يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۲
نگاهي به سمينار بهينه سازي مصرف سوخت و صنعت تاسيسات در ساختمان
شوفاژها را دور بيندازيد!
نقش مهندسان مشاور، دستگاه هاي ناظر و كارفرمايان در مقوله ساختمان سازي به ساخت بناهايي صرفا زيبا خلاصه نمي شود و در بسياري موارد از جمله طراحي و انتخاب سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي هر بنايي اعم از مسكوني، اداري، تجاري، صنعتي و... مي توان از اين گروه ها توقعي ويژه داشت....
029232.jpg
توجه به بهينه سازي مصرف سوخت در مقررات ملي ساختمان از عايقكاري، ضرورت استفاده از تجهيزات تهويه مطبوع و تاسيسات با راندمان بالا و سازگار با محيط زيست آغاز شده و اميدواريم در سال 1384 با به اجرا در آمدن اين قوانين وضعيت بهتري را شاهد باشيم.
آذر مهاجر
زندگي روي دريايي از سوخت هاي فسيلي هم نمي تواند دليل مناسبي براي استفاده غير اصولي از منابع انرژي باشد. حتي اگر حجم منابع سوختي كشوري بسيار هم قابل توجه باشد، باز ساده انگارانه است كه اين منابع، لايتناهي فرض و بي رويه مصرف شود. محدوديت منابع انرژي، آلودگي هاي ناشي از مصرف غير اصولي و بي رويه و خطراتي كه اين شيوه به دنبال دارد، در بسياري از كشورها زمينه هاي تحقيق و پژوهش درباره شيوه هاي استفاده بهينه از سوخت و صرفه جويي را به دنبال داشته و اين شيوه ها بيش از 20 سال است كه در بسياري از كشورها به كار گرفته شده، البته پاسخگو هم بوده است.
چنانچه فرض كنيم چگونگي بهره گيري از منابع، زندگي در يك شهر را به شرايط ايده آل نزديك يا از آن دور مي كند، به صرف وجود المان هاي بصري زيبا و كار آمد، ساختمان هاي مناسب، اصولي و شكيل و فضاهاي تعريف شده وكاركردگرايانه، نمي توان شهري را حايز همه شرايط ايده آل دانست و اگر روش هاي بهينه مصرف انرژي را هم در ايجاد شهري ايده آل موثر بدانيم كه البته سهم قابل توجهي هم دارد ، نقش مهندسان مشاور، دستگاه هاي ناظر و كارفرمايان در مقوله ساختمان سازي به ساخت بناهايي صرفا زيبا خلاصه نمي شود و در بسياري موارد از جمله طراحي و انتخاب سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي هر بنايي اعم از مسكوني، اداري، تجاري، صنعتي و... مي توان از اين گروه ها توقعي ويژه داشت....
در حال حاضر به دلايل بسيار كه مي توان مسايل فرهنگي و اقتصادي را از جمله اين دلايل بر شمرد، در بسياري موارد سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي مورد استفاده در ايران با استاندارد هاي جهاني فاصله بسيار دارند و شايد حتي بتوان سهم قابل توجهي از آلودگي شهر هاي بزرگ به خصوص تهران را از همين سيستم هاي ناكارآمد دانست.
شركت شهرك در اقدامي قابل توجه، البته از اين رو كه اهميت فرهنگسازي پيرامون استفاده درست از منابع انرژي را مد نظر داشته، روز دوشنبه گذشته در محل دايمي، سمينار و نمايشگاهي را برگزار كرد و به بهينه سازي مصرف سوخت، تبعات آن و به تبع آن، استفاده از سيستم هاي مناسب گرمايشي و سرمايشي پرداخت. در اين سمينار كه علاوه بر مديران و مسوولان اين شركت، كارشناساني از خارج از كشور، مديران شركت عمران شهر هاي جديد و نمايندگان و كارشناسان فني و اجرايي شهر هاي جديد ساخته شده در كشور، از جمله شهرهاي پرديس و هشتگرد در استان تهران، مجلسي و پولادشهر در استان اصفهان، گلبهار و بينالود در استان خراسان، سهند در آذربايجان شرقي، مهاجران در اراك و... حضور داشتند، جديدترين شيوه هاي مصرف بهينه انرژي در گرمايش و سرمايش ساختمان ها معرفي شد.
عبدوي آذر از مديران برگزاري و گردانندگان اين سمينار مي گويد: استفاده از كالاهاي غير استاندارد و شيوه غير اصولي استفاده و به كارگيري كالاهاي تاسيساتي، سبب توليد گاز هاي CO و NOX و آلودگي هوا مي شوند و البته بيماري هاي بسياري را براي شهروندان به همراه دارند؛ متاسفانه در كشور ما كالاهاي گرمايشي كه مطابق استانداردهاي جهاني و با بازده مورد قبول كار كنند، بسيار محدود است. به جز همه مشكلاتي كه اين كالاها و شيوه هاي سنتي مصرف سوخت به همراه دارند مساله آلودگي هوا و محدوديت منابع باعث مي شود لااقل در اين باره به آينده فرزندانمان جدي تر بينديشيم. اين سمينار تشكيل شده تا در شهرهاي جديدي كه مي سازيم از محصولات بهتر و با كيفيت بالاتر استفاده شود... از آنجا كه هنوز در بسياري موارد، تنگناهاي اقتصادي باعث مي شود، پيش از هر چيز، قيمت كالاهاي تاسيساتي و نه كيفيتشان در خريداري و استفاده از آنها نقش داشته باشد و از همه مهمتر به اين دليل كه هنوز فرهنگ استفاده از شيوه هاي نوين و فن آوري مدرن در اين زمينه ايجاد نشده كه اين مورد هم خود دلايل قابل تامل و توجهي دارد ، هنوز به رغم تلاش هاي بسيار سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، حتي در بخش دولتي هم كه بيشترين ميزان مصرف انرژي را دارد كارخانه هاي دولتي، واحدهاي صنعتي و... شاهد تلاش هايي نظام مند براي بهره گيري از روش هاي گرمايشي و سرمايشي كارآمد نيستيم.
مهندس پرويز ذاكر، مدير عامل شركت شهرك در اين باره مي گويد: امروزه ديگر در دنيا از سيستم هاي گرمايش يا سرمايش موضعي CONVECTIONAL [ ]مثل رادياتور و فن كويل استفاده نمي شود؛ نظر به اينكه وزن مخصوص هواي گرم از هواي سرد كمتر است، در نتيجه به ناحيه فوقاني منتقل مي شود، در اصل انرژي مصرفي در گرم كردن زير سقف اتلاف مي شود و اين چيزي است كه با استاندارد تطابق ندارد. سيستم هاي گرمايش از كف و سرمايش از سقف به صورت تابشي راه حلي است كه به عنوان بهترين روش در حال حاضر در دنيا ارايه شده است، اين سيستم هاي تابشي جايگزين شده چيزي بيش از 40 درصد صرفه جويي به همراه دارد. گراني سوخت در بسياري از كشورهاي دنيا سبب شده به راه حل هاي بهينه براي انرژي هاي محدودشان فكر كنند و راه حل هاي مناسبي پيدا كنند؛ اما ما اينجا سوخت مورد نيازمان را كه بسيار ارزان در دسترس قرار گرفته، به آساني به هدر مي دهيم...! . وي معتقد است در شرايط فعلي كشورمان نمي توان عدم استفاده از تكنيك ها و شيوه هاي روزآمد را تنها به مهندسان مشاور يا سيستم هاي نظارت مرتبط دانست. به عقيده او اهم مسايل در اين باره به مسايل فرهنگي كشور مربوط است. مهندس ذاكر مي گويد: حتي اگر از سيستم ها و روش هاي روز آمد هم استفاده شود، هنوز فرهنگ استفاده بهينه از آنها در كشور ما ايجاد نشده است. به طور مثال هنوز گروه يا شركتي كه بتواند خدمات بعدي از جمله تغيير و تنظيم علمي موتورخانه ها، مثل آناليز گاز هاي خارج شده با دستگاه هاي آناليزر و نه به صورت دستي و استاندارد سازي آنها را ارايه كند، در كشور ما وجود ندارد... وي عقيده دارد قبل از ورود، راه اندازي و استفاده از سيستم ها و تكنيك هاي مدرن، لازم است افراد درباره چگونگي استفاده از آنها آموزش ببينند.
ورود سيستم هاي جديد، توليد كالاهاي استاندارد در اين مورد و به خصوص آموزش به افراد مساله اي نيست كه بتوان از يك شركت خصوصي و حتي يك نهاد يا سازمان و دستگاه دولتي متوقع بود. اين مساله بيش از هر چيز نيازمند فراهم آوردن زمينه هاي آن و سپس همكاري بين نهادها و سازمان هاي مرتبط است كه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، سازمان حمايت و جلب سرمايه گذاري خارجي، وزارت صنايع، سازمان نظام مهندسي، سازمان محيط زيست، شهرداري ها و غيره مي توانند از جمله نهاد هاي مرتبط و البته توانا و صاحب صلاحيت براي رسيدگي به اين مساله باشند و البته تلاش هايي در اين زمينه صورت گرفته كه از آن جمله مي توان به قانون استفاده از پنجره هاي دو جداره و عايق كاري ساختمان ها اشاره كرد. اين نكته هم قابل توجه است كه اين قانون بايد در شيوه عملكرد مهندسان مشاور و كارفرمايان در جريان طراحي و ساخت هر بنايي به خصوص ساختمان هاي ويژه اي چون سالن هاي ورزشي، مرغداري ها، كارخانه ها، مساجد، سالن هاي اجتماعات، استخرها، كه ابعاد وسيع تري نسبت به واحدهاي اداري و مسكوني دارند، به عمل در آيند.
مهندس كامبيز پيشقدم پس از معرفي سيستم هاي جديد توليد گرما و سرما و توضيح چگونگي نصب وعملكرد سيستم گرمايش در كف و سرمايش از سقف، اظهار خشنودي مي كند كه توجه به بهينه سازي مصرف سوخت در مقرارات ملي ساختمان مورد توجه قرارگرفته است. او دراين باره مي گويد: توجه به بهينه سازي مصرف سوخت در مقررات ملي ساختمان از عايقكاري، ضرورت استفاده از تجهيزات تهويه مطبوع و تاسيسات با راندمان بالا و سازگار با محيط زيست آغاز شده و اميدواريم در سال 1384 با به اجرا در آمدن اين قوانين وضعيت بهتري را شاهد باشيم. وي معتقد است سازمان نظام مهندسي، سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و شهرداري ها، مي توانند قوانين ويژه اي در اين باره اعمال كنند تا چنانچه مهندسان مشاور تا به حال ناخواسته و به دليل مشكلاتي چون عدم همكاري كارفرما يا مسايل اقتصادي، دست به انتخاب و اجراي سيستم هاي نامناسب و غير استاندارد زده اند، از اين پس به دليل مسايل قانوني نتوانند از سيستم هاي سنتي استفاده كنند. به زعم مهندس پيشقدم، استفاده از تجهيزات و سيستم هاي مدرن اگر چه به ظاهر گران تر تمام مي شود، اما به دليل صرفه جويي هايي كه در مصرف سوخت و پاكسازي محيط زيست ايجاد مي شود، در نهايت هم براي مردم و هم براي دولت به صرفه خواهد بود.
همچنانكه سمينار بهينه سازي مصرف سوخت در اولين گام با هدف قراردادن مهندسان و كارشناسان در بخش عمران شهرهاي جديد، توانسته در كنار همه اهدافي كه داشته تاحدودي به اهداف فرهنگي اش دست پيدا كند، نهادها و سازمان هاي مربوطه با توجه به قدرت، اختيارات، توانمندي ها و سرمايه هايي كه در اختيار قرار دارند، مي توانند با انديشيدن به راهكارهايي عملي و نه فقط براي شهرهاي جديد، بلكه براي شهرهايي چون تهران كه در طول سالها ساختارشان شكل گرفته و هر نوع تغيير و دگرگوني در آن حتي در موردي چون استفاده از كالاهاي تاسيساتي مناسب، به سادگي ممكن نيست و حتي اين احتمال وجود دارد كه به صرف هزينه هاي مضاعف نيز بينجامد، شرايطي فراهم كنند كه به موازات همه اقداماتي كه براي بهبود كيفيت زندگي در شهرها صورت مي گيرد در اين زمينه به جايي نرسيم كه محدوديت منابع و آلودگي بيش از حد شهرها، هر اقدامي را به دليل تاخير زماني قابل توجه، بي نتيجه بنماياند.

بهترين شهردار سال 2005
پايگاه اطلاع رساني شهرداران از زمان آغاز فعاليت همواره سعي داشته است به عنوان يك ساحت رقابتي در زمينه بررسي مسايل مربوط به شهرها و به تبع آن شهرداران در جايگاهي جهاني به ارايه اطلاعات بپردازد؛ مسايلي چون بررسي نحوه فعاليت شهرداران ابرشهرها متروپليس ها ، راهكارهاي ارايه شده براي معضلات مزمن نواحي شهري اعم از اسكان، حمل و نقل شهري، آموزشي و اشتغال و خدمات شهري در كنار تحليل نوع نگاه سيستم هاي مديريت شهري به مسايل زيست محيطي، فن آوري هاي نو و امنيت اجتماعي - شهري و در كل آنچه كه موجبات حركت به سوي شهرهاي شهروند محور را فراهم مي سازد، همه و همه از دغدغه هاي گردانندگان پايگاه اينترنتي شهرداران است. انتخاب بهترين شهردار در اين تارنگار از طريق راي گيري از بازديدكنندگان صورت مي گيرد؛ شهردار منتخب سال گذشته ادي راما شهردار تيرانا بود. تا ماه مي فرصت داريم شهردار شهرمان را كانديداي شهردار جهاني كنيم. بد نيست بار ديگر حضورمان را در جامعه جهاني و اينترنت به رخ بكشيم.... از طريق آدرس زير با ارايه دلايلتان مي توانيد شهردار شهرتان را كانديداي شهردار منتخب جهان كنيد، چرا امسال اين افتخار نصيب يكي از شهرداران ايراني نشود....
http://www.worldmayor.com/voting/nominations.htm

باغ كتاب با جزئيات كامل
باغ كتاب با جزئيات كامل
در زيباشهر يكشنبه 13 دي 1383 در مطلبي با عنوان لزوم توجه به آئين نامه مسابقات طراحي معماري و شهرسازي به اين نكته اشاره شد در رقابت معماري باغ كتاب كه توسط شركت توسعه فضاهاي فرهنگي در حال برگزاري است، نكاتي مبهم وجود دارد؛ اخيرا برگزار كننده اين رقابت با ارسال نامه هايي به شركت كنندگان اين رقابت با رفع اين نكات ابهام به تشريح كامل نحوه تحويل آثار، اعضاي هيات داوران را به طور رسمي معرفي كرده است.
در اين نامه مهدي حجت، هادي نديمي، باقر آيت الله زاده شيرازي، حسين شيخ زين الدين، علي غفاري، سعيد زنوزي و كامبيز ناظر عمو به عنوان اعضاي اصلي و مهندس چمران و مهندس نقره كار به عنوان اعضاي علي البدل معرفي شده اند، همچنين شركت كنندگان موظف شده اند بدون ذكر نام بر آثار، آنها را با عددي 4 رقمي كد گذاري كنند.
۲۸ بهمن ماه جاري موعد تحويل آثار است؛ پيش بيني مي شود مسابقه باغ كتاب با زير بناي طراحي حدود 40 هزار متر مربع، يكي از بزرگترين مسابقات سالهاي اخير باشد.

زيبـاشـهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |