يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۲
پري كوچك غمگين
در افسانه ها آمده است كه پري دريايي براي آدم شدن مجبور شد هزينه اي گزاف معادل صدايش را پرداخت كند. هزينه اي كه پري دريايي 9 ماهه پرواي پرداخت مي  كند، احتمالا محروميت او از زندگي در دنياي اساطيري و تخيل است.
029220.jpg
سارا آرائوكو، مادر 19 ساله اين كودك مي  گويد: من ايمان دارم كه جراحي با موفقيت به انجام مي  رسد.
محمد رضا نصيري 
سيرن جانوري بود نيمه پرنده و نيمه زن كه ملوانان را از صداي دلكش خود شيفته مي  كرد. پري  دريايي حاصل تخيل آدم هاي اوليه بوده كه توسط هانس كريستين اندرسن، نويسنده دانماركي وارد ادبيات و سپس تئاتر و سينما شد. موجودات مخلوط ديگري هم در تاريخ بشريت- حداقل در ذهن خلاق بشر- آمدند و رفتند.يكي از آنها اسبي بود كه سر آدمي روي تن آن خودنمايي مي  كرد و ديگري شيري با كله  آدميزاد كه در مجسمه ابوالهول تبلور يافت.
شايد همه اينها زاييده ترس و نگراني انسان باشد؛ ترس از مسخ. چندي پيش خبرگزاري ها ظهور يك نوع ماهي  را كه صورتي شبيه انسان داشت، تاييد كردند. اكنون نوبت شكل واقعي پري دريايي است كه از درون كتاب و كارتون و فيلم، از دنياي واقعيت سر درآورد. نوزاد پرويي كه 9 ماه قبل در هوانكايو واقع در 300 كيلومتري شرق ليما- پايتخت پرو- چشم به جهان گشود، تبلور يك افسانه قديمي است. او 168 سال دير به دنيا آمد و با اين تاخير طولاني مدت باعث شد تا هانس كريستين اندرسن هيچ گاه ثمره خلاقيت خود را نبيند.
ميلاگروس چرون نتيجه ازدواج مصلحتي پادشاه دريا و سلطان زمين نيست. او قرباني نوع نادري از بيماري سيرنومليا است، هر چند كه والدين اين كودك 9 ماهه معتقد باشند تولد فرزندشان يك معجزه الهي است.
سيرنومليا برگرفته از واژه سيرن بيشتر به سندروم پري دريايي شهرت دارد. اين مورد نادر در واقع چندان هم كمياب نيست. احتمال اينكه چنين كودكي به دنيا بيايد، يك در 60 هزار تا يك در 100 هزار تخمين زده مي  شود، اما تمام نوزادان مبتلا به سندروم پري دريايي بلافاصله مي  ميرند. آنها در حقيقت نوزادان ناقصي هستند كه هيچ شباهتي به زيبايي و شگفتي تصوير شده در كتاب نويسنده دانماركي و شخصيت آريل در كارتون پري دريايي كوچك محصول كمپاني والت ديسني ندارند.
ميلاگروس در زبان اسپانيايي مفهوم معجزه را دربردارد. اگر از كودكي كه 16 سال پيش به دنيا  آمد بگذريم، تولد ميلاگروس يك معجزه تمام عيار محسوب مي  شود. فقط يك نفر از مبتلايان به اين بيماري در طول تاريخ دچار مرگ زودرس نشد. او كه تيفاني يوركس نام دارد، هم اكنون 16 ساله است و در شهر نيوپورت ريچي واقع در ايالت فلوريدا آمريكا زندگي مي  كند.
البته تيفاني هيچ شباهتي به يك پري دريايي پريرو ندارد. چهره او در سن 16 سالگي دست كم دو برابر سنش را نشان مي  دهد. تيفاني در حالي كه تنها 2 ماه از تولدش مي  گذشت توسط پزشكان مورد عمل جراحي قرار گرفت و از شمايل افسانه وار يك پري  دريايي به هيئت انسان درآمد. هنوز هم آثار اين جراحي تاريخي روي بدن او نمايان است، طوري كه شكم اين دختر 16 ساله حالت دو تكه دارد.
029217.jpg
اين كودكي است كه 16 سال قبل در سن 2 ماهگي با عمل جراحي از دنياي يك پري دريايي به دنياي خاكي برگشت. تيفاني اكنون به كمك ويلچر راه مي  رود، در حالي كه تا 6 سالگي روي پاي خودش ايستاده بود
لوييس روبيو رئيس تيم پزشكي مامور مراقبت از سلامتي كودك 9 ماهه پرواي در چند سال اخير مشغول تحقيق روي اين بيماري بوده است. وي هيچ وقت تصورش را نمي  كرد كه به اين زودي با يك نمونه واقعي روبه رو شود.
او و گروهش قرار است روز 24 فوريه عمل جداسازي را روي پاهاي ميلاگروس انجام دهند. روبيو مي  گويد: اين مورد شبيه دوقلو هاي به هم چسبيده است، با اين تفاوت كه هيچ كدام از مبتلايان به اين سندروم خاص زنده نمي  مانند.
معجزه لبخند مي  زند و مثل كودكان همسن خود صداها و كلماتي را از دهان خارج مي  كند. بالا تنه او هيچ تفاوتي با نوزادان سالم ندارد، يك جفت ريه سالم و قلبي كه مثل ساعت كار مي  كند. تمام مشكل در نيمه پاييني اندام وي خلاصه شده است.
شكم وي در امتداد پاهايش قرار دارد؛ پاهايي كه تا پاشنه به هم متصل است، درست مثل اينكه با چرخ خياطي به هم دوخته شده باشد. حالت پاهاي او از مچ پا به پايين، طوري است كه دم ماهي را در ذهن تداعي مي   كند. هر دو پا داراي استخوان هاي جداگانه  است. اين استخوان ها به حركت نيز درمي آيد. روبيو مي   گويد: انگار سعي دارد پاهايش را از اين گوني نامريي رها سازد.
معجزه از وقتي كه دو روزه بود به درمانگاهي كه وقف شهرداري است واقع در منطقه فقيرنشين شمال ليما انتقال يافت. ريكاردو، پدر اين پري دريايي كوچولو در روز 27 آوريل به شدت ترسيده بود و به اين در و آن در مي  زد: نااميدكننده بود. اما نااميدي او فقط چند روز دوام آورد، يعني زماني كه متوجه شد پاهاي دخترك از حس، استخوان و رگ هاي جداگانه اي برخوردار است. ميلاگروس در حال حاضر 5/7 كيلوگرم وزن دارد و قدش به 60 سانتيمتر مي  رسد. مجاري ادراري و مقعد او همگي در كنار هم قرار دارند. قرار است روز نهم فوريه روي پاهاي او پارچه هايي ابريشمي آغشته به محلول آب و نمك قرار دهند و مدام به آن آب اضافه كنند تا پوست پاها كشيده شود.
سارا آرائوكو، مادر 19 ساله اين كودك مي  گويد: من ايمان دارم كه جراحي با موفقيت به انجام مي  رسد. اما موتاز هابال، پزشكي كه تيفاني يوركس را عمل كرد، با ديده  ترديد به اين موضوع مي  نگرد و جراحي را ريسكي بزرگ مي  داند.
موتاز مي  گويد: تنها آرزويم اين است كه اين يكي هم زنده بماند.
تيفاني پس از عمل جراحي به مدت 6 سال روي پاهاي خودش راه مي  رفت، اما اكنون براي راه رفتن مشكل دارد و بايد از صندلي چرخدار استفاده كند. تيفاني كه بر اثر يك سانحه قدرت پاهايش را از دست داد، پس از شنيدن خبر تولد يك پري دريايي ديگر با خوشحالي گفت: من از همه اميدوارترم. مي  دانم كه او تا مدتي طولاني زنده خواهد ماند.
حتي دكتر روبيو آنقدر اميدوار است كه وعده مي  دهد معجزه يك روز بتواند بدود يا دوچرخه سواري كند: همين كه بتوانيم به او كمك كنيم بدون كمك ديگران روي پاي خودش بايستد، برايم كافي است.
Mere در لغتنامه به معناي دريا آمده است و Maid هم به مفهوم بانو است. بانوي دريا كه اصلا ربطي به دريا ندارد، قرار است به بانويي خاكي و زميني تبديل شود. اين تمام آرزويي است كه درباره اين معجزه يا شايد هم خطاي طبيعت مي  توان به ذهن و دل راه داد. شايد او حاصل خطاي انسان و روي آوردن وي به سلاح هاي هسته اي است يا شايد معجزه اي كه در دل خود نكته اي در بردارد، براي عبرت آدميزاد.
به هر حال او پري دريايي كوچكي است كه حداقل اطرافيانش مي  خواهند وي را به يك موجود معمولي و غيرافسانه اي تبديل كنند. ميلاگروس تا زماني معجزه  است كه همين طور باقي بماند.

لندن كثيف
029214.jpg
به  رغم اين كه در اين سالها انگليس نسبت به گذشته تميزتر شده، اما لندن همچنان جزو يكي از شهرهاي كثيف دنياست.
در حالي  كه پارك  ها و خيابان هاي شهر انگليس با تلاش مسوولان در حال تميز شدن هستند، اما لندن هنوز هم عنوان كثيف ترين شهر انگليس را دارد. مسوولان شهر لندن اعلام كردند ميزان پاكيزگي اين شهر از 100 درصد ايدهآل تنها 43 درصد است. با وجود تلاش هاي بسيار مسوولان لندن، هنوز هم اين شهر به دليل عادات زشت پايتخت نشينان كثيف ترين شهر انگليس است.
وضعيت بهداشتي شهر سال قبل تنها 4 درصد رشد داشت، در حالي كه فضولات سگ ها و نوشته هاي مستهجن روي ديوارها كاهش يافته است. همچنين قوطي هاي نوشيدني رها شده در خيابان ها 34 درصد، پلاستيك خوراكي ها 18 درصد و جعبه هاي شيريني 19 درصد، آدامس هاي جويده شده هم 91 درصد و ته سيگارها 81 درصد در خيابان هاي بالاي شهر افزايش داشته است. حتي اگر انگليسي ها هم نظافت را رعايت نكنند. شهر ما خانه ماست.

طرح پيشگيري از مصرف مواد مخدر در خوابگاه ها
طبقه مواد
افزايش گرايش دانشجويان به كشيدن سيگار و مواد مخدر، نگراني هايي را به وجود آورده است. خوابگاه هاي دانشجويي خصوصا در شهرستان ها روند مصرف مواد مخدر را در اين مكان ها بيش از پيش نشان مي دهند
عليرضا كيواني نژاد
خوابگاه هاي دانشجويي شايد بهترين مكان براي نشستن و گپ زدن باشد؛ جايي كه خستگي يك روز تحصيلي و احيانا كاري را از تنتان به در مي كنيد. درست در همين خوابگاه است كه شما يا دوستتان هوس مي كنيد پكي به سيگار بزنيد و باز در همين خوابگاه است كه كسي به شما اعتراض نمي كند كه سيگارتان را خاموش كنيد.
طرح پيشگيري از مصرف مواد مخدر در خوابگاه هاي دانشجويي با همكاري وزارت علوم، حراست اين وزارتخانه و معاونت دانشجويي در دانشگاه هاي سراسر كشور از چند روز پيش اجرا شد.
از آنجا كه افزايش گرايش دانشجويان به كشيدن سيگار و مواد مخدر، نگراني هايي را به وجود آورده مسوولان درصدد مبارزه با آن خصوصا در خوابگاه ها برآمده اند. خوابگاه هاي دانشجويي خصوصا در شهرستان ها روند مصرف مواد مخدر را در اين مكان ها بيش از پيش نشان مي دهند. دانشجوها در شهرستان ها بنا به دلايلي چون دوري از خانواده، تحت تاثير دوستان قرار گرفتن و در نهايت با تاكتيك جديد اين روزها - پناه بردن به قرص هاي توهم زا براي كاهش استرس شب قبل از امتحان - به مواد مخدر روي مي آورند و اين مساله متاسفانه هر ماه با آمارهاي متفاوتي عنوان مي شود.
دكتر محسن وزيريان، رئيس اداره پيشگيري و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين باره مي گويد: اين طرح در قالب برگزاري كارگاه هاي آموزشي، جلسات آموزش مهارت هاي مقابله اي با مصرف مواد مخدر و جلسه هاي پرسش و پاسخ دانشجويان با مدرسان اجرا مي شود. ميزان مصرف مواد مخدر در بين دانشجويان با توجه به شيوع گرايش به اين مواد در سنين نوجواني و جواني و همچنين به علت تاثير گذاري بيشتر همسالان به ويژه در بين دانشجويان و نيز به دليل دوري از خانواده ها و فقدان كنترل آنها افزايش مي يابد.
محسني مدير كل حراست وزارت علوم به استناد آمار و ارقام سعي بر اين دارد كه نشان دهد مساله اندكي بهتر از سالهاي قبل شده و كارهاي ديگري نيز به جز پيشگيري مي توان انجام داد : وي در اين باره مي گويد: اولا رئيس سازمان پزشكي قانوني مي گويد گرايش اعتياد بين مردم نسبت به سال قبل 44 درصد افزايش پيدا كرده ثانيا در آمار و ارقامي كه از سوي بهزيستي اعلام شده، آمده ما دركشور 2 ميليون معتاد داريم كه 50 هزار نفر آنها پر خطر هستند و يكصد هزار نفر ولگرد، در ضمن 70 درصد معتادان متاسفانه متاهل هستند!
ثالثا دبير مبارزه با استعمال دخانيات اعلام كرده كه 5 تا۷ درصددانشجويان سالهاي اول تا آخر دانشگاه ها، سيگاري هستند و رابعا اينكه رئيس سازمان زندان ها مي گويد تعداد دانشجويان زنداني 3/0 درصد است. اينها آماري است كه نشان مي دهد اعتياد در بين دانشجويان به شكل فزاينده رشد نكرده كه بعضي ها نسبت به آن اقدام به بزرگنمايي مي كنند. اين طرح يعني طرح پيشگيري از استعمال موادمخدر در خوابگاه ها نيز در راستاي طرحي است كه سالهاست در دانشگا ه ها از سوي خود دانشجوها اجرا مي شود؛ يعني طرد معتاد توسط اطرافيانش.
آمارها نشان مي دهد كه مراجعه دانشجويان معتاد به مراكز خود معرف، از 210 به 97 مورد كاهش پيدا كرده و اين حكايت از نهادينه شدن طرح طرد معتاد توسط اطرافيان است؛ طرحي كه محسني اصرار دارد در دانشگاه ها به صورت يك فرهنگ درآمده يا بايد درآيد. در سالهاي 78 تا 81 نسبت زندانيان دانشجوي معتاد به موادمخدر 2 تا 3 دهم درصد بوده. اين نسبت حدودا 20 برابر كمتر از جمعيت معتادان كل كشوراست. محسني در ادامه به استفاده تفريحي دانشجويان از مواد مخدر اشاره مي كند و مي گويد: اكثر آنهايي كه در دانشگاه ها به مواد مخدر معتاد هستند، يا به شكل تفريحي از آن استفاده مي كنند يا به توصيه دوستان براي كاهش استرس امتحان به آن روي مي آورند، اما اين نكته را هم بگويم كه اعتياد تزريقي يا استفاده از هروئين در بين دانشجويان حدودا صفر درصد است.
در طرح جلوگيري از مصرف موادمخدر دانشجوها در خوابگاه ها، كلاس هايي بر پا مي شود كه در آن نسبت به چگونگي رفتارهاي توجيه كننده، اطلاعاتي در اختيار دانشجويان، مدرسان و دست اندركاران قرار مي گيرد. اما نكته اينجاست كه تمام اين مراحل،  تئوري هستند و كسي حاضر نيست از ضمانت اجرايي آن يا درصد موفقيتش صحبت كند.

... كه بيمار توام
جوان بي گناه و محترمي كه فقط به قصد اشتغال به بندرعباس سفر كرده بود به دلايلي مثل رفيق ناباب و دريافت صدهزارتومان پول، 660گرم ترياك را قورت داد و به انديمشك رفت، اما به دليل جنس بد پلاستيك ها، قبل از مرحله استحصال ! آنقدر بد حال شد كه به بيمارستان انتقال يافت. او اين بسته هاي كوچك را با استفاده از ماست و نوشابه ميل فرموده بود. انشا ءالله كه خدا نسل رفيق ناباب را از اين مملكت ريشه كن فرمايد.

بهار بهار، خودكشي
ژاپني ها آدم هاي عجيبي هستند. يك تحقيق نشان مي دهد از بين 32109 نفري كه در سال گذشته ريق رحمت را با ميل خود سركشيده اند، بيشتر مايل بوده اند دربهار بميرند. نكته جالب اين است كه در اين فصل دل انگيز روزي 101 نفر هاراگيري كرده اند. البته روش قديمي خودكشي، شامل نشستن و فرو نمودن شمشير تا دسته در شكم به دليل خشونت جواب نمي  دهد و جديدا مردم متمدن شده و اكثر خود را حلق آويز مي نمايند. در اين رابطه گفته شده لطفا از كش به جاي طناب استفاده نكنيد!

لندن در تسخير لباس ايراني
به اينجا رسيد. كجا؟ به اينجا كه دو بانوي ايراني لباس هاي طراحي شده خود را در قالب نمايشگاه پوشش سنتي و اسلامي ايران در تالار تاون هان لندن به نمايش گذاشتند. افسانه ريحاني فرد در بخش لباس هاي ايراني- اسلامي و فلور توتونچي در بخش لباس هاي سنتي، تماشاگران حاضر در سالن را با كارهاي خود آشنا كردند. درعين حال نمايش انواع چادر نيز بخش ديگري از اين نمايشگاه بود كه با استقبال مواجه شده است. افسانه ريحاني فرد مي گويد: هدف ما نشان دادن گوشه  اي از زيبايي هاي لباس زنان ايران بود. اين لباس ها مطابق با ملاحظات ديني طراحي شده و مانع از حضور آنان در اماكن مختلف نيست.
اين نمايشگاه توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با همكاري مركز گسترش زبان فارسي در لندن برگزار شد و يك جمع 22 نفره وظيفه مدلينگ را بر عهده داشتند.

خبر مهم؟
نمي دانيم چقدرخبر مهمي است ولي 16 ميليون ايراني كارت ملي گرفته اند.
علاوه بر اين 57 ميليون نفر از شماره ملي خود آگاهند. اميدواريم در پايان طرح از رقم دقيق جمعيت ايران مطلع بشويم. آمين!

يكي از 10 كشور
آقاي رئيس جمهور، ناگهان به بازديد پژوهشكده علوم سلولي جهاددانشگاهي رفت و بانك خون بندناف ايران را افتتاح كرد. سيد محمدخاتمي گفت: بايد درك كنيم كه در آينده كدام شاخه تحقيقاتي ميدان  دار خواهد بود تا روي آن سرمايه گذاري كنيم.
از جمله كارهاي فوق العاده ارزنده كه ما با دنيا از نظر علمي فاصله زيادي نداريم علم توليد و تكثير سلول هاي بنيادي است كه منشا تحولات عظيمي در علوم است.
آقاي خاتمي با قدرداني از تلاش جهاد دانشگاهي براي انجام اين نوع تحقيقات گفت: اين تحقيقات را دولت سفارش نداده است بلكه عده اي جوان ارزنده عاشق علم با ايمان و دلسوز مملكت در ساختمان هاي كوچك انجام داده و كشور را به جايي رسانده اند كه اكنون در اين زمينه جزو 10 كشور برتر دنيا هستيم.
البته علم ما در حدي نيست كه بدانيم اين علم چه كاربردهايي دارد، اما وقتي رئيس جمهوري تاييد مي كند حرفي نيست؛ خوشحال مي شويم.

تيتر اول به زودي
احتمالا پاپ ژان پل دوم به زودي تيتر اول نشريات جهان خواهد شد.
اين را وقتي فهميديم كه شنيديم ايشان سفر خود به آمريكا را لغو كرده اند. مي گويند وضعيت جسماني رهبر كاتوليك هاي جهان وخيم است و جانشين او خود را گرم مي كند.


محاصره سيگار
- AFD انجمن سيگار فروشان ايتاليا روز پنج شنبه اعلام كرد قانون جديد ممنوعيت سيگار كشيدن در اماكن عمومي اين كشور به كاهش فروش سيگار منجر شده است. سخنگوي انجمن فروشندگان سيگار ايتاليا گفت در مجموع برآورد مي شود اين افت فروش سيگار در مقايسه با ميزان فروش سيگار در مدت مشابه سال گذشته حدود 20 درصد بوده است.
ممنوعيت كشيدن سيگار در اماكن عمومي همچون رستوران ها و دفاتر دولتي از دهم ژانويه در ايتاليا به اجرا گذاشته شد كه همزمان با محدوديت سيگار كشيدن در ديگر كشورهاي اروپايي بوده است.
اين اقدام مورد اعتراض بسياري از رستوران ها قرار گرفته ولي هيچ مقابله بزرگي با اين قانون بروز نكرده است.
نكته اين خبر اين بود كه سيگارفروش هاي ايتاليا انجمن و روابط عمومي دارند!

مبلغ جريمه در تهران 10000 ريال
۱۰۱۵ - عدم توجه به اخطار و تذكر مامورين راهنمايي، تخلف محسوب مي شود.
وجود مامورين راهنمايي براي راهنمايي و هدايت افراد جامعه، كمك و حل مشكل در امر ترافيك و آسان سازي تردد اتومبيل هاست و اين افراد مجري قانون نيز مي باشند. پس هر بي توجهي به اخطار و سرپيچي از فرمان آنها به نوعي زير پا گذاشتن قانون و حقوق ديگران است و تمام جامعه را متضرر مي سازد.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |