يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۴ - Jan 16, 2005
در جلسات علني اين هفته مجلس:
تقاضاي تحقيق و تفحص از قوه قضاييه مطرح مي شود
000075.jpg
گروه سياسي: تقاضاي تحقيق و تفحص از قوه قضاييه اين هفته در جلسه علني مجلس مطرح مي شود.
علاوه بر تحقيق و تفحص از دستگاه قضايي، تقاضاي تحقيق از وزارت علوم نيز در دستور كار اين هفته مجلس قرار گرفته است.
سه وزير مسكن، آموزش و پرورش و كشور هم براي پاسخ دادن به سئوالات نمايندگان به مجلس خواهند رفت.
لايحه الحاق ايران به پروتكل كيوتو، لايحه حمايت از طرح بهسازي و نوسازي بافت پيرامون حرم مطهر امام رضا(ع)، لايحه افزايش حقوق بازنشستگي مشمولين، قانون اشتغال مستخدمين جانباز، از كارافتاده و مفقودالاثر انقلاب و جنگ تحميلي مصوب ۱۳۷۲ كه قبل از تاريخ ۱۴/۸/۱۳۷۷ بازنشسته شده اند، لايحه الحاق يك تبصره به ماده ۷ قانون اصلاح مقررات بازنشستگي و وظيفه بگيران استخدام كشوري مصوب ۱۳۶۸ و لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان در كنار طرح هايي نظير؛ طرح ايمن سازي شهرها و روستاها و مقاوم سازي ساختمان هاي كشور و طرح سقط درماني از موارد ديگر مورد بررسي در صحن علني مجلس مي باشد.
هيات رييسه كميسيون تلفيق بودجه
انتخاب شدند
ايرج نديمي عضو كميسيون تلفيق رسيدگي كننده به لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور از انتخاب هيات رييسه اين كميسيون خبر داد.
نديمي ديروز پس از نخستين نشست كميسيون تلفيق، به خبرنگار پارلماني ايرنا گفت: در اين نشست حسين سبحاني به عنوان رييس و محمدرضا باهنر و الياس نادران به عنوان نواب رييس انتخاب شدند.
عضو هيات رييسه و مخبر كميسيون اقتصادي مجلس افزود: در نشست كميسيون تلفيق همچنين درباره آيين نامه داخلي، جهت گيري هاي كميسيون و برنامه نشست با مديران ارشد بودجه ريزي كشور بحث شد.وي اضافه كرد: نحوه انعكاس فعاليت هاي كميسيون به مجلس و رسانه ها،  تطبيق بودجه سال ۸۴ با بودجه ساليان پيش و برنامه چهارم توسعه از ديگر مباحث مطرح شده در اين نشست بود.
حضور وزيران اطلاعات و خارجه و مسئولان سپاه در كميسيون امنيت ملي
اين هفته همه كميسيون هاي تخصصي مجلس بررسي كليات لايحه بودجه سال ۸۴ كل كشور را در دستور كار خود دارند. علاوه بر اين، وزيران اطلاعات، خارجه و مسئولان سپاه در كميسيون امنيت ملي حاضر مي شوند تا درخصوص تحولات اخير افغانستان گزارش هايي ارايه كنند.
تحولات جاري عراق نيز با حضور معاون كنسولي وزارت امور خارجه بررسي خواهد شد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اين هفته در جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات شركت مي كند تا درمورد گزارش كميته حقيقت ياب كميسيون در رابطه با حادثه دانشگاه علم و صنعت به بحث بنشيند.
در كميسيون فرهنگي دو تقاضاي تحقيق و تفحص از سازمان ملي جوانان و مركز امور مشاركت زنان مطرح مي شود، طرح ممنوعيت ورود كالاهاي خارجي و اداري كه مشابه داخلي دارند نيز در دستور كار اين كميسيون است.
در كميسيون قضايي و حقوقي، طرح الزام قوه قضاييه به تقديم لايحه آيين دادرسي دادگاه خانواده و طرح تشكيل مراكز مشاوره خانواده بررسي مي شوند.كميسيون مشترك بررسي قرارداد ترك سل نيز با حضور كارشناسان و مسئولان مربوطه تشكيل مي شود.طرح تامين مسكن كاركنان دولت از طرح هاي مورد بررسي اين هفته در كميسيون عمران است.تقاضاي تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي نخستين دستور كار كميسيون صنايع و معادن خواهد بود.
تشكيل كميته پيگيري سرنوشت امام موسي صدر توسط رييس مجلس
دكتر حداد عادل با تشكيل كميته پيگيري سرنوشت امام موسي صدر در كميسيون اصل ۹۰ و كميته پيگيري سرنوشت ۴ ديپلمات ايراني در كميسيون امنيت ملي مجلس موافقت كرد.
دراين باره حجت الاسلام والمسلمين «محمدرضا فاكر» رييس كميسيون اصل ۹۰ گفت: پيگيري موضوع سرنوشت امام موسي صدر مدتي در كميسيون به تاخير افتاده بود كه در چند هفته اخير مجددا به طور جدي در دستور كار كميسيون اصل ۹۰ قرار گرفته است.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات:
معاونت پرورشي بدون بررسي حذف شده است
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: با استدلال و مدرك در كميسيون آموزش و تحقيقات مشخص شده است كه معاونت پرورشي در وزارت آموزش و پرورش بدون بررسي  و كاملا غير علمي حذف شده است.
علي عباسپور تهراني فرد در مورد اظهارات اخير وزير آموزش و پرورش مبني بر اين كه حذف معاونت پرورشي مبتني بر پژوهش علمي بوده است، گفت: بر خلاف گفته هاي وزير آموزش و پرورش، معاونت پرورشي بر اساس تصميمي كاملا غير علمي حذف شده و دلايل مختلفي من جمله مسائل سياسي باعث انجام چنين كاري بوده است.
عباسپور در مورد تصويب نشدن فوريت طرح احياي معاونت پرورشي در وزارت آموزش و پرورش نيز يادآور شد: اگر بهترين قانون را به دست فردي بدهيم كه به اجراي آن اعتقاد ندارد، آن قانون را ناقص اجرا خواهد كرد لذا بايد يك ايمان و اعتقاد نسبت به اهميت مسئله پرورشي وجود داشته باشد.
وي تأكيد كرد: تصويب نشدن فوريت اين مسئله به معني عدم حساسيت مجلس به مسئله پرورشي نيست بلكه تمام نمايندگان مجلس و كميسيون آموزش و تحقيقات به عنوان مسئول مستقيم اين بحث از ابتداي مجلس نسبت به مسائل پرورشي توجه خاصي داشتند.

سخنگوي شوراي نگهبان:
ما در بحث هاي سياسي انتخابات، مداخله اي نداريم
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان تأكيد كرد: ما به طور قاطع تكليف خود را درباره انتخابات انجام داده و به مردم هم اطمينان مي دهيم كه ان شاءا... انتخابات آتي در چارچوب قانون، آزاد و با حفظ كليه حقوق و آراء مردم كه امانت است به انجام خواهد رسيد.دكتر غلامحسين الهام، سخنگوي شوراي نگهبان در نشست مطبوعاتي روز گذشته خود در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره تشكيل هيأت راهبردي انتخابات نهم از سوي وزارت كشور، گفت: تشكيلات اجرايي و داخلي براي آمادگي برگزاري انتخابات يك بحث داخلي است و مادام كه در حوزه انتخابات مداخلات تعريف نشده اي نداشته باشند، مورد اشكال ما نيستند.
الهام ادامه داد: ما در بحث هاي سياسي انتخابات، مداخله اي نداريم و حوزه كار شوراي نگهبان تمهيد لازم براي يك نظارت جامع، فراگير و قانونمند است كه انتخابات آزاد و قانونمند و حفظ آراء مردم را تضمين كنيم.
الهام درباره مدت زمان و فرصت كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري براي تبليغ گفت: طبق تقويم انتخاباتي پيش بيني شده است كانديداهاي رياست جمهوري حدود ۳ هفته براي تبليغات رسمي فرصت دارند.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره اينكه يكي از اعضاي شورا گفته بود كساني كه فكر مي كنند صلاحيتشان تأييد نمي شود، ثبت نام نكنند آيا اين محدود كردن كانديداها نيست، گفت: همه موظفند طبق قانون عمل كنند، طبيعي است هرفرد، گروه و جمعيت سياسي، اگر فردي را واجد اين شرايط ببينند، او را به ثبت نام ترغيب كنند؛ هيچ كس محدوديتي از نظرثبت نام افراد ايجاد نكرده است ولي شرايط، شرايط دقيقي است و طبعاً افراد بايد خود را واجد بدانند ولي اگر كسي واقعا خودش را واجد اين شرايط نمي داند چرا بايد فرصت مسئولان كشور را به چيزي كه خودش هم باور دارد كه نيست صرف كند؟ البته اين يك توصيه منطقي است و نه توصيه اجرايي و دستور كه كسي را محدود كند.
الهام درباره شمارش رايانه اي آراء گفت: هيچ اقدام جديدي از سوي وزارت كشور در اين باره صورت نگرفته است و ما همچنان استقبال مي كنيم و منتظر هستيم.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سؤال كه آيا كانديداهاي رياست جمهوري نيز همانند نمايندگان مجلس حق و فرصت اعتراض به ردصلاحيت ها دارند؟ گفت: در بحث صلاحيت ها، بحث رد صلاحيت مطرح نيست، بحث احراز صلاحيت است و شيوه و مكانيزمي كه براي انتخابات مجلس وجود دارد در انتخابات رياست جمهوري نيست و نظر شوراي نگهبان درباره بررسي صلاحيت نامزدهاي رياست جمهوري نظر قاطع است.

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس :
شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز رئيس دانشگاه علم و صنعت را مقصر شناخته است
مهر: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: فردا با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري موضوع دانشگاه علم و صنعت و گزارش كميته حقيقت ياب مورد بررسي قرار مي گيرد هرچند كه نتيجه بررسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز رئيس دانشگاه علم و صنعت را در حادثه اين دانشگاه مقصر شناخته است.
عباسپور افزود: گزارش كميته حقيقت ياب در مورد حوادث دانشگاه علم و صنعت ايران را به مراجع مختلف از جمله نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي و رئيس جمهوري ارسال كرديم. رئيس جمهور نيز دستور داده اند تا وزير علوم، تحقيقات و فناوري اين موضوع را به طور عادلانه بررسي كند. وي تصريح كرد: با توجه به درخواست رئيس جمهور و نظراتي كه توفيقي در اين چند هفته نسبت به راي كميته حقيقت ياب در مطبوعات و رسانه ها ارائه كرده است از وي دعوت شده است تا در مجلس شوراي اسلامي حضور يابد تا در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اين موضوع به طور جدي پيگيري شود.
دكترعباسپور در ادامه نسبت به برخي از گفته هاي دكتر صالحي سرپرست دانشگاه علم و صنعت ايران در مطبوعات افزود: كميته حقيقت ياب دانشگاه علم و صنعت ايران با دقت نظر به مسئله دانشگاه علم و صنعت پرداخته و ساعت ها زمان براي آن صرف كرده است. اين كميته حتي از دكتر صالحي بعد از حادثه عيادت كرد. در حال حاضر هم اگر دكتر صالحي در موردي خاص اعتراض دارد و فكر مي كند خلاف واقعيت است مي تواند مطرح كند. همه اسناد و مدارك اين گزارش در كميسيون آموزش و تحقيقات موجود است كه مي توانيم در اختيار وي و رسانه ها قرار دهيم.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطر نشان ساخت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در مورد حادثه دانشگاه علم و صنعت ايران گزارشي تهيه كرده است كه در اين گزارش نيز رئيس دانشگاه علم و صنعت مقصر شناخته شده است و نتيجه اين گزارش نيز در ۹۵ درصد موارد با نظر كميته حقيقت ياب يكسان است. بنابراين كميته اي مستقل از كميته حقيقت ياب مجلس نيز به همان نظرات كميسيون آموزش و تحقيقات رسيده است.
آصفي: مردم عراق خودشان بايد آينده شان را بسازند
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان  تأكيد كرد: مذاكرات با اروپا در خصوص عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني، مثبت است و قدم هاي خوبي در اين راه برداشته شده است. حميدرضا آصفي، معاون امور كنسولي و سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان حمايت اروپايي ها از عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني (WTO) را مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: اروپا از ايران به گونه  مطلوبي حمايت مي كند، ولي نياز به يك اجماع كلي است تا در اين جريان به نتيجه برسيم و روند عضويت در سازمان تجارت جهاني مسير خود را طي مي كند. سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به تكرار ادعاهاي واهي از سوي حازم شعلان، وزير دفاع عراق عليه ايران تصريح كرد: اظهارات شعلان تكراري شده و نبايد به آن توجهي كرد، اين اظهارات مشكلات عراق را حل نمي كند و بايد آنها به مشكلات اساسي خود بپردازند. وي اضافه كرد: احتمالا اين اظهارات به اين دليل بيان مي شود كه سدي جلوي راه انتخابات باشد و اظهاراتي نيست كه قابل پاسخ دادن باشد. آصفي همچنين در خصوص سياست ايران در قبال انتخابات آتي عراق گفت: نظر ما بر اين است كه مردم عراق بايد خودشان آينده خود را بسازند و دولتي بر سر كار بيايد كه فراگير و دربرگيرنده  خواست عمومي مردم و مبتني بر واقعيات عراق، گروه ها و دستجات مختلف باشد. وي ادامه داد: همواره گفته ايم مردم عراق قادرند آينده خود را بسازند و در گذشته هم اين امر را نشان داده اند كه نيازي به درس ديگران ندارند.
اجلاس جامعه مدرسين حوزه علميه قم و روحانيت سراسر كشور برگزار مي شود
رسا: نايب دوم جامعه مدرسين حوزه علميه قم از برگزاري پنجمين اجلاس جامعه مدرسين حوزه علميه قم و روحانيت سراسر كشور در اسفندماه ۸۳ در قم خبر داد.
محمد مقتدايي، نايب دوم جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اعلام اين خبر به رسا گفت: اين اجلاس تخصصي خواهد بود و به مدت دو روز در قم برگزار خواهد شد.
وي افزود: كميته هايي تعيين شده است تا موضوعات اجلاس را بررسي كنند.

با دستور هاشمي شاهرودي؛
كميته ويژه اي مسئول پيگيري پرونده وبلاگ نويس ها شد
فارس: رئيس قوه قضاييه با اخذ پرونده وبلاگ نويسان از دادسراي تهران،  كميته ويژه اي را مامور پيگيري اين پرونده كرد.
در پي جلسه متهمان پرونده وبلاگ ها با رئيس قوه قضائيه، سيد محمود هاشمي شاهرودي طي دستوري، ضمن اخذ پرونده از دادسراي عمومي و انقلاب تهران و سپردن آن به كميته ويژه اي در حوزه رياست قوه قضاييه، دستور پيگيري تخلفات احتمالي صورت گرفته در اين پرونده را به دادسراي انتظامي قضات صادر كرد.
رئيس قوه قضاييه همچنين عبدالرضا ايزدپناه و جمال كريمي راد را مسئول پيگيري اين دستورات كرده است.
در حال حاضر، كميته متشكله در حوزه رياست قوه قضائيه در حال بررسي اقارير متهمان اين پرونده است.
مقامات امنيتي آلمان از ارسال چهار الكتروموتور به ايران جلوگيري كردند
مهر: مقامات امنيتي آلمان از نقل و انتقال برخي موتورهاي مخصوص به منظور كاربرد در نيروگاههاي اتمي ايران جلوگيري كردند.
به گزارش روزنامه دي ولت، مانفرد كنوت دادستان  هانوفر با اعلام اين خبر افزود: مقامات امنيتي آلمان با همكاري گمرك اين كشور اقدام به جستجوي يكي از شركتهاي صادراتي در شهرهانوفر نمودند كه در نهايت ۴ عدد الكترو موتور از اين شركت مصادره شد.
وي همچنين با بيان اين مطلب كه اين اقدامات از پيش با زير نظر گرفتن شركت مذكور برنامه ريزي شده بود، افزود: تمامي نقل و انتقالها و صادرات بايد با مجوز دولت آلمان صورت گيرد در غير اين صورت از اينگونه مبادلات جلوگيري خواهد شد.
دادستان  هانوفر در ادامه سخنان خود در مطلبي برخلاف واقعيات موجود تصريح كرد: اين اقدام در حالي صورت مي گيرد كه فعاليتهاي هسته اي ايران از سوي برخي كشورها و جامعه بين الملل غير متعارف قلمداد شده و بر تلاش اين كشور در تهيه، توليد و دستيابي به بمب اتمي اصرار دارند.
دادگستري هانوفر همچنين اعلام كرد: بر اساس بررسي هاي انجام شده چنانچه فعاليتهاي اين شركت صادراتي زير نظر قرار نمي گرفت تحويل اولين محموله موتورها در ماه دسامبر صورت مي گرفت. گفته مي شود قرار بود از اين موتورها در نيروگاه اتمي بوشهر استفاده شود.
كميسر سياست  خارجي اروپا در گفت و گو با پاول:
با كمال ميل و علاقه روابط اقتصادي با ايران را از سر گرفته ايم
مهر: كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپايي در ديدار با وزير امور خارجه مستعفي آمريكا اظهار داشت: چنانچه عدم فعاليت متعارف هسته اي ايران ثابت شود در تصميمات قبلي خود تجديد نظر مي كنيم.
به گزارش روزنامه اتريشي دي پرسه، «بنيتا فررو والدنر» كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپايي در ديدار با «كالين پاول» وزير امور خارجه مستعفي آمريكا در واشنگتن با اشاره به از سرگيري روابط اقتصادي و سياسي اتحاديه اروپايي با ايران اظهار داشت: اتحاديه اروپايي از روز چهارشنبه روابط اقتصادي خود را با ايران از سر گرفته است.
وي همچنين خاطر نشان ساخت: اتحاديه اروپايي اين اقدام را با كمال ميل و علاقه انجام داده است.
فررو والدنر افزود: آمريكا و اتحاديه اروپايي بايد در خصوص فعاليتهاي هسته اي ايران و عدم تلاش اين كشور براي دستيابي به بمب اتم به توافق نظر دست يابند.
كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپايي در ادامه سخنان خود در ديدار با وزير امور خارجه مستعفي آمريكا تصريح كرد: چنانچه خلاف اين امر يعني سعي و تلاش ايران براي دستيابي به تسليحات هسته اي اثبات شود اتحاديه اروپايي در تصميمات خود تجديد نظر خواهد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |