چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۵
با يك دوربين ارزان
آلفرد از همين روزها شروع كرد
029478.jpg
آلفرد را اولين بار در ميهمانسراي سبز در شارع نو كابل ديديم كه روي هره شومينه خاموش لابي كوچك ميهمانسرا نشسته بود و عكس هايش را روي مانيتور لپ تاپ جمع و جورش اديت مي كرد. چهره اش آفتاب سوخته و شبيه ايراني ها بود، اما با وجود چند خبرنگار خارجي ديگر، شك داشتيم او ايراني است يا نه. ساتيار كه خسته بود و دوربين روي دوشش تلو تلو مي خورد، سركي كشيد و جلو رفت: photographer آلفرد خنديد و گفت:  آره، پسر جان و خود را معرفي مي كرد. اين آغاز آشنايي عميقي بود كه مي  شد آن را فرصتي بزرگ تلقي كرد. فرصت كار با يك عكاس كلاس جهاني كه خيلي زود شخصيت فروتن و دوست داشتني اش ما را جلب كرد.
آلفرد يعقوب  زاده سالهاست كه در فرانسه زندگي مي كند. وقتي كتاب شگفت انگيزي را كه او با عكس هايش از سراسر جهان لي اوت كرده و به چاپ رسانده ببينيد و البته عكس هاي بسيارش روي جلد نشريات معتبر فرانسوي، از پاري ماچ گرفته تا لوپوئن و اگر بدانيد او برنده دو دوره جايزه ورلدپرس فوتواست، هنگام گپ هاي روزانه با او احتياط مي كنيد، اما آلفرد راحت تر از آن چيزي بود كه تصور مي كرديم، راحت و حرفه اي. از صبح زود در قلب كابل بود تا غروب، شب هم نوبت ارسال عكس ها به آژانس سيپا بود. كاري كه او با وسواس تمام و با دقت انجام مي داد.
وقتي از آلفرد پرسيديم عكاسي را از كي آغازكرده، اشاره به زماني كرد در همين حوالي: روزهاي انقلاب من بين مردم بودم و در تظاهرات، اما ديدم كارهاي بهتري هم مي شود كرد. رفتم پيش مادر و از او پول قرض كردم براي خريد يك دوربين. كار من از همان جا شروع شد.
يعقوب زاده كه 23 سال پيش از ايران به فرانسه رفت، 2 هفته پيش براي دريافت جايزه، همينطور داوري جايزه جهاني هنر و نيايش به ايران برگشت. او در تمام شب هاي حضور در ايران با رفقاي قديمي بود و لحظات خاطره انگيز عكاسي روزهاي پرتلاطم انقلاب و جنگ را زنده كرد.
او مي گويد: خوشحال هستم كه به ايران برگشتم، شايد بردن جايزه به اندازه برگشتنم خوشحالم نكرد. من در اين چند روز به محله اي كه زندگي مي كردم رفتم و دوستانم را پيدا كردم.
وي معتقد است: عكاسي ايران بهتر شده، يعني بايد بهتر شده باشد. الان عكاسان بيشتري در ايران فعاليت مي كنند و امكانات بهتري وجود دارد. ارتباطات جهاني بيشتر شده است، اما مطبوعات ايران آنطور كه بايد و شايد از عكس هاي درست استفاده نمي كنند و اغلب عكس ها را كوچك و حرام مي كنند.
اميدواريم منظور آلفرد، ما نباشيم!

جيمز باند سياه يا 007 سفيد؟
029499.jpg
بيست و يكمين قسمت سري فيلم هاي جيمز باند قرار است به كارگرداني مارتين كمپل ساخته مي شود. مارتين كمپل كه پيش از اين به دليل ساخت فيلم چشم طلايي در همين مجموعه يك باندي سابقه دار است، در نظر دارد ماجراي كازينورويال كه نخستين كتاب از مجموعه داستان هاي 007 نوشته ايان فلينگ است را به فيلم تبديل كند. براي نسخه جديد كازينورويال كه اولين بار با كارگرداني جان هيوستن و بازي ديويد نيون در سال 1967 به فيلم برگردانده شد، هنوز بازيگر نقش اول انتخاب نشده است. در ميان نامزدهاي بازي در كازينورويال نام هايي چون كلايو اوون  انگليسي، دوگارت اسكات اسكاتلندي و هيو چكمن استراليايي به چشم مي خورد. در عين حال نيكولاس كيج بازيگر آمريكايي هاليوود، شايعه حضورش در فيلم جيمز باند را رد كرد و گفت: تنها يك بريتانيايي مي تواند اين نقش را بازي كند و محال است كه يك فرد آمريكايي اجازه بازي نقش جيمز باند را پيدا كند.
شايد جالب ترين شايعات درباره بازيگر بعدي فيلم جيمز باند، حضور پاف ددي در نقش اصلي جيمز باند باشد. اين خواننده سياهپوست موسيقي هيپ هاپ گفته: مايل است تا به عنوان يك سياهپوست، اولين جيمز باند سياه را به تصوير بكشد و در نقش او ظاهر شود. ددي مي  گويد: جهان آمادگي پذيرش يك جيمز باند سياهپوست را دارد. پيشتر كوئنتين تارانتينو ، كارگردان آمريكايي فيلم بيل را بكش براي ساخت كازينورويال اعلام آمادگي كرده و گفته بود كه درباره ساخت كازينورويال با پيرس برازنان نيز صحبت كرده است. پيرس برازنان كه در 4 فيلم گذشته جيمز باند، نقش اين شخصيت انگليسي را به عهده داشت، پيشنهاد سازندگان بيست و يكمين فيلم جيمز باند را رد كرده و در قالب يك بيانيه در وب سايت اينترنتي اش نوشته است: از تمام كساني كه در طول سال گذشته من را حمايت كرده اند و خواستار حضور من در فيلم جيمز باند بودند سپاسگزارم. بازي در فيلم هاي جيمز باند يك دهه از زندگي من بود كه برايم خيلي عزيز است و هرگز فراموش نخواهم كرد. از اين بابت از همه شما متشكرم، اما همه چيز روزي به پايان مي رسد و اين تصميم كه ديگر در فيلم جيمز باند بازي نكنم پابرجاست و من در تمام فيلم هاي جيمز باند بهترين و بيشترين قابليت هاي خود را به اجرا گذاشتم. تهيه كنندگان كازينورويال، اميدوارند اين فيلم در سال 2006 روي پرده هاي سينما به نمايش عموم درآيد.

رستم و سهراب، طرح روي ليوان هاي آمريكايي
029496.jpg
سيدحسين غضنفري- خيلي از جوانان ايراني، به جز آن دسته اي كه احتمالا رشته تحصيلي شان ادبيات فارسي است، آنچنان با فرهنگ كهن سرزمين آريايي خود بيگانه شده اند كه بيم آن مي  رود در آينده اي نه چندان دور كمتر كسي شاهكارهاي ادبيات ايران را حتي ورق زده باشد، چه برسد به آنكه اسامي رستم و سهراب وسياوش و كاوه را در شاهنامه خوانده يا حتي كوچكترين اطلاعي راجع به آنان داشته باشد.
گروهي از ايرانيان و آمريكاييان در اقدامي جالب، كتاب مصور داستان هاي شاهنامه را در آمريكا به چاپ رساندند. ايده و داستان هاي كتاب به دست گروه ايراني نوشته شده است. زحمت تصويرهاي كتاب را طرف آمريكايي تقبل كرده است. اين كتاب ارزشمند با نقاشي هاي بسيار جذابش در مدت 5 سال تهيه شده است.
از نكات مثبت تصاوير كتاب داستان هاي شاهنامه، منطبق بودن جزئيات تصاوير همچون شمشيرها، لباس ها و معماري ساختمان ها با فرهنگ ايراني است كه البته تكنيك طراحي چهره ها به شدت ياد آور كارتون هاي ژاپني است. اين كتاب كه با استقبال ايرانيان مقيم آمريكا روبه رو شده كم كم جايگاه خود را درجامعه آمريكا باز مي  كند. داستان هاي شاهنامه با قيمت 95/5 دلار به فروش مي  رسد كه البته همين امر باعث مي  شود تا خوانندگان بيشتري را به خودجذب كند. داستان هاي جذاب و تصاوير رنگارنگ و با كيفيت كتاب باعث شده تا خانواده هاي ايراني جهت آشنايي فرزندانشان با فرهنگ سرزمين مادريشان اين كتاب را براي كودكانشان تهيه كنند و آنها را به آشنايي با تمدن ايران زمين آشنا سازند. استقبال گسترده از اين باعث شده تا تهيه كنندگان آن، كالاهاي ديگري با تصاوير شخصيت هاي شاهنامه روانه بازار كنند. ليوان قهوه با تصوير رستم يكي از اين كالاهاست، اين ليوان اكنون با قيمت 99/15 دلار و در دو طرح در آمريكا به فروش مي  رسد. قاب و پوستر عمودي تصوير رستم به قيمت 99/39 دلار به فروش مي  رسد. اين پوسترها به تعداد محدودي به چاپ رسيده و همين امر در آينده باعث افزايش ارزش آن خواهدشد.تابلو و پوستر افقي تصايور كارتوني شاهنامه- در دوطرح- 99/45 دلار قيمت گذاري شده است. اين پوسترها نيز به تعداد محدودي به چاپ رسيده اند. فقط مي  ماند تي شرت ها و كلاه هايي با طرح رستم كه اميدواريم به زودي در آمريكا فراگير شود.

بازار يعني پشت در بمان و به پياده رو فكر كن
029502.jpg
مسعود مير -كانون پرورش فكري در خيابان حجاب، به واقع كانون وقايع مختلف فرهنگي است. هنوز چند روزي از برگزاري همايش موضوع انشاي زندگي در اين محل نگذشته كه دامنه فعاليت هاي جشنواره بيست و سوم به كانون گسترده شده است.
جشنواره بين المللي فيلم ايران محلي است براي به نمايش گذاشتن آنچه در كوله سينماي ايران طي يكسال گذشته انباشته شده است، سينمايي كه به رغم مشكلات ريز و درشتش در دنيا شناخته شده است. بسياري از فيلم هاي ايراني در كشور هاي ديگر به اكران در مي آيند و گهگاه فيلمي ايراني جايزه اي از جشنواره هاي مختلف دنيا كسب مي كند.
شايد همين اهميت، انگيزه اصلي برپايي بازار، فيلم ايران همزمان با برپايي جشنواره فيلم فجر شده است. هشتمين بازار، اين روزها در كانون پرورش فكري برپاست. البته اگر بخواهيم به طور دقيق بنويسيم بايد بگوييم كه كلمه بازار را نبايد به كار ببريم.
روز افتتاحيه اين بازار ! در انتهاي سالن اصلي ساختمان كانون با ديدن چند پوستر و البته پارتيشن بندي جديد مطمئن مي شوي كه نشاني بازار را اشتباه نيامده اي. بنياد سينمايي فارابي با عرضه  ۵۰ فيلم ايراني و 33 فيلم خارجي اقدام به برپايي اين بازار جهت خريد محصولات سينمايي توسط افراد حقيقي و حقوقي كرده است. فيلم هايي كه شايد چند وقت ديگر در شبكه هاي تلويزيوني كشورهاي مختلف، دقايقي از برنامه هاي روي آنتن را پر كند. اما مشكل واژه بازار وقتي مشخص مي شود كه مي خواهي با كارت خبرنگاري روزنامه، سري به بازار بزني. ماموري جلوي مثلا بازار فيلم ايستاده و مي گويد: شما كارت فارابي داريد؟ وقتي تعجب مرا مي بينيد مي گويد: يا بايد كارت خبرنگاري فارابي داشته باشيد كه اين روزها دوستان مطبوعاتي با آن به تماشاي فيلم هاي جشنواره مي روند يا كارت ميهمان براي ورود به بازار. به مامور مي گويي كه هيچ علاقه اي به ديدن فيلم نداشته اي و بنابراين درخواست كارت جشنواره نكرده اي، ولي براساس حيطه وظيفه ات بايد از بازار فيلم گزارش بگيري. مامور تحت هيچ شرايطي زير بار نمي رود. وقتي با مديران روابط عمومي فارابي صحبت مي كني، مي گويند كه الان كاري از دستشان بر نمي آيد و تو مي ماني و بازاري كه سياحتش نكردي. از كانون كه بيرون مي آيي به اين فكر مي كني كه خبرنگاران ايراني و البته ديگر شهروندان ايراني با اين برخوردهاي عجيب و غريب چندان غريبه نيستند، اما خبرنگار خارجي يا يك شهروند كشورهاي ديگر، چه واكنشي در مقابل اين حركات انجام خواهد داد؟ شايد اين نكته را بايد پذيرفت كه بازار فروش فيلم در ايران روال معمولي را طي نمي  كند. پياده رو خيابان هاي انقلاب را با دقت تر نگاه كنيد.

دكه
029493.jpg
بازتاب گفت و گوي روحاني 
روزنامه عربستاني عرب نيوز به نقل از آيت الله سيستاني، مرجع شيعيان نوشته است: اسلام بايد محور اصلي قانون اساسي عراق باشد. اين روزنامه در بخش ديگري با چاپ عكس حسن روحاني، سخنان اخير وي در مورد سياست هاي هسته اي ايران را انعكاس داده است. در پايين صفحه اول عر ب نيوز عكس وزير جديد خارجه آمريكا را در كنار شارون مي بينيم. كاندوليزا رايس، مشغول انجام اولين سفر خاورميانه اي خود در مقام وزير امور خارجه آمريكا است.
029490.jpg
۱۰ دقيقه فاصله تا مرگ 
نيويورك پست مهمترين عنوان خود را به پاپ، رهبر كاتوليك هاي جهان اختصاص داده است. نيويورك پست با چاپ عكسي بزرگ از پاپ در صفحه اول خود نوشته است: او فقط 10 دقيقه با مرگ فاصله داشت. وضعيت جسماني پاپ طي هفته گذشته رو به وخامت گذاشت و او در 2 فوريه در بيمارستان بستري شد. اين روزنامه در جاي ديگري خبر از رشد 37 درصدي قيمت مسكن در شهر نيويورك داده است.
029484.jpg
بي خيال
روزنامه آمريكايي نيوز دي بي اعتنا به حوادث جهان با چاپ يك عكس فوق العاده فينال مسابقات فوتبال آمريكايي را پوشش داده است. تيتر بهترين به سادگي در توصيف موفقيت تيم نيويورك پاتريوت فاتح سه گانه مسابقات سوپر بول است.
029481.jpg
تيتر يك پاپ 
روزنامه ايتاليايي لااستامپا همچون ديگر روزنامه هاي ايتاليايي مهمترين مطالب خود را به وضعيت جسماني پاپ اختصاص داده است. در ايتاليا و واتيكان بحث بر سر اينكه آيا با شرايطي كه براي پاپ پيش آمده است، هنوز او مي تواند سرپرست امور كاتوليك  ها باشد يا خير، بالا گرفته است. پاپ خودش بر اين باور است كه هنوز قدرت اداره امور را دارد.

سرقلم
شيراز، بهشت ايراني در فرانسه 
بي .بي .سي- شيراز بهشت ايراني عنوان برنامه اي فرهنگي است كه از بيست و يكم ژانويه در شهر اني ير فرانسه شروع شده و تا سيزدهم فوريه ادامه خواهد داشت.اين برنامه كه به ابتكار شهرداري اني ير و با همكاري سفارت ايران در پاريس و شهرداري شيراز سر و سامان گرفته است، شامل برنامه هاي متنوعي مثل موسيقي، هنرهاي نمايشي، كنفرانس ها و سخنراني هاي فرهنگي و نمايشگاه هاي آثار هنري و صنايع دستي است.شهر اني ير در حاشيه پاريس قرار دارد و مشاور و همكار نزديك شهردار آن كه در برپايي اين برنامه نقش مهمي داشته است، يك ايراني به نام رامين پورباقر است.او درباره شيراز، بهشت ايراني  گفت: خيلي وقت بود كه دوست داشتم از موقعيتم استفاده كنم و نمايشگاه بزرگي مربوط به فرهنگ ايران، هم مذهبي و هم تاريخي داير كنم. در ساختمان شهرداري كه بنايي تاريخي و زيباست، تالارهايي به نمايشگاه ها و جلسات سخنراني اختصاص داده شده است.در سرسراي ورودي ساختمان، نمايشگاهي از فرش هاي عشايري و انواع جاجيم، گليم، گبه و نمدهاي گلدار برپاست و در كنار آن ظروف مسي و نقره قلمزني شده با نقوش تخت جمشيد را چيده اند، همين طور گل ميزها و سيني ها و قاب هاي خاتم كه ساخت شيراز آن مشهور خاص و عام است.
نمايشگاهي هم از نقاشي و خطاطي و تذهيب كاري هنرمندان شيرازي برپاست كه در ميان آنها آثار كم ارزش هم بسيار است، همان گونه كه از آن گليم هاي بي بي باف   در ميان صنايع دستي عشاير خبري نيست.به جز نمايشگاه ها كه هر روز داير است و بازديدكنندگان معدودي دارد، كنفرانس ها و برنامه هاي نمايشي با فاصله هاي 3 ، 4 روزه اجرا مي شوند.در شب افتتاح، نوازندگان قشقايي با آن لباس هاي رنگ و وارنگ و زيبا، آهنگ هاي ايلياتي جذابي اجرا كردند.در جلسه پرشنونده اي، پرفسور هانري فوشه كور، حبيب الله آيت اللهي، كاووس حسنعلي و جمشيد صداقت كيش به بررسي زندگي و آثار خواجه حافظ شيرازي پرداختند و نمايشگر پرسابقه شيراز مهدي فقيه، دو برنامه نقالي و خيمه شب بازي اجرا كرد.
خيمه شب بازي را در شيراز جي جي بي جي مي نامند و مهدي فقيه گفت خوشحال است كه توانسته جي جي بي جي، تئاتر عروسكي شيراز را دوباره زنده كند و اظهار اميدواري كرد جواناني كه مشغول تربيت آنهاست، اين نمايش را زنده نگه دارند.در جلسه ديگري كه تالار پر از تماشاگران فرانسوي بود، خانم زري ماهوتي همراه با نمايش اسلايد، استادانه به معرفي شيراز و تخت جمشيد پرداخت.از برنامه هاي مهم آينده تعزيه حضرت علي اكبر ع خواهد بود كه گروه اجراكننده آن از شيراز خواهند آمد.

چارچوب
029487.jpg
آديس آبابا- ده ها هزار اتيوپيايي شصتمين سال تولد باب مارلي را جشن گرفتند. اتيوپيايي ها با جمع شدن دور ميدان مركزي شهر، ترانه هاي مشهور باب مارلي همچون سرباز بوفالو و رئيس پليس را زدم را پخش كردند و با تكان دادن پرچم هاي قرمز، سبز و طلايي رنگ ياد و خاطره اين شخصيت جاماييكايي را زنده نگه داشتند. باب مارلي در كنسرت كمك به آفريقا كه براي كمك به مردم محروم اتيوپي در سال 1985 برگزار شد، شركت كرده بود.

كوتاه تر از گزارش
پيرزن كفترباز دستگير شد
اوهايو - پير زن 73 ساله اي كه به كفترها غذا مي داد دستگير شد. اين پير زن در سال 2001 به قاضي دادگاهي تعهد داده بود تا ديگر به پرندگان در حياط خانه اش غذا ندهد. همسايگان او به خاطر سر وصداي صدها كفتر كه در حياط خانه او جمع شده بودند به ستوه آمده و به دادگاه شكايت كردند. اخيرا يكي از همسايگان اين خانم از پير زن در حالي  كه به پرندگان غذا مي داد فيلمبرداري كرد و دادگاه وي را به 60 روز حبس محكوم كرد. قاضي دادگاه همچنين دستور داد تا يك روانپزشك وي را معاينه كند.
سي دي پاپ
سي دي نيايش هاي پاپ ژان پل دوم رهبر كاتوليك هاي جهان كه شب هاي آرامي را در بيمارستان مي گذراند، به صف سي دي هاي پرفروش جهان پيوست. اين سي دي نخستين بار 6 سال پيش به بازار آمد و از همان آغاز آتش بحث هاي تند و تيزي را برافروخت. شماري از كاتوليك هاي دو آتشه به تلفيق موسيقي و نيايش اعتراض كردند، اما كاتوليك هاي نوانديش پاسخ ادند كسي كه نمي تواند از پاپ كاتوليك تر باشد، پاپ تشخيص داده است كه آميختن نيايش هايش با موسيقي جذاب و مردم پسند به سود جهان كاتوليك است و فروش آنها نشان مي دهد محاسبه او درست است، گرچه اين احتمال هم وجود دارد كه مسايل پيرامون سلامت او پاپ را براي مردم مهمتر از گذشته كرده باشد.
گواهينامه رانندگي اروپايي
كميسيون ترابري اتحاديه اروپا تصويب كرد كه كليه كشورهاي اتحاديه بايد تا سال 2015 گواهينامه رانندگي يك شكل صادر كنند. كليه اعضاي كميسيون مزبور به اين طرح راي دادند كه در آينده بايد كليه گواهينامه ها به صورت كارت بانكي باشد. گفته مي شود كه پارلمان اروپا در اين جلسه خود در پايان ماه فوريه در شهر استراسبورگ، طرح كميسيون را تصويب خواهد كرد.
وزيران راه و ترابري كشورهاي عضو در ماه اكتبر سال گذشته با پيش بيني اين نكته، تعويض بدون اجبار گواهينامه هاي قديم را تصويب كرده بودند.
كمك مشترك پاكستاني ها و هندي  ها به زلزله زدگان 
براي اولين بار خوانندگان و هنرمندان هندي و پاكستاني در كنسرتي مشترك به كمك زلزله زدگان سونامي شتافتند. كنسرت 6 ساعته كه هفته ها بعد از خوابيدن تب و تاب كمك به زلزله زدگان انجام گرفت، در نوع خود بزرگترين همكاري مشترك اين دو ملت به شمار مي رود. اين كنسرت پاكستاني - هندي با نام كمك و در بمبئي برگزار و از چندين كانال تلويزيوني به طور مستقيم پخش شد. كمك با روشن شدن يك مشعل توسط پسر 14 ساله اي از اهالي ايالت تاميل نادو كه بيشترين آسيب را در جريان زلزله 26 دسامبر ديده است، آغاز شد. زلزله 8/9 ريشتري سونامي بيش از 10 كشور را لرزاند و جان ده ها هزار انسان را گرفت.
برنامه آينده در آينه
دانشمندان فرانسوي با قرار دادن يك صفحه تلويزيوني مسطح LCD كه به چند دوربين و يك كامپيوتر قدرتمند متصل است، آينه اي را اختراع كردند كه آينده شخص را در چند سال آينده به او نشان مي دهد.
در ابتدا اين آينه فقط به صورت يك آينه معمولي عمل مي كند و تصوير چهره شخص را با استفاده از دوربين هاي مختلف تهيه كرده و به او نشان مي دهد. سپس آينه از طريق مجموعه اي از دوربين ها با درجه تفكيك بالا كه در محل زندگي شخص نصب شده شيوه زندگي او را تحت نظر قرار مي دهد.
به عنوان مثال اينكه شخص روزانه ورزش مي كند و فعاليت دارد يا بيشتر اوقاتش را در گوشه اي مي نشيند و تلويزيون تماشا مي  كند، به وسيله دوربين ها ثبت مي شود و به مركز پردازنده دستگاه منتقل مي شود.
بر مبناي اطلاعاتي كه به اين ترتيب از طريق زندگي شخص تهيه مي شود، دستگاه مشخص مي كند كه اگر شخص به همين روش ادامه دهد تا چند سال آينده شرايط فيزيكي بدن و چهره اش چگونه خواهد بود و براي مثال چه ميزان بر وزنش اضافه مي شود يا چه اندازه بر چين و چروك هاي چهره اش افزوده خواهد شد.
خواب خوب شبانه 
بنابر پژوهش دانشمندان، پياده روي در بعدازظهر همراه كودكان به خواب شبانه راحت كمك مي كند.
در يك بررسي كه روي 56 كودك خردسال كه در فضاي آزاد با پدر و مادر در بعدازظهر راهپيمايي كرده  بودند، نشان داد آنها خواب شبانه خوبي داشته اند.
دكتر يوون هريسون از دانشگاه جان مورس ليورپول در اين باره مي گويد: اين پياده روي عصرانه در فضاي باز به بچه ها و والدين آنها كمك مي كند كه يك خواب آرام و خوب شبانه داشته باشند.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |