يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۲
پر سر و صداترين محاكمه قرن
فروپاشي مرد ابلق 
موضوع اصلي اتهام جديد ، شكايت والدين يك نوجوان 13 ساله مبتلا به سرطان است كه در حال حاضر 15 سال دارد. ظاهرا جكسون به بهانه كمك هاي خيرخواهانه از او سوءاستفاده كرده است 
029250.jpg
محمد رضا نصيري
شايد بتوان او را تضاد بين دورنگ دانست، سفيد پوستي كه گرچه يك سياهپوست اصيل است، اما در اولين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهام در رابطه با آزار جنسي يك كودك، لباسي يكدست سفيد بر تن داشت.
او سعي مي كرد با نوع پوشش خود بر افكار عمومي تاثير بگذارد. به همين دليل بارها دستش را به علامت پيروزي جلوي دوربين ها بالا برد. وي معتقد است كه لباس سفيد نشانه پاكي و بي گناهي است و البته اگر ماموران امنيتي اجازه مي دادند، قصد داشت بازوبندي زردرنگ را با شماره 777 روي بازو ببندد. شماره 777 در فرهنگ عبري نشانه خلوص و عشق به خداست.
مقامات رسمي عقيده داشتند كه اين نوع پوشش و بازوبند كذايي مي توانست روي هيات منصفه كه از اقشار مختلف مردم تشكيل شده است، تاثير بگذارد.
مايكل جكسون در روزاول - روز مهم خبري دادگاه- يكدست سفيد بود، اما در دومين جلسه دادگاه رنگ سياه را براي لباس هايش برگزيد و روي كتش از آرم مهندسان انگليسي كه سمبل بي گناهي است استفاده كرد.
شعاري به زبان فرانسه نيز روي لباسش به چشم مي خورد به اين مفهوم كه: شرم بر كسي باد كه چنين فكر پليدي را به خود راه مي دهد.
Homi soit que mal y pense روز اول سفيد و روز دوم سياه، درست برخلاف رنگ پوستش كه ابتدا سياه بود و بعدها به سفيد تغيير يافت. هوادارانش تغيير رنگ پوست وي را به يك نوع بيماري پوستي نسبت مي دهند كه البته همه مي دانيم اين ادعا فرار از انتقادي است كه جامعه سياهپوستان در برابر اين حركت بروز داده اند. با اين پيش زمينه آيا مي توان ادعاي بي گناهي او را باور كرد؟
دبي رو همسر سابق مايكل جكسون كه در اواخر دهه 90 به مدت 3 سال با وي زندگي كرد و 2 فرزند به نام هاي پرينس و پاريس را از او به دنيا آورد، يك شاهد سمج است.
دبي 44 ساله قصد انتقام دارد. او در سال 1999 با مايكل متاركه كرد و قرار بر اين شد كه سالي يك ميليون دلار به عنوان نفقه دريافت كند. اين جدا از آپارتمان لوكس 5/1 ميليون دلاري بود كه خواننده سرشناس پاپ براي همسر سابقش خريداري كرد. در ازاي اين توافق حضانت بچه ها به مايكل سپرده مي شد. اما از سال گذشته اين نفقه يك ميليون دلاري قطع شد. وكلاي جكسون به اين دليل نفقه را قطع كردند كه دبي رو سال گذشته در پي تشكيل پرونده رسوايي اخلاقي عليه همسر سابقش، دادخواستي را به دادگاه ارايه داد و در آن خواستار سلب صلاحيت مايكل از حضانت بچه ها شده بود.
دبي ادعا مي كند كه مي تواند شهادت بدهد همسرش در طول زندگي 3 ساله با وي بارها دست به چنين اعمالي زده است، او اكنون يك برگ برنده در دستان دادستان شهر سانتا ماريا واقع در ايالت كاليفرنيا محسوب مي شود.
دادستان از مدت ها قبل سعي در محكوم كردن مايكل جكسون داشت و حتي در اكتبر سال 2003 وي را به اتهام سوءاستفاده جنسي از يك كودك تا مرز دستگيري كشاند و در دسامبر سال 2003 رسما در 8 مورد او را متهم كرد.
موضوع اصلي اتهام جديد، شكايت والدين يك نوجوان 13 ساله مبتلا به سرطان است كه در حال حاضر 15 سال دارد. ظاهرا جكسون به بهانه كمك هاي خيرخواهانه از او سوءاستفاده كرده است.
شاكي 15 ساله ادعا كرد كه 2 سال قبل مايكل در پرورشگاه نورلند پارك بزرگ بازي خانه مايكل او را نوازش كرده و به زور به وي الكل خورانده است.
مايكل جكسون 46 ساله خيلي طبيعي و راحت رفتار مي كرد و وقتي به مقر دادگاه در سانتاماريا كاليفرنيا رسيد،  هيچ نشاني از اضطراب در چهره اش ديده نمي شد. به هنگام ورود او 300 نفر از علاقه مندانش مقابل در ورودي دادگاه تجمع كرده بودند. او در حالي كه يك چتر آفتابگير در دست داشت ازسوي تامس مسرو وكيلش مورد استقبال قرار گرفت.
او قبل از تشكيل اولين جلسه دادگاه اقدام به ضبط و انتشار يك نوار ويدئويي كرد و در آن شرح داد:  اگر حقيقت گفته شود، تبرئه خواهم شد. من بي گناهم و به سيستم قضايي كشورم اعتقاد كامل دارم و مثل هر شهروند آمريكايي انتظار دارم دادگاهي عادل به اتهاماتم رسيدگي كند.
اين دادگاه ممكن است 6 ماه طول بكشد و در صورت اثبات جرم، حداكثر يك محكوميت 21 ساله در انتظار وي خواهد بود. دادگاه مايكل جكسون توجه رسانه اي زيادي را برانگيخته است، طوري كه حتي بر سر نامزدي اعضاي هيات منصفه نيز دعواست. تعداد 4 هزار عضو بالقوه هيات منصفه بر جلسات دادگاه نظارت مي كنند و از ميان آنها بر اساس نمراتي كه در يك پرسشنامه به دست مي آورند، تعداد 12 نفر به طور رسمي انتخاب خواهند شد. داوطلبان بايد يك پرسشنامه 7 صفحه اي را پر كنند و ظرف يك هفته به دادگاه تحويل بدهند. بيش از يكهزار خبرنگار نيز براي دريافت مجوز شركت در دادگاه ثبت نام كرده اند.
احتمال اينكه ليز امري پريسلي - دختر الويس پريسلي و همسر اول مايكل جكسون - عليه او شهادت بدهد زياد نيست. ليزامري اعتراف مي كند كه همسر سابقش آدم بوالهوسي بود،  اما مدعي است كه هرگز او را در حين ارتكاب جرم نديده است.
كاترين 72 ساله، مادر مايكل نيز در يك مصاحبه تلويزيوني گفت: پسرم خيلي سخاوتمند و دست به خير است. او هرگز آزارش به يك كودك نمي رسد. او عاشق كودكان است!
استقبال رسانه ها از اين دادگاه به حدي است كه دادگاه مجبور شد براي خبرنگاران سقف 67 صندلي را در نظر بگيرد. شايد اين به پر سر و صداترين محاكمه ابتداي قرن تبديل شود.
البته در سال 1993 ميلادي پسر بچه ديگري نيز از جكسون به اتهام سوءاستفاده جنسي شكايت كرد. آن پرونده هنگامي مختومه اعلام شد كه خانواده پسر موافقت كردند 19 ميليون دلار از او بگيرند و از پيگيري شكايت خود صرفنظر كنند. اما اكنون جكسون قطعا در دادگاه مبارزه سختي در پيش دارد. وي با يك وثيقه 3 ميليون دلاري آزاد است.
امروز مايكل جكسون براي سومين بار روي صندلي مخصوص متهم مي نشيند و به اعضاي هيات منصفه لبخندي دوباره مي زند. آنگاه قاضي ملويل سوالاتش را از وي آغاز خواهد كرد. از بين 314 نفري كه در جلسه اول دادگاه حضور داشتند، 176 نفر اعتراف كردند كه حاضرند تمام كار و زندگي خود را كنار بگذارند و هر هزينه اي بدهند، اما اين دادگاه را از دست ندهند.
اين دادگاه مي تواند حتي مهيج تر از دادگاه اوجي سيمپسون - فوتباليست مشهور آمريكايي - يا محاكمه صدام حسين باشد. او بين سفيد و سياه و خير و شر معلق است؛ دادگاه به كدام سو متمايل خواهد شد؛ سفيد يا سياه؟

دكه
029244.jpg
بوش، به دنبال حمايت 
روزنامه واشنگتن پست با چاپ عكس بزرگي از رئيس جمهور بوش، خبر از تقاضاي بوش داد. بوش در ملاقات با قانونگذاران و سناتورهاي دموكرات از آنها مي خواهد كه از او در برنامه امنيت ملي حمايت كنند.و اما تيتر ديگر اين روزنامه: درگيري ها بر سر برنامه نفتي در عراق . در جاي ديگر به بيرون رفتن 15 هزار نيروي نظامي از عراق اشاره مي كند كه با اين خبر به نظر مي رسد آمريكا بعد از حضور يكساله خود، ديگر قصد ترك عراق را در سر دارد.
029247.jpg
بي امنيتي انتخابات 
روزنامه لس آنجلس تايمز عكس صفحه اول خود را به سربازان كشته شده عراقي اختصاص داده كه در پايگاه هاي انتخاباتي مستقر بوده اند و توسط شورشيان كشته شده اند و با چاپ اين عكس خواستار افزايش نيروهاي امنيتي در عراق شده است و در كنار عكس فوق اشاره به اين مطلب شده كه آلبرتو گونزالس كه با بوش رابطه نزديكي دارد، نقش زيادي در امور كاخ سفيد و شكنجه عراقيان داشته است.

كوتاه تر از گزارش
حسام گلبري 
مادربزرگ كماندو
واقعا انسان بعضي اوقات به اين نتيجه مي رسد كه شنيدن كي بود مانند ديدن. اما اين خبر را نديده باور كنيد، هرچند كه باورش سخت است.
يك مادربزرگ 78 ساله چيني كه مشغول نظافت بيرون منزلش واقع در يك آپارتمان چند طبقه بود ناگهان متوجه شد باد در منزل او را بسته است. او كه كليد خانه همراهش نبود تصميم گرفت از بالكن وارد خانه شود؛ خانه اي در طبقه چهارم! بنابراين پيرزن شيردل شروع به بالا رفتن از ديوار كرد. همسايگان كه متوجه اين عمل شجاعانه شدند به او پيشنهاد كردند كه پايين بيايد و به عروسش كه كليد يدك دارد تلفن كند، اما تصميم پيرزن راسخ تر از اين حرف ها بود. همسايگان آتش نشاني را باخبر ساختند، ماموران آتش نشاني از پيرزن تقاضا كردند دست از اين عمل خطرناك خود بردارد، ولي او گفت ديگر نزديك به بالكن هستم و پايين نخواهم آمد.
در همين حين بود كه عروس خانم از راه رسيدند و پيرزن تصميم گرفت راه حل ساده تر را كه كليد بود انتخاب كند و پايين آمد.
وق وق آداموس
انتخاب مجدد بوش پسر به عنوان رياست جمهوري ايالات متحده هم براي خود داستاني بس دراز داشت. پيش از انتخابات، پيش بيني هاي زيادي مبني بر اينكه چه كسي سكان رهبري كشور آمريكا را به دست خواهد گرفت صورت پذيرفت. خيلي ها شرط بندي كردند و بعضي سياستمداران با معادلات منطقي دست به پيشگويي زدند. همه اين موارد معقول به نظر مي رسد، اما اينكه يك حيوان بتواند پيش بيني كند كه چه كسي پيروز مبارزه انتخاباتي شود جاي تعجب دارد. لابد تاكنون در مورد قابليت هاي سگ ها چيزهاي زيادي شنيده ايد، سگ هايي كه مي توانند بوي مواد مخدر را حس كنند، زلزله زدگان زيرآوار را پيدا كنند و ... ، ولي از قرار معلوم تنها حس بويايي سگ ها قوي نبود و با حس ششم خود و نيروي ماوراي طبيعي مي توانند پيش بيني كنند كه جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا خواهد شد. اين پيش بيني جالب را سگ خانم جكي استالون كرده است.
وقتي تلويزيون تصوير كانديداهاي رياست جمهوري آمريكا را پخش مي كرد، سگ وي حالت غمگين به خود مي گرفت و از جلوي تلويزيون دور مي شد، اما همين كه تصوير جورج بوش پخش شد، سگ لبخند ژوكوندي بر لب جاري ساخت و اينگونه بود كه بوش رئيس جمهور شد! حال بايد ديد چه رابطه اي مي تواند بين انتخاب بوش، پيش بيني سگ و شيخ قطر باشد. خيلي ها، خيلي نقش ها در انتخاب بوش داشتند وليكن رابطه بين بوش و سگ از آن رابطه هاست!

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |