يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۴ - Jan 16, 2005
جايگاه ورزش ملي را دريابيم
* منزلت ملي وزنه برداري ايران در جهان نبايد متزلزل شود
* حسين رضازاده ارزش هاي منحصر به فرد خود را نبايد به راحتي حراج كند
000087.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: ديشب شب سختي براي حسين رضازاده دلاور وزنه برداري ما بود. از يك سو در رده بندي اعلام شده از سوي انجمن جهاني ورزشي نويسان (ايپز) به عنوان هفتمين ورزشكار برتر جهان دست يافت و از سوي ديگر به عنوان ليدر گروه اعتصابيون وزنه برداري نتوانست به همراه ورزشكاران اعزامي براي حضور در اردوي صوفيه راهي بلغارستان شود.
دلمان مي خواست چنين اتفاقاتي نمي افتاد و حسين رضازاده در آسايش و آرامش كامل به انجام تمرينات و كارهاي روزمره اش مي پرداخت. اما متاسفانه او اين روزها در حاشيه قرار گرفته و دست به حركت هايي مي زند كه زيبنده روحيه و اخلاق پهلواني اش نيست.
كيست كه نداند نسبت به تمامي معترضيني كه به اردوي بلغارستان پشت كرده اند، رضازاده موقعيتي ويژه و ممتازتري دارد كه ابعاد وتبعات آن تنها مختص به رشته وزنه برداري نيست. اين قهرمان امروز سمبل ملي ورزش ما است و در ديگر رشته هاي ورزشي هم همواره از خصلت ها و ويژگي هاي اين قهرمان بزرگ ياد مي كنند.
با چنين موقعيت و شرايطي رضازاده نبايد همه اعتبار و ارزش هاي منحصربفرد خود را به اين راحتي حراج كند و با اعلام اينكه اگر مثلا فلان مربي در كنار ما نباشد، اعتبار و ارزش ملي خود را سپر بلاي ديگران ساخته و موقعيت ممتاز خود را خدشه دار نمايد.
و اما سخني هم با رييس محترم فدراسيون وزنه برداري و ديگر وزنه برداراني كه با روش «وزنه سالاري» حضور در اردوي بلغارستان را تحريم كرده اند: بيشتر مراقب خود و اطرافيان باشيد، جايگاه وزنه برداري ايران امروز در سطح بين المللي جايگاهي بسيار رفيع و شايسته است. چنين حقي براي هيچكس وجود ندارد كه با چنين انديشه  و حركتي منزلت ملي اين رشته ما را در جهان متزلزل سازد.
از منظري ديگر وزنه برداري ما با چنين توان و مرتبتي در راه شركت در بازي هاي كشورهاي اسلامي در عربستان است كه دست بر قضا باتوجه به فعل و انفعالات موجود سياسي در منطقه الزاما بايستي كه اين رشته در عربستان حضوري بسيار قدرتمندانه در ميدان داشته باشد. در آستانه حضور در اين مسابقات و برپايي اردوي آن در بلغارستان چنين حركت هايي به سود هيچكس نيست.
000093.jpg
حال اگر جنگ و گريزهاي پنهاني از گذشته هم وجود داشته و طرفين درگير در وزنه برداري متاسفانه در مقطع كنوني آن را به اوج حساسيت و شدت خود رسانده اند، عملي است كه بايد هرچه زودتر به آن خاتمه داده شود.
براي افرادي مثل من كه عمري ۳۰ ساله را در كنار وزنه برداري پشت سر گذاشته ام باور اين نكته بسيار طاقت فرساست كه نسل امروز در اين رشته ورزشي به درستي نتواند از اوضاع و وقايع تلخي كه در دهه ۶۰ بر اين ورزش گذشته است، پند و اندرز لازم را بگيرد. بنا نداريم كه تاريخ را مرور كنيم، اما يك غفلت يا لغزش ساده به راحتي مي تواند تاريخ تلخ همان دوره را برايمان تكرار كند. قهرمانان عزيز اين رشته نبايد اين چنين كاخ طلايي وزنه برداري را كه خود به وجود آورنده آن بوده اند، تخريب كنند.

ليگ برتر انگليس
منچستر يونايتد ده نفره ليورپول را شكست داد
000090.jpg
گروه ورزشي- حسن حيدري: در حساسترين بازي هفته «وين روني» باعث پيروزي تيم ده نفره منچستر يونايتد مقابل ليورپول شد. در اين بازي حتي حضور فرناندو مورينتس مهاجم اسپانيايي ليورپول تأثير چنداني در اين تيم نداشت تا در نيمه دوم جاي خود را به بازيكن ديگري بدهد.
در حضور ۴۴ هزار تماشاگر در ورزشگاه آنفيلد «وين روني» در دقيقه ۲۱ روي پاسي كه از كريستين رونالدو دريافت كرد با شليكي نه چندان خطرناك از فاصله ۲۵ متري دروازه جرزي دودك را هدف قرار داد كه اشتباه محرز اين دروازه بان در مهار اين توپ نتيجه  بازي يك بر صفر شد. در همين نيمه يك بار ضربه سنگين «روي كين» تير افقي دروازه حريف را به لرزه درآورد تا برتري منچستري ها بيشتر نمايان شود.
تيم منچستر اگر چه در دقيقه ۶۵ با اخراج «وس براون» كه روي جان آرنه ريسه مرتكب خطا شد ده نفره بازي را ادامه داد اما انسجام خود را از دست نداد تا در نهايت اين بازي را با پيروزي پشت سر بگذارد. منچستر در حال حاضر در ۱۲ بازي شكست نداشته است. منچستر يونايتد با اين پيروزي ۴۷ امتيازي شد. ليورپول نيز با ۳۷ امتياز در مكان پنجم باقي ماند، در ادامه بازي هاي ليگ برتر امروز ميدلز بورو با اورتون و فولام با وست بروم ديدار مي كنند.

دوري چند هفته اي نيكبخت از ميدان
عليرضا نيكبخت  واحدي  هافبك  ملي پوش  ايراني  كه  بامصدوميت  روبرو شده  است ، حداقل  تا چند ديدار نمي تواند تيمش  را در بازي هاي آينده  ياري  دهد.
نيكبخت  كه  به  تازگي  به  تيم  فوتبال  الوصل  امارات  پيوسته  است ، جمعه  شب در جريان  ديدار تيمش  با الاهلي ، مصدوم  شد و دقيقه  ۳۰ از زمين  خارج  شد.
منابع  موثق  در گفتگو با خبرنگار ورزشي  ايرنا اعلام  كردند كه  پس  ازانجام  آزمايش هاي  اوليه  بر روي  نيكبخت ، پزشكان  باشگاه  الوصل  و پزشكان متخصص  كشور امارات  در خصوص  دوري  وي  از چند ديدار اتفاق  نظر دارند.

پشت پرده يك تجربه و تصميم گيري سنجيده
فدراسيون هاي ورزشي در آزمون شهامت و جسارت
گروه ورزشي _ علي شاكري: رئيس سازمان تربيت بدني در نشست مسئولان كميته ملي المپيك و رؤساي فدراسيون هاي ورزشي با تأكيد خاصي از حضور پرقدرت كاروان ورزشي ايران در نخستين دوره بازيهاي آسيائي سخن گفت. آنطور كه ما شنيده ايم و در خبر رسمي منتشره از اين جلسه به بيرون درز پيدا نكرده است، مهندس مهرعليزاده از فدراسيون هايي كه احتمال كسب موفقيت آنان در اين بازيها ضعيف است خواست تا با شهامت از شركت در مسابقات صرف نظر كنند.
پشت پرده اين تصميم عاقلانه بدون شك تجربه ارزشمند بازيهاي غرب آسيا دوره پيش در كويت و نتايج بد روزهاي اوليه بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن نهفته است كه شخص اول ورزش ايران را واداشته تا با قاطعيت از اعزام تيم هاي ضعيف پيشگيري و يا به عبارتي بهتر جلوگيري كند. هنوز فراموش نكرده ايم خاطرات تلخ بازيهاي غرب آسيا در كويت را كه چند صباحي تيره شدن روابط آن روز سازمان تربيت بدني و مسئولان كميته ملي المپيك را در پي داشت و مهر عليزاده با مأمور كردن علي كفاشيان معاون فدراسيون هاي ورزشي وقت خواست تا در مورد گزينش انتخاب اين دسته از تيم ها از كميته ملي المپيك توضيح بخواهد.
با اين اتمام حجت، بر مسئولان فدراسيون هاي ورزشي است تا با كار كارشناسي به خصوص ارزيابي حريفاني كه از قاره هاي مختلف مي آيند و بررسي دقيق و سنجيده موقعيت خود به اين درخواست رئيس سازمان تربيت بدني پاسخ دهند.
فراموش نكنيم كه برخورد واقع گرايانه با اين رويداد باعث خواهد شد تا ورزش ايران حضور موفقي را در نخستين دوره بازيهاي كشورهاي اسلامي تجربه كند و مهم تر اينكه بدانيم حضور تشريفاتي به بهانه هاي واهي چون كسب تجربه به جز هدر دادن سرمايه مادي كشور عايدي ديگري براي ورزش ايران به همراه نخواهد داشت.

شكست سنگين تيم فوتبال جوانان ايران
تيم  ملي  فوتبال  جوانان  ايران  در نخستين  ديدار مسابقات  بين المللي  مسكو بعدازظهر ديروز با نتيجه  پنج  بر صفر مغلوب  تيم  ملي  جوانان  روسيه  شد. گلهاي  تيم  روسيه  را مخاج  حاجيف ، نيكلاي  بوگميرين  (دو گل ) و ايراكلي  گيپريدزه (دو گل ) به  ثمررساندند.
ديروز علاوه  بر اين  مسابقه  سه  ديدار ديگر نيز در چارچوب  اين  مسابقات برگزار شد كه  در جريان  آنها بلاروس ، اوكراين  و لهستان  به  ترتيب  با نتايج چهار بر يك ، پنج  بر دو و يك  بر صفر تيم هاي  ليتواني ، چين  و لتوني  را شكست دادند. تيم  ملي  فوتبال  جوانان  ايران  روز ۲۸ دي  ماه  در دومين  ديدار خود با تيم لهستان  در ورزشگاه  اسپارتاك  مسابقه  خواهد داد.

با فروش «سامره» موافقت شد
سخنگو و معاون ورزشي باشگاه فرهنگي، ورزشي استقلال تهران گفت: شوراي معاونان باشگاه عصر روز شنبه با تاييد «امير قلعه نويي» ، مجوز فروش «علي سامره» را صادر كرد.باشگاه «آدميراواكر» اتريش خواستار به خدمت گرفتن اين مهاجم باشگاه استقلال است.
«كامران منزوي» شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اين مطلب اظهار داشت: عصر ديروز شوراي معاونان باشگاه جلسه اي را با حضور «قلعه نويي» برگزار كرد و در اين جلسه وي موافقت خود را با اين توجيه كه نمي توان جلوي پيشرفت بازيكني را گرفت، اعلام كرد.وي افزود: ما نيز در نامه اي رسمي موافقت مشروط خود را به باشگاه آدميراواكر اعلام كرديم و در نامه تاكيد نموديم كه اين انتقال در صورتي كه مبلغ قرارداد به گونه اي باشد كه شأن باشگاه و بازيكن حفظ شود، انجام خواهد شد.

مربي تيم واليبال نوجوانان معرفي مي شود
000084.jpg
گروه ورزشي : ليگ برتر واليبال ايران در فصل آينده با حضور ۲۰ تيم انجام خواهد شد. محمدرضا يزداني خرم رئيس فدراسيون واليبال با اعلام اين مطلب به «ايسنا» گفت: مربي ايراني تيم نوجوانان پايان اين هفته معرفي مي شود و اسامي دستياران ايراني «پارك كي ون» را هم در پايان ليگ برتر اعلام خواهيم كرد. وي در مورد حضور تيم ملي بزرگسالان در مسابقات كشورهاي اسلامي گفت: اين تيم با تمام قدرت براي كسب عنوان قهرماني يا نايب قهرماني عازم عربستان خواهد شد.
برنامه ريزي كارشناسي
در شرايطي كه دو هفته به پايان ليگ برتر واليبال ايران باقي مانده، بازيهاي تيم پگاه در نيم فصل دوم خاتمه پيدا كرده است؟! اينكه چگونه چنين امري ممكن مي شود و يا در بعضي از هفته ها در تهران شاهد انجام چهار بازي و يا در يك هفته در اروميه و گنبد دو بازي برگزارو هفته ديگر هيچ بازي انجام نمي شود، همه از شاهكارهاي برنامه ريزي كميته مسابقات واليبال است. لطفا در اين مورد سئوال نفرمائيد چرا كه متهم به نگذراندن دوره كارشناسي خواهيد شد.

حضور چهار تيم در جام تختي قطعي شد
گروه ورزشي :رئيس فدراسيون كشتي گفت: تاكنون حضور چهار تيم براي شركت در رقابتهاي جام جهان پهلوان تختي قطعي شده است.
«محمد رضا طالقاني» روز شنبه در پايان دومين دوره انتخابات رئيس هيات كشتي استان گيلان افزود: تاكنون تيمهاي ملي آمريكا، قزاقستان، روماني و ارمنستان براي شركت در رقابتهاي كشتي جام پهلوان تختي اعلام آمادگي كردند.
وي اضافه كرد: تا هنگام آغاز اين رقابتها به تعداد كشورهاي شركت كننده افزوده خواهد شد.طالقاني، حضور قدرتمند تيمهاي ملي كشتي آزاد و فرنگي در رقابتهاي جهاني را از اهداف مهم اين فدراسيون عنوان كرد.به گفته وي، رقابتهاي كشتي جام جهان پهلوان تختي از تاريخ ۱۲ اسفندماه سال جاري به مدت سه روز در جزيره كيش برگزار مي شود.
طلاي كشتي گير نوجوان ايراني در جمهوري آذربايجان
تيم كشتي آزاد نوجوانان ايران در مسابقه هاي بين المللي كشتي آزاد نوجوانان جام «مشفق عيسي اف» در جمهوري آذربايجان، به مدال طلا دست يافت.
«حسن مرادقلي» كشتي گير وزن ۵۰ كيلوگرم تيم نوجوانان ايران مدال طلاي اين وزن را با اقتدار تمام به دست آورد.
اين كشتي گير كه با انجام پنج دور كشتي، مقتدرانه به ديدار پاياني رسيده بود، در مسابقه فينال حريف آذري خود را با امتياز مغلوب كرد. وي سال پيش نيز در اين مسابقه ها شركت كرده و به مقام سوم نايل آمده بود.
روز گذشته نيز «هادي ميرحسيني» كشتي گير وزن ۴۲ كيلوگرم تيم ايران به مدال برنز و مقام سومي اين وزن دست يافت.

مسعود مرادي در كارگاه  آموزشي  جام  جهاني  ۲۰۰۶
گروه ورزشي: كنفدراسيون  فوتبال  آسيا اعلام  كرد شش  داور آسيايي  از جمله مسعود مرادي  از ايران ، براي  شركت  در كارگاه  آموزشي  داوران  كه  از ۱۲تا ۲۸ بهمن در شهر فرانكفورت  آلمان  برگزار مي شود، دعوت  شده اند.
به  گزارش  سايت اي  اف  سي ، در اين  كارگاه  پنج  روزه  كه  به  منظور آماده سازي  و هماهنگي  داوران  براي  قضاوت  در جام  جهاني  ۲۰۰۶ برگزار مي شود، شش داور آسيايي  به  نام هاي  مسعود مرادي  از ايران ، تورو كاميكاوا از ژاپن ، كيون  يونگ  چول  از كره  جنوبي ، شمس  المائدين  از سنگاپور، سوبخيدين  صالح  از مالزي  و خليل  ابراهيم  القمدي  از عربستان  شركت  خواهند كرد.

«استانكو» مدير فني تيم هاي فوتبال سپاهان شد
مدير باشگاه  فولاد مباركه  سپاهان  از انتخاب «استانكو پوكله  پوويچ» به  سمت  مدير فني  تيم هاي  فوتبال  اين  باشگاه  خبرداد. روابط عمومي  و امور بين الملل  باشگاه  فولاد مباركه  سپاهان  ديروز به نقل  از محمدرضا ساكت  اعلام  كرد: استانكو از مربيان  باسابقه  فوتبال  جهان  است  كه  سابقه اي  ده ساله  نيز در فوتبال  كشورمان  دارد. ساكت  در خصوص  جزئيات  همكاري  وي  با باشگاه  فولاد مباركه  سپاهان  گفت : استانكو بعنوان  مدير فني  تيم هاي  فوتبال ، تنظيم  برنامه هاي  مدون  در اداره  و راهنمايي تيم ها و مربيان  رده هاي  مختلف  را بطور مستقيم  در رده هاي  مختلف  بزرگسالان  الف  ، ب  (شاهين  سپاهان )، اميد و راهنمايي  و هدايت  غير مستقيم  را در رده هاي  جوانان ، نوجوانان  و نونهالان  بر عهده  دارد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |