پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳
لاريجاني:
آرامش خلاق در درون تئوري صلح در بيرون
زمينه كار در كشور آنقدر وجود دارد كه اگر مدير اجرايي اراده و وقت خود را
صرف انجام آن كارها كند، فرصتي براي خاراندن سرش هم نباشد و اگر كسي
نخواهد كار كند، براي كار نكردن مي توان مسائل زيادي را مطرح كرد
آقاي هاشمي در قبل و بعد از انقلاب نقش مهمي در تكون جمهوري اسلامي داشته اند ولي بارها گفته اند كه علاقه براي آمدن در انتخابات ندارم و آمدن ايشان به ايجاد شرايطي است كه بايد آنرا رصد كرد تا براساس حوادث آينده درباره  آن نظر داد
009762.jpg
خبرگزاري فارس: علي لاريجاني نامزد احتمالي اصولگرايان در انتخابات آينده رياست جمهوري گفت: جريان اصولگرايان آرامش خلاق در درون و تئوري صلح در بيرون را پيگيري مي كند.
علي لاريجاني نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي عصر سه شنبه با حضور در خبرگزاري فارس در نشست خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي شركت كرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
وي در ابتداي اين نشست، با تبريك ايام دهه فجر به اصحاب رسانه ها گفت: انقلاب اسلامي انقلابي ويژه، هويت زا، عزت آفرين و احياگر غرور ديني و ملي ايرانيان بود.
وي صيانت از عنصر الهام بخشي انقلاب و كارآمدسازي نظام ديني را امري لازم برشمرد و تصريح كرد: راه حفظ منافع ملي ايرانيان را گريز از دور باطل فقر، ايجاد فرصت برابر سياسي، اقتصادي، فرهنگي و كارآمدي دولت در ابعاد مختلف و نيز آرامش خلاق در درون و پيگيري تئوري صلح در بيرون با هدف صيانت از عنصر الهام بخشي انقلاب و كمك دستگاه ديپلماسي به جريان توسعه كشور مي دانيم.
لاريجاني ترجيح گروه گرايي به جاي هرگونه تكروي و فرديت، حركت بر مبناي واقع گرايي خلاق و عملگرايي با مبنا، نگاهي نو در اصولگرايي متناسب با نيازهاي زمان، توجه كانوني به نسل سبز، با اميد به پيشرفت، نشاط و تحولگرايي و در نهايت عدالت طلبي به عنوان ركن توسعه اختيارمندي را از جمله اين اهداف خواند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، توانمند سازي اقتصاد و نيز توانمندي در علم و فناوري را از عوامل توان ملي كشور خواند و بيان داشت: توسعه اختيارمندي در عرصه هاي فرهنگ و سياست و اقتصاد و رفتن به سمت فعال و موثر ديدن توانمندي مردم و چابك سازي دولت راه حل مشكلات كشور است.
لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص اينكه آيا آمدن شما به عرصه انتخابات به معناي يكپارچگي حاكميت است، گفت: بايد ديد كه دوگانگي در حاكميت كمكي به توسعه كشور مي كند يا خير؟ چرا كه همانهايي كه روزي دم از يگانگي حاكميت مي زدند امروز دوگانگي در حاكميت را توصيه مي كنند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همسويي و يگانگي در حاكميت را از آن حيث كه برآيند كار مديران، همديگر را خنثي نمي كند، مثبت دانست و با اشاره به خستگي مردم از مشاجرات سياسي اظهار داشت: استراتژي ما بايد استراتژي صلح آميز حتي در تعاملات بين المللي و داراي مبناي عقلاني باشد. لاريجاني گفت: در ساحت اجتماعي نيز سياست اصولگرايان ورود به خلوت مردم نيست، بلكه اين جريان با آرامش خلاق سعي در ايجاد آرامش در جامعه دارد.
وي در مورد شكل گيري جريان اصولگرايان در كشور گفت: جريان اصولگرايان در برهه اي از زمان همراهي با اصولگرايان را پي گرفت و اين جريان با نگاهي واقع بينانه و عملگرايانه در مسائل داخلي و خارجي به موضوعات كشور مي نگرد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد توقعات از صدا و سيما گفت:در واقع حركت كيفي در درون يك بستر كمي مي تواند صورت پذيرد كه اين امر در استراتژي صدا و سيما تحقق پيدا كرد به طوري كه استفاده از برنامه هاي صدا و سيما در سال ۷۲ به طور متوسط ۲ ساعت در روز بود و در سال ۸۲ به چهار ساعت و ۵۵ دقيقه رسيد.
رئيس سابق سازمان صداوسيما در ادامه تأكيد كرد: نبايد تصور شود كه صدا و سيما يك كارخانه پارچه بافي  است كه مي تواند يك طرح را به صورت قالبي و تقليدي توليد كند چرا كه هر اثر هنري يك اثر مستقل و منحصر به فرد است كه هنرمند با خلاقيت و نوآوري خود آن را خلق مي كند و هر گونه قالبي فكر كردن و يك سونگري، خلاقيت هنرمندان را از بين مي برد و اين براي حركت هنري و فرهنگي در جامعه سم مهلك است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با انتقاد به تقليد كوركورانه و گرته برداري از نظام هاي توسعه گفت: ما در سالهاي گذشته مواجه با عدم برخورداري مديران استراتژيك كشور از نظريه پردازي اقتصادي درست بوده ايم لذا تنها راه حل اين مسئله معرفت راسخ مديران كشور به مباني انقلاب و نظام اسلامي و مسلح شدن به قدرت نظريه پردازي جديد و بومي در عرصه اقتصاد است.
لاريجاني شجاعت، تجربه و تخصص را ويژگي هاي لازم براي مديران استراتژيك برشمرد و افزود: بايد با شجاعت و قاطعيت تصميمات درست را اجرا كرد. وي در خصوص راهكارهاي خود براي رفع افسردگي در جامعه گفت: بايد با تيزهوشي سلايق مختلف را شناخت و براي آن چاره انديشي كرد چنانچه ما در صدا و سيما براي پاسخ به همه مخاطبان، رويكردهايي نو به طنز، نمايش و موسيقي داشته ايم.
لاريجاني در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در خصوص معيشت مردم و حل معماي اقتصاد ايران گفت: در گذشته اقداماتي از سوي دولت هاي قبلي براي توسعه فناوري و اقتصاد صورت گرفت كه نمونه هاي آن چون تاسيس دارالفنون و انقلاب مشروطه است. وي تأكيد كرد: هيچگاه رابطه پژوهش، آموزش، فناوري، توليد و تقاضا در تمامي بخش هاي كشور مورد توجه قرار نگرفته و ارتباط درستي ميان اين بخشها ايجاد نشده است.
لاريجاني تأكيد كرد: اگر بتوانيم زنجيره اين بخش ها را به صورت داد و ستد متصل كنيم، نمي توانيم به توسعه دست يابيم. وي با اشاره به دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي گفت: تراز جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي با جهش هاي خوبي در بخش اقتصاد روبرو بود كه برآيند خوبي است و بي انصافي است كه بگوييم پس از انقلاب گامي براي توسعه صورت نگرفته است.
لاريجاني خاطرنشان كرد: رسيدن به فناوري امروز در يك مسير واقعي در حال انجام است كه نمونه آن دستيابي به فناوري هسته اي است و مخالفت آمريكا هم از همين نكته نشات مي گيرد.
وي در خصوص دولت بزرگ و ارتباط ميان بخش خصوصي و دولتي گفت: من خود به توسعه بخش خصوصي توجه دارم ولي اين خصوصي سازي بايد در بخشهايي باشد كه به امنيت ملي لطمه نزند.
وي با ارائه راهكارها گفت: مي توان با توسعه بخش هاي سهامي عام مردم را در توليد مشاركت داد و تنها راهكار توسعه اختيارمندي و رسيدن به توسعه اقتصادي مشاركت مردم در توليد است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در خصوص اعتراض خود به روند پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني گفت: من به طرح اين مساله در فرآيند مذاكرات هسته اي اعتراض دارم چرا كه اروپايي ها گفته اند در قبال يك بند توافقات، از حضور ما در wto استقبال مي كنند و اين معامله ناهمسنگي است و گرنه حركت در سازمان تجارت جهاني متناسب و مطلوب است.
لاريجاني در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ايران كه پرسيد در دوران رياست شما در صدا و سيما بيشترين شكايات از مطبوعات بوده است و چگونه مي خواهيد از آزادي مطبوعات دفاع كنيد، گفت: من فكر نمي كردم طرح ايده «هواي تازه» اينقدر عده اي را نگران كند در حالي كه هواي تازه معتقد به نوانديشي در كشور است. وي گفت: ربط اين مسئله به برخي موضوعات ديگر شبهه برانگيز است چرا كه هر شخص و نهادي موظف است از حقوق خود دفاع كند و اصولاً عدليه بر همين اساس شكل گرفته است و نبايد اين مسائل را به هم ربط داد.
لاريجاني با تأكيد بر اينكه آزادي مطبوعات و انديشه اصلي مهم در جريان نوانديش اصولگراست، افزود: به تكثر انديشه هاي مردم احترام گذاشته ايم و تكثر رسانه هم بر همين اصل استوار است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأكيد كرد: ايران از گذشته از نوانديشي استقبال كرده است و ايراني اين فرآيند را مي پذيرد. رئيس سابق سازمان صداوسيما در خصوص اعتراض به تحقيق و تفحص در زمان رياست سازمان صدا و سيما گفت: ما به رفتار به تحقيق و تفحص از صدا و سيما اعتراض داشتيم و آنرا تصلب يك نگاه ناشي از رفتار سياسي در اين فرايند مي دانيم. لاريجاني با طرح يك سؤال گفت: مسئله ما با تحقيق و تفحص مجلس ششم اين بود كه چطور ممكن است كه يك دستگاه ده سال كار كند و يك كار مثبت در اين دستگاه ديده نشود. وي افزود: جامعه هنرمند كشور اينگونه رفتار و نگاه يكسويه را از دولتمردان نمي پذيرد و اين نوعي سياست زدگي بر كارهاي ديواني كشور بود كه موفق هم نبود.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد: خوب است تراز مسائل در امور ديواني كشور به گونه اي اعمال شود كه هنرمندان را اميدوار كند.
لاريجاني در پاسخ به سؤالي در خصوص تاثير حضور احتمالي هاشمي رفسنجاني بر ادامه فعاليت وي گفت: براي من جالب است كه بايد صبح و ظهر و شام به اين سؤال پاسخ دهم و بايد پرسيد آيا پروسه انتخابات همين يك موضوع را دارد؟ لاريجاني با اشاره به اينكه بايد دريچه هاي ديگري را در مسئله انتخابات باز كرد، اظهار داشت: آقاي هاشمي در قبل و بعد از انقلاب نقش مهمي در تكون جمهوري اسلامي داشته اند ولي بارها گفته اند كه علاقه براي آمدن در انتخابات ندارم و آمدن ايشان به ايجاد شرايطي است كه بايد آنرا رصد كرد تا براساس حوادث آينده درباره  آن نظر داد.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از لاريجاني پرسيد آيا اين احتمال وجود دارد كه اصولگرايان با دو يا چند كانديدا وارد عرصه انتخابات شوند، وي در پاسخ گفت: در جريان اصولگرا تنوع فكري وجود دارد و مبناي حركت اصولگرايان در يك پروسه دموكراتيك، رسيدن به وحدت نظر است.
خبرنگار خبرگزاري «كيودو ژاپن» هم در سؤالي پرسيد از آنجايي كه مذاكرات هسته اي ايران با كشورهاي اروپايي برطبق خواست ايران پيش نمي رود در صورتي كه شما رئيس جمهور شويد در اين باره چه اقدامي خواهيد كرد؟ لاريجاني در پاسخ گفت: من با اصل مذاكره موافقم، اما به نتيجه آن علاقمندتر هستم. وي افزود: در صورتي كه در مذاكرات بر سلامت فناوري هسته اي ايران از سوي طرف مذاكره كننده تأكيد و براي آن تضميني عيني داده شود، با روند مذاكره موافقم در غير اين صورت با اين نوع مذاكره موافق نيستم.
علي لاريجاني در ادامه گفتگوي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در خبرگزاري فارس گفت: آمريكاييها بعد از ۱۱سپتامبر به مسائل بين المللي نگاه امنيتي داشتند و رقبايشان زمينه را برايشان تنگ كردند. وي افزود: اروپاييها نيز ميوه چيني هايي در آسيا داشتند كه برداشت اين است كه استراتژي آمريكاييها به سمت استراتژي ارتباطات تغيير كرده و اگر رفتار اخمو از خود نشان مي دهند به زودي تغيير مي كند، چون معمولاً آدم هاي اخمو زودتر مي خندند و شايد حالا دنبال رفتار عاقلانه در خاورميانه هستند.
لاريجاني در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مذاكرات رژيم درياي خزر گفت: در سفر آقاي خاتمي به آذربايجان اين مسئله مطرح شد كه ما بايد به تفاهم برسيم، آقاي علي اف هم پيشنهاد كرد در حوزه البرز به سهم ۵۰ درصد توافق كنيم، استراتژي جمهوري اسلامي با همسايگان نزديك خود همكاري صميمانه است و ما بايد با يك منطق به تفاهم برسيم. وي افزود: اين مسئله در پروسه كارشناسي قرار گرفته و هنوز نتيجه نداده است اما اميدوارم حركت سازنده اي بين دو كشور ايجاد شود.
خبرنگار روزنامه توسعه پرسيد چه تضميني مي دهيد كه جايگاه و اختيارات رئيس جمهور در حد رئيس دفتر و تداركاتچي نباشد؟ لاريجاني گفت: فكر مي كنم زمينه كار در كشور آنقدر وجود دارد كه اگر مدير اجرايي اراده و وقت خود را صرف انجام آن كارها كند، فرصتي براي خاراندن سرش هم نباشد و اگر كسي نخواهد كار كند، براي كار نكردن مي توان مسائل زيادي را مطرح كرد.
در ادامه اين گفتگو خبرنگار روزنامه شرق از لاريجاني پرسيد: شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب كانديداهاي خود را ۲+ ۵ معرفي كرده است و همه آن پنج نفر را مي  شناسند، شما آن دو نفر را معرفي كنيد؟ لاريجاني پاسخ داد: من معتقدم اين اعداد و رقمها خلطي در سطح مطبوعات ايجاد كرده، پروسه انتخابات در جريان اصولگرا در يك پروسه داد و ستد، تصميم گيري مي شود و مسير مشخص خود را طي مي كند.
لاريجاني افزود: من تعجب مي كنم روزنامه ها افرادي را معرفي مي كنند البته شايد از اين كار اغراض ديگري دارند اما روش در جريان اصولگرا به گونه اي ديگر است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي خطاب به خبرنگار مذكور گفت: اين اعداد آنقدر براي شما سنگيني نكند آنطور كه من از جريان اصولگرا اطلاع دارم پروسه به صورت ديگري است، احزاب و گروه هاي مختلف بايد آراي خود را بدهند تا تصميم گيري نهايي صورت گيرد و اين رقمها بيشتر مطبوعاتي است و دقيق نيست.
وي در پاسخ به سؤال ديگر همان روزنامه در مورد مصوبات اقتصادي مجلس هفتم، استيضاح وزرا و هم سنخ بودن وي با جريان مجلس هفتم گفت: من هم با شما هم عقيده ام كه از خانواده اصولگرايان و جريان نمايندگان مجلس هفتم هستم اما اينكه گفته مي شود در حوزه سياست و اقتصاد، مجلس هفتم موفق نبوده قبول ندارم زيرا اگر مجلس هفتم و ششم را با هم مقايسه كنيم ميزان آرامبخش بودن مجلس هفتم مشخص است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: رويكرد مجلس هفتم معيشتي و ايجاد آرامش خلاق در كشور است و طبيعي است كه با روي كار آمدن مجلس هفتم جنجالهاي سياسي كه اعصاب مردم را خراب مي كند فروكش كرده است.
وي در ادامه در خصوص نامه اقتصاددانان به مجلس هفتم گفت: نامه اقتصاددانان را نيز من ديدم اما درباره مسائل اقتصادي آراي متفاوتي وجود دارد، بخشي از اقتصاددانان كشور در مجلس هفتم حضور دارند.
لاريجاني اضافه كرد: جلوگيري از مسابقه بالا بردن قيمت ها در بنگاه هاي دولتي كار درستي در مجلس هفتم بود.
دولت مي تواند در يك اقتصاد آزاد نيز قيمت اجناس خود را كاهش دهد حتي در اقتصاد ليبرال هم مي توان اين كار را كرد.
وي ادامه داد: متاسفانه بنگاه هاي اقتصادي دولتي مرتب قيمت هاي خود را بالا مي برند بدون اينكه بهره وري داخلي خود را افزايش دهند مجلس علامتي به آنها داد كه شما بايد بهره وري خود را بالا ببريد و اين كار مثبتي بود و با اقتصاد بازار هم ناسازگاري نخواهد داشت.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره سود سپرده هاي بانكي نيز گفت: فاصله بسياري بين ربحي كه بانكهاي دولتي از سپرده هاي مردم مي گيرند و خدماتي كه ارائه مي دهند، وجود دارد.
وي درباره استيضاح وزرا در مجلس هفتم گفت: من با استيضاح وزرا چندان موافق نيستم زيرا مدت كوتاهي از دولت آقاي خاتمي باقي مانده است و اقتضا مي كند اصولگرايان با دولت همراهي كنند.
لاريجاني اضافه كرد: اين كه گفته مي شود مجلس قصد استيضاح بسياري از وزرا را داشت درست نيست.
تنها وزراي راه و ترابري و آموزش و پرورش در معرض استيضاح بودند و تذكر مقام معظم رهبري نيز كمك كرد كه فضاي كشور به سمت آرامش پيش برود. وي تأكيد كرد: من معتقدم كه وقت مجلس صرف مسائل اساسي كشور شود بهتر است.
لاريجاني افزود:حركت ما بايد به سمت اختيارمند و توانمند كردن مردم باشد، چرا كه خدا انسان ها را مختار آفريده و دولت ها نمي توانند آنها را محدود كنند.
وي تصريح كرد: دولت ها بايد قاعده ساز و داور باشند نه بازيگر، ولي متاسفانه اكنون دولت ها تمام اين نقش ها را برعهده دارند، هم داور و هم بازيگر هستند. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: اولين برنامه در اقتصاد، تحول چرخه توليد كشور و بسترسازي براي اشتغال است و اين با توليدي درون زا و برون نگر مقدور است و بايد سمت گيري توليد كشور نگاه به آن بازارهاي بيرون باشد. لاريجاني در مورد تعدد كانديداهاي احتمالي انتخابات نهم رياست جمهوري گفت: تنوع كانديداها موجب رونق انتخابات و مشاركت بيشتر مردم خواهد شد.
عضو شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سؤال خبرنگار آسوشيتدپرس در خصوص تهديدات اخير آمريكا و اسرائيل نسبت به ايران گفت: اين نوع رفتارهاي بوش، رايس و ديگران فراز و فرود داشته ولي شايد ناشي از استراتژي اقدام پيش دستانه است كه با اقدام پيشگيرانه تفاوت دارد.
لاريجاني گفت: در تئوري آنها خطر ايران بالقوه و دور است و از نظر سطح درگيري هم فاصله دار است و به همين دليل از نظر آنها به اقدام پيش دستانه نياز است.
اين استاد دانشگاه با مقايسه موقعيت و وضعيت ايران و عراق گفت: برخلاف عراق، ايران به عنوان كشوري مقتدر، وسيع و كارآمد هدف سختي است و شرايط سخت منطقه اي براي حمله به ايران وجود دارد كه در منطقه هم همگرايي در اين باره وجود ندارد. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: تمام دنيا حتي انگليس از احتمال حمله آمريكا به ايران حمايت نمي كنند و هرچند تعجيل براي ايجاد نظم نوين جهاني در ميان برخي ها ديده مي شود، ولي هيچگاه اين فضا براي حمله به ايران متصور نيست.
عضو شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: امروز مردم مناطق دنيا به خاطر رفتار ستيزه جويانه و جنگ طلبانه، با آمريكا مخالف هستند و اين شيوه رسيدن به نظام دموكراتيك مورد نظر آمريكا نيست.
لاريجاني اظهار داشت: آنها مختصر عقلي براي حمله به ايران دارند چرا كه آنها پس از ويتنام و عراق فكر مي كنند در زمينه سطح درگيري و سود و فايده نمي توان به نتيجه مطلوب دست يابند. وي با تأكيد بر اينكه شرايط امروز، جنگ قدرت در رسيدن به اهداف سلطه جويانه است، گفت: آنها با يك جنگ رواني در پي تاثيرگذاري بر مذاكرات هسته اي هستند و اينگونه رفتار، رفتار كهنه اي است.
لاريجاني خاطر نشان كرد: آنها با انجام جنگ رواني به دنبال دستيابي به يك دولت ضعيف در ايران هستند كه به نتيجه نمي رسد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: عقب ماندگي اقتصادي آنها در رقابت با چين و هند و اتحاديه اروپا باعث شده تا تلاش كنند، تا منافع اقتصادي خود را از اين طريق تامين كنند. لاريجاني افزود: در اين فرآيند جز يك عمليات رواني، ماده مقوي وجود ندارد، ولي بايد هميشه دشمن را جدي گرفت. وي در خصوص پيشنهاد سخنگوي دولت براي امضاء ميثاق ميان كانديداها براي حمايت از حقوق ساير كانديداها و قانون اساسي گفت: من از محتواي آن اطلاعي ندارم ولي ايده اي است كه بايد بررسي شود.
لاريجاني گفت: اگر كانديداها بر روي اصول قانون اساسي و اقتدارها و مصالح كشور فعاليت كنند، اين خود يك ميثاق است.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
علم
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |