يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۴ - Jan 16, 2005
رئيس جمهوري :
آمريكا اجازه ندارد در مورد حقوق بشر حرفي بزند
000096.jpg
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور كشورمان روز گذشته در جريان سفر ده روزه خود به قاره آفريقا، داكار پايتخت سنگال را به مقصد فري تاون، پايتخت سيرالئون ترك كرد.
رئيس جمهور كشورمان پس از ورود به فرودگاه لنگي درسيرالئون مورد استقبال رسمي احمد تجان كبه، رئيس جمهور سيرالئون و ديگر مقامات عاليرتبه اين كشور قرار گرفت و پس از آن براي مذاكرات رسمي عازم فري تاون پايتخت اين كشور شد.
خاتمي پس از انجام مذاكرات خصوصي با رئيس جمهور اين كشور، در پاسخ به درخواست جمعي از مسلمانان اين كشور كه در نزديك محل اقامت وي، حاضر شده بودند نماز ظهر را با حضور جمع زيادي از مردان و زنان مسلمان فري تاون اقامه كرد.
امضاي پنج سند بين ايران و سنگال
در جريان سفر رييس جمهور كشورمان به سنگال پيش از ترك اين كشور به سوي سيرالئون، پنج سند همكاري و يادداشت تفاهم باحضور روساي جمهوري دو كشور بين دولت جمهوري اسلامي ايران و سنگال به امضا رسيد.
اين اسناد عبارتند از:
- امضاي بيانيه  مشترك سفر رييس جمهور كشورمان توسط كمال خرازي وزير خارجه ايران و تيجان باجير، وزير خارجه سنگال
- امضاي يادداشت تفاهم اجراي كمك هاي توسعه اي توسط كمال خرازي وزير خارجه ايران و تيجان باجير وزير خارجه سنگال
- امضاي يادداشت تفاهم همكاري معدني وزراي صنايع دو كشور بين اسحاق جهانگيري و مديكه ميانگ، وزير انرژي و معدن سنگال
امضاي موافقت نامه  مربوط به خط توليد سمند در سنگال توسط اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن ايران و عبدا... ديوب وزير دارايي سنگال
- امضاي قرارداد بانكي اجراي طرح احداث خطوط انتقال برق به ارزش ۲۴ ميليون يورو بين بانك توسعه صادرات و شركت ملي برق سنگال با امضاي كهزادي مديرعامل بانك توسعه صادرات و ساموئل سار، مدير شركت ملي برق سنگال
مصاحبه خاتمي
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در پاسخ به سئوال خبرنگاران در پايان سفر خود به كشور سنگال و امضاي اسناد همكاري بين دو دولت، گفت: معتقدم ادعاي آمريكايي ها در مورد حقوق بشر درست نيست. آنها بهتر است جوابگوي جناياتي باشند كه در زندان ابوغريب انجام شد و يا كشتارهايي كه در دنيا به نام دموكراسي انجام مي شود، همچنين آنچه با حمايت آنها بر مردم فلسطين مي رود.
خاتمي اظهار داشت: هر كسي از حقوق بشر صحبت كند، به آمريكا اجازه نمي دهيم در اين زمينه حرفي بزند.
خاتمي اظهار داشت: من آفريقا را در حال يك خيزش باشكوه مي بينم كه مي تواند شكوهمندتر از مبارزات قرنهاي گذشته  مردمان آن باشد.
رييس جمهور با بيان اين كه اين خيزش بر چند اصل استوار است، در اين باره گفت: تقويت هويت آفريقايي و بازيابي هويت فرهنگي كه به خصوص در دوران استعمار مورد تهاجم قرار گرفته بود، همچنين درك دنياي مدرن و الزامات و مقتضيات آن، از جمله تصميم جدي در سراسر آفريقا براي استقرار دموكراسي البته متناسب با هويت آفريقايي از اين موارد است.
رييس جمهور، بزرگترين دستاورد سفر به سنگال را عزم دو طرف بر همكاري اساسي و استفاده از امكانات در جهت توسعه و پيشبرد و تلاش براي استقرار صلح و آرامش در منطقه و جهان برشمرد.
خاتمي با بيان اين كه اين سفر يك سلسله دستاوردهاي محسوس و مادي نيز داشته است، اظهار داشت با توجه به اهميت سنگال در آفريقا و با توجه به سابقه  نيروهاي برجسته و سياست مدبرانه براي دموكراسي و پيشرفت و توسعه سنگال مي تواند يك نقطه جديد براي آفريقاي جديد و آفريقاي رو به رشد باشد و با اين نگاه ما بنيانگذار يك رابطه  اميدوار كننده بين دو كشور بوديم.
رييس جمهور با اشاره به اين كه يكي از منابع مهم سنگال فسفات است، توافق صورت گرفته مبني بر اين كه جمهوري اسلامي ايران بتواند از اين منبع سرشار استفاده كند را نيز يادآور شد.
خاتمي خاطرنشان كرد كه بزرگترين دستاورد اين سفر اعلام عزم مسؤولان دو كشور بر همكاري هاي اساسي و درازمدت و تامين كننده  منافع دو كشور است و به نظر مي رسد اين دستاورد مورد تأييد مردم شريف و با فرهنگ سنگال نيز هست.
رييس جمهور سنگال در پاسخ به سئوال خبرنگاران، دستاوردهاي اين سفر را مناسب ارزيابي كرد و همچنين در پاسخ به سئوالي درباره  طرح نپاد ابراز اميدواري كرد كه بتواند با حضور در اجلاس نپاد مسأله  مشكل امكانات مادي اين طرح را از طريق خود آفريقا حل كند.
ايران آينده اي روشن
ايسنا: همزمان با سفر سيد محمد خاتمي رييس جمهور كشورمان به سيرالئون، فيلم مستند «ايران آينده اي روشن» ، از تلويزيون سراسري اين كشور پخش شد.
اين فيلم شب هاي پنج شنبه و جمعه مورخ ۲۴ و ۲۵ دي ماه جاري از تلويزيون سراسري سيرالئون به نمايش درآمد.
همچنين وابستگي فرهنگي كشورمان در فري تاون، به مناسبت سفر رييس جمهوري ايران به سيرالئون، اقدام به چاپ تصاوير امام امت(ره)، مقام معظم رهبري و رياست جمهوري، پرچم هاي كشورمان و سيرالئون در شمارگان بالاي ۵ هزار نسخه كرد. اين تصاوير در اختيار گروههاي مختلف براي استقبال از سيد محمد خاتمي در سفر به فري تاون قرار داده شده است.

ميانگين كشوري خط فقر ۸۰۰ تومان اعلام شد
ايلنا: براساس مطالعات سازمان مديريت و برنامه  ريزي كشور، خط فقر شهرهاي كشور براي هر فرد روزانه ۱ دلار و در روستاها، دو سوم دلار است.
مجيد يارمند، مديركل دفتر تامين اجتماعي سازمان مديريت و برنامه  ريزي كشوربا اشاره به حكم برنامه چهارم براي خانوارهاي فقير، گفت: در حكم برنامه چهارم پرداخت ۴۰ درصد حداقل حقوق يك خانواده فقير برعهده دولت است، به عنوان نمونه ۴۴ هزار تومان از ۱۱۰ هزار تومان حداقل حقوق كه هنوز به تصويب نرسيده، برعهده دولت است.
وي ادامه داد: در حال حاضر جمع مبلغ پرداختي دولت به طور متوسط براي يك خانوار فقير اعم از نقدي و غيرنقدي در حدود ۲۵ هزار تومان است كه براساس حكم برنامه چهارم به ۴۴ هزار تومان خواهد رسيد، كه مشكل به نظر مي  رسد.
مديركل دفتر تامين اجتماعي سازمان مديريت و برنامه  ريزي كشور، با بيان اينكه هنوز يك مرجع رسمي براي مطالعات خاص فقر و توليد آمار در اين ارتباط در كشور وجود ندارد، تصريح كرد: مباني توليد آمار خط فقر نياز به يك مبناي اصولي دارد.
وي يادآور شد: براساس مطالعات سازمان مديريت و برنامه  ريزي كشور، خط فقر شهرهاي كشور براي هر فرد روزانه ۱ دلار و در روستاها دو سوم دلار است كه حداقل خط فقر جهاني ۲ دلار براي هر فرد در روز است.
مديركل دفتر تامين اجتماعي سازمان مديريت و برنامه  ريزي كشور، افزود: با در نظر گرفتن ۴ عامل اصلي تغذيه، مسكن، بهداشت و آموزش در كمترين حد، ميانگين كشوري براي خط فقر براي هر فرد۸۰۰ تومان در روز است.

توقف عقد قرارداد بيمه خدمات درماني با پزشكان عمومي
ايسنا: مديركل نظارت و ارزشيابي سازمان بيمه خدمات درماني با اعلام قرار گرفتن حدود۴۸۰ مؤسسه اعم از پزشك عمومي، آزمايشگاه، راديولوژي، پاراكلينيك، در ليست انتظار عقد قرارداد با سازمان بيمه خدمات درماني گفت: هيچ قراردادي با پزشكان عمومي به علت تربيت بيش از حد نيرو در اين بخش، به جز موارد جايگزين منعقد نمي شود.
«دكتر چيت ساز» افزود: به دليل عدم حضور سيستم ارجاع (پزشك خانواده) در كشور جز در بخش بستري روستاييان، افزايش مؤسسات طرف قرارداد موجب ايجاد كشش پذيري و در نتيجه افزايش هزينه ها مي شود، لذا قراردادهاي سازمان بيمه خدمات درماني از سال گذشته بر اساس شاخص هاي جمعيتي و هزينه اي منعقد مي شود. وي گفت: سازمانهاي بيمه گر مسئول اشتغال زايي در جامعه نيستند، بلكه موظفند با مديريت بهينه، سرانه درمان هر فرد در طول يك سال را هماهنگ كرده و از ايجاد وابستگي به دولت بكاهند.
دكتر چيت ساز اظهار اميدواري كرد: با سطح بندي و حضور انجمن ها و كنترل پزشكان، امكان عقد قرارداد با مؤسسات فراهم شود؛ چراكه استراتژي قرارداد، باز و سقف گذاري براي ويزيت بيماران نيز در شرايط كنوني بدون وجود پزشك خانواده موجب نارضايتي مؤسسات طرف قرارداد مي شود.

۸ هزار خشونت خانگي سال گذشته ثبت شده است
خبرگزاري كار ايران: مديركل دفتر پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد: سال گذشته، ۸ هزار خشونت خانگي شامل خشونت عليه همسر، كودك آزاري، آزار افراد بالاي ۱۸ سال در خانه  ها، در كشور ثبت شده است.
سيد هادي معتمدي، مدير كل دفتر پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: از اين هشت هزار خشونت خانگي ثبت شده، يك هزار مورد، مربوط به كودك  آزاري است. وي افزود: متاسفانه در زمينه كودك آزاري به صورت صرف كار نشده و آماري رسمي در اين زمينه نداريم.
به گفته معتمدي، تدوين يك قانون محكم براي پيشگيري از كودك آزاري بسيار ضروري است؛ اما تدوين قانون به تنهايي به هيچ وجه كافي نخواهد بود.
وي تصريح كرد: بسياري از كشورهاي پيشرفته  اي كه قوانين پيشگيري از كودك آزاري هم دارند، باز درگير مسائل كودك آزاري هستند.مدير كل دفتر پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، با اشاره به اينكه قانون به تنهايي مانع بروز كودك آزاري نمي  شود، گفت: نهادينه شدن فرهنگ رفتار با كودك بدون خشونت، مهم  ترين عامل پيشگيري از كودك آزاري است.
وي خاطر نشان كرد: آموزش مداوم و مناسب به مردم، در زمينه كاهش كودك آزاري  ها بسيار موثر است.

انتخابات سوژه  تبليغاتي راديوهاي بيگانه شد
فارس: گمانه زني ها درباره انتخابات رياست جمهوري ايران از مهمترين سوژه هاي تبليغاتي برنامه فارسي راديوهاي بيگانه در هفته اخير بود.
در حال حاضر راديو فردا با پخش ۲۴ ساعت برنامه در شبانه روز كه ۳۵ درصد آن برنامه هاي سياسي و ۶۵ درصد ديگر موسيقي و برنامه هاي فرهنگي است اولين رتبه ميزان پخش برنامه را در بين راديوهاي بيگانه كه برنامه فارسي در فضاي كشور پخش مي كنند، به خود اختصاص داده است. براساس اين گزارش، راديو بي. بي. سي با پخش ۶ ساعت برنامه در شبانه روز كه جمعه ها ۲ ساعت به آن اضافه مي شود رتبه دوم را داراست و راديو آمريكا با پخش ۴ ساعت در شبانه روز، راديو كلن و راديو مسكو با پخش ۲ ساعت برنامه در شبانه روز، راديو فرانسه با پخش يك ساعت و ۳۰ دقيقه برنامه در شبانه روز و همچنين راديو اسرائيل با پخش يك ساعت و ۳۰ دقيقه برنامه در شبانه روز كه در هر يك از روزهاي جمعه و شنبه يك ساعت پخش مي شود، رتبه هاي بعدي را به خود اختصاص داده اند. شايان ذكر است اين هفت راديو در هر شبانه روز به جز موارد تكراري ۲ هزار و ۴۶۰ دقيقه معادل ۴۱ ساعت برنامه در فضاي كشورمان پخش مي كنند. در هفته اي كه گذشت گمانه زني ها درباره انتخابات رياست جمهوري ايران از مهمترين سوژه هاي تبليغاتي اين راديو ها بود.

انتخاب نهم
نامزد شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي تا ۱۰ بهمن معرفي مي شود
فارس: نامزد اصولگرايان در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تا ۱۰ بهمن معرفي مي شود.براساس جمع بندي ها و مصوبات كميته ويژه انتخاب شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي، نامزد جريان اصولگرا در انتخابات، دهم بهمن ماه معرفي مي گردد و از آن تاريخ و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامي فعاليت هاي انتخاباتي خود را آغاز خواهد كرد.
روحاني در حال بررسي چهره هاي حاضر در عرصه است
ايلنا: دبيركل جامعه اسلامي فرهنگيان، گفت: در جلسه آتي جامعه با توجه به معيارها و جدول مكانيسم ارزيابي، به كانديداي نهايي خود خواهيم رسيد و آن را به شوراي هماهنگي معرفي خواهيم كرد.ابوالقاسم رئوفيان گفت: با روحاني و كروبي ديدار كرديم و نظرات و ديدگاه هاي آنان را در خصوص حضور در انتخابات جويا شديم كه كروبي اعلام كرد، قطعا به نفع هيچ كس در انتخابات كنار نخواهد رفت و آقاي روحاني هم حضورشان را موكول به بررسي بيشتر چهره هاي حاضر در عرصه انتخابات كردند.
پايگاه اطلاع رساني دكتر ولايتي افتتاح شد
پايگاه اطلاع رساني دكتر علي اكبر ولايتي كانديداي انتخابات رياست جمهوري، ديروز افتتاح شد.اين سايت به آدرس www.velayati.ir قابل دسترسي است.
براساس اين گزارش، همزمان با آغاز كار ستاد انتخاباتي اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري، اين سايت نيز فعاليت خود را آغاز كرده است.
دبيركل حزب مردم سالاري هم كانديدا مي شود
ايسنا: مصطفي كواكبيان گفت: درصورتي كه نهايتا تا نيمه اول بهمن ماه، جبهه اصلاحات بر يك فرد واحد به اجماع نرسد و وعده محمد خاتمي، مبني بر برگزاري انتخابات آتي رياست جمهوري متفاوت با انتخابات مجلس هفتم محقق شود، به عنوان كانديداي جمعي از اعضاي خارج از قدرت، به عرصه انتخابات وارد مي شوم.
كنگره فوق العاده حزب اسلامي كار بهمن ماه برگزار مي شود
ايسنا: كنگره فوق العاده حزب اسلامي كار اواخر بهمن ماه برگزار مي شود.
سرخو رئيس شوراي سياسي حزب اسلامي كار با تاكيد بر اين كه كانديداي اصلي اين حزب براي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، هاشمي رفسنجاني است، تصريح كرد كه حزب اسلامي كار غير از هاشمي، گزينه ديگري را در نظر ندارد.
در مورد انتخاب معين يا كروبي يا نفر سوم تصميم قطعي مي گيريم
ايسنا: دبير انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها، با اعلام اين كه تشكل متبوعش در اوايل بهمن ماه با دعوت از همه نمايندگي هاي دانشگاه ها، گردهمايي و نشست عمومي شوراي نمايندگانش را برگزار مي كند، گفت: در اين نشست در مورد انتخاب آقاي معين يا كروبي، شكلي از ائتلاف و يا نفر سوم تصميم قطعي خواهيم گرفت.
محسن رهامي توضيح داد: اگر هاشمي رفسنجاني كانديدا شود، بسياري از جريان هايي كه اصول گرا ناميده مي شوند، ازجمله جامعه روحانيت مبارز، حزب مؤتلفه و جريان هاي ديگر، ازجمله حزب اسلامي كار، خانه كارگر، كارگزاران و ... جدا مي شوند و از هاشمي حمايت مي كنند كه اين امر موجب تجزيه ائتلاف دو جريان اصولگرا و اصلاح طلب خواهد شد، بنابراين طبيعي است كه تصميم گيري آنها تا زمان روشن شدن اين مساله به تاخير بيافتد.
اعضاي دفتر تحكيم با كروبي، معين و مهرعليزاده ديدار مي كنند
فارس: اعضاي شوراي مركزي طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت تا اواخر هفته جاري با كانديداهاي احتمالي اصلاح طلبان ازجمله كروبي، معين و مهر عليزاده ديدار انتخاباتي برگزار مي كنند.عضو شوراي مركزي طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت با بيان اين كه دور گفت وگوهاي اعضاي دفتر تحكيم وحدت با چهره هاي سياسي درخصوص انتخابات از مدتها پيش شروع شده است، اظهارداشت: كميته انتخابات رياست جمهوري دفتر تحكيم وحدت گزارش اوليه خود را در اختيار مجمع عمومي قرارداده و مجمع عمومي تا پايان بهمن ماه جاري درمورد نحوه برخورد جنبش دانشجويي با انتخابات تصميم گيري مي كند.

سازمان  بهداشت  جهاني  وضعيت  سلامت  در كشور را مطلوب  ارزيابي  كرد
رئيس  دانشگاه  علوم  پزشكي  ايران  گفت : براساس  آخرين  بررسي  سازمان  بهداشت جهاني ، وضعيت  سلامت  در ايران  در مقايسه  با كشورهاي  خاورميانه  در حد مطلوبي است . دكترغلامرضا شاه  حسيني  ديروز در گفت وگو با خبرنگار اخبار اجتماعي ايرنا افزود: متخصصان  وپزشكان  كشورمان  براي  حذف  برخي  بيماريها همچون  فلج اطفال  و كنترل  بيماريهاي  واگيردار تلاش هاي  بسياري  انجام  داده اند. وي ، اظهارداشت : همچنين  دانش  و آگاهي  مردم  در زمينه  پيشگيري  از بيماريها و تغذيه  صحيح  براي  ادامه  زندگي  بالا رفته  است . شاه حسيني ، كنترل  اپيدميها، تأمين  امنيت  غذا براي  مردم ، كنترل  و پيشگيري از بيماريهاي  نوپديد و بازپديد، سلامت  محيط و كار وبرنامه ريزي  براي  كاهش بيماريهاي  كودكان  را از شاخصهاي  سلامت  در كشور عنوان  كرد.
وي ، با اشاره  به  اين كه  ما در كشور به  پيشرفت  محسوس  وقابل  توجه  در علوم پزشكي  و پيدايش  رشته هاي  فوق  تخصصي  رسيده ايم ، ادامه  داد: ولي  كودكان  بسياري در زمينه  بيماريهاي  دستگاه  گوارش  رنج  مي برند. رئيس  دانشگاه  علوم  پزشكي  ايران ، تأكيد كرد: براي  حذف  و كنترل  اين بيماري  نيازمند سرمايه گذاري  هستيم .
شاه  حسيني ، همچنين  به  پيشرفت  روزافزون  علم  در دنيا اشاره  كرد و گفت : كشورهاي  آفريقايي  و بخشي  از كشورهاي  آسيايي  هنوز با معضلات  بسياري  ازبيماريها روبرو هستند، كه  همه  وظيفه  دارند، آموخته هاي  علمي را به  يكديگرانتقال  دهند.
به اعتقاد وي ، امروزه درمان  در پزشكي  به  صورت  حركت  انفرادي  و توسط پزشك نيست ، بلكه  بايد مجموعه اي  از افراد در پيشگيري  از بيماريها نقش  دارند.

در مجمع تشخيص مصلحت نظام:
اولين بند از سياست هاي كلي توسعه علمي كشور تصويب شد
مهر: مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه بررسي سياست هاي كلي نظام دربخش توسعه علمي و تحقيقاتي نظام آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي، بر دستيابي آسان مردم به تحصيل علم و كسب مهارت تاكيد كرد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبات اين جلسه گفت: پس از سه سال كار فشرده در اين خصوص، يك مجموعه سياستهاي مرتبط با رشد و توسعه علمي تحقيقاتي در مجمع پيشنهاد شد كه كليات آن در جلسه قبلي به تصويب رسيد.
رضايي افزود: در اين جلسه نيز بند اول اين سياستها كه به توسعه متوازن كمي و كيفي نظام آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي مربوط مي شود مورد بحث و بررسي قرار گرفت؛ توليد علم، تربيت نيروي انساني كارآمد، تعميق شناخت معارف ديني و مباني انقلاب اسلامي، تحكيم پيوند ميان نظام آموزش عالي با زنجيره تحقيقات كاربردي و توسعه اي و ايجاد بسترهاي مناسب جهت دستيابي آسان به تحصيل علم و كسب مهارت و حمايت از بخش خصوصي واستفاده ازمشاركت مردمي در نظام آموزش عالي كشور از اهداف اين بند مي باشد.
رضايي با اشاره به اينكه امروز بسياري ازمردم در دستيابي به علم و دانش با سختي و موانع زيادي همچون كنكور مواجه هستند، گفت: در اينجا برنامه ريزي شده كه موانع موجود در دسترسي افراد جامعه به علم و دانش برطرف شود.
وي تصريح كرد: توليد علم و تربيت نيروي انساني و ارتقاي سطح علمي منابع انساني دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي و گسترش بسترهاي نظام آموزشي درايران اعم از بخش خصوصي و دولتي و شيوه هاي جدي در توسعه علمي كشور از جمله موارد تاكيد شده است. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه وجود موانع مختلف در دستيابي جوانان كشور به علم و دانش، موجب خروج جوانان از كشور و تحصيل در كشورهاي بيگانه و همچنين خروج اساتيد از كشور مي شود، خاطرنشان كرد: اين توجه مجمع باعث مي شود كه دسترسي به علم و مهارتهاي فني و تخصصي در كشور آسانتر از گذشته شود.
رضايي در پاسخ به سئوالي، مبني بر اينكه آيا توجه مجمع به دسترسي آسان جوانان به علم ودانش، به حذف كنكور منجر خواهد شد يا نه، گفت: ما در مجمع فراتر از كنكور را مورد بحث قرار داديم، ما بحث دستيابي آسان را مطرح كرديم، بعد از اين را بعهده مجلس و دولت مي گذاريم تا از اين سياست استفاده كنند و شيوه هاي لازم را بدست آورند، مجمع وارد جزييات نمي شود، ما در كار مجلس و دولت دخالت نمي كنيم.

انتقاد شيخ الازهر از اظهارات ضدايراني شاه اردن
ايرنا: محمد طنطاوي  شيخ  الازهر گفت : سخن  از تلاش  برخي  كشورها براي  تشكيل  هلال شيعي  در منطقه  ادعايي  بغض  آلود است .
وي  درگفت  و گو با روزنامه  الرياض  چاپ  عربستان  كه  ديروز  منتشر شد، افزود: اين  ادعا بسيار زشت  و توهين  آميز است .
طنطاوي  گفت : نگراني  براي  به  قدرت  رسيدن  شيعيان  عراق  در انتخابات  آتي اين  كشور وجود ندارد چرا كه  تفاوتي  ميان  گروهها و مذاهب  عراق  نيست . شاه اردن چندي پيش گفته بود شيعيان منطقه با حمايت ايران در حال تشكيل هلالي در خاورميانه هستند.
شيخ  الازهر با دعوت  از اهل  تسنن  عراق  براي  شركت  در انتخابات  اين  كشور، گفت : برگزاري  انتخابات  منجر به  تشكيل  دولت  قانوني  در عراق  مي شود كه اين  موضوع  براي  همه  مفيد است .
وي  گفت : در عراق  هيچ  جهادي  وجود ندارد و بمب  گذاريها، عمليات  انتحاري و كشتار غيرنظاميان  جنايت  است . طنطاوي  گفت : به  قتل  رساندن  مسئولان  عراقي  به  بهانه  همكاري  بااشغالگران حرام  است  و افرادي  كه  مبادرت  به  اين  كار مي كنند، بايد كشته  شوند. وي  همچنين با اشاره  به  عمليات  شهادت طلبانه  فلسطيني ها عليه  اشغالگران  صهيونيست  ادعا كرد كه  هدف  قراردادن  غيرنظاميان  اسرائيلي ، اقدامي انتحاري  محسوب مي شود و عمليات  شهادت طلبانه  نيست .

وزارت علوم :
ظرفيت پذيرش دانشگاهها در سال آينده
بيش از خروجي دبيرستانها مي شود
گروه علمي فرهنگي: مدير كل امور دانشجويان داخل وزارت علوم اظهار كرد: تصميم نهايي در خصوص تشكيل سازمان امور دانشجويان با هدف تفكيك خدمات دانشجويي در ستاد وزارت علوم اين هفته گرفته مي شود.
دكتر علي محدث، در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه مساله ايجاد سازمان دانشجويي از تابستان در وزارت علوم پيگيري و بررسي مي شود، تصريح كرد: پس از اخذ تصميم نهايي در وزارت علوم، نتيجه براي تصميم گيري و تصويب به شوراي عالي اداري ارسال مي شود.
وي با اشاره به ساختار سازمان امور دانشجويان، اظهار كرد: سازمان دانشجويي يا سازمان امور دانشجويان متشكل از معاونت دانشجويي، اداره كل فرهنگي و صندوق رفاه است به عبارت ديگر يك معاونت، يك صندوق و يك اداره كل با هم ادغام مي شوند.
همچنين بخشي از فعاليتها و ماموريتهاي مربوط به خدمات دانشجويي از حوزه معاونت آموزشي، سازمان سنجش و معاونت پژوهشي منفك و به سازمان امور دانشجويان منتقل مي شود.
وي افزود: مقرر شده با استفاده از مجوز و جايگاه قانوني صندوق رفاه، سازمان امور دانشجويان با اختيارات خاص حقوقي، مالي و اداري تشكيل شود.
مدير كل امور دانشجويان داخل وزارت علوم در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر حدود دو ميليون و ۳۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه هاي كشور مشغول به تحصيل هستند، تصريح كرد: از سال آينده بيش از تعداد خروجي هاي دبيرستانها، در دانشگاه ها صندلي خالي ارايه مي دهيم، يعني بيش از تعداد فارغ التحصيلان دبيرستاني، توانايي پذيرش خواهيم داشت.
به عبارت ديگر در سال جاري در مجموع آموزش عالي كشور نزديك به ۷۰۰ هزار نفر پذيرش داشتيم، ولي در سال آينده اين رقم از مرز ۷۰۰ هزار نفر مي گذرد، اين در حاليست كه آمار خروجي دبيرستانها زير ۷۰۰ هزار نفر است.دكتر محدث افزود: با توجه به گسترش آموزش عالي و تنوع نوع آموزش ( آموزش مجازي، دانشجوي نوبت دوم، شبانه، روزانه، پيام نور و  جامع علمي كاربردي) معاونت دانشجويي فعلي با پراكندگي موجود در ارايه خدمات آموزشي قادر به برآورده ساختن نياز دانشجويان نيست، بنابراين سازمان امور دانشجويان با هدف تحقق اين امور ايجاد مي شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |