پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۳
گفت وگو با دكتر عباس اخوان سپهي درباره سند ملي زيست فناوري واپسين بخش
استراتژي نداريم
علي اصغر محمدي
009726.jpg
ديروز در بخش نخست گفت وگوي همشهري با دكتر عباس اخوان سپهي، كارشناس بيوتكنولوژي،  ديدگاه هاي وي را درباره مسايل پيرامون بيوتكنولوژي و سند ملي زيست فناروي خوانديم. امروز بخش دوم اين گفت وگو را مي خوانيد.
* دلايل اجرايي نشدن سند ملي زيست  فناوري چيست؟
آنچه نگران كننده است اين است كه پس از گذشت چندين ماه از تصويب سند توسط هيات دولت، هنوز هيچگونه حركتي بر اجرايي كردن آن و ايجاد شوراي راهبردي انجام نشده است. به نظر مي رسد بخشي از دلايل اجرايي نشدن اين سند توجه وزارت علوم به ديگر فعاليت هايش است، مي دانيم كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درگير كارهاي ديگري چون نانو، تكنولوژي رشد است و موجب شده ناخواسته توجه به سمت بيوتكنولوژي كمتر شود.
دليل سوم اين كه مجموعه افراد درگير در سند مايل هستند كه سند ملي زيست فناوري به صورت فرا وزارتخانه اي در سطح رئيس جمهور يا معاون اول ايشان پيگيري و اجرا شود.
عملكرد موفق IT و نانو در مجموعه رياست جمهوري مبناي اين پيشنهاد شده تا سند زيست محيطي فناوري از وزارت علوم به رياست جمهوري انتقال يابد. البته وجود سلايق متفاوت نيز مي طلبد كه ساختاري فراوزارتخانه اي كه از قدرت اجرايي بالاتري برخوردار باشد كار را عهده دار شود.
* فكر مي كنيد تمركز دبير خانه سند ملي زيست فناوري در بخش هاي غير فرا وزارتخانه اي چه تبعاتي دارد؟
- مشكل از اينجا ناشي مي شود كه سياست هاي بيوتكنولوژي يك وزارتخانه را نمي تواند تنها يك مركز تحقيقاتي عهده دار شود و بايد با هماهنگي و مشاركت مراكز مطالعاتي و سياستگذاري درون وزارتخانه اي شامل دانشگاه ها، مراكز تحقيقاتي نظير سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران و... تهيه و تدوين شود.
وزارت علوم كه مجري سند ملي زيست فناوري است خود ناظر اين سند نيز است واين يكي از اشكالات مهم سند است. به هر حال اجماع كارشناسان اين است كه كار در مجموعه رياست جمهوري پيگيري شود كه در كشور ما اين بهترين روش براي پيشبرد كارهاي بزرگ و ملي است.
* سند، چه آرمان ها و اهدافي را دنبال مي كند؟
- سند ملي زيست فناوري در سه بخش كوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت، تدوين شده است، در اين سند، ارتقاي سطح علمي شايسته در عرصه جهاني، ارتقاي سهم شايسته زيست فناوري در توسعه بخش كشاورزي، محيط زيست؛ بهداشت و درمان و صنعت، كسب مقام پيشتازي در زيست فناوري منطقه، بهبود كمي و كيفي محصولات كشاورزي، به كارگيري اصول اخلاق اسلامي و رعايت حقوق پذيرفته شده بين المللي در توسعه زيست فناوري و توجه به ايمني زيستي در كليه مراحل تحقيق، توليد، و عرضه محصولات مرتبط با آن و همكاري با جامعه جهاني براي توسعه زيست فناوري، آرمان هاي ملي به كارگيري زيست فناوري ذكر شده اند. هم چنين پيش بيني شده تعداد شركت هاي فعال در زمينه بيوتكنولوژي به حدود ۲۰۰ شركت بالغ شود كه قضاوت در اين باره زود است. چون براي رسيدن به اين مرحله بايد پارك هاي فناوري و مراكز رشد روز به روز گسترش يابند، قوانين خاصي در اين زمينه تصويب شود و محققان را نيز تشويق به فعاليت در اين عرضه كنيم.
پرورش حدود ۲۰ هزار نيروي متخصص، توليد ۱ تا ۲ درصد گياهان ترنس ژنيك در پايان اين برنامه، خودكفايي در زمينه توليد داروها و كيت هاي تشخيصي، واكسن و در نهايت صدور آنها به كشورهاي منطقه در پايان برنامه ۱۱ ساله، از جمله اهداف اصلي سند ملي زيست فناوري است.
009723.jpg
تنها بخش نگران كننده درباره برنامه هاي سند اين مسأله است كه آيا بودجه هاي پيش بيني شده در مدت ۱۱ سال محقق خواهد شد يا خير. و چنان چه بودجه محقق شود، مطمئناً كشور در چندين زمينه از جمله بيوتكنولوژي دارويي، پزشكي، كشاورزي و بيوتكنولوژي سنتي يا به عبارتي توليد آنزيم ها و آنتي بيوتيك ها به موفقيت هايي دست مي يابد. البته در زمينه توليد داروها و كيت هاي تشخيصي كه سرمايه گذاري خوبي شده، موفقيت هاي خوبي نصيب كشور شده است. بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه كشورهاي منطقه بازار بسيار خوبي براي محصولات توليدي بيوتكنولوژي هستند و به دليل اين كه برخي كشورهاي منطقه خليج فارس حاضر به پذيرش پيشرفت هاي مصر كه در ميان كشورهاي عربي در زمينه بيوتكنولوژي موفقيت هايي داشته است، نيستند، حاضرند فرآورده هاي ايراني را مصرف كنند.
* به نظر جناب عالي راه كارهاي توسعه بيوتكنولوژي در كشورمان كدام است؟
- در مرحله نخست، مسئولان بايد نسبت به اين موضوع اهتمام بيش از پيش داشته باشند، در يك مقطعي آشنايي با عرصه بيوتكنولوژي مناسب نبود، اما امروز شاهد هستيم كه مسئولان مي توانند ساعت ها در اين زمينه بحث كنند و اين به نوبه خود جاي بسي خوشحالي است و نشان از توجه مسئولان به اين موضوع دارد. بايد در اين باره عزم و اراده ملي ايجاد شود و به عنوان اولويت اول كشور تبديل شود. كشورهايي پيشرفته در زمينه بيوتكنولوژي نيز بدين گونه عمل كرده اند.
اگر بيوتكنولوژي اولويت اول تشخيص داده شود. ساختار مدون و دبيرخانه سند ملي زيست فناوري ايجاد شود، محققان با هم انسجام داشته باشند و قوانين مدون و مشخصي براي كمك به محققان، گسترش بخش خصوصي و ورود محصولات بيوتكنولوژي به كشور تصويب شود و در مجموع چنانچه مديريت قوي و قوانين مناسب و به روز داشته باشيم، به جرأت مي توان گفت كه در چندين سال آينده شاهد پيشرفت هايي در خور توجه در زمينه بيوتكنولوژي خواهيم بود.
اما اگر روند فعلي ادامه يابد، فاصله علمي كشور ما با ساير كشورهاي در اين زمينه بيش از گذشته و حال خواهد بود. براي جاي گرفتن در بين كشورهاي مطرح در بيوتكنولوژي بايستي تلاش مضاعف داشت و بر آهنگ رشدمان افزوده شود. در حال حاضر آهنگ رشد انستيتو پاستور، انستيتو رازي و مركز تحقيقات ژنتيك، متناسب با آهنگ رشد تكنولوژي در دنيا نيست. انستيتو رازي هنوز هم واكسن ها را با روش كلاسيك توليد مي كند، در حالي كه علم به قدري پيشرفت كرده كه واكسن ها با خط هايي كاملاً اتوماتيك و با روبات كار مي كنند، خط توليد كاملاً تميز و بهداشتي است و نيروي انساني دخالتي در اين زمينه ندارد.
در برهه اي از زمان انستيتو رازي با مركز بيومري يو فرانسه در زمينه توليد واكسن رقابت نزديكي داشت. اما بايومري ياي فرانسه پيشرفت هاي فوق العاده اي داشته تا حدي كه بازار واكسن اروپا را قبضه كرده است و انستيتو رازي پيشرفت آن چنان نداشته است. اين امر نشان مي دهد كه بخش تحقيق و توسعه (R•D) خوبي نداشته ايم و بايستي در اين زمينه سرمايه گذاري هاي مناسبي انجام شود.
* در سند براي پرهيز از آسيب هاي اقتصادي و سياسي چه تمهيداتي انديشيده  شده است؟
- براي اين كه دربيوتكنولوژي آسيب پذيري كمتري داشته باشيم، بايد مديريت آن را علمي تر كنيم، زيرا هر چه مديريت علمي تر باشد و قائم به شخص نباشد، كار راحت تر انجام مي شود. مطمئناً اگر مديريت مراكز علمي به افراد غيرسياسي واگذار شود كمتر تحت تأثير ناملايمات محيطي و جريانات سياسي قرار مي گيرد. زماني كه با تغيير يك كابينه، روساي مراكز تحقيقاتي نيز تغيير مي كنند، سياست هاي حاكم بر آن مراكز علمي (تحقيقاتي) هم تغيير مي يابد و مباحثي كه در دوره قبلي داراي اولويت بوده، غيراولويت اعلام مي شود و اولويت هاي جديدي تعريف مي گردد. تا اين مدير برسند امور نشيند و اولويت هاي مورد نظر خود را پياده و به ثمر برساند، عمر مديريتش به سر رسيده و ... پس براي گريز از دوره هاي تسلسل و زودتر و بهتر به نتيجه رسيدن طرح و پيشرفت مراكز علمي و تحقيقاتي، مديريت اين مراكز به افرادي كاملاً علمي واگذار شود.
به دليل اين كه مديريت مراكز علمي و تحقيقاتي همواره دستخوش تغيير بوده، اين مراكز با قدمتي بين ۱۲ تا ۶۰ سال هنوز هم توليد قابل توجهي ندارند، در حالي كه هند و كوبا، در مدت كوتاهي (۶- ۴ سال) پس از شروع فعاليت مراكز بيوتكنولوژي، شروع به توليد محصول مورد نظر كرده اند.

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش Ekectro cor ۲۰۰۵
۱- تاريخ برگزاري: ۴-۲ مي ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: اسپانيا/ كاديز
۳- پست الكترونيكي:
Jhawkley @ wessex. Ac.uk
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. Wessex. Ac. Uk/ conferences/2005/ecor 50/index.gtml
۵- نيم نگاه: در اين همايش درباره هنر طراحي كامپيوترها، طراحي و ساخت كامپيوتر در حال و آينده، پيشرفت هاي صنعتي در ساخت كامپيوتر، نقش مهندسان و طراحان كامپيوتر و نرم افزارهاي كامپيوتري در رونق بازار فروش محصولات، كاربرد كامپيوتر در دريانوردي، مراكز دفاعي و استراتژيكي و امنيتي، پالايشگاه ها و... بحث و گفت وگو مي كنند.
همايش بين المللي IASTED در زمينه كامپيوتر و سيستم هاي ارتباطي (Ncs ۲۰۰۵)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۸ آوريل ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: تايلند/ كرابي
۳- پست الكترونيكي:
Calgary @ iasted. org
۴- صفحه الكترونيكي: http:// www. Iasted. Org/ conferences/ 2005/Thailand/ ncs. Htmail. allconf
۵- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي توسعه علوم و تكنولوژي
۶- نيم نگاه: اين همايش فرصتي مناسب براي ارايه آخرين تحقيقات، نقطه نظرات و نتايج آخرين پژوهش ها در زمينه علوم كامپيوتر و سيستم هاي ارتباطي- مخابراتي است. NCS ۲۰۰۵ با هدف برقراري ارتباط بين مراكز تحقيقاتي، دانشگاه ها و لابراتوارهاي ساخت و طراحي سيستم هاي مخابراتي- ارتباطي و كامپيوترها برگزار مي شود. محورهاي بحث عبارتند از: سيستم هاي ارتباطي- مخابراتي برون مرزي، موبايل و نقش آن در گسترش ارتباطات، كامپيوتر و موبايل به عنوان تجهيزات ارتباطي قرن حاضر، مديريت سيستم هاي مخابراتي- ارتباطي، نقاط بحران، قدرت و ضعف سيستم هاي ارتباطي- مخابراتي، مدل ها و طرح هاي جديد مخابراتي، مهندسي مخابرات و جايگاه اين علم در پيشرفت ارتباطات.
همايش حفظ اكوسيستم هاي گياهي بومي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳-۱۲ آوريل ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: انگلستان/ برك شاير
۳- پست الكترونيكي:
info @ floralocale. org
۴- صفحه الكترونيكي:
http: //www. Floralocale. Org
نيم نگاه: حفظ اكوسيستم هاي گياهي به خصوص اكوسيستم بومي هر منطقه از مهم ترين نكات مورد توجه NGOها و مراكز و سازمان هاي دولتي و بين المللي حفظ محيط زيست است. در اين همايش به بررسي كشاورزي و تأثيرات مثبت و منفي آن بر اكوسيستم هاي بومي، حفظ جنگل ها به عنوان اصلي ترين اكوسيستم گياهي بومي هر منطقه و علوم و پيشرفت هاي جديد در زمينه حفظ اكوسيستم هاي بومي مناطق مختلف و نقش NGOها، سازمان هاي بين المللي در حفظ و حراست از اكوسيستم هاي بومي مي پردازند.
دومين همايش بين المللي داروسازي و آينده صنعت ساخت و توليد دارو
۱- تاريخ برگزاري: ۹-۷ مارس ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: مصر/قاهره
۳- مسئولين برگزاري: مركز بين المللي تحقيقات دارويي مصر
۴- پست الكترونيكي:
pharmsci 2005/@ yahoo.com
۵- صفحه الكترونيكي:
http: // www. Geocities.com/ pharmsci ۲۰۰۵
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي اين موارد مي پردازند. تكنولوژي ساخت و توليد دارو، داروسازي از دو ديدگاه ساخت دارو و علم داروسازي، بررسي تركيبات شيميايي داروها، سم شناسي، استفاده از بيو ارگانيك ها، مواد شيميايي و گياهان معطر در ساخت تركيبات آرايشي، بهداشتي و دارويي، بيوتكنولوژي و زيست شناسي ملكولي و ارتباط آن با داروسازي، ميكروبيولوژي و صنعت ساخت دارو و تحقيقات جديد در زمينه ژن درماني و DNA . همايش، كارگاه آموزشي نيز دارد.
اولين همايش مشترك آلمان و انگلستان
در زمينه بيوانرژي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۰ مارس ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آلمان/ ويس بادن
۳- پست الكترونيكي:
bioenergetics @ pr. Uni- Frankfurt.de
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. Bioenergetics.de
۵- نيم نگاه: ايده برگزاري همزمان همايش بيوانرژي انگليس و آلمان به دليل برقراري ارتباط بيشتر بين دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي اين دو كشور با يكديگر و ساير كشورها است. در اين همايش درباره حمل و نقل و نقش انرژي در اين صنعت، سوخت هاي هيدروژني و فوايد آن، سنتزهاي ATP و... بحث و گفت وگو مي كنند. علاوه بر مقاله، ارايه پوستر نيز امكان پذير است. در اين همايش اساتيد و دانشجويان دانشگاه هاي باب ويليامز، جان واكر، سائن گر، هندرسن، فرگوسن، لوبيز، آرمسترانگ و... حضور دارند.
ششمين همايش Data dlining2005
۱- تاريخ برگزاري: ۲۷-۲۵ مه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: يونان/ سياتوز
۳- پست الكترونيكي:
kbanham @ wessex.ac.uk
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.wessex.ac.uk/conferences/2005/data05/index.htm\
۵- نيم نگاه:  اين همايش ششمين همايش از مجموعه  هايش  هاي text mining.data mining و اطلاعات بازرگاني است. ششمين همايش به منظور بحث و گفت وگو در زمينه پژوهش ها و يافته هاي جديد علوم كامپيوتر برگزار مي شود. در اين همايش جمعي از صاحبان صنايع، اساتيد دانشگاه و پژوهشگران علوم كامپيوتر حضور دارند.
ترجمه و تنظيم: مهتاب خسروشاهي

نگاهي به نوآوري نظام يافته يا تكنيك سريع حل مسأله و مشكل
TRIZ چيست؟
معصومه گنجي
TRIZ كه مخفف چهار واژه روسي است، به تئوري حل مسأله به روش ابداعي و نوآوري نظام يافته ترجمه مي شود.
در دنياي صنعتي پرشتاب و رقابتي جهان معاصر، خلاقيت و نوآوري فردي و سازماني كليد پايداري در بازار است. شركت هاي برتر و پيشرو در كشورهاي صنعتي، عامل اصلي حل معماهاي خود را تكنيك هاي حل مسأله و خلاقيت هاي نهفته در آنها دانسته اند و از همين رو TRIZ يكي از قدرتمندترين تكنيك هاي حل مسأله در دنيا، فعاليت بيش از ۳۵۰ مركز تحقيقاتي، آموزشي معتبر دنيا را به خود اختصاص داده است.
نخستين بار در سال ۱۹۵۰ آلت شولر دانشمند روسي، بنيانگذار تكنيك TRIZ با بررسي بيش از دويست هزار اختراع، چهل هزار عنوان اختراع را برخوردار از نوآوري نظام  يافته دانست. وي پس از تحليل نوآوري هاي نهفته در آنها چند ابزار حل مسأله همچون ۴۰ اصل نوآوري، قوانين رشد سيستم هاي فني را با هدف ايجاد زمينه هاي ابتكار و نوآوري براي مهندسين ارائه كرد.
پس از فروپاشي شوروي سابق، تكنيك TRIZ (نوآوري حل مسأله) به اروپا و آمريكا راه يافت و هم اكنون به مدد مراكز تحقيقاتي فعال دنيا همچون انجمن بين المللي TRIZ اروپا فرايند حل مسأله توسط اين تكنيك در حال گسترش و تكامل است.
اگر بخواهيم ويژگي هاي نوآوري نظام يافته TRIZ را بيان كنيم، داشتن ساختار منظم الگوريتمي است. اين تكنيك در حال حاضر با ارائه بيش از ۴ ابزار تعريف حل مسأله و ۱۲ ابزار حل مسأله تضادهاي نهفته در سيستم ها گام به گام برطرف مي كند. به عنوان مثال مدير شركت هواپيمايي قصد دارد تعداد مسافران هر هواپيما را افزايش دهد تا بهاي بليت به ازاي هر نفر كاهش يابد. در اين صورت حداقل با يك تضاد مواجه مي شود، افزايش وزن هواپيما در مقابل فضاي در دسترس، TRIZ با بكارگيري ماتريس تضاد و ۴۰ اصل نوآوري مسأله را حل مي كند و به روش تكنيكي خود، به نحوي از منابع داخل هواپيما بهره مي گيرد كه هيچ افزايش وزن و تضادي صورت نگيرد.
براين اساس، صاحبان تكنيك TRIZ اقدام به ارائه نرم افزارهاي نوآوري نظام يافته كرده اند كه كاربران ضمن اطلاع از دانش جهاني TRIZ و بانك اطلاعاتي قوي قادر خواهند بود با مشاهده مثال ها و نمونه هاي مسايل عنوان شده در نرم افزار مربوطه و ايجاد مشابه سازي و يافتن نقاط اشتراك با مسأله خود به راه حل دست يابند، از جمله نرم افزارهاي مطرح TRIZ در جهان مي توان به آيدينسن، كيگس واينونشن اشاره كرد.
امروزه TRIZ تنها براي حل مسايل فني و مهندسي نيست، دانشمندان و متخصصان TRIZ پس از تطبيق ابزارهاي TRIZ با شرايط ويژگي هاي مسايل مديريتي، كسب و كار، سياسي، اجتماعي و حتي رواني به حل مسايل مختلفي در اين زمينه ها در گوشه و كنار دنيا پرداخته اند. رفع مشكل سارس، پيروزي در انتخابات رياست جمهوري چگونگي ساخت ساختمان ها براي مقاومت در برابر زلزله، كاهش مصرف سوخت رفع معضل ترافيك، تأمين آينده ملت ها و غيره... از آن جمله است.
TRIZ تكنيك حرفه اي هاست و بر اين اساس انجمن TRIZ اروپا با برگزاري كنفرانس هاي ساليانه در كشورهاي اروپايي و به نشاني اينترنتي www. Etria.net به كارگيري اين تكنيك را به شركت ها و سازمان هاي جهان توصيه مي كند. ژورنال TRIZ اروپا نيز با نشاني اينترنتي
Journal.com www.TRIZ آخرين يافته هاي علمي در خصوص تكامل اين دانش را به صورت ماهانه به چاپ مي رساند.در كشورمان ايران نيز، نخستين گام هاي انتقال اين دانش و بكارگيري آن در حل مسايل برداشته شده است و استادان دانشگاه ها اولين كساني بوده اند كه به معرفي اين موضوع در قالب مباحث آموزشي و پايان نامه هاي دانشجويي پرداخته اند.مؤسسه مطالعات نوآوري و فناوري ايران نيز در سال ۱۳۸۱ به صورت حرفه اي با دعوت از استادان و متخصصان برجسته اين دانش از روسيه و انگليس به انتقال دانش TRIZ به ايران پرداخته است. برخي وزارتخانه هاي دولتي و شركت هاي صنعتي اولين ميزبانان اين تكنيك در ايران بوده اند. اين مؤسسه پس از تشكيل گروه تخصصي TRIZ، علاوه بر ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش، چاپ يك كتاب، ارائه بيش از ۹ مقاله در مجامع داخلي و خارجي، اكنون به مشاوره در حل مسايل سازمان ها و صنايع مي پردازد.

طراحي و ساخت دستگاه تنظيم و كنترل سطح آب كولر بدون استفاده از شناور
گروه علمي فرهنگي- علي اصغرمحمدي: دستگاه تنظيم و كنترل سطح آب كولر بدون استفاده از شناور، توسط يك مخترع ايراني طراحي و ساخته شد.
نعمت الله بهارجاه كه به عنوان سوپروايزر الكترونيك در هواپيمايي جمهوري اسلامي مشغول خدمت است در باره اين دستگاه گفت: هنگام استفاده از كولرهاي آبي در فصل تابستان، معمولاً آب زيادي به دليل تنظيم نبودن شناور كولرها، به هدر مي رود كه با ساخت اين دستگاه به صورت الكترونيكي، سطح آب مورد استفاده در كولرهاي آبي تنظيم شده و از هدر رفت آن جلوگيري مي شود.
وي افزود: اين دستگاه در چهار نوع طراحي و ساخته شده كه نوع اول نشان دهنده وجود آب در كولر است. در نوع دوم وقتي آب از سطح تعيين شده پايين تر بيايد، از طريق يك شير برقي آب مورد نياز به كولر هدايت مي شود. در نوع سوم، در صورت قطع آب، پمپ به طور خودكار خاموش مي شود. در نوع چهارم هم با قطع آب، تمام وسايل الكترونيكي كولر قطع مي شود.
بهارجاه درباره ميزان مصرف برق و تنظيم اين دستگاه گفت: مصرف برق اين دستگاه بسيار ناچيز است و از مزاياي آن نيز همين بس كه فقط يك بار نياز به تنظيم دارد و روش تنظيم و نصب آن نيز خيلي ساده و راحت است.
وي هزينه تمام شده اين دستگاه را ۵ هزار تومان اعلام كرد و گفت: در صورت توليد انبوه، اين ميزان به نصف كاهش مي يابد و هزينه ساخت هر دستگاه حدود ۲۵۰۰ تومان خواهد شد.
وي درباره موارد استفاده اين دستگاه گفت: از اين دستگاه مي توان براي كنترل سطح آب تانكرها، استخرها و چاه هاي آب نيز استفاده كرد.
اين مخترع در پايان يادآور شد كه اين دستگاه به عنوان اختراع، در اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده است.

اخبار دانش
توسط مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود:
جشنواره اينترنتي «غدير، صبح ولايت»

گروه علمي فرهنگي: جشنواره اينترنتي «غدير، صبح ولايت» با همكاري گروه فرهنگي و خانه هنر گلهاي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين جشنواره به مناسبت عيد سعيد غدير و دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي از تاريخ ۱۰ بهمن تا ۳۰ اسفند ۸۴ در سايت جشنواره هاي اينترنتي به نشاني WWW.Ctf.ir برگزار خواهد شد.
بر اساس اين گزارش جشنواره اينترنتي غدير، صبح ولايت شامل ۹ رشته خوشنويسي، پوستر، كارت تبريك، كليپ وبلاگ، شعر، داستان كوتاه، داستان مينيمال و مسابقات چهارگزينه اي (كتابخواني) است.
رشته هاي خوشنويسي، پوستر، كارت تبريك و كليپ شامل واقعه مبارك غدير خم و ولايت از جمله موضوعات اين جشنواره اينترنتي هستند.موضوعات رشته هاي شعر، داستان كوتاه، داستان ميني مال و مسابقات چهارگزينه اي (كتابخواني) شامل، سيره علمي امام علي(ع)، ولايت اميرالمؤمنين(ع) و واقعه غدير خم، نقش ولايت در پيروزي انقلاب اسلامي و رمز و رازهاي انقلاب اسلامي است.رشته وبلاگ  نويسي نيز شامل موضوعات ولايت و جهاني سازي و ولايت و توسعه است.
مراسم اختتاميه اين جشنواره در ارديبهشت ماه سال آينده برگزار خواهد شد. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني الكترونيكي www.ctf.ir مراجعه كنند.
مسابقه اينترنتي فجر جوان
مهر: سازمان ملي جوانان به مناسبت بيست و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مسابقه بزرگ اينترنتي انقلاب اسلامي و جوانان را با عنوان «فجر جوان» برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر اين مسابقه ويژه جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال مي باشد و در موضوعات جوانان، انقلاب اسلامي ، امام خميني ، ولايت فقيه و رهبري، محروميت زدايي ، عدالت اجتماعي ، خودباوري شكوفايي استعدادها، ايمان ، جهاد و شهادت ، نماز ، انتظار ، احياء ارزشهاي اسلامي ، خانواده ، منزلت زن و مسئوليت اجتماعي ، مردم سالاري ديني ، قانونمداري و اميد به آينده، دفاع همه جانبه ، اقتدار و امنيت ملي ، اشاعه فرهنگ ، هنر و تمدن اسلامي ، پايداري ، حمايت از مستضعفان و استكبار ستيزي ، استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي و در قالب هاي (شعر - داستان - مقاله و خاطره) برگزار مي شود.
شايان ذكر است زمان شركت در مسابقه تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۸۳ خواهد بود.جوانان علاقه مند مي توانند براي شركت در مسابقه فجر جوان به آدرس اينترنتي: WWW.FAGREJAVAN.COM مراجعه نمايند.

علم
اقتصاد
اجتماعي
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |