دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۲
كيوسك هاي تماس با شهرداري، پايه مديريت الكترونيك
ارتباط با شهرداري با كليد اينتر
كيوسك هاي محله اي با همكاري حوزه معاونت فر هنگي، اجتماعي شهرداري تهران به طور آزمايشي در منطقه يك مستقر خواهند شد تا ضمن ارايه بروشور هايي در مورد فعاليت خود، مشكلا ت شهروندان را به گوش مسوولا ن برسانند
028491.jpg
عكس : هادي مختاريان 
مشاركت شهروندان در اداره شهر و حل مشكلات آنان از طريق اداره مشاركت محلات ممكن مي شود. توسعه كلانشهرها از نظر مساحت و حجم جمعيت از سالهاي پيش تاكنون به صورت غير متمركز در شهرهاي كشورهاي توسعه يافته، آغاز شده است، تهران هم از اين موضوع مستثني نيست.
شهرداري تهران از يك دهه قبل تاكنون فعاليت هايي را براي آزمايش مديريت غيرمتمركز در تهران آغاز كرده است. راه اندازي شوراهاي سلامت محله درشهرداري فعلي يكي از اين فعاليت ها براي رسيدن به اين مديريت غير متمركز محله اي است. اين موضوع بخش مهمي از مسايل مديريتي شهرداري ها را به محله ها تنفيذ مي كند و حداقل در بخش نظارتي و مساله شناسي از طريق مردم كارايي دارد.
مزه زندگي در دنياي مدرن را چشيده ايم. بيشتر از آنكه شيرين باشد تلخي مشكلات آن را در كاممان حس كرده ايم. بارها و بارها در محله خود شاهد اتفاقاتي بوده ايم كه بايد به گوش مسوولان مي رسيده اما كمتر گوش شنوايي پيدا كرده ايم.
كيوسك هاي محله اي
شهرداري تهران ايجاد دولت الكترونيك با هدف تسهيل در ارايه خدمات به ارباب رجوع را عاملي جهت جلوگيري از اتلاف وقت و به تبع آن سفرهاي غير ضروري و كاهش ترافيك عنوان كرده است. اين يك جمله را در ذهنتان نگه داريد تا برويم سر اصل مطلب.
نبايد از حق گذشت كه سالهاي دوري نيستند كه تمركز محله  اي را از دست داده ايم، دل از محله هايي كه در آن به دنيا آمده، بزرگ شده و زندگي كرده ايم، كنده ايم و نسبت به آن بي تفاوت شده ايم. شهرداري تهران با راه اندازي كيوسك هايي در محله مي خواهد تا نقش فرهنگي و تاريخي محله ها را به آنها بازگردانده در عين حال از لايه هاي زيرين جامعه به سمت راه اندازي شهرداري الكترونيك و استفاده از فن آوري و اطلاعات براي آسايش زندگي شهروندي استفاده كند.
به اعتقاد مسوولان شهرداري، شوراهاي سلامت بايد در ساختار مديريت شهري قرار گيرد و به عنوان يك ابزار فرهنگي به آن نگاه شود. يعني ساختار مديريت شهري، در پايه هاي زيرين خود ساختار منطقه و ساختار محله اي را مورد توجه قرار دهد تا مديريت كلانشهري به راحتي در راس آن قرار گيرد.
به عنوان مثال زماني كه منطقه 4 شهرداري تهران با حدود يك ميليون و 200 هزار نفر جمعيت يكي از مناطق كلانشهر تهران است، اداره منطقه اي مانند منطقه يك از شهرداري مركز، هم براي مسوولان و هم براي شهروندان دشوار است. استفاده از ابزار حضور و مشاركت مردم مي تواند در حل مشكلات منطقه استفاده شود.
در سيستم دولت الكترونيك شهرداري تهران، اين امكان به وجود مي آيد تا شهروندان علاوه بر دريافت خدمات مورد نياز خود در منزل، از روند پيشرفت پرونده مورد نظر خود از طريق كيوسك ها آگاه شوند
كيوسك هاي محله اي با همكاري حوزه معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري به صورت آزمايشي در اين منطقه مستقر شده است تا به تحقق مديريت محله اي كه قطعا مديريت شهري را به دنبال دارد، كمك كند. اين كيوسك ها ضمن ارايه بروشورهايي به ساكنان محل در مورد فعاليت خود، مسايل و مشكلات شهروندان را براي رفع آن به گوش مسوولان مي رسانند.
در حال حاضر محلات تهران با وجود تراكم ترافيك و ساخت و ساز، پيش از هرگونه اقدامي جهت حفظ هويت شهري به نوعي به آرام سازي به معني حذف عناصر اضافي مغاير با فرهنگ مردم و حفظ بافت هاي تاريخي آن بدون هيچ گونه دخل و تصرفي، نيازمند است. اين صحبت هايي است كه علي ياوري، كارشناس سازمان زيباسازي مطرح كرده است. او درباره كمبودهاي موجود در رابطه با حفظ هويت شهري در تهران معتقد است: باتوجه به كمبودهاي موجود در زمينه حفظ هويت شهري بايد فضا و بستري ايجاد شود كه مردم به زيباسازي و فضاسازي شهري كمك كنند.
موضوع راه اندازي اين كيوسك ها نقطه آغاز شهرداري الكترونيك است. پيش از اين دكتر قرباني در جلسه اي در زمينه  فن آوري IT در سازمان فن آوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران از نصب آنها خبر داده و گفته بود: در سيستم دولت الكترونيك شهرداري تهران، اين امكان به وجود مي آيد تا شهروندان علاوه بر دريافت خدمات مورد نياز خود در منزل، ازطريق كيوسك هايي كه در سطح مناطق۲۲گانه شهرداري تهران در همين راستا راه اندازي خواهد شد نيز خدمات مورد نياز خود را دريافت يا از روند پيشرفت پرونده مورد نظر خود آگاه شوند.
اين موضوع يكي از برنامه هاي دراز مدت در دستور كار شهرداري تهران است و از ابتداي سال 84، نخستين قدم هاي ايجاد دولت الكترونيك در شهرداري تهران برداشته خواهد شد.
به گفته قرباني و براساس برآورد كارشناسان و صاحبنظران، حدود 15 درصد ترافيك شهر تهران به دليل بوروكراسي هاي موجود در ادارات و سازمان هاي مختلف است كه با ايجاد دولت الكترونيك شهرداري تهران، بخشي از ترافيك ناشي از سفرهاي غيرضروري در شهر تهران كاسته خواهد شد.
آموزش فرهنگي، توسعه فن آوري 
هميشه مشكل از نبود فرهنگ و فرهنگ سازي آغاز مي شود. شهرداري تهران و به طور كلي شهرداري ها، در حال گذار از نظام مديريت دولتي به نظام مديريت شورايي هستند. در نوع اول بودجه از سوي دولت تعيين مي شود و مردم نقشي ندارند، اما در شيوه شورايي اين مردم هستند كه نسبت به اتفاقاتي كه در شهر و محله آنها مي افتد، تصميم مي گيرند. اين موضوع هنوز در ميان پايتخت نشينان اتفاق نيفتاده است. اصلاح رفتار شهروندان، در كنار پاسخگو بودن مديريت شهري دو راه مناسب براي رسيدن به مديريت شورايي است. شهروندان تهراني انتظاراتي مانند بهداشت محيط، امنيت و آسايش دارند كه بايد برآورده شود در عين حال شهروندان نيز نسبت به شهر و مديران شهري تعهداتي دارند كه نمي توان از آن چشمپوشي كرد، شهروندان نمي توانند هر نوع رفتاري داشته باشند اما تمام خواسته هاي خود را از شهرداري بخواهند.
اين تفكر در نظام مديريت مردمي و شورا نمي گنجد از همين رو كنار فرهنگ سازي از طريق آموزش بايد به اين هدف دست يافت. اين آموزش بايد در حوزه سازمان هاي شهرداري و هم در سطح جامعه اتفاق بيفتد يعني بايد تعهدات شهروندان به شهرداري و شهرداري به مردم مشخص شود تا ضمن جلب مشاركت هاي مردمي به سمت مديريت شورايي و اصلاح ساختار محله اي حركت كنيم. نبود شهروندان واقعي، عدم احساس تعلق محله اي در كنار مشكلات و تنگناهاي زندگي كلانشهري به افزايش موانع اصلاح ساختار مديريت شهري دامن مي زند.

همايشي براي شناخت و مقابله با حوادث غير مترقبه
028485.jpg
ايران از كشورهاي حادثه خيز دنياست كه در زمينه وقوع بلاياي طبيعي رتبه ششم و در زمينه ميزان مرگ و مير ناشي از حوادث رتبه دوم را در دنيا داراست. از 40 نوع بلاي طبيعي شناخته شده، 31 نوع آن در ايران اتفاق مي افتد. تنها در دهه گذشته بلاياي طبيعي خسارتي بالغ بر 2157 ميليارد ريال را به كشور وارد كرده  كه سيل گلستان و زلزله بم با تلفات جاني و مالي سنگين خود نمونه اي از چنين وقايعي هستند.
بنابراين علاوه بر اقدامات ايمن سازي و پيشگيرانه دولت، شناخت عمومي از اين بلايا و نحوه مقابله با تبعات آن مي تواند از عواقب منفي آن بكاهد. به همين منظور قرار است همايشي با عنوان اولين همايش مردمي آشنايي با بلاياي طبيعي حوادث غير مترقبه و نحوه آمادگي و مقابله با آن، اسفند ماه در تهران برگزار شود. دكتر ابراهيم صديق تنكابني، رئيس دبيرخانه همايش مي گويد: عدم آشنايي و شناخت عامه با چنين پديده هايي، عدم رعايت موازين ايمني و آگاهي مختصر از نحوه مقابله با آنها باعث افزايش خسارات وارده به كشور نسبت به ساير كشورها شده است. به همين دليل تصميم گرفتيم با همكاري خودجوش مردم و استفاده از امكانات و تشكل هاي مردمي و حمايت دولتي، بينش و دانش مردم را نسبت به وقوع و نحوه برخورد با چنين وقايعي به نحوي اصولي و علمي بهبود دهيم.
به گفته صديق تنكابني، اين همايش با همكاري گسترده و رسمي سازمان هاي داخلي و بين المللي و با حضور مسوولا ن عاليرتبه اجرايي كشوري، لشكري و دانشگاهيبرگزار مي شود و مخاطبان اين همايش منتخبان تشكل هاي دانشجويي دانشگاهي، فرهنگي آموزشي و ساير اقشار اجتماع هستند.
رئيس دبير همايش، اهداف برگزاري آن را اطلا ع رساني و آشنايي عموم با حوادث غير مترقبه، آموزش مهارت هاي اوليه لازم جهت برخورد با چنين وقايعي، نحوه ايمن سازي محيط زيست و حفظ جان و سلامتي جامعه، نحوه حفظ سلامت بهداشت در زمان اضطرار و نحوه كسب كمك و تعامل هنگام حادثه عنوان كرد و گفت كه در طول برگزاري همايش سخنراني با عنوان جايگاه مردم، نهادهاي مدني و دولت در كاهش خطرپذيري بلاياي طبيعي توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و نيز سخنراني هايي با موضوع ايمن سازي و مقاوم سازي ساختمان ها و ... براي مهندسان و پيمانكاران عمراني برگزار خواهد شد. ضمنا نمايشگاه عكسي از زلزله بم توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و معاونت فني استان كرمان در طول اين همايش برپا خواهد شد.

كار به هل دادن نكشيد
028488.jpg
۱۰ دقيقه از ساعت 8 گذشته است. از قطار متروي صادقيه پياده مي شوي و طبق روال هميشه براي رسيدن به مقصدت به سمت ايستگاه خط ديگر مي روي. با شتاب هميشگي مخصوص مسافران مترو پله ها را پشت سر مي  گذاري تا مبادا قطار برود و جا بماني.
اينجا ايستگاه امام خميني است، محل تلاقي مسافراني كه از نقاط مختلف تهران و كرج جمع مي شوند تا به مقاصد خود بروند. پله ها را كه پشت سر مي گذاري با تعجب با صحنه اي غيرمنتظره  رو به رو مي شوي؛ صدها نفر به داخل قطار هجوم مي برند. غافل از اينكه بلندگو اعلام مي كند قطار به دليل نقص فني با چند لحظه تاخير حركت مي كند. واژه چند لحظه ناخود آگاه يك يا در نهايت چند دقيقه را در ذهن رقم مي زند.
به گزارش خبرنگار ايرانشهر، نكته جالب اضافه شدن مداوم مسافرها به درون قطار بود كه در واقع قطار را به آستانه انفجار رسانده بود.
انبوه مسافران كه به ايستگاه امام خميني مي آمدند به خيال اينكه قطار درآستانه حركت است به خيل مسافران اضافه مي شدند.
از طرف ديگر خبرنگار ايرنا به نقل از روابط عمومي قطار شهري تهران مترو گزارش داد قطاري كه دچار نقص فني شده بود در ايستگاه سعدي در مسير مقصد ميرداماد متوقف و توقف آن باعث تاخير 20 دقيقه اي در قطارهاي اين خط شد.
در ايستگاه امام خميني به دليل تجمع بيش از حد مسافران، پيرزني به دليل نبود هوا و تنگي نفس دچار مشكل شد و مسافران او را به بيرون منتقل كردند. كمي آن طرف تر دانش آموزي كه به دليل تاخير مترو از امتحان پايان ترم جامانده بود گريه مي كرد.
توقف مترو در ايستگاه سعدي باعث تجمع مسافران در چندين ايستگاه شد طوري كه در ايستگاه مصلي صدها مسافر در خيابان براي يافتن تاكسي يا اتوبوس براي رسيدن مقصد صف كشيدند. پس از گذشت بيش از 5 ساعت از رفع نقص قطار متوقف شده تلاش خبرنگار ايرانشهر در به دست آوردن علت اين تاخير طولاني از طريق روابط عمومي متروي تهران به نتيجه نرسيد.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |