چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۴ - Jan 26, 2005
آغاز اولين كنفرانس بين المللي روابط عمومي با پيام رئيس جمهوري:
شبكه هاي نوين ارتباطي، زمان و مكان را دگرگون مي سازند
000978.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: نمي توان در عصر ارتباطات زيست و از نقش روابط عمومي در جامعه دستخوش تغيير آن هم تغييرات پرشتاب و در هم تنيده غافل ماند. عصر ارتباطات، عصر شتابندگي زمان و به هم پيوستن شبكه هاي گوناگون حيات فرد و جامعه است. نظام ها و شبكه هاي نوين ارتباطي، زمان و مكان را كه عناصر بنيادين زندگاني انسان هستند، دگرگون مي سازند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر هادي خانيكي مشاور رئيس جمهوري در نخستين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران ضمن اعلام اين مطلب از پيام رئيس جمهوري افزود: در اين عصر، مخاطب هر پيامي، نه شيئي منفعل كه عنصري فاعل براي ارتباط و گفت وگو است. فهم و تبيين كاركردهاي روابط عمومي آن هم از زاويه اي علمي و تخصصي، مسأله مهم پيش روي ماست.
وي در ادامه اين پيام افزود: بايد از ميانه مسائل پيچيده اجتماعي، فرهنگي و اجرايي راهي تازه گشود و از قالب هاي كهن فراتر رفت. مي توان به نقش مخاطب و نهادهاي ارتباطي توأمان نگاه كرد و اين وقتي ميسر است كه رهيافت هاي نظري و دستاوردهاي تجربي انديشمندان و متخصصان دانش نوين ارتباطات به واقع، محل اعتنا شود. ما امروز بيش از هر زمان، هم نياز به نظريه ها و منابع و متون جديد علمي و پژوهشي در ارتباطات داريم و هم بايد به مسائل جديد جامعه در حال گذار خويش اهتمام ورزيم.
مشاور رئيس جمهوري گفت:روابط عمومي در ايران هم نيازمند آگاهي از آخرين دستاوردهاي علمي و بين المللي است و هم محتاج تدوين و تبيين تجربه «روابط عمومي ايران» .
دكتر خانيكي همچنين افزود: مواجهه نهادهاي علمي و تخصصي و سازمان هاي اداري و اجرايي در سطوح دولتي و غيردولتي وقتي راهگشا و كارساز است كه متناسب با اين واقعيت دانش خويش را نو، تجربه خود را مدون و سازوكار خويش را كارآمد سازند. ارتباط سه گانه ميان دانشگاه، سازمان هاي اجرايي و نهادهاي مدني در اين فرآيند ضرورتي گريزناپذير است.
مهندس عزت ا... ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما نيز در اين كنفرانس با اشاره به ماهيت روابط عمومي كه اساساً از جنس ارتباط است گفت: علم ارتباطات نيز همچون علم الكترونيك به شكلي تصاعدي رشد مي كند و اگر ادعا كنيم كه هر روز در اين عرصه شاهد اتفاقات و رويدادهايي جديد هستيم، گزاف نگفته ايم.
وي افزود: اگر براي سازمان دو محيط فرض كنيم، يكي محيط داخلي و ديگري خارجي است كه ناظر سازمان است و بايد وظيفه اي تأثيرگذار نيز داشته باشد. ضمن اين كه ارتباط سازمان با محيط خارجي خود مقوله بسيار مهمي است و اين روابط عمومي است كه حجم عظيمي از وظايف را بر عهده دارد و پلي است ميان سازمان با محيط خارجي، با اين توضيح كه اين يك طرفه نيست و يك نگرش سنتي با نگرش اطلاع رساني و تبليغات به معناي خودش در مورد روابط عمومي حاكم بود كه به هيچ وجه نگرش جامعي نيست.
ضرغامي همچنين افزود: در دنيايي كه مفاهيم اطلاع رساني و تبليغات دگرگون شده، روابط عمومي وظيفه دارد جريان اطلاع رساني را دوطرفه تبيين كند و باعث تغييرات متناسب در سازمان و مخاطب خود شود.
وي همچنين گفت: صدا و سيما هم به عنوان جايگاه و مسئوليتي كه به عهده دارد مي تواند همانند يك روابط عمومي بزرگ به عنوان پلي ميان مردم و مسئولين باشد و در جهت تبيين سياست هاي نظام گام بردارد، ضمن اين كه بتواند نمايندگاني براي مخاطبان باشد و بتوانيم اين ظرفيت را به وجود بياوريم كه فرهنگ تربيت عمومي به سمت پرسشگري پيش برود و يك حاشيه امنيت براي ايجاد انگيزه و تلاش و رشد جمعي به وجود آيد.
مهدي باقريان، دبير كنفرانس بين المللي روابط عمومي نيز گفت: هدف ما از برپايي چنين كنفرانسي بررسي نوع نگرش جامعه نسبت به روابط عمومي بود و اين برمي گردد به همه عوامل از جمله مديران و دست اندركاران و مسئولين در جهت مشروع نگاه  داشتن اعمال اين سازمان ها، ما معتقديم روابط عمومي به عنوان نهاد عمومي نمي تواند چنين باشد.
وي افزود: بازخوردهايي كه از اين حركت دريافت كرديم، نشانگر تأييد اين حركت بود.

بازگشايي دارالفنون ۲‎/۵ميليارد پول مي خواهد
000975.jpg
گروه علمي فرهنگي: رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در صورت تأمين اعتبار براي مرمت دارالفنون، مي توانيم تا نيمه دوم سال ۱۳۸۵ دارالفنون را بازسازي كرده و فعاليتهاي فرهنگي خود را آغاز كنيم.
علي اصغر كاكو جويباري در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: در صورتي كه اعتباري معادل ۵/۲ ميليارد تومان براي مرمت ساختمان دارالفنون پيش بيني شود، حداقل ۱۸ ماه براي مرمت زمان نياز است كه در اين صورت اين بنا قابل بهره برداري خواهد بود.
وي اضافه كرد: اميدواريم با حمايت دولت، سياستگذاري شوراي اسلامي شهر تهران و سازمان ميراث فرهنگي كشور بتوانيم اعتباري را در مجلس شوراي اسلامي در فصل تدوين بودجه كل كشور براي اين منظور تأمين كنيم. رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص بازديد رئيس شوراي شهر تهران نيز گفت: يكي از مأموريتهايي كه رئيس شوراي شهر تهران پيگيري مي كند، مسائل فرهنگي شهر است و بناي تاريخي دارالفنون در حوزه مديريت شوراي اسلامي شهر تهران قرار دارد.
وي افزود: هدف از دعوت نيز اين بود كه به نوعي از مشاركت دوستان شوراي شهر چه حمايت در حد سياست گذاري، چه شكل حمايت از نظر تأمين منابع مالي و چه به شكل حمايت فني در مرمت اين مجموعه استفاده شود.

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر داد:
اختصاص شعبه هايي از دادگاه ها به جرائم
حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري
گروه علمي فرهنگي: معاون امور بين الملل، حقوقي و مجلس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: تعدادي از شعبه هاي دادگاه ها در سراسر كشور، براي رسيدگي به جرايم و تخلفات ميراث فرهنگي و گردشگري اختصاص مي يابد.
طه هاشمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري حوزه اي تخصصي است و رسيدگي به امور جرايم و تخلفات در اين حوزه نياز به قاضي متخصص در اين رشته دارد تا نتيجه دعاوي به واقعيت نزديك تر باشد.
هاشمي خاطرنشان كرد: با قوه قضائيه مذاكراتي انجام گرفته تا شعبه هايي از دادگاه ها به جرائم ميراث فرهنگي و گردشگري اختصاص  يابد و ناهماهنگي هايي كه در احكام و قوانين صادرشده از سوي دادگاه ها نسبت به تخلفات ميراث فرهنگي و گردشگري وجود دارد، از بين برود.
معاون امور بين الملل، حقوقي و مجلس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خاطرنشان كرد: همچنين اخيرا با ستاد مبارزه با قاچاق كالا، جلساتي برگزار شده و آنان قول داده اند كه مسائل مربوط به قاچاق اشيا و كالاهاي عتيقه را در دستور كار خود قرار دهند.
وي با اشاره به اين كه بايد در قوانين و احكام مربوط به قاچاق و سرقت اشياي تاريخي بازنگري شود، تصريح كرد: اگر سارقان و قاچاقچيان اشياي تاريخي بدانند كه با آنان در صورت تخلف برخورد جدي مي شود، كمتر به سراغ سرقت و يا قاچاق خواهند رفت. اميدوارم در تعاملي كه با قوه قضائيه صورت گرفته، ميزان اين نوع تخلفات كاهش يابد.
هاشمي از تدوين طرح نظام جامع حقوق ميراث فرهنگي و گردشگري از سوي معاونت امور بين الملل، حقوقي و مجلس اين سازمان خبر داد و افزود: زمان بندي كه براي تدوين اين طرح در نظر گرفته شده، حداكثر چهار سال است. البته اميدواريم اين زمان به مدت كمتري تقليل يابد.

هشدار وزير بهداشت به تصميم گيري هاي
آينده سازمان نظام پزشكي
ايسنا:وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ارزيابي از جلب مشاركت پزشكان در انتخابات نظام پزشكي گفت: تصويب قانون جديد نظام پزشكي، دست پزشكان را در تصميم گيري ها و برنامه ريزيها بيشتر باز گذاشته است و پيش بيني مي شود حضور فعال تري از جامعه  پزشكي را نسبت به انتخابات پيشين شاهد باشيم.
دكتر مسعود پزشكيان از قانون جديد سازمان نظام پزشكي انتقاد كرد و توضيح داد: تصور مي شود قانون مذكور با توجه به مقررات و قوانيني كه در آن طراحي شده، مشكلاتي را به وجود آورد اما از آنجا كه به هر حال قانون به تصويب قطعي رسيده و قابل اجراست، طبعا اطاعت خواهيم كرد چرا كه معتقديم از اين پس كمبودها را تنها مي توان در عمل برطرف كرد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، همچنين از كانديداهاي نظام پزشكي خواست كه در درجه اول، «سخنگوي تمام عيار» هم صنفان خود باشند.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: البته كانديداها مي بايست به موازات اعمال اين ويژگي (سخنگوي تمام عيار بودن) مردم و جامعه و از سوي ديگر سياست گذاري ها و قوانين را هم ببيند؛ چرا كه قاعده بازي در يك معادله اين است كه مؤلفه هاي سياست گذار، مجري و دريافت كننده خدمت هر سه برنده بازي باشند.
وزير بهداشت اطمينان داد: آنهايي كه در اين چرخه با اين نوع نگاه وارد مي شوند كه بر اساس برنده شدن طرف هاي مقابل تصميم گيري كرده و سياست گذاري كنند، علاوه بر پايداري آن همه موفق خواهند بود. در غير اين صورت آنچه پيش بيني مي شود، مقطعي بوده و در زمان بعدي قابل اجرا نخواهد بود.
گفتني است، انتخابات سازمان نظام پزشكي روز ۹ بهمن ماه در محل دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي شود.

رئيس ستاد ديه خبر داد:
احتمال لغو مجازات زندان براي بدهكاران ديه
ايلنا: رييس ستاد ديه گفت: در حال حاضر، بيش از يك هزار و ۷۰۰ بدهكار محكوم به پرداخت ديه در زندان  ها هستند كه مشمول طرح ستاد ديه مي  شوند و ۹۰ درصد آن  ها كساني هستند كه بيمه شخص ثالث ندارند.
اسدالله جولايي،رييس ستاد ديه، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا،گفت: متاسفانه تعداد زيادي از افرادي كه محكوم به پرداخت ديه هستند و به دليل ناتواني از پرداخت ديه، در زندان  هاي كشور بسر مي  برند، رانندگاني هستند كه به دليل نداشتن بيمه شخص ثالث، دچار اين مشكلات شده  اند.رئيس ستاد ديه، از انجام اقداماتي براي جلوگيري از ورود بدهكاران ديه به زندان به عنوان افراد غيربزهكار، خبر داد و افزود: از تعدادي از فقها خواسته  ايم كه در خصوص مسلمانان غيربزهكار كه به خاطر عدم توانايي در پرداخت ديه به زندان مي  روند، فتواهايي صادر كنند و همه آنها معتقدند كه نبايد فرد مسلمان غيربزهكار را به زندان، فرستاد. وي اظهار اميدواري كرد، با فعاليت  هاي انجام شده در كميته حقوقي ستاد و دانشگاه امام صادق(ع)، زندانيان بدهكار ديه به زندان  ها منتقل نشوند.

مستمري افراد تحت پوشش كميته امداد
و سازمان بهزيستي سه برابر شد
مهر: عضو كميسيون اجتماعي مجلس اعلام كرد با توجه به بودجه پيش ببني شده براي نهادهاي حمايتي كميته امداد و سازمان بهزيستي كشور ، مستمري افراد تحت پوشش اين نهادها در سال آينده ۳ برابر ميزان فعلي خواهد شد.
دكتر ابوالقاسم مختاري با بيان اين مطلب افزود: در سال ۸۳ مقرر شد ۲۲۶ ميليارد تومان از اعتبار يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاري صندوق ذخيره ارزي براي افزايش مستمري افراد تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي در ۶ ماهه دوم سال در نظر گرفته شود كه با موافقت شوراي نگهبان بزودي تعلق خواهد گرفت.
وي افزود: در حال حاضر سرانه مستمري براي خانواده هاي ۵ نفره به بالا ۱۸ هزار تومان است و با توجه به قانون برنامه سوم توسعه بايد ۴۰ درصد حداقل حقوق به افراد بي سرپرست و نيازمند تعلق گيرد. بنابراين، به منظور تأمين حداقل نياز آنها ، پيش بيني مي شود با اختصاص اعتبارات ميزان مستمري افراد تحت پوشش به ۳ برابر اين مبلغ افزايش پيدا كند.
وي خاطرنشان كرد: اعتبار مستمري كميته امداد و بهزيستي براي سال ۸۴ ، ۲۶۰ ميليارد تومان است و اين مبلغ به هيچ وجه پاسخگوي نياز مستمري بگيران نخواهد بود و همچنين با توجه به افزايش تورم در چند سال اخير مستمري افراد تحت پوشش افزايشي نداشته است.عضو كميسيون اجتماعي مجلس در خصوص افراد پشت نوبت كميته امداد، تاكيد كرد: براساس آمارهاي ارايه شده در حال حاضر يك و نيم ميليون خانوار تحت پوشش اين نهاد قرار دارند و ۵۰۰ هزار خانوار نيازمند نيز براي دريافت كمك و حمايت پشت نوبت هستند و چنانچه بخواهيم حداقل ۵۰ درصد آنها را در سال آينده تحت پوشش كميته امداد قرار دهيم نياز به اعتبار ۵۰۰ ميليارد توماني وجود دارد كه بايد بودجه در نظر گرفته شده براي سال ۸۴ اضافه شود تا بتوانيم مستمري افراد تحت پوشش را افزايش دهيم.

برنامه كميسيون ايمني راه ها تصويب شد
مهر: هيات وزيران بنا به پيشنهاد شوراي عالي سلامت كشور و استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران برنامه كميسيون ايمني راه ها را تصويب كرد.
روابط عمومي وزارت بهداشت و درمان اعلام كرد طبق اين مصوبه كميسيون ايمني راه ها ظرف سه ماه برنامه اجرايي موظف است موارد زير را با زمان بندي مشخص و اهداف كمي تهيه كند.از جمله اين برنامه ها مي توان به ارتقاي سطح ايمني ترافيك با استفاده از اعمال و بازنگري قوانين موجود به صورت مستمر، آموزش عمومي و تخصصي، ترغيب و تشويق تردد ايمن، اصلاح مهندسي ترافيك و ارزشيابي مستمر و طراحي مداخله لازم، ارتقاي ايمني وسايل تردد از طريق روش هايي نظير محدود كردن توليد و استفاده از وسايل غير ايمن تردد، رعايت استانداردهاي ايمن در توليد موتورسيكلت، جلوگيري سختگيرانه از رانندگي افراد غير مجاز از جمله اشخاص معتاد، مست، خسته و ماجراجو با هر وسيله نقليه با رعايت مقررات مربوط، ارايه زمان بندي مشخص براي اصلاح نقاط حادثه ساز در جاده هاي بين شهري و معابر شهري و روستايي اشاره كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |