چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۵
تفاوت قيمت تخم مرغ هاي سفيد و قهوه اي
گراني تخم مرغ هاي ايراني
هر ايراني به طور متوسط در سال 130 تخم مرغ مصرف مي كند در حالي كه ميزان مصرف اين ماده غذايي در ژاپن 300 عدد براي هر نفر در سال است
خريد هر دانه تخم مرغ درشت براي شما دست كم 75 تا 80 تومان آب مي خورد، در حالي كه بايد قيمت اصلي آن 10 تا 20 درصد كمتر از اين ارقام باشد
029505.jpg
عليرضا باغاني
اين روزها كه هر خانواده اي قدرت خريد گوشت كيلويي 4هزارتوماني و مرغ كيلويي 1200 توماني را ندارد، تخم  مرغ به پرطرفدارترين ماده غذايي تبديل شده است. توپ بيضي و دوراني شكلي كه امروز در هر خانه اي يافت مي شود. چه در خانه مرفهان و چه در خانه اقشار متوسط و ضعيف جامعه.
تخم مرغ معجزه خلقت است و بهترين ماده غذايي بسته بندي شده اي كه خداوند در اختيار مخلوقات خود قرار داده است، ماده قابل خوردني كه تمام اجزاي يك غذاي كامل را دارد.
ارزش غذايي
اگر اين قسمت گزارش را بخوانيد از اين به بعد، هر وقت چشمتان به تخم مرغي بيفتد ياد ضرب المثل فلفل نبين چه ريزه، بشكن ببين چه تيزه خواهيد افتاد.
اين توپ بيضي شكل و دوراني حساس كه با كوچكترين برخوردي مي شكند، دست كم 5/12 درصد پروتئين ، 10 گرم چربي، 126 هزارم گرم سديم، 150كيلو كالري انرژي، 50ميلي گرم كلسيم و 180 ميلي گرم فسفر دارد.
۶۴۰ واحد بين المللي ويتامين A و 4/1 ميلي گرم ويتامين E هم در هر تخم مرغ۵۵ تا 100گرمي وجود دارد.
۴‎/۱ ميلي گرم آهن نيز مي تواند نياز بدن به ويژه بدن زنان را به اين ماده برطرف كند.
سفيد و قهوه اي
تخم مرغ هم مانند هر نعمتي كه در اين دنيا وجود دارد، داراي تنوع و انواع مختلف است. مديرفني يك شركت بسته بندي و عرضه تخم مرغ مي گويد: تخم مرغ در صنعت مرغداري به دو دسته تقسيم مي شود.
تخم مرغ هاي نطفه دار براي توليد جوجه و جوجه كشي از آنها استفاده مي شود و تخم مرغ هاي خوراكي.
دكتر فرامرزي مي افزايد: تخم مرغ هاي خوراكي هم دو مدل دارند، يعني تخم مرغ هاي خوراكي پوسته سفيد و قهوه اي رنگ كه توليد هر يك از اين تخم مرغ ها بسته به نژاد مرغ هاست. تخم مرغ قهوه اي رنگ حدود چند ماهي است كه در بازار به وفور يافت مي شود و بازار فعلا در قبضه تخم مرغ هاي سفيد پوش است تا جايي كه 95 درصد تخم مرغ هاي بازار ايران سفيد هستند.
به گفته وي، از نظر تركيب غذايي تخم مرغ هاي سفيد و قهوه اي هيچ تفاوتي با يكديگر ندارند.
تخم مرغ رسمي
خيلي از مردم تخم مرغ هاي قهوه اي را با رسمي اشتباه مي گيرند، اما خوب است بدانيد كه اين دو نوع تخم مرغ از زمين تا آسمان با هم فرق مي كنند.
دكتر فرامرزي مي گويد: تخم مرغ هاي رسمي به تخم مرغ هاي محلي و سنتي اطلاق مي شود. اين تخم مرغ ها از مرغ هاي دو منظوره كه هم از گوشتشان استفاده مي شود و هم از تخمشان، به دست آمده است. اين در حالي است كه در صنعت مرغداري مرغ ها به دو دسته تخمگذار و گوشتي تقسيم مي شوند.
اين كارشناس تغذيه مي افزايد: در صنعت مرغداري مرسوم است كه از گوشت مرغ هاي تخمگذار استفاده اي نشود يا فقط از گوشت آنها در توليد كالباس و سوسيس استفاده شود.
او مي گويد: بسياري از مردم تخم مرغ هاي قهوه اي را با رسمي اشتباه مي گيرند ، در حالي كه با اندكي دقت مي  توان ديد كه تخم مرغ هاي رسمي كرم رنگند يا سفيد كثيف نه قهوه اي رنگ. وي توصيه مي كند: تا جايي كه مي توانيد از تخم مرغ هاي رسمي استفاده نكنيد، چرا كه اين تخم مرغ ها در محيط هاي خارج از نظارت وزارت بهداشت توليد و مملو از فضولات مرغان است؛ فضولاتي كه مي تواند به راحتي از پوسته تخم به داخل سفيده و زرده نفوذ كند، مگر اينكه تحت حرارت كاملي قرار گيرند تا قابل استفاده شوند.
دو زرده و سه زرده
وقتي مادري دو قلو يا 3قلو به دنيا مي آورد، موجي از شادي در خانواده حاكم مي شود. خريداران خوش  شانس تخم مرغ ها هم گاهي اوقات با ديدن تخم مرغ هاي دو زرده يا سه زرده خيلي خوشحال مي شوند، چون با يك تير دو نشان مي زنند، يعني پول يك تخم مرغ را پرداخت مي كنند، اما دو تخم مرغ  مي خورند. اما چرا بعضي تخم مرغ ها دو يا سه زرده اند؟
فرامرزي در اين باره مي گويد: افزايش زرده هاي تخم مرغ از يك به دو و حتي سه، ناشي از ثابت نبودن سيكل جنسي  مرغ هاست. بدين معني كه در يك روز، دو زرده از مرغ آزاد مي شود، در حالي كه براي تشكيل سفيده و پوسته، يك روز زمان نياز است.
اصطلاح دو زرده در 24 ساعت، بيشتر در مرغ هاي تازه وارد در عرصه توليد به وقوع مي پيوندد.
مرغ ها از 17هفتگي شروع به تخمگذاري مي كنند و مدت تخمگذاري اين موجودات معمولا تا 50 هفتگي ادامه پيدا مي كند، هر مرغ از زمان آغاز تخمگذاري تا پايان آن بايد دست كم 210 تخم بگذارد.
ارزاني تخم مرغ
تخم مرغ يكي از ارزان ترين مواد غذايي براي ايراني هاست گرچه كارشناسان اقتصادي قيمت تخم مرغ در ايران نسبت به ديگر كشورها را غير متعارف توصيف مي كنند، اما باز هم هزينه خريد اين ماده غذايي با ارزش كمرشكن نيست.
۸۵۰ تومان آخرين قيمت خريد يك كيلو تخم مرغ در ايران است. اگر بودجه تان مي رسد سعي كنيد بيشتر از تخم  مرغ هاي بسته بندي شده، مصرف كنيد. خريد هر دانه تخم مرغ درشت براي شما دست كم 75 تا 80 تومان آب مي خورد. در حالي كه بايد قيمت اصلي آن 10 تا 20 درصد كمتر از اين ارقام باشد، ولي دكتر فرامرزي علت افزايش قيمت تخم مرغ بسته بندي را ناشي از هزينه بسته بندي و حمل و نقل عنوان مي كند.
او مي گويد: تخم مرغ بسته بندي هاي گرانقيمتي دارد و همچنين روي تخم مرغ كارهايي همچون تاريخ گذاري صورت مي گيرد كه در كنار هزينه هاي گران حمل و نقل با احتياط، موجب افزايش قيمت تخم مرغ ها مي شود. اگر هم مايل به خريد تخم مرغ هاي شيك نيستيد، مي  توانيد تخم مرغ را در شانه هايي 30 تايي بخريد تا قدري قيمت خريد برايتان به صرفه تر شود.
به گفته فروشندگان عمده تخم مرغ، بسته بندي هاي شيك، قيمت تخم مرغ را 2 برابر كرده است.
افراد خوش خوراك هم كه مايل به مصرف تخم مرغ هاي خوشرنگ قهوه اي هستند بايد سركيسه را شل تر كرده، 20 تا 30 تومان بيشتر براي خريد هر تخم مرغ بپردازند.
تخم مرغ استاندارد
تغذيه مناسب مرغ ها مهمترين معيار به وجود آمدن تخم مرغ خوب است. غلات مناسب مثل ذرت بهترين غذا براي مرغ هاي تخمگذار است البته كنجاله سويا هم در تغذيه مناسب آنها تاثير گذار است.
مدير روابط عمومي سازمان نظام دامپزشكي كشور مي گويد: هر تخم مرغ استاندارد بايد از 50 گرم به بالا وزن داشته باشد.
مهندس قربانعلي تنگ شير مي افزايد: به تخم  40 تا 50 گرمي تخم مرغ ريز، 50 تا 55 گرمي تخم مرغ متوسط، 55 تا 60 گرمي تخم مرغ بزرگ و از 60 گرم به بالا جامبو گفته مي شود.
به گفته وي، تخم مرغ هاي جامبو خيلي بزرگ هستند و در هر بسته بندي جا نمي شوند.
جامبوها بهترين نوع تخم مرغ ها هستند كه ميزان ارزش  غذايي كاملتري دارند.
طرفداران تخم مرغ
ژاپني ها ركورددار مصرف تخم مرغ در جهان هستند. در اين كشور هر ژاپني در سال 300 تخم مرغ مصرف مي كند در حالي كه در ايران اين ميزان 130 تخم مرغ براي هر نفر در سال است.
ژاپني ها به دليل استفاده مكرر از غذاهاي دريايي، با استفاده زياد از تخم مرغ آسيب نمي بينند.
اعراب نيز علاقه بسياري به مصرف تخم مرغ هاي ايراني دارند چرا كه تمايل براي استفاده از تخم مرغ هاي غربي و اروپايي مثل ديگر محصولات اين كشورها در ميان اعراب كمرنگ تر شده است.
برايتان جالب است بدانيد كه تخم مرغ ايراني از تخم مرغ هاي هندي و اروپايي كه در توليد اين ماده با ارزش غذايي اسم دركرده اند، گران تر است اما به دليل كيفيت نامناسب محصولات هندي و اروپايي، تمايل زيادي در كشورهاي حوزه خليج فارس و جنوب شرق آسيا به استفاده از اين محصول از نوع ايراني وجود دارد.
از سوبسيد قابل توجه اروپايي ها به تخم مرغ، به عنوان دلايل عمده ارزاني تخم مرغ در اين كشورها ياد مي شود.
روز جهاني تخم مرغ
معجزه خلقت كه بسياري از انسان ها را به شگفتي وادار ساخته، به قدري جايگاه ويژه اي در ميان بشر 2 پا پيدا كرده است كه يك روز را هر ساله به نام روز جهاني تخم مرغ نامگذاري مي كنند. اين روز كه توسط كميسيون بين المللي تخم مرغ تعيين مي شود، متغير است.
همزمان با روز جهاني تخم مرغ در مورد ارزش غذايي و توليد مدرن اين ماده ارزشمند بحث و تبادل نظر مي شود.
در سپتامبر سال گذشته ميلادي، سيدني استراليا ميزبان علاقه مندان تخم مرغ بود. معمولايك روز از بين 19 تا 24 سپتامبر هر سال به عنوان روز جهاني تخم مرغ تعيين مي شود.

فروشگاه
قيمت فروش انواع خودرو دربازار تهران
اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان خودرو تهران قيمت انواع خودرو در بازار تهران طي هفته جاري را اعلام كرد.
قيمت خودروهاي اعلام شده از سوي اين اتحاديه، خودروهاي صفر كيلومتر سالم و داراي ضمانت گارانتي را شامل مي شود. اين خودروها پس از ترخيص ازكارخانه هاي خودروسازي براساس قيمت هاي خريده شده، توسط مالكان خودروها روانه بازار شده است.
بهاي فروش خودروها در جدول زير با توجه به نوع رنگ، متفاوت است و قيمت هاي ياد شده، ميانگين حداقل و حداكثر قيمت خودروها است.
029511.jpg
029514.jpg

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |