|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
بعد از عاقبت بخير شدن مردان معتاد
خانم هاي محترمه، ترك كنيد و پول بگيريد
دبير كل انجمن كاهش خسارات اعتياد: با تجربه پرداخت وامي كه به مردان داشته ايم و تاثير مثبتي كه روي آنها داشته است، مي توان حدس زد اين پرداخت وام ها به زنان نيز تاثير مثبتي خواهد داشت.
|
|
سعيده عليپور- همه راه ها به پول ختم مي شود. انگيزه اينجاست. ماجرا اين است كه زنان معتاد، از سال آينده پس از ترك اعتياد، وام دريافت مي كنند. اگرچه مبلغ وامي كه پرداخت مي شود كم است، اما مسوولان اين طرح معتقدند شايد انگيزه مالي بتواند به ترك اعتياد زنان كمك كند، شايد.
بيژن نصيرمنش، دبير كل كاهش خسارات اعتياد كه از طراحان اين طرح است، مي گويد: زنان معتادي كه تعداد آنها در كشور كم هم نيست، اصولا به آخر خط رسيده اند و نمي شود انتظار چك، شناسنامه، ضامن و ... براي پرداخت وام از آنها داشت، از اين رو تنها ترك اعتياد و بررسي هايي كه مددكار انجمن انجام مي دهد، ضمانت بازگشت پول ها خواهد بود. هرچند وامي كه داده مي شود، شايد كمتر از 300 يا 200 هزار تومان باشد، اما مي تواند پيش قسط خريد يك چرخ خياطي براي آغاز به كار اين زنان باشد.
به گفته او آماري در مورد جمعيت زنان معتاد وجود ندارد، چون اصولا اعتيادشان را مخفي مي كنند. اما به ازاي هر يكصد مرد معتاد، 70 زن معتاد نيز وجود دارد كه اكثر آنها تحت فشار همسرانشان معتاد شده اند.
يعني اگر حدود 2 ميليون مرد معتاد در كشور وجود داشته باشد، حدود يك ميليون و 400 هزار نفر نيز معتاد زن در كشور وجود دارد.
مسوولان طرح در مورد زمان اجراي طرح مي گويند: طرح به دو وزارتخانه بهداشت و رفاه ارايه شده كه وزارت بهداشت موافقت اوليه اش را براي حمايت از زنان معتاد اعلام كرده است.
اين درحالي است كه از بودجه كشوري هرساله به اكثر وزارتخانه ها رديف اعتباري خاصي براي مبارزه با اعتياد اختصاص مي يابد.
دبيركل انجمن كاهش خسارات اعتياد پرسپوليس گفت: چنين وامي قبل از اين به مرداني كه ترك اعتياد كرده اند نيز اعطا شده است، گرچه شمار اين افراد خيلي زياد نيست.
نصيرمنش مي گويد: اگر دولت نيز براي پرداخت وام به زنان معتاد هيچ هزينه اي به ما پرداخت نكند، ما به كمك بخش خصوصي و كمك خيرين همان طور كه تا به حال وجود داشته است، اقدام به پرداخت اين وام ها مي كنيم. متاسفانه شمار معتادان زن در كشور ما رو به رشد است، اما كسي حاضر نيست كه آنها را ببيند.
و نكته قابل تامل آنكه مركز درماني دولتي كه خاص زنان معتاد باشد، وجود ندارد و در صورتي كه زنان حتي تصميم به ترك اعتياد هم بگيرند، مركزي براي رفع اعتياد آنها وجود ندارد.
نصير منش مي گويد: در يك سال گذشته، تنها 20 زن معتاد در يكي از مراكز درماني ما كه مخصوص خانم هاست، تحت درمان قرار گرفته اند و ما قصد داريم با ايجاد تسهيلات، مراكز مربوط به زنان را افزايش دهيم.
اما آيا پرداخت وام به معتادان و حمايت معنوي از آنها مي تواند در ايجاد انگيزه براي رفع اعتياد تاثير زيادي داشته باشد؟
دبير كل انجمن كاهش خسارات اعتياد در پاسخ به اين پرسش مي گويد: با تجربه پرداخت وامي كه به مردان داشته ايم و تاثير مثبتي كه روي آنها داشته است، مي توان حدس زد اين پرداخت وام ها به زنان نيز تاثير مثبتي خواهد داشت.
وي مي گويد: برخلاف تصورات عامه از معتادان، كساني كه تحت درمان ما قرار گرفتند و وام نيز دريافت كردند، بدون آنكه تضمين به بازپرداخت اين وام ها وجود داشته باشد، به موقع اين وام ها را بازگردانده اند.
|
|
|
جاده يكطرفه هوايي
مروري كوتاه بر سر و صداي نه چندان بلندي كه درباره مهاجرت خلبان هاي ايراني به خارج بلند شد
|
|
وقتي خبر يك نارضايتي عمومي در كادر هوايي كشور به گوش نمايندگان مجلس رسيد، تعدادي از نمايندگان براي پيگيري موضوع وارد عمل شدند. هيچ شركتي آمار خود را در اختيار اين نمايندگان قرار نداد.
رشيد جلالي مي گويد: وقتي موضوع مهاجرت خلبانان و كادر پرواز زبده را با مسوولان شركت هاي هواپيمايي خارجي در ميان گذاشتيم، آنها گفتند كه مازاد نيرو داريم و ما پاسخ داديم اگر مازاد نيرو داريد پس خلبانان خارجي در ايران چه مي كنند؟ چرا كادر پرواز هواپيماها را با ساير كادر خارجي مبادله نمي كنيد و چرا فقط اين مبادله به صورت يك طرفه انجام مي شود؟
مجلس شوراي اسلامي حالا منتظر جواب نامه رياست جمهوري است.
سعيده امين
هفته گذشته 140 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نامه اي خطرات مهاجرت خلبانان زبده ايران به كشورهاي خارجي را به رئيس جمهوري گوشزد كردند.
نمايندگان معتقدند كه رسيدگي نامناسب به خلبانان كشور و ارايه نشدن خدمات خوب به اين افراد باعث شده كه اين قشر متخصص به ساير كشورها بروند و از طرفي توجه بيش از حد مسوولان به خلبانان خارجي و كاركردن آنها در ناوگان هوايي كشور باعث بي انگيزه شدن خلبانان زبده داخلي براي كار در ايران شده است. اين امر نه تنها در ميان خلبانان، بلكه به طور گسترده تري در ميان ميهمانداران و البته تا حدودي در ميان پرسنل فني كاركنان هواپيمايي كشور مشاهده شده است.
رشيد جلالي نماينده كرج و مخبر كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه آمار دقيقي از مهاجرت خلبانان در دست نيست، يادآور شد: آمار دقيقي نداريم، چون مسوولان ايرلاين هاي د اخلي اطلاعاتي در اين خصوص منتشر نمي كنند، اما در تحقيقاتي كه از طرف مجلس به عمل آمده است روشن شده كه خلبان هاي زبده ايراني كه اغلب آموزش ديده كشورهاي اروپايي هستند به صورت نامحسوس ناوگان هوايي كشور را ترك كرده و جذب خطوط هوايي قوي تري چون قطر ايرلاين يا امارات مي شوند.
آنچه مسلم است حاكم بودن يك فضاي نارضايتي در ميان كادر هواپيمايي كشور به ويژه در شركت هواپيمايي مادر هما كشور، تمايل اين افراد را به اشتغال در خطوط هوايي خارجي افزوده است.
جلالي مي گويد: اصولا خلبانان و ميهمانداران و حتي كادر فني هواپيماها در نوع جايگاه، شئونات و معيشت خود دچار مشكل اساسي هستند آنها معتقدند كه در ايران متناسب با شان و تخصصشان با آنها برخورد نمي شود.
اين در شرايطي است كه قطر ايرلاين در سالهاي اخير سريعترين رشد را در فعاليت هاي هواپيمايي در خاورميانه داشته است. قطر ايرلاين در حال ساخت بزرگترين فرودگاه خاورميانه است كه آغازگر رقابت شديد و تنگاتنگي با خطوط هوايي موجود در خاورميانه خواهد بود.
به گفته بنيامين كارشناس امور هواپيمايي، سال گذشته قطر ايرلاين حدود 26 ايرباس خريداري كرد و سپس درهاي ناوگان هوايي خود را روي كاركنان هواپيمايي ايراني باز نمود. ابتدا با انتشار چند آگهي آمادگي خود را براي پذيرش خدمه ايراني در خطوط هوايي قطر اعلام كرد و تمايل خود را براي جذب كرو ي ايراني نشان داد و بعد از آن بود كه چيزي در حدود 60 نفر از خدمه هواپيما اعم از پرسنل كاك پيت و كابين هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران را ترك و به قطر ايرلاين جذب شدند. گفته مي شود اين پذيرش نيرو همچنان ادامه دارد.
ايرفرانس و قطر ايرلاين از جمله شركت هايي هستند كه توجه خود را به بازار هوايي ايران معطوف كرده اند و البته اين 2 شركت خارجي نيز بسيار مورد توجه كادر فني، ميهمانداران و خلبانان ايراني اند
به گفته وي بيشترين مهاجرت نيز از سوي خلبانان صورت گرفته است. چون خلبانان ايراني در انجام پروازها از ريسك پذيري بالاتري نسبت به ساير خلبانان دنيا برخوردار هستند، به ويژه اگر از خلبان هاي جنگنده باشند.
وقتي بازار ترابري هوايي ايران مورد توجه شركت هاي هواپيمايي خارجي قرار گرفت، مهاجرت كادر هواپيمايي از خطوط ايراني به خطوط خارجي نيز بالا گرفت. ايرفرانس و قطر ايرلاين از جمله شركت هايي هستند كه توجه خود را به بازار هوايي ايران معطوف كرده اند و البته اين 2 شركت خارجي نيز بسيار مورد توجه كادر فني، ميهمانداران و خلبانان ايراني اند؛ تمايل 2طرفه براي همكاري در جهت تقويت شركت هاي هواپيمايي خارجي كه از قضا بسيار در كشور رو به رشد هستند.
تبادل خلبان و خدمه هواپيما در همه جاي دنيا مرسوم است. اين فقط يك جمله كوتاه از صادقي، مدير تورهاي هما و آژانس ايران تور است. از نظر وي تبادل خلبان اگر به صورت دو طرفه و در راستاي يك توافق يا قرارداد باشد اشكالي ندارد. اين كار در بسياري از خطوط هواپيمايي دنيا انجام مي شود.
به عقيده او: مهاجرت خلبانان ايراني به كشورهاي مختلف يك طرفه نيست و اين مساله يك رابطه متقابل ميان كشورها است. عده اي از خلبانان ما به خطوط خارجي مهاجرت كردند و عده اي از خلبانان آنها نيز براي كار به ايران آمده اند.
اين طبيعي است كه بيشتر افراد متخصص براي بالا بردن سطح معلومات خود بخواهند ارتباط بيشتري با دنيا برقرار كنند اما به اعتقاد آرين فر يكي از خلبانان جنگنده ارتش، تمايل خطوط هوايي خارجي براي جذب كرو ي ايراني به قدرت ريسك پذيري ايرانيان باز مي گردد. وي مي گويد: در خطوط هوايي خارجي در صورت نامناسب نبودن هوا و يا يك اشكال فني كوچك، خلبان صراحتا مي گويد، پرواز نمي كنم اما در ايران به دليل نياز مالي و شايد يك جوهره ذاتي خلبان يا خدمه هميشه حاضر به پذيرش شرايط سخت پرواز هستند.
به گفته وي در حالي كه يك خلبان يا يك خدمه با 15 الي 30 سال سابقه كار حقوق ماهانه خود را به نرخ ايران دريافت مي كند، وقتي در برابر پيشنهاد 2 يا 3 برابر شركت هاي هواپيمايي خارجي قرار مي گيرد طبيعي است كه به سرعت توسط اين شركت ها جذب مي شود.
|
|
|
بودجه نداريم، ايمني نيست
باتوجه به آمار داده شده از طرف مدير كل اداره نوسازي مدارس تهران، تنها در استان تهران حدود۵۰ هزار كلاس درس وجود داردكه تقريبا تعداد۲۰هزار كلاس فاقد سيستم اطفاي حريق هستند
|
|
مساله ايمني مدارس هميشه پس از وقوع حادثه جدي گرفته مي شود، به طوري كه پس از حادثه دردناك سفيلان، كپسول اطفاي حريق به كالايي مهم و گرانبها تبديل شده است.
قضيه از اين قرار است كه طي بخشنامه اي كه توسط معاون عمراني وزير و رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور به همه آموزش و پرورش هاي استان ها ابلاغ شده، بر لزوم وجود سيستم اطفاي حريق در تمامي مدارس كشور تاكيد شده است.
مدير كل اداره نوسازي مدارس استان تهران در اين رابطه مي گويد: بسياري ازساختمان هايي كه در تهران وجود دارد فاقد استانداردهاي ايمني است كه در اين بين تعدادي از ساختمان هاي مدارس نيز در اين زمره قرار مي گيرد. مدارسي كه از ساختمان هاي قديمي برخوردارند فاقد بسياري از استانداردها هستند كه از جمله كپسول اطفاي حريق هم يكي از اين استانداردهاست.
محمداصلاني مي گويد: مدارسي كه توسط خود ما يعني اداره كل نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس ساخته شده به صرف نوساز بودن شرايط ايمني را داراست، اما متاسفانه ساختمان هاي قديمي مدارس فاقد شرايط فوق هستند و حتي باوجود بخشنامه موجود در خصوص تعبيه سيستم اطفاي حريق در تمامي مدارس كشور ما قادر به انجام چنين كاري نيستيم چرا كه اعتبارات تعلق گرفته به آموزش و پرورش در اين زمينه كفايت نمي كند و ما بودجه كافي براي رسيدگي به مدارس را در اين خصوص در اختيار نداريم . علاوه براين تهيه كپسول هاي اطفاي حريق، شارژ آنها را نيز درپي دارد كه ما حتي در تامين بودجه اين كار نيز ناتوان هستيم.
به اين ترتيب باتوجه به آمار داده شده از طرف مدير كل اداره نوسازي مدارس تهران، تنها در استان تهران حدود۵۰ هزار كلاس درس وجود داردكه تقريبا تعداد۲۰هزار كلاس فاقد سيستم اطفاي حريق هستند.
گزارش ما پس از حل مساله اطفاي حريق ! به مقاوم سازي مدارس مي رسد. اصلاني مي گويد: حدود۹ هزار كلاس درس در استان تهران نياز به بازسازي و مقاوم سازي در برابر زلزله دارد كه اعتباري بالغ بر 270 ميليارد تومان را مي طلبد تا كلاس هاي درس در برابر زلزله شديد مقاوم باشند كه متاسفانه باز هم با كمبود بودجه مواجه هستيم. از اوايل سال، 5 تا۶ مورد نامه براي درخواست تخصيص بودجه به كميسيون تلفيق مجلس، كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، معاون وزير و شخص وزير محترم و هر كه در اين رابطه مسوول بوده نوشته ايم، اما متاسفانه رسيدگي لازم در اين خصوص صورت نگرفته است.
اظهارات مدير كل اداره نوسازي مدارس استان تهران در خصوص كمبود بودجه با گفته هاي وزير آموزش و پرورش در حاشيه اختتاميه نخستين جشنواره دانش آموزي به خبرنگاران تاييد مي شود.
به نقل از خبرگزاري فارس، مرتضي حاجي مي گويد:بيش از۹۰ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزايا مي شود و با كمتر از۱۰درصد باقيمانده از اين بودجه هزينه هاي بسياري از جمله تعميرات كلي مدارس و آب و برق و تلفن و... بايد تامين شود.
باتوجه به وضعيت موجود بهتر است براي تحصيل فرزندانتان مدارسي را برگزينيد كه از ساختمان هاي نوساز بهره مند هستند تا از امنيت فرزندانتان آسوده خاطر باشيد!
|
|
|
بسته هاي ورزش در راه مدارس
|
|
توپ پلاستيكي براي همه ما حكم طلا را داشت. دروازه اي هم در كار نبود، 2 تا آجر اين سمت زمين، 2 تا هم آن طرف. معلم توپ را كه پرتاب مي كرد وسط حياط، انگار همه مي دويديم دنبال يك تكه نان تا از گشنگي نميريم. نمرديم، اما حسرت به دل مانديم براي يك توپ، براي يك دروازه، براي يك ميز پينگ پنگ، براي يك دوچرخه، براي... اين روزها در مدارس خبرهايي است و انگار عده اي با هر انگيزه اي كه باشد تصميم گرفته اند، بچه ها حسرت به دل بزرگ نشوند. بسته هاي ورزشي در راه مدارس است.
مدير مدرسه نمايشگاه را سروته مي كند تا ضروري ترين وسيله مدرسه اش را پيدا كند. لوازم ورزشي، كتاب و وسايل كمك آموزشي. نمونه هاي مختلفي از اين اقلام در نمايشگاه در معرض ديد قرار داده شده تا بازديدكنندگان بتوانند وسيله مورد نياز خود را سفارش دهند. 2 ماه قبل مديران و معلمان 6 هزار مدرسه تهران از نمايشگاه ياد يار مهربان بازديد كردند و اقلام مورد نياز خود را سفارش دادند. حالا موعد ارسال وسايل سفارش داده شده فرا رسيده و به تدريج مدارس وسايل خود را دريافت مي كنند.
سال گذشته شهرداري تهران نخستين نمايشگاه ياد يار مهربان را برگزار كرد. امسال براي تامين وسايل سفارش داده شده توسط مدارس، بودجه اي معادل 3 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. سيد امير مسعود شهرام نيا مسوول برگزاري اين نمايشگاه در گفت وگو با خبرنگار همشهري مي گويد: در اين طرح هر كدام از مدارس تهران تا سقف حدود 600 هزار تومان خريد كردند كه اين مبلغ شامل 200 هزار تومان بابت كتاب، 200 هزار تومان بابت لوازم ورزشي و 200 هزار تومان بابت وسايل كمك آموزشي مي شد.
به گفته وي مديران و معلمان مدارس در انتخاب خود آزاد بودند و مي توانستند بنا به نياز مدرسه خود هرچه مي خواستند سفارش بدهند. در اين ميان بيشترين سقف بودجه به دبيرستان ها اختصاص يافت. با هماهنگي با آموزش و پرورش، براي تمام مدارس تهران دعوتنامه فرستاديم. 99درصد مدارس در موعد مقرر به نمايشگاه مراجعه و هداياي خود را انتخاب كردند. يك درصد باقيمانده نيز بعد از پايان نمايشگاه مراجعه كردند كه توانستند از روي ليست، وسايل موردنياز خود را سفارش دهند.
شهرام نيا ادامه مي دهد: وسايل و كتاب هاي نمايشگاه در يك فراخوان عمومي به ناشران و توليدكنندگان و سپس با تاييد شوراي كارشناسي تهيه شد.
هرچند سال گذشته هم اين نمايشگاه برگزار شد، اما بودجه اختصاص يافته به آن از حدود يك ميليارد كمتر بود. چه، سال گذشته فقط كتاب و لوازم ورزشي در اختيار مدارس گذاشته شد.
|
|
|
فردا به آسمان نگاه كن...
گاهي به آسمان نگاه كن عنوان يك فيلم سينمايي است، اما فردا واقعا گاهي به آسمان نگاه كنيد. لازم نيست به تقويم نگاه كنيد تا عدد 22 مقابل ماه بهمن شما را ياد خاطره اي بيندازد. براي هر ملتي، روزهايي وجود دارد كه بدون نياز به تقويم، رسيدنشان را حس مي كنند. در ايران ۲۲بهمن يكي از اين روزهاي خاص است.
بيست و دوم بهمن، آدم را ياد راهپيمايي مي اندازد. دهه فجر با زمزمه دهها سرود انقلابي، صدها شعار به ياد ماندني و هزاران خاطره هنوز تازه، به روز آخر رسيد تا اعتبار بيست و ششمين بهار زمستاني در خيابان ها فرياد شود. 22بهمن، 26 سال است كه نسل ديروز و امروز را در انقلاب شريك مي كند. هر راهپيمايي خاطره ايست تازه روي خاطرات هنوز تازه 22سال قبل.
مقدمه براي رسيدن به خيابان هاي فردا كمي طولاني شد. اين همه نوشتيم تا دوباره بنويسيم: فردا گاهي به آسمان نگاه كنيد.
راهپيمايي فردا را مي شود از همين امروز پيش بيني كرد، مثلا مي شود حضور گسترده مردم در خيابان ها، پخش گل و شيريني، سر دادن شعارهاي انقلابي و... را حدس زد، اما اين راهپيمايي با راهپيمايي هاي سابق تفاوت مي كند. براي درك اين تفاوت فردا بايد گاهي به آسمان نگاه كنيد.
فردا براي اولين بار سه فروند بالن طي حركتي نمادين در مسير راهپيمايي به پرواز در مي آيند. هدف از حضور اين بالن ها در آسمان فرداي تهران، به نوعي نشان دادن شكوه و عظمت راهپيمايي 22بهمن است.
بهنام شفيعي، يكي از خلبانان اين بالن ها كه از طرف مركز آموزش فنون هوايي، ماموريت به پرواز در آوردن بالن ها در روز 22 بهمن را دريافت كرده ، درباره پرواز فردايش مي گويد: اين نمايش، حركتي جالب است كه البته براي نسل جوان و نوجوان جذابيت فوق العاده اي دارد. خلبان هاي اين بالن ها پس از انجام پرواز به سوالات مردم در مورد نوع پروازها جواب مي دهند. نوجوانان هم مي توانند پرواز ثابت را با اين بالن ها تجربه كنند.
آخر مطلب اينكه پس از رسيدن به نگاه گهگاهي به آسمان فردا، براي هواي تهران دعا كنيد. برف در تهران بهانه اي براي خوشحالي است، اما فردا بالن ها را به شرطي در آسمان مي بينيد كه شرايط جوي مساعد باشد.
|
|
|
جشن اشتباهي
اشكال جمعيت زياد اين است كه حتي در يك جشنواره مفرح مثل جشنواره باد بادك ها كه در لاهور پاكستان برگزار شد، ممكن است 20 جسد روي دست دولت بماند.
اگر خبر را نشنيده ايد مجددا خدمتتان عرض مي كنيم كه حاصل جشنواره امسال بادبادك ها در لاهور 20 كشته و 500 زخمي است كه شادي جمعي در پاكستان را زايل كرد. كشته ها به دلايلي مثل سقوط از بام، برق گرفتگي به دليل گيركردن بادبادك لاي سيم برق ، تصادف سرشان به آسمان بوده رفته اند زير اتوبوس! و گلوله خوردگي كه اين يكي قطعا ربطي به جشنواره ندارد از دنيا رفته اند.
|
|
|
زورخانه براي كودكان
اصولا اگر سازمان تربيت بدني دوست نداشته باشد كسي در سمت رئيس فدراسيون فعاليت كند، فرد مذكور بايد پست خود را به دلايلي رها كند و برود يا اينكه در انتخابات راي نياورد. اما عبدالله سجادي، رئيس فدراسيون ورزش هاي باستاني مثل شير ايستاده و با وجود نارضايتي سازمان كنار نرفته و در انتخابات روز شنبه راي آورده است. سجادي در دفاع از خود مي گويد: ما اين ورزش را به مهدكودك ها و دانشگاه ها برده ايم ! اميدواريم سجادي در اين راستا تا پايان دوران رياست، پيشرفت بيشتري داشته و ورزش باستاني را حتي به قبل از مهد كودك و چه بسا قبل تر از آن ببرد.
|
|
|
پس از فروش
اين خبر كه شركت فورد 359 هزار اتومبيل خود را به دليل اشكال در قفل صندوق عقب پس گرفته است ، انسان را به ياد سياست هاي صادر شده خودروسازان ايراني مي اندازد كه عشقشان مشتري مداري است و گارانتي و خدمات پس از فروش!
|
|
|
زير خط فقر
به گفته يك كارشناس اقتصادي، فقر نسبي آنجايي است كه گرسنگي سلولي وجود دارد، نه گرسنگي بدن؛ يعني وقتي پروتئين، ويتامين، موادمعدني و چيزهايي كه لازم است به بدن نرسد. او عقيده دارد 32 درصد جمعيت ايران در چنين وضعي قرار دارند. اگر مسوولان عقيده دارند اين آمار غير واقعي است، ما در انتظار آمار واقعي هستيم. راستي چند درصد؟
|
|
|
قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40 هزار ريال
۱۰۱۸- سوار كردن هر نفر مسافر يا سرنشين اضافي در تاكسي هاي شهري و بين شهري، ممنوع است.
وسايل نقليه عمومي شهري و بين شهري از جمله تاكسي ها، مجاز نيستند كه اضافه بر ظرفيت مجاز كه در سواري ها چهار 4 نفر است، سرنشين داشته باشند زيرا باعث به خطر افتادن جان مسافران، راننده و صدمه رسيدن به اتومبيل و ساير وسايل نقليه جانبي مي شود.
|
|
|