چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۴ - Jan 26, 2005
گفت و گوهاي هسته اي ايران و اروپا
آسوشيتدپرس:
مذاكرات در بن بست
شوراي عالي امنيت ملي:
تكذيب مي كنيم
ايسنا: خبرگزاري آسوشيتدپرس مدعي شد ، در متني كه ديروز از مذاكرات محرمانه ميان سه كشور اروپايي و ايران به دست آورده، طرفين در خصوص موضوع كليدي غني سازي اورانيوم به بن بست رسيده اند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد، متن اين مذاكرات كه ميان نمايندگان آلمان، فرانسه ، انگليس و ايران صورت گرفته است ، نشان مي دهد كه تهران بر حفظ اين موضع كه هدفش غني سازي اورانيوم است، استوار مي باشد؛ در حالي كه قدرت هاي اروپايي بر توقف يا از بين بردن غني سازي اورانيوم تأكيد دارند.
اين گزارش ادامه مي دهد كه ديپلمات هاي آگاه از مذاكرات كه خواستند نامشان فاش نشود، گفتند كه فضاي مذاكرات ميان دو طرف در دور دوم مذاكرات كه ۱۷ ژانويه در ژنو برگزار شد، بهبود يافته است. در ادامه اين گزارش مي خوانيم: با اين حال آنها تاييد كردند كه هيچ پيشرفتي بر سر تأكيد اروپايي ها بر اين كه ايران برنامه غني سازي اورانيومش را به طور دائم به حال تعليق درآورد، حاصل نشده است.
يكي از ديپلمات هاي اروپاي غربي گفت: موضع دو طرف در تضاد با يكديگر است. چنانچه اين بن بست حل نشود، هيچ راه حلي وجود نخواهد داشت كه در اين صورت راه براي ايران جهت ادامه دادن به كار بر روي غني سازي اورانيوم باز خواهد شد.
اين خبرگزاري با طرح اين ادعا كه تهران اين موضوع را كه واشنگتن و هم  پيمانانش مطرح مي كنند، مبني بر اين كه كشوري غني از نفت مانند ايران به انرژي هسته اي نياز ندارد، به صورت خصوصي تاييد كرده است، ادامه داد: ايران صراحتا تصديق كرده است كه برنامه چرخه سوختش مبناي اقتصادي ندارد(!)
خبر آسوشيتدپرس در راستاي جنگ رواني آمريكاست
مسئول كميته اطلاع رساني شوراي امنيت ملي در گفت وگو با خبرنگار ما در پاسخ به اين سئوال كه آسوشيتدپرس مدعي شده است مذاكرات محرمانه سه كشور اروپايي و ايران به دليل تأكيد ايران بر حفظ حق غني سازي و تأكيد اروپا بر توقف غني سازي به بن بست رسيده است نظر شما چيست گفت : اين خبر خلاف است براي اين كه مذاكره كنندگان به ايران آمده اند و گزارش مذاكرات را داده اند و من هم در مصاحبه اي با ايسنا كه در بعضي از مطبوعات هم منعكس بود گزارش پيشرفت كار كميسيون ها را دادم. طبق برنامه مذاكراتشان پيش رفته و جدول زمان بندي براي مذاكرات بعدي را در ۸-۱۱ فوريه تعيين كرده اند و همه ابعاد كار مورد توافق بوده و دو طرف هم در كار بسيار جدي بوده اند.آقامحمدي افزود: اين خبر در راستاي جنگ رواني آمريكايي هاست كه از چند روز پيش با گزارش نيويوركر آغاز كردند و اين تلاشي است كه آمريكايي ها به دليل نگراني از پيشرفت مذاكرات انجام مي دهند.

مقام معظم رهبري در نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي :
استيضاح وزيران در ماه هاي آخر مأموريت
هيچ سودي براي كشور ندارد
001023.jpg
گروه سياسي: در جلسه علني صبح ديروز مجلس شوراي اسلامي نامه مقام معظم رهبري خطاب به حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي درخصوص توقف طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش توسط محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس قرائت گرديد.
متن نامه به شرح ذيل مي باشد:
جناب آقاي دكتر حداد عادل رياست محترم مجلس شوراي اسلامي با سلام و تحيات
مجلس شوراي اسلامي دردوره هفتم بحمدالله موفق شده است جهت گيري درست و فعاليت خود را با ملاحظه نيازهاي كشور انتخاب كند. ترجيح مطالبات عمومي و اساسي مردم بر انگيزه ها و گرايش هاي ديگر، شاخصه ي مهمي در اين جهت گيري است كه به توفيق الهي، مجلس تاكنون به آن دست يافته و همچنان بايد بر آن پاي بفشارد. لازم مي دانم به مناسبت مطرح شدن استيضاح وزير محترم آموزش و پرورش به جنابعالي و همه نمايندگان عزيز عرض كنم كه در شرايط كنوني كه ماههاي آخر ماموريت خطير دولت درحال سپري شدن است، استيضاح وزيران هيچ سودي براي كشور و دستگاه هاي مسئول ندارد و متقابلا زيان هاي محتمل آن بسيار و خطرات آن هشدار دهنده است. البته مجلس موظف است كه از همه ابزارهاي نظارتي قانوني خود استفاده كند. والسلام عليكم جميعا و رحمت الله
سيدعلي خامنه اي
۵/۱۱/۱۳۸۳
نايب رئيس مجلس:
نمايندگان مجلس پيام مقام معظم رهبري را راهگشاي خود مي دانند
محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس كه صبح ديروز رياست جلسه را به عهده داشت افزود: مجلس دوره هفتم با تأكيد بر پيگيري مطالبات مردم و پرهيز از اقدامات غيرضروري كار خود را آغاز كرد و همچنان براين خواهش پافشاري مي كند و تعامل با دولت را در دستور كار خود قرار داده است.
وي با اشاره به مطرح شدن استيضاح وزير آموزش و پرورش در چند ماه اخير گفت: هيأت رئيسه مجلس تلاش كرد جلساتي براي مذاكره شفاف تر با دولت تشكيل دهد اما كار به نتيجه نرسيد و تقريباً هيأت رئيسه مجلس در يك بن بست قانوني قرار گرفته بود و احساس كرده بود كه طبق آيين نامه به درخواست بحق نمايندگان پاسخ مثبت دهد و طرح استيضاح در شرف اعلام قطعي بود كه بحمدا... مقام معظم رهبري با تدبيرشان اين مشكل را حل كردند و طي نامه اي به رئيس مجلس نظر خود را اعلام كردند كه اميدواريم با تعامل بيشتر مدت باقيمانده به بهترين دوره خدمتگزاري دولت تبديل شود.
حاجي: فصل الخطاب رهبري مشكلات آموزش و پرورش را حل كرد
مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش بعد از قرائت نامه مقام معظم رهبري در صحن مجلس مبني بر پايان دادن به طرح استيضاح وي در مجلس حاضر شد و اظهار داشت: فصل الخطاب بودن رهبري مشكلات آموزش و پرورش را حل كرد.
وي با تقدير و تشكر از رئيس جمهوري و رئيس مجلس شوراي اسلامي براي همه خدمتگزاران نظام آموزش و پرورش آرزوي توفيق كرد و از تمامي همكارانش در استان ها و شهرستان ها خواست تا با جديت وظايف خود را دنبال كنند.
۲۳۴ نماينده مجلس در نامه اي به مقام معظم رهبري از ايشان تشكر كردند
در پايان جلسه علني ديروز ۲۳۴ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي به مقام معظم رهبري از تأييد جهت فعاليت مجلس هفتم تشكر و ابراز اميدواري كردند وزيران دولت از اين فرصت براي باز نگهداشتن باب تعامل با مجلس و خدمت به مردم استفاده كنند.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: اكنون كه رهبر فرزانه در شرايط خاص دولت استفاده از ابزار استيضاح را به مصلحت كشور نمي دانند ما نمايندگان مجلس نيز رهنمودهاي حضرتعالي را نصب العين خود قرار خواهيم داد.

ديروز در مجلس تصويب شد:
افزايش ۶۰ درصدي حقوق بازنشستگان جانباز
گروه سياسي - زهرا محمدزاده : براساس تصويب ديروز مجلس شوراي اسلامي حقوق بازنشستگان مشمول اعم از كشوري و لشكري كه قبل از تاريخ ۱۴/۸/۸۱ بازنشسته شده اند حداكثر ۶۰ درصد افزايش مي يابد. اين قانون از اول فروردين سال ۸۴ قابل اجرا خواهد بود.
شايان ذكر است كليات لايحه تسري قانون نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و معلولين عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور به جانبازان و آزادگان انقلاب وجنگ و معلولين عادي نيروهاي نظامي و انتظامي و وزارت دفاع در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي به تصويب نمايندگان رسيد.
براساس اين گزارش، چنانچه اين لايحه به تصويب نهايي برسد معلولين عادي مشاغل سخت و زيان آور نيروهاي مسلح از قانون بازنشستگي جانبازان استفاده خواهند كرد.
كليات لايحه حمايت از بهسازي
بافت پيرامون حرم مطهر امام رضا (ع)
و حضرت معصومه (س) به تصويب رسيد
براين اساس وزارت مسكن و شهرسازي مجاز است اجازه تملك حداكثر پنج درصد از اراضي واقعي در محدوده طرح حرم مطهر را از محل اراضي و املاك متعلق به خود يا بخش خصوصي يا ساير بخش ها جهت احداث پروژه هاي مسكوني يا اقامتي با رعايت قوانين و مقررات و كاربري مصوبات به اتباع خارجي مسلمان صادر نمايد. درصورت تصويب نهايي، براساس بند (۳) اين لايحه نيز وزارت مسكن و شهرسازي موظف است نسبت به تهيه طرح مجموعه فرهنگي، هنري، سياحتي با الهام از معماري و آ داب و سنن مناطق مختلف كشور در بافت پيرامون حرم مطهر اقدام و اجرا نمايد.بخش خصوصي نيز مجاز به سرمايه گذاري در اين طرح مي باشد.
تصويب ۸ ماده طرح حمايت از
نشانه هاي جغرافيايي
نشانه جغرافيايي به نشانه اي اطلاق مي شود كه مبدا كالايي را به قلمرو، منطقه يا ناحيه اي از كشور منتسب مي سازد مشروط بر اين كه كيفيت و مرغوبيت، شهرت يا ساير خصوصيات كالا اساسا قابل انتساب به مبدا جغرافيايي آن باشد.
در جلسه علني ديروز به هشت ماده از اين طرح رسيدگي شد و مابقي آن به جلسه بعد موكول گرديد كه درصورت تصويب نهايي اين طرح، هريك از توليدات كشاورزي صنعتي و صنايع دستي توليد شهرهاي مختلف ايران به نام آن منطقه ثبت خواهد شد كه زعفران، پسته، فرش، عسل، لبنيات و صنايع دستي اصفهان ازجمله مصاديق بارز اين طرح مي باشد.
پاسخ وزير كشور به نماينده اهواز
در ادامه جلسه علني ديروز مجلس، عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور براي پاسخگويي به سوال سيد احمد موسوي نماينده اهواز در صحن علني مجلس حضور يافت.
نماينده اهواز از وزير كشور درباره عدم مديريت و كنترل اختلافات در منطقه اي از اهواز كه منجر به قتل ۸ نفر شده است سوال كرد.
موسوي لاري در پاسخ به سوال نماينده اهواز با اين توضيح كه بعضي مديران ضعيف استان، گناه بي تدبيري خود را به گردن اقوام منطقه مي اندازند و طوري وانمود مي نمايند كه تعصبات و سنتهاي غلط قومي باعث بروز مشكلات است اظهارداشت: من هم معتقدم نه تنها اين اختلاف به هيچ وجه منشأ قومي ندارد بلكه هيچ واگرايي قومي بين ساكنان خطه خوزستان ديده نمي شود و بالعكس همگرايي و توجه خوزستاني ها نسبت به مصالح و منافع ملي از ساير مناطق كشور ممتازتر است.
وي تصريح كرد: مسوولان استان از تمام توان و ظرفيت براي مهار اين مساله استفاده كرده اند و در يك اقدام بي سابقه شوراي تامين استان بيش از ۲۰ جلسه را به بررسي اين مساله اختصاص داده است.نماينده اهواز در ادامه سوال خود به نامه معاون وزير كشور اشاره كرد و افزود: آقاي وزير كشور لطفا نظراتي را كه درباره قومي نبودن و تعصبي نبودن درگيري ها در مجلس اعلام كرديد به معاونتان هم اطلاع دهيد تا خلاف نظر شما چنين مسايلي را در گزارش نياورند.موسوي لاري در پاسخ گفت: معتقدم بيش از اينكه به چنين مباحثي بپردازيم بايد اقدامات پيشگيرانه به كار بنديم تا چنين وقايع ناگواري رخ ندهد.
همچنين نماينده اهواز پس از پاسخ وزير كشور درباره وقوع قتل هاي اخير در منطقه شيخ ثاني استان خوزستان گفت: به شرط پيگيري وزير كشور براي حل اين مساله با جديت كامل از پاسخ وي قانع مي شوم.

در حاشيه مجلس
واكنش نمايندگان به نامه مقام معظم رهبري
*علاءالدين بروجردي، نماينده بروجرد گفت: با پيام مقام معظم رهبري پرونده استيضاح دولت خاتمي در مجلس بسته شد.
وي افزود: مقام معظم رهبري در اين مقطع اين گونه تشخيص دادند و از دولت حمايت كردند.
*شكرالله عطارزاده، نماينده بوشهر گفت: تعلل بي مورد و بي اساس هيأت رئيسه منجر شد تا از مقام معظم رهبري هزينه سنگين شود.
* قدرت الله عليخاني، نماينده بوئين زهرا: رهبر معظم انقلاب در اين مقطع احساس كردند كه بايد هشدار و رهنمود را به مجلس هفتم بدهند و اين پيام بسيار بجا بود و تشكر مي كنم و اميدواريم نمايندگان اين را سرلوحه كار خود قرار دهند تا هشدار و پيام هاي ديگري تا آخر دوره دريافت نكنند.
* مجيد انصاري، معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: از اقتدار رهبري كه همواره اين گونه بوده است تشكر مي كنم.
* خاتمي طي نامه اي به حداد عادل مهندس محمد رحمتي را جهت تصدي وزارت راه و ترابري براي اخذ رأي اعتماد به مجلس معرفي كرد. در همين رابطه حسين آفريده از ملاقات كميته زيربنايي كميسيون اقليت با مهندس رحمتي كانديداي پيشنهادي وزارت راه و ترابري خبر داد.
* بيژن زنگنه وزير نفت، سيدمحمد ميرمحمدي را به عنوان معاون جديد خود در امور حقوقي و مجلس منصوب كرد.
* يحيوي نماينده بروجرد( براي حوزه تهران)، سيداحمد موسوي نماينده اهواز، عباسعلي اللهياري نماينده كرمانشاه، تيمورعلي عسگري نماينده مشهد، جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه و سيدمحمد ميرمحمدي نماينده قم به عنوان نمايندگان ناظر بر انتخابات عراق به سازمان بين المللي مهاجرت كه در امان قرار دارد معرفي شده اند.
* وزير كشور به خبرنگاران گفت كه بعد از پاسخ به نماينده اهواز با آنها گفت وگو مي كند اما از درب ديگري مجلس را ترك كرد.

اخبار كوتاه
امروز حامد كرزاي در تهران است
ايسنا: رئيس جمهور افغانستان صبح امروز به تهران وارد مي شود.حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان در اين سفر با مقامات عالي رتبه كشورمان ديدار و گفت وگو خواهد كرد.در اين سفر تعدادي سند همكاري ميان دو كشور به امضا خواهد رسيد و همچنين قرار است جاده  دوغارون- هرات نيز طي اين سفر به بهره برداري برسد.
يوشچنكو به ايران مي آيد
ايسنا: جهانگيري، وزير صنايع و معادن و رئيس ايراني كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي دو كشور كه به عنوان فرستاده ويژه رئيس جمهور كشورمان در مراسم تحليف ويكتور يوشچنكو، رئيس جمهور جديد اوكراين شركت كرده بود در حاشيه اين مراسم با وي در كاخ مارينسكي ديدار كرد. در اين ملاقات جهانگيري ضمن ابلاغ سلام هاي گرم رئيس جمهور كشورمان به يوشچنكو درباره همكاري هاي مشترك در زمينه هاي اقتصادي و صنعتي به ويژه پروژه توليد مشترك هواپيماي ايران ۱۴۰ و همچنين طرح احداث خط لوله انتقال گاز ايران از طريق اوكراين به اروپا بحث و تبادل نظر نمودند.
يوشچنكو نيز با استقبال از طرح انتقال منابع انرژي جمهوري اسلامي ايران به اروپا از مسير اين كشور و گسترش همكاري هاي دوجانبه ابراز علاقمندي كرد تا در اولين فرصت از جمهوري اسلامي  ايران بازديد به عمل آورد.
حداد عادل به پاكستان سفر مي كند
ايسنا: روزنامه  داون به نقل از اطلاعيه  رسمي وزارت امور خارجه  پاكستان نوشت: سفير پاكستان در تهران روز دوشنبه با رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران ديدار كرد. اين روزنامه به نقل از حداد عادل افزود: ايران پاكستان را همسايه اي بزرگ مي داند كه پيوندهاي تاريخي، مذهبي و فرهنگي را با آن داراست.وي همچنين از تبادلات در سطوح بالا ميان دو كشور ابراز رضايت كرده و گفت كه ملت و دولت ايران در انتظار سفر قريب الوقوع نخست وزير پاكستان به تهران هستند. احمدخان بر دعوت شودري اميرحسين، رييس مجلس ملي پاكستان از رييس مجلس كشورمان براي سفر به پاكستان تاكيد كرد و حداد عادل نيز ضمن پذيرش اين دعوت گفت كه تلاش مي كند در اسرع وقت به پاكستان سفر كند.

يادداشت
مجلس
اقدام بسيار مهم رهبر معظم انقلاب اسلامي در جلوگيري از روند فزاينده استيضاح اعضاي كابينه اين سئوال را مطرح مي كند، چرا ايشان با احساس ضرورت شخصا در امر مداخله كردند؟ به نظر مي رسد:
۱- معمولا در آ ستانه پايان كار، دولت با نوعي ركود بر انجام وظايف خود مواجه مي شود كه تا حدي طبيعي است.زيرا وزرا ترجيح مي دهند كه به اجراي برنامه هايي كه از پيش آغاز شده و يا برنامه هاي كوتاه مدت اكتفا كنند و از آغاز برنامه هاي مهمي كه به وقت بيشتري نياز دارند اجتناب مي ورزند. حال اگر دولت با اين وضعيت، فشار جديدي را كه ناشي از انجام وظيفه نظارتي مجلس است تحمل كند، گذران امور با دشواري بيشتر همراه بوده، عملا روحيه پرداختن بيشتر به امور ملت دستخوش تحول مي گردد. لذا در واقع رهبر معظم انقلاب پيش از هر چيز بر آن بوده اند كه موانع جنبي در اداره امور كشور و برآوردن نيازهاي ملت برطرف شود و دولت در مدت زمان باقي مانده همچنان به خدمتگزاري ادامه دهد.
۲- حقيقت اين است كه بيش از حد سياسي كردن فضاي جامعه امري نيست كه مردم از آن استقبال كنند به همين دليل در انتخابات شوراها رويكرد ديگري از خود نشان دادند. تجربه موفق شوراها كه با پرهيز از ورود به برخوردهاي سياسي و تحميل التهاب بر جامعه، خدمتگزاري به مردم را مد نظر قرار دادند، موجب شد تا در انتخابات مجلس هفتم اين گرايش با موفقيت اكثريت كرسي هاي مجلس را از آن خويش سازد. در حقيقت مجلس هفتم در مسير خدمت به مردم و رفع مشكلات آنان تاكنون گام هاي بلند و جدي را برداشته است ليكن به نظر مي رسد برخي برخوردهاي ناشي از تعصبات حرفه اي و يا غيرحكيمانه و محلي مي رفت تا فضاي غالب را تحت تأثير قرار دهد. همان فضايي كه مردم با اميد به آن به اين مجلس رأي داده اند. با توجه به اين نكته به نظر مي رسد اقدام مهم مقام رهبري در واقع تذكري است به مجلس كه رويكرد واقعي خويش را حفظ و از ورود به مسير انحرافي بپرهيزد؛ همان كه از سوي اكثريت قريب به اتفاق اعضاي مجلس مورد قبول بوده و مي كوشند در آن جهت به حركت درآيند.
۳-در شرايط كنوني كشور با يك چالش جدي در صحنه  بين المللي روبه روست. از يكسو مذاكرات هسته اي در جريان است و از سوي ديگر دولت جديد بوش در حاليكه هنوز كار خود را آغاز نكرده تبليغ مي كند كه فشار سياسي به ايران را تشديد نمايد. در چنين شرايطي حكمت و عقل مداري چنين اقتضا مي كند كه به جاي تشديد اختلافات در مسير همگرايي و ايجاد انسجام ملي به حركت درآييم. مي توان پيام مهم رهبر عظيم الشأن انقلاب را تذكري در اين باب تفسير نمود.
۴- در تمام كشورهاي با فرهنگ و برخوردار از دمكراسي همه جريانات سياسي مي كوشند تا احترام همه دولتهاي پيشين خود را حفظ نمايند، هر چند كه انتقاد و رقابت يك امر پذيرفته شده است. ليكن بايد در چارچوبي متمدنانه عملي گردد. يقينا همه دولتهاي پيشين در حد توان خود تلاش گسترده اي در خدمت رساني به مردم به عمل آورده اند، گرچه اقدامات آنان با نارسائيها و كاستي هايي نيز همراه بوده است. اقتضاي برخورد متمدنانه اين است كه احترام دولتي كه در آستانه پايان كار خويش است، حفظ گردد.
در پايان اميدواريم كه اعضاي محترم دولت اين فرصت را براي خدمتگزاري هر چه بيشتر به مردم غنيمت شمارند و اعضاي محترم مجلس شوراي اسلامي نيز با استفاده از حق نظارتي خويش دولت را به اين مسير سوق دهند، افزون بر آنكه توجه به ابتكارات جديد و طرح و تصويب قوانيني كه براي حل مشكلات مردم راه گشا خواهند بود از ضرورتهاي مورد توجه مجلس شوراي اسلامي بوده و خواهد بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |