چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۴ - Jan 26, 2005
پيامبر اكرم(ص): اي علي! شرابخوار، مانند بت پرست است خداوند نماز شرابخوار را تا چهل روز، قبول نمي كند و اگر او در چهلمين روز شرابخواريش بميرد (يا در بين اين چهل روز بميرد) كافر مرده است.
بحارالانوار، ج ،۷۷ ص ۴۷
امروز با حافظ
ز روي صدق و صفا گشته با دلم دمساز
هزار شكر كه ديدم به كام خويشت باز
من آن نيم كه از اين عشقبازي آيم باز
اگرچه حسن تو از عشق غير مستغني است
با حضور نزديك به هزار هنرمند برگزار مي شود
بيستمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر
گروه ادب و هنر: بيستمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر با حضور ۷۲ گروه داخلي و خارجي و نزديك به هزار هنرمند موسيقي ۱۱ تا ۱۸ اسفند در تالارهاي وحدت، رودكي، فرهنگ، فرهنگسراي نياوران و مجموعه فرهنگي آزادي برگزار مي شود.
روز گذشته محمدحسين همافر رئيس مركز موسيقي)، حسن رياحي (دبير جشنواره)، ايرج نعيمايي (قائم مقام جشنواره)، لطيفي سرشت (مدير اجرايي) و فرزين پيروز پي (مدير بخش بين الملل جشنواره) در نشستي خبري با خبرنگاران ضمن اعلام برنامه هاي جشنواره موسيقي فجر به تشريح آن پرداختند.
در ابتدا محمدحسين همافر با اشاره به سه محور اساسي جشنواره، حماسه آفريني، بيان هويت فرهنگي و حفظ وحدت و حاكميت ايران اسلامي به حضور گروههاي موسيقي از چهار گوشه ايران در جشنواره اشاره كرد و گفت: هنر بايد نمايانگر آلام و دردهاي مشترك انسانها باشد و سعي ما در جشنواره اين بوده كه با تكيه بر تجربه پيشينيان در برگزاري اين جشنواره آن را گامي به جلو ببريم.
سپس حسن رياحي،  آهنگساز و عضو هيات مديره خانه موسيقي و دبير جشنواره بيستم با اشاره به حضورش در تمامي جشنواره هاي موسيقي فجر به بخش پژوهشي به عنوان يكي از بخشهاي قابل اعتناي جشنواره اشاره كرد و درباره آن توضيحاتي داد.
در ادامه ايرج نعيمايي قائم مقام جشنواره و رئيس انجمن موسيقي ايران به حضور دوباره موسيقي نواحي و مقامي ايران در جشنواره امسال اشاره كرد و گفت: از سال ۷۶- ۷۵ كه موسيقي نواحي در جشنواره فجر كمرنگ شد، تا امسال، كمتر گروه جدي موسيقي نواحي را شاهد بوديم، اما در جشنواره امسال و در ۷ شب متوالي به ۷ نوع ساز و استادان برجسته هر ناحيه پرداخته مي شود.
در ادامه فرزين پيروز پي به حضور ۱۱ گروه موسيقي از كشورهاي ايتاليا، روسيه، روماني، هلند، تركيه،  تاجيكستان، فرانسه، لهستان، آذربايجان، اسپانيا، اوكراين و... اشاره كرد و گفت: گروه اركستر ۲۲ نفره ايتاليا قرار است در جشنواره سرودي را براي خليج فارس اجرا كند.
وي افزود: ۱۴ كشور تقاضاي شركت در جشنواره را داشتند كه پس از رايزنيهاي فراوان به اين جمع بندي رسيديم كه بقيه گروهها را در طول سال آينده به خدمت بگيريم.
در ادامه لطيفي سرشت، مدير اجرايي جشنواره به حضور اقليتهاي ديني در جشنواره اشاره كرد و گفت: ۱۲۶ اجرا در طول ۷ روز جشنواره در تالارهاي فرهنگ، وحدت، نياوران و آزادي اجرا خواهد شد.
به گزارش همشهري در بخش پژوهش جشنواره امسال چهره هايي چون داريوش طلايي، مجيد كياني، محمد سرير، حسن رياحي، كامبيز روشن روان و... درباره موضوعات مختلف سخنراني مي كنند. در اين جشنواره همچنين ۶ گروه بانوان براي بانوان علاقه مند اجراي ويژه دارند و گروههاي شناخته شده اي چون ارغنون (حسام الدين سراج)، باربد (عبدالحسين مختاباد)، گروه شهنازي (پيرنياكان، نوربخش)، گروه مولانا (جليل عندليبي)، اركستر ملي (فرهاد فخرالديني)، اركستر وزيري (كيوان ساكت)، گروه همساز (مسعود شعاري)، گروه ذوالفنون (جلال ذوالفنون) و اركستر جوان (محمدعلي كياني نژاد) و... حضور دارند.

فراخوان خانه موسيقي براي تشكيل «اركستر بزرگ»
گروه ادب و هنر: خانه موسيقي براي تشكيل «اركستري بزرگ» ، از كليه نوازندگان سازهاي كلاسيك غربي و ايراني دعوت كرده است تا با حضور در اين نهاد مدني، اجتماعي موسيقي به ثبت نام براي شركت در آزمون پذيرش اين اركستر بپردازند.تاريخ ثبت نام از امروز تا ۱۴ بهمن (ساعت ۹ تا ۱۵) در محل خانه موسيقي واقع در خيابان فاطمي غربي، نبش جمالزاده شمالي، شماره ۲۸۴ مراجعه كنند.تاريخ آزمون ۷ تا ۲۱ بهمن (ساعت ۹ تا ۱۴) است كه ۱۷ بهمن از كليه سازهاي زهي، ۱۸ بهمن سازهاي بادي كوبه اي و ۱۹ تا ۲۱ بهمن كليه سازهاي ايراني آزمون به عمل خواهد آمد.

نقد هنر ديني در تالار مهر
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي شانزدهمين جلسه «نقد هنر ديني» (سينما و هنر ديني) را با حضور آقايان دكتر حسن بلخاري، مسعود فراستي و دكتر مرتضي گودرزي (ديباج)، پنجشنبه ۸ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در تالار مهر حوزه هنري واقع در خيابان حافظ تقاطع سميه برگزار مي كند. ورود براي كليه علاقمندان و محققان هنري آزاد است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ويرجينيا وولف چه گفت
بيشتر روزنامه هاي انگليسي زبان جهان، ديروز و پريروز به مناسبت زادروز بانو «ويرجينيا وولف» مولف و داستان نگار انگليسي كه بيست و پنجم ژانويه سال ۱۸۸۲ به دنيا آمده بود و ۲۸ مارس سال ۱۹۴۱ در سن ۵۹ سالگي خود را در رودخانه «اوز» غرق كرد در باره او و كارهايش مطالبي در صفحات كتاب و ادبيات خود نوشتند. ويرجينيا كه ۲۶ سال كتاب نوشت معتقد بود كه نقد كتاب يك وظيفه عمومي جرايد است و اين كار بايد توسط «كارشناس ادبيات» صورت گيرد، نه هركس. وي كتاب را موثرترين وسيله نفوذ در افكار و نيز آموزش عمومي و گنجي پايدار كه منعكس كننده وضعيت و شرايط «زمان و عصر تاليف» آن است توصيف كرده است. معروفترين تاليفات و داستانهاي ويرجينيا كه درباره اش گفته اند «براي نوشتن زاده شده بود» عبارتند از: سفر، شب و روز، دوشنبه يا سه شنبه، اطاق جيكوب، خانم دالووي، چراغ راهنماي دريايي، ارلاندو، اطاق خودم، آن سالها و راجر فراي. شوهر ويرجينيا كمك بزرگي در كتاب نويسي به او بود. او به مدت۲۱ سال با شوهرش انتشارات «هوگارت پرس» را كه در عين حال ناشر كتاب هايش بود اداره مي كرد. ويرجينيا وولف از يك خانواده اشرافي انگلستان بود و از نوجواني به محافل روشنفكران انگليسي راه يافته بود. در سال ۱۹۴۱ (دوران جنگ جهاني دوم) هر دو محل سكونت بانو ويرجينيا توسط هواپيما هاي آلماني بمباران شده بود و او به ناچار به خانه ييلاقي اش نقل مكان كرده بود. اين دو بمباران و مسائل ديگر ويرجينيا را افسرده و بيمار كرده بود. وي پيش از خودكشي در يادداشتي خطاب به شوهرش نوشته بود: نمي توانم بيش از اين اوضاع را تحمل كنم. قدرت تمركز حواس و خويشتنداري را از دست داده ام و بالاتر از همه، نمي خواهم تو را بيش از اين در رنج و زحمت قرار دهم.
انتخابات،مسئله عراق را حل نخواهد كرد
هرچه كه روز انجام انتخابات عراق نزديكتر مي شود اظهار نظر درباره آن در رسانه ها افزايش مي يابد. بيشتر نظرهاي تازه از جانب استادان و مدرسان دروس دمكراسي و حكومت مطرح مي شود تا سياستمداران كه مخاطبان، حرفهاي دسته اخير را گوشه اي از بازي مي پندارند و توجه نمي كنند. بيشتر نظرات دانشگاهي بر اين است كه با انجام انتخابات عراق (به هر طريق و در هر شرايط كه انجام شود) مسائل اين كشور پيچيده تر خواهد شد. اين انتخابات مسئله اي را حل نخواهد كرد و بعد از آن هم، مقاومت و خرابكاري ادامه خواهد داشت و اين بار انتخاب شدگان هدف خواهند بود. در جايي كه فرماندار، رئيس پليس و قاضي كشته مي شوند، قتل يك نماينده مجلس كه شمار آنان ۲۷۵ تن خواهد بود، آسانتر است.
به عقيده اين كارشناسان، انجام انتخابات عراق در شرايطي كه تاكنون در جهان سابقه نداشته است و به آنگونه كه جورج بوش و دستيارانش مي خواهند و مي گويند، نخستين آزمايش دمكراسي (طبق برنامه آنان) در خاورميانه نخواهد بود. مجلسي كه به اين ترتيب و در اين شرايط در عراق تشكيل شود، نخواهد توانست يك قانون اساسي براي اين كشور تدوين كند كه همه گروه ها را راضي سازد و لذا نفاق و درگيري با شدت بيشتري دنبال خواهد شد.همچنين گفته اند كه مقررات منع رفت و آمد شبانه براي انتخابات برقرار مي شود و حوزه ها در محاصره نظاميان خواهد بود. اين وضعيت باعث خواهد شد كه به اين انتخابات اتهاماتي از جمله تعويض صندوقها و آراء در ساعات شب وارد شود؛ اتهامي كه تا ابديت نمي توان آن را پاك كرد. آنتوني كوردس تحليلگر مركز مطالعات استراتژيك بين المللي آمريكا گفته است: در پي انتخابات عراق، كاخ سفيد آن را «پيروزي» و مخالفان «شكست» خواهند خواند و مسئله ادامه خواهد داشت. ديروز در آستانه تسليم يك لايحه ۸۰ ميليارد دلاري تازه از جانب حكومت بوش به كنگره براي تأمين هزينه هاي نظامي در عراق و افغانستان، ويدئو اظهارات «روي هاليمس» مقاطعه كار آمريكايي به گروگان گرفته شد و از تلويزيونهاي اين كشور پخش شد كه گفت: « از رهبران عربي و نه جورج بوش مي خواهم كه مرا از اعدام رهايي بخشند؛ زيرا كه بوش خودخواه و خودمحور است و جز برنامه هاي خودش به چيزي ديگر از جمله جان آمريكايي ها فكر نمي كند.» گفته شده است كه اين ويدئو، كار تصويب لايحه تازه را با مشكل رو به رو خواهد ساخت و دست كم نمايندگان متعدد فرصت خواهند يافت كه درباره مسئله عراق سخن بگويند. تاكنون دولت آمريكا ۲۸۰ ميليارد دلار در عراق هزينه كرده و ۱۴۰۰ نظامي خود را از دست داده است. در اين ارقام، بيست و پنج ميليارد دلار بودجه نوسازي عراق كه هنوز جز ۴ ميليارد از آن به مصرف نرسيده به حساب نيامده است.

اختصاص۱۲ سينما به نمايش فيلم هاي جشنواره
۱۲ سالن  سينما به  نمايش  آثار بخش هاي  مختلف  بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر اختصاص  يافت .
سينماهاي  «صحرا، فلسطين ، عصرجديد، بهمن ، پايتخت ، فرهنگ ، سپيده ، جمهوري ، سروش ، آفريقا، كريستال  و آستارا» در چرخه  نمايش  آثار جشنواره  فيلم  فجر قرار گرفتند.
با مشخص شدن  سالن هاي  نمايشي ، مرمت ، تجهيز و نصب  دوربين هاي  مداربسته  در اين  سينماها سرعت  گرفته  است .
۲۵۰ اثر داخلي  و خارجي  در قالب  ۱۶ گروه  و عنوان  موضوعي  در بخش هاي  مختلف در سينماهاي  بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  فجر روي  پرده  مي رود.
اين  آثار در بخش هاي  مسابقه  سينماي  معناگرا، بين الملل  با دو بخش  فيلم هاي  بلند و كوتاه ، سينماي  آسيا، سينماي  ايران  با دو بخش  آثار بلند و كوتاه ، فيلم هاي  اول  و دوم ،چشم  واقعيت  سينماي  مستند به  نمايش  گذاشته  مي شود.

دانش آموزان تهراني فيلم فجر را رايگان مي بينند
گروه ادب و هنر: بخش زنگ سينما در بيست وسومين جشنواره بين المللي فيلم فجر ميزبان هزاران تن از دانش آموزان تهراني است.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، برنامه زنگ سينما با هدف بهره مندي دانش آموزان علاقه مند به سينما به ويژه دانش آموزان رشته هاي مرتبط هنري هنرستان ها براي دومين سال متوالي اجرا مي شود.دكتر حسين جعفري معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اعلام اين خبر افزود: در بخش زنگ سينما دانش آموزان تهراني با بليت هاي رايگان اهدايي اين سازمان فيلم هاي جشنواره فيلم فجر را تماشا مي كنند.

بهارستان
دانشمندي از او سئوال كرد كه:«خرد و ايمان و معرفت را جايگاه كجاست؟»
گفت:«تو رنگ اينها را به من نماي تا من جايگاه ايشان با تو نمايم».
در ذكر ابوالحسن خرقاني - تذكرة الاولياي عطار

برگي از تاريخ
قيام كشاورزان بدهكار آمريكا به رهبري سرهنگ دانيل شي
۲۶ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۹۰ ارتش روم پس از ۱۶ سال جنگ سراسر آلمان را تصرف كرد و سناي روم تصويب كرد كه نقشه جغرافيايي امپراتوري اصلاح شود و در نقشه تازه، همه آلمان در داخل مرزهاي آن قرار گيرد. در سال ۱۶۹۳ داسيلوا سوليس شاعر سرزمين «پرو» كه يكي از قطعاتش به عنوان هجو مقامات كليسا تلقي شده بود آتش زده شد. در سال ۲۰۰۴ «ديويد كي» بازرس ارشد آمريكايي تسليحات عراق پس از كناره گيري از اين سمت، در مصاحبه با راديو عمومي آمريكا اعلام داشت كه دولت صدام حسين پيش از حمله نظامي آمريكا به عراق در مارس ۲۰۰۳ فاقد هرگونه سلاح كشتار جمعي بود و ما اين را مي دانستيم!
اينك برگ امروز: قيام كشاورزان بدهكار ماساچوست آمريكا به رهبري سرهنگ دانيل شي ۲۶ ژانويه سال ۱۷۸۷ شكست خورد و پايان يافت. سرهنگ «شي» فرمانده هنگ ۵ پياده و از قهرمانان جنگهاي استقلال آمريكا بود كه پس از اطلاع از ياس و نارضايي كشاورزان منطقه خود كه بهره ظالمانه و سنگين وام هايي كه گرفته بودند، آنان را در معرض از دست دادن اراضي شان قرارداده بود، به مقامات وقت آمريكا پيام فرستاد؛ انقلاب مسلحانه ما برضد انگلستان و آن همه فداكاري و جان بر كف نهادن براي اين نبود كه عده اي انگشت شمار كه به هر طريقي پولي به دست آورده اند دسترنج كشاورزان را به يغما ببرند و مزارع آن دسته را كه قادر به پرداخت اقساط بدهي در سررسيد نباشند تصاحب و حراج كنند. وي اضافه كرده بود: به نظر مي رسد كه قضات دادگاهها به جاي حفاظت از حق، از نزولخور ها حمايت مي كند. سرهنگ شي چون جواب مساعد نشنيد در سال ۱۷۸۶ با افراد هنگ خود و گروهي از كشاورزان بدهكار به ساختمان دادگستري ماساچوست كه قضات آن حكم به توقيف و حراج مزارع مي دادند حمله برد، نگهبانان را خلع سلاح كرد، پرونده ها را آتش زد و بر در ساختمان قفلي بزرگ زد و آن را تعطيل كرد. دولت فدرال پس از آگاه شدن از اين عمل، چهار هزار و چهارصد سرباز به فرماندهي يك ژنرال را مأمور سركوبي قيام كرد. سرهنگ شي اميد داشت كه با تصرف يك انبار اسلحه ارتش، كشاورزان مقروض را مسلح كند و قيام را به پيروزي برساند كه موفق نشد و كشاورزان بدون اسلحه كه بيش از يك هزار تن نبودند به تدريج مايوس و پراكنده شدند و هنگ ششصد و هشتاد نفري نفري «دانيل شي» هم نتوانست براي مدتي طولاني در برابر افراد يك لشكر و عمدتاً سوار ايستادگي كند و قيام شكست خورد. دولت تازه تاسيس آمريكا بعدا پذيرفت كه اعتراض سرهنگ شي در اصل و ماهيتا «حق» بوده و او را مورد عفو قرار داد و چندي بعدي وامهاي كشاورزي را تسهيل و شرايط آنها را آسان ساخت كه از آن زمان، رعايت تسهيلات در آمريكا عادت و قانون شده است و به اين دليل، مورخان نوشته اند كه قيام سرهنگ شي به همان نتيجه رسيد كه هدف نهايي اش بود و نمي توان آن را «شكست خورده» تلقي كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
رابطه از دست دادن حافظه با سيگار
از دكتر روزنفلد درباره رابطه سيگار با ابتلاء به آلزايمر سئوال شده و او گفته است: طبق بررسي هاي آماري، احتمال ابتلاء سيگاري ها در اواخر عمر به بيماري در حال گسترش فراموشي بيشتر است.
اين بيماري به دليل افزايش ابتلاء مردم قرن ۲۱ به فشار خون، بالا بودن كلسترول و بيماري قند در حال پيشرفت است و هر سال قربانيان بيشتري مي گيرد. معناي ديگر بيان اين مطلب اين است كه كساني كه به اين بيماري ها دچار هستند بيش از سايرين به آلزايمر و مشكلات كاهش حافظه دچار مي شوند. اين كه گفتم بررسي هاي آماري، معنايش اين است كه دليل علمي به دست نيامده و از مقايسه آمار مبتلايان سيگاري و غير سيگاري به آلزايمر و انواع ديگر كاهش حافظه پي برده اند كه سيگاري ها در اواخر عمر بيشتر از غير سيگاري ها حافظه خود را به طور كامل و يا محدود از دست مي دهند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
سواري
هر دو در يك مسير حركت مي كرديم. او پشت فرمان سواري گران قيمت و از پشت عينك دودي گويي كسي را نمي ديد. اما من او را از پشت پنجره اتوبوسي شلوغ كه جا براي نشستن نداشت مي ديدم. مجبور بودم بايستم چون با يك بليط ۲۰ توماني كه مالك اتوبوس نشده بودم. چراغ كه سبز شد او به سرعت برق و باد گذشت.
سر چهارراه بعدي هر دو پياده شديم، من پي كارم رفتم اما او بايد مي ايستاد و صداي بوق ماشين ها و اعتراض راننده هاي پشت سرش را تحمل مي كرد. اتومبيل گران قيمت او درست وسط خيابان خراب شده بود.
فرشته معلمان

گشتي در دنياي خبرها
هشدار پليس كانادا
تورنتو: پليس تورنتو روز دوشنبه به دارندگان خودروهاي سواري هشدار داد از رهاكردن اتومبيل هاي روشن خود در خيابان پرهيز كنند. ساكنان حومه تورنتو كه صبح ها براي رسيدن به محل كار خود بايد مسافتي را با سواري بپيمايند، در روزهاي اخير كه موج سرماي شديد شرق كانادا را در بر گرفته است ابتدا موتور سواري هاي خود را روشن مي كنند تا گرم شود و سپس به منزل مي روند تا كارهايشان را انجام دهند. پليس گفته است سارقان اتومبيل اين روزها در خيابان هاي حومه شهر پرسه مي زنند و مترصد فرصت براي دزديدن اين نوع اتومبيل ها هستند. بنابراين آمار سرقت اتومبيل در هفته گذشته رشد چشمگيري كرده است.
در طول سال ۲۰۰۳ ده هزار سرقت اتومبيل در كانادا ثبت شده است.
نامزدهاي تمشك طلايي
لس آنجلس: نامزدهاي امسال جوايز سينمايي تمشك طلايي ديروز در آمريكا معرفي شدند. اين جوايز را يك سازمان غيرانتفاعي هر سال تقريباً همزمان با مراسم اسكار به بدترين هاي سينماي آمريكا اهداء مي كند. انتشار فهرست نامزدهاي امسال تمشك طلايي نشان مي دهد فيلم  «زن گربه اي» با بازي هال بري با هفت مورد نامزدي و «اسكندر» ساخته جنجالي اوليور استون با شش مورد نامزدي، بيشترين احتمال را براي شناخته شدن به عنوان بدترين فيلم سال دارند.
همچنين در ميان نامزدهاي بدترين بازيگر مرد نام جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا، براي صحنه هايي كه در فيلم «فارنهايت ۱۱/۹» از او نشان داده شد به چشم مي خورد. ساير نامزدهاي اين بخش بن افلك، جري گرل، كالين فارل و بن سيلر هستند. در بخش بازيگران زن نيز علاوه بر هال بري، نام آنجلينا جولي، اشلي اولسون، شاون وايانز و مارلن مايانز به چشم مي خورد.
بسيج پليس براي جريمه راننده متخلف
لندن: روزنامه هاي ديروز بريتانيا نوشته اند كه اسكاتلنديارد براي جريمه زني كه هنگام رانندگي سيب مي خورد از هواپيما، هليكوپتر و اتومبيل هاي گشت مجهز به دوربين ويدئويي استفاده كرده است.اين زن ۲۳ ساله كه «سارا مك كافري» نام دارد در دسامبر سال گذشته يك روز هنگام عبور از جاده اي در شمال شرق انگلستان به اتهام خوردن سيب در حين رانندگي توسط پليس جريمه شد. او اين اتهام را نپذيرفت و به دادگاه شكايت كرد. سارا در دادگاه ادعا كرد دو دستش در تمام مدت رانندگي به فرمان بوده و مهار اتومبيل را در اختيار داشته است. اما پليس اصرار داشت كه او در حال سيب خوردن رانندگي مي كرده و تسلط كامل بر خودرو نداشته است.
جاده اي كه ماجرا در آن اتفاق افتاده بود توسط هواپيما، هليكوپتر و خودروهاي گشت پليس كه به دوربين ويدئويي مجهز هستند، كنترل مي شود. بنابراين پليس ناچار شد براي اثبات ادعاي خود از فيلم هاي گرفته شده توسط آنها استفاده كند. دادگاه سرانجام سارا را به پرداخت شصت پوند جريمه متهم كرد. سارا پس از محكوميت در مورد كار پليس گفت: واقعاً مسخره است كه آنها براي چنين موضوعي اين همه ابزار به كار گرفته اند. تا به حال فكر مي كردم پليس ها كارهاي مهم تري براي انجام دادن دارند!

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه آرا: نمايشگاه نقاشي علي آرميده/ ۹ تا ۱۵ بهمن/ ضلع شمالي غربي هفت تير، كوچه مازندراني، شماره ،۲۷ تلفن: ۸۸۲۴۵۴۲
*نگارخانه گل: نمايشگاه نقاشي الهه زارع/ ۹ تا ۱۴ بهمن/ ميدان فاطمي، جنب مسجد نور، ساختمان نور، پلاك ۶۰ / تلفن: ۸۹۵۹۲۱۶
*نگارخانه دانشجو: نمايشگاه خط و تذهيب كورش صفرزاده / از ۵ تا ۱۲ بهمن/ خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو/ تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
*نگارخانه هنر: نمايشگاه آثار گرافيك، نقاشي، حجم و بازيافت با عنوان آ بي آرام آثار مريم منصوري/ ۴ تا ۱۰ بهمن/ خيابان نجات اللهي، نبش ورشو، مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶
*نگارخانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي مينا غازياني/ تا ۸ بهمن/ خيابان طالقاني، خيابان موسوي، باغ هنر تلفن: ۸۳۱۰۴۶۲
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي وطراحي فرحناز آذر آبادي حق / ۹ تا ۱۵ بهمن/ خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*گالري اثر: نمايشگاه آثار صادق تيرافكن/ تا ۱۴ بهمن/ خيابان ايرانشهر، كوچه بر فروشان، شماره ۱۳/ تلفن: ۸۳۲۶۶۸۹
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه آثار خوشنويسي محمود رحيمي عهد / ۹ تا ۱۴ بهمن/ شهرك قدس، فاز ،۳ كوچه دوم، پلاك ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
*نگارخانه شمس: نمايشگاه گروهي خط، تذهيب و مينياتور اساتيد انجمن خوشنويسان/ تا ۱۳ بهمن/ خيابان آفريقا، چهارراه جهان كودك، كوچه كمان، پلاك ۴/ تلفن: ۸۷۷۴۵۷۱

گل و گياه
گل سپاس
000936.jpg
نام علمي:Gentiana triflora
خانواده:GENTIANACEAE
گياه دائمي به بلندي ۶۰-۲۲ و گستردگي ۲۵ سانتي متر است داراي برگهاي سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي زنگوله اي شكل آن به رنگ آبي تا آبي _ بنفش در اواخر تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان پرنور و خاك مرطوب و غني از هوموس با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |