يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۴ - Jan 16, 2005
ايران سيستم اعلام خطر سونامي ايجاد مي كند
000135.jpg
گروه دانش: رييس ايراني كميته منطقه اي كميسيون بين المللي اقيانوس شناسي در منطقه اقيانوس هند از ايجاد سيستم اعلام خطر سونامي در اين اقيانوس خبر داد.
ناصر حاجي زاده ذاكر، با اعلام خبر به ايسنا گفت: كميسيون بين دول اقيانوس شناسي (IOC) حركت هماهنگي را براي ايجاد شبكه و سيستم اعلام خطر سونامي در منطقه اقيانوس هند آغاز كرده كه مركز ملي اقيانوس شناسي ايران به عنوان رييس كميته منطقه اي IOC در اقيانوس هند (IOCINDIO) در اين برنامه مشاركت دارد.
او درباره احتمال بروز سونامي در سواحل ايران گفت: در منطقه درياي عمان به دليل ارتباط آن با اقيانوس هند اين احتمال وجود دارد كه تحت تاثير اتفاقات اقيانوس هند قرار گيرد البته سواحل ايران در درياي عمان در بسياري از مناطق به ارتفاعات خوبي منتهي مي شود. در خليج فارس نيز به دليل كم عمق بودن آبهاي منطقه احتمال بروز پديده سونامي كم است.
رييس مركز ملي اقيانوس شناسي درباره امكان پيش بيني پديده سونامي گفت: از آنجا كه اين پديده پس از بروز زلزله رخ مي دهد و ارتفاع موج در نزديكي سواحل(مناطق كم عمق) افزايش مي يابد، به دليل حركت امواج با سرعت مشخص مي توان مسير حركت موج را با سيستمهايي كه در اقيانوس تعبيه مي شود، رديابي كرد.
به گفته وي بررسي سونامي مستلزم تجهيزاتي پيشرفته است كه با چنين گستردگي در مركز ملي اقيانوس شناسي وجود ندارد.
پيشگويي
گروه انفورماتيك: دولت آمريكا روز جمعه از اختصاص بودجه ۳۷ ميليون دلاري اين كشور براي راه اندازي سيستم هشداردهنده سونامي در اقيانوس هاي آرام و اطلس تا اواسط سال ۲۰۰۷ خبر داد.
به گزارش رويترز، اين طرح قدرت سيستم هشداردهنده را حدود چهار برابر مي كند و قرار است در مكان هاي ديگر چون سواحل كارائيب و خليج مكزيك نصب شوند. به گفته مقامات آمريكايي هزينه اين فناوري، سالانه نزديك به ۲۵ ميليون دلار خواهد بود.
طبق برنامه مطرح شده از جانب اين هيأت تحقيقي، قرار است ۲ سيستم جديد در اقيانوس اطلس و سواحل كارائيب به طور آزمايشي نصب شود.
سيستم جديد اخطاردهنده سونامي مي تواند به طور كامل و قطعي وقوع حادثه را پيش بيني كند.
بحران ICT
گروه انفورماتيك: ساكنان نواحي زلزله زده آسياي شرقي در پي حادثه اخير تمام هست و نيست خود را از دست دادند، اكنون براي برقراري تماس با اقوام و پيداكردن مفقودان خود بيش از پيش به فناوري هاي ارتباطي اعم از اينترنت و تلفن احساس نياز مي كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس، بعد از گذشت حدود ۲ هفته از واقعه سونامي امدادرسانان از گوشه و كنار دنيا علاوه بر رساندن كمك هاي اوليه به افراد مصيبت زده، شروع به فراهم كردن تجهيزات و وسائل ارتباطي مختلفي براي اين مناطق نموده اند. به گفته اين افراد حالا كه بازماندگان حادثه كمي از حالت بهت زدگي ناشي از زلزله بيرون آمده اند، رفته رفته در پي بازيافتن اعضاي خانواده هاي خود هستند و چون در اين مناطق ايستگاه ها و مراكز ارائه دهنده خدمات ارتباطي اعم از اينترنت و تماس هاي تلفني از بين رفته، اين كار با سختي و مشكلاتي رو به رو شده است.

كامپيوترهاي ۶۴ بيتي از راه مي رسد
ايرنا : مايكروسافت به همراه شركت هاي اينتل و اي ام دي، دست به دست يكديگر داده اند تاكامپيوتر هاي ۶۴ بيتي را جايگزين كامپيوتر هاي۳۲ بيتي كنند.
شركت اي ام دي در سپتامبر سال۲۰۰۳ ميلادي، نخستين پردازنده ۶۴ بيتي ويژه كامپيوتر هاي شخصي را با نام اتلون ۶۴ به بازار داد و از همان زمان مشخص شد كه دوران كامپيوتر هاي۳۲ بيتي به پايان خود نزديك شده است . شركت اي ام دي از آن زمان تلاش زيادي كرده است كه شركت مايكروسافت را به ارائه نگارش ۶۴ بيتي ويندوز ايكس پي متقاعد كند و مايكروسافت نيز پيش از اين چندين بار تاريخ عرضه ويندوز ايكس پي پروفشنال ايكس ۶۴ خود را عقب انداخته بود.
شركت اينتل نيز در اين مدت تلاش كرد عقب ماندن از شركت اي ام دي درزمينه توليد پردازنده هاي۶۴ بيتي را با نبودن سيستم عامل۶۴ بيتي مناسب، توجيه كند.
اما با ورود به سال،۲۰۰۵ دو شركت مايكروسافت و اينتل نيز آمادگي خود را براي ورود به دنيايكامپيوتر هاي شخصي۶۴ بيتي اعلام كرده اند به طوري كه طبق آخرين اخبار، شركت مايكروسافت تا اواسط سال جاري نسخه نهايي ويندوز۶۴ بيتي خود را به بازار مي دهد و اينتل نيز در همان زمان پردازنده پنتيوم ۴/۶۴ بيتي خود را عرضه خواهد كرد.

كشف ميمون هاي جديد در ماداگاسكار
گروه دانش: زيست شناسان آمريكايي توانستند دو گونه جديد از ميمون هاي پوزه دار موسوم به لمور (lemur) را در جنگل هاي ماداگاسكار شناسايي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پژوهشگران باغ وحش «هنري دورلي» آمريكا در اين مورد گفتند كه جانوران جديد در كرانه هاي غربي و شرقي ماداگاسكار پيدا شده اند و جزئيات مربوط به اين كشف مهم در مجله بين المللي زيست شناسي ۲۰۰۵ چاپ خواهد شد.
به گفته اين گروه تحقيقي نوع اول اين شبه ميمون ها به نام lepi lemur seail در قسمت شرقي و نوع ديگر به نام «lepilemur mitsinjonensis» در قسمت غربي جنگل هاي اين منطقه يافت شده اند.ادوارد لوئيز سرپرست تيم تحقيقاتي باغ  وحش منوي دورلي آمريكا گفت كه در ماداگاسكار اكنون ۵۰ نوع شبه ميمون لمور وجود دارد كه از سال ۱۹۸۵ تحقيقات بر روي اين جانوران و كشف نوع هاي جديد آنها آغاز شده است.

حراجي IBM
سلام: شركت كامپيوتري IBM اعلام كرد كه امكان دسترسي آزاد به ۵۰۰ نرم افزار اختصاصي خود را براي كاربران فراهم خواهد آورد.
اين اقدام بدان معناست كه برنامه نويسان مي توانند بدون نياز به پرداخت پول بابت دريافت ليسانس استفاده از ۵۰۰ محصول ياد شده از آنها استفاده كرده و كدهاي نرم افزارهاي مذكور را مورد بررسي قرار دهند.ابتكار عمل جديد IBM به طرفداران محصولات كد باز كمك خواهد كرد تا از تجارب اين شركت در زمينه طراحي انواع نرم افزار بهره مند شوند.

نخستين عكس هاي هويگنز از تايتان منتشر شد
احتمال وجود نفت در قمر كيوان
گروه دانش: كاوشگر فضايي هويگنز، پس از فرود بر تايتان، بزرگترين قمر كيوان، نخستين مجموعه داده هايي را كه از اين كره جمع آوري كرده به زمين فرستاد.
دانشمندان تاييد كردند كه اين كاوشگر دو ساعت پس از فرود هنوز مشغول مخابره داده ها بوده است.ژان ژاك دوردين، مدير كل آژانس فضايي اروپا، كه بسيار هيجان زده بود، گفت: «ما نخستين بازديدكنندگان تايتان هستيم.»
سطح ناشناخته
هويگنز از بيست روز پيش كه از سفينه مادرش، كاسيني جدا شد، سفر خود را به اين گوشه ناشناخته جهان، در سكوت و بي خبري ادامه داد.
تايتان با غبار نارنجي ضخيمي احاطه شده است كه سطح اين سياره را پنهان مي  كند و مشخصات طبيعي آن را از نظر دور نگه مي دارد. به همين دليل نمي توان گفت كه آيا هويگنز بر سطحي پوشيده از سنگ و يخ مي نشيند، در محيطي قيرگون فرود مي آيد يا به دريايي آكنده از روغن فرو مي رود. البته اين موضوع به زودي روشن خواهد شد.دانشمندان آژانس فضايي اروپا براي سفينه هويگنز، ابزارهاي سنجشي طراحي كرده اند كه مي تواند سطوح مايع، سطوح جامد و مواد بينابيني را آزمايش كند.
داده  هايي كه توسط هويگنز گردآوري مي  شود مي تواند اطلاعات دقيقي را درباره شرايط شيميايي و آب و هوايي اين سياره فراهم كند.
صداي جو توفاني تايتان توسط ميكروفوني كه در فضاپيما نصب شده، ضبط مي شود و دانشمندان اميدوار هستند كه حتي صداهاي صاعقه را در اين سياره بشنوند.
وقتي فضاپيماي هويگنز از ارتفاع ۱۲۷۰ متري به جو تايتان وارد شد، اين سفينه با سرعتي بيش از ۲۰ ماخ، كه بيست برابر سرعت صوت است، حركت مي كرد.
زماني كه اصطكاك، سرعت سقوط سفينه را به يك و نيم ماخ رساند، نخستين چتر از سه چتر نجات هويگنز باز شد و محافظ پشتي سفينه كه آن را هنگام ورود به جو تايتان از گرماي شديد حفظ مي كرد، جدا شد.
نفت در تايتان
يكي از۳۰۰ تصوير سياه و سفيدي كه فضاپيماي هويگنز از تايتان گرفته است، شبكه هاي كانال مانندي را كه به اقيانوسي از ماده روغني سياه رنگي شبيه به نفت هدايت مي شود، در اين قمر نشان مي دهد.
يكي ديگر از اين تصاوير نيز سطحي پوشيده از سنگ و سنگريزه را نشان داده است.
«جان زارنكي» يكي از دانشمنداني كه بر روي فضاپيماي هويگنز و يافته هاي آن تحقيق مي كند، گفت: اگر طبق تصاوير به دست آمده سطح مايع نشان داده شده در تصوير دريا و يا اقيانوس نباشد، حتما درياچه اي از قير مي تواند باشد. اما ممكن است در زمانهايي بسيار دور مايعي در محل جريان داشته و به مرور زمان اين مايع در اثر راكد ماندن غليظ و سياه رنگ شده است.
دانشمندان عقيده دارند شرايط شيميايي سياره تايتان، كه آكنده از مولكول هاي نيتروژن، متان و ساير مواد ارگانيك (كربني) است، به شرايط زمين در چهار ميليارد و ۶۰۰ ميليون سال پيش شباهت دارد.

كودكان زير ۸ سال نبايد از تلفن همراه استفاده كنند
گروه انفورماتيك: دانشمندان اعلام كردند كه استفاده از تلفن همراه براي كودكان زير ۸سال بسيار خطرناك است.
كارشناسان شوراي ملي حفاظت راديولوژيكي انگليس به والدين هشدار دادند كه مانع از دسترسي كودكان زير ۸ سال به تلفن همراه شوند و نيز فرزندان بين ۸ تا ۱۴ سال آنها نيز تنها در موارد واقعا ضروري مي توانند از اين وسيله استفاده كنند. اگرچه هنوز مدارك علمي ثابت شده مبني بر خطر كاربرد تلفن همراه و پرتوهاي ساطع شده از اين وسيله براي سلامت كاربران در دست نيست، اما احتمال آسيب كودكان در اين زمينه تا حدودي در آخرين پژوهش ها مشاهده شده است.
اگر پرتوهاي الكترومغناطيس خطري داشته باشند تاثير آن بر روي كودكان به مراتب بيشتر است چرا كه استخوان جمجمه آنها هنوز نازكتر است و مغز آنها در حال رشد است.

نرم افزار
تاريخ شمسي براي ويندوز
گروه انفورماتيك: يكي از شركت هاي نرم افزاري ايران نرم افزار تاريخ شمسي براي ويندوزهاي ۲۰۰۰ ، ۲۰۰۳ و XP را طراحي و ارائه كرد.
به گزارش خبرنگار ما اين امكان به گونه اي طراحي و ابداع شده است كه بدون هيچ گونه تغييري در فايل هاي ويندوز و فقط از طريق حافظه تبديل تاريخ ميلادي را انجام داده و به كاربر تاريخ شمسي را نمايش مي دهد و ويژگي ديگر اين نرم افزار، تغيير آن به تاريخ ميلادي به راحتي و بدون نياز به راه  اندازي مجدد ويندوز انجام مي پذيرد.
اثرات اين نرم افزار را پس از اجرا در برنامه هاي Windows Explorer ، Wordpad، OutLook، NotePad و پنجره هاي مشخصات فايل ها مي توان مشاهده كرد.
براي دريافت رايگان اين برنامه، علاقه مندان مي توانند به آدرس اينترنتي www.sinapardazeshsoft.com مراجعه كنند.

سخت افزار
شمارش معكوس براي شبكه  هاي بسيار پر سرعت
سينا: شبكه داده هاي بي سيمي پر سرعت موسوم به اولترا پهن باندها UWB))، به زودي در انگليس مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
شركت مخابراتي انگلستان بر آن است تا مطمئن شود حضور پهن باندها در كار امواج راديويي اختلال ايجاد نكند، چون UWB امكان ارسال حجم گسترده اي از اطلاعات را ايجاد مي كند.
يكي از بيشترين موارد استفاده از UWBها، امكان پذير ساختن ارسال تصاوير ويديويي با كيفيت DVD به صورت بي سيمي روي صفحه تلويزيون و يا ارسال موسيقي به پخش كننده هاي رسانه اي در منازل است.
اين فناوري توان بالقوه اي در ارسال صدها مگابايت داده در هر ثانيه را دارد.
UWB همچنين به منظور خلق شبكه هاي محلي شخصي كه به دستگاه هاي شخصي بسيار سريع و آسان امكان تبادل اطلاعات را مي دهد، شكل گرفته است.
اين فناوري، ميلياردها پالس امواج راديويي كوتاه را در هر ثانيه به منظور انتقال داده هاي اطلاعاتي فراهم مي آورد.
بسياري از شركتهاي اينترنتي و مخابراتي در حال حاضر در حال تحقيق و بررسي روي پهن باندهاي پرسرعت به منظور استفاده از آنها در سيستم هاي مخابراتي و اينترنتي هستند.
اين شركتها اميدوارند تا در صورت مثبت بودن نتايج اين تحقيقات در آينده اي نه چندان دور از مزيتهاي اولترا پهن باندها استفاده كنند.

هوش مصنوعي
ساخت قاليچه دزدگير در آلمان
ايسنا: آلماني ها موفق به اختراع يك قاليچه هوشمند شده اند كه با بررسي اثر انگشتان پا، ورود سارقان را به پليس اطلاع مي دهد.
كارخانه فرش بافي آلمان موسوم به Vorwerk به همراه سازندگان تراشه در شركت Infineon موفق به ساخت اين قالي متفكر براي اولين بار در جهان شده اند.
اين قاليچه دما را براي كنترل حرارت اندازه گيري مي كند، همچنين اثر انگشتان پا را براي روشن كردن چراغ ها شناسايي كرده و اگر فردي در نبود ساكنان منزل بر روي آن راه برود پليس را مطلع مي كند.
اين قاليچه مجهز به حسگرهايي براي ثبت دما، ميزان نور، ارتعاشات و فشار است. اين حسگرها به يك كامپيوتر مركزي متصل هستند كه مي توانند دما يا نور را به طور خودكار تنظيم كنند و يا در صورت عدم شناسايي گام هاي افراد زنگ خطر آن را به سرعت فعال مي كنند.
قاليچه دزدگير در دست توليد است و تا پايان سال براي فروش وارد بازار خواهد شد.

تلفن
گوشي هاي با احساس به بازار مي ايند
موج: يكي از شركت هاي كره اي سازنده گوشي تلفن همراه، به تازگي گوشي هاي نويني كه توانايي درك و احساس كردن حركاتي كه در اطراف اين گوشي صورت مي گيرد را دارند و نسبت به اين نوع حركات عكس العمل هاي خاصي همچون شماره گيري و يا قطع كردن تماس را از خود نشان مي دهند.
سيستم حركتي SCH-S310 اين گوشي تلفن همراه كاربر را قادر مي سازد تا تنها با حركت دادن دستان خود و نوشتن عدد سه به صورت فرضي،به صورت خودكار عدد سه شماره گيري و يا اينكه تنها با دو بار تكان دادن گوشي،تماس تلفني بدون فشار دكمه خاصي قطع شود.
از ديگر عكس العمل هاي جالب اين گوشي اين است كه هنگامي كه كاربر با سرعت دستگاه را به سمت چپ يا راست هدايت كند به سيستم حركتي اين گوشي مي فهماند كه شخص مي خواهد به موسيقي گوش دهد .
عوامل خاص ديگري نيز به طريقي سبب نشان دادن عكس العمل هايي از سوي اين گوشي مدرن و شگفت انگيز خواهد شد.
اين گوشي علاوه بر داشتن اين توانايي ها،مجهز به قطب نماي الكترونيكي، دوربين عكاسي ۳/۱ مگاپيكسلي همچنين توانايي نمايش ۲۶۲ هزار رنگ را دارا بوده و وزن آن هم نسبتا كم است.

رصد خانه
برخورد دو سياره در مدار «ويگا»
گروه دانش: ستاره شناسان معتقدند كه موفق به مشاهده آثار به جامانده از برخورد دو سياره كوچك در مدار ستاره اي غير از خورشيد شده اند.
تلسكوپ فضايي اسپيتزر، كه در سال ۲۰۰۳ پرتاب شد، گرد و غبار پراكنده در اطراف ستاره اي به نام «ويگا» (Vega) را كه يكي از درخشان ترين ستاره هاي آسمان شب است آشكار كرده است.
ويگا براي اخترشناسان به مثابه بوته آزمايشي براي محك زدن ايده هاي مختلف درباره ماهيت منظومه شمسي در ۵/۴ ميليارد سال قبل است، يعني زماني كه فرآيند تشكيل سيارات تازه آغاز شده بود.
به گزارش بي بي سي، دانشمندان معتقدند كه در آن زمان صفحه اي مدور از ذرات گرد و غبار در اطراف خورشيد جوان شكل گرفته بود كه به تدريج با تراكم گرد و غبار در توده هاي كوچك، ابتدا سيارك هايي به اندازه ماه و سپس سيارات امروزي تشكيل شدند.
ويگا نيز داراي صفحه مدوري از گرد و غبار است و براساس رصدهاي تازه، اين صفحه حاوي اجرامي به قطر ۱۰۰۰ كيلومتر است كه به يكديگر برخورد مي كنند.
برخوردهايي كه ستاره شناسان به تازگي آن را گزارش داده اند بايد بي نهايت شديد و ويرانگر باشد زيرا ۲۰ ميليارد ميليارد تن سنگريزه را با شدت راهي فضا كرده است.
اسپيتزر حاصل اين برخورد و پخش شدن سنگريزه ها در فضا را به صورت يك لكه روشن مي بيند.
اخترشناسان كه هيچ راهي براي عقب كشيدن زمان و مشاهده برخورد و شكل گيري سيارات در منظومه شمسي ندارند، حداكثر اطلاعات را از آنچه امروز در ويگا مي گذرد جمع آوري خواهند كرد.

آف لاين
شبيه سازي ساعت زيستي
گروه دانش: محققان دانشگاه نيويورك الگويي از ساعت زيستي بين سلولي پستانداران را شبيه سازي كردند. به گزارش rib I ، اين الگوي شبيه سازي شده از ساعت زيست ملكولي نشان مي دهد تا چه حد سرعت تعامل ملكولها با دي ان اي سلول براي ايجاد دوره هاي ۲۴ ساعته مهم است.دانشمندان همچنين دريافتند بدون تعاملات تصادفي ذاتي درون سلول آهنگ زيستي به مرور زمان ضعيف و خراب مي شود.
بررسي سه بعدي نانوساختارها با ميكروسكوپ جديد
گروه دانش: سازمان شبكه اي تحليل نانوساختارها در استراليا، ابزاري منحصر به فرد را براي تحليل نانوساختارهاي سه بعدي در دانشگاه سيدني به كار گرفته است.
ميكروسكوپ  روبشي (LEAP(R كه توسط شركت تجهيزات علمي Imago ساخته شده و به مرحله تجاري رسيده است، مي تواند بازار جهاني تصويرسازي سه بعدي و تحليل ابعاد اتمي را به خود اختصاص دهد. به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، دكتر تيموتي شولتز، رييس شركت Imago گفت: ساخت ميكروسكوپ هاي(LEAP(R يك حركت انقلابي در توليد ميكروسكوپ ها به شمار مي رود كه تأثير گسترده اي در حوزه وسيعي از صنايع مختلف در سراسر جهان بر جاي خواهد گذارد.

آن لاين
عزم جدي اروپا براي همه گيرشدن جامعه اطلاعاتي
ايسنا: اتحاديه اروپا در خصوص راه كارهاي چگونگي برخوردار شدن تمامي مردم جهان از فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي و حركت به سوي جامعه اطلاعاتي تصميم گيري مي كند.
اتحاديه اروپا در جلسه هفته گذشته خود در كميته ارتباطات، اطلاعات و جامعه اطلاعاتي، دسترسي مردم اروپا به فناوري هاي اطلاعاتي، ارتباطي و ابزار الكترونيكي را موضوع بحث قرار داده و اين بحث را به تمامي مردم دنيا نيز تعميم دادند. در اين جلسه كميسيونر جامعه اطلاعاتي و رسانه  گفت: ارتباطات و فناوري اطلاعات به يكي از مهمترين ابزار پيشرفته در ايجاد زندگي راحت ، افزايش درآمد خانواده ها و ارتقاء سطح اقتصادي كشورها تبديل شده است؛ از اين رو بهتر به نظر مي رسد كه مردم تمامي جهان و دولتمردان كشورها بيشتر به فكر استفاده از فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي در امور روزمره زندگي و كشور خود باشند.
وي افزود: براساس آمار و اطلاعات، تقريبا ۹۰ ميليون نفر از شهروندان اتحاديه اروپا نمي توانند به طور كامل و مفيد از ابزار اطلاعاتي و ارتباطي استفاده كنند؛ چرا كه آموزش هاي تخصصي در اين زمينه به آنان داده نشده است.
نام بچه را ياهو گذاشتند
گروه انفورماتيك: يك زوج رومانيايي، نام بچه تازه به دنيا آمده خود را «ياهو» گذاشتند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، كرونيلا و نانو دراگومن، مادر و پدري كه از طريق اينترنت با هم آشنا شده و ازدواج كردند نام فرزندشان را «لوسيان ياهو دراگومن» (Lucian YAHOO Dragoman) گذاشتند. مادر بچه مي گويد به خاطر عشقي كه به پدرم و به اينترنت داشتم نام بچه ام را تركيبي از اين دو انتخاب كردم.

ميني گوگل براي شركت هاي كوچك
شركت گوگل، يك دستگاه جستجوي جديد براي شركتهاي كوچك و متوسط ارايه و در عين حال براي شركتهاي بزرگ، يك نمونه بهينه سازي جهت دستگاه جستجويشان عرضه كرده است.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران،ميني گوگل (Google Mini) از همان تكنولوژي نمونه شركتهاي بزرگ سود مي برد اما فقط ظرفيت جستجوي ۵۰۰۰۰ سند را دارد. سخت افزار و نرم افزار اين دستگاه ۴۹۹۵ دلار قيمت دارد.

باگ جي ميل برطرف شد
گوگل اعلام كرد كه مشكل باگ اعلام شده روي سرويس جي ميل گوگل كه باعث مي شد تا اطلاعات شخصي يوزرهاي ديگر در سرويس جي ميل به نمايش درآيد، اصلاح شده است. به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، گروه توسعه دهندگان يونيكس HBX Networks متوجه شده بود كه با جايگزيني فيلد آدرس From در يك ايميل ارسالي به سرويس، هكرها مي توانند به اطلاعات شخصي يوزرها از جمله Password دسترسي يابند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |