توسعه فرهنگ محلي متناسب با بستر فرهنگي و زبان كاربران است نيز از جمله وظايف دولتها در راستاي تحقق جامعه اطلاعاتي عنوان شده است.وي افزود: جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي و نمايشگاه رسانه هاي ديجيتالي فرصتي مناسب و مغتنمي است كه تلاشهاي انجام شده در كشور در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات از منظر چشم اندازهاي برنامه هاي جامعه اطلاعاتي مورد ارزيابي قرار گيرد.
دبير شوراي عالي اطلاع رساني تأكيد كرد:  برهمين اساس مديريت جشنواره سعي كرده است كه با برنامه ريزي هاي انجام شده علاوه بر حضور شركتهاي خصوصي ارائه دهنده خدمات فني، بستري فراهم شود تا بخش دولتي و نهادهاي مدني و صنفي نيز بتوانند روند حركت خويش را در استفاده از فناوري اطلاعات در راستاي رسيدن به جامعه اطلاعاتي در اين جشنواره به نمايش بگذارند.

رئيس اورژانس كشور:
مجوز استخدام يك هزار و ۳۰۰ نيروي انساني در اورژانس صادر شد
ايلنا: مجوز استخدام يك هزار و ۳۰۰ نيروي انساني در اورژانس صادر شد و با اعطاي اين مجوز تا حدودي كمبود نيروي انساني بخش اورژانس، برطرف خواهد شد.
شهرام علمداري، رييس اورژانس كشور، گفت: مسوولين به اين باور رسيده  اند كه در بخش اورژانس كشور با كمبود روبه رو هستيم و بايد اين كمبودها برطرف شود.
وي افزود: طبق مصوبه مجلس، مجوز استخدام ۸۰۰ نيروي انساني صادر شده و ما نيز مجوز استخدام ۵۰۰ نفر ديگر را نيز گرفته  ايم.
به گفته علمداري، بحث بودجه بخش اورژانس اين هفته در مجلس مطرح شده و مبلغ آن اعلام مي  شود.
وي تصريح كرد: بحث بودجه اورژانس كشور در سه ماده قانوني تعيين شده و طبق دستور وزير بهداشت، بخشي از بيمه  هاي حوادث، شخص ثالث و سر نشين نيز به عنوان بودجه به اورژانس تعلق خواهد گرفت.
علمداري با اشاره به پيگيري در خصوص بودجه، گفت: تا زماني كه بودجه اورژانس در مجلس در حال پيگيري باشد، ما به اعتراضات و خواسته  هاي خود ادامه مي  دهيم.
وي خاطر نشان كرد: با توجه به تغيير نگاه مسوولين نسبت به اورژانس كشور، اميدواريم شرايط بهتري براي اين بخش، فراهم شود.

يادداشت
درد دل با عكس يادگاري
ابراهيم زاهدي مطلق
اين يادداشت را فقط براي پدران و مادراني مي نويسم كه كودكانشان را امروز بوسيدند و به مدرسه فرستادند و دعا كردند: خدا پشت و پناهت! 
از اين مادران و پدران مي خواهم درست و دقيق به عكس خيره شوند؛ به همان عكسي كه دانش آموزان مدرسه روستاي سفيلان را در كنار يكديگر نشان مي دهد.
عكسي سوخته كه از ۲۹ دانش آموز حاضر در آن، ۱۳ نفر كم شده و سايرين را هم به خاكستر نشانده است.به عكس نگاه كنيم و دنبال چهره هاي آشنا بگرديم. چهره هايي كه هر يك از آنان مي تواند شبيه فرزند خودمان باشد. اگر به چهره ها دقيق شويم، لابد چشمان فرزندمان را در چشمان يكي از آنها و حالت ايستادن فرزندمان را در حالت ايستادن يكي از آنها خواهيم يافت. يكي از بچه ها موشكي دست ساز را به سوي دوربين عكاسي نشانه رفته و ديگري پاهايش را جفت هم چسبانده تا مؤدب تر باشد. شيطنت و بازيگوشي از چشمان آن پسري كه در كنار دوست آبي پوشش ايستاده، بيرون مي زند. لابد منتظر است كه با پايان كار عكاس، نظم و ترتيب مدرسه را به هم بزند و...
كدام يك از اينها شبيه فرزند شماست؟ شايد هم آن دختري كه عكس امام و سيد احمد را بغل گرفته است به دخترتان شبيه تر باشد. حالا، هيچ كدام از اين «شباهت ها» وجود ندارند. حالا فقط لبخندي محو و مه آلود به جاي آن عكس ها دهان گشوده است. لبخندي كه لحظه به لحظه به قهقهه تبديل مي شود تا بگويد: به هوش باشيد! فاجعه، عميق تر از آن است كه دنبال مقصر باشيد. شأن انسانها را لكه دار نكنيد. مگر امكان دارد براي چنين فاجعه اي، مقصري يافت؟! چه كسي به اين حادثه رضايت مي دهد كه مقصرش بدانيم؟ اجازه دهيد همه آنها كه اين حادثه را شنيده اند و ديده اند، لحظه اي بگريند. حتي آنها كه مقصرند. اجازه دهيد آنها هم فرصت گريستن داشته باشند. حتي مقصراني كه به عكس ها هم دقيق و عميق  نگاه نمي كنند.

ثروتمندان ۵ برابر فقرا يارانه مي گيرند
000141.jpg
ايسنا:در حال حاضر، سهم ثروتمندترين افراد جامعه از يارانه ها هر ماه ۲۰۰ هزار تومان است، در حالي كه اين رقم براي افراد فقير به ۳۸ هزار تومان مي رسد؛ لذا موافقان طرح نقدي كردن يارانه ها مهم ترين هدف شان اين است كه اين ثروتمندان ۵ برابر فقرا در ماه يارانه دريافت نكنند.
يارمند - مدير كل دفتر امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي - در عين حال درباره نقدي كردن يارانه ها گفت: «ما نبايد مردم را به اين امر عادت دهيم كه به آنها پول نقد تعلق مي گيرد، معمولا پول اضافه را بايد صرف دو كار به ويژه آموزش و بهداشت كرد.»
وي با ذكر اين مطلب كه با پول هاي اضافي برابري فرصت ها به وجود مي آيد، گفت: «البته اين هزينه صرف اشتغال و زيربناها خواهد شد، اما اينكه مردم را به اين امر عادت دهيم كه به آنها پول نقد دهيم كار درستي نيست.»
يارمند با اشاره به اينكه افرادي كه پرداخت نقدي يارانه ها را مطرح مي كنند هدف آنها چيز ديگري است، اظهار داشت: «اين افراد معتقدند كه روند فعلي خيلي ناعادلانه است، زيرا ثروتمندترين افراد ۲۰۰ هزار تومان در ماه يارانه دريافت مي كنند و اين در حالي است كه افراد فقير ۳۸ هزار تومان؛ يعني خانوار ثروتمند پنج برابر يك خانوار فقير يارانه دريافت مي كند، بنابراين كساني كه موافق اجراي اين طرح هستند معتقدند كه ديگر اين پنج برابر به افراد ثروتمند تعلق نگيرد.»
وي هم چنين خاطرنشان كرد: «اگر يارانه را مساوي بدهيم اين امر عدالت تلقي نمي شود، زيرا از ديدگاه اجتماعي يارانه دو هدف را دنبال مي كند كه مي توان كمك به فقرا و منطقي كردن فاصله طبقاتي را نام برد.»
به گفته وي، اين بدان معني نيست كه طبقه ثروتمند را از ميان برداريم، زيرا ثروتمند بايد درآمد كسب كرده و درآمد سرانه كشور با اين امر بالاتر خواهد رفت.
او به يارانه ۲۰ هزار ميليارد توماني بودجه كل كشور در سال جاري اشاره كرد و گفت: «اين رقم نسبت به بودجه امسال كل كشور ۲۰ درصد است، اما نسبت به بودجه عمومي كشور حدود ۴۰ درصد؛ بنابراين اين عدد رقم درشتي است.»
يارمند با اشاره به اينكه كشور در مصرف بنزين به مرز سرانه مصرف يك ليتر در روز براي يك نفر نزديك مي شود گفت: «اين رقم وحشتناك است.»
وي در ادامه گفت: «يارانه ها همچون كوه عظيمي هستند كه بر سر ما فرو مي ريزند، يعني با توجه به اينكه يارانه ها مرتب اضافه مي شوند، اما اهداف خود را دنبال نكرده و عدالت را هم ايجاد نمي كنند، بنابراين با اضافه كردن مصرف تنها فقرا ضرر خواهند كرد.»
يارمند مهم ترين دغدغه در زمان بودجه ريزي براي سال آينده را در بخش بهداشت و درمان دانست و گفت: «در سال آينده براي نخستين بار بر اساس ماده ،۴۹ به  اختيارات هيات امناي دانشگاه ها اضافه خواهد شد، بنابراين اين امر هم نقطه مثبت، هم فرصت و هم تهديد قانون هيات امناهاست.»
مدير كل دفتر امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي در ادامه گفت: «البته در سال هاي جاري هم (قوانين استخدامي، مالي، اداري) وجود داشته كه اگر خوب استفاده شود بوروكراسي را كم مي كند؛ در غير اين صورت موجب افزايش مالي براي كشور خواهد شد.»
يارمند بيمه روستاييان، اعتياد و آسيب هاي اجتماعي ديگر را از مهم ترين دغدغه اقدامات جديد وزارت رفاه در سال آينده دانست و گفت: «براي اولين بار بيمه روستاييان اجرا شد، كارهايي هم در اين راستا صورت گرفته است.»

مردم به دليل هزينه هاي سنگين درمان با بيماري خود مدارا مي كنند
000138.jpg
مهر:عضو كميسيون بهداشت مجلس در خصوص اجراي طرح خودگرداني در بيمارستانها گفت: با اجراي اين طرح در بيمارستانها مردم از ترس پرداخت هزينه هاي سنگين بستري شدن در بيمارستانها، جرأت بستري شدن را ندارند.
دكتر جهانبخش اميني همچنين افزود: اجراي طرح خودگرداني در بيمارستانها سبب شده كه ميزان هزينه هاي مربوط به فرانشيزي كه بايد از سوي بيماران پرداخت شود، افزايش يابد.
وي اظهار داشت: برخي از روستايياني كه تحت پوشش بيمه نيستند، زماني كه به پزشك مراجعه مي كنند به علت عدم وضعيت مناسب اقتصادي از بستري شدن در بيمارستان منصرف مي شوند.
وي خاطر نشان كرد: امروز اغلب مردم به علت عدم قدرت و توان پرداخت فرانشيز، تأمين هزينه هاي بيمارستاني براي آنها به مسأله اي حاد تبديل شده است.
وي ادامه داد: برخي از مردم به علت ترس از عواقب پرداخت فرانشيز بهداشت و درمان در بيمارستانها از دستور پزشك براي بستري شدن امتناع مي كنند، به گونه اي كه يا به بيمارستان مراجعه نمي كنند و يا با بيماري خود مدارا مي كنند.
عضو كميسيون بهداشت مجلس گفت: متأسفانه با وجود اينكه اكثر مردم نيازمند هستند فقط براي گروهي خاص بيمه هاي تكميلي وجود دارد كه براساس آن قراردادهاي چند برابر هزينه هاي درمان و عمل در بيمارستانها و برخي از داروخانه ها و بيمارستانهاي درجه يك بسته مي شود و از اين طريق تنها اين عده خاص در زمينه تأمين هزينه هاي بهداشت و درمان دچار اين مشكل نمي شوند.
همچنين به گزارش ايلنا: دكتر عبدالله روشن، مديريت درمان تأمين اجتماعي استان تهران گفت: بسياري از بيماران به پزشكان تجويز مي كنند كه چه دارويي بنويسند و حتي بدون اين كه بتوانند، اسم آن داروها را درست تلفظ كنند، اين تجويزها را مي خواهند و مصرف سرانه دارو در كشور، به اين خاطر كه همه خود را پزشك تصور مي كنند، بسيار بالاست.
وي با اشاره به هزينه هاي درمان در بخش سرپايي ادامه داد : متأسفانه در سازمان تأمين اجتماعي، ۷۰ درصد هزينه ها در بخش سرپايي كه اكثراً ارزان قيمت هستند، هزينه مي شود و به اين خاطر در قسمت هاي درماني كه پر هزينه است، عملاً كارآيي خود را از دست مي دهيم. به عنوان مثال، شايد در كشور در جراحي قلب، بيماران كمي وجود داشته باشد، ولي بايد متوجه بود كه يك انسان، با جراحي حيات دوباره پيدا مي كند ولي كسي با خريد داروي آزاد سرماخوردگي دچار مشكل نمي شود.
مديريت درمان تأمين اجتماعي استان تهران اضافه كرد : شايد خارج كردن داروهاي ارزان قيمت از تعهد سازمان تأمين اجتماعي، احتياج به يك تصميم شجاعانه داشته باشد ؛ ولي اين امر باعث خواهد شد كه منابع محدود سازمان براي بيماري هاي پر هزينه كه عموم افراد جامعه توان پرداخت آن را ندارند، هزينه شود.
وي ادامه داد: سرانه دارو در كشور ما ۳ دلار است و با اين ۳ دلار نمي توان داروهايي را كه به عنوان مثال براي شيمي درماني استفاده مي شود و نرخ ارزي دارند، تهيه كرد ؛ زيرا منابع سازمان محدود است و بايد از اين منابع به نحو درست استفاده شود.
دكتر روشن در خاتمه تصريح كرد : اميدواريم منابع سازمان آن قدر گسترش يابد كه درمان به طور ۱۰۰ درصد تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي قرار گيرد.

تأثير گوش دادن به قرآن پس از اعمال جراحي
واحد مركزي خبر: تحقيقات  نشان  مي دهد گوش  دادن  به  آواي  قرآن  كريم  در كاهش  و تسكين  درد بعد از عمل  جراحي  مؤثر است.  بنا به  اين گزارش محققان  دانشگاه  علوم  پزشكي  تبريز با مطالعه  ۵۶ زن  بستري  در بخش  سزارين  بيمارستان هاي  تبريز دريافتند شدت  درد اين  زنان  بعد از عمل  و پس  از شنيدن  نواي  قرآن  به طور معني  داري  كاهش  مي  يابد. نتايج  اين  تحقيق  نشان  مي دهد آواي  قرآن  كريم  به  طور متوسط  ۶۰ درصد در كاهش  و تسكين  درد پس  از عمل  آنها مؤثر بوده  است. همچنين  اين  گروه  بعد از شنيدن  آواي  قرآن  كريم  داروي  مسكن  كمتري  در مقايسه  با گروه  شاهد در ۴۸ ساعت  نخست  پس  از عمل  نياز داشته اند.اين  پژوهشگران  توصيه  مي كنند ساير اعضاي  تيم  پزشكي  براي  تخفيف  درد مددجويان  پيش  از عمل  در ساير بخش ها از اين  روش  استفاده  كنند.
به  گفته  اين  محققان،  آواي  قرآن  كريم  يكي  از لطيف ترين  موسيقي  ها در طبيعت  است  كه  با نشأت  از سرچشمه  زلال  وحي  مي  تواند به  عنوان  وسيله اي  نجات  بخش  در پيشگيري  و درمان  بسياري  از دردها به كار رود.

عيدي ۱۸ هزار توماني مددجويان معلول به موقع پرداخت مي شود
مهر: پرداخت عيدي به خانواده هاي مددجويان و معلولان تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد و كشمكش هر ساله نهادهاي حمايتي با سازمان مديريت و برنامه ريزي بر سر تخصيص اعتبار بيشتر براي افزايش مبلغ اين عيدي هاست، با وجود اينكه مبلغ اين عيدي ها به اندازه مستمري ناچيز ماهانه آنها (بين ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان ) است اما چندين سال است كه همين مبالغ اندك نيز پرداخت نشده و يا با تأخير پرداخت مي شود، اما معاون توانبخشي سازمان بهزيستي مي گويد : عيدي امسال مددجويان را به موقع پرداخت مي كنيم.
دكتر علي اصغرمكارم قول پرداخت سر موعد عيدي امسال خانواده هاي معلولان تحت پوشش سازمان بهزيستي را داد و اظهار داشت: در آغاز هر سال و به هنگام تخصيص اعتبار كلي براي مستمري خانواده هاي مددجويان، معلولان و زنان سرپرست خانوار در اعتبار جاري به جاي ۱۲ ماه مستمري ۱۳ ماه پيش بيني مي شود به اضافه ۳۰ درصد موردي كه اين يك ماه اضافه به عنوان عيدي مددجويان تحت پوشش است و امسال نيز در صورت عدم بروز مشكل خاصي عيدي معلولان تحت پوشش اين سازمان به موقع به حساب آنها واريز خواهد شد.
وي مبلغ عيدي پرداختي به معلولان تحت پوشش اين سازمان را بدون هيچگونه افزايشي نسبت به سال گذشته به اندازه يك ماه مستمري اضافه اعلام كرد و افزود: در حال حاضر، مستمري خانواده هاي معلول دار با توجه به تعداد افراد خانوار بين ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان متغير است كه آخر هر ماه به آنها پرداخت مي شود و در هنگام پرداخت مستمري اسفند ماه، يك مستمري اضافه تر به عنوان عيدي به اين خانواده ها پرداخت مي شود.

دكتر باستان حق درگذشت
گروه علمي فرهنگي: دكتر «محمدحسن  باستان  حق» ، استاد بلندپايه  دانشگاه  علوم  پزشكي  تهران  پس  از يك  دوره  بيماري  سخت  درگذشت .
به  گزارش  روابط  عمومي  دفتر تحقيقات  غدد و متابوليسم  دانشگاه  علوم  پزشكي  تهران ، دكتر محمد حسن باستان  حق  كه  در سال هاي  ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۶ رياست  قديمي ترين  و بزرگترين  دانشگاه  علوم  پزشكي  كشور (دانشگاه  علوم  پزشكي  تهران ) را برعهده  داشت  و منشأ خدمات  شايسته اي  در عرصه  دانشگاهي  كشور بود به  رحمت  خدا پيوست .
براساس اين گزارش مراسم  تشييع  پيكر آن  استاد فرهيخته  صبح  امروز (يكشنبه  ۲۷ دي ماه)  سال  جاري ، ساعت  هشت  صبح  از محل  بيمارستان  دكتر شريعتي  برگزار مي شود.همچنين  مراسم  سوم  و هفتم  دكتر باستان حق به  ترتيب  در روزهاي  ۲۹ ديماه  و ۲ بهمن  ماه  سال  جاري  از ساعت  ۴۵/ ۱۳ تا ۱۵/ ۱۵ در مسجد الرضا واقع  در خيابان  خرمشهر برگزار مي شود.
دكتر محمدحسن باستان حق متخصص  بيماري هاي داخلي و فوق تخصص غدد متابوليسم بود.

سردردهايي كه خبر از يك بيماري مي دهند
ايسنا: براساس بررسي هاي انجام شده از سوي شوراي آمريكايي آموزش سردرد طي سال گذشته نزديك به ۹۰ درصد از مردان و ۹۵ درصد از زنان دست كم يكبار دچار سردرد شده اند.
محققان آمريكايي در اين باره اعلام كردند كه اگرچه در موارد بسيار اندك اين سردردها نشان دهنده مشكلات جدي هستند، اما در صورت داشتن شرايط ذيل بايد به سرعت با متخصص مشورت كرد:
۱- اگر در هفته بيش از ۳ بار دچار سردرد مي شويد.
۲- اگر مجبوريد كه هر روز يا اكثر روزها از مسكن استفاده كنيد.
۳- اگر بيش از دوز توصيه شده بر روي هر دارو براي كاهش سردرد خود استفاده مي كنيد.
۴- در صورتي كه علاوه بر سردرد دچار تب يا گرفتگي و دردگردن نيز مي شويد.
۵- در صورتي كه سردرد شما با كوتاه شدن تنفس، تب و يا علايم غيرمنتظره كه بر روي چشم ها، گوش ها، بيني و گلو نيز تأثير مي گذارد همراه باشد.
۶- اگر دچار سرگيجه، عدم تعادل يا اختلال در صحبت كردن و ضعف مي شويد.
۷- همچنين اگر دچار استفراغ شديد مي شويد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |