يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۲
با حضور در جشنواره نرم افزارهاي رسانه اي ياد مي  گيريم
مدرن ترين شيوه كار در منزل 
نگاهي به بازار نرم افزار در اروپاي غربي و آمريكا كه قانون كپي رايت نرم افزار دارند و آن را رعايت مي  كنند، ما را با اعداد چند ده  دلاري براي هر CD مالتي مديا آشنا مي  كند. اما در بازار ايران 30 تا 35 سنت قيمت متوسط هر CD است. در چنين بازاري تمايل براي توليد CD بايد خيلي پايين باشد
029253.jpg
عكس : هادي مختاريان 
زهرا ابراهيمي 
وقتي مي  توان از خانه اي در شيراز براي يك شركت كانادايي كار كرد، فرار مغزها بي  معني خواهد شد. تبديل ايده ها به محصول، همان پرسش قديمي است كه بي  پاسخ ماندن آن در طول قرون، باعث مي  شد تا جوانان نو آور اشتباها به عنوان خيال پرداز شناخته شوند و بر خلاف آدم هاي معمولي از وضعيت زندگي نامطلوبي برخوردار باشند. اما يك پاسخ جديد، همه فرمول هاي قديمي را به هم زد. رسانه ها و نرم افزارهاي مالتي مديا، بازار كار بزرگي را پيش روي جوانان نوآور ايران و جهان مي  گشايد؛ بازاري كه به سرمايه  گذاري هاي بزرگ احتياج ندارند ولي به آرزوهاي بزرگ نيازمند است.
مي  دانيم كه ايران بزرگترين بازار تقاضاي اين نرم افزارها در غرب آسياست و اگر شرايط مناسبي در داخل فراهم شود، امكان حضور بين المللي پررنگ تري را فراهم مي  كند و اين يعني ميليون ها دلار پول براي جوانان ايران. اما ماجرا به همين سادگي ها هم نيست.
نبود قانون كپي رايت در عرصه مالتي مديا يعني آنكه چيزي به نام مالكيت در اين حوزه تعريف نشده است يا به بيان ديگر فعلا تجارت در اين حوزه امكان پذير نيست. بزرگترين دغدغه توليدكنندگان نرم افزار در ايران، كپي غيرمجاز است و افرادي در دولت يا بخش خصوصي هستند كه نمي  دانند اين كار نوعي دزدي است و باعث خسارت به كساني مي  شود كه عمر و سرمايه خود را صرف توليد چنين چيزهايي مي  كنند.
نگاهي به بازار نرم افزار در اروپاي غربي و آمريكا كه قانون كپي رايت نرم افزار دارند و آن را رعايت مي  كنند، ما را با اعداد چند ده  دلاري براي هر CD مالتي مديا آشنا مي  كند. اما در بازار ايران 30 تا 35 سنت قيمت متوسط هر CD است. در چنين بازاري تمايل براي توليد CD بايد خيلي پايين باشد. ولي به هر حال با اين شرايط نامناسب باز هم تقاضا آنقدر روبه رشد است كه موجب ركود بازار نشود. در واقع تقاضاي رو به رشد، معايب حقوقي بازار مالتي مديا را كاهش مي  دهد.
مهندس جهانگرد، دبيرشوراي عالي اطلاع رساني و طرح تكفا در اين خصوص مي  گويد: رعايت نكردن قانون كپي رايت يا در واقع زيرپاگذاشتن حق مالكيت توليدكنندگان مالتي مديا نه تنها باعث منفعت مصرف كنندگان ايراني نشده، بلكه يكي از دلايل كاهش رشد در اين بازار هم شده است چون برخي سرمايه گذاري ها در اين حوزه را با ترديد مواجه ساخته است.
اين را همه مي دانند كه بيشترين توليد و مصرف  نرم افزارهاي چندرسانه اي توسط جوانان صورت مي  گيرد وطبق اظهار نظر برخي مقامات رسمي ميانگين سني 5/22 سال براي اين فعاليت در كشور ما چشم انداز خوبي از توسعه اين نرم افزار ها مي  گشايد.
البته اين واقعيت دو تصوير مختلف را پيش روي ما مي  گشايد: تصوير اول متعلق به جوانان و نوجواناني است كه كارت اينترنت مي  خرند تا در روم هاي ياهو به چت كردن بپردازند يا به سايت هايي سربزنند كه نفع اقتصادي براي آنها ندارد. در مقابل جواناني قرار دارند كه پيام اصلي توليد مالتي مديا را منتقل مي كنند: مدرن ترين كار در خانه.
عبور از شرايط سنتي و رو آوردن به شغل هاي جديد، پديده اي است كه به دليل توجيه  اقتصادي به رغم همه مخالفت هاي موجود، خودش مسير خود را باز خواهد كرد؛ آن هم در شرايطي كه به قول عبادي: توسعه دانايي محور اساس آينده نظام خواهد بود و نرم افزارهاي ديداري- شنيداري يكي از اركان اين نوع توسعه است.
رعايت نكردن قانون كپي رايت يا در واقع زيرپاگذاشتن حق مالكيت توليدكنندگان مالتي مديا نه تنها باعث منفعت مصرف كنندگان ايراني نشده، بلكه يكي از دلايل كاهش رشد در اين بازار هم شده است چون برخي سرمايه گذاري ها در اين حوزه را با ترديد مواجه ساخته است 
آمار 60 درصدي استفاده جوانان از رايانه كه البته روندي شتابان و روبه رشد هم دارد و استفاده از اينترنت كه اكنون به رقمي حدود 50 درصد رسيده است در كنار استفاده 70 درصدي اينترنت در خانه ها در كنار علاقه جوانان به پول و فضاهاي مجازي، باز هم همان پيام را به ياد مي  آورد: مدرن ترين كار در خانه و اين آنچنان روبه رشد است كه اگر با همراهي نهادهاي دولتي و قانون نويسي مرتبط با IT همراه شود، تحولي بزرگ در آينده اقتصاد ايران را نشان مي  دهد.
جهانگرد معتقد است: نرم افزارهاي چندرسانه اي بالاترين نمود توسعه نرم افزار هستند چون مي  توانند واقعيت را از طريق صدا، تصوير و حركت براي همه قابل فهم كنند. شايد همين موضوع باشد كه بازار بزرگي را براي نرم افزارهاي ديداري- شنيداري فراهم كرده است.
جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه اي يك محمل است براي عرضه آنچه توانمندي هاي داخلي در پديدآوردن آن نقش كليدي داشتند وقصد دارد زمينه بزرگ اقتصادي و تكنيكي را فراهم كند كه علاوه بر توسعه اين نرم افزارها، موجب بهره وري در ساير حوزه هاي اقتصادي شود.
بازار اقتصادي مالتي مديا بر خلاف محيط هاي واقعي، ريسك پذيري  بالايي دارد كه هم حس و حال جوانان را ارضا مي  كند و هم موجب رشد سريع مي  شود. فن آوري يك رشته اقتصادي جديد است كه كاملا با روحيه نوگرايانه جوانان هماهنگ است.
وقتي مخالفان عضويت ايران در WTO به شدت به دنبال كنترل مرزهاي اقتصادي ايران هستند، جوانان مي  توانند بي  خيال همه آئين نامه نويسي هاي سودجويانه و غيركارشناسي، با بازارهاي جهاني مالتي مديا در ارتباط باشند و مثلا از ايران براي يك شركت كانادايي نرم افزار توليد كنند؛ آن هم در شرايطي كه فرار مغزها به عنوان يك تهديد جدي، آينده اقتصاد ايران را تهديد مي  كند. جوانان ايراني با رشد شيوه هاي جديد فعاليت هاي اقتصادي مجبور نخواهند بود به انتخاب هاي محدود و خاصي بپردازند.آنها مي  توانند در عين حال هم از ظرفيت هاي اقتصاد بين الملل بهره مند شوند و هم با ساختار و جغرافياي كشور خود در ارتباط باشند. چرا كه فن آوري و مالتي مديا، صنعتي است كه حد و مرز نمي  شناسد.

چه خبري ...
سايت قلم سبز ايران مي نويسد: اگر پنكه سقفي داشته باشيد در مصرف سوخت كلي صرفه جويي مي كنيد، يعني 10 درصد. اين به آن دليل است كه روشن كردن پنكه سقفي گرماي سقف را به پايين هدايت مي كند. اما اين سايت اشاره نكرده كه مردم ساكن خانه هاي بدون پنكه سقفي چه بايد بكنند. راستي الان كسي پنكه سقفي دارد؟

بهانه گراني
اگر ميوه و تره بار و ... گرانتر شد به اين دليل است كه خدا را شكر بهانه به وفور هست. از وقتي خبر رسيد كه دولت ديگر به سموم حشره كش يارانه نمي دهد، تنمان مي لرزد. مدير جهاد كشاورزي بابل مي گويد: با توجه به ساختار كشاورزي كه امنيت محصولات كشاورزي با استفاده از سموم است، متاسفانه با آزاد شدن عرضه آن قيمت سموم حشره كش افزايش مي يابد.
شهيد فر از تصميم آزادسازي سموم حشره كش انتقاد كرد و از نمايندگان مجلس خواست تا نسبت به جلوگيري از آزاد سازي سموم حشره كش اقدام اساسي كنند.
بايد به ايشان گفت: چرا به نمايندگان فشار مي  آوريد؟ ما كه هستيم!

اينجا اينقدر، آنجا چقدر؟
عجب! اسحاق جهانگيري وزير صنايع خبري داده كه جالب است. از نظر توليد خودرو در منطقه مقام نخست را كسب كرده ايم و امسال نيز 900 هزار دستگاه خودروي سبك و سنگين توليد مي كنيم.
جهانگيري از عمليات ساخت كارخانه  خودروسازي سمند در سوريه خبر داد و افزود: براي احداث كارخانه  خودروي ايران در كشور هايي چون ونزوئلا، چين و هند طرح هايي در دست مطالعه است.
جهانگيري در اين مصاحبه نگفت قيمت اتومبيل هاي مشابهي كه در ايران توليد مي شود، در اين كشورها چقدر خواهد بود. البته ما هم بوديم نمي گفتيم.

پولداري!
آسمان آبي و ايران. سالي 200 هزار تن تاير در ايران مستعمل مي شود، در حالي كه تايرها را پس از مستعمل شدن مي توان روكش كرد و دوباره مورد استفاده قرار داد. اين يك خبر بود كه نتيجه گيري ندارد. جز اينكه 12 واحد صنعتي كه بر همين منظور افتتاح شده بود، در آستانه تعطيلي اند. گفتيم كه مردم پولدارند و لابد از تاير روكش شده خوششان نمي آيد!

فرش دستباف ببينيد و ياد بگيريد
اين روزها مقابل در ورودي موزه هنرهاي زيباي مجموعه فرهنگي، تاريخي سعدآباد فرش دستباف بزرگي پهن شده است، به نيت دعوت از مردم براي ديدن جشنواره برترين فرش هاي دستباف معاصر ايران.
اين جشنواره با هدف هايي مانند: معرفي و نمايش فرش هاي مرغوب و با ارزش به عامه مردم به خصوص مخاطبان خاص، پاسخ به كساني كه مايلند بدانند فرش دستباف عالي را بايد چگونه انتخاب كرده و از كجا بخرند، آشنايي و ارتباط مجامع علمي فرش دستباف كشور با توليد كنندگان فرش هاي نفيس، تبليغ و بازاريابي داخلي و مطالعه براي دستيابي به بازارهاي جديد صادراتي، تجليل از طراحان و توليد كنندگان نمونه كشور و تشويق و ترغيب به توليد فرش دستباف نفيس و بالاخره تثبيت مارك هاي معتبر در رشته فرش دستباف ايران و معرفي شناسنامه مصور براي هر فرش برگزار مي شود. شما هم مي توانيد تشريف بياوريد.

سرنوشت جريمه هاي ديركرد وام
INN-به دنبال فتواي مراجع تقليد مبني برحرمت اخذ جرايم ديركرد وام هاي بانكي، شوراي پول و اعتبار چندي پيش كميته اي براي رسيدگي و اصلاح اين مصوبه تشكيل داده كه هنوز نتيجه آن اعلام نشده است.
حذف ربا از سيستم بانكداري و توجه ويژه به فتواي مراجع تقليد مبني بر حرمت اخذ ديركرد از وام ها و تسهيلات بانكي، از مهمترين خواسته هاي استفاده كنندگان از تسهيلات بانكي است كه بايد بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار هر چه سريع تر در اين خصوص تصميم نهايي خود را اتخاذ كنند تا توليد در شرايط فعلي، بيش از اين ضربه نخورد.
دكتر علي قنبري عضو شوراي پول و اعتبار، چندي پيش در همين خصوص با استقبال از فتواي مراجع تقليد درباره ديركرد وام هاي اعطايي بانك ها به توليدكنندگان تصريح كرد: دريافت جريمه دير كرد دراين برهه از زمان به مصلحت نيست.
وي افزود: بانك هاي كشور باتوجه به رسالتي كه برعهده دارند، به جاي اعمال برخوردهاي قهري بايد از روش هاي تشويقي استفاده كنند.

فروش روزانه 400 آلاينده گران
موج- با اجراي طرح ضربتي در شركت ليزينگ ايران خودرو روزانه بيش از 400 دستگاه خودرو تحويل مشتريان مي شود و تا پايان سال،  تمامي متقاضياني كه از طريق پيش فروش ليزينگ ثبت نام كرده اند، خودرو خود را تحويل مي گيرند.
ناصرعلي يكرنگي رئيس شعبه مركزي شركت ليزينگ ايران خودرو مي گويد: برآوردها نشان مي دهد كه حدود 20هزار متقاضي خريد خودرو از مهرماه گذشته از طريق شركت ليزينگ ايران خودرو ثبت نام كرده اند كه موعد تحويل خودرو آنان تا بهمن ماه امسال است.

از آمريكا تا ايران
تهديد بازار فيلم قاچاق
وقتي در سناي آمريكا ، قانوني در حوزه اي غير از سياست به تصويب مي رسد، كك كسي نمي گزد، اما اين قانون تازه، قانوني است كه حتي خرده پاها بايد به آن توجه كنند. گوش خود را بياوريد جلو كه قلب رفقاي پخش كننده فيلم هاي پرده اي قاچاق، با مركزيت آمريكا تند مي زند!
براساس لايحه اي كه به اتفاق آراء به وسيله نمايندگان سناي آمريكا به تصويب رسيد، افرادي كه به طور مخفيانه از فيلم هايي كه در سينماها به نمايش گذاشته مي شود، نوار ويدئويي تهيه كنند تا سه سال زنداني مي شوند. سناي آمريكا در ساعات آخر روز سه شنبه، تشديد مجازات هكرها و كساني را كه درون صنعت سينما به توزيع نوارهاي موسيقي و سينمايي يا ديگر آثار داراي حق مالكيت معنوي پيش از تاريخ اصلي انتشار آنها اقدام مي كنند، تصويب كرد.
نسخه هاي فيلم  هاي پرفروش غالبا همزمان با نمايش آن در سالن سينماها به نمايش در مي آيد و اين اجازه را مي دهد تا دوستداران سينما بدون خريد يك بليت، فيلم مزبور را تماشا كنند.
فيلم پرده اي اصطلاحي آشنا براي فيلم باز هاي ايراني است. گرچه آنها كه وسواس دارند، در انتظار فيلم با كيفيت بالا و نسخه دي وي دي مي مانند،  اما اين تعداد در مقابل بينندگان بالقوه اي كه دوست دارند همزمان با اكران فيلم در آمريكا، آن را با ويدئو و وي سي دي هاي خانگي ببينند آنقدر ناچيزند كه مي شود آنها را ناديده گرفت. در عين حال تعداد بسياري از افراد هستند كه از اين طريق به امرار معاش مشغولند.
اينكه با تشديد مجازات دزدان پرده در كار توزيع اين مافياي بزرگ جهاني خللي به وجود بيايد يا نه، هنوز مشخص نيست، اما شايد اين قانون كاسبي برخي دوستان هموطن را به خطر بيندازد. البته فقط شايد!

فروشگاه
قيمت انواع كالاهاي خواربار و سوپري در فروش
ويژه فروشگاه هاي شهروند از تاريخ۱۱‎/۱۲ لغايت۱۱‎/۲۴
029223.jpg
029226.jpg
029229.jpg
مسوولان فروشگاه هاي شهروند معتقدند در سبد كالاي ويژه فجر بخش خواربار و سوپري با عنايت به جلب قابل توجه مشتريان خاص در اين قسمت با زير بخش هايي همچون انواع مواد شوينده و پاك كننده، انواع كالاهاي سلولزي، انواع تنقلات و خشكبار و... با ارايه 51 قلم كالا و حداكثر 20 و حداقل 10 درصد سود خواهد توانست به خريدي مناسب و مورد رضايت ياري رساند.

درد دل
ترانس برق
از منطقه برق اسلامشهر و گلشهر چهاردانگه، تقاضاي برق كرده ام، ولي 2 سال است كه من را معطل كرده اند. به من مي گويند، بايد ترانس 400 آمپر بخرم و آن را به اداره برق ببخشم و به عنوان خودياري واگذار كنم، در صورتي كه ترانس برق در نزديكي منزل من است. خانه ما در خيابان زارع كنار ورزشگاه شهداي چهاردانگه است و ترانس برق كنار ورزشگاه است. هزينه خريداري اين ترانس 4 ميليون است.
مومني 

يارانه هاي وام مسكن 
از ابتداي سال 83 هنوز وزارت مسكن و شهرسازي هيچ اقدامي در مورد پرداخت يارانه هاي وام مسكن كاركنان دولت نكرده است.
ابراهيم بيضايي 

تخت همراه بيمارستان ميلاد
بيمارستان ميلاد تحت پوشش تامين اجتماعي است، ولي براي هر همراه روزي 7 هزار تومان مي گيرد، چرا؟
قاسم سيف 

شوراي حل اختلاف 
چرا شوراهاي حل اختلاف به مشكل مردم رسيدگي نمي كنند. براي انتقال خط تلفن به شوراي حل اختلاف شكوفه واقع در خيابان پيروزي مراجعه كرده ام، ولي يك سال است كه راي دادگاه به اداره مخابرات صادر نشده است.
مجتبي يزداني 

نياز مبرم به پل عابر پياده 
۱۰۰ متر پايين ميدان پونك سرخيابان صفارزاده به گلزار يك به دليل وجود چندين ايستگاه سواري، ميني بوس و اتوبوس نياز مبرمي به پل عابر پياده دارد، متاسفانه اين پل 2 كيلومتر پايين تر ساخته شده است كه كمتر مورد استفاده عابران قرار مي گيرد. از مسوولان شهرداري منطقه 5 مي خواهيم كه با اعزام كارشناس و بررسي موقعيت نسبت به رفع اين مشكل اقدام كنند.

بازتاب
پيام يك جانباز
در پاسخ به پيام برادر جانباز مربوط به شهرداري منطقه 17 مورخ 3/10/83 به اطلاع آن عزيز مي رساند، جانبازان نورچشم ملت شهيدپرور ايران اسلامي هستند و ما همه مديون از خودگذشتگي اين سروران هستيم و براي ما افتخاري است كه خدمتگزار اين عزيزان از خود گذشته باشيم.
شهرداري منطقه 17 تهران 

پارك اركيده 
با عنايت به مطالب مندرج در 7 دي ماه تحت عنوان پارك اركيده به اطلاع مي رساند، طبق گزارش حوزه معاونت امور شهري و فضاي سبز منطقه، عمليات احداث آبنماي پارك مذكور آغاز شده و ان شاءالله تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد.
شهرداري منطقه 4 تهران 

انتقال تلفن 
در پاسخ به مطلب مندرج مورخ 29/9/83 تحت عنوان انتقال تلفن   به آگاهي مي رساند:
درخواست و انجام تغيير مكان در مركز تلفن ابوذر آزاد و بلامانع است. با توجه به اينكه متقاضي محترم هيچ گونه اطلاعاتي در مورد تقاضاي خود عنوان نكرده است، بررسي دقيق و كامل ميسر نيست. احتمال مي رود آدرس موردنظر متقاضي داراي عدم امكانات فني بوده است كه تغيير مكان تلفن انجام نپذيرفته است، لذا از متقاضي محترم درخواست مي شود به مركز تلفن ابوذر مراجعه كرده تا مشكل ايشان پيگيري شود.
شركت مخابرات استان تهران 

كارت هاي گران 
در پاسخ به مطلب مندرج مورخ 29/9/83 به آگاهي مي رساند:
شهروندان محترم به منظور جلوگيري از سوء استفاده دلالان و ايجاد بازار سياه مي توانند كارت هاي جديد داراي اعتبار را از مراكز مخابراتي و پستي تهيه كنند. گفتني است كارت هاي تلفن مذكور با قيمت هاي 2، 5 و 10 هزار توماني و با تخفيف به قيمت 1800۴۵۰۰، و 8500 تومان به شهروندان عرضه مي شود.
همچنين از آنجايي كه از اوايل سال گذشته توزيع كارت هاي تلفن 800 توماني متوقف شده است، كارت تلفن به مبلغ 1030 تومان از سوي شركت مخابرات استان تكذيب مي شود.
شركت مخابرات استان تهران 

مغازه هاي غير مجاز
در پاسخ به مطلب مندرج در 21 آبا ن ماه تحت عنوان مغازه هاي غير مجاز به اطلاع مي رساند:
با توجه به بررسي هاي به عمل آمده از سوي حوزه معاونت امور شهري و فضاي سبز منطقه، احداث غير مجاز واحدهاي تجاري در شهرك والفجر حكيميه صحت ندارد و مورد تاييد نيست.
شهرداري منطقه 4

باز هم خودروهاي فرسوده 
در پاسخ به پيام تلفني مندرج در مورخ 19/8/83 تحت عنوان خط راهي فرسوده ، به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند: اگر طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده به يك روش اجرايي منجر شود، قطعا شامل خودروهاي عمومي نيز خواهد شد. لازم به ذكر است كه نحوه جمع آوري اين خودروها هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است.
سازمان حمل و نقل ترافيك تهران 

درخواست احداث پياده رو
در خصوص مطلب مورخ 8/10/83 با عنوان درخواست احداث پياده رو به استحضار شهروند گرامي مي رساند:
جدولبندي خيابان ايثار حد فاصل ورودي بهرود تا خيابان كوهسار يكم در حال انجام است و پس از اتمام آن نسبت به پياده روسازي اقدام مقتضي صورت خواهد پذيرفت. 
شهرداري منطقه دو

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |